Kirjoittaja Aihe: Homman nörttipäivystys  (Luettu 336512 kertaa)

Phantasticum

• Jäsen^^^
  • Liked: 1969
    • Profiili
Homman nörttipäivystys
« : 18.03.2010, 01:32:18 »
Vieläkö joku nörtti kukkuisi täällä tähän aikaan?

Näyttää käyneen niin ikävästi, että olen tallentanut erään .txt-tiedoston kello 22.01 sellaisena versiona, että siinä on ollut tavaraa vain 4 kt:n edestä. Alkuperäinen tiedosto oli lähemmäs 30 kt. Ei aavistustakaan, mitä on tapahtunut. Ilmeisesti copy pasten kanssa on täytynyt käydä joku moka.

Vieläkö tästä .txt-tiedostosta olisi palautettavissa se vanhempi ja isompi versio?

Joo. Ei liity Hommafoorumille muutoin kuin että kyseisessä fileessä oli myös Hommaan^^^ liittyvää aineistoa. Minulla on siis tapana kerätä kaikenlaista sälää tavalliseen tekstitiedostoon. Se toimii ikään kuin muistilappuna.

Nuivinator

• Administrator
  • Jäsen^^^
  • Liked: 557
  • Je suis Charlie
    • Profiili
Vs: Homman nörttipäivystys
« Vastaus #1 : 18.03.2010, 01:36:02 »

Näyttää käyneen niin ikävästi, että olen tallentanut erään .txt-tiedoston kello 22.01 sellaisena versiona, että siinä on ollut tavaraa vain 4 kt:n edestä. Alkuperäinen tiedosto oli lähemmäs 30 kt. Ei aavistustakaan, mitä on tapahtunut. Ilmeisesti copy pasten kanssa on täytynyt käydä joku moka.

Vieläkö tästä .txt-tiedostosta olisi palautettavissa se vanhempi ja isompi versio?

Saattaa olla mahdollista. Kotikonstein yhtä kaikki hankalaa ja ei-kotikonstein kallista. Vaatinee todennäköisesti levyn lukemista suoraan (jollakin sopivalla apuohjelmalla) ja sen jälkeen saattaa edessä olla palapeli.
Kansallisaarteet: Ibrahim Shkupolli, Abdiqadir Osman Hussein, Ramin Azimi, Al-Montathar Mahdi Basita Al-Mehsen, Zakhariya Hassan, Aram Bibani, Abbas Karim Muhammad, Araz Bibani, Mohamed Al-Zubeidi. Lista ei ole kattava.

Topi Junkkari

• Nimellinen
  • Jäsen^^^
  • Liked: 4835
  • Ei ole olemassa mitään sukupuoleltaan neutraalia
    • Profiili
« Vastaus #2 : 18.03.2010, 01:39:39 »
Saattaa olla mahdollista.

Riippuu kovastipaljon käyttöjärjestelmästä (ja tiedostojärjestelmästä). Järkevintä olisi jättää kone niille sijoilleen eli olla tässä vaiheessa tekemättä yhtään mitään sillä koneella ja ottaa aamulla yhteyttä päivystävään nörttiin.
Ihmisiä, joilla on vakavia hallusinaatioita, ei pitäisi päästää merkittäviin julkisiin virkoihin. Lievät harhanäyt tai -äänet ei haittaa, ellei satu olemaan lentäjä tai pianonvirittäjä.

– Nimim. Joutilas Hommaforumilla 13.9.2015
http://hommaforum.org/index.php/topic,903.msg1989950.html#msg1989950

ajuha

• Jäsen^^^
  • Liked: 14
  • S.Y.L.B
    • Profiili
« Vastaus #3 : 18.03.2010, 01:43:21 »
jos windows käyttis, niin kokeile palautuspisteen kautta.

antero

• Jäsen^^^
  • Liked: 358
  • Suomi Nousuun^^^!
    • Profiili
« Vastaus #4 : 18.03.2010, 01:48:29 »

Joo. Ei liity Hommafoorumille muutoin kuin että kyseisessä fileessä oli myös Hommaan^^^ liittyvää aineistoa. Minulla on siis tapana kerätä kaikenlaista sälää tavalliseen tekstitiedostoon. Se toimii ikään kuin muistilappuna.

Jos tiedosto on talletettuna sellaiselle levyosiolle johon ei ole kirjoitettu muuta dataa tuon muutoksen jälkeen, on data helppo palauttaa jollain recovery-tyyppisellä softalla.

Jos taasen tiedosto on tyypillisellä defaultti windows levyosiolla, niin data on hyvin suurella todennäköisyydellä mennyttä kauraa; koska ihan normikäytössä windows jatkuvasti kirjoittelee erinäköisiä swappi ja temppidatoja osiollen, jolloin se vanha data on tod näk ylikirjoitettu.
Hetero voittaa aina!

Phantasticum

• Jäsen^^^
    • Profiili
« Vastaus #5 : 18.03.2010, 01:50:14 »
Wintoosa xp on. Palautuspiste ei ole käytössä. Asensin jo Recuvan. Se ei löytänyt mitään. Ei tietenkään, koska kyseinen tiedosto on yhä edelleen olemassa. Se on vain pienempi versio kuin se, jota kaipaan takaisin.

KeijoK

• Jäsen^^
  • **
  • Liked: 2
    • Profiili
« Vastaus #6 : 18.03.2010, 01:54:51 »
Sellaisella olen joskus onnistunut kuin "NTFS undelete"
1) Suomen huoltosuhde on heikkenemässä. Maassamme on ikäihmisiä liikaa.
2) Tarvitsemme maahanmuuttajia parantamaan huoltosuhdetta.
3) Maahanmuuttajien on presidentin ja pääministerin mukaisesti saatava tuoda isovanhempansa mukanaan.
4) Palaa kohtaan 1.

antero

• Jäsen^^^
  • Liked: 358
  • Suomi Nousuun^^^!
    • Profiili
« Vastaus #7 : 18.03.2010, 02:01:50 »
Wintoosa xp on.

Eli onko sulla se tiedosto esim "omat tiedostot" kansiossa?
Hetero voittaa aina!

Phantasticum

• Jäsen^^^
    • Profiili
« Vastaus #8 : 18.03.2010, 02:12:40 »
Otin tuon mainitun NTFS Undeleten. Kun osaisi vielä käyttää.

Tiedosto löytyy täältä Omat tiedostot\Lataukset\Temp\tiedosto.txt. Mutta siellä on edelleen tämä tiedosto.txt.

Kadoksissa on vain sen samanniminen kookkaampi edeltäjä.

Lisäys. Kippasin tiedosto.txt:n jäteastiaan. Kyllä sen saa helposti palautettua, kun mitään ei ole kirjoitettu päälle. Mutta se on se pienempi versio.

Mielenkiintoista tutkia, mitä kaikkea pervoa sitä onkaan omalla koneella joskus ollut... En tunnusta!

PR

• Jäsen^^^
  • Liked: 795
  • Thatcherite stormtrooper
    • Profiili
« Vastaus #9 : 18.03.2010, 08:02:50 »
Mielenkiintoista tutkia, mitä kaikkea pervoa sitä onkaan omalla koneella joskus ollut... En tunnusta!

Kerrot heti!  :P
Hillary for Supermax 2016

Phantasticum

• Jäsen^^^
    • Profiili
« Vastaus #10 : 18.03.2010, 16:14:54 »
Loppujen lopuksi en löytänyt enää sitä pienempääkään versiota sen jälkeen, kun olin kipannut sen roskikseen.

Kun aikaisemmin hukkasin viestejäni, otin tavaksi kirjoittaa pidemmät viestit varmuuden vuoksi .txt-tiedostoon ja kopioida ne siitä viestien kirjoituskenttään.

Tällä kertaa kirjoitin sen pitemmän viestin tähän ilmaan haihtuneeseen muistilappuun. Kymmenittäin linkkejä aiheesta kuin aiheesta, Hommaa, Allushkaa, netistä löytyneitä oivallisia kielellisiä ilmaisuja ja kaikkea muutakin kivaa taivaan ja maan väliltä.

Eija-Riitan vika. Samperin muija. Jos hän ei olisi kirjoittanut kolumniaan Uuteen Suomeen, näin ei olisi käynyt.

Ei oo Eija-Riitan vika vai? No totta kai se on!!! Jos hän ei olisi kirjoittanut maahanmuuttokeskustelusta, minullakaan ei olisi ollut mitään kommentoitavaa ja muistilappuni olisi edelleen olemassa. MOT.

Täti saa kiittää onneaan, että on Brysselissä. Liian pitkä matka lähteä haukkumaan hänet pystyyn.  :P  ;D

Phantasticum

• Jäsen^^^
    • Profiili
« Vastaus #11 : 18.03.2010, 16:16:26 »

Kerrot heti!  :P

K-18!

PR

• Jäsen^^^
  • Liked: 795
  • Thatcherite stormtrooper
    • Profiili
« Vastaus #12 : 18.03.2010, 16:21:36 »
Oh dear... valittuja paloja...  ;)
Hillary for Supermax 2016

Hob

• Jäsen^^^
  • Liked: 136
    • Profiili
« Vastaus #13 : 26.03.2010, 14:52:35 »
Toimikoot tämä varoittavana esimerkkinä siitä, miksi varmuuskopiot ovat hyvä idea.

Phantasticum

• Jäsen^^^
    • Profiili
« Vastaus #14 : 26.03.2010, 19:32:40 »
Toimikoot tämä varoittavana esimerkkinä siitä, miksi varmuuskopiot ovat hyvä idea.

Muutama sana vielä tästä foorumille kuulumattomasta aiheesta. Varmuuskopiot olen toki ottanut tärkeistä tiedostoista kaksinkin kappalein. Tällaisesta muistilapusta, joka elää aamuin ja illoin en ole viitsinyt. Sen metamorfoosi saattaa olla varsin suuri.

Harmittaa se silti. Odotas vaan Eija-Riitta, jos joskus tavataan vaalitorilla.  :P  ;D

Tällä hetkellä tietokoneessa on aika erikoinen ongelma. Jos joku kokee olevansa alan huippuosaaja ja asiasta kiinnostunut, voin selostaa asiaa yksityisviestillä. Siis minun mielestäni erikoinen ongelma. Voi tämä olla ihan arkipäiväistäkin; ehkä en vaan ole osannut antaa googlelle oikeita hakusanoja.

Miksei täällä muuten ole nörttihommaa?  ???  Kun on koiria ja kissojakin.

MW

• Jäsen^^^
  • Liked: 11676
  • Kiltti ja ystävällinen, mutta niin nuiva.
    • Profiili
« Vastaus #15 : 26.03.2010, 19:50:00 »

Muutama sana vielä tästä foorumille kuulumattomasta aiheesta. Varmuuskopiot olen toki ottanut tärkeistä tiedostoista kaksinkin kappalein. Tällaisesta muistilapusta, joka elää aamuin ja illoin en ole viitsinyt. Sen metamorfoosi saattaa olla varsin suuri.

Harmittaa se silti. Odotas vaan Eija-Riitta, jos joskus tavataan vaalitorilla.  :P  ;D

Tällä hetkellä tietokoneessa on aika erikoinen ongelma. Jos joku kokee olevansa alan huippuosaaja ja asiasta kiinnostunut, voin selostaa asiaa yksityisviestillä. Siis minun mielestäni erikoinen ongelma. Voi tämä olla ihan arkipäiväistäkin; ehkä en vaan ole osannut antaa googlelle oikeita hakusanoja.

Miksei täällä muuten ole nörttihommaa?  ???  Kun on koiria ja kissojakin.

Anna mä arvaan: Salaperäinen räksä kujertaa?

Phantasticum

• Jäsen^^^
    • Profiili
« Vastaus #16 : 26.03.2010, 19:54:10 »

Öh. Kovasti olen kyllä ponnistellut tullakseni kunnon nörtiksi.

Mutta mikä on räksä?  ???  Googlen mukaan se on lintu.  ;D

MW

• Jäsen^^^
  • Liked: 11676
  • Kiltti ja ystävällinen, mutta niin nuiva.
    • Profiili
« Vastaus #17 : 26.03.2010, 20:04:26 »

Minua vainosi sekä koti- että työkoneella epämääräinen random "chirp chirp" -äännähtely kompuutterista. Ensin luulin oikeiden siivekkäiden ääntelyksi, mutta niiden volyymiä ei voi säätää kompuutterista.

Häätyi Spybotilla.

Hob

• Jäsen^^^
  • Liked: 136
    • Profiili
« Vastaus #18 : 26.03.2010, 20:22:32 »
Tällä hetkellä tietokoneessa on aika erikoinen ongelma. Jos joku kokee olevansa alan huippuosaaja ja asiasta kiinnostunut, voin selostaa asiaa yksityisviestillä.

Ei kannata kysyä voiko kysyä, kannattaa vain kysyä.

Phantasticum

• Jäsen^^^
    • Profiili
« Vastaus #19 : 26.03.2010, 20:27:16 »

Minua vainosi sekä koti- että työkoneella epämääräinen random "chirp chirp" -äännähtely kompuutterista. Ensin luulin oikeiden siivekkäiden ääntelyksi, mutta niiden volyymiä ei voi säätää kompuutterista.

Häätyi Spybotilla.

Ai semmonen räksä.  ;D

En kyllä usko. Mitään outoja temppuja ja liikennettä en ole havainnut.

Phantasticum

• Jäsen^^^
    • Profiili
« Vastaus #20 : 26.03.2010, 20:28:20 »
Tällä hetkellä tietokoneessa on aika erikoinen ongelma. Jos joku kokee olevansa alan huippuosaaja ja asiasta kiinnostunut, voin selostaa asiaa yksityisviestillä.

Ei kannata kysyä voiko kysyä, kannattaa vain kysyä.

Tarkottiks tää sitä, että saa lähettää yksityisviestin myös Hobille.  :)

ämpee

• Jäsen^^^
  • Liked: 7420
    • Profiili
« Vastaus #21 : 26.03.2010, 20:41:40 »
Jos copy pastaaminen on epäonnistunut, niin kannattaa koittaa josko se alkuperäinen ohjelma, jolla file on tehty, löytäisi sen alkuperäisen fileen jostain.
Eli jos on notepadilla tehty txt-file, niin notepadin alasvetovalikosta File/Open se saattaa löytyä edelleen.

Copy pastaamisen ei pitäisi tehdä sille alkuperäiselle fileelle mitään, vaikka se paskaaminen ei sitten oikein hyvin menisikään.
Jäseneltä ISO: "Kotouttaminen on hölmöläisten puuhaa, kotiutuminen ja yhteiskuntaan integroituminen on maahantulijoiden omalla vastuulla."

Phantasticum

• Jäsen^^^
    • Profiili
« Vastaus #22 : 26.03.2010, 20:55:22 »
Jos copy pastaaminen on epäonnistunut, niin kannattaa koittaa josko se alkuperäinen ohjelma, jolla file on tehty, löytäisi sen alkuperäisen fileen jostain.
Eli jos on notepadilla tehty txt-file, niin notepadin alasvetovalikosta File/Open se saattaa löytyä edelleen.

Copy pastaamisen ei pitäisi tehdä sille alkuperäiselle fileelle mitään, vaikka se paskaaminen ei sitten oikein hyvin menisikään.

Tässä tapauksessa huomasin vasta joskus noin klo 01.15 yöllä, ettei muistilapusta ollut mitään jäljellä. Muuta kuin se Eija-Riitalle osoitettu kommentti.

Olin tallentanut muistilapun jo klo 22.01. Jos olisin huomannut asian heti, olisin osannut kumota muutokset tai tallentaa uudella nimellä. Whatever.

Ej kiva, että kävi näin kuin kävi. Mutta ehkä tästä voi oppia jotain vastaisuuden varalle. Ihan omaa huolimattomuuttani tuo leikkaa ja liimaa on vienyt kaiken mukanaan.

Vaikka se on silti Eija-Riitan syy!!!  ;D

kolki

• Jäsen^^^
  • Liked: 84
    • Profiili
« Vastaus #23 : 23.05.2010, 19:25:40 »
Tekstiä ei välttämättä ole hävinnyt mihinkään.

Tulin ajatelleeksi tätä ketjua, kun aiemmin tänään vilkaisin ja nyt tuli eteen .txt'n tallennusmuoto.
Tietoa ei välttämättä ole kadonnut mihinkään, vaan notepad'llä tallentaessa aiempi on ollut Unicode- ja uusi ANSI-muodossa. Tässä muodossa jotkin erikoismerkit, kuten nuoli, korvautua muilla merkeillä, mutta muu teksti on ennallaan ja suurinosa erikoismerkeistä on ennallaan.
Tilaa Unicode vie 13kt, kun ANSI 7kt.

Phantasticum

• Jäsen^^^
    • Profiili
« Vastaus #24 : 23.05.2010, 20:27:17 »
En ole tullut koskaan tarkistaneeksi tiedoston kokoja eri koodauksilla. Osa näistä muistilapuistani on tallennettu UTF-8:na, jotta kyrilliset aakkosetkin tallentuvat oikein.

Täytyy tunnustaa, että harrastan edelleen samaa ja kerään yhä kaiken maailman krääsää, jota en välttämättä koskaan tarvitse. Nykyään olen tai ainakin yritän olla huolellisempi, ettei käy toista kertaa samalla tavalla.

Onneksi olen jo toipunut katastrofaalisesta menetyksestäni.  :P

Sain vihjeen kokeilla 'oikeita' muistilappuja. En uskalla. Pahimmassa tapauksessa koneen työpöydät hukkuisivat liimalappuihin yhdessä tai kahdessa illassa.

Topi Junkkari

• Nimellinen
  • Jäsen^^^
  • Liked: 4835
  • Ei ole olemassa mitään sukupuoleltaan neutraalia
    • Profiili
« Vastaus #25 : 23.05.2010, 20:31:16 »
Sain vihjeen kokeilla 'oikeita' muistilappuja. En uskalla. Pahimmassa tapauksessa koneen työpöydät hukkuisivat liimalappuihin yhdessä tai kahdessa illassa.

Mistä tietää, että blondi on käyttänyt tietokonetta?

Näytössä on korjauslakkaa.
Ihmisiä, joilla on vakavia hallusinaatioita, ei pitäisi päästää merkittäviin julkisiin virkoihin. Lievät harhanäyt tai -äänet ei haittaa, ellei satu olemaan lentäjä tai pianonvirittäjä.

– Nimim. Joutilas Hommaforumilla 13.9.2015
http://hommaforum.org/index.php/topic,903.msg1989950.html#msg1989950

kolki

• Jäsen^^^
    • Profiili
« Vastaus #26 : 23.05.2010, 20:54:39 »

Älä tallenna työpöydälle, se on sekavaa.
vihjeenä voisi antaa: paina windows-näppäin pohjaan (painike joka avaa käynnista-valikon) ja E-kirjainta, siitä avautuu windows explorer.
Tee C:\temp kansioon uusia kansioita, jotka nimeät sopivasti, vaikka homma, ja sinne tallenna tiedostot nimeten ne siten, että löydät helpommin, mitä ne sisältävät. ;)

Ano Nyymi

• Jäsen^^^
  • Liked: 1110
  • Suvaitse tai saat turpaas!
    • Profiili
« Vastaus #27 : 23.05.2010, 21:10:59 »

Älä tallenna työpöydälle, se on sekavaa.
vihjeenä voisi antaa: paina windows-näppäin pohjaan (painike joka avaa käynnista-valikon) ja E-kirjainta, siitä avautuu windows explorer.
Tee C:\temp kansioon uusia kansioita, jotka nimeät sopivasti, vaikka homma, ja sinne tallenna tiedostot nimeten ne siten, että löydät helpommin, mitä ne sisältävät. ;)

Aarghh, ei temppiin koska se on vain väliaikaistiedostoja varten ja jossain vaiheessa joku apuohjelma sen kuitenkin tyhjää.

Kannattaa ihan oikeasti ottaa tavaksi luoda johonkin levyosioon, mieluummin vaikka d-osioon, hakemistoja ja niihin alihakemistoja, ja pitää se kyhäelmä sitten jonkinlaisessa loogisessa järjestyksessä. Ja tietenkin keksiä hakemistoille järjelliset nimet jotka kertoisivat hakemistossa piileksivästä aineistosta jotain.
Noista hakemistoista sitten vain linkki työpöydälle, niin ne hakemistot saa auki ilman äksplöyreriäkin.

Tietääkseni wintöötti lataa muistiinsa kaiken työpöydältä, ja jos siellä on tsiljoona tiedostoa tallennettuna niin sen käynnistyminen hidastuu.

Phantasticum

• Jäsen^^^
    • Profiili
« Vastaus #28 : 23.05.2010, 21:50:51 »
Täytyy vielä jatkaa aiheesta, koska olen sen aloittanutkin. Sitä paitsi voin samalla oppia jotain lisää ja sitten minulla on taas uutta räplättävää.  ;D

Minulla on käytössä sekä järjestelmänvalvoja että käyttäjä. Molemmissa on omat tiedostot ja siellä kansioita, joita olen nimennyt oman maun mukaan. Osassa kansioissa on jopa folderkuva, niin eivät näytä niin ankeilta. Mutta en siis tallenna koneen Windows-kansion tempiin mitään, enkä muuallekaan.

Kaikki tiedostot ovat c:llä. Se d:\ jäi luomatta asennusvaiheessa. Kai sen voisi vieläkin luoda. En ole jaksanut tutustua asiaan.

Tämä toosa on muutenkin ihan omanlaisensa. Xp:tä on tietenkin pakko pyörittää. Mutta noin muuten kirkuvansiniset nahkat lähtivät heti alkumetreillä ja kaikkea muutakin kivaa ekstraa tänne on tullut hankittua.

Tarkoitin niillä muistilapuilla ohjelmaa, joka luo työpöydälle olevinaan muistilappuja, joissa on muistutuksia ja mitä niihin nyt ikinä haluaa laittaakaan. Työpöydät ovat muuten supersiistit. Ei niissä ole kuin 'itsekehitetyt' ikonit ulkoisille levyille, oma tietokone ja omat tiedostot sekä roskis.

Yhteen aikaan minulla oli tapana siirtää roskakoriin tiedostoja, joita en enää välttämättä tarvinnut, mutten uskaltanut vielä poistaakaan, jos kuitenkin tarvitsen. Silti en halunnut nähdä niitä kansioissakaan.

No kävipä sitten muutamaan kertaan niin, että putsausohjelma tyhjensi vahingossa roskakorinkin, kun oli jäänyt rasti väärään kohtaan!

:facepalm:

Nykyään tätä virkaa toimittaa kansio nimeltä Jäteastia. Se on ikään kuin roskien väliaikainen sijoituspaikka, jossa poistetut tiedostot odottavat lopullista kuljetusta kaatopaikalle. Mutta eipähän tyhjene Jäteastia vahingossa!

Sitä nörttihommaa odotellessa.  8)  En ole rohjennut aloittaa ketjua.

kolki

• Jäsen^^^
    • Profiili
« Vastaus #29 : 23.05.2010, 22:17:52 »
Aarghh, ei temppiin koska se on vain väliaikaistiedostoja varten ja jossain vaiheessa joku apuohjelma sen kuitenkin tyhjää.
Kyllä se eri kansio on. automaattisesti tyhjennettävä on
C:\Documents and Settings\[käyttäjätunnus]\Local Settings\Temp
Muuten tuo neuvo on hyvä. Jos tiedostoja ei tarviste pysyvästi säilöä, ei sijaintipaikalla ole juurikaan väliä, paitsi jos niitä tulee useampi 100Mt.
Toisaalta parempi paikka kansioille olisi Omat Tiedostot -kansion alla.
Itselläni ei koneella ole muuta, kuin käyttis, ohjelmat ja tiedostoja, jotka voi hävitä. Kaikki pysyvämpi on ulkoisella kiintolevyllä.

Olen huomannut, ettei kaikki tiedostot poistu automaattisesti tai ohjelmilla, joten olen käynyt tarkastamassa ja käsin poistamassa tiedostot ja kansiot. Ym. mainitu Temp-kansiosta voi huoletta poistaa kaiken minkä pystyy, pari muuta on:
C:\Documents and Settings\[käyttäjätunnus]\Local Settings\Temporary Internet Files
ja
C:\Documents and Settings\[käyttäjätunnus]\Local Settings\Temporary Internet Files\Content.IE5

Jostain syystä IE ei toimi oikein ja tyhjennä omaa pa*nsa pois noista. Tosin sitä ei käytäkään, kuin aivan pakollisessa tapauksessa.