Kirjoittaja Aihe: Kouluissa kasvisruokaa joka päivä, pakkokasvispäivä kerran viikossa  (Luettu 265969 kertaa)

no future

• Jäsen^^^
  • Liked: 2241
Ja jos lapsella nyt on ihan lääkärissä todettu allergia, niin tottakai se saa erityisruoan. Muuten kaikille tasan sama- ja sitä mikä on terveellistä.

Eli siis sinun mielestäsi ei ole mitään muita syitä kuin allergiat jättää jotain ruokaa syömättä? Jos sen oksentaa lautaselle?

Esimerkit olivat tosielämästä. Et siis usko erityisherkkyyteen tai siihen, että jonkun nielu ei vaan niele jotain voimakasta makua?

Et vastannut itse asiaan. Aloit vaan itkeä uskonnollisesta ruokavaliosta lainattuasi minun viestiäni ja minä en tähän uskontoa liittänyt mitenkään.

-i-
Kuinka montaa erilaista kouluruokaa siis pitäisi olla tarjolla? Ja mitkä ovat päteviä perusteita saada just itselle fiksattua safkaa? Ilmastotavoitteet ilmeisesti eivät ole?

JoKaGO

• Jäsen^^^
  • Liked: 11709
  • Mullaki o kissa
Kuinka montaa erilaista kouluruokaa siis pitäisi olla tarjolla? Ja mitkä ovat päteviä perusteita saada just itselle fiksattua safkaa? Ilmastotavoitteet ilmeisesti eivät ole?

Ilmastotavoitteet eivät saa olla minkäänlainen tekijä päätettäessä koulujen, päiväkotien ja vanhainkotien ruokalistoista. Lähiruokaa, perinteistä suomalaista ruokaa, sianlihaa usein. Jollei maistu niin sitten ei maistu.
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

Eino P. Keravalta

• Jäsen^^^
  • Liked: 41217
  • The Buddha of Kerava
No future:

Lainaus
Kuinka montaa erilaista kouluruokaa siis pitäisi olla tarjolla?

Kaksi: Liha ja kasvis.

Lainaus
Ja mitkä ovat päteviä perusteita saada just itselle fiksattua safkaa?

Allergiat.

Lainaus
Ilmastotavoitteet ilmeisesti eivät ole?

Eivät. Ilmastotavoitteet ovat politiikkaa ja kouluruokailussa tulee huomioida vain ravinto-opilliset seikat ja niiden puitteissa hinta.

HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

ikuturso

• Jäsen^^^
  • Liked: 65335
  • Kekkosen re-inkarnaatio
Ja jos lapsella nyt on ihan lääkärissä todettu allergia, niin tottakai se saa erityisruoan. Muuten kaikille tasan sama- ja sitä mikä on terveellistä.

Eli siis sinun mielestäsi ei ole mitään muita syitä kuin allergiat jättää jotain ruokaa syömättä? Jos sen oksentaa lautaselle?

Esimerkit olivat tosielämästä. Et siis usko erityisherkkyyteen tai siihen, että jonkun nielu ei vaan niele jotain voimakasta makua?

Et vastannut itse asiaan. Aloit vaan itkeä uskonnollisesta ruokavaliosta lainattuasi minun viestiäni ja minä en tähän uskontoa liittänyt mitenkään.

-i-

Omassa lapsuudessani kyllä kaikki näki mitkä ruoat jäivät eniten lautaselle. Niiden kohdalla olisi voinut tuunata ruokalistaa hieman. Silloin kun itse kävin koulua, ei ollut kuin yksi vaihtoehto. Jos oli pinaattikeittoa, jos ei se pudonnut, vaihtoehdot olivat:
-söit ja itkit
-söit ja oksensit
-et syönyt ja kärsit nälkää.

Silloin ei ollut mäkkäreitä lähimaillakaan, saati mahdollisuutta ala-asteen pihasta sluibata mihinkään. Ei saanut mässyttää eiväitä eikä karkkia koulussa.

Kuusi vuotta ala-asteella kerran-kaksi kuussa laitoin sen lusikallisen tai kaksi tuota pinaattikeittoa suuhuni, mutta kasvatus ei mennyt perille. Joka kerran yritin, mutta syömättä jäi. Hernekeitto ja kesäkeitto olivat sellaisia, että ne putosivat, mutta en niistä nauttinut.
Kaalilaatikkoa opin syömään ja hieman tökkien kanaviilokkia ja tillilihaa.

Ne ruoat jotka jäivät muiltakin lautaselle olivat poikkeuksetta samantyyppisiä. Olihan sitten niitäkin joille ei taas herkkuruokani maksalaatikko pudonnut, joten en voi väittää tietäväni, mitkä ruokalajit olisi tullut korvata tai tarjota jokin vaihtoehto. Vaikka joku karjalanpiirakka tueksi, jotta ei tarvitse nälkää nähdä.

Eli en vaadi että minun mukaan räätälöitäisiin koko ruokavalio tai että pitäisi olla monia vaihtoehtoja. Tästä on tultu pitkä matka ja nykyään taitaa olla joko vaihtoehto tai usein ainakin "helppoa ruokaa". Kun lapseni kävivät alakoulun, pinaatti oli pinaattilettujen muodossa ja kesäkeitto taisi loistaa poissaolollaan. Kanaviilokkikin oli vaihtunut mureampaan broilerista tehtyyn kanakeittoon tms.

Poistan vain aina varmistimen, kun minulle tullaan kertomaan, että ruokalajien syöminen on kasvatus- tai oppimiskysymys.

-i-

MUOKS: Nykyäänkin kun lukee uutisia kouluilta, niin keittäjät tietävät edelleen ihan tarkkaan, mitkä ruoat jäävät syömättä ja minä päivinä vedetään sitten mässyä tai käydään kioskilla/mäkkärissä.
« Viimeksi muokattu: 21.01.2024, 20:04:40 kirjoittanut ikuturso »
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Näkkileipä

• Jäsen^^^
  • Liked: 3617
Helsingin Sanomat: Nuorisovaltuusto ehdotti liha­ruuasta luopumista kouluissa: Video näyttää oppilaiden reaktiot 17.1.2024

Lainaus
...Vantaan nuorisovaltuusto on esittänyt, että punainen liha pitäisi kieltää kouluissa ja päiväkodeissa. Se "perustelee" asiaa muun muassa ilmasto-, yhdenvertaisuus-, terveys- ja kustannussyillä.

Ajatus punaisesta lihasta luopumisesta herättää vastustusta ruokalassa...
Miten "punainen lihan kieltäminen" liittyy "yhdenvertaisuuteen"? Eihän noilla asioilla ole mitään yhteyttä. Aito yhdenvertaisuus, ymmärtää ja hyväksyy, muiden ihmisten ruokakulttuurit, vaikka ei itse noudata niitä, kuten sianlihan syömisen. Joissakin maissa syödään koiran lihaa, Suomessa syödään poronlihaa (joka järkyttää joitakin USAlaisia, jos on luottamista YouTube videoihin.)

Lainaus
..13-VUOTIAIDEN Armaan Singhille ja Tanvir Sainille sopisi, että punainen liha poistettaisiin koulujen ruokalistoilta, kunhan esimerkiksi kanaruokia olis yhä tarjolla. He kuitenkin pitäisivät mielellään punaisen lihan osana kouluruokaa.

Mä olen sitä mieltä, että [punaista] lihaa on hyvä olla, mutta on hyvä myös olla vegaanista ruokaa”, Singh toteaa.

Sianlihan sen sijaan voisi poistaa heti ruokalistoilta.

Moni meidän koulusta ei voi syötä sitä, niin mieluummin olisi jotain kanaa”, Saini sanoo.

POIKIEN mukaan koulussa voisi näkyä vahvemmin eri maiden ruuat, jotta voitaisiin osoittaa kunnioitusta eri ruokakulttuureille. Esimerkiksi japanilaista, meksikolaista ja intialaista ruokaa voisi olla mukava saada kouluihin, Saini pohtii.
Miksi minusta tuntuu, että tuo "kunnioitus eri ruokakulttuureille" on tarkoitettu ainoastaan suomalaisille oppilaille, eikä todellakaan eri ruokakulttuuriin kuuluville? Ilmeisesti siinä ei nähdä mitään ongelmaa, kun erilaisen ruokakulttuuriin kuuluva oppilas ei tahdo syödä suomalaista ruokaa.

"Armaan singhille ja Tanvir Sainille sopisi..." että kouluruokailu järjestetään ainoastaan heidän mielensä mukaisesti.
"...moni meidän koulussa, ei voi syödä sitä (sianlihaa)..." Minä olen huomannut, kuinka jotkut ihmiset puhuvat "monista" tai "suuresta joukosta" kun tarkoittavat oikeasti itseään ja muutamia tuntemiaan ihmisiä.

JoKaGO

• Jäsen^^^
  • Liked: 11709
  • Mullaki o kissa
^Terveys- ja kustannussyyt eivät puolla vegaanista ruokaa. Päinvastoin! Vegeruoka on kallista verrattuna suomalaiseen lähi-perusruokaan.
Ja terveyssyyt, 200g:n filepihvissä on niin paljon kaikkia ravintoaineita, että samat hankittuna kasviksista vaatii kilokaupalla tavaraa, ja jotkut osaset ovat vielä perkeleen kalliita.
Jos vegeruualla halutaan saavuttaa samat ravintoaineet ja yhtä kustannustehokkaasti, on pakko syöttää lapsille lisäksi lisäravinteita, jotka eivät välttämättä ole "eläinvapaita" nekään, puhumattakaan mikään pieni lisäkustannus.
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

Lahti-Saloranta

• Jäsen^^^
  • Liked: 39460
  • Eläkeikää lähestyvä keittiömies
Nuo kasvisruokapäivät ja punaisen lihan kieltämiset kouluruokailussa vesittävät vielä koko kouluruokailun idean. Ei kai ketään voi pakoittaa syömään sitä kasvisruokaa ja pitäähän lapsen saada syödä jotain kesken koulupäivän. Vaihtoehtohan on omat eväät. Kyllä minusta lapsen kuuluu saada syödä mitä haluaa ja missä haluaa kun hän kerran voi päättää sukupuolensakin. Liekkö tulevaisuudessa nakkari koulun portilla ainakin kasvisruokapäivinä.
Omana kouluaikana ei kouhotettu kasvisruuista vaikka se kouluruoka oli paljolti kasvisruokaa ja erittäin maittavaa kotiruuan kaltaista.
Vaikka tarkoitusperät olisivat maailman parhaat, niin monien, täysin erilaisten kulttuuritaustojen omaavien ihmisten kotouttaminen onnistuneesti ei ole mahdollista

Lasse

• Jäsen^^^
  • Liked: 15783
  • Dream Evil!
Ja jos lapsella nyt on ihan lääkärissä todettu allergia, niin tottakai se saa erityisruoan.

Olen ollut koko ikäni enemmän tai vähemmän allerginen, lapsena erityisesti.

Teininä sain koulussa ruokailun jälkeen anafylaktisen shokin, ja vietin laatuaikaa letkuissa Marian sairaalassa.

Koska reaktio oli niin raju, niin sain lähetteen Meikun allergiasairaalaan tutkimuksiin, joissa meni kolme päivää muistaakseni, mutta selittävää tekijää ei löytynyt, kasa yliherkkyyksiä toki merkattiin.

Monet sensitiivisyydet hieman tulevat ja menevät, ja niiden välttely on enemmän tuntemus- ja oletusperusteisia, ainakin minulla oli.

Maksaisi ihan maltaita tehdä kaikille allergisille "lääkärissä todettu" -lista, eikä se kuitenkaan olisi kattava, joten tulkitsen ehdotuksesi tuulentuvaksi, jota ei ole tarkoitettukaan ratkaisuksi, vaan suut suppuun ja lautaset tyhjiksi.

"Eihän se kluteenikaan nyt niin pahaa ole, jos vaan vähän maistaa, ja hörppää piimää päälle", "onhan se luomua, joten sitä ei lasketa"?

Linkster

• Jäsen^^^
  • Liked: 2261
Aihetta sivuten osui lähikaupan hyllyssä katseeseen Pirkka herkkusieniviipalepaketti. Oikeastaan sana "runsasproteiininen"oli se katseenvangitsija, koska vanhana punttisikana olen harjaantunut moisia seikkoja havainnoimaan. Samassa paketissa myös luki "runsaskuituinen". Tiedän toki eri ruoka-aineiden valkuaispitoisuudet melko tarkasti ja ainakin sen että herkkusieniä ei välttämättä kannata popsia proteiinin eikä kyllä kuidunkaan lähteeksi. ;D

Kaippa tuollaisilla tyhjillä  terveysväittämillä koitetaan kasviuskontoa tuputtaa tavan kansalle joka nielee propagandan tuosta vaan.

Niin ne väitetyn korkeat proteiinimäärät on muuten 2,1 g/100g ja kokolailla heikosti imeytyvässä muodossa tuossa mainitussa sienessä. Kuitupitoisuus samaa luokkaa.

Niobium

• Jäsen^^^
  • Liked: 7554
Kristallipallostani näin sen, että jonakin päivänä joudutaan siirtymään usean eri koulukeittiön malleihin.

Eihän se nyt sovi, jos samassa tilassa samat henkilöt tekevät ruokaa sianlihasta ja halal-teurastetusta lampaasta.

Helpon ratkaisu olisi kieltää kaikki muu, paitsi halal-teurastettu liha, koska uskonto.

Allergiset saisivat toki omat annoksensa, mutta jos tilaan vegaanisen ampurilaisen jossain Burger Kingissä, niin tasan tarkkaan vegaaninen pihvi paistetaan samalla paikalla, kuin muukin mössö.

Hyvin näyttää maistuvan firman sapuskat myös hurskaille muslimeille.
"Tuomme oikeudenmukaisuutta ja onnea Afrikan kansoille, Prigozhin lupaa." IS 22.8.2023

Roope2

• Jäsen^^^
  • Liked: 9327

Eihän se nyt sovi, jos samassa tilassa samat henkilöt tekevät ruokaa sianlihasta ja halal-teurastetusta lampaasta.

Thaimaassa kunnolliset nuudelipaikat valmistavat sika- ja nautasopat erillään toisistaan. Ne myös annostellaan erivärisille lautasille (esim. musta/keltainen). Ruokailuvälineet (lusikka ja tikut) pidetään yhteisissä laatikoissa.
”Koulussa menestyminen on vain siitä kiinni, kuinka paljon ja miten teet töitä. Oma asenne vaikuttaa tosi paljon.”

Maryam Imtiaz, Pakistanista 13-vuotiaana Suomeen muuttanut Aalto-yliopiston opiskelija

Niobium

• Jäsen^^^
  • Liked: 7554
^ Varmasti näin onkin.

Suomen kouluruokien valmistaminen keskittyy jatkuvasti, reseptiikka tulee "jostain" ja raha ratkaisee.

Jos olisin gluteenille allerginen, niin erittäin tarkkaan katsoisin ruokapaikat. Sen verran inhottava sairaus.

Kouluissa raha ratkaisee, henkilökunnan koulutus siihen, että tehdään varmasti sopivaa ruokaa, koska uskonto, eikä suinkaan todettu allergia. Siihen päälle halal-vaatimukset.

Juutalaiset sitten omaan keittiöön, kosher.
"Tuomme oikeudenmukaisuutta ja onnea Afrikan kansoille, Prigozhin lupaa." IS 22.8.2023

Velkku

• Jäsen^^
  • **
  • Liked: 22
Aihetta sivuten osui lähikaupan hyllyssä katseeseen Pirkka herkkusieniviipalepaketti. Oikeastaan sana "runsasproteiininen"oli se katseenvangitsija, koska vanhana punttisikana olen harjaantunut moisia seikkoja havainnoimaan. Samassa paketissa myös luki "runsaskuituinen". Tiedän toki eri ruoka-aineiden valkuaispitoisuudet melko tarkasti ja ainakin sen että herkkusieniä ei välttämättä kannata popsia proteiinin eikä kyllä kuidunkaan lähteeksi. ;D

Kaippa tuollaisilla tyhjillä  terveysväittämillä koitetaan kasviuskontoa tuputtaa tavan kansalle joka nielee propagandan tuosta vaan.

Niin ne väitetyn korkeat proteiinimäärät on muuten 2,1 g/100g ja kokolailla heikosti imeytyvässä muodossa tuossa mainitussa sienessä. Kuitupitoisuus samaa luokkaa.

Tuota kutsutaan mainoskikaksi.

Toki sitten esim Muu ja Härkis -tuotteissa on kivasti proteiinia, tuollainen 15-16 %. Sillä pärjää tällainen satakiloinen punttisikakin.

ikuturso

• Jäsen^^^
Kristallipallostani näin sen, että jonakin päivänä joudutaan siirtymään usean eri koulukeittiön malleihin.

Helpon ratkaisu olisi kieltää kaikki muu, paitsi halal-teurastettu liha, koska uskonto.

Vanha uutinen hommankin alkuajoilta.
McDonalds ostaa kaiken kanansa tanskalaiselta Danpo A/S firmalta. Kyseisen lafkan kaikki kana on halal. Teurastuslinjaa käynnistettäessä hurskas muslimi huutaa allahia. Myyvät niin paljon kanaa arabimaihin, niin tulee halvemmaksi huudattaa muslimia joka kerta kuin tehdä erikseen halalia. Heidän teurastuslinjansa on sertifioitu eurooppalainen linja, jonka erottaa jostain kariniemestä vain tuo muslimi.

Halpaa kusetusta kaikki tyynni. Muslimit. Ettekö te ymmärrä? Te kusetatte teidän jumalaa? Eikö edes hävetä?

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Linkster

• Jäsen^^^
  • Liked: 2261

Lainaus

Toki sitten esim Muu ja Härkis -tuotteissa on kivasti proteiinia, tuollainen 15-16 %. Sillä pärjää tällainen satakiloinen punttisikakin.

Minä kutsun sitä edelleenkin valehteluksi ja ideologiseksi tuputtamiseksi.

Mainitsemissasi "elintarvikkeissa" ei ole mitään "kivasti", paitsi ehkä hintaa. Ja tietty muodikasta vegaaniuskontoa.

Härkäpavun biologinen arvo (BV) on ulkomuistista jossain 30 huiteilla , verrokkina maidon proteiini, joka on päälle 90.
Härkäpapu on kyllä sikojen rehuna käytetty kovastikin , joten punttisikahan pärjää mainiosti sillä - määrästähän se vain on kiinni!Ja sikaa ympäröivän orkesterin peräilman sietokyvystä.

100kg voimailijan proteiinintarve on helppo pyöristää 200 g/vrk. Nauttimalla reippaan 10 kg pirkkasieniä/vrk, "pärjäät" jo varsin pitkälle.Härkäpapua vaan lisäksi ja eteenpäin!
« Viimeksi muokattu: 23.01.2024, 21:29:37 kirjoittanut Linkster »

Velkku

• Jäsen^^
  • **

Lainaus

Minä kutsun sitä edelleenkin valehteluksi ja ideologiseksi tuputtamiseksi.

Mainitsemissasi "elintarvikkeissa" ei ole mitään "kivasti", paitsi ehkä hintaa. Ja tietty muodikasta vegaaniuskontoa.

Härkäpavun biologinen arvo (BV) on ulkomuistista jossain 30 huiteilla , verrokkina maidon proteiini, joka on päälle 90.
Härkäpapu on kyllä sikojen rehuna käytetty kovastikin , joten punttisikahan pärjää mainiosti sillä - määrästähän se vain on kiinni!Ja sikaa ympäröivän orkesterin peräilman sietokyvystä.

100kg voimailijan proteiinintarve on helppo pyöristää 200 g/vrk. Nauttimalla reippaan 10 kg pirkkasieniä/vrk, "pärjäät" jo varsin pitkälle.Härkäpapua vaan lisäksi ja eteenpäin!

En tiedä kuka syö pirkkasieniä, mutta jos sinulle tuli aivan puskista että mainosmiehet vähän värittävät totuutta, niin edessä on julma maailma.

Mutta ilman lihaakin pystyy voimailemaan ja urheilemaan ihan hyvin. Täysin vegaanina on ehkä sitten jo hankalaa. Ihan hirveästi en myöskään suosittele että syöt valtavaa määrää punaista lihaa päivässä, jos peräsuolesta olet huolissasi.

Syökää monipuolisesti ja kohtuullisia määriä.  :)

ps. Soijapavussa tuo luku taitaa olla 96 ja myös näköjään tattarissa ja kvinoassa hyvin korkea...
« Viimeksi muokattu: 25.01.2024, 09:59:11 kirjoittanut Velkku »

tommeli

• Jäsen^^
  • **
  • Liked: 208
Etenkin lapset on aina nirsoja ruualle ja se pitäisi muistaa. Jos ruoka on pahaa niin se jätetään syömättä. Siinä ei auta mitkään jeesustelevat tuputukset "mutta se on terveellistä".
Aina kun olen tästä asiasta huomauttanut niin vastapuoli heittää välittömästi olkinuken: "ei siellä koulussa pelkkiä hampurilaisia ja pitsoja voida tarjota".
Tähän voisi tietenkin vastata olkinukella ja ehdottaa että siirryttäisiin letkuruokintaan. Siinä olisi ravitsevaa ruokaa.

Tuttava on töissä opettajana ala-asteella. Kertoi kuinka koulussa oli ruokana makaronilaatikkoa jossa ei ollut mitään "ylimääräistä" seassa eli lähinnä makaronia ja jauhelihaa. Kertoi että kyllä lapsille maistui ja lisää ruokaa haettiin. Jos siihen makaronilaatikkoon olisi tukittu jotain porkkanan tai paprikan palasia niin ei olisi ruoka maistunut lapsille.
Kertoi myös että jos kouluruuasta tehtäisiin liian lapsille sopivaa niin sitten opettajat valittaisivat keittiölle että pitää olla maustetumpaa.

Muistan itsekin että jos koulussa muuten hyvän ruuan sekaan oli tukittu jotain "ylimääräistä" niin lusikalla keräsin ne siihen lautasen reunalle ja lopuksi vein kompostiin. Itse olin lapsena hyvin nirso kouluruualle. Söin ala-asteella arviolta kerran viikossa koulussa mahan täyteen. Olisin voinut ottaa kouluruuan rahana: yksi oppilas pois muonavahvuudesta, yksi kitisevä oppilas vähemmän kouluruokailussa, vähemmän hävikkiä ja säästämään oppimista. Ala-asteella jos koulussa sattui olemaan hyvää ruokaa niin sitä oli rajallinen määrä: kolme pinaattilättyä tai kolme nakkia. Yläasteella sai sitten jo syödä niin paljon kun halusi.

Joskus ala-asteella oli jälkiruokana omena ja pääruokana jotain pahaa keittoa. Pahaa keittoa otin hyvin pienen määrän lautaselle ja vein sitten kompostiin ja otin omenan. Opettaja raivostui tästä kun en ollut syönyt pääruokaa enkä sen takia olisi saanut syödä omenaakaan.
Joskus menin ala-asteella myös tyhmänä ottamaan hyvää jälkiruokaa pienen nokareen lautaselle että maistan ensin onko hyvää vai ei. Hyväähän se oli ja kun meninkin ottamaan kunnolla lisää niin sanottiin että ei saa ottaa kun on ottanut jo. Tästä opin sen että ei koskaan kannata enää ensin maistaa vähän. Tämä samainen opettaja myös vaati että kouluruokailussa tulee olla haarukka ja veitsi oikeissa käsissä: oliko se nyt veitsi vasemmassa ja haarukka oikeassa. Mikäköhän pakkomielle tälläkin opettajalla oli? Mulle ainakin ihan sama syökö joku haarukalla, lusikalla vai puikoilla sitä ruokaa.

Velkku

• Jäsen^^
  • **
. Tämä samainen opettaja myös vaati että kouluruokailussa tulee olla haarukka ja veitsi oikeissa käsissä: oliko se nyt veitsi vasemmassa ja haarukka oikeassa. Mikäköhän pakkomielle tälläkin opettajalla oli? Mulle ainakin ihan sama syökö joku haarukalla, lusikalla vai puikoilla sitä ruokaa.

Tähän on pakko kommentoida, että nämä on yleisiä käytöstapoja. Itse ainakin olen esim. saanut opetuksen että lakki otetaan pois päästä syödessä (armeijassa myös sama homma), syödään haarukalla ja veitsellä (eikä esim. käsin, jos kerran ei väliä), ei pureskella suu auki jne. Mielestäni ei voi ihan kauheesti olla liikaa vaadittu että opetetaan lapselle (enemmänkin nuorelle) pöytätavat. On se kai kiva ravintolaankin mennä syömään kun osaa edes perusteet asioista.

tommeli

• Jäsen^^
  • **
  • Liked: 208
Tähän on pakko kommentoida, että nämä on yleisiä käytöstapoja. Itse ainakin olen esim. saanut opetuksen että lakki otetaan pois päästä syödessä (armeijassa myös sama homma), syödään haarukalla ja veitsellä (eikä esim. käsin, jos kerran ei väliä), ei pureskella suu auki jne. Mielestäni ei voi ihan kauheesti olla liikaa vaadittu että opetetaan lapselle (enemmänkin nuorelle) pöytätavat. On se kai kiva ravintolaankin mennä syömään kun osaa edes perusteet asioista.
Ei ole mitään yleisiä käytöstapoja vaatia että haarukka tulee olla oikeassa (ei saisi olla vasemmassa) ja veitsi tulee olla vasemmassa (ei saisi olla oikeassa) kädessä. Nuo on jotain hienoperseitten keksimää taikauskoista rituaalia. 
syödään haarukalla ja veitsellä (eikä esim. käsin, jos kerran ei väliä)
Syö sitten sitä ruisleipää haarukalla ja veitsellä.

Lalli IsoTalo

• "Hallituksenkaataja"
  • Jäsen^^^
  • Liked: 94048
  • Emeritus mediaöyhöttäjä
... eikä esim. käsin ...

OT: Neljännesvuosisata sitten käytiin usein suomalaisten kanssa yhdessä syömässä Nykissä. Kerran joku idiootti vei meidät afrikkalaiseen ravintolaan, jossa syötiin käsin yhteiseltä isolta lautaselta. Oli ihanan yhteisöllistä!
Kumbayaa!
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Maahanmuutto = Intiaanien kohtalo
— Velka maailmanhalaukseen = Jälkeläiset velkaorjksi
— Ei omaisuutta = Systeemiriippuvainen orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— Lopputulosten tasa-arvo tuhoaa lähtökohtien tasa-arvon
— Missä N, siellä R!

Velkku

• Jäsen^^
  • **
Ei ole mitään yleisiä käytöstapoja vaatia että haarukka tulee olla oikeassa (ei saisi olla vasemmassa) ja veitsi tulee olla vasemmassa (ei saisi olla oikeassa) kädessä. Nuo on jotain hienoperseitten keksimää taikauskoista rituaalia. 
syödään haarukalla ja veitsellä (eikä esim. käsin, jos kerran ei väliä)
Syö sitten sitä ruisleipää haarukalla ja veitsellä.

Pöytätapoihin kuuluu että tiedät millä milloinkin syöt. Jos et osaa edes haarukka ja veistä pitää oikeassa kädessä niin mitä sinun vanhempasi on sinulle opettanut ruokapöydässä lapsena?

Augustus

• Jäsen^^^
  • Liked: 2751
... eikä esim. käsin ...

OT: Neljännesvuosisata sitten käytiin usein suomalaisten kanssa yhdessä syömässä Nykissä. Kerran joku idiootti vei meidät afrikkalaiseen ravintolaan, jossa syötiin käsin yhteiseltä isolta lautaselta. Oli ihanan yhteisöllistä!
Kumbayaa!
Kyllä! Tässä on se monikulttuurin kiehtovuus, se on se mahtava vapauttava kokemus. Esimerkiksi Suomessa on ollut aina ankeaa työssä ja vapaa-ajalla sodasta lähtien. Työssä on ankeaa ja työpaikan ruokalassa on vielä ankeampaa sapuskaa. Esimiehet ovat lähinnä jurottavia natsiupsereita. Muutenkin Suomi on ollut aina täynnä hapannaamaisia kyttääjiä ja ilmiantajia. Voin kyllä ymmärtää sen, miksi aina naiset rakastuvat neekereihin.

ikuturso

• Jäsen^^^
Täällä on ollut keskustelua siitä, kuinka ruoista nauttiminen on kasvatuskysymys. Menaiset tutki ihmisten inhokkiruokia:

Lainaus
Nyt se on selvillä! Tämä on suomalaisten inhokkiruoka – ”Ulkonäkö, haju ja maku ovat vastenmielisiä”
Yli 23 000 suomalaista kertoi, mikä ruoka ei maistu – ei sitten millään.

ME NAISET kysyi äskettäin, mikä on suomalaisten inhokkiruoka. Toimituksen esiraati oli valinnut äänestykseen joitakin tunteita herättäviä ruokia, mutta vastaajat saivat ehdottaa myös muita ruokia.

Leikkimieliseen kyselyyn vastasi yli 23 000 suomalaista. Valmiista vaihtoehdoista inhokkiruokaansa äänesti runsas 19 000 suomalaista – kun taas omaa inhokkiaan ehdotti yli 4 000 suomalaista.
...
Kyselyn perusteella suomalaisilla vaikuttaisi kuitenkin olevan melko yhteneväisiä näkemyksiä siitä, mitkä ruuat eivät sovi omaan suuhun. Perusteluiksi tiettyjen ruokien välttelemiseen kerrottiin muun muassa ruuan maku tai haju, erikoinen koostumus tai siihen liittyvät ikävät kokemukset lapsuudesta.

Esiraadin laatimasta listasta puuttuvia ruokia ehdotettiin ahkerasti. Vastauksissa toistuivat usein samat ruuat, mutta eniten mainintoja sai tilliliha. Muita erityisen paljon mainintoja saaneita ruokia olivat kanaviillokki, erilaiset puurot, siskonmakkarakeitto, rössypottu, klimppisoppa, silakkalaatikko, veripalttu sekä makaronivelli.

Listasimme kyselyyn tulleiden äänien ja vastausten perusteella 10 ruokaa, joita suomalaiset välttävät eniten.

10. Mämmi, 2,5 prosenttia äänistä
”MAISTUU pilaantuneelle leivälle, josta on väännetty hieman erikoisen näköinen sose. Ei tästä saa toimivaa, vaikka sitä tarjoilisi mistä tahansa ”tuokkosesta”. Me ihmiset olemme tosi outoja, kun ollaan tällainenkin ruoka joskus kehitetty.”

9. Pinaattikeitto, 2,6 prosenttia äänistä
”PINAATTI on hyvää letuissa, mutta keittoa ei pysty syömään. Johtunee kouluajoista, jolloin sitä pakotettiin syömään.”

8. Silakkapihvit, 3 prosenttia äänistä
”SISÄLTÄVÄT yleensä kovia ruotoja, ja makukin on yleensä ollut liian kalaisa. Ehkä myös pakastaminen on pilannut maun.”

7. Janssoninkiusaus, 4,9 prosenttia äänistä
”JOKA kerta petyn siihen, miten vähän tämä maistuu millekään. Ja kun se maku sieltä kummittelee kielenpäälle, se on joku anjoviksen sivumaku, jonka makuprofiilia kuvaa parhaiten toteamus pahaa.”

6. Sushi, 5 prosenttia äänistä
”KARMEA suutuntuma, raaka kala ei houkuttele. Merilevä yököttää.”

5. Veriletut, 5,3 prosenttia äänistä
Viidenneksi eniten äänestetty vastausvaihtoehto poiki vastauksiin paljon ikäviä muistoja kouluajoilta.

”SAIN niitä lapsena ja niiden imelä maku on jäänyt ikävänä mieleen.”

”ALA-ASTEELLA koulussa tarjottiin verilettujen kanssa keitettyjä perunoita, valkokastiketta ja puolukkahilloa. Yhdistelmä oli aivan kamala. Aikuisena moni lapsuuden inhokkiruoka on muuttunut vähintään neutraaliksi. Veriletut on edelleen ruoka, joka ei houkuttele yhtään. Maku tökkii jostain syystä.”

”MAKU ja ulkonäkö puistattavat. Ei auta edes puolukkahillo. Onneksi enää ei ole pakko syödä.”

4. Maksalaatikko, 5,8 prosenttia äänistä
Rusinoilla vai ilman – vai ei ollenkaan? Vaihtoehdoista neljänneksi eniten ääniä kerännyt maksalaatikko ihastuttaa ja vihastuttaa.

”JOTENKIN se maistuu sellaiselta, että se on vaarallista – hälyttävältä. Sama pätee tietysti kaikkiin maksaa sisältäviin ruokiin.”

”MAKSASTA tykkään, mutta rusinat ja siirappi sekä maksalaatikon imelyys ovat liikaa.”

”MAKSA ja puuro kuuluu syödä erikseen, ei samalla kertaa! Syön kyllä maksaa, esimerkiksi maksamakkara on hyvää. Aikanaan koulussa pakotettiin syömään maksalaatikkoa ja silloin päätin, että ei ikinä enää!”

3. Maksakastike, 9,4 prosenttia äänistä
Maksalaatikkoa vielä enemmän ääniä kerännyt maksakastike keräsi kommentteja kastikkeen koostumuksesta, joka ei ole kaikkien mieleen.

”MAKSAN palat jäävät pyörimään kurkkuun, ja oksennusrefleksi on taattu. Aivan hirveää.”

”SYÖMÄNI maksa on ollut sitkeää ja maistunut pahalta. Samaan sarjaan kuuluvat muutkin sisäelinruoat.”

”MAKSA nitisee hampaissa ja on liian voimakkaan makuista.”

2. Kesäkeitto, 11,3 prosenttia äänistä
Kesäinen kasvisklassikko ei maistu isolle osalle kyselyyn vastanneista. Vastausten perusteella suurta inhotusta herättää maitopohjainen liemi.

”MAIDOSSA keitetyt kasvikset eivät vaan maistu hyvälle. Joitain asioita ei kuulu sotkea keskenään.”

”MAITO ja vihannekset eivät toimi minulle. Jos ruokaan lisättäisiin hieman edes kalaa, se olisi jo paljon parempaa.”

”VEDELLÄ laimennetussa maidossa lilluvat vihannekset eivät ole mikään houkutteleva makuelämys. Vaikka vihannekset muutoin maistuisivatkin, niin kesäkeitosta ei ole mitään hyviä makumuistoja. Onneksi sitä ei ole enää vuosiin kukaan yrittänyt tarjota.”

1. Lipeäkala, 21,6 prosenttia äänistä
Yli viidesosan kaikista äänistä keräsi perinneruoka lipeäkala. Kiistelty, erityisesti joulun aikaan tarjoiltava kalaruoka sai paljon kommentteja erityisesti voimakkaan hajunsa vuoksi.

”OLEN yrittänyt syödä, mutta ei mene suusta alas. Kaikkea muuta voisin maistaa, mutta lipeäkala jää koskematta.”

”ULKONÄKÖ, haju ja maku ovat vastenmielisiä. Lisäksi siitä jäi traumat pakollisena jouluruokana.”

”KUN OLIN lapsi, äiti keitti lipeäkalaa kotona ja koko kämppä haisi ihan mädälle. Hirveät traumat, en halua kepilläkään koskea koko lipeäkalaan.”

Juttu on julkaistu Me Naisissa aiemmin elokuussa 2023.
https://www.is.fi/menaiset/vapaalla/art-2000010201031.html

Noista pinaattikeitto ja kesäkeitto menee minulla inhokkikategoriaan. Silakkapihveissä haittaa ruodot, jos niitä on paljon. Minulla on herkkä nielurefleksi ja pelkään hysteerisesti, että nieluuni jäisi ruoto jumiin.

Maksalaatikko, maksakastike, sushi merilevineen, mämmi ovat aivan herkkujani.

Noista maksaruoat ovat eläinperäisiä, sushi kallista ja mämmi sesonkiruoka, niin ketään ei kiinnosta jos joku ei tykkää niistä. Mutta annas olla jos et tykkää persiljasta, niin olet kieroon kasvatettu.

-i-
« Viimeksi muokattu: 03.02.2024, 10:11:47 kirjoittanut ikuturso »

Roope

• Jäsen^^^
  • Liked: 134167
Kaupunkitoimittaja on järkyttynyt, kun lihankorvikkeita syöviä vegaaneja rahastetaan valmisruokahyllyillä. Toimittajan ratkaisu on jatkaa sikahintaisten tuotteiden ostamista.

Lainaus
Vegaanisten valmis­ruokien hyllyllä paljastuu järkytys

Tuntuu absurdilta, että joidenkin vegaanisten valmisruokien hinnat lähentelevät kymmentä euroa, kirjoittaa kaupunkitoimittaja Jasmin Vahtera.

JATKUVA ulkona syöminen työpäivän aikana tulee häiritsevän kalliiksi. Toivoin säästäväni euroja, ja päätin alkaa suunnata useammin ravintolan sijasta valmisruokatiskille.

Nopeasti kuitenkin huomasin, että kuluttajaa ohjaillaan tässäkin asiassa suuntaan, joka ei ole maailmalle hyväksi.

MYÖS valmisruuasta saa maksaa nykyään hämmentäviä summia. Siis jos haluaa vegaanista sellaista. Inflaatio näkyy ja tuntuu tässäkin.

Hintaero vegaanisten ja ei-vegaanisten tuotteiden välillä on silmiinpistävä.

Tavallisin mahdollinen annos lihapullat ja muusi (Atria, 300 grammaa) maksaa K-ryhmän kaupassa 2,59 euroa.

Samankaltainen annos vegaanisena maksaa esimerkiksi 5,49 euroa (Vegme, 400 grammaa) tai 6,15 euroa (Rebl eats, 350 grammaa).

Lähikaupan vegaanisten ruokien hyllyllä vielä kovempaa hintaa halutaan esimerkiksi pyttipannusta. Rebl eatsin Superspydäri maksaa jo 8,35 euroa.

[...]

KASVIPROTEIINITUOTTEIDEN hintaa selittää markkinoiden toimintalogiikka. Näin kertoi Pellervon taloustutkimuksen tutkimusjohtaja Kyösti Arovuori HS:lle elokuussa 2019.

Arovuoren mukaan hinnoissa näkyy se, että kasvistuotteita tuotetaan vähemmän kuin lihatuotteita.

Tulee kalliiksi olla vegaani, vaikka sitä haluaisi olla eettisistä syistä tai torjuakseen ilmastonmuutosta. Satunnaisesti vegaanista ruokaa haluavaan sekasyöjään vaikutus voi olla suurempi. Harva ottaa vegaanisen vaihtoehdon, kun lihaa saa aina halvemmalla.

RUOKAKAUPASSA hinta on monelle se, mikä merkitsee. Tuntuu absurdilta, että joidenkin vegaanisten valmisruokien hinnat lähentelevät kymmentä euroa.

[...]

Vain muutaman euron suuremmalla rahallisella panostuksella lounasbuffetista voi saada vegaanisen lounaan lisäkesalaatteineen, juomineen, leipineen, jälkiruokineen ja kahveineen.

Onko siis valmisruokahyllyn 350 gramman pyttipannu todella 8,35 euron arvoinen?

MIKÄLI vegaanisen ruuan tuotanto ei monipuolistu ja kasva merkittävämmäksi, pysyvät hinnatkin korkealla, eikä tilanne esimerkiksi lounasta etsivän valmisruokashoppailijan näkökulmasta muutu.

[...]

Se, miten voin itse yrittää vaikuttaa eettisten ruokien hintaan, on ostaa niitä sinnikkäästi hinnasta huolimatta.
Helsingin Sanomat 31.1.2024

Suosittelen toimittajaa ja muitakin lopettamaan kalliiden lihaimitaatioiden ostamisen.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Pieni Maailma

• Jäsen^^
  • **
  • Liked: 777
Markkinat paljastavat toimittajalle julmasti, että hänen ajatusmaailmansa ei nauti niin laajaa kannatusta ihmisten keskuudessa, että nämä olisivat siitä valmiita maksamaan. Suurin osa nykytrendien myötäilijöistä ja erityisesti vihreistä vain poseeraa lauman mukana.

Jos riittävän moni haluaisi oikeasti syödä valmisvegaanimössöjä, laskisivat niiden hinnat kun eri yritykset alkaisivat kilpailla, kuka saa vegaanien rahat itselleen.

Mutta hei, miten olisi vanha kunnon komentotalous? Kyllä valtion virkamies tietää paremmin, mitä ruokaa tehtaan tulee tehdä muurahaiskansalaiselle.
Ei ahdistaisi toimittajaakaan niin paljon.
Pieni on kaunista

Betonikostaja

• Jäsen^^^
  • Liked: 5416
Kun katsoo kaupassa punalaputettuja tuotteita, niiden joukossa on paljon kasvisruokia. Jos kasvisruoka on kerran niin hyvää, niin miksi ihmiset eivät sitä osta? Hintakaan ei kelpaa selitykseksi, kun terveellisiä ruokatuotteita ostetaan kyllä, vaikka ne ovat usein kalliimpia.

Piiperöt näkevät tietysti kasvisruuan heikossa menekissä ideologista vastustusta. Sellaista on todennäköisesti melko vähän. Itsekin olen lihaa syövä valkoinen heteromies, mutta olen välillä maistanut kasvisruokia uteliaisuudesta. Olen yrittänyt tykätä, mutta ei vain maistu. Eikä kasvisruokien syöminen olisi minulle mikään valtava harppaus, syön kyllä tuoreita kasviksia osana ruokavaliotani enkä esimerkiksi syö kovin paljon punaista lihaa.

Selitykseksi kasvisruokien nihkeälle menekille ei ikinä kelpaa se, ettei kasvisruoka ole monenkaan mielestä kovin hyvää. Ideologista painostusta kasvisruokaan on nykyään paljon, mutta ruoka-asioissa ihmiset äänestävät edelleen jaloillaan ja syövät sitä, mikä miellyttää omia makuhermoja. Se ei tule muuttumaan, vaikka piiperöt mitä tekisivät.
Itä-Helsinki, täynnä mutiaiset
Itä-Helsinki, sinä maksat kaiken

--------------

Täytän TT2 on time
Toimeentulotuki on aina on time
Asumistuki on aina on time
Kuka pistää paremmaksi this time?

--------------

Jokainen matu maksaa miljoonan.

Torspo

• Jäsen^^^
  • Liked: 3576
Olen useampaa kymmentä vegaanivaihtoehtoa kokeillut kaupan hyllyiltä, koska yhden perusteella ei saisi tuomita. En viitsi täyttä hintaa maksaa, kun lähikaupan vegetuotepaikoissa on noin puolet tuotteista alelaputettuja iltaisin. Yhdeksän jälkeen -60%.

Niiden haluajat ovat kauppiaan katastrofi. Kaikkia vaaditaan ja sitten kun tilataan, niin ei osteta. Hävikkiä tulee tolkuttoman paljon ja se on pakko sisällyttää hintoihin. Vegetuotteita ei iso osa ihmisistä, ei edes vegaanit osta alehinnoilla.

Niin ja tärkein, maku, se maku. Kokeiluni perusteella maksimissaan yksi kymmenestä tuotteesta on sen makuinen että voisin syödä uudestaan, muttei ikinä täydellä hinnalla.

parpoltos

• Jäsen^^
  • **
  • Liked: 59
Olen useampaa kymmentä vegaanivaihtoehtoa kokeillut kaupan hyllyiltä, koska yhden perusteella ei saisi tuomita. En viitsi täyttä hintaa maksaa, kun lähikaupan vegetuotepaikoissa on noin puolet tuotteista alelaputettuja iltaisin. Yhdeksän jälkeen -60%.

Niiden haluajat ovat kauppiaan katastrofi. Kaikkia vaaditaan ja sitten kun tilataan, niin ei osteta. Hävikkiä tulee tolkuttoman paljon ja se on pakko sisällyttää hintoihin. Vegetuotteita ei iso osa ihmisistä, ei edes vegaanit osta alehinnoilla.

Niin ja tärkein, maku, se maku. Kokeiluni perusteella maksimissaan yksi kymmenestä tuotteesta on sen makuinen että voisin syödä uudestaan, muttei ikinä täydellä hinnalla.

Taloudessamme olemme erikoistuneet juurikin hävikkiruoan hyödyntämiseen, normihintaan tulee ostettua todella vähän mitään. Vege-einekset todellakin ovat enimmäkseen mauttomia ellei suorastaan vastenmielisiä (konsistenssi/rakenne, harvemmin maku sinällään), mutta poikkeuksiakin on mukana - ehkä tuo yksi kymmenestä. Mutta, kaikki tulee kyllä syötyä mitä on ostettu, nimittäin eineksen voi silputa tai sekoittaa pataan ja lisätä säilykepapuja, säilyketomaatteja/-kastikkeita, munakoisotahnaa, tuoreita kasviksia (ml. juurekset), soija- tai muuta proteiinirouhetta ja paljon mausteita. Varsinaisia kasvissyöjiä emme ole, joten laitamme kyllä toisinaan joukkoon kermaa, juustoja, nakkeja ja jauhelihaakin. Ja maukasta tulee.

F1nka

• Jäsen^^^
  • Liked: 4422
Jos haluaa kasvisruokaa lautaselle, niin kannattaa kurkata säilyke- ja kuiva-ainepuolelle kaupassa. Linssit, pavut ja herneet ovat edullisia ja hyväksi suolistoflooralle. Makkaratiskin fac simile -tuotteet taasen sisältävät usein liikaa suolaa ja rasvaa eivätkä yleensä toimi ruokalautasen proteiinipalana.
Tottelematon tieto aktivismissa

ämpee

• Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
  • Liked: 28077
Kasvisruokien alennustilaa osoittaa niiden myyminen liharuokia jäljittelevinä, siinä suoraan tunnustetaan ettei kasviksissa ole mitään sellaista joka ilman tuota jäljittelyä vetäisi puoleensa.

Lainaus
Tavallisin mahdollinen annos lihapullat ja muusi (Atria, 300 grammaa) maksaa K-ryhmän kaupassa 2,59 euroa.

Samankaltainen annos vegaanisena maksaa esimerkiksi 5,49 euroa (Vegme, 400 grammaa) tai 6,15 euroa (Rebl eats, 350 grammaa).

Lähikaupan vegaanisten ruokien hyllyllä vielä kovempaa hintaa halutaan esimerkiksi pyttipannusta. Rebl eatsin Superspydäri maksaa jo 8,35 euroa.

Tehkää ensin sellainen kasvisruoka jota aletaan liharuualla jäljittelemään ja vasta sitten olette valmiita ihmettelemään jos kasvisruuat eivät kelpaa.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."