Olen jo pariin otteeseen sanonut, että luonnollisesti keskuspankit vääristävät tuota kuviota. En jaksaisi toistaa itseäni, mutta ehkä sitten en tarpeeksi selvästi sanonut. Keskuspankit voivat painaa korkotasot alas,1 mutta eivät mahda mitään jos pankit eivät halua lainata eivätkä ihmiset kuluttaa.2 Narulla ei voi työntää. Pitääkö tässä nyt alkaa perustella aksioomia?3 Vähän rahaa pankissa iso korko, paljon rahaa pankissa pieni korko.4 Vähän tavaraa markkinoilla kallista, paljon tavaraa markkinoilla halpaa.5
Muutama kommentti:
1Keskuspankit harvemmin määräävät niitä korkoja, joita käytetään pankin ja vaikkapa yksityishenkilön välisessä lainanannossa. Keskuspankin ohjauskorko tietenkin tuppaa vaikuttamaan markkinakorkoihin, mutta se ei ole sama asia.
2Eiköhän esimerkiksi Jenkkilässä ole kyse siitä, että pankit eivät halua lainata. Olen jo useamman kerran postittanut tälle palstalle paloja raportista, jossa kerrotaan, että jenkkipankit eivät halua lainata yrityksille eivätkä yksityishenkilöille. Koska taloudessa pitää olla tietty määrä luottoa, niin sen vuoksi on äärimmäisen vaarallista jos pankit eivät lainaa.
3Kyllä. Olen haistavinani kommenteistasi näkemyksen, jonka mukaan on empirialla ja todellisuudesta saadulla datalla ei ole merkitystä. Tuollaisessa tilanteessa pidän kommentteja hölynpölynä niin kauan kunnes riittävän hyvin empiriaan tukeutuvia perusteluja löytyy. Jos tulkitsen asioita väärin, niin pyydän anteeksi, mutta muuten tosiaan edellytän niitä perusteluja.
4Anteeksi kuinka? Mikäli rahaa on markkinoilla vähän, eli rahapolitiikka on tiukkaa, niin korot ovat alhaisia. Syynä se, että jos rahapolitiikka on tiukkaa ei kenelläkään ole varaa maksaa korkeita korkoja.
5Tuokaan ei pidä aina paikkaansa.
Vaikka olenkin lähinnä markkinamonetaristi, niin tunnustan fiskaalisen toiminnan tärkeyden homman hoidolle. On tilanteita, erityisesti likviditeettiloukun tapauksessa, jolloin perinteinen ja suoramittainen fiskaalinen elvytys on tarpeen. Rakennetaan siltoja, lentokenttiä, asuntoja ja vastaavia. Totta kai tuolloin ei pidä tehdä samoin BoJ teki 1990-luvulla eli pienensi rahan määrää jopa nopeammin kuin fiskaaliset temput sitä kiertoon toivat. Mutta se on toinen tarina.
Yksi asia mikä kommenteissasi minua hämmentää on ajatus "hyvästä deflaatiosta". Okei, jos on hyvää deflaatiota, niin täytyy olla myös hyvää inflaatiota. Mutta ilmeisesti et hyväksy ajatusta hyvästä inflaatiosta. Ehkä kannattaisi muistaa, että kaikki talouteen liittyvät mallit ovat väkisin symmetrisiä.