Vaalimaalta Pietariin ja Sortavalasta Petroskoihin johtavat tiet korjattiin jo vuosia sitten tankit kestäviksi entisen niin kuoppaisen tien sijaan, ettei voinut ajaa omaa kaistaa puoliakaan matkasta. Etenkin keskitie Sortavalata Petroskoihin on yhtä lentokenttää. No, onneksi olen havainnut myös Suomen puolella Vaalimaan tiellä melko mittavaa varautumista.
Juu se tie Läskelästä Itään korjattiin joskus 2014. Loput Kinnermäen risteyksen tienoilta Prääsään Pietari Murmansk-tiellle ihan 2018-19. On tosiaan kaksikaistaista, mutta päällystetyt pientareet ovat käytännössä kaistan levyiset. Siis talvella norminopeus ainakin itselläni oli 120-130. Kesällä 150-160 +- kuten paikallisillakin. Varsinkin kun siellä aniharvoin näki DPS:ssää.
Tie rajalta Niiralasta Puikkolan ja Ruskealan kautta T-risteykseen, josta lähtee Etelään Sortavalaan ja Pohjoiseen kohti Rautalahtea, Kirjavalahtea ja Läskelää ja Itään korjattiin myös 2018-2019. Oli jo karussa kunnossa. Se perusparannus oli 90-luvun puolivälissä suomalaisten rakentama kehitysapuna.
Ja 2014 eteenpäin rakennettiin Sortavalasta etelään Käkisalmen kautta kohti Rautua uusittua tietä, joka on vastaavaa tyypiltään, kuin Läskelästä Itään. Vielä 2010-luvun puolivälissä Vuoksen ylitys oli se heikoin linkki, mutta lie sekin uusittu. Raudun pohjoispuolelta Pietarin kehätielle sinne Parnaksen tienoille oli jo silloin ihan nelikaistainen motari. Tehty silloin 2010-luvun alussa. Menee muuten sivuten Kerron kylää, siis Kerro massiv. Ja kaikenlaista mielenkiintoista suunnattua maastotrombi radioantennia on myös Parnaksen rampista itään KAD:ia kun osaa katsoa oikeaan paikkaan? UVB76?
Ja Murmansk-Pietari-tiellä vähän etelään Petroskoin liitymästä ja Polovinasta - Matroosassa on kyllä aika kiintoisa iso antennimastokehä.
Ja Kannaksen E18/M10 oli noin vuoden 2019/20 tienoilla perusparannettu Motariksi Lintulan tienoille.
Se tielenkki ympäri Laatokan Länsiosan Suomen rajan pintaan on nimeltään "Sortavala". Ja tosiaan se on kyllä aika helvetillinen väylä välillä keskellä ei mitään. Siellä siis saa ajaa reikä päässä, ilman juuri pelkoa poliisista, kun se on aika keskellä ei yhtään mitään. Siellä taitaa olla pätkä jonkin verran Läskelän jälkeen olevalta huoltoasemalta Itään noin 100 km, jossa ei ole edes huoltoasemia. Mutta isoja päällystettyjä levikkeitä ja parkkialueita on, joilla osalla on sellaiset betonista valetut ajoneuvojen huoltokorokkeet ajosiltoineen, joissa ajoneuvoja voi huoltaa alta...
Se uusi tie kulkee Lahdenpohjan ja Lumivaaran läpi. Nille tienoille on valtava Venäjän armeijan maavaraus, muutama km nykyrajalta.
Samalle kohdalle osuu Syvänoro, jossa on pieni rajanylityspiste puukuormille. Venäjä halusi saada siitä ison kansainvälisen ylityspaikan Parikkalaan.
"
Parikkalan Syvänoron rajanylityspaikkaa ei lähivuosina kansainvälistetä. Pitkään ajetun asian torppaantuminen herättää närkästystä Etelä-Karjalassa.
– Mie ihmettelen suuresti Orpon päätöstä! Jotta me saataisiin Suomi nousuun, niin pitäisi toimia sen mukaisesti. Liikennehankkeet ovat tärkeimpiä hankkeita, joita pitäisi saada toimimaan, Etelä-Karjalan liiton hallituksen varapuheenjohtaja Tiina Wilén-Jäppinen (sd.) ihmettelee Orpon päätöstä.
– Se on harmillinen ratkaisu Etelä-Karjalan kannalta, sanoo Etelä-Karjalan liiton hallituksen puheenjohtaja Jukka Kopra (kok.)."
Kerrankin Orpo osui vaikka vahingossa oikeaan.. Ja Kopra haluaa sulkea nyt rajan. Olisi lisää suljettavaa, jos Syvänorossa olisi nyt iso ylityspaikka matuineen...
https://yle.fi/a/3-8115358"
Lahdenpohjasta on valmistunut perusparannettu ja päällystetty pistoliittymä Parikkalan rajanylityspaikalle. Liittymä vihittiin käyttöön runsas vuosi sitten. Tieosuuden kustannukset olivat 6,5 miljoonaa euroa.
Tiehankkeen taustalla on Venäjän hallinnon pyrkimys kytkeä Venäjän ja Suomen tieverkostot toisiinsa Parikkalan rajanylityspaikan kautta.
Venäjä on ajanut määrätietoisesti tavaraliikenteelle tarkoitettua Parikkala-Syväoron väliaikaista rajanylityspaikkaa kansainväliseksi ylityspaikaksi. Kansainvälistämisen myötä raja-asema avautuisi myös henkilöliikenteen käyttöön.
Suomi on ollut nihkeä venäläisten visioiman raja-asemahankkeen suhteen. Suomessa on katsottu, että itärajalla on jo riittävästi ylityspaikkoja henkilöliikenteen tarpeisiin.
Venäjä lähestyi Suomea rajanylityspaikkaa koskevalla nootilla muutama vuosi sitten. Hallituksen ulko- ja turvallisuuspoliittinen ministerivaliokunta vastasi noottiin ja ilmoitti, ettei Suomi ole valmis avaamaan Parikkalan rajanylityspaikkaa kansainvälisen henkilöliikenteen käyttöön. Tuolloin sisäministerinä toiminut Petteri Orpo (kok) perusteli Suomen haluttomuutta ylityspaikan kehittämiseen itärajan liikennemäärien vähenemisellä sekä Suomen heikolla taloustilanteella. "
https://www.iltalehti.fi/uutiset/a/201701232200057953Kun on niitä teitä ajellut ja laskeskelee 1+1... Niin kyllä noissa ei kovin väkirikkaille alueille, siis joku Käkisalmi 20 000 as. Sortavala 20 000 as... Lahdenpohja 10 000 yms. rakennetuissa jättiteissä ja innossa kytkeä ne tiet mahdollisimman monesta paikkaa Suomen tieverkkoon, taustalla on ollut selkeästi myös sotilaallisia ambitioita?
Onneksi noita lisäylityspaikkoja ei rakennettu. Olisivat kusinen juttu nyt. Mutta siellä maastossa on näitä pikkuisia entisiä/ puukuormille tarkoitettuja ylityspaikkoja. Mikään ei estä Venäjää työntämästä niistä matuja yli...