Kirjoittaja Aihe: Nuiva maantieteen pro gradu: Kutsumattomia vieraita  (Luettu 72383 kertaa)

nuiv-or

  • Vieras
Vs: Nuiva maantieteen pro gradu: Kutsumattomia vieraita
« Vastaus #120 : 26.06.2013, 19:59:27 »
12.03 vs 8.03% ...

Ei, vaan 8,62 % vs. 8,03 %:

Somalian kansalaisia 7 421 (työllisiä 640 eli 8,62 %)
Myanmarin kansalaisia 1 583 (työllisiä 127 eli 8,03 %)
Ei ... Somalialaisista 12.03% on työelämässä

Ei, vaan 8,62 %. Somalian kansalaisia: 7 421 (työllisiä 640 eli 8,62 %).



Noin 99% somalialaisista on ryhmässä somalinkieliset ja 99% myanmarilaisista ryhmässä Myanmarin kansalaiset.

Lähde?


Sen takia nuo luvut ovat vertailukelpoiset.

Toisessa ryhmässä 14 045 ja toisessa 1 582, vertailukelpoisia? Laajempi käsitys vertailukelpoisuudesta?




Lähes puolet somalialaisista puuttuu tuosta ryhmästä Somalian kansalaiset ja 65% myanmarilaisista taas ryhmästä burmankieliset.

En tiedä, oletko huomannut, mutta olen kasannut taulukot näistä ja useasti laittanut linkit niihin. Luuletko tosiaan, etten tiedä, mistä puhun?

Ovatko viestisi huonoa stand upia vai jotain postmodernia absurdismia? Jos ovat, niin kertoisit etukäteen.


Älyn käyttö on sallittu.

Täh?


Veturihenkilö

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 646
  • Liked: 2115
  • Nuivuus perustuu kognitioon, ei rasismiin.
    • Profiili
Vs: Nuiva maantieteen pro gradu: Kutsumattomia vieraita
« Vastaus #121 : 26.06.2013, 20:15:04 »
Pyörrän aikaisemman arvioni: kyllä tällä vänkäämisellä on edelleen viihdearvoa.
Historiankirjat tulevat kertomaan, että EU romahti vihaperäisen haittamaahanmuuton - vihasiirtolaisuuden - vuoksi.

Alkuasukas

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 7 518
  • Liked: 2254
  • Nipsteri
    • Profiili
Vs: Nuiva maantieteen pro gradu: Kutsumattomia vieraita
« Vastaus #122 : 26.06.2013, 20:16:17 »
Pyörrän aikaisemman arvioni: kyllä tällä vänkäämisellä on edelleen viihdearvoa.
Ei ole... Katariinat voisivat pysyä Katariinoille avatussa ketjussa.
"Monikulttuurisuus rikastuttaa odottamattomilla tavoilla."

Kaarina Ranne (vihr.)

Joona Räsänen

  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 9
  • Liked: 34
    • Profiili
Vs: Nuiva maantieteen pro gradu: Kutsumattomia vieraita
« Vastaus #123 : 26.06.2013, 20:27:53 »
Pyörrän aikaisemman arvioni: kyllä tällä vänkäämisellä on edelleen viihdearvoa.
Ei ole... Katariinat voisivat pysyä Katariinoille avatussa ketjussa.
Myös minä toivoisin, että Katarina ja Junes jatkaisivat väittelyään toisessa ketjussa. Tässä ketjussa voidaan keskustella gradustani.

Katariinan kanssa olen samaa mieltä siitä, että äidinkieli ei ole välttämättä hyvä muuttuja tutkittaessa (etnistä) ryhmää tai kansaa, joka on kielellisesti monimuotoista.

Mielestäni on kuitenkin hiukan ongelmallista todeta:

Noin 99% somalialaisista on ryhmässä somalinkieliset ja 99% myanmarilaisista ryhmässä Myanmarin kansalaiset. Sen takia nuo luvut ovat vertailukelpoiset. Lähes puolet somalialaisista puuttuu tuosta ryhmästä Somalian kansalaiset ja 65% myanmarilaisista taas ryhmästä burmankieliset.

...ellei määrittele mitä käsitteet "myanmarilaiset" tai "somalialaiset" tarkoittavat. Jos ei pidä paikkaansa että:
myanmarilaiset = Myanmarin kansalaiset
niin keitä myanmarilaiset sitten ovat? Miten heidät määritellään myanmarilaisiksi? Itsekin olen sivunnut työssäni näitä esimerkiksi "suomalaisuuteen" ja identiteettiin liittyviä ongelmia...
« Viimeksi muokattu: 26.06.2013, 20:33:11 kirjoittanut Joona Räsänen »

hakare

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 427
  • Liked: 875
  • Ajattele, mitä sanot, ettet sano mitä ajattelet !
    • Profiili
Vs: Nuiva maantieteen pro gradu: Kutsumattomia vieraita
« Vastaus #124 : 26.06.2013, 22:25:33 »
Suomessa on ainakin yksi erityisalue Lieksa, jossa voidaan havainnoida somalien todellista työllistymistä.

Onko joku kuullut, että kukaan lähes puolestatuhannesta kunnassa oleskelevasta somalista olisi oikeissa markkinaehtoisissa töissä ?

Maakunnassa on hurja tarve juuri nyt mansikanpoimijoista. Oletko nähnyt koskaan somalia noissa hommissa mansikkapellolla tai mustikkametsässä?

Vertailun vuoksi: muutaman thaimaalaisen herrasmiehen olen itse bongannut ja kateeksi kävi kavereiden keruuvauhti.
Muuten olen sitä mieltä, että suvaitsevaisuus pitää kriminalisoida. Lievemmistä tekomuodoista sakkoja, mutta törkeästä suvaitsevaisuudesta (esim. turvapaikkahuijarin kätkeminen) väh. 2 vuotta kuritushuonetta.

Narcissa

  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 36
  • Liked: 5
    • Profiili
Vs: Nuiva maantieteen pro gradu: Kutsumattomia vieraita
« Vastaus #125 : 28.06.2013, 01:09:18 »
Hienoa Joona! Mahtavaa että samoin ajattelevia maantieteilijöitä löytyy Suomesta muitakin!

Valmistuin itse viime viikolla Helsingin yliopistosta geotieteiden ja maantieteen laitokselta, joten koen kanssasi sielujen sympatiaa :). Pyörittelin itse pitkään nuivaa graduaihetta, itse asiassa työnimellä "Mitä Jussi Halla-aho todella sanoi maahanmuutosta ja monikulttuurisuudesta", ja ehdinpä tästä aiheesta kirjoittaa seminaaritutkielmankin. Siinä analysoin Scriptan sisältöä ja kokosin teemoja, joista Jussi puhuu ja tarkastelin niitä yhteiskunnan todellisuutta vasten. Hylkäsin aiheen kuitenkin lopulta, pääosin kahdesta syystä: 1) koin, etten saanut aihetta sidottua riittävästi maantieteelliseen viitekehykseen, ts. alueellinen näkökulma oli puutteellinen, ja 2) pelkäsin omaa asennettani. Pelkäsin, että oma nuivuuteni heijastuisi liikaa tutkimuksen tulosten tulkintaan ja löytäisin datasta vain omia näkökantojani tukevia seikkoja, tai sitten tutkimukseni lopputuloksena olisi se, että Jussi on "väärässä", mikä olisi murskannut koko maailmankuvani ( ;D). Graduni ohjannut professorikin ohjeisti minua seminaarin jälkeen, että muistanhan varmasti, että gradu ei saa olla poliittinen manifesti, joka julistaa JHa:n olevan väärinymmärretty nero :).

Perehdyn, Joona, graduusi myöhemmin ajan kanssa, mutta kiitän sinua siitä, että olet sen tehnyt. Meillä maantieteilijöillä on todellista tieteellistä kompetenssia muuttaa tämän laivan suuntaa.

Ai niin, oma graduni lopulta sivusi ainakin löyhästi Hommallakin käsiteltyjä aihepiirejä, orjalaivojen tervan muodossa. Tutkin erästä saksalaista toisen maailmansodan sotilashautausmaata, ja tein sen maisemakokonaisuudesta johtopäätöksiä siitä, millainen on saksalaisten kansallinen identiteetti toisen maailmansodan jälkeen, eli millaisia "kaikuja menneiltä ajoilta" identiteetin taakkana yhä on, vai onko. Linkitänpä tuonkin teoksen tähän ketjuun, jos jotakuta kiinnostaa:

Maisema, muisti ja maan povi: identiteetin ikonografia Halben sotilashautausmaalla http://hdl.handle.net/10138/39591

Tiivistelmä:

Toisen maailmansodan Euroopassa päättäneet taistelut käytiin pääosin Saksan ja Neuvostoliiton välillä Saksan itäosissa. Halben taistelu oli osa puna-armeijan Berliinin valtaus -offensiivia. Taistelussa menehtyi noin 40 000 saksalaista sotilasta ja siviiliä, jotka on nykyään haudattu Saksan suurimmalle sotilashautausmaalle Halbeen. Tutkielman lähtökohtana on selvittää, miten hautausmaan maisemassa tulevat esille saksalaisten kollektiivinen identiteetti ja toisen maailmansodan sotarikokset, sekä tutkia hautausmaan roolia sotamuistomerkkinä eli muistin paikkana.

Maisemat ja muistin paikat ovat maantieteessä tärkeitä kollektiivisen muistin ja identiteetin välittäjiä, ja niiden avulla voidaan tutkia yhteisön arvotuksia. Sotamuistomerkkejä tulkitsemalla saadaan tietoa erityisesti kansallisesta identiteetistä ja menneiden tapahtumien merkityksistä kansakunnalle. Hautausmaata lähestytään maisemallisena kokonaisuutena, jota tulkitaan hermeneutiikan ja ikonografian kautta. Aineistonkeruu suoritettiin havainnoimalla ja havainnot illustroitiin valokuvin. Analyysissä hautausmaa puretaan analyysiyksiköihin ja jaetaan kategorioihin, joille suoritetaan kolmitasoinen ikonografinen analyysi käyttäen apuna muiden muassa semiotiikan ja feministisen analyysin näkökulmia.

Analyysin tuloksena saadaan aikaan monipuolinen näkemys hautausmaan rakentumiseen ja muotoutumiseen vaikuttaneista tekijöistä. Valtion ja kirkon väliset valtasuhteet, ihmiselämän mittakaavat yksilöllisestä ja paikallisesta yhteisöllisyyteen ja kansalliseen sekä ongelmat suhtautua entisen natsihallinnon alaisten asevoimien kaatuneisiin sotilaisiin näkyvät Halben hautausmaan maiseman ristiriitaisissa piirteissä.

Analyysin perusteella voidaan todeta, että Halben hautausmaalla saksalaiset surevat rohkeasti omia menetyksiään toisessa maailmansodassa. Sota oli myös heille inhimillinen tragedia. Hautausmaalla ei ole avoimesti näkyvillä kansallisia symboleja, jotka varsinkin hautausmaan alkuvuosikymmeninä olisi helposti tulkittu viittauksiksi natsimenneisyyden suuntaan. Hautausmaan tyyliin, arkkitehtuuriin ja kasvillisuuteen piirtyy kuitenkin lukuisia lujuuden ja vähäeleisyyden kansallisia ihanteita, joiden voidaan tulkita olevan terveen kansallistunteen ilmauksia.

Huolimatta Halbessa vietettävistä kansallisista rituaaleista sen leima on vahvasti paikallinen ja yksilötason suremista ja muistamista korostava. Hautausmaa ei sido itseään toisen maailmansodan kontekstiin, vaan kertoo tarinan yhdestä sodan osa-alueesta: paikallisesta tragediasta, joka kosketti tavallisia ihmisiä riippumatta heidän viiteryhmästään. Se ei myöskään sisällä viitteitä Saksan suorittamiin sotarikoksiin. Maiseman viestinä nousee esiin näkemys, jonka mukaan toiseen maailmansotaan kuului muitakin inhimillisiä tragedioita kuin holokausti, ja myös muut tarinat ansaitsevat tulla kuulluiksi.
« Viimeksi muokattu: 28.06.2013, 01:10:49 kirjoittanut Narcissa »
"Ja muista antaa myöten; olet anoja, paennut muukalainen. Sillä röyhkeys ei sovi heikoimpien huulille." -Aiskhylos

hakare

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 427
  • Liked: 875
  • Ajattele, mitä sanot, ettet sano mitä ajattelet !
    • Profiili
Vs: Nuiva maantieteen pro gradu: Kutsumattomia vieraita
« Vastaus #126 : 28.06.2013, 18:42:13 »
Haloo Katarina.R, ovatko Lieksan ihmiskokeen asiat liian vaikeita kommentoitaviksi ? Puolentuhatta hyvin levännyttä paperinsa hukannunnutta koneinsinööriä siellä odottelee Hesan vuokra-asuntojen vapautumista. Paikalliset työt ei voisi vähemmän kiinnostaa.
Muuten olen sitä mieltä, että suvaitsevaisuus pitää kriminalisoida. Lievemmistä tekomuodoista sakkoja, mutta törkeästä suvaitsevaisuudesta (esim. turvapaikkahuijarin kätkeminen) väh. 2 vuotta kuritushuonetta.

rölli2

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 818
  • Liked: 1612
    • Profiili
Vs: Nuiva maantieteen pro gradu: Kutsumattomia vieraita
« Vastaus #127 : 30.06.2013, 17:41:07 »
Haloo Katarina.R, ovatko Lieksan ihmiskokeen asiat liian vaikeita kommentoitaviksi ? Puolentuhatta hyvin levännyttä paperinsa hukannunnutta koneinsinööriä siellä odottelee Hesan vuokra-asuntojen vapautumista. Paikalliset työt ei voisi vähemmän kiinnostaa.

Hmmm. tämä onkin mielenkiintoinen huomio. suomeen otetaan mamuja paikkaamaan työvoimapulaa. niille jotka asiaa kovasti ihmettelevät on vastattu, että kakki työt kun eivät kelpaa suomalaisille. Eli paikkakunnalla on mansikanpoimintaa mutta somalialaisia ei ole värvätty näihin hommiin. Eivätkö he ole työvoimatoimistossa työnhakijoina? Estääkö kuviteltu koneinsinöörin koulutus heitä menemästä mansikkapellolle? Katsoin vähän aikaa sitten uutisista, että mansikanpoimintaan on vaikea saada väkeä. Itse ole ollut nuorena monena kesänä taimitarhahommissa eikä tehnyt heikkoakaan

nuiv-or

  • Vieras
Vs: Nuiva maantieteen pro gradu: Kutsumattomia vieraita
« Vastaus #128 : 30.06.2013, 20:38:00 »
Hmmm. tämä onkin mielenkiintoinen huomio. suomeen otetaan mamuja paikkaamaan työvoimapulaa. niille jotka asiaa kovasti ihmettelevät on vastattu, että kakki työt kun eivät kelpaa suomalaisille. Eli paikkakunnalla on mansikanpoimintaa mutta somalialaisia ei ole värvätty näihin hommiin. Eivätkö he ole työvoimatoimistossa työnhakijoina? Estääkö kuviteltu koneinsinöörin koulutus heitä menemästä mansikkapellolle? Katsoin vähän aikaa sitten uutisista, että mansikanpoimintaan on vaikea saada väkeä. Itse ole ollut nuorena monena kesänä taimitarhahommissa eikä tehnyt heikkoakaan

Off-topiccia, tämän voi tunkea Katarina.R vastaa -ketjuun.

Mitä tulee kysymykseesi, niin:

- ei ole olemassa suomalaisuutta
- somali ei eroa ulkonäöltään suomalaisesta, joten mihin perustuvat havaintosi mansikkapellon työntekijöistä?
- kaikki aika, minkä koneinssi viettää mansikkapellolla, on poissa suunnittelutyöstä. Olen varma, että ovat tälläkin hetkellä kehittävät mansikanpoimintakonetta. Sen jälkeen poistuu työvoimapula.
- miksi nyt puhutaan niin paljon mansikoista? Rasismi ei kannata marjansyönnissä, söisit sinäkin esimerkiksi reilun kaupan ananasta.
- totta kai he ovat työnhakijoina työkkärissä, muutenhan tulisi karenssia.


Lahti-Saloranta

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 8 594
  • Liked: 8845
  • Monikulttuurisuutta vastaan rokotettu
    • Profiili
Vs: Nuiva maantieteen pro gradu: Kutsumattomia vieraita
« Vastaus #129 : 30.06.2013, 21:01:00 »
Suomessa on ainakin yksi erityisalue Lieksa, jossa voidaan havainnoida somalien todellista työllistymistä.
Onko joku kuullut, että kukaan lähes puolestatuhannesta kunnassa oleskelevasta somalista olisi oikeissa markkinaehtoisissa töissä ?
Maakunnassa on hurja tarve juuri nyt mansikanpoimijoista. Oletko nähnyt koskaan somalia noissa hommissa mansikkapellolla tai mustikkametsässä?
Syy ettei somaleja näy on mansikan muodosta johtuva  uskonnollinen ja tytyrvallisuuteen liittyä kysymys.  Somalinaiselle mansikan poiminta ei sovellu uskonnollisista syistä. Somalimiehet saattaisivat kiihottua liikaa hypistellessään mansikoita ja silloin kontallaan olevien naispuolisten marjanpoimijoiden työturvallisuus olisi vaarassa.
Vaikka tarkoitusperät olisivat maailman parhaat, niin monien, täysin erilaisten kulttuuritaustojen omaavien ihmisten kotouttaminen onnistuneesti ei ole mahdollista