Men å andra sidan så sa du också [om religiösa domstolar] att du anser att det "inte fel om det handlar bara om familjeangelägenheter."
Jo, det sa jag. Små familjeangelägenheter för muslimer går bra att lösa med sharia. Det sker ju redan överallt. Fast jag tror mig veta att många vet inte om det, eller har tänkt på det ens. Det handlar oftast sådant som inte behöver t.ex finsk domstolsbeslut eller annat med finska lagar att göra.
Men jag medger fortfarande att i viss mån kan även små saker vara inte alltid allra bästa för kvinnan. Men oavsett vad jag tycker om detta, så görs det iaf.
Mått på misslyckat integrationspolitik (t ex): invandrarnas högre arbetslöshet och brottsliget samt sämre socioekonomisk status; invandrarnas lägre deltagande i val; antalet personer med migrationsbakgrund i högskola; "utanförskapsförorterna" OSV
Invandrare har svårare att få arbete, särskilt i dessa tider med hög arbetslöshet.
Om brottlighet orkar jag inte diskutera just nu för tillfället. Forumet där jag visstas mycket, har vi nyligen debatterat invandrarnas överrepresentation i brott.
Förorterna vet jag inget, vad gäller i Finland. Vet bara förhållanderna här hemma. Hur är det då i finska förorter?
Och vad menar du med utanförskapet?
Felet är enligt min åsikt huvudsakligen statens, men en del av ansvaret ligger även hos de som kommer in till landet.(Staten kan t ex fixa bra språkundervisning för invandrare, men det är upp till varje enskild invandrare att öppna läraboken och börja plugga).
Jag har liknande åsikt.
Sen tror jag mycket ligger i det som inte är någons fel. (Trots tillräcklig hjälp från staten och tillräcklig egen motivation så kan identitetsproblemen vara stora för många invandrare.) Sen finns även vissa saker som har att göra med hemlandets kultur/social omgivning (vet ej inte riktigt vad jag ska kalla det för). Typ att man dricker mer alkohol i Finland än vad man gör i Sverige, alltså är det sannolikt att även de finska invandrarna i Sverige dricker med alkohol än svenskar.
Visst finns det kulturella skillnader. Det bör alla våga erkänna. Kulturkrockar sker då och då. Och eller det att båda sidorna sneglar misstänktsamt mot varandra, liksom avvaktande. Sådant märks och det försvårar samvaron.
Jag föreslår istället att t.ex dom första 5 åren måste flyktingen bo i den ort han/hon blir hänvisad till. Efter det kan flyktingen flytta vart man vill i landet under förutsättningen att man försörjer sig själv och skaffar själv en bostad åt sig.
Det förslaget var mycket bättre än mitt.
Liknande mitt har föreslagit här, men politikerna grälar och ingen vågar göra ett försök. Jag vet inte riktigt varför.
Offer? Nu tar du väl i? Oftast handlar det inte om rasism, utan diskriminering på grund av att man är invandare.
Mnjaa, jag tycker att rasism och/eller fördomar i den finska diskussionen ofta tas upp som förklarande faktorer till varför så många invandrare är t ex arbetslösa. Jag tycker det är väldigt idiotiskt då även fast en viss anledning av arbetslösheten skulle kunna förklaras med rasism/arbetsgivarnas fördomar, så finns det även andra faktorer som förmodligen påverkar, t o m mycket mer (t ex språkkunskaper, utbildning osv). Säger politiker att rasism och arbetsgivarnas fördomar är de enda förklarande faktorerna, leder det till att man behandlar invandrare som offer (som inte kan göra något åt sin egen situation, eftersom det inte är deras fel).
Inte är det enbart arbetsgivarnas fel. Felet ligger nog hos båda två isf. Och jag vågar även fast jag är invandrare medge att många flyktingar har vant sig i att få pengar under flera år, utan att arbeta. Man blir bekväm av sig, om man är van att inte arbeta, men få ändog pengar.
När jag nyligen berättade för en syrian från Irak, som bott här ca 2 år, att svensken skäms att gå till socialen att svensken vill klara sig själv och försörja sin familj. Syrianen kunde inte förstå detta. Han tyckte att det är helt ok. att t.ex göra 5-10 barn och låta socialen försörja denna stora familj. Han tog socialhjälpen som ett alternativ för att få pengar, istället för arbete. Han arbetar. Men men vi pratade allmänt om det här med barnrika familjer.
Rasist är ju en rasist. Men man försöka dölja sin rasism. Och sådant brukar man se direkt. Många är främlingsfientliga, islamofober och muslimofober.
Stämmer nog att många försöker dölja sin rasism med att påstå att de bara är kritiska. Tycker dock att större problem iaf i Finland för tillfället är att de som vill ha mer invandring kallar alla som yttrar ett enda kritiska ord för rasister för att slippa diskutera invandrinsfrågor och för att dölja hur dåligt staten/partierna har skött problemen på den fronten.
Så är det även här.
Hur vet du förresten om en person är rasist som försöker dölja sin rasism ELLER anti-rasist som bara är väldigt kritisk till nuvarande invandringspolitik?
Hur man pratar. Hur man formulerar sina meningar. Vilka ord man använder. Som i forumet där jag visstas ofta, finns en del rasister/främlingsfientliga, men dom säger att dom är inte rasister. Men senare kan dom vräka ur sig en massa elakheter om araber eller arabiska muslimer. Självklart handlar det inte om "raser", utan det handlar om hatet mot muslimernas religion och kultur. Vad kallas det? Kulturrasism.
Det mesta handlar nog om att hjälpa människor, skulle jag tro.
Men man kan hjälpa på många olika sätt och allt som är menat som hjälp hjälper inte.
Jag håller med.
Jag måste sluta nu. Är väldigt trött. Det är morgon och jag måste sova lite.

Och ursäkta att jag inte svarade tidigare. Tiden bara rullade iväg från mig. Och denna tråd är ju mycket tyst iaf. Finländarna gillar ju inte svenska, det vet jag, alltså generelt.