Hesari tarjoaa auliisti alustan Amnestyn valheille.
Viattomat ihmiset kärsivät itärajalle nousevasta aidasta
Raja-aidat eivät estä luvattomia rajanylityksiä. Suomen aitahanke määrittelee turvallisuuden muita arvoja tärkeämmäksi.
Frank Johansson ja Pargol Miraftabi
Johansson on toiminnanjohtaja ja Miraftabi oikeudellinen asiantuntija ihmisoikeusjärjestö Amnesty Internationalin Suomen osastossa.
Helsingin Sanomat 3.2.2023
Ketkä "viattomat ihmiset"? "Kärsivät" miten?
Aitoja rakennetaan, vaikka rajapolitiikan asiantuntijat eivät usko niiden estävän luvattomia rajanylityksiä. Luvut kertovat samaa: aidoista huolimatta yli 330 000 ihmistä tuli EU:n alueelle epävirallista kautta vuonna 2022, 64 prosenttia enemmän kuin vuonna 2021.
Aidat tarpeeksi tehokkaaseen rajavalvontaan yhdistettynä kyllä estävät tai ainakin merkittävästi vähentävät laittomia rajanylityksiä. Joka muuta väittää, valehtelee.
EU:n alueelle tulleiden kasvavat määrät kertovat juuri siitä, että rajoja ei valvota tarpeeksi tehokkaasti, eikä tulemista estetä. EU-politiikan mukaanhan laitonta tuloa ei saa estää aktiivisin keinoin. Passiivinen aita toimii vain aktiivisiin toimiin yhdistettynä.
Aitojen takia vainoa, sotaa ja ilmaston lämpenemistä pakenevat ihmiset joutuvat uusien ihmisoikeusloukkausten kohteeksi. Ihmisiä kuolee rajoille, koska turvaan pääsystä tehdään jatkuvasti vaikeampaa.
Ihmisiä kuolee rajoille, koska ihmiset ottavat Eurooppaan päästäkseen järjettömiä riskejä oman ja perheensä hengen vaarantaen (esim. maailmanlaajuista nyyhkyhuomiota saanut pikkulapsi Aylan Kurdi). Turvaa olisi lähes aina tarjolla myös muualla kuin Euroopassa, mutta se ei kelpaa ilman odotusta paremmasta eurooppalaisesta elintasosta.
Myös Suomessa rakennetaan aitaa itärajalle. Asiaa pitää tarkastella osana maahanmuutto- ja turvapaikkapoliittista keskustelua, joka alkoi jo ennen Venäjän hyökkäyssotaa. Virallisesti tarkoituksena on “varautua muuttoliikettä hyväksikäyttävään hybridivaikuttamiseen”. Varaudutaan siis siihen, että toinen valtio siirtäisi turvapaikanhakijoita Suomen rajalle horjuttaakseen Suomen politiikkaa.
Kun tällaiseen uhkaan vastataan sulkemalla raja tai rakentamalla aita, välikappaleiksi joutuneet ihmiset joutuvat kärsimään. Asia konkretisoitui vuonna 2021, kun Valko-Venäjän rajalta pyrki paljon ihmisiä EU-alueelle. Tämä kehystettiin hätätilanteeksi, johon valtiot vastasivat poikkeuksellisilla toimilla. Puolassa turvallisuudesta vastaavat viranomaiset ryöstivät ja kiduttivat turvaa hakevia ihmisiä, ja Liettuassa ihmisiä suljettiin mielivaltaisesti säilöönottokeskuksiin kuukausiksi. Viranomaiset eivät vastaanottaneet turvapaikkahakemuksia.
Suomen raja-aidalla nimenomaan ei ole mitään tekemistä rajan sulkemisen ja ihmisten käännyttämisen tai säilöönoton kanssa. Suomi on ilmoittanut varautuvansa Venäjän hybridivaikuttamiseen ohjaamalla tulijat rajanylityspaikoille ja ottamalla kaikki sisään.
Amnesty lakiosastoineen varmasti tietää tämän, mutta esittää tilanteen totuudenvastaisesti täysin toisenlaisena.
Vaikuttamisyritykset ovat mahdollisia, koska EU:n maahanmuutto- ja turvapaikkapolitiikka on muukalaisvihamielistä. EU on pyrkinyt pitämään rajansa kiinni jo vuosien ajan, ja sen vuoksi jäsenmaita voidaan painostaa viattomia ihmisiä hyväksikäyttämällä.
Juuri päinvastoin.
EU:n maahanmuutto- ja turvapaikkapolitiikka on maailman liberaaleinta. EU ei ole pyrkinyt sulkemaan rajojaan turvapaikanhaulta edes vuoden 2015 katastrofin jälkeen.
EU:n jäsenmaita voidaan painostaa turvapaikanhakijoita lähettämällä vain siksi, että EU ei salli jäsenmaiden sulkevan rajojaan, vaan kaikki tulijat pitäisi ottaa vastaan, kuten Suomi onkin ainoana EU:n itärajavaltiona julistanut tekevänsä.
EU:n ja Suomen lainsäädäntö takaa oikeuden elämään ja oikeuden hakea turvapaikkaa. Myös kidutus ja epäinhimillinen kohtelu on kielletty. Eurooppalaiset tuomioistuimet ovat todenneet Puolan ja Liettuan toimet laittomiksi. Silti Suomi on liittymässä osaksi samaa jatkumoa.
Kesällä 2022 eduskunta käsitteli ja hyväksyi nopeasti rajavartiolain muutoksen, joka tekee mahdolliseksi rajan sulkemisen ja turvapaikanhakuoikeuden kaventamisen. Tähän riittää, että valtioneuvosto epäilee maahantulon tapahtuvan vieraan valtion tai muun toimijan vaikutuksesta. Käytännössä turvapaikkaa voisi tällöin hakea vain Helsinki-Vantaan lentokentältä. Jos maareitit suljetaan, turvapaikkaa voivat hakea lähinnä ihmiset, joilla on viisumi Suomeen. Suomen ihmisoikeusvelvoitteet eivät silloin täyty.
Lisää valheita.
Suomi ei ole mahdollistamassa itärajan sulkemista turvapaikanhakijoilta. Uusi laki tekee yksiselitteisen selväksi, että mahdolliset toimenpiteet kuten rajanylityspaikan sulkeminen ei saa estää kenenkään turvapaikanhakua. Tämä voidaan käytännössä järjestää yksinkertaisesti esimerkiksi kuljetuksilla rajalta järjestelykeskuksiin.
Vuoden 2022 lopussa eduskunta hyväksyi – taas ilman merkittävää vastustusta – jo lähes puolet raja-aidan rakentamisen oletetuista kokonaiskustannuksista. 270 kilometrin aita maksaa arvioiden mukaan 380 miljoonaa euroa.
Pohjimmiltaan Suomen aitahanke on osoitus retoriikasta, jossa turvallisuus määritellään muita arvoja tärkeämmäksi. Tämä tehdään oikeudenmukaisuuden ja perusoikeuksien kustannuksella. Hallitus perustelee rajan sulkemista ja aidan rakentamista ”muuttuneella turvallisuusympäristöllä”. Jää epäselväksi, miten aita todellisuudessa lisäisi turvallisuutta.
Suomalaisen raja-aidan tarkoituksena on Venäjän rajan sulkeminen turvapaikanhakijoilta.
Kukaan viranomainen ei ole esittänyt, että raja-aita sulkisi Venäjän rajan turvapaikanhakijoilta. Nykyinen laki ei mahdollista sellaista. Raja-aita vain ohjaisi tulijat virallisille rajanylitysasemile, joilla turvapaikanhakijat otetaan vastaan.
Kaikki tietävät, ettei aita estä panssareita tai laajamittaista muuttoliikettä, jos sellainen syntyisi Venäjällä.
Niin tietävät. Siksi tarvittaisiin rajalaki, joka ehkäisisi laajamittaisen muuttoliikkeen antamalla rajavartiomiehille oikeuden pikakäännytyksiin ja ihmisten pidättelemiseen Venäjän puolella.
Naapurimaamme käy hyökkäyssotaa ja siihen täytyy reagoida, mutta aita on vain tehoton, kallis ja vaarallinen symboli, josta kärsivät ensisijaisesti viattomat ihmiset.
Kukaan ei ole jäänyt kaipaamaan Berliinin muuria, eikä Suomen rajalle nousevalla aidallakaan ole ylevää tulevaisuutta.
Jäi loppuun asti epäselväksi, keitä ovat ne Amnestyn surkuttelemat viattomat ihmiset, jotka kärsisivät Suomen itärajan aidasta. Laiton rajanylitys ei ole ihmisoikeus, eikä viattomalla ihmisellä ole syytä luikahtaa Suomeen salaa erämaan kautta normaalien rajanylityspaikkojen ohi.
Suomen raja-aidan vertaaminen Berliinin muuriin on todellinen pohjanoteeraus, mutta en muuta Frank Johanssonilta odotakaan.