Sisäänheittoputki startupien sisäpiiriin oppi omista ongelmistaan ulkomaisten harjoittelijoiden kanssa
”Tajusimme aikoinaan, että startup-ekosysteemi toimii hyvin, jos olet suomalainen ja kytkeytynyt Aaltoes-opiskelijaliikkeeseen, tai pääset mukaan vaikka Slushin vapaaehtoisena. Moni muu kokee skenen ulossulkevana. Halusimme luoda toisen polun sisälle ekosysteemiin. Näin syntyi The Shortcut”, Moaffak Ahmed kertoo.
Hän piirtää pyramidin ja sen sisälle Slushin ja Aaltoes-järjestön. Sen ulkopuolella oleva pallo on Shortcut, josta menee putki pyramidin sisälle.
[...]
”Startupit ovat varsin avoimia rekrytoimaan kaikenlaisista taustoista tulevia, ne haluavat vain parhaat osaajat. Isompi ongelma ovat vakiintuneemmat kasvuyritykset. Jos katsoo näitä yrityksiä, siellä kaikki työntekijät ovat suomalaisia ja yrityksen kieli on suomi. Se on pullonkaula kasvulle. Ilmiö on tosin kansainvälinen, sillä sama tilanne on myös saksalaisilla keskisuurilla yrityksillä. ---
Helsingin Sanomat 25.10.2021
Käsitykseni mukaan Slush ja Aaltoes ovat melkoista pöhinää, eli paljon sanoja ja suuria aikeita hyvin pukeutuneiden ihmisten suusta mutta tekojen laatu ja pitkäjänteisyys tai edes teot ovat sitten kysymysmerkki. Yleensä pöhisijät tuntuvat elävän ainoastaan hetkessä, eivät tunnu tykkäävän ajatella pitkäjänteisesti asioita ja tärkeintä on olla
sillä hetkellä trendikäs. Ja jos entinen pöhinä ei toimi, dumpataan entinen pöhisyidea ja siirrytään uuteen.
Tästä päästään sitten siihen pitkäjänteisyyteen. Firmojen tehtävä, ainakin viimepäiviin asti, on ollut tehdä voittoa omistajilleen. Tämä edellyttää asiantuntevaa henkilöstöä ja jos omistaja on astetta fiksumpi, rekrytoi vain parhaimmat osaajat firmaansa asianmukaisella palkalla - jämät jääköön muille [kuten tiedämme, tämä ei aina pidä paikkaansa, mutta näin teoriassa]. Firmassa, kuten elämässä yleensäkin, kommunikaatio on tärkeä osa organisaatiota. Jos kommunikaatio on päätetty vetää suomeksi, niin sitten kommunikoidaan suomeksi ja sillä selvä.
Ja sitten päästään tähän pöhinään. Nyt on ollut pidempään valloillaan tämä "kansainvälistyminen", eli tuodaan pitkin maapalloa suurin hiilidioksidipäästöin ihmisiä Suomeen ja sitten yritetään englanniksi saada aikaan toimiva organisaatio, mielellään siten että eri kansallisuuksilla ei ole juurikaan mitään yhteistä ja että maahantuodut kansallisuudet tekevät työt kyseenalaisissa olosuhteissa. Eli mennään pylly edellä puuhun ja järeä oksa syvällä pyllyreiässä. Kokemukseni perusteella tästä ei kyllä hyödytä mitään, mutta ilmeisesti tässä taustalla on pöhinä ja
tärkeintä on, että näytetään ulospäin hyvältä, aivan sama toimiiko organisaatio sen jälkeen. Toki nämä kansainvälistelijät työskentelevät mielellään supisuomalaisessa alaorganisaatiossa ja jostain syystä pysyvät näistä kv-osaajista mielellään kaukana. Vähän kuin mokutus, mutta
saattaa välillä joskus toimiakin jos kv-osaajat kommunikoivat samalla kielellä keskenään ja ovat motivoituneita hoitamaan hommansa.
No, The Shortcutin kohdalla ilmeisesti se toimivuus ei toimi ja palkkaakaan ei tule. The Shortcutin verkkosivusto antaa ymmärtää, että
pöhinä on tärkeintä, aivan sama toimiiko lopputulos pitkällä aikavälillä. No, meno on sen mukaista. Toki sitten "rasismi" on hyvä olkiukko huonolle bisnesmallille. Asiakkaita lienee helpointa löytää jos viitsii opetella maan jomman kumman kielen, suomen tai ruotsin. Tosin silloinkin pitää olla varuillaan, ettei opettele tahattomasti yleistymään päin olevaa mamughettosuomea.
Varmaan tämä pöhinäjuttu lienee kopioitu sellaisenaan USA:sta.