Kirjoittaja Aihe: Bensan hinta yli kaksi euroa?  (Luettu 72044 kertaa)

Huppupelikaani

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 261
  • Liked: 8728
  • Dirty white boy
Vs: Bensan hinta yli kaksi euroa?
« Vastaus #780 : 30.09.2023, 10:53:53 »
Ettei bensakritiikki olisi ihan pelkkien populististen oppositioräksyjen twiittien, trollaavien hompanssien ja lööpeistä elävien roskalehtien varassa, laitan näkyviin alkuperäistä keskustelua aiheesta. Täysistunto 28.9.2023:

Lainaus
———

Keskustelu

16.31 Katri Kulmuni kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Hallitusohjelman mukaan bensavero kevenee muutaman sentin — saman verran se heiluu jo maailmanmarkkinahintojen myötä. Eduskuntavaaleissa osa hallituspuolueista teki valtavia vaalilupauksia suomalaisille autoilijoille. Hallituspuolueista luvattiin muun muassa, että polttoaineveroa lasketaan EU-minimiin, Suomessa otetaan käyttöön ammattidiesel, uusiutuvien polttoaineiden jakeluvelvoitteista luovutaan, autojen käyttövoimavero poistetaan ja liikennehankkeissa painotetaan tiestön korjaamista eikä esimerkiksi Turun tunnin junaa. [Välihuutoja] Mikään näistä lupauksista ei toteudu. Mikään näistä lupauksista ei toteudu. Arvoisa liikenneministeri, voisitteko te nyt vastata suomalaisille, miksi bensan hinta ei laske. [Antti Kurvinen: Lupasitte! Perussuomalaiset lupasivat!]

Ensimmäinen varapuhemies Paula Risikko:
Ja vastaajana ministeri Ranne.
16.32 Liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne: (vastauspuheenvuoro)
Arvoisa rouva puhemies! Ensinnä minä totean sen, mitä tämä hallitus tekee nyt meidän liikenteellemme. Me satsaamme... [Välihuutoja] — Me emme puhu täällä nyt perussuomalaisten politiikasta, me puhumme siitä, kuinka istuva hallitus puolustaa nyt liikkujia ja autoilijoita. — Me laskemme verotusta, autoilijoitten verotusta, yli 160 miljoonaa euroa. Me satsaamme 250 miljoonaa korjausvelkaan. Tämä on täysin ennenkuulumatonta. Me satsaamme liikenneturvallisuuteen, me varmistamme sen, että meillä joka puolella, ympäri Suomea, on kannattavaa ja turvallista liikkua. Tällaisia toimenpiteitä ei aikaisemmin ole tehty. [Suna Kymäläinen: Kyllä varmasti on tehty! Voi jestas!]

Voin kyllä varmistaa myöskin sen, että kun te katselette taaksepäin meidän hallitusohjelmaamme, niin siellä on varsin hyviä perälautoja. Siellä todetaan esimerkiksi, toisin kuin Marinin hallituksessa, että energia- ja ympäristöpolitiikassa ei omin toimin nosteta arjen kustannuksia eikä myöskään heikennetä elinkeinoelämän [Puhemies koputtaa] toimintakykyä ja kilpailukykyä. [Suna Kymäläinen: En kyllä kuullut vastausta bensan hinnasta!]

Ensimmäinen varapuhemies Paula Risikko:
Pysytään minuutissa. Tosiaan vain yksi ministeri kerrallaan vastaa, mutta varmasti täällä tulee kaikille, jotka haluavat, vastausmahdollisuuksia.

Pyydän nyt niitä edustajia, jotka haluavat esittää lisäkysymyksiä, ilmoittautumaan painamalla V-painiketta ja nousemalla seisomaan. — Lisäkysymyksen esittää edustaja Kulmuni.

16.33 Katri Kulmuni kesk: (vastauspuheenvuoro)
Arvoisa rouva puhemies! Ministeri, te ette vastannut kysymykseen: miksi bensan hinta ei laske? [Antti Kurvinen: Miksei?] Keskiverto bensa-autoilijan tankkauskulut voivat siis laskea arviolta noin 50 euroa, ehkä 40 euroa kuussa, 500 vuodessa. [Perussuomalaisten ryhmästä: Eikös se ole aika hyvä?] Ja tästä tietenkin osa voi kadota vaikkapa polttoaineyhtiöiden katteisiin. Joten niin kuin kuultiin, rikottujen vaalilupausten sarja on pitkä, mutta valitettavasti edes siinä ei ollut vielä kaikki. Samanaikaisesti hallitus on nimittäin kiristämässä työmatkakuluvähennysten omavastuuta 150 eurolla. [Eduskunnasta: Ohhoh!] Lisäksi vähennysoikeuden enimmäismäärä on laskemassa 1 400 eurolla. [Eduskunnasta: Ohhoh! — Huhhuh!]

Perussuomalaisten ryhmäpuheenjohtaja on täällä vielä ilkkunut, että ”viimein päästään eroon kepulaisten siltarummuistakin”. Hallitus tulee siis iskemään lovea tavallisiin autolla työssä käyviin suomalaisiin. [Eduskunnasta: Aijai!] Työn kustannukset tulevat kasvamaan — sinne on vaikeampi päästä — ja erityisen paljon niillä, joilla on pitkä matka.

Arvoisa valtiovarainministeri, suurin osa suomalaisista ei asu Helsingin seudun liikenteen reittien varrella. Miksi te korotatte suomalaisten autoilijoiden työssäkäyntikustannuksia? [Antti Kurvinen: Miksi? — Välihuutoja]

Ensimmäinen varapuhemies Paula Risikko:
No niin, ja ministeri Purra.
16.35 Valtiovarainministeri Riikka Purra: (vastauspuheenvuoro)
Arvoisa rouva puhemies! Vastasin tähän kysymykseen jo viime kyselytunnilla. Nostamme omavastuuosuutta esimerkiksi juuri siksi, että HSL-alueella kahden vyöhykkeen yli kulkeva ei saisi tätä vähennystä, koska sitä ei ole tarkoitettu siihen.

No, mitä tulee öljyn maailmanmarkkinahintaan, niin kyllä, se on huomattavan korkealla, Brent-öljy 95 dollaria, ja tällä on selviä vaikutuksia globaalilla tasolla inflaatioon. Ja tämä tulee vaikuttamaan moniin maihin, erityisesti Suomeen. [Suna Kymäläinen: Sitä on vaikea ymmärtää! — Välihuutoja] No, mitä tämä hallitus tekee? Tämä hallitus maltillistaa jakeluvelvoitteen nousua huomattavasti teidän hallituksenne tekemästä urasta. [Annika Saarikko: Me laskimme sitä!] Ensi vuonna se ei nouse lainkaan, ja sen jälkeenkin se nousee niin maltillisesti, että se ei viimeisenä vuonnakaan ole vielä yhtä korkea kuin se olisi teidän jäljiltänne jo ensi vuonna. [Perussuomalaisten ryhmästä: Ohhoh! — Annika Saarikko: Me laskimme sitä!] Sen lisäksi hallitus tekee täysin historiallisen polttoaineveron alennuksen, joka ensi vuodelle on 160 miljoonaa, tekee autoveroalennuksen, laskee polttoaineen CO2-komponentin veroa. Tällaista ei ole tässä maassa koskaan ennen nähty — autoilijalle kaikki. [Välihuutoja]

Ensimmäinen varapuhemies Paula Risikko:
Seuraavaksi edustaja Kurvinen.
16.36 Antti Kurvinen kesk: (vastauspuheenvuoro)
Rouva puhemies! Pari vuotta sitten perussuomalaisten puolueen vaalislogan oli ”Äänestä bensan hinnan korottajat pihalle”. [Perussuomalaisten ryhmästä: Näin tapahtui! — Välihuutoja perussuomalaisten ryhmästä — Puhemies koputtaa] Kun tuossa aamupäivällä kävin huoltoaseman pihalla, huomasin, että bensan hinta oli pumpulla noussut. [Eduskunnasta: Ohhoh!] Kuinkahan tässä tällä tavalla oikein pääsi käymään, vaikka vaaleissa muuta lupasitte?

Arvoisat perussuomalaiset, haluaisin, vaikka talvi on tulossa, kutsua teidät oman kotiseutuni merkittävään tapahtumaan, Seinäjoen Tangomarkkinoille. Minulla on teille jo valmiina tango sinne: sen tangon nimi on ”Pettäjän tie”. [Naurua] Te olette sadassa päivässä, arvoisat perussuomalaiset, pystyneet pettämään suurin piirtein kaikki vaalilupauksenne, erityisesti autoilijoille antamanne vaalilupaukset. Lupasitte parantaa autoilijoiden asemaa, lupasitte että tienpito paranee, lupasitte että bensan ja dieselin hinta alenee. Näin ei tapahdu. Yksityistieavustuksia leikataan, perustienpito heikkenee, [Puhemies koputtaa] ja kysynkin nyt liikennepolitiikasta vastaavalta liikenneministeriltä kaksi kysymystä: miksi autoilu kallistuu tällä vaalikaudella, [Puhemies koputtaa] ja miksi dieselautoilijana minun dieselin hinta ei laske pumpulla?

Ensimmäinen varapuhemies Paula Risikko:
Minuutti on normaalisti aikaa, nyt meni paljon yli, mutta ministeri Ranne ottaa kiinni.
16.37 Liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne: (vastauspuheenvuoro)
Jospa minä nyt toistan nämä toimenpiteet, joilla hallitus parantaa autoilijan tilannetta: [Sosiaalidemokraattien ryhmästä: Ei, ei! — Suna Kymäläinen: Yksi opeteltu vastaus!] Ensinnäkin, aivan kuten valtiovarainministeri totesi, on tämä 160 miljoonan veronalennus. Seuraavaksi on tämä erityisen suuri satsaus liikenneinfraan — tämä on täysin poikkeuksellinen. [Annika Saarikko: Ei se ole erityisen poikkeuksellista!] Ja jos me puhumme ihan tästä pumppuhinnasta, niin tiedätte hyvin, että jos olisimme pitäneet samaa liikenne- ja ilmastopolitiikkaa ja energiapolitiikkaa kuin edellinen hallitus, niin pumppuhinta olisi tammikuussa ainakin 30 senttiä enemmän kuin se on nyt meidän päätöksillämme. [Antti Kurvinen: Miksi hinta ei laske? Te lupasitte laskea!] Eli me pidämme hinnat hallinnassa, ja se tulee näkymään meidän kilpailukyvyssämme. Me myös teemme omilla päätöksillämme kaiken sen, mikä on mahdollista, ja te tiedätte sen varsin hyvin. [Keskustan ryhmästä: Te lupasitte laskea!] Autoilijoiden tilanne tulee paranemaan huomattavasti verrattuna siihen, minkälaista politiikkaa Marinin hallitus aikaisemmin teki. [Annika Saarikko: Tämä oli kova lupaus! Tähän voidaan palata!]

———

Monta populistiseksi haukuttua puoluetta eduskunnassa olikaan? Jatkot eduskunnan nettisivuilla.

ikuturso

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 24 890
  • Liked: 59123
  • Kekkosen re-inkarnaatio
Vs: Bensan hinta yli kaksi euroa?
« Vastaus #781 : 30.09.2023, 11:05:37 »
Tuosta saa selville, että Suna Kymäläinen tykkää omasta äänestään ja pitäisi poistaa salista.

Kurvinen taas on populisteista pahin niin kuin kepu yleensä. Toki voidaan verotuksessa kompensoida sekä maailmanmarkkinahintojen nousu, että öljy-yhtiöiden kate. Veikkaan, että sen jälkeen Kepulla olisi taas jotain valitettavaa aiheesta.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Huppupelikaani

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 261
  • Liked: 8728
  • Dirty white boy
Vs: Bensan hinta yli kaksi euroa?
« Vastaus #782 : 30.09.2023, 12:05:39 »
Matkakuluvähennyksestäkin on annettu kritiikkiä hallitukselle. Aivan kuten kepulaisten populistisissa huuteluissa, tässäkin HS:n uutisessa jää kertomatta jotain olennaista.

Lainaus
———
VISA ja Visan työtoverit kuuluvat niihin, joiden työmatkakulut kallistuvat, jos hallituksen kaavailemat muutokset matkakuluvähennyksiin toteutetaan. Hallitus aikoo korottaa matkakuluvähennyksen omavastuuta 750 eurosta 900 euroon. Lisäksi matkakuluja voi vähentää vain 7000 euroon asti, kun niitä ennen saattoi vähentää 8400 euroon asti.
———

Saman konsernin toinen lehti edellisen hallituksen aikaan:
Lainaus
———
Valtiovarainministeri Annika Saarikko (kesk) kertoi, että työmatkavähennyksen enimmäismäärää korotetaan 7 000 eurosta 8 400 euroon. Lisäksi kilometrikohtaista matkakuluvähennystä korotetaan omalla autolla kuljettaessa 0,30 euroon per kilometri, kun se aiemmin oli 0,25 euroa per kilometri. Korotukset ovat määräaikaisia ja koskevat vain kuluvaa vuotta.
———

Ja taustaa omavastuun korotukselle suoraan velkaantuvalta sylttytehtaalta:
Lainaus
———
AB- ja BC-lippujen hinnat nousevat, mutta eivät läheskään yhtä paljon kuin ABCD-lippujen hinnat pienenevät. 30 vuorokauden AB- tai BC-lippu maksaa 70,60 euroa tai jatkuvalla säästötilauksella 58,80 euroa. Kertalipun hinta nousee 2,80:stä 3,10 euroon.
———

HSL:n kahden vyöhykkeen kausilippujen hinnat ovat nousseet näin: 2021 62,70 €, 2022 65,30 € ja 2023 70,60 € (tai jatkuva säästötilaus 58,80 €, min. 12 kk). En tiedä säästötilauksen suosiota, mutta tuskinpa läheskään kaikki julkisia käyttävät pystyvät maksamaan yli 700 € kerralla.

Hintojen nousussa tuskin tulee notkahdusta, joten jos 2024 hinta säästötilauksenakin on min. 62,50 €/kk, vuosihinta heilahtaa yli vanhan 750 € omavastuun. Nytkin mennään lähelle: 12 x 58,80 € = 705,60 €. Normaalitilauksella jo yli: 11 x 70,60 € = 776,60 € (jos loma sattuu osumaan sopivasti).

Jos suuri(n?) osa pk-seudun 5-päiväistä työviikkoa tekevästä palkansaajasta alkaisi ensi vuodesta alkaen saada matkakuluvähennystä, olisivat veronmaksajien kulut hiukan pompanneet.

Miksi siis verrata edellisen hallituksen väliaikaisiin alennuksiin, joita joku voisi vaalitemppuiluksikin väittää, kun niihin ei olisi ollut paluuta?

E: Korjaus säästölipun maksutapaan. Ei tarvitse maksaa kerralla: ”Säästölippu veloitetaan kuukausittain maksukortilta.” Mutta tietysti pitää sitoutua 12 kk:ksi, tai maksat irtisanomismaksun, alk. 42 €.
« Viimeksi muokattu: 30.09.2023, 12:39:53 kirjoittanut Huppupelikaani »

ikuturso

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 24 890
  • Liked: 59123
  • Kekkosen re-inkarnaatio
Vs: Bensan hinta yli kaksi euroa?
« Vastaus #783 : 30.09.2023, 12:12:35 »
Matkakuluvähennyksestäkin on annettu kritiikkiä hallitukselle. Aivan kuten kepulaisten populistisissa huuteluissa, tässäkin HS:n uutisessa jää kertomatta jotain olennaista.

Saman konsernin toinen lehti edellisen hallituksen aikaan:
Lainaus
———
Valtiovarainministeri Annika Saarikko (kesk) kertoi, että työmatkavähennyksen enimmäismäärää korotetaan 7 000 eurosta 8 400 euroon. Lisäksi kilometrikohtaista matkakuluvähennystä korotetaan omalla autolla kuljettaessa 0,30 euroon per kilometri, kun se aiemmin oli 0,25 euroa per kilometri. Korotukset ovat määräaikaisia ja koskevat vain kuluvaa vuotta.
———

Miksi siis verrata edellisen hallituksen väliaikaisiin alennuksiin, joita joku voisi vaalitemppuiluksikin väittää, kun niihin ei olisi ollut paluuta?

Kannattaa lukea hommaa.

Kannattaisi Kurvisenkin, että muistaisi mitä ulvoo.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Tagit: