Hans Herlin: Hiroshiman lentäjät, 1961
Robert Junck: Kielletty omatunto - Hirošiman lentäjän Claude Eatherlyn ja Günther Andersin välinen kirjeenvaihto, 1963
Arto Luukkanen (toim.): Tuntematon Valko-Venäjä, 2009
Luin nämä, koska olen olen kiinnostunut atomiaikakauden psykologisista ulottuvuuksista.
Herlinin kirja B-29 koneiden lennoista, miehistöistä, ja majuri Claude Eatherlysta, oli hyvin kirjoitettu - sopivasti paatoksellinen, ja loppui aivan liian aikaisin. Herätti kysymyksiä.
En ole aiemmin ymmärtänyt miten suuri Tyynen valtameren sotanäyttämö oli. Miten veristä oli tuo island hopping -sota. Jostain Guadalcanalista tai Iwo Jimasta on ehkä ennen kuullut, mutta tämä ei ollut vain yksittäisiä saaria, vaan täysimittaista viidakkosotaa, ennen Vietnamia! Kirjan tunnelman lumoissa olen selaillut netistä tietoja Uuden Guinean, Filippiinien ja Solomonin saarten taisteluista. Niiden hirveys ylitti kaikki kuvitelmani. Ei ihme että jenkit halusivat niin innolla lopettaa sen atomipommein.
Claude Eatherlyn henkinen murtuminen on kuvattu varsin hyvin. Hänelle myöhemmin mielisairaalassa annetuista insuliinishokkihoidoista tuli mieleen jotkin kohdat Naomi Kleinin kirjasta Tuhokapitalismin nousu (The Shock Doctrine, 2007).
Tuntematon Valko-Venäjä on aika epätasainen kokoelma seminaarityyppisiä kirjoituksia. Eniten pidin Susan Ikosen neuvostoajankuvauksesta kohdasta partisaanit, ja Tšernobyliin liittyvistä artikkeleista. Kirja kannattaa lukea niiden takia.