(klips)Hassan Blasim sätti...
"Ketään ei ilmeisesti kiinnosta kuunnella, mitä kerrottavaa minulla on kirjoistani, ja siksi olen täällä vain lukemassa omaa tekstiäni arabiaksi"...Sampsa Peltosen suomentaman...tekstinäytteen luki yleisölle kirjailija Juha Itkonen.
"...kun maahanmuuttajien kulttuurista kaivataan asiantuntijoita, ne löytyvät yleensä yliopistoista, eivätkä maahanmuuttajien joukosta."
"Kiitos kuitenkin, kun kutsuitte. Ja nythän saatte tuntea itsenne fiksuiksi. Kuulette mamun lukemaa kaunista arabiaa..."
Kyllähän tämä kritiikki kalahtaa lujaa juuri suvaitsevaistoon. Hassanille ja muille maahanmuuttajille lienee toisteltu väsymiseen asti, ettei maahanmuuttokriitikoita sitten kiinnosta yhtään teidän kulttuuri eikä mielipiteet - ja nyt Hassanille kirkastui, että vielä vähemmän suvaitsevaisia kulttuuripiirileikkijöitä kiinnostaa.
Kulttuuripiirejä kiinnostaa Peltosen käännös, joka osoittaa

että viitsii jotain marginaalista arabiaa alkaa kääntää kulttuurisuomenkielelle. Ja kulttuuripiirejä kiinnostaa Itkonen koska on Itkonen. Hassan ei niitä kiinnosta: "kuka se on? Miksi toi on tuolla lavalla? Ai, se on joku maahanmuuttaja, että hienoa kun ottavat niitä ihan kirjailijalavalle oikein - hyvästä yrityksestä pitää palkita"!
Hassan tajusi sen juuri ennen esiintymistään tai vasta lavalla: "Voi piip-tööt, noitakaan ei kiinnosta pätkän vertaa mun työ! Ne kysyy tuolta toiselta miksi suomennos ja miten sanavalinnat ja hankalimmat tulkinnat - ja mä istun tuppisuuna täs

enkä edusta kirjaani vaan jotain maahanmuuttoa, ja siitäkin sanon aina väärin jonkun
asiantuntijan mielestä. Maahanmuuttaja aina istutetaan tällai tyhmäksi mannekiiniksi, jotta suvaitsevaiset voi tuntea olevansa fiksuja ja suojelevansa tyhmiä pahalta tosielämältä".
Näinhän se on. Hassan sen tajusi. Monet maahanmuuttajat ei ole tajunneet. Suvaitsevaiset ei tajua ollenkaan.
- Suvaitsevaiset suhtautuu maahanmuuttajiin aina, kuin avustettuihin avustettaviin (ei olisi pärjännyt, mutta kun annoimme "lopputuloksen tasa-arvon". Ei ilman apua).
- Kriittinen ei halua paapoa aikuisia. Ei kykenevää tarvi avustaa menestykseen. (pärjää, jos pärjää. Annan "sen lähtötilanteen mikä sattuu olemaan". Ja jos menestyt ilman apua, on se hienoa ja ihan omaa ansiota! - ja on vieläpä kiinnostavaakin kuulla siitä).