Olen 30+ vuotias mies tampereelta, IT-alalla ja törmäsin maahanmuuttoasioihin ensikerran vahingossa ravintolassa 2000-luvun alussa. Istuin kahden naisen pöytään, jotka alkoivat tivaamaan minun mielipidettäni pakolaisista, mustista miehistä ja siitä mitä meidän suomalaisten pitäisi tehdä maahanmuuttajien hyväksi. Ihmettelin asiaa, mutta ajattelin sen johtuvan lyhyestä hiustyylistäni, joten vastasin rehellisesti, että en tunne asiasta kovin laajasti, mutta kunhan elävät ja ovat täällä lakien ja sääntöjen mukaan, niin tervetuloa. Tämä vastaus jotenkin närkästytti naisia ja toinen alkoi kertomaan miten kohteliaita maahanmuuttajamiehet ovat, eteenkin Afrikasta. Pukeutuvat hyvin, ovat asiallisia jne. Kysyin, että "ai oletteko tekemisissä asiakasrajapinnassa, Afrikkalaisten bisnesmiesten kanssa?", koska naiset vaikuttivat sihteerityypeiltä. Vastaus tiputtaa minut vieläkin: "Ei, olemme töissä maahanmuuttajien parissa ja nyt odottelemme kahta ihanaa maahanmuuttajamiestä seuralaiseksi...". Pian ulko-ovesta astui pari tummaa sisälle ja hakeutuivat naisten seuraan jne. jonkä jälkeen itse siirryin sivummalla. Pidin tätä huvittavana, sekä hieman outona, että samat henkilöt syövät kuormasta, jotka työskentelevät näiden henkilöiden parissa, mutta ei mitenkään harvinaista työpaikkaihastumiset jne.
Kesti varmaan vuosia ennenkuin törmäsin asiaan eräässä lukemassani tiedekirjassa, jossa käsiteltiin tulevaisuuden uhkia ihmiskunnalle ja siinä nousi ääriuskontojen tekemä ydinterrorismi yhdeksi tärkeimmäksi/mahdollisimmaksi uhaksi (tämä uhka-asia vastauksena kysymykseen, miksi emme ole saaneet muiden sivilisaatioiden olemassa olosta vastausta, vaikka niitä järjen mukaan pitäisi olla paljon). Olin aikaisemmin pitänyt kristinuskoa hyvän elämän vastaisena oppina, josta olisi hyvä päästä eroon, mutta tämä sai mittasuhteet jotenkin kohdilleen ja ymmärsin, että islam muodostaa huomattavasti suuremman potentiaalisen uhan, ei pelkästään suomelle, vaan elämän jatkumiselle maapallolla. Lähinnä sen äärilikkeiden tyypillisen terrorismin kautta. Kristinusko on jo aikoja sitten sopeutunut länsimaihin ja lähinnä perinne ja tapakulttuuriin verrattavissa olevaa toimintaa, josta ei valtaosalle ole suurta haittaa. Kristinusko lisäksi muuttaa oppejaan sivistyksen ja normien muuttuessa. Mutta entä islam? No, tämä on toisen keskustelun aihe...
Joka tapauksessa, jossain vaiheessa löysin Jussin blogin jne. mikä selkeytti mielipiteitä ja kävi ilmi etten ole yksin ajatusteni kanssa. En ole mielestäni rasisti, islamofobikko, kulttuuri- ja EU-vastainen, mutta haluaisin, että politiikkaa ja elämän menoa suomessa (ja maailmalla) johtaisi enemmän järki ja eteenkin suomessa oman etumme suojeleminen. Suomi ei ole sattuman johdosta yksi maailman parhaista maista elää ja asua. En ymmärrä miksi tämän perimmäisen asian ymmärtämisen syyt ovat osalle niin kovin vaikeita.