Pariin vuosikymmeneen en ole syönyt eläimiä ja reilun vuoden ajan olen syönyt vegaanisesti, koska haluan ja voin.
Hyvä kasvisruoka on HYVÄÄ, niin kuin muukin hyvä ruoka. Paha (kasvis)ruoka on pahaa, tai vähintäänkin mautonta.
Nykyään on monenlaisia hyviä kasvisproteiineja saatavilla, ei teinixien tarvitsisi pelkillä iduilla elää. Kasvismaitotuotteet ovat hyviä, elleivät jopa erinomaisia vaihtoehtoja, joten vegaanistenkaan annosten valmistus ei ole mitään aivokirurgiaa.
Epäilemättä koulukeittiössä hyvätkin ainekset onnistutaan pilaamaan, mutta en ymmärrä, miksi kasvispäivää vastustetaan niin rajusti?! Täällä on tuotu terveydellisiä ja taloudellisia näkökulmia esiin, kasvispainotteinen ruokavalio puolustaa paikkaansa.
En ole viherpiiperö (olen äänestänyt Halla-ahoa aina kun mahdollista). Kovin etnisiä ruokia vierastan, koska en ole tottunut, mutta huomaan, että maku muuttuu ja suu tottuu nopeasti. Nykyään lehmänmaito maistuu suussa oudolle, ennen olin maitotuotteiden suurkuluttaja.
Tiedän, että olen etuoikeutettu, koska voin valita ruokani, eivätkä kaikki koululaiset kotonaan voi valita korkealaatuisia kasvisraaka-aineita, jos perheessä syödään vain nakkia, makaroonia, eineksiä, sipsejä jne. Siksikin laadukas kasvisruoka kouluissa olisi suorastaan TASA-ARVOISTAVA mahdollisuus varallisuusluokkaan katsomatta. Vähävaraisetkin saisivat samaa terveellistä (ainakin toivon niin), hyvää (toivottavasti koulukeittiöt opettelevat valmistamaan hyvää) ja monipuolista kasvisruokaa.
Monista asioista voi olla eri mieltä, mutta tässä asiassa tiedän olevani oikeassa. Aamen.
OT: Viime syksynä huomasin, että irtokarkkihyllyihin on tullut runsaasti merkintöjä liivatteen alkuperästä ja/tai karkkien vegaaniudesta. Ajattelin, että jopas meitä vegaaneja nyt jeesataan, vaikken melkein ikinä irtokarkkeja enää ostakaan. Sitten lähikaupassa somalilapsi tuli minulta kysymään, että onko hänen vaahtokarkkipussin sisällössä liivatetta. Luin pussin kyljestä, että on.
Yks plus yks.
Tajusin, että ahaa, liivatemerkinnät lienee lisääntyneet hädänalaisten palvelukseksi...
Aivoni hieman nyrjähtivät, mutta koitan muilla osa-alueilla edistää nuivuutta. Eläintä en aio syödä enää. Nuivuus ei lisäänny, vaikka söisin eläimiä. Afrikan nälännäkijät eivät jää henkiin, vaikka söisin eläimiä.