Kirjoittaja Aihe: 2009-07-23 HS: "Ehkä olemme kannibaaleja Äiti Maan kimpussa"  (Luettu 2949 kertaa)

Ullanlinna

• Vieras
http://www.hs.fi/omaelama/artikkeli/Kannibaaleista/1135247865717

JYRKI KIISKINEN

Me länsimaiset ihmiset elämme sellaisessa yhteiskunnassa, joka suojelee meitä mielipuolisilta vieteiltä. Me teemme järkeviä valintoja, koska maailmankuvamme perustuu tutkittuun tietoon.
...

Elokuvan jälkeen puhuimme rosvojoukoista. On helppo halveksia ryösteleviä somaliklaaneja roskasakkina, mutta mikä meidät lopulta erottaa heistä, minä kyselin.
...
Vai onko länsimainen järkiperäisyys sittenkin pelkkä myytti? ”Siltä se pahasti näyttää”, keskustelukumppanini tokaisi.
...

« Viimeksi muokattu: 25.09.2009, 23:23:37 kirjoittanut Ullanlinna »

Dirre

• Jäsen^^^
  • Liked: 131
Vs: 2009-07-23 HS: Kannibaaleista
« Vastaus #1 : 23.07.2009, 10:49:10 »
Lainaus
Elokuvan jälkeen puhuimme rosvojoukoista. On helppo halveksia ryösteleviä somaliklaaneja roskasakkina, mutta mikä meidät lopulta erottaa heistä, minä kyselin.
keksin aika montakin asiaa, tosin olen liian kiihdyksissä tuomaan asioita esille

Ernst

• Asiantuntija
  • Jäsen^^^
  • Liked: 20165
« Vastaus #2 : 23.07.2009, 10:56:49 »
Lainaus
keksin aika montakin asiaa, tosin olen liian kiihdyksissä tuomaan asioita esille

Tuon kysymyksen kysyjän ja somalirosvojen välillä ei ehkä sittenkään ole suurta eroa. Sitä samankaltaisuutta pitää kuitenkin tarkastella yksittäistapauksena, jota ei pidä yleistää.
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

reino

• Vieras
Lainaus
On helppo halveksia ryösteleviä somaliklaaneja roskasakkina, mutta mikä meidät lopulta erottaa heistä, minä kyselin.

Kiiskinen pitää siis ryösteleviä somaliklaaneja roskasakkina ja yrittää saada lukijat tuntemaan samaa vihaa ja halveksuntaa somaliklaaneja kohtaan.

Tuollaisestahan voi saada vankeustuomion.

etnis

• Jäsen^^^
  • Liked: 340
  • Kaikkien alojen asiantuntija
Luultavasti toimittaja kokee syvää itseinhoa itseään, valkoisuuttaan, länsimaisuuttaan (you name it) kohtaan ja kuvittelee meidän kaikkien muiden kokevan sitä yhtä lailla. Väärin meni.
Chaos rampant in age of distrust
Confrontations impulsive habitat

Risto A.

• Jäsen^^^
  • Liked: 7944
Ikäänkuin arvoisa kirjailija olisi mennyt elokuviin kuin henkilö, joka olisi elänyt tynnyrissä tai peräkammarissa koko elämänsä ja kokenut ensimmäisen ahaa-elämyksensä jalosta itseinhosta katsoessaan hc-propagandaelokuvaa.

Aistin jotenkin, että kyseessä on idiootti.
premissi = tarkalleen määritelty juurisyy

Kami

• Jäsen^^^
  • Liked: 11
  • ristihuuli, turjanruoja, luonnevikainen ja nuiva
« Vastaus #6 : 23.07.2009, 11:46:20 »
Tuon kysymyksen kysyjän ja somalirosvojen välillä ei ehkä sittenkään ole suurta eroa. Sitä samankaltaisuutta pitää kuitenkin tarkastella yksittäistapauksena, jota ei pidä yleistää.

Minusta ainut vaarallinen ja valheellinen ajattelumalli on se, että oikeasti kuvittelee somalimerirosvosta olevan pitkäkin matka itseen. Se, että jokin ei vaikuta todennäköiseltä, ei tee siitä mahdotonta. Ihminen on ahne pohjimmiltaan tietysti. Mitä vähemmän hänellä on vaihtoehtoja, sitä rankempia keinoja hän on valmis käyttämään.

Ei minun ole vaikea kuvitella itseäni ryöstämässä r-kioskia jos vaihtoehtona on kitua ja nähdä nälkää. Itseasiassa luulen että se olisi helpompaa henkisesti ja fyysisesti kuin soskun luukulle kädet rukoukseen ristittynä ja nöyryytettynä meneminen. Olen kerran elämässäni noita vaihtoehtoja pohdiskellut. Sitä kun syö joka kolmas päivä, helposti tulee aika perkeleen äkäiseksi.
Kaatukaa, oi kaikkivallat/näyttäkää, on teissä miestä/kapinoikaa kerran edes/uinumatta virran mukaan/menkää syyttäjäinne eteen/kerran silmät avoimina/myöntäkää se todeksi/ on valikoitu valheet vaan

CMX - Kansalaiset

kalpea massa

• Jäsen^^
  • **
  • Liked: 42
Mikro-organismeista somalimerirosvojen kautta Ikeaan. Tajunnanvirtaako?. Nyt tuli tosi syyllinen olo.
Viekää tuhkatkin munasta.

Ernst

• Asiantuntija
  • Jäsen^^^
  • Liked: 20165
Luultavasti toimittaja kokee syvää itseinhoa itseään, valkoisuuttaan, länsimaisuuttaan (you name it) kohtaan ja kuvittelee meidän kaikkien muiden kokevan sitä yhtä lailla. Väärin meni.

Minä olen häpeämättömän ylpeä juuristani, kuten jokaisen pitäisi voida olla, jos ylpeyden ja omanarvontunnon aihetta on.
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

Kaptah

• Jäsen^^^
  • Liked: 771
Lainaus
Minusta ainut vaarallinen ja valheellinen ajattelumalli on se, että oikeasti kuvittelee somalimerirosvosta olevan pitkäkin matka itseen.

Tämä on minusta hyvä pointti, ja se pitäisi itsenikin sisäistää nykyistä paremmin. Emme me ole mitenkään pohjimmiltamme erilaisia ihmisiä, heidän kulttuurinsa, uskontonsa ja yhteiskuntansa vain tekee heistä tuollaisia. Sama asia nähdään toisessa ketjussa, jossa puidaan kidnapatun toimittajan tapausta, jossa kidnapattu on pakotettu vaimoksi burkhaan ja on synnyttänyt raiskaajalleen lapsen. Meidän mielestämme kuvottava ja epäinhimillinen kohtelu onkin ihan hyväksyttävää toisenlaisessa ympäristössä. Tässä tapauksessa ei siis kaikkien somalien keskuudessa, mutta somalirikollisten piirissä ilmeisesti hyväksytään toimintatapa.

Länsimainen yhteiskunta, moraali, sivistys, hyvinvointi ja turvallisuus on hyvin, hyvin ohut kuori. Tämä pitäisi ymmärtää myös päättäjien taholla ja sitä pitäisi varjella ja suojella. Se voidaan romahduttaa muutamassa vuodessa, vaikka sitä on rakennettu vuosikymmeniä ja -satoja.
"Krimillä nähdyt joukot olivat paikallisia itsepuolustusjoukkoja. Kuka tahansa voi ostaa univormuja kaupasta."
- V. Putin 4.3.2014

"Viimeaikaiset tapahtumat Krimin niemimaalla osoittivat sotilasvoimiemme uudet laadulliset kyvyt ja henkilökunnan korkean moraalin."
- V. Putin 28.3.2014

herranen

• Jäsen^^^
  • Liked: 95
Lainaus
Siellä metsästäjä-keräilijän vaistot heräsivät. Kahmin kärryihini vaikka mitä roinaa, kuten Ikean markkinointiosasto kaiketi oli kaavaillut.

Eli ilmeisesti Ikean markkinointiosasto on kuitenkin rationaalista?

Kiiskiselle voi myös tulla yllätyksenä kun kerron, että metsästäjä-keräilijä ei kahmi mukaansa kaikkea vastaantulevaa roinaa vaan kerätyksi tulee pitkän kokemuksen ja kulttuurin ansiosta hyödyllisiksi nähtyjä asioita kuten esim. ruokaa.

Amazonin varrela asuva lannevaatenatiivi voi kylllä loukkaantua kun lukee päivän hesarista Kiiskisen vertaavan itseään häneen ja elämää sademetsässä ostosreissuun Ikeassa. Siinäkin on pieni ero kun toinen syö hengenpitimikseen kusiaisia kun taas toinen pohtii tulevaa kolumniaan edessään lautasellinen Ikean köttbullar.

Lainaus
On helppo halveksia ryösteleviä somaliklaaneja roskasakkina, mutta mikä meidät lopulta erottaa heistä, minä kyselin.

Meillä päin tuommoisen kyselijää pidettäisiin kyllä vähän outona ja elämästä vieraantuneena.

Asiasta voidaan tietenkin filosofoida ja kirjoittaa kolumneja mutta minusta siinä on pieni marginaalinen ero kun isäntä vetää harvesterilla metsät sileäksi ja Abdi surauttaa kalashnikovilla sarjan uhriinsa.

Mutta jos hesarin kolumnisti ei osaa erottaa itseään aseistetusta rosvosta niin mikä minä olen häntä opettamaan. Itse olen kyllä arvottanut sanomatalonkin väen murhamiehiä korkeammalle, samaan lokeroon kuin satiaiset ja luteet. En olisi arvannut, että lehden kolumnistin arvio itsestään on vielä vähemmän mairitteleva.
"Pahimmillaan tilanne voi kääntyä vaikka miten pahaksi" - Vesa Puuronen -

"...maahanmuuttovastainen keskustelu ei suinkaan kohdistu vain ulkomaalaisiin, vaan myös esimerkiksi nykytaiteeseen, sosiaalidemokraatteihin ja homoihin - ylipäänsä demokratiaan." TS kolumni 26.10.2011

mej

• Jäsen
  • *
  • Liked: 0
Lainaus
Mattoa en Ikeasta löytänyt.

Jep, en minäkään auton vaihdelaatikkoa. Näin typerää tekstiä saa vielä lukea päivittäin.

hyperbeli

• Jäsen^^^
  • Liked: 453
Lainaus
Minusta ainut vaarallinen ja valheellinen ajattelumalli on se, että oikeasti kuvittelee somalimerirosvosta olevan pitkäkin matka itseen.

Tämä on minusta hyvä pointti, ja se pitäisi itsenikin sisäistää nykyistä paremmin. Emme me ole mitenkään pohjimmiltamme erilaisia ihmisiä, heidän kulttuurinsa, uskontonsa ja yhteiskuntansa vain tekee heistä tuollaisia.

...

Länsimainen yhteiskunta, moraali, sivistys, hyvinvointi ja turvallisuus on hyvin, hyvin ohut kuori. Tämä pitäisi ymmärtää myös päättäjien taholla ja sitä pitäisi varjella ja suojella. Se voidaan romahduttaa muutamassa vuodessa, vaikka sitä on rakennettu vuosikymmeniä ja -satoja.

Toivon, että olet oikeassa. Olen kuitenkin lukenut sellaisestakin tutkimusmateriaalista, joka viittaa siihen suuntaan, että esimerkiksi afrikkalaisten älykkyysosamäärä olisi geneettisistä syistä meitä alemmalla. En osaa ottaa tästä vahvaa mielipidett, kysymykselle on myös oma ketjunsa hommassa.

Jälkimmäinen väite on mielestäni paikkansapitämätön. Muutamassa vuodessa ei meitä voida kulttuuristamme ohjelmoida pois, eikä edes muutamassa sukupolvessa. Särje yhteiskuntamme, sivistyksemme, hyvinvointimme ja turvallisuutemme ja huomaat, että järjestäydymme uudelleen tavoitellaksemme hyvinvointia ja turvallisuutta.

Rankkibus

• Jäsen^^
  • **
  • Liked: 5
Jutun kirjoittaja on kyllä Äiti Maata hotkiva kannibaali, siitä ei ole epäilystäkään. Sellaista se on kun vieraantuu todellisuudesta ja elää kerrostalojen keskellä betoniviidakossa.

Ahneutta löytyy kyllä muiltakin eläinlajeilta. Ihmisellä vain on ajatustoiminta kehtittynyt muita korkeammalle, ja ahneuden tyydyttäminen aiheuttaa valtavia mullistuksia luonnossa. Mutta suuremmasta älykapasiteetistä johtuen ahneutta voi myös tietoisesti yrittää hillitä.

Hyvinvointihumalainen ihminen on vain kuin viidakossa kirmaava simpanssi.

Tagit: