Minulta on varmaan jäänyt jotain lukematta/kuulematta: miksi LEHDOKKI otettiin aiheeksi? Valkolehdokissa on kyllä saiRAAN ihana tuoksu!
Miksi LEHDOKKI otettiin aiheeksi? Fiiliksen vuoksi, Lyyli. Fiiliksen vuoksi!
Markkinoinnissa ymmärretään, että ihminen ei ole rationaalis-looginen päätöksentekijä, vaan helposti tunteidensa vietävissä. Tuotteita myydään harvoin "best bang for buck" -argumenteilla. Niitä myydään usein tunteella, koska ihminen on johdonmukaisen epäjohdonmukainen kuluttaja.
Sama saattaa päteä äänestämiseen. Siksi halusin saada selville, minkälaisen tunteen saan ehdokkaasta tarttumaan videolle. Lehdokki on aiheena, koska se triggaa positiivisen tunnereaktion kyseisessä ehdokkaassa. Kyseessä on eräänlainen "Voight-Kampff" -testi presidenttiehdokkaille, jolla replikantit erotetaan ihmisistä.
http://en.wikipedia.org/wiki/Blade_Runner.
Negatiivisista tunnereaktioista en ollut kiinnostunut, koska niitä massamedia yrittää pääsääntöisesti trigata esiin.
Luin kaikkien ehdokkaiden kirjallista tuotantoa, ja etsin niistä järkiargumenttien lisäksi tunnepitoisia kohtia, joiden käsittely voisi tuoda äänestäjälle sellaisen fiiliksen, että "tämä on minun ehdokkaani", tai "tämä ei ainakaan ole minun ehdokkaani". Halusin myös itse -- oman vaistoni ja oman tunteideni kautta -- saada elävän fiiliksen ehdokkaasta. Nuo kohtaamiset olivat niin lyhyitä ja teknologiapainotteisia (kamerankäyttöä ja muuta sähläystä), että oli vaikeaa keskittyä ehdokkaaseen hänen ansaitsemmallaan intensiteetillä. Jotain kuitenkin sain heistä irti.
Tarkkaile Niinistöä, vaistoonsa luottavaa pikashakin pelaajaa, miten nopeasti hän lähtee mukaan haastatteluun: hän ei tiedä kuka häntä hississä odottaa. Yksi lause, ja mies on mukana pelissä. Tarkkaile myös avustajan ilmeitä oikealla, kun hän tajuaa, että ensimmäinen kysymys koskee keihäänheittoharrastusta. Niinistö vaistosi sekunnissa, että olen itse
myös vaisto- ja tunneihminen. Hän lähti mukaan vaistonsa varassa, ja jo minuutin päästä hän kertoo Hangon keksin hymy huulillaan -- samalla kun moikkaillee kannattajiaan -- että "keihäänheittäjät yleensäkin näyttävät raavailta miehiltä, mutta heillä on pehmeä sisin". Joko tämä mies ei feikkaa, tai sitten hän feikkaa aivan uskomattoman hyvin.
Sinä päätät.
Niinistön kirjasta "Viiden vuoden yksinäisyys" löytyi runsaasti tunteiden, henkisyyden ja hengillisyyden ilmaisuja, sellaisina kuin ne itse ymmärsin ja tulkitsin. Myöskin kyky tai halu kertoa koko maailmalle omista unistaan on todennäköisesti merkki hyvästä itsetunnosta ja avoimilla korteilla pelaamisesta -- vaikka se saattaa tietenkin olla merkki jostain muustakin.
Nyt toiselle kierrokselle pääsi kaksi miestä, jotka eivät ujostelleet kirjoissaan maailailla henkisistä maisemaansa hyvinkin voimakkailla siveltimenvedolla ja rohkeillä väreillä.
Viiden vuoden yksinäisyys, s. 116-117.
"Ja juhannuksen seutuvilla hetki koittaa. Luonnonorkidea, valkolehdokki, avaa kukkansa. Siis sikäli kuin avaa: se on hyvin oikukas. Joinain vuosina sitä ei näy lainkaan, sitten se taas ilmestyy. Mutta oikukkuus ei ole sen ainoa kiehtova piirre.
Vanha kansa nimitti lehdokkia Kristuksen kärsimyskukaksi. Tarinan mukaan vain lehdokki valoi Golgatanyössä Kristuksen kanssa, siitä nimi.
Lehdokki on yön kasvi. Öisin se levittää viettelevää tuoksuaan laajalle. Tyynessä keskikesän hämärässä on silloin huumaa. Se on kukkieni kuningatar ja kuningattarieni kukka."
Mielestäni tuo pätkä kertoo aika paljon Niinistöstä ihmisenä, jos sellainen äänestäjää kiinnostaa. En tiedä kiinnostaako. Minua se ainakin kiinnostaa.
Meillä on nyt jäljellä kaksi ehdokasta, joista molemmat ovat liian EU- ja mokutusmyönteisiä omaan makuuni. Mutta jotenkin tuo valinta on joko tehtävä, tai jätettävä tekemättä, joka sekin on valinta. Mitä enemmän tutustun molempien historiaan, tekemisiin ja ajatteluun, sitä mielenkiintoisemmaksi tilanne menee. Pidän siitä, että molemmat ovat omalla tavallaan, itse omaan tietään, eräänlaisina outoina lintuina, edenneet siihen missä nyt ovat.
Kaiken tämän fiilistelyn jälkeen yritän itse tehdä valintani sillä perusteella, kumpi on -- erittäin pitkällä tähtäyksellä -- vähemmän vaarallinen Suomelle.
Kirjoittaja on koulutukseltaan systeeminsuunnittelija. Hän on opettanut ohjelmointia Helsingin kauppakorkeakoulussa.