UmmaGumma

Kirjoittaja Aihe: Homman nörttipäivystys  (Luettu 345773 kertaa)

Tuulenhenki

• Jäsen^^^
  • Liked: 2523
  • I leave bite marks.
    • Profiili
Vs: Homman nörttipäivystys
« Vastaus #2370 : 27.02.2017, 17:14:24 »
9-vuotiaalle hommattiin läppäri. Nyt kertokaas mulle, miten netin saa semmoiseen lapsimoodiin, että pääsy epämääräisille sivustoille estyy?
Jollet ole nuorena liberaali, sinulla ei ole sydäntä.
Jollet ole vanhana konservatiivi, sinulla ei ole aivoja.

törö

• Jäsen^^^
  • Liked: 6062
    • Profiili
« Vastaus #2371 : 27.02.2017, 17:37:06 »
Mulle selkis viimein miksi Windows 10 käyttää kovalevyä usein ja kauan. Siinä on huono virtuaalimuisti ja ongelma selviää kun sille antaa sopivat rajat. Alarajaksi netissä neuvotaan RAM gigoina kertaa 1024 ja ylärajan saa kun sen kertoo kahdella.

Mä en osaa sanoa, miten tarkkaa se on, mutta noillakin arvoilla turha raksutus loppui kerralla kokonaan.

sivullinen.

• Jäsen^^^
  • Liked: 7666
  • Ahjo on viha. Kosto on kipinä.
    • Profiili
« Vastaus #2372 : 27.02.2017, 20:20:46 »
9-vuotiaalle hommattiin läppäri. Nyt kertokaas mulle, miten netin saa semmoiseen lapsimoodiin, että pääsy epämääräisille sivustoille estyy?

Web of Trust (MyWOT)
Safe Web Search & Browsing
Powered by 140 Million Users & Machine Learning, our free browser extensions, mobile app and API let you check if a website is safe before your reach it, giving you a clean and safe browsing environment

https://www.mywot.com/

Tuolla.
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

hulaq

• Global Moderator
  • Jäsen^^^
  • Liked: 1382
  • The sloganist
    • Profiili
« Vastaus #2373 : 28.02.2017, 17:23:34 »
Mulle selkis viimein miksi Windows 10 käyttää kovalevyä usein ja kauan. Siinä on huono virtuaalimuisti ja ongelma selviää kun sille antaa sopivat rajat. Alarajaksi netissä neuvotaan RAM gigoina kertaa 1024 ja ylärajan saa kun sen kertoo kahdella.

Mä en osaa sanoa, miten tarkkaa se on, mutta noillakin arvoilla turha raksutus loppui kerralla kokonaan.

Ettei sulla vaan satu olemaan Kingstonin SSD -levy läppärissä? Sulla on jotain mätää jos täytyy kovalevykäytön takia ruveta rustaamaan RAMeja.
Iudex illius ero

Luotsi

• Jäsen^^^
  • Liked: 1302
    • Profiili
« Vastaus #2374 : 28.02.2017, 20:28:49 »

Windowsin "Perheturva" on tarkoitettu tuohon: https://support.microsoft.com/fi-fi/help/17199/windows-10-set-up-your-family

yks vaan

• Jäsen^^^
  • Liked: 1038
    • Profiili
« Vastaus #2375 : 01.03.2017, 14:50:52 »
Varsin mielenkiintoisia ongelmia taas...Win8 ei saa yhteytta DNS-palvelimeen... noh, netti toimii kylla ja kirjoitan tata virtuaalikoneesta Ubuntulla. Eli wintoosassa netti ei toimi, mutta wintoossa pyorivalla virtuaalikoneella toimii... :facepalm:
Kuka syrjisi minua?

hulaq

• Global Moderator
  • Jäsen^^^
  • The sloganist
    • Profiili
« Vastaus #2376 : 01.03.2017, 14:59:15 »
Varsin mielenkiintoisia ongelmia taas...Win8 ei saa yhteytta DNS-palvelimeen... noh, netti toimii kylla ja kirjoitan tata virtuaalikoneesta Ubuntulla. Eli wintoosassa netti ei toimi, mutta wintoossa pyorivalla virtuaalikoneella toimii... :facepalm:

Osa malwaresta ja viruksista sotkee verkkokortin ajurit niin, että näyttäisi että homma toimii, mutta eipä vaan toimikkaan. Kannattanee ajaa malwarebytes vaikkapa.
Iudex illius ero

yks vaan

• Jäsen^^^
    • Profiili
« Vastaus #2377 : 01.03.2017, 18:30:25 »

Osa malwaresta ja viruksista sotkee verkkokortin ajurit niin, että näyttäisi että homma toimii, mutta eipä vaan toimikkaan. Kannattanee ajaa malwarebytes vaikkapa.
Osa sivuista toimii ( ne joille osoite löytyy valmiiksi)  Data liikkuu, DNS:n osoite(autoresolve) näkyy ja vastaa pingiin, VPN käyttämällä toki voi surffata normaalisti.

Täytyy nyt tutkia illalla.
Kuka syrjisi minua?

J. Lannan haamu

• Jäsen^^^
  • Liked: 4439
  • 25.1.2011 - 15.02.2017
    • Profiili
« Vastaus #2378 : 14.03.2017, 10:38:00 »
Siis ei hyvänen aika, osoittakaa toteamukseni vääräksi tehkää niin hyvin!

Nokian puhelimet ja windows käyttöjärjestelmä. Erityisesti Nokia Lumia 930. Onko todella näin, että puhelimessa ei ole integroituna laskinta tai kalenteria? Eikä edes riitä, että menen sinne 'kauppaan' josta haluaisin ladata nämä ilmaiset apsit, vaan minun pitää vielä kaiken lisäksi luoda joku microsoft tili??

Jos näkisin nokian windows kehittäjän niin heittäisin tuolla puhelimella aika helvetin kovaa suoraan tauluun sitä helvetin teknokraattipönttöä...

Aika kalliin kameran ostin :D

hulaq

• Global Moderator
  • Jäsen^^^
  • The sloganist
    • Profiili
« Vastaus #2379 : 14.03.2017, 11:10:06 »
Molemmat löytyy defaulttina kun ottaa puhelimen käyttöön ni ihan siinä "etudivulla" :) lie oot poistanut niin löytynee sitten ohjelmistojen puolelta
Iudex illius ero

Kemolitor

• Global Moderator
  • Jäsen^^^
  • Liked: 2510
  • Understanding is a three-edged sword.
    • Profiili
« Vastaus #2380 : 14.03.2017, 11:11:33 »
Nokian puhelimet ja windows käyttöjärjestelmä. Erityisesti Nokia Lumia 930. Onko todella näin, että puhelimessa ei ole integroituna laskinta tai kalenteria?

Ainakin Lumia 640 LTE / Windows 8.1 -laitteesta löytyy laskin ja kalenteri ihan valmiina. Tosin laskin on vain ankea nelilaskin, todennäköisesti kaupasta saisi latailtua paremman, jos tarvetta on.

Suntio

• Jäsen^^
  • **
  • Liked: 184
  • Vähikseen nuivistunut
    • Profiili
« Vastaus #2381 : 14.03.2017, 11:21:58 »
Eikä edes riitä, että menen sinne 'kauppaan' josta haluaisin ladata nämä ilmaiset apsit, vaan minun pitää vielä kaiken lisäksi luoda joku microsoft tili??

Ei tähän maailman aikaan kuule ole älypuhelinta, joka ei vaatisi tilin perustamista. Hotmail-osoite riittää pohjaksi Microsoft-tilin perustamiseen, muistaakseni. Androideilla pitää olla google-tili jne.
"Don't vote, it just encourages the bastards." (P.J. O'Rourke)

"Emme tiedä erheittemme kantomatkaa" (CMX)

J. Lannan haamu

• Jäsen^^^
  • Liked: 4439
  • 25.1.2011 - 15.02.2017
    • Profiili
« Vastaus #2382 : 14.03.2017, 17:04:11 »
Kiitos todella paljon vastanneille.

Kyllä, mutta se tässä onkin irvokasta, että esim. laskin on siinä etuvalikossa, mutta kun sitä avaa niin se herjaa että jotta voit käyttää tätä niin pitää ladata uusin versio. Sitten kun olen hankkimassa sitä niin sitten vaatii microsoft tiliä.

Kalenterikin on vain joku outlook kalenteri joka sekin kai jotain tilejä vaatii.

Mutta näillä mennään kohti seuraavia kinkkisiä kysymyksiä :)!

Edit. Itse asiassa esim. Samsung galaxy xcover 3 on laskimet ja kalenterit valmiina eikä tartte mitään tilejä perustaa.

Edit. Laskin toimii. Ei tässä mitään cosiineja tai toisen asteen yhtälöitä tarvitakkaan!

Edit2. Ja kalenteri toimii. Kyllä tämä Homma on kävelevä tietotoimisto meille palikkamatematiikan tasoisille harrastajille.
« Viimeksi muokattu: 14.03.2017, 17:16:02 kirjoittanut J. Lannan haamu »

Frida Hotell

• Jäsen^^^
  • Liked: 5134
  • Reality Unveiled
    • Profiili
« Vastaus #2383 : 14.03.2017, 17:31:04 »
Kumma juttu. Ostin 29 euron älypuhelimen (Lumia 550) niin että suojakotelo oli melkein saman hintainen, ja siinä oli huippulaskin, jossa on nelilaskimen lisäksi myös funktiolaskin, ohjelmoija ja muunnin.

törö

• Jäsen^^^
    • Profiili
« Vastaus #2384 : 28.03.2017, 20:15:57 »

Ettei sulla vaan satu olemaan Kingstonin SSD -levy läppärissä? Sulla on jotain mätää jos täytyy kovalevykäytön takia ruveta rustaamaan RAMeja.

Mitä mä olen ymmärtänyt, niin ongelma oli se, että Wintoosa sääti virtuaalimuistin kokoa tarpeen mukaan ja alaraja oli joku haisevat 16 megaa, mikä on ollut kova sana viimeksi joskus kivikaudella. Kumminkin rutina loppui kun sen antoi pitää muutaman gigan kokonaan omanaan.

Ite mä en olisi tätä kikkaa keksinyt, koska muisti ei vaikuta olevan koskaan kokonaan käytössä. Pelatessa ehkä, mutta silloin mittari ei näy.

hulaq

• Global Moderator
  • Jäsen^^^
  • The sloganist
    • Profiili
« Vastaus #2385 : 28.03.2017, 20:22:56 »
Mulla on nyt ollu 8 erilaista win10 konetta viimisen ~2,5v käytössä enkä kyllä ole törmännyt "huonoon virtual memoryyn" ollenkaan. Ettei kuitenkin olis jotain rautavikaa jos niitä täytyy säätää.

Mulla kuitenkin surkein win10 kone ollut HP 2560b ja 2Gb rammia eikä siinäkään ollut varsinaisia ongelmia.
Iudex illius ero

Sheo

• Jäsen^^^
  • Liked: 379
  • Self-identified trans-kekistani
    • Profiili
« Vastaus #2386 : 03.04.2017, 20:59:34 »
Onko jotain tapaa, jolla pystyy estämään mainospennien virtaamisen epätoivotuille sivustoille, vaikka käyttäisikin kyseistä sivua? Vai onko vain turvauduttava perinteisempään tyyliin eli ei vahingossakaan klikkaa sivuille?

Nuiva kansalainen

• Jäsen^^^
  • Liked: 1467
  • Sivistynyt maahanmuuttokriitikko.
    • Profiili
« Vastaus #2387 : 03.04.2017, 21:07:59 »
Onko jotain tapaa, jolla pystyy estämään mainospennien virtaamisen epätoivotuille sivustoille, vaikka käyttäisikin kyseistä sivua? Vai onko vain turvauduttava perinteisempään tyyliin eli ei vahingossakaan klikkaa sivuille?

Adblock-lisäosa selaimeen, niin mainoksia ei ladata lainkaan eikä sivusto saa mainostuloja. Mukavasti myös selkiytyy sivut, kun kaikki mainokset poistuvat automaattisesti. Itse olen käyttänyt tätä jo internetin ammoisista ajoista lähtien enkä pysty enää edes kuvittelemaan selailua ilman sitä. Löytyy Firefoxiin ja Chromeen selainten omilta lisäosasivustoilta.
"Maailman parantaminen ei voi olla näin pienen kansan tärkein tehtävä. Meidän vaikutuksemme maailman menoon on promillen luokkaa. Sekin on hieman yläkanttiin laskettu. Meidän tärkein tehtävämme on huolehtia tästä maasta, suomalaisten turvallisuudesta ja hyvinvoinnista. Kukaan muu ei sitä tee."
-Gustav Hägglund 6.6.2015

Tunkki

• Jäsen^^^
  • Liked: 1721
    • Profiili
« Vastaus #2388 : 03.04.2017, 21:17:10 »

Adblock oli hyvä vaihtoehto aikansa, nyt parasta on Ublock Origin.

hulaq

• Global Moderator
  • Jäsen^^^
  • The sloganist
    • Profiili
« Vastaus #2389 : 04.04.2017, 00:50:59 »
Adblock-lisäosa selaimeen, niin mainoksia ei ladata lainkaan eikä sivusto saa mainostuloja.

Adblockin läpi tuleaa ainakin törkeän paljon videoissa mainoksia (ennen videoita siis) enkä oikein tykkää siitä. Osa mainoksista myös näkyy, vaikka ei pitäisi. Täytyy varmaan koittaa tuota Ublock originia josko siitä olis mihinkään. Tosin nyt kuulin siitä vasta ensi kerran.
Iudex illius ero

JJohannes

• Jäsen^^^
  • Liked: 2291
  • Eih bennek, eih blavek!
    • Profiili
« Vastaus #2390 : 04.04.2017, 00:56:31 »
Adblockin päivittäminen on lopetettu yli vuosi sitten. Jonkin aikaa suosiossa oli Adblock Plus, jolla ei kuitenkaan nimen lisäksi ollut varsinaisesti tekemistä alkuperäisen kanssa. Sitten sen kehittäjä alkoi rahaa vastaan avaamaan mainosfirmoille aukkoja joten ihmiset luopuivat siitä ja siirtyivät uBlock Originiin joka on ainakin toistaiseksi luotettava ja jota päivitetään uusien selainversioiden mukana.

Video- ja suoratoistopalveluiden videomainoksille nuo eivät välttämättä mahda mitään, koska yllättäen näiden palveluiden ylläpitäjät näkevät aika paljon vaivaa sen eteen, että käyttäjä ei pääsisi katsomaan alkuperäistä videota/ohjelmaa näkemättä myös mainoksia. En usko, että jossain Ruudussa tai Katsomossa on mahdollista mitenkään päästä käsiksi varsinaiseen sisältöön jos ei kiltisti katso mainoksia.
« Viimeksi muokattu: 04.04.2017, 00:59:51 kirjoittanut JJohannes »
Le néo-fascisme sera l’ultime expression du libéralisme social libertaire, de l’ensemble qui commence en Mai 68. Sa spécificité tient dans cette formule : «Tout est permis, mais rien n’est possible.» -- Michel Clouscard

ikuturso

• Jäsen^^^
  • Liked: 6567
  • #kivapuhuja
    • Profiili
« Vastaus #2391 : 04.04.2017, 01:06:20 »
En tiedä kiinnostaako ketään.

Mulla on tabletissa Elisa Saunalahti 4g. Viime viikolla uhkasin vaihtaa DNA:lle ja sain lisävuoden tuota puoleen hintaan. En tiedä liittyykö siihen vai aprillipäivän aattoon, mutta lakkasivat mailit lähtemästä. Mulla oli lähtevän postin palvelimena smtp.kolumbus.fi.

Aikani ihmettelin, kun joku järjestelmävalvoja tuumasi, että mitään osoitteita ei löydy. Tietenkään mikään diagnoosiapu tai helppi ei voinut kertoa, mitä tuo tarkoittaa. Kävin sitten kurkkaamassa Elisan palveluita ja näemmä Saunalahden lähtevän postin palvelin on posti.saunalahti.fi. Nyt toimii.

Tosin Microsoft "#¤%¤#"¤ yllätti taas. Koitin sitten testiviestien jälkeen lähettää järjestelmävalvojan aiemmin blokkaaman mailin uudelleen. Reply all ja sillee. kabojong. pomppasi takaisin. Vaikka postitilin lähtevän postin palvelin oli vaihdettu, tuossa kerran pompanneessa mailissa se oli jossain mukana, eli kun sen koitti lähettää reply all:ina eteenpäin, Outlook käytti vanhaa palvelinta ja boing.
Uusi posti, teksti kopioiden siihen ja käsin kirjoittaen vastaanottaja ja no problemonderos.

Ja tuo tabulettihan on siis Lumia 2520, eli voitte työntää kaikki "käytä firefoxia" ehdotelmanne sinne minne Gates ei paista. RT8,1 on suljettu ympäristö, jossa pyörii vain Bill.

-i-
"Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta." -filosofi J.Sakari Hankamäki -
"Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu." - Jussi Halla-aho -
Immigration Gumballs

hulaq

• Global Moderator
  • Jäsen^^^
  • The sloganist
    • Profiili
« Vastaus #2392 : 04.04.2017, 01:08:23 »
Mulla on RT 8.1 elitepad 900sessa eikä ole ongelmia ollut. Poista tili ja laita uudestaan automaattihakuun. Ei liene windowsin eikä Elisan vika kumpikaan, koska mulla toiminut pitkään moitteetta

Ei sillä että minä sinua syyttäisin...  :o  ;D
Iudex illius ero

Nuiva kansalainen

• Jäsen^^^
  • Liked: 1467
  • Sivistynyt maahanmuuttokriitikko.
    • Profiili
« Vastaus #2393 : 04.04.2017, 17:57:20 »
Adblock oli hyvä vaihtoehto aikansa, nyt parasta on Ublock Origin.

Kiitos tiedosta. Näistä ei sattuneesta syystä netissä juurikaan huudella, joten itseltä on mennyt täysin ohi. Selain tuntui joskus satunnaisesti tahmailevan luultavasti juuri Adblockin vuoksi, mutta olen tähän asti katsonut sitä läpi sormien sen tuomien hyötyjen takia. Otin itsekin nyt koekäyttöön tuon uBlockin.
"Maailman parantaminen ei voi olla näin pienen kansan tärkein tehtävä. Meidän vaikutuksemme maailman menoon on promillen luokkaa. Sekin on hieman yläkanttiin laskettu. Meidän tärkein tehtävämme on huolehtia tästä maasta, suomalaisten turvallisuudesta ja hyvinvoinnista. Kukaan muu ei sitä tee."
-Gustav Hägglund 6.6.2015

törö

• Jäsen^^^
    • Profiili
« Vastaus #2394 : 06.04.2017, 22:26:53 »
Tää oli hyvä päivityspäivä. Comodon palomuuri ei toiminut uuden Windows-version kanssa vaan tarvitsi hätäisesti tehdyn päivityksen, jonka takia HIPS hukkasi kaikki asetukset. Vasta toisella uudelleenkäynnistyksellä pääsi panemaan sen oppimistilaan.

Bitdefender ei toiminut aluksi, mutta osasi korjata omat ongelmansa. Tietoturvakeskus ei osannut eikä näkynyt saavan Windows Defenderiäkään käyntiin, mutta onneksi sitä ei tarvita.

Microsoftin kannattaisi vähän ryhdistäytyä, koska luottamus laskee tämmöisen perseilyn takia.

törö

• Jäsen^^^
    • Profiili
« Vastaus #2395 : 07.04.2017, 23:59:07 »
Lainaus
WikiLeaks just dropped the CIA’s secret how-to for infecting Windows

https://arstechnica.com/tech-policy/2017/04/wikileaks-just-dropped-the-cias-secret-how-to-for-infecting-windows/

Jänniä aikoja luvassa.

Hob

• Jäsen^^^
  • Liked: 136
    • Profiili
« Vastaus #2396 : 08.04.2017, 13:54:17 »
Ja tuo tabulettihan on siis Lumia 2520, eli voitte työntää kaikki "käytä firefoxia" ehdotelmanne sinne minne Gates ei paista. RT8,1 on suljettu ympäristö, jossa pyörii vain Bill.

-i-

Käytä autentikoivaa SMTP:tä.

simppali

• Jäsen^^
  • **
  • Liked: 216
    • Profiili
« Vastaus #2397 : 19.04.2017, 20:49:03 »
Meni Halloween kurpitsa sieraimeen,, ex-puhelin ,kenttälapion kokoisen Lumia 1520:n yhteystiedot pitäisi siirtää Android luuriin, Sony xperia xzs:ään, mutta ..

Windows soitin ei suostu tallentamaan?(ovat puhelimen muistissa) yhteystietoja sim-kortille,,ja pilvipalvelut Windows ja Android(Google)ovat ilmeisesti riitaantuneet,kun eivät suostu keskustelemaan keskenään.. ns. nano sim on molemmissa puhelimissa.

Tietojen siirto bluethootilla onnistuu melkein, muodostavat laiteparin, mutta yhteystiedot eivät siirry,,minulla on n. 400 numeroa ja nimeä,,sääliä kerjään sormenpäilleni.

yks vaan

• Jäsen^^^
    • Profiili
« Vastaus #2398 : 19.04.2017, 21:11:16 »
Lataa joku app joka tallentaa ne csv-tiedostoon.
Kuka syrjisi minua?

simppali

• Jäsen^^
  • **
  • Liked: 216
    • Profiili
« Vastaus #2399 : 19.04.2017, 21:32:33 »
Eli zippaan,,aattelin, että tallennan koko potin tekstitiedostona ja yritän konvertoida.