HOMMAN KESKUSTELU > Mylly

Valtion pitää maksaa pörssipelurien tappiot

(1/12) > >>

citizen:
Sarjassamme Kokoomuslaista logiikkaa.

Uuden Suomen blogista:

Yksityishenkilön myyntitappiot vaarassa hapantua
30.7.2009 14.51 | Ahti Nuottimäki | Yleinen, Suomi

Omaisuuden myyntivoitot – eli, niin kuin verolainsäädännössä sanotaan, luovutusvoitot – ovat pääomatuloa. Myös esimerkiksi osinkotulot ovat pääomatuloa.

Omaisuuden myynnistä syntyneet luovutustappiot vähennetään verotuksessa omaisuuden luovutusvoitoista (tuloverolaki 50 §, 1. mom.). Jos tappion syntymisvuonna luovutusvoitot eivät tähän riitä, voidaan tappioita vähentää vielä kolmena seuraavana vuonna. Mutta sitten ne happanevat.

Luovutustappioita ei voida vähentää muista pääomatuloista kuin luovutusvoitoista.

Osakkeiden pörssiarvot laskivat voimakkaasti viime vuonna. Jos joku oli hankkinut osakkeensa juuri ennen romahdusta ja joutui viime vuonna myymään osakkeitaan syystä tai toisesta johtuen tappiolla, on hänellä siis mahdollisuus vähentää tappionsa tulevista arvopapereiden luovutusvoitoista vielä vuonna 2011.

Nyt on kuitenkin niin, että osakkeiden hinnat – vaikka ovatkin nyt kääntymässä nousuun – putosivat niin paljon, että ne jäävät vielä vuonna 2011 alle tason, mikä niillä oli ennen romahdusta. Itse asiassa monen osakkeen osalta saattaa mennä pitkälle ensi vuosikymmenelle, ennen kuin aikaisempi taso saavutetaan. Siksi monella osakkeitaan viime vuonna myymään joutuneella voi olla edessään tilanne, että syntyneitä tappioita ei pääse vähentämään laisinkaan, koska ei ole kertynyt luovutusvoittoja, mistä vähentää.

Hallituksen pitäisi ottaa tämä kohtuuttomaan tilanteeseen johtava asia huomioon verolainsäädäntöä rukatessaan. Sen olisi joko pidennettävä tuota kolmen vuoden määräaikaa olennaisesti tahi sitten sallittava luovutustappioiden vähentämisen myös muusta pääomatulosta, esimerkiksi osakkeiden luovutustappio osinkotulosta.

Verottaja saa nykyisin kaikista pörssin välityksillä tehdyistä osakekaupoista ja saaduista osingoista pankeilta tiedot, joten verovilpin riskiä ei ole.

http://ahtinuottimaki.blogit.uusisuomi.fi/2009/07/30/yksityishenkilon-myyntitappiot-vaarassa-hapantua/

kaksinaismoralismirules!:
Kerros mulle millätapaa Valtio maksaa pörssipelurien tappiot? Ei millään tavalla. Se vain ei verota samaan tahtiin vaan ne saa poistoihin. ei sieltä rahaa tule - usko jo.

sitäpaitsi eläke- ja muut valtioiden sijoitusmuodot ovat nyt jo huomattava osa pörssien sijoituksista. Yksistään Norjan sijoittamat öljyrahastovarat vastaavat liki 1 %:a maailman pörssin arvosta.

Valtiot siellä taitavat olla suurempia pelureita kuin itse finanssipelurit.

gloaming:
No pitäähän nyt ekonomin mielestä tappiot sosialisoida ja voitot yksityistää. Muu olisi kohtuutonta spekulanteille tässä markkinatilanteessa.

Todellisuudessa: Olen sanaton näiden ihmisten röyhkeyden edessä.

citizen:

--- Lainaus käyttäjältä: kaksinaismoralismirules! - 30.07.2009, 16:45:15 ---Kerros mulle millätapaa Valtio maksaa pörssipelurien tappiot? Ei millään tavalla. Se vain ei verota samaan tahtiin vaan ne saa poistoihin. ei sieltä rahaa tule - usko jo.

--- Lainaus päättyy ---

Onko siis reilua rukata pelin sääntöjä jälkikäteen?

Käsittääkseni nykyisellään pääomatuloja verotetaan jo paljon kevyemmin kuin työntekoa. Kumman työ on arvokkaampaa, ihmisen vai rahan?

Juha Päivärinta:
Pitäisikö kysyä kirjoittajalta, että saisinko minä vähentää samalla pokeripelistä aiheutuneet tappiot verotuksessa.

Edit. Ai niin minä olenkin plussalla nykyään. Unohdetaan koko juttu.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta