1. Sehän on ihan hienoa, että venäläiset ovat ylpeää kansaa ja haluavat pitää yhtä, mutta eipä tuo meno kestä kriittistä tarkastelua. Maahan mahtuu vain yksi totuus ja se on heille Neuvostoliiton saappaita sovitteleva patrioottinen Venäjä, jota rappeutuneet länsimaat vastustavat.
2. Yksinvaltaisen hallitsijan ihailu ja varaukseton kannatus on merkki sulkeutuneisuudesta, kansaan uponneesta voimakkaasta propagandasta ja venäläisten kurjasta kulttuurihistoriasta, jossa suuria ihmisiä ovat ne jotka siirtävät rajoja ja surmaavat heikompia.
3. Toivon, että energiahinnat pysyy matalana, sillä merkittävä osa Venäjän tuloista menee asevoimille ja Putinin lähipiirille. Nythän naapurin on täytynyt luoda uusi vihollinen ulkopuolelle, kun maan talouskasvu alkoi hidastua viime vuosina. Rakenteelliset ongelmat, korruptio, tehottomat instituutiot, kyvytön johtajisto ovat vaikeita ongelmia ratkaistavaksi. Helpompi luoda ulkopuolinen kriisi tai kaksi, jotka suuntaa kansalaisten katseet kotoa poispäin.
... ...
1. Venäläisillä on ihan oma kulttuurinsa ja ajattelutapansa. Kaikki tämä - jota moni ei sieltä ymmärräkään - kietoutuu juuri osana sen ikivanhaan kulttuuriin:
- Äiti Venäjä: maa ja kansa.
- Ortodoksinen kirkko. Kristitty venäläinen on ortodoksi. Neuvostoliiton ateismin aika sitoi paljon maan uskontoa ja sen harjoitusta, nostattaen sen sijaan okkultismin, mutta heti NL:n kaaduttua ortodoksisuus alkoi uudelleen nousta.
- Venäläinen "Yksi totuus" on pääosin juuri näissä.
2. Ortodoksista Äiti Venäjää on aina hallinnut tsaari. Hyvä, tai huono tsaari, kuitenkin tsaari. Putinissa on tsaarin aineksia. Venäjän hyvät tsaarit ovat oikeauskoisia, ortodokseja. Tsar Pravoslavnyij.
Aiempi, Venäjän Imperiumin hymni:
Romanov Channel: God save the Tsar. Боже, Царя храниVanhauskoiset ortodoksit pitävät Venäjän tsaareja pyhinä, eli pyhimyksinä. Tsaari Nikolai II, Kärsimyksen pyhä.
3. Venäjällä on aina olleet myös nämä tietyt ongelmansa, kuten korruptio, kansan riisto, musta pörssi. Kysymys on paljolti myös kansanluonteeseen kuuluvasta saamattomuudesta, mutta myös siitä, että maata ei ole johdettu hyvin ja demokraattisesti. Stalinismin aikana nujerrettiin kaikki yksityisyritteliäisyys. Venäläisiltä, itse kansalta, meni taito luoda asioita, itse, oma-alotteisesti.
Nyky-Venäjällä, nimenomaan Medvedevin ja Putinin aikana, monenlaista nousua on jo tapahtunut. Maata on kunnostettu, neuvostoateismin aikana mm. hävitettyjä ja häpäistyjä kirkkoja korjattu. Joitain vuosia sitten, rouva Medvedevin ansiosta mm. Kronstadtin Merikirkko restauroitiin entiselleen.
https://en.wikipedia.org/wiki/Kronstadt_Naval_CathedralNL:n aikana siellä pyrittiin varsinkin koulutuksen ja kulttuurin kautta nostamaan kansan elintasoa, mutta varallinen elintaso ei ole kaikilla kohonnut. Kuka antaa arvon millekin.
Kirjoitukseni eivät ole mitään "putinismia". Kirjoitan heistä ystävyydellä ja rauhantahdolla sen minkä heistä tunnen, olen kuullut ja ymmärrän. Minulla ei ole mitään pahaa ajateltavaa venäläisistä.
(Boldaukset minun.)