Kirjoittaja Aihe: Homma på svenska  (Luettu 142966 kertaa)

Defend Finland!

• Jäsen^^^
  • Liked: 937
    • Profiili
Vs: Homma på svenska
« Vastaus #180 : 16.09.2016, 10:14:16 »
Det där med "bättre talande folk, med privilegier" var något som fick min far och hans syskon att le i mjugg för något de uppfattade som höjden av okunnighet! Under sitt 81-åriga liv så jobbade min far nästan 60 år hårt för en liten lön. Han började med skogsarbete som 13-14 åring och fortsatte sedan tills han var närmare 80 år gammal. Sedan gick det närmare 5 år i militärtjänst och ute i främsta linjen i två krig där han sårades två gånger. Vilka "privilegier" han hade fick han aldrig veta?

Nu måste jag ta upp en mycket färsk sak: En av många nyheter från Sverige nu på morgonen är att en asylsökare försökt mörda en polis genom att dränka honom. Men på newspeak heter det i media att "några boende blivit utåtagerande och polis kallats till platsen". Alltså att bli våldsam och gå bärsärkagång är att bli utåtagerande!

Ingen annan yrkesgrupp torde ha en så uppblåst bild av sig själva som svenska journalister! Wolodarski, Orrenius, Åsa Linderborg osv tror att de är människosläktets yppersta elit med ett kunnande som ingen tidigare uppnått. Då man skrapar på ytan så blir guldet till sand och deras djupa okunnighet kommer i öppen dager.

Men då det gäller att konstruera newspeak är svenska journalister i en klass för sig!

Muuttohaukka

• Jäsen^^^
  • Liked: 2852
  • Klein das Große, groß das Kleine
    • Profiili
« Vastaus #181 : 16.09.2016, 11:27:46 »
Jag har kännts så många vanliga finlandssvesnkor och alla har varit så hårdarbetande utan pivoleger.
Jobbat i en svenskspåkig skola i Helsingfors någon tid och har inget dåligt att sägä. En av mina finaste tider i mitt liv. Har ännu goda vänner från den tiden. Lyckligtvis.

Om ja inte hade varit tvungen att studera svenska hade jag inte gjort det. Det hade varit ett stort fel i mitt liv. Snenska, norska är så fina språk för mig. Minä privileger. Min guld har inte blivit sand.

Vi är alla finländare. Alla.

Men. Jag har goda kompisar i Haparanda-trackten och visiterade dom senaste veckan. Satt tillsammas, ät gott ocha hade det så fint. Vad vackert är det där. Det gamla Haparanda med sina fina hus är så skönt och manniskör där fina och vänliga.

Norra Sverige är en av de vackaraste i hela världen och pä mondag startar vi på väg via Sverige till Norge.
"Immer wechselnd, fest sich haltend;
Nah und fern und fern und nah;
So gestaltend, umgestaltend -
Zum Erstaunen bin ich da."

Johann Wolfgang von Goethe

Defend Finland!

• Jäsen^^^
    • Profiili
« Vastaus #182 : 16.09.2016, 14:50:56 »
Jag har kännts så många vanliga finlandssvesnkor och alla har varit så hårdarbetande utan pivoleger.
Jobbat i en svenskspåkig skola i Helsingfors någon tid och har inget dåligt att sägä. En av mina finaste tider i mitt liv. Har ännu goda vänner från den tiden. Lyckligtvis.

Om ja inte hade varit tvungen att studera svenska hade jag inte gjort det. Det hade varit ett stort fel i mitt liv. Snenska, norska är så fina språk för mig. Minä privileger. Min guld har inte blivit sand.

Vi är alla finländare. Alla.

Men. Jag har goda kompisar i Haparanda-trackten och visiterade dom senaste veckan. Satt tillsammas, ät gott ocha hade det så fint. Vad vackert är det där. Det gamla Haparanda med sina fina hus är så skönt och manniskör där fina och vänliga.

Norra Sverige är en av de vackaraste i hela världen och pä mondag startar vi på väg via Sverige till Norge.

Tack för ett vänligt svar! Själv är jag ingen anhängare av den sk "tvångssvenskan" men den språkliga utvecklingen i Sverige gör att man bör fråga exempelvis SFP-politiker om följande: Ni säger att det är viktigt att lära sig svenska för att klara sig i Sverige. Men nu är det ju så att i allt fler städer, som ex Malmö så är arabiska det språk som talas mest. Och då det gäller svenska så vilken sort svenska skall läras ut? Rinkebysvenska , elitens newspeak, eller något annat "nyspråk". Merit Wager har ju berättat att folket på Migrationsverket börjat tala ett helt eget språk likt tidigare hemliga språk - som sotarnas knoparmoj - därför att de inte tillåts att säga rakt ut vad som pågår!

Leijona78

• Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
  • Liked: 3612
  • Nuiva suomenruotsalainen. En ikniä typtoa.
    • Profiili
« Vastaus #183 : 16.09.2016, 14:57:55 »

Ha en trevlig resa!
"Jokainen ihminen jolla on järkeä päässä on jollain tapaa maahanmuuttokriittinen. Eihän kukaan halua avata niitä rajoja kaikille missään tapauksessa" -Umayya Abu-Hanna

IS: "Välilliseen toimintaan lasketaan mukaan jotkut ihmissuhteet, joiden perusteella suomalaiset naiset ovat tuoneet terrorismiin sekaantuneita ihmisiä

Muuttohaukka

• Jäsen^^^
    • Profiili
« Vastaus #184 : 16.09.2016, 17:48:05 »

Ha en trevlig resa!
Tack! Vi  har börjat packa, packa...o packa.! Norrland är så härligt fint utan att glömma Norge. Vi tänker sova i ett stort tält. Hoppas det inte ska regna för mycket.

Muuttohaukka

• Jäsen^^^
    • Profiili
« Vastaus #185 : 16.09.2016, 18:02:00 »

Tack för ett vänligt svar! Själv är jag ingen anhängare av den sk "tvångssvenskan" men den språkliga utvecklingen i Sverige gör att man bör fråga exempelvis SFP-politiker om följande: Ni säger att det är viktigt att lära sig svenska för att klara sig i Sverige. Men nu är det ju så att i allt fler städer, som ex Malmö så är arabiska det språk som talas mest. Och då det gäller svenska så vilken sort svenska skall läras ut? Rinkebysvenska , elitens newspeak, eller något annat "nyspråk". Merit Wager har ju berättat att folket på Migrationsverket börjat tala ett helt eget språk likt tidigare hemliga språk - som sotarnas knoparmoj - därför att de inte tillåts att säga rakt ut vad som pågår!

Har aldrig tänkt pä den värsta språkutvecklingen. Mina vänner talar så vackert och jag läser bara "toppen". Toppen för mig är svenska brottromaner och tidningar. Inget stort.

Jag är mot tvångsvenskan men i mitt eget fall hade det gjort bara ett enormt stort fel för mig själv. Tyckte inte om språket i skolan men det var enkelt och gick lätt förbi. Men för många ar det bara en måstetvång med ingenting att göra med att lärä känna språk.
Språkkunnandet är att förstå vad man studerar- inte bara kännä tio ord i ordprovet.

Rinkebysvenska låter och är inget språk. Set är dialekt.  Att tala enkelt är inte att tala något nyspråk.

Frida Hotell

• Jäsen^^^
  • Liked: 5177
  • Mind Power
    • Profiili
« Vastaus #186 : 17.09.2016, 16:30:06 »
Jag vill vara vän med Muuttohaukka och gå camping med henne.

Defend Finland!

• Jäsen^^^
    • Profiili
« Vastaus #187 : 17.09.2016, 18:26:15 »
Det där med brotts- och kriminalromaner fick mig att tänka på en sak. Redan i mitten på 1990-talet lät Henning Mankell kommissarie Wallander säga ungefär så här "Politiker tycks tro att den förortsbrottlighet som nu uppstått försvinner av sig själv! Denna gång blir det inte så!". Deckarförfattare i Sverige vet dock att de måste vara politiskt korrekta för att bli publicerade och därför blir handlingen allt mera främmande för verkligheten. Jag har ju inte läst alla, men åtminstone Viveca Steen och andra kommer med berättelser som är helt i strid med verkligheten. Exempelvis så har de diktat upp en story där bovarna kommer från ett politiskt parti som påminner om sverigedemokraterna och har en partiledare som är helt likt Jimmie Åkesson. Dessa "sverigedemokrater" går sedan omkring i grupp på stan och sysslar med sexuella trakasserier av både svenska och invandrarflickor. När sedan dessa "sverigedemokrater" försöker utföra en gruppvåldtäkt så blir flickan räddad av en polis. Som naturligtvis är invandrare!

"Syntax error" eller kortslutning i pk-systemet är ofta resultatet av de politiskt korrektas uttalanden. Sålunda hade Jimmie Åkesson berättat att då han var barn så blev han ofta rädd för våldsamma invandrare som bodde nära hans hem i Sölvesborg. Detta fick en rektor i en av Sölvesborgs skolor att komma med följande påståenden "Jimmie ljuger, här fanns inga invandrare i staden då han var ung! Dessutom så var det så att Jimmie ledde ett gäng som alla var rädda för och det här gänget gick omkring och misshandlade invandrare!" Rektorns uttalande var ett "syntax error" i pk systemet.
Precis det som Hbl:s chefredaktör Jens Berg åstadkom då han skulle skriva om judeförföljelser i Malmö (augusti 2013). Berg medgav att det förekommer judeförföljelser men gjorde sedan en kullerbytta och gav sverigedemokraterna skulden för dem.
Dessa pk-journalister sysslar med att vända upp och ner på verkligheten så att ifall det skulle delas ut ett nobelpris i desinformation så skulle det tillfalla dem. Eller nobelpris i enfald passar lika bra.
Ett exempel var en stort upplagd artikel  med ungefär följande rubrik "Gängkriminaliteten i Malmö är den svenska skolans fel!" Professor Arnstberg kunde bara undra hur detta kommer sig ty "inte har ju någon av dessa brottslingar någonsin gått i skolan, inte åtminstone i en svensk skola!

Defend Finland!

• Jäsen^^^
    • Profiili
« Vastaus #188 : 09.10.2016, 19:05:10 »
Hej!

Jag är fortfarande med i svängen och utan att länka till några andra sidor- ty alla hommaiter vet redan vad som hänt på Gotland där folkets raseri snart kokar över - skall jag säga några korta ord om den hemska gruppvåldtäkten i Visby.
När jag hör vänstern och SFP slå sig för böstet och säga "Nog har vi råd med att ta emot invandrare" brukar jag svara med följande tirad: Skulle ni först kunna säga vilka ni vill ha hit? Judar som flyr "nynazismen" i Sverige eller Frankrike eller ointegrerbara somalier  och afghaner? Det är en enorm skillnad på dessa gruppers eventuella bidrag till vår ekonomi och samhälle i stort. Angående vår beredskap att ta emot dessa så måste jag säga att Finlands ekonomiska beredskap är svag och socialt, juridiskt och kulturellt så finns ingen beredskap överhuvudtaget. Just detta med obefintlig juridisk beredskap kommer nu tydligt fram på Gotland ty gärnigsmännen går fria därför att lagstiftarna inte ens har kunnat föreställa sig att svenska män i stora grupper skulle ge sig på en försvarslös och rörelsehandikappad kvinna!
Men, detta är precis vad den invaderande kulturen gör utan att blinka. Våldtäkt av en otrogen är ju helt ok i deras tankevärld. Lika litet har våra lagstiftare kunnat föreställa sig att en far skulle låta skjuta sin 13-åriga dotter full med kulor och hela släkten applåderar och öser beröm över fadern.
Sådan är dock denna invasionskultur och nu borde våra lagstiftare begripa  vilka mörka krafter vi har att göra med!

Delaz

• Jäsen^^^
  • Liked: 231
  • EU:lle jyrkkä ei
    • Profiili
« Vastaus #189 : 09.10.2016, 19:26:15 »
Ugripropatria; vilka privilegier är det du pratar om som svenskspråkiga har, o inte du har?
nåja UGrpropatria, vilka är privilegierna? Eller existerar de bara inom ditt huvud, på tankenivå?

Jag har hört det själv, flere ggr. Men aldrig egentligen förstått vad det baserar sig på. Kanske en myt, who knows.
Ääntä perkele vähemmän.

Artisti

• Vieras
« Vastaus #190 : 09.10.2016, 19:33:10 »
Ugripropatria; vilka privilegier är det du pratar om som svenskspråkiga har, o inte du har?
nåja UGrpropatria, vilka är privilegierna? Eller existerar de bara inom ditt huvud, på tankenivå?

Jag har hört det själv, flere ggr. Men aldrig egentligen förstått vad det baserar sig på. Kanske en myt, who knows.

Lättare intagning i högskolor med eget modersmål som provspråk, är ett exempel. Kanske det enda, men ändå.

Delaz

• Jäsen^^^
    • Profiili
« Vastaus #191 : 09.10.2016, 21:14:28 »
^ jag har bara hört om finlandssvenskar som åkt till Stocholm för att studera, då man inte kommit in på Helsingfors Uni. Visst är det ett slags privilegie, men kanske var det inte det UPP menade...
Ääntä perkele vähemmän.

Artisti

• Vieras
« Vastaus #192 : 10.10.2016, 01:08:32 »
^ jag har bara hört om finlandssvenskar som åkt till Stocholm för att studera, då man inte kommit in på Helsingfors Uni. Visst är det ett slags privilegie, men kanske var det inte det UPP menade...

Man kommer lättare in i de svenska linjerna till universiteten. Medicin vid Helsingfors universitet är lättaste att komma in på i hela landet, men den finska linjen är den svåraste. Samma lätta intagning gäller lag- och ekonomistudier. Och nu talar jag enbart om Finland och ingenting om studier iSverige, om man inte kommer ens till de svenska linjerna i de finländska universiteten.

Delaz

• Jäsen^^^
    • Profiili
« Vastaus #193 : 10.10.2016, 07:59:38 »

Man kommer lättare in i de svenska linjerna till universiteten. Medicin vid Helsingfors universitet är lättaste att komma in på i hela landet, men den finska linjen är den svåraste. Samma lätta intagning gäller lag- och ekonomistudier. Och nu talar jag enbart om Finland och ingenting om studier iSverige, om man inte kommer ens till de svenska linjerna i de finländska universiteten.
hmmm, nu väljer jag att inte längre tro på dina historier. Bevis pratar emot.
Ääntä perkele vähemmän.

Artisti

• Vieras
« Vastaus #194 : 10.10.2016, 19:28:17 »

Kalla fakta och bevis i statistikform: http://www.med.helsinki.fi/peruskoulutus/opiskelijaksi/tilastoja.html#pisterajat

Och vad har du för bevis?
« Viimeksi muokattu: 10.10.2016, 19:40:29 kirjoittanut Artisti »

Artisti

• Vieras
« Vastaus #195 : 10.10.2016, 19:39:15 »

Kalla fakta och bevis i statistikform: http://www.med.helsinki.fi/peruskoulutus/opiskelijaksi/tilastoja.html#pisterajat

Och vad gäller juristutbildning, så är Åbo Akademin det lättaste universitet att komma in i hela landet. Över 30% av alla sökande blir antagna. http://www.studentum.fi/Oikeustieteellisen_paeaesykoe__d6280.html   Undrar varför det inte står i statistiken, hur många faktist tog del i inträdesprovet, högst 102 st, varav 27 blev antagna.

Defend Finland!

• Jäsen^^^
    • Profiili
« Vastaus #196 : 17.10.2016, 17:42:47 »
Idag läste jag senaste numret av Kirkkonummen sanomat och där fanns några notiser som stack ut. För det första så hade riksdagsman Anders Adlercreutz bekantat sig med flyktingsituationen i Italien. Han kom sedan med en lång tirad av de vanliga fraserna om hur vi borde ta emot flere flyktingar, fördelas jämnare och det måste bli lättare att komma till Europa "helt lagligt". Något konkret kom han inte med och analysen av det han föreslog lyste med sin frånvaro.

En annan notis var från Luckan där man efterlyste vinterkläder åt nyss anlända flyktingar, enbart kläder för män behövs!".

Hallå, något stämmer inte! Ännu för ett år sedan antog man att det kom folk "liksom i största allmänhet" unga, gamla, flickor och pojkar i lika stora mängder, men plötsligt tycks man förstå att nästan alla är - unga - män.

Nu är det ju så att SFP, Hbl, tidningar i både Sverige och Finland hela tiden sagt att rasister "inget" begriper om verkligheten och att de är helt felinformerade om verkligheten via diffusa "hatsajter" osv.

En sak som dessa sajter berättat redan under flere års tid är just detta att så gott som alla är unga män och proportionen mellan könen snedvrides genom denna våg av asylsökare. Nu har den senaste gruppvåldtäkten på Gotland öppnat ögonen på de flesta angående dessa grundläggande fakta.

Dessa fakta kan inte längre förnekas av de mest inbitna antirasisterna och blomsterhattstanterna. Och då man tidigare förfärat sig över snedvridningen av könsproportionerna i länder som Indien och Kina så har man nu detta problem här i Norden. Och följderna kommer att bli förfärliga, vilket man ännu inte tycks inse.

chacha2

• Jäsen^^^
  • Liked: 981
    • Profiili
« Vastaus #197 : 30.10.2016, 09:02:28 »
Läste detta i fredags och tänkte att det nog kan vara av intresse för även andra att läsa om:

Lainaus
Extremister får sympati av elever

Samhälle. Mer än var tionde elev i Göteborgs nordöstra förorter säger sig sympatisera med religiösa extremistorganisationer visar en färsk enkätundersökning.

– Det finns mycket i den här utredningen som är fullständigt hårresande, säger Helene Odenjung (L), kommunalråd i Göteborg.

Undersökningen som genomförts av föreningen Varken Hora eller Kuvad presenterades på fredagen.

– Jag blev jättechockad när jag såg resultatet. Jag hade trott att det kanske skulle vara någon procent. Och dessutom var det nästan ingen skillnad mellan killar och tjejer när det gällde sympatierna, säger Guluzar Tarhan Selvi, tillförordnad projektledare på Varken Hora eller Kuvad, till TT.

1 200 skolungdomar mellan 12 och 18 år i socialt och ekonomiskt utsatta stadsdelar i Göteborg har svarat på enkäten som också kartlagt förekomsten av hedersförtryck. 11 procent hävdade att de kände sympati för religiösa extremister och 13 procent sade sig känna någon med sådana sympatier.

....

"Nu finns det siffror"

Inte heller integrationspolisen Ulf Boström överraskas helt av siffrorna.

– Men det är ofattbart att ingen lyssnat på de som arbetat på skolor och fritidsgårdar, poliser i området, de som finns inom den sociala verksamheten. Men nu har vi fått siffror på hur det ser ut och nu kan myndigheter och politiker lyfta frågan, säger Ulf Boström.

Göteborgsstudien har analyserats av bland annat Hans Ekbrand, forskare vid institutionen för sociologi och arbetsvetenskap på Göteborgs universitet.

– Med tanke på hur urvalet är gjort är det skolor med de största problemen med hedersförtryck som finns med i enkäten. Men det förtar inte värdet av undersökningen. Det är gott nog att göra en kartläggning av hur det ser ut på de här skolorna Det är tillräckligt många, framförallt flickor, som berättat hur deras vardagsliv inskränkts för att det ska lyftas upp på en politisk nivå, säger Hans Ekbrand.

FAKTA
Det visar enkäten

Här är några av svaren i enkätundersökningen kring hedersförtryck.

78,4 procent av tjejerna anser att de är hårt kontrollerade i sitt privatliv av föräldrarna jämfört med 16,5 procent bland killarna.

34,8 procent av tjejerna får aldrig följa med på en klassresa med övernattning jämfört med 13,6 procent av killarna.

39,1 procent av tjejerna får gå på fritidsgården jämfört med 82 procent av killarna.

23,2 procent av tjejerna får lov av föräldrarna att umgås med bägge könen jämfört med 93,2 procent av killarna.

41,1 procent av tjejerna får inte ha ett förhållande för sina föräldrar jämfört med 15,5 procent av killarna.

Källa: Varken Hora eller Kuvad.
http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article23809562.ab

Men inte är jag överraskad precis, situationen liknar nu i mycket Frankrikes :
Lainaus
Radicalisation in schools has been a concern for more than a decade. In 2004, the
Obin Report submitted  to  the  French  Minister  of  Education  revealed  the  spread  and  impact
of 'islamisation' in French public schools and the resulting dangers to national cohesion.
http://www.europarl.europa.eu/EPRS/EPRS-briefing-551342-Religious-fundamentalism-and-radicalisation-FINAL.pdf  'oma boldaus'

Mycket illavarslande med dylika sympatiseringar alltså.

(Rähmiskin on raportoinut tästä : http://rahmispossu.net/2016/10/28/goteborg-koululaiset-symppaavat-aariaineksia/ )

« Viimeksi muokattu: 30.10.2016, 09:04:03 kirjoittanut chacha2 »
"Condemnation without investigation is the height of ignorance"
Albert Einstein

www.europenews.dk

Defend Finland!

• Jäsen^^^
    • Profiili
« Vastaus #198 : 30.10.2016, 18:13:36 »
Att utvecklingen i Sverige är skrämmande borde alla veta vid det här laget ( naturligtvis så finns det ingen vetskap bland SFP och dess efterföljare: Hbl, Arbetarbladet, FSD och hela köret).

Nu börjar tidigare invandringspositiva debattörer i Sverige vakna:http://ledarsidorna.se/2016/10/ann-heberlein-overge-drommen-om-mangkultur-och-integration/

Johan Westerholm, som driver bloggen,  är ju socialdemokrat, men har länge varit kritisk till partiets politik. Ann Heberleins artikel är ord och inga visor och hon erkänner det som Sverigedemokraterna redan länge sagt.

Angående SFP så slår de ju sig hela tiden för bröstet och förkunnar sig vara extra toleranta. På detta brukar jag svara genom att hänvisa till situationen i svenska städer och förorter, Malmö, Tensta, Rissne, Husby osv och fråga Vilken tolerans skapar man genom att importera världens mest intoleranta människor?

Defend Finland!

• Jäsen^^^
    • Profiili
« Vastaus #199 : 05.11.2016, 19:39:07 »
Min föregående postning träffade rätt ty nu är Grankulla på tapeten. De så in i vassen toleranta SFP-anhängarna i Grankulla har fått något att bita i. Ett hem för tio "ensamkommande barn" skall öppnas. Om det går som vanligt så samlar de "toleranta" först leksaker och dockor åt "barnen". Sedan inser man att "det behövs kläder,men enbart för vuxna män!

Angående vilka som skall flytta in har det i media förekommit minst sagt olika påståenden. Det har sagts att det är barn, ungdomar, ynglingar, vuxna män, till och med har man hävdat att både pojkar och flickor skall bo där.

Ifall det sista stämmer så borde man i toleransens högborg dra öronen åt sig. Ifall någon ensam flicka tvingas bo tillsammans med dessa afghanska män så borde ni förstå att hon får ett helvete. Det bör inte accepteras ens i toleransens namn.

Frida Hotell

• Jäsen^^^
  • Liked: 5177
  • Mind Power
    • Profiili
« Vastaus #200 : 08.01.2017, 13:09:34 »
mitt lilla guldhjärta äntligen hemma
 har saknat dig såååååååååååå

chattar och lite så

du betyder allt för mig!

Shemeikka

• Jäsen^^^
  • Liked: 4171
  • Oulu- Uleåborg
    • Profiili
« Vastaus #201 : 26.01.2017, 21:59:14 »
Sverige måste vara ett hemskt ställe numera, inte det guld bland länder som jag minns. Jag baserar detta på det att i 2015 över 32.000 människor kom från Sverige till Finland att söka asyl.
Vain kuolleet kalat kulkevat virran mukana.

"Ajattele itse, tai muut päättävät puolestasi." Aku-Kimmo Ripatti

(Oulu PS) http://asfalttikukka.blogspot.fi/
Nude but not naked.

Shemeikka- mamukurssin käynyt suomalainen

Somehow, Satan got behind me

Swen OF Sweden

• Jäsen^^^
  • Liked: 514
    • Profiili
« Vastaus #202 : 13.02.2017, 21:41:28 »
« Viimeksi muokattu: 13.02.2017, 21:45:45 kirjoittanut Swen OF Sweden »

chacha2

• Jäsen^^^
  • Liked: 981
    • Profiili
« Vastaus #203 : 11.03.2017, 08:06:11 »
En luttrad åklagare i Göteborg har baserat på egna erfarenheter analyserat den nya sortens gängkriminalitet som uppkommit i Sverige.
Håll tillgodo:

Lainaus
Ingenting biter på de nya gängkriminella

Debatt Två särskilda drag gör den moderna gängkriminaliteten annorlunda än den vi känner sedan tidigare. Gängen skiter i oss och våra värderingar på riktigt. Och brutaliteten. Vi står handfallna och kan bara hoppas att detta går över med tiden, skriver åklagare Thomas Ahlstrand.

Vi är handfallna. De skjuter, sådana de upplever som konkurrenter, eller sådana de tycker har kränkt dem, de spränger dem i luften, och de bryr sig dessutom inte om ifall de skulle döda andra i stället. Och vi förstår dem inte och vi kan inte hantera dem.

Gängkriminalitet är inget nytt. Historiskt har de värsta gängen dykt upp i andra generationens invandrarmiljöer: man tänker på USA och Chicago, hur italiensk maffia under Al Capone tog över från de polsk-judiska gäng som dessförinnan besegrat irländarna; man tänker på Londons 1950-tal, Paris på 1970- och 80-talet. Den nya generationen invandrarbarn finner sig tillrätta i den nya omgivningen, föräldrarnas och det gamla landets auktoriteter gäller inte längre, det nya landets regler har man inte tagit till sig, det finns möjligheter att tjäna snabba pengar. Så har det varit länge, även i Sverige, och den goda nyheten är att problemen klingat av med tiden när den nya omgivningens normer internaliserats hos tillräckligt många.

Mina egna erfarenheter

Jag är ingen forskare, ingen kriminolog. Mina uppfattningar bygger på vad jag upplevt i jobbet, genom samtal med personer, anhöriga och vänner till de inblandade som jag träffat vid förhandlingar, förhör med åtalade och vittnen, uppgifter från poliser och andra, och genom att jag i mitt arbete är tvungen att läsa brevväxling mellan häktade och yttervärlden. Och hos de moderna gängkriminella jag kommit i kontakt med tycker jag att jag kan se två särskilda drag som sticker ut, som gör den moderna gängkriminaliteten annorlunda än den vi känner sedan tidigare.

Det ena nya är de kriminellas inställning. Vår tradition i att hantera kriminalitet går ut på att den kriminelle egentligen är en av oss, en som har våra normer, men som av sociala faktorer – arbetslöshet, dåliga framtidsutsikter, påverkan från andra, missbruk – fallit in i ett kriminellt levnadssätt. Vi möter dem med skyddsåtgärder, med övervakning, med terapi, med utbildning och – i sista hand – med fängelsestraff som ska innehålla delar av allt detta. Vi involverar deras familjer. Och underförstått i alla våra åtgärder ligger föreställningen att den kriminelle egentligen delar våra värderingar, vår moral och vår samhällssyn. Det har ofta gått ganska bra. Men vi vet inte hur vi ska hantera en kriminell som på riktigt skiter i oss och i våra värderingar.

Inte varit chanslösa i livet

För de gängkriminella vi möter i dag är inte unga män som varit chanslösa i livet. De har inte kommit snett. De har inget missbruk. De delar helt enkelt inte våra normer, och de har absolut ingen lojalitet eller ens vilja till lojalitet gentemot samhället. En dom till fängelse är ingen skam, den är ett besvär, något obekvämt, något att undvika för att det är opraktiskt och långtråkigt att sitta inne. Lojaliteten är däremot oerhört stark när det gäller gänget, kompisarna, familjen, klanen, kvarteret; och den är dubbelriktad. Vi kan inte alltid involvera deras familjer när vi vill behandla dem för kriminalitet; för familjerna kan tycka att grabben är bra, han drar hem pengar. Den ofta oreserverade kärleken till mamman och respekten för pappan motsvaras inte sällan av en fullständig, och i bästa fall blind, lojalitet tillbaka.

Det andra nya är brutaliteten. Man ska inte underskatta modeströmningar. De moderna gängkriminella ser på film och TV hur en modern gangster skall vara, och de gör vad de kan för att leva upp till det. Som alla kriminella har de svårt att förstå konsekvenserna av sitt eget handlande. De har uppfostrats till och lärt sig att de har rätt till omedelbar behovstillfredsställelse. De är lättkränkta.

Ju mer våldet eskalerar, desto räddare blir de, desto mer ökar deras ångest där de lever i sitt egentillverkade helvete, och till följd av detta blir de än mer stressade, upprivna och impulsiva. Snart är de oförmögna att känna annat än rädsla, hat och triumf. Det finns mycket vapen i omlopp och de har mycket pengar. Brutaliteten kommer att öka.

En av dem som skjutit mot andra i Biskopsgården förklarade sitt dåd med att de som han skjutit mot ”ska inte vara här”.

Så vad finns att göra? Vi kan låsa in, länge, och längre, för alla brott som har med vapen och skottlossning att göra. Vi kan ändra fokus, från de misstänktas rättigheter och vällevnad, till brottsoffrens och till samhällets behov. Vi kan inte utgå från att de gängkriminella vill väl innerst inne. Men vi kan försöka fånga upp unga män och kvinnor tidigt, och involvera dem i samhället. Men risken är stor att vi bara kan härda ut, hoppas att det går över.

Thomas Ahlstrand

åklagare i Göteborg
http://www.gp.se/nyheter/debatt/ingenting-biter-p%C3%A5-de-nya-g%C3%A4ngkriminella-1.3971165 en massa egna boldningar

Å sitt yrkes vägar torde åklagare Ahlstrand ha en god insyn i hur saker och ting förhåller sig.
Och läget verkar vara aningen prekärt.
Milt uttryckt.
"Condemnation without investigation is the height of ignorance"
Albert Einstein

www.europenews.dk

Swen OF Sweden

• Jäsen^^^
    • Profiili
« Vastaus #204 : 25.03.2017, 20:58:19 »
Svenskfientliga klistermärken sprids i Stockholm

http://aktuelltfokus.se/svenskfientliga-klistermarken-sprids-i-stockholm/

Den grävande reportern Marko Hietikko på Svenska Yle, i vilken soptunna har han grävt när han hittade detta?
Jag får högt blodtryck av att läsa dylik skit!
Jag tycker denna artikel är ren och skär hatpropaganda och inget annat. Det farligaste är att det alltid finns någon som tror på sådan skit.
Sen så har jag väldigt svårt att överhuvudtaget förstå hur YLE kan ha en sådan reporter som Marko Hietikko?
Jag tycker Marko Hietikko hellre borde jobba som trähäströvhålsborrare!

Swen OF Sweden

• Jäsen^^^
    • Profiili
« Vastaus #205 : 25.04.2017, 13:27:40 »
Bästa finaste nyheterna från kanalen - PPK  ;)

https://www.youtube.com/watch?v=BxpLj91EuqM