UmmaGumma

Kirjoittaja Aihe: Opettaja, opettaja, toi mode kiusaa mua...!  (Luettu 1993827 kertaa)

HaH

• Helsingin Kokoomus
  • Jäsen^^^
  • Liked: 70
  • Paavi Matias II Pyhä
    • Profiili
Opettaja, opettaja, toi mode kiusaa mua...!
« : 15.12.2008, 23:51:49 »
Tähän pysyväisluonteiseen keskustelusäikeeseen voivat väärinymmärretyt jäsenet tulla avautumaan ja purkautumaan, sekä hakemaan lohtua ja paijausta kohtalotovereiltaan. Jos siis koet, että tuhma kalapuikkoviiksinen Mode-setä on ollut ilkeä, niin kerro omakohtaisesti kohtaamastasi huutavasta vääryydestä täällä meille kaikille.

Ilkeät fasistimoderaattori-siat lupaavat kyllä lukea kaikki avautumiset, mutta eivät takaa vastinetta, ja pidättävät selitysvelvollisuuden itsellään.

Tähän säikeeseen päätyy myös moderaattorien toimesta muissa keskustelusäikeissä mahdollisesti esiintyvät nillitykset mode-linjauksista, jotta itse ne varsinaiset (sic) keskustelut eivät hautautuisi itkuparkuvuodatusten keskelle.

Uusi versio ketjun ohjeista, 14.2.2010:

Tähän ketjuun tulee kaikki palaute ylläpidolle.

Vastaus/käsittely valitukselle luvataan vain, jos a) kyse on valittajan omasta tapauksesta b) valituksen syy on ilmaistu selkeästi (esim. linkitetty) c) kyse on selvästi ylläpidon toiminnasta tai toimimatta jättämisestä, ei esim. yleisestä keskusteluilmapiiristä (sille on Tuvassa Suuri Hommakritiikkiketju).

Kirjoittakaa asiallisesti ja välttäkää jo kertaalleen käsiteltyjen asioiden kaivamista esille. Jankutus katsotaan ylläpidon ajan tuhlaamiseksi.

Ottakaa huomioon, että ratkaisujen takana on useimmiten ylläpidon ryhmäkonsensus; sitä todennäköisemmin, mitä isommasta ratkaisusta on kysymys.

Myös moderaattorien käytöksen keskustelijoina voi ottaa esille tässä ketjussa.

« Viimeksi muokattu: 20.03.2010, 00:20:18 kirjoittanut Miniluv »
Homma^^^ ei voi tarjota leipää, mutta sirkushuveja sitäkin enemmän.

Tunkki

• Jäsen^^^
  • Liked: 1607
    • Profiili
Vs: Opettaja, opettaja, toi mode kiusaa mua...!
« Vastaus #1 : 16.12.2008, 00:18:12 »
Henkilö r on niin suora ja huoleton :)

Vääräpää

• Jäsen^^
  • **
  • Liked: 1
  • Bannattu poltergeist
    • Profiili
« Vastaus #2 : 16.12.2008, 00:18:35 »
Hyvä meininki. Ja reilun selkeä.
Kaikki on mahdollista, mahdottomassa menee vain pitempään.

"Vääräpää on kyllä ihmeen hyvä tyyppi vaikka onkin joskus vetäny sieniä ja salaattia." -NxS

botti

• Jäsen^^
  • **
  • Liked: 0
    • Profiili
« Vastaus #3 : 17.12.2008, 01:57:24 »
Leimasin ketju meni lukkoon sillä aikaa kun kijotin viestiä. Onneksi on sellanen foorumi pohja, että edellistä painamalla näkyy oma tuotos ja sen voi ottaa itse talteen parempia aikoja varten.

Vääräpää

• Jäsen^^
  • **
  • Liked: 1
  • Bannattu poltergeist
    • Profiili
« Vastaus #4 : 17.12.2008, 04:16:38 »
Ope, ope, mun "Natsileimasta"-ketju lukotettiin.

Pyhyy. :'( :'( :'( :'( :'( :'(
Kaikki on mahdollista, mahdottomassa menee vain pitempään.

"Vääräpää on kyllä ihmeen hyvä tyyppi vaikka onkin joskus vetäny sieniä ja salaattia." -NxS

Jape

• Vieras
« Vastaus #5 : 26.12.2008, 11:09:24 »
Välttääkseni suurempaa kahakkaa lähitulevaisuudessa "fasistimoderaattoreiden" kanssa, pyydän teitä poistamaan tunnukseni. Parempi näin.
Mielipide pitää voida ilmaista provosoivasti ja värikkäästikin, mutta täällä se ilmeisesti ei onnistu. Jatkan kuitenkin palstanne lukemista.

Hauskaa vuodenvaihdetta kaikille.

Terveisin  Jape

Peltirumpu

• Vieras
« Vastaus #6 : 26.12.2008, 11:56:53 »
Välttääkseni suurempaa kahakkaa lähitulevaisuudessa "fasistimoderaattoreiden" kanssa, pyydän teitä poistamaan tunnukseni. Parempi näin.
Mielipide pitää voida ilmaista provosoivasti ja värikkäästikin, mutta täällä se ilmeisesti ei onnistu. Jatkan kuitenkin palstanne lukemista.

Hauskaa vuodenvaihdetta kaikille.

Terveisin  Jape
??? Käsittääkseni oman tunnuksen VOI ihan itsekin poistaa asetuksista.

Jape

• Vieras
« Vastaus #7 : 26.12.2008, 12:18:56 »
Täytyypä tutkia asiaa. Kiitos vinkistä.

lot

• Vieras
« Vastaus #8 : 27.12.2008, 14:44:31 »
Mielipide pitää voida ilmaista provosoivasti ja värikkäästikin, mutta täällä se ilmeisesti ei onnistu.

Periaatteessa olen ihan samaa mieltä, mutta tässä vaiheessa koulutusta suosisin itse pragmaattista lähestymistapaa. Netissä kun on kasapäin erilaisia palstoja, joilla viestit jäävät pahan kerran provosoinnin jalkoihin. Nyt olisi kerrankin tarkoitus yrittää välttää tuota sudenkuoppaa, ja tarjota rauhaisa ajatustenvaihtolooshi saman- ja erimielisille.

Harmi, jos et kokenut paikkaa omaksesi. Jatketaan tahoillamme.

Peltirumpu

• Vieras
« Vastaus #9 : 04.01.2009, 00:51:59 »
Vaika meneekin hiukan off-topikkiin, niin minusta on asianmukaista ottaa Reino keskustelun kohteeksi, sillä hän on modeista SE ainoa joka jakaa tuntemukset. Mitä mieltä siis olette Reiskan linjasta?

junakohtaus

• Administrator
  • Jäsen^^^
  • Liked: 3508
  • Suvakkipissis
    • Profiili
« Vastaus #10 : 04.01.2009, 10:49:26 »
reino on The Man ja me kaikki nuolemme hänen varpaanvälejään odotellessamme, että saamme imeä platinamunaa.

Ei toi oikeasti onnistu noin, kuule. Mä en tiedä mitä sä olet omasta mielestäsi tekemässä, mutta koitas nyr´rauhottuu.

Sinänsä kiitän sinua tästä painavasta kontribuutiosta, koska itse olin kokonaan unohtanut että tälle valittamiselle todellakin on oma dedikoitu mestansa. Vast'edes jokainen havaittu nillitys moderaation toiminnasta lentää tänne hups vaan.
Face Palm and Carry On

Pöllämystynyt

• Jäsen^^^
  • Liked: 4975
  • intersektionaalinen punavihreä
    • Profiili
    • Yövartija
« Vastaus #11 : 04.01.2009, 11:13:02 »
Reino on ehkä eri linjoilla muiden moderaattorien kanssa siitä, millaista sisältöä hyväksyvät tänne. Joskus tämä on ristiriitaista. Homman yleinen linja on hyvä, mutta tämä seikka häiritsee hieman. En tosin kannata peltirummun tapaa tuoda asiaa esille leimaavin assosiaatioin, enkä jaa peltirummun voimakkaita vaatimuksia.

Hommalla ei ole varaa leimautua. Ehkä mihinkään nettikeskusteluun ei kiinnitetä niin paljon kriittistä huomiota kuin hommaan. Sisäinen kritiikki, ainakaan minulta, ei ole omaa suvaitsemattomuutta, vaan huolta homman maineesta. Jotkut hommalaiset kritisoivat hommaa "muiden puolesta", jotta vastustajamme eivät voisi meitä niin helposti demonisoida.

Ymmärrän, että moderointilinja on vielä hakusessa, mutta muistetaanhan, miten jo ensi päivinä Hesari kirjoitti, että muutamat hapattavat monien maidot. Homman tosiasiallinen sisäinen tilanne on tästä parantunut, kiitos moderaattorien, mutta lisää kehitystä tarvitaan kuitenkin vielä.
Maailma ja kaikki sen kulttuurit on kuin maalauspaletti useine kauniine väreineen, joilla kaikilla on oma ainutlaatuinen sävynsä. Jos sekoitetaan ne kaikki, ei yhtään väriä jää jäljelle, eikä yhtäkään väriä voida enää erottaa aikaansaadusta sotkusta. -Mohammed Rasoel

reino

• Vieras
« Vastaus #12 : 04.01.2009, 11:52:17 »
Vaika meneekin hiukan off-topikkiin, niin minusta on asianmukaista ottaa Reino keskustelun kohteeksi, sillä hän on modeista SE ainoa joka jakaa tuntemukset. Mitä mieltä siis olette Reiskan linjasta?

SE johtuu tietenkin vahvasta tunnekielestäni. :love:

Mitäs mieltä itse olet Reiskan linjasta?

Mikä omasta mielestäsi on Reiskan linja? Tästä asiasta on nimittäin jopa kansankunnan vessanseinällä vahvasti eriäviä mielipiteitä, jopa ääriasennosta toiseen.  ;D

Uuno

• Jäsen^^^
  • Liked: 56
    • Profiili
« Vastaus #13 : 04.01.2009, 12:22:01 »
Jaahas, Reinon on pitänyt takertua tuohon 'tunnekieli' -termiin.

Sen verran mitä olen tätä touhua täällä nyt nähnyt, niin sanoisin että nyt kannattaa moderaattorien, ja etenkin Reinon, laittaa hieman jäitä hattuun.

Moderaattori on ERI asemassa kuin tavalliset kirjoittajat, ja jos moderaattori alkaa halveksumaan kirjoittajien näkemyksiä niin siitä ei seuraa mitään hyvää. Tämä foorumi on alkutaipaleellaan eikä ole minkäänlaista varmuutta kuinka pitkään tämä on pystyssä. Näin ollen keskustelijoiden, ja VARSINKIN moderaattorien on hieman mietittävä miten paljon päätä kannattaa tarpeettomasti aukoa. Omasta mielestäni foorumin viihtyvyyden määrittää suureksi osaksi moderaattorien kypsyys hommaan.

Esim. tuossa kielenopetus ketjussa sinulle Reino selitettiin mielestäni ihan hyvin mitä tunnekielellä ehkä tarkoitetaan. Se mitä tästä ilmiöstä seuraa ja mitä Suomessa pitäisi tehdä kielenopetuksessa onkin sitten aivan eri asia. Joka tapauksessa asiasta v*ttuilu on turhaa, piti tunnekieltä huuhaana tai ei.

No, nämä ovat toki tällaisia luonnollisia kasvukipuja. Eiköhän tämä tästä.
Öyhö- ja jankkakriittinen.

Mika

• Jäsen^^^
  • Liked: 3893
  • Nato-haukka
    • Profiili
« Vastaus #14 : 04.01.2009, 12:45:15 »
"Omasta mielestäni foorumin viihtyvyyden määrittää suureksi osaksi moderaattorien kypsyys hommaan."

Tärkeä pointti. Modea voisi verrata ravintolan portsariin. Jos asiakas kokee pääsevänsä pubiin tai saavansa istua siellä vain poken armosta, hän etsii mieluummin sellaisen paikan, jonka ovella on vallastaan vähemmän humaltunut ovimies.
"Nigerian poliisi on pidättänyt vuohen epäiltynä autovarkaudesta"

reino

• Vieras
« Vastaus #15 : 04.01.2009, 13:06:39 »
Moderaattori on ERI asemassa kuin tavalliset kirjoittajat, ja jos moderaattori alkaa halveksumaan kirjoittajien näkemyksiä niin siitä ei seuraa mitään hyvää.

Moderaattorin roolissa kirjoitetut tekstit erottaa kaikkien moderaattorien kohdalla siitä, että ne on kirjoitettu sinisellä tai punaisella.

Tämä pätee kaikkiin moderaattoreihin. Tällä hetkellä meillä ei ole mahdollisuutta siirtyä sellaiseen järjestelmään, jossa moderaattorit olisivat jotenkin "ulkopuolisia" eivätkä muuten kirjoittaisi foorumille mitään.

On toki mahdollista ottaa käyttöön järjestelmä, jossa modet kirjautuvat virkatehtäviään varten sisään eri tunnuksella, mutta se on käytännössä melko vaivalloista. Suurin osa moderaattoreiden käytännön työstä koostuu viestien siirtämisestä paikasta toiseen, otsikoiden korjaamisesta jne.

Nyt on jo sovittu, että jatkossa kaikki pysyvät bannit antaa käyttäjätunnus Homma Admin, jotta ne eivät ikävällä tavalla henkilöityisi keneenkään. Tilapäisiä kirjoituskieltoja voidaan antaa tilanteen rauhoittamiseksi myös administraattorin tunnuksilla, mutta pysyvät bannit perustuvat aina useamman kuin yhden henkilön päätökseen.

Mutta oliko siitä moderointilinjasta(ni) jollain jotain?

P.S. Juu, modea voi tosiaan verrata ravintolan portsariin. Ja molemmissa tapauksissa tulee helposti vääntöä siitä, onko asiakas humaltunut vaiko portsari vallastaan humaltunut. Itse en ole ovihommia tehnyt, mutta olen ymmärtänyt, että myös portsaritiimistä jonkun on aina oltava se mulkku. :)

Miniluv

• Administrator
  • Jäsen^^^
  • Liked: 10806
  • Mode EVP
    • Profiili
« Vastaus #16 : 04.01.2009, 13:09:25 »
Lainaus
Esim. tuossa kielenopetus ketjussa sinulle Reino selitettiin mielestäni ihan hyvin mitä tunnekielellä ehkä tarkoitetaan.

Tämä viitannee Uunon "Näin minä ymmärrän tunnekielen"-alkuiseen viestiin. Luin koko ketjun läpi, koska halusin tietää, onko tuliko termi loppujen lopuksi jotenkin kunnolla määriteltyä. Ei tullut.

Vera:
Lainaus
Minulla on tutkinto kielitieteestä (BA, Bostonin yliopisto), ja vaikka en ole mikään ensimmäisen kielen oppimisen asiantuntija olen kyllä käynyt kursseja siitä ja kuunnellut konferenssiesitelmiä. En ollut koskaan kuullutkaan koko "tunnekieli"-käsitettä, eikä nytkään sen googlaaminen heti antanut mitään kielitieteellisiä lähteitä.

Uunolla on kyllä hieman pointtiakin. reino, ei sitä tunnekieli-viitettä tajua kukaan muu kuin Homma-neljänteen-potenssiin-tyypit... :)
« Viimeksi muokattu: 04.01.2009, 13:13:48 kirjoittanut Miniluv »
"Luulisi että tähän ikään mennessä olisi edes jotain tajunnut elämästä ja yhteiskunnasta." Rosa Meriläinen, HS 30.9.2014

IDA

• Vieras
« Vastaus #17 : 04.01.2009, 13:21:19 »
Moderaattori on ERI asemassa kuin tavalliset kirjoittajat, ja jos moderaattori alkaa halveksumaan kirjoittajien näkemyksiä niin siitä ei seuraa mitään hyvää. Tämä foorumi on alkutaipaleellaan eikä ole minkäänlaista varmuutta kuinka pitkään tämä on pystyssä. Näin ollen keskustelijoiden, ja VARSINKIN moderaattorien on hieman mietittävä miten paljon päätä kannattaa tarpeettomasti aukoa. Omasta mielestäni foorumin viihtyvyyden määrittää suureksi osaksi moderaattorien kypsyys hommaan.

Kaikkien tietysti tulisi miettiä miten paljon päätä kannattaa aukoa. Kuitenkin kannattaisi lähteä siitä, että moderaattorit ovat keskustelussa ihan keskustelijoita vain. Ja kuten jo todettiinkin, niin moderointitoimet sitten erikseen.

Mika

• Jäsen^^^
  • Liked: 3893
  • Nato-haukka
    • Profiili
« Vastaus #18 : 04.01.2009, 13:39:34 »
Moderoinnin suhteen kannatan mieluummin liian lepsua linjaa kuin liian tiukkaa linjaa. Etenkin kynnys kirjoituskieltojen ja -jäähyjen antamiseen pitäisi pitää korkealla, eikä niitä pitäisi lätkiä tyyliin "pannaanpa pojalle banni", vaan esim. vasta kolmen asiallisesti perustellun varoituksen jälkeen.

Mika Illman ja muut mokuttajat yrittävät rajoittaa sananvapautta mm. pelottelemalla nettipalstojen moderaattoreita ja palvelualustan tarjoajia, mutta niin kauan kuin valta Suomessa ei ole kokonaan stalinisteilla, stalinistien johtaman propagandakoneiston mielipiteisiinkään ei pitäisi kiinnittää ylenpalttista huomiota.
« Viimeksi muokattu: 04.01.2009, 13:47:54 kirjoittanut Mika »
"Nigerian poliisi on pidättänyt vuohen epäiltynä autovarkaudesta"

junakohtaus

• Administrator
  • Jäsen^^^
  • Liked: 3508
  • Suvakkipissis
    • Profiili
« Vastaus #19 : 04.01.2009, 14:58:50 »
Moderoinnin suhteen kannatan mieluummin liian lepsua linjaa kuin liian tiukkaa linjaa. Etenkin kynnys kirjoituskieltojen ja -jäähyjen antamiseen pitäisi pitää korkealla, eikä niitä pitäisi lätkiä tyyliin "pannaanpa pojalle banni", vaan esim. vasta kolmen asiallisesti perustellun varoituksen jälkeen.

Mika Illman ja muut mokuttajat yrittävät rajoittaa sananvapautta mm. pelottelemalla nettipalstojen moderaattoreita ja palvelualustan tarjoajia, mutta niin kauan kuin valta Suomessa ei ole kokonaan stalinisteilla, stalinistien johtaman propagandakoneiston mielipiteisiinkään ei pitäisi kiinnittää ylenpalttista huomiota.

Ongelma ei varsinaisesti ole siinä, mitä suvaitsevaisto meistä ajattelee, vaan siinä, että saadessaan vapaasti mellastaa nasset ja kiljuskinit tekevät paikan vastenmieliseksi muille keskustelijoille. Tästä syystä kiskaisen modehatun päähäni aina kun vastaan tulee jonkinlainen III Valtakunta -apologeetta tai muu vastaava ja pistän muumipeikon heilumaan.
Face Palm and Carry On

JohannaS

• Jäsen^^
  • **
  • Liked: 73
    • Profiili
« Vastaus #20 : 04.01.2009, 15:39:03 »
Olen samaa mieltä Mikan kanssa siitä, että sananvapauden on oltava meille tärkeä arvo, ja että tämän vuoksi lepsu modelinja on parempi kuin tiukka. Mielestäni viestejä ei pidä lähteä sensuroimaan tai poistamaan muuta kuin ihan oikeissa ääritapauksissa. Viestien sensuuri tai poistaminen keskusteluista sotkee keskustelun luettavuutta; mieluummin viestiin moden editoima varoitus tekstin sopimattomuudesta, mutta viesti jätetään sellaiseksi kuin on.

Sitten FAQissa on tämä kohta:
Lainaus
Yleisenä sääntönä: kirjoittaja, joka pyrkii tahallaan luomaan sellaisia ei-toivottuja assosiaatioita, jotka saattaisivat vahingoittaa tämän foorumin mainetta, toimii epäasiallisesti.

Jos täältä tuon säännön perusteella bannataan tyypit jotka suoltavat uusnatsimatskua ja hinkuvat vähemmistöjen lähettämistä polttouuneihin, niin tällaisten tyyppien banniminen on OK. Uskon että kaikki ovat samaa mieltä ettei noita kavereita tarvita; heidän läsnäolonsa tuntuisi epämiellyttävältä ainakin itselleni. Hommaan tarvitaan tavallisia pulliaisia, ei ääriryhmiä.

Tuota sääntöä on kuitenkin käytetty hiljentämään sellaiset ihmiset jotka ovat periaatteessa samaa mieltä yltiöpäisen mokutuksen vaaroista, mutta ovat muita keskimäärin varovaisempia ja sanojaan harkitsevia. Esimerkiksi "Opuksen valvova silmä" oli tällainen; hän tunsi olonsa epämiellyttäväksi joitakin Peräkammarin juttuja lukiessaan, ja uskoi niiden olevan epäasiallisia ja toimivan Homman valtavirtaistamista vastaan. Hän sai kuitenkin varoituksen yksinkertaisesti tämän mielipiteen ilmaisemisesta.

Mielestäni tuon assosiaatiosäännön käyttö muistuttaa tällä hetkellä sellaista kun muslimit räyhäävät jostakin, ja sitten joku huomauttaa asiasta, niin lopputuloksena tätä huomauttajaa kritisoidaan muslimien leimaamisesta sen sijaan, että muslimeja kritisoitaisiin räyhäämisestä.

Sain vaikutelman että esim. Opus ja Itäkairan erakko olivat varovaisempia ja kriittisempiä lähinnä siksi, että he eivät olleet ottanut selvää kaikista faktoista joista useimmat mokukriittiset ovat tietoisia. Tämän vuoksi keskustelu meni joskus jankkaamiseksi, kun heille piti selittää täysin perusasioita jotka he olisivat voineet etsiä itsekin. Mutta mielestäni silti Opuksen banniminen oli kyseenalaista.

Uskon että me tarvitsemme niitä vastarannankiiskejä täällä melkein enemmän kuin keitään muita, eikä ole hyvä että heitä bannataan niin helposti. Opus postasi kommentteja joilla pyrki pitämään muita ruodussa ja varmistamaan, että itse kukin säilyttää itsekritiikkinsä eikä kuuntele sokeasti mitään dogmaa. Hän haastoi muita kirjoittajia ajattelemaan itse sekä pohtimaan myös vastakkaisten mielipiteiden legitiimisyyttä.

Sitten esimerkiksi täällä viestin sensurointi ei tuntunut mielestäni oikeutetulta, vaikka viesti olikin off-topiccia. Sensuuri, deletointi ja banniminen ovat mielestäni oikeutettuja vain, jos kirjoittaja sanoo jotakin räikeästi lainvastaista tai harjoittaa laajamittaista spämmimistä. Mieluiten useimmissa tapauksissa sopisi vain moden editoima huomautus viestiin tai postaus viestiketjuun, mutta ei noita äärikeinoja.

Summa summarum; mielestäni banni- ja sensuurilinjan pitäisi siis olla tämänhetkistä löysempi, ja banaania pitäisi käyttää vain äärimmäisissä tilanteissa. Tämänhetkinen linja IMO karkottaa sellaisia käyttäjiä, joita meidän on tarkoitus yrittää vakuuttaa argumenteillamme. Kun tavallinen pulliainen hyppää tänne, hän ei ole aina tutkinut näitä asioita eikä ole tietoinen miksi me olemme niin nuivia. Hän on luultavasti samalla lailla kriittinen sanomisistamme kuin vaikka Opus, ja hän voi oletusarvoisesti pitää meitä rasisteina. Jos hän rekisteröityy ja ilmaisee kritiikkiä meistä suoraan naamallemme, ja jos hänet tämän seurauksena bannataan assosiaatiosäännön perusteella, hän todennäköisesti pitää meitä vastakkaisia näkemyksiä sensuroivina rasisteina jotka eivät osaa perustella kantaansa. - Jos taas argumentoimme hänen kanssaan siististi ja vakuuttavilla kommenteilla, voimme saada hänet ymmärtämään että me itse asiassa kannatamme humanistisia näkemyksiä. Hän vähintään joutuu haastamaan "monikulttuurisuus on rikkaus"-dogmansa ja pohtimaan mielessään miksi uskoo tuohon; kenties hän voi jopa kääntyä Hommalaiseksi.

reino

• Vieras
« Vastaus #21 : 04.01.2009, 16:01:17 »

Tota noin... tämän asian suhteen tilanne on se, että Hommafoorumi ei ole ensisijaisesti tarkoitettu maksimaalisen sananvapauden tarjoamiseen. Siihen tarkoitukseen on jo olemassa lukuisia eri foorumeita, joilla voidaan julkisesti tai suljetusti keskustella erilaisista epäkorrekteista aiheista epäkorrektilla tavalla. Ja ihan puhtaita pahanolon ilmauksia ja vihanpurkauksia varten on olemassa vanha kunnon vessanseinä, suomi24.fi.

Eli käyttääkseni tuota portsarivertausta: kapakan omistaja on sitä mieltä, että tietty porukka on syytä pitää ulkona, jotta maksavilla asiakkailla olisi viihtyisää. Portsaritiimi noudattaa omistajan tahtoa ja portsarien kesken on suurinpiirtein yhteisymmärrys siitä, keitä siihen poissa pidettävään porukkaan kuuluu ja millä keinoilla heidät pidetään poissa. Tässä esiintyy tietenkin pieniä tilanne- ja persoonakohtaisia heittoja, mutta peruslinja on yhteinen.

Ja kuten tosielämässäkin, se porukka, jota ei oikein haluta mihinkään kapakkaan pitää kaikkein kovintä ääntä syrjinnästä ja oikeuksiensa luokkaamisesta ja kantelee kaiken maailman vähemmistövaltuutetuille.

Jos jollakulla on vielä minun henk.koht. moderointilinjastani jotain sanottavaa, niin olisi hyvä, että (Peltirumpu mukaan lukien) kritisoijat täsmentäisivät sen, että mikä siinä tarkkaan ottaen mättää. Asiasta on nimittäin olemassa täysin vastakkaisia näkemyksiä, tyyliin:
- reino on liian natsimyönteinen
- reino on liian juutalaismyönteinen kosher-neo-konservatiivi bagelinimijä
- reinon naama vituttaa

Itsehän olen sitä mieltä, että jos jotain tähän mennessä annettuja banneja ruvetaan perumaan, niin Sepin banni on peruttava ensimmäisenä.

reino

• Vieras
« Vastaus #22 : 04.01.2009, 16:29:08 »
Ikävää, että Opuksen valvovan silmän bannaamisesta on jäänyt väärä mielikuva sitkeästi elämään. Bannin syy oli tuplanimimerkin käyttö. Bannin syy ei missään tapauksessa ollut ko. henkilön esittämä kritiikki, vaan se, että hän esitti niitä samoja "kiperiä" kysymyksiä (joihin hänelle oli siis jo moneen kertaan vastattu) jo toisella nimimerkillä täällä (ja neljännellä nimimerkillä, jos Vieraskirjassa käytetyt lasketaan mukaan) ilmoittamatta nimimerkin vaihdosta.

Mielestäni tuon assosiaatiosäännön käyttö muistuttaa tällä hetkellä sellaista kun muslimit räyhäävät jostakin, ja sitten joku huomauttaa asiasta, niin lopputuloksena tätä huomauttajaa kritisoidaan muslimien leimaamisesta sen sijaan, että muslimeja kritisoitaisiin räyhäämisestä.

No minun mielestäni ei. Jos tuota vertausta käytetään, niin Opuksen (ja eräiden muiden itse itsensä nimittäneiden vahtikoirien) räksytystä voitaisiin verrata siihen, että joltakin muslimilta pääsee jossain moskeijan takahuoneessa ihan pieni äbäläwäbälä, josta tämä itse itsensä nimittänyt moraalinvartija sitten tuohtuu, tyrmistyy ja pöyristyy niin paljon, että menee moskeijan eteen torille huutamaan, että jos tuo saa äbäläwäbälöidä tuolla takahuoneessa, niin minäkin saan sitten varmaan leikata päitä irti tässä torilla (ja myös leikkaa sen pään irti) ja potkia niitä päitä hiekassa ja katsokaa nyt kaikki kun on kamalaa kun on leikattu päitä irti!!1!

Tai toisella tavalla: kumpi on pitkällä tähtäimellä vahingollisempaa foorumin maineelle:
- joku yksittäinen uuden kirjoittajan ylilyönti, johon modet puuttuvat normaalin menettelyn puitteissa, vai
- fanaattinen moraalinvartija, joka paisuttelee ja kärjistää tuon yo. tapauksen täysin käsittämättömiin mittasuhteisiin ja siitä pöyristyneenä jankuttaa viikko toisensa jälkeen foorumin etusivulla joka ketjussa, miten "tämä foorumi on täynnä ulkomaalaisvihamielisiä uusnatseja, jotka haluavat joukkomurhata ali-ihmisiä ja moderaattorit antavat näiden julkinatsien mellastaa täysin vapaasti!!!!" (siis päivä toisensa ja viikko toisensa jälkeen, eikä lopeta ikinä)

Noin muuten olen samaa mieltä siitä, sensuurilinja on tähän asti ollut äärimmäisen tiukka ja sitä olisi varaa löysentää. (Se päätös ei kuitenkaan ole yksin minun tehtävissäni.) Ja bannien antamisen tulee jatkossakin olla hyvin perusteltua ja harkittua.

Peltirumpu

• Vieras
« Vastaus #23 : 04.01.2009, 16:45:10 »
En tosin kannata peltirummun tapaa tuoda asiaa esille leimaavin assosiaatioin, enkä jaa peltirummun voimakkaita vaatimuksia.

Koitan ottaa opikseni.

Lainaus
Jos jollakulla on vielä minun henk.koht. moderointilinjastani jotain sanottavaa, niin olisi hyvä, että (Peltirumpu mukaan lukien) kritisoijat täsmentäisivät sen, että mikä siinä tarkkaan ottaen mättää. Asiasta on nimittäin olemassa täysin vastakkaisia näkemyksiä, tyyliin:
- reino on liian natsimyönteinen
- reino on liian juutalaismyönteinen kosher-neo-konservatiivi bagelinimijä
- reinon naama vituttaa
Saimme ihan mielenkiintoisia pohdiskeluja aiheesta, mikä olikin tarkoitukseni. Täytyy vähän rauhoittua nyt ja katsoa vaikka mäkihyppyä.

Zngr

• Jäsen^^^
  • Liked: 113
  • Yhteiskunta-akselien välejä varjostava juopa
    • Profiili
« Vastaus #24 : 04.01.2009, 16:49:06 »
Asiallinen postaus

Opuksen valvova silmä -nimimerkkiä on kieltämättä vähän ikävä. Pysyvämmän kirjoituskiellon taustalla oli kuitenkin syitä olettaa kyseessä olevan eräs toinen postaaja, ja syyt eivät suinkaan olleet aivan täysin tunnepohjaisia. Minä olisin henk.t koht. valmis kutsumaan Opuksen silmän tänne takaisin oli miten oli jos vastaavia epäilyksiä ei toiste herää.

Mitä Peltirumpuun tulee, hänellä on hauska tapa epäsuorasti (ja toisinaan vähemmän epäsuorasti) vittuilla Hommasta ja Hommalaisten asenteista ja käänteisesti osoittaa tapa syytellä mokuttajia asioista, joita sanomme ja teemme itsekin, eikä siinä pitäisi olla mitään pahaa. Ja jos nyt joku ei muka tajua mitä tarkoitan niin ottaa silmän käteen ja katsoo uudemmin. Peltirumpu myös kuittailee H-a:n henkilökultista ja ylenmääräinen fanitus on saanut osansa kerran jos toisenkin. Tämä voi ärsyttää sellaisia kuin minä, joille H-a on pitkälti vain yksi monista mokutuksesta muuten kuin kauniisti kirjoittavista. "Mestari tietää! H-a on JÄTKISTÄ KOVIN!!" tyylisiä kommentteja näen ihan muualla kuin täällä, lähinnä lehtien kommentti-osastoilla, hittoako niille tekee.

Eikä niin ettei Peltirumpu kirjoittele asiaakin paljon. Ehkä kuitenkin edellä mainituista syistä ylläpitäjää voi vähän arveluttaa, kun vedetään (aikalailla turhaan) esiin Sieg Heil -Suomet ja Suomen Sisut samanlaisine hihamerkkeineen. Ei olisi ensimmäinen aluksi tavalliselta vaikuttanut postaaja joka paljastuu trolliksi. Minun on hankala tajuta miksi niistä natseista pitää jankata niin usein, ja tämä ei nyt koske mitenkään vain Peltirumpua. Koska se ottaa päähän, on alhainen kynnys editoida hihamerkki- ja Reich! postauksia. Eikö voitais vaihtaa mielummin vaikka piparkakku-ohjeita?
« Viimeksi muokattu: 04.01.2009, 17:04:03 kirjoittanut Zngr »
Minusta täällä on mukavaa. Istuskelemme, juttelemme ja juomme kahvia.
-Ali, Rinkeby

Every normal man must be tempted at times to spit on his hands, hoist the black flag, and begin to slit throats.
- H. L. Mencken

MustaLeski

• Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
  • Liked: 2317
  • Wild Child
    • Profiili
« Vastaus #25 : 04.01.2009, 16:57:01 »
^ Olisko sulla heittää joku hyvä pipariohje?  :-*
Who Dares Wins

Peltirumpu

• Vieras
« Vastaus #26 : 04.01.2009, 17:01:58 »
Mitä Peltirumpuun tulee, hänellä on hauska tapa epäsuorasti (ja toisinaan vähemmän epäsuorasti) vittuilla Hommasta ja Hommalaisten asenteista ja käänteisesti osoittaa tapa syytellä mokuttajia asioista, joita sanomme ja teemme itsekin, eikä siinä pitäisi olla mitään pahaa. Ja jos nyt joku ei muka tajua mitä tarkoitan niin ottaa silmän käteen ja katsoo uudemmin. Peltirumpu myös kuittailee H-a:n henkilökultista ja ylenmääräinen fanitus on saanut osansa kerran jos toisenkin. Tämä voi ärsyttää sellaisia kuin minä, joille H-a on pitkälti vain yksi monista mokutuksesta muuten kuin kauniisti kirjoittavista. "Mestari tietää! H-a on JÄTKISTÄ KOVIN!!" tyylisiä kommentteja näen ihan muualla kuin täällä, lähinnä lehtien kommentti-osastoilla, hittoako niille tekee.

Eikä niin ettei Peltirumpu kirjoittele asiaakin paljon. Ehkä kuitenkin edellä mainituista syistä ylläpitäjää voi vähän arveluttaa, kun vedetään (aikalailla turhaan) esiin Sieg Heil -Suomet ja Suomen Sisut samanlaisine käsimerkkeineen. Ei olisi ensimmäinen aluksi tavalliselta vaikuttanut postaaja joka yhtäkkiä paljastuu trolliksi. Minun on myös hankala tajuta, miksi niistä natseista pitää jankata täällä niin usein, ja tämä ei nyt koske mitenkään Peltirumpua. Joskus tulee sitten editoita Reich! postauksia silkasta kiukusta, eikö voitais vaihtaa mielummin vaikka piparkakku-ohjeita?

Olet oikeassa. Tyylissäni lienee hiomista, samoin asiasisällössä. Aina ei kannattaisi möläyttää, vaikka se itsestä hauskaa tai merkityksellistä olisikin.

Zngr

• Jäsen^^^
  • Liked: 113
  • Yhteiskunta-akselien välejä varjostava juopa
    • Profiili
« Vastaus #27 : 04.01.2009, 17:11:12 »
Olet oikeassa. Tyylissäni lienee hiomista, samoin asiasisällössä. Aina ei kannattaisi möläyttää, vaikka se itsestä hauskaa tai merkityksellistä olisikin.

En minä nyt tiedä onko siinä erityisemmin hiomista, jakta vaan samaan malliin ja kuittaile jos siltä tuntuu, älä vain ole hämmästynyt jos nimenomaan tietynlaiset (käytän newspeakkia!) möläytykset aiheuttavat pientä editointia. Ei se ole niin vakavaa ellei sitä vaikka halua ottaa itseensä, kuten tiedät.

Moderoinnissa yleisesti on hankalaa se kuinka moni kirjoittelija saa ankaran kolauksen itsetunnolleen, tai muunlaisia outoja reaktioita johon voi liittyä palpitaatio, ankara hikoilu ja näppäimistön -ripuli, koska joku nörtti 800 kilometrin päässä on muuttanut hänen postauksestaan sanamuotoa tai kenties karsinut jotain joka moderaattorit ovat kokeneet tarpeettoman tiukaksi ilmaukseksi. Ei se postaajan ura sittenkään siihen kaadu. Otetaan miulummin kaikki rennosti. One love, peace.

No ei nyt ihan noin rennosti.

edit: olisi ihan hauska kuulla onko mielestäsi H-a:n ympärillä oikeasti henkilökultahdus -ilmiö, ja olemmeko fanittajia yhtä kaikki, vaikka mokutus todellakin niin kuin minä olen sitä pystynyt havainnoimaan on täysin typerää pelleilyä ja ideologinen viritys (metkaa, Hiidenkivi -kolumnissa taas mokukriittisyyttä sanottiin ideologiaksi) mutta sille aiheelle voi vaikka tehdä oman threadin
« Viimeksi muokattu: 04.01.2009, 17:21:25 kirjoittanut Zngr »
Minusta täällä on mukavaa. Istuskelemme, juttelemme ja juomme kahvia.
-Ali, Rinkeby

Every normal man must be tempted at times to spit on his hands, hoist the black flag, and begin to slit throats.
- H. L. Mencken

Peltirumpu

• Vieras
« Vastaus #28 : 04.01.2009, 17:26:53 »

edit: olisi ihan hauska kuulla onko mielestäsi H-a:n ympärillä oikeasti henkilökultahdus -ilmiö, ja olemmeko fanittajia yhtä kaikki, vaikka mokutus todellakin niin kuin minä olen sitä pystynyt havainnoimaan on täysin typerää pelleilyä ja ideologinen viritys (metkaa, Hiidenkivi -kolumnissa taas mokukriittisyyttä sanottiin ideologiaksi) mutta sille aiheelle voi vaikka tehdä oman threadin
Välillä kyllä vaikuttaa siltä, mutta kun tässä nyt olen jo muutenkin kuumentanut tunteita, niin jätän aloittamatta uutta keskusteluketjua aiheesta. Peace.

Kaukasialainen

• Jäsen^^
  • **
  • Liked: 0
  • Meitä ei miehitetty sotienkaan aikana...
    • Profiili
« Vastaus #29 : 04.01.2009, 23:15:10 »
Jaaha, nyt vasta huomasin että reinohan se siellä poistellut oikeuksia. täytyy varmaan aloittaa keskustelu olisiko PS:lle jotain muita vaihtoehtoja. reinon toiminta saa asiasta kiinnostuneita vetäytymään takaisin PS:n kannattajakunnasta. se on tietysti kun saa "valtaa" niin helposti hieman kevyemmällä prosessorilla varustetulla kaverilla alkaa nesteet virtaa ylähyllylle.
Sääli jos PS orastava nousu jäätyy tuollaisten pikkuhitlerien takia.