Kirjoittaja Aihe: Propaganda ja mokutus suomalaisissa kouluissa (yhdistetty)  (Luettu 69939 kertaa)

VeePee

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 734
  • Liked: 6052
Useissa Homman keskusteluketjuissa puhutaan kouluissa tapahtuvasta mokutuksesta. Tähän ketjuun voitaisiin koota käytännön esimerkkejä koulujen ja oppimateriaalien mokutuksesta.

Aloitan itse oppimateriaalimokutuksella. Kyseessä on peruskoulun 6. luokan historiankirja, missä kerrotaan ristiretkistä. Muslimien hyökkäyksistä eurooppaan ei tietenkään mainita vaan ristiretket esitetään pelkästään alueiden valloittamiseen ja kristinuskoon pakkokäännyttämiseen keskittyvänä toimintana.

Ristiretkeläisten ja muslimien kohtaamisesta mainitaan mm. näin:
Ristiretkeläiset oppivat tärkeitä taitoja muslimeilta ja tutustuivat heidän rikkaaseen kulttuuriinsa.
Tätä väitettä ei kuitenkaan avata tai perustella millään tavalla. Mitä siis ovat ne tärkeät taidot, mitä ristiretkeläiset oppivat muslimeilta?

(http://imageshack.com/a/img908/4277/M3e2RY.jpg)

Tietopete

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 175
  • Liked: 135
Propaganda ja mokutus suomalaisissa kouluissa (yhdistetty)
« Vastaus #1 : 14.12.2015, 10:03:38 »
Peruskouluni kävin 2000-luvulla. Olin silloin jo skeptinen kaikkea kohtaan, mutta en tuntenut monikulturismia.
Pienellä maalaispaikkakunnalla ei opetus ollut kovin asenteellista. Osan kirjoista sain pitää ja nuorempi veljeni on myös. Pitää tutkia niitä postaan tänne jos löytyy jotain kiintoisaa.

UgriProPatria

  • Vieras
Propaganda ja mokutus suomalaisissa kouluissa (yhdistetty)
« Vastaus #2 : 14.12.2015, 12:06:25 »
Koululle ei kuulu asiakkaiden, eli koululaisten poliittisten mielikuvien muokkaaminen.
Tämä on kunkin perheen oma asia.

Täähän alkaa jo olla kuin P-Koreassa.

Larva

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 962
  • Liked: 7660
  • The Phosphorescent
Propaganda ja mokutus suomalaisissa kouluissa (yhdistetty)
« Vastaus #3 : 14.12.2015, 12:13:35 »
Koululle ei kuulu asiakkaiden, eli koululaisten poliittisten mielikuvien muokkaaminen.
Kuuluu. Käsittääkseni nykyiseen peruskoulun oppisuunnitelmaan on juntattu kansainvälisyyskasvatus ja mokutus, ja kuten Suomen koulutusjärjestelmässä yleensäkään, vastakkaisia mielipiteitä ei suvaita sen pahemmin kuin kyseenalaistamistakaan.

Kun menin seiskaluokalle vuonna 1997, meillä oli yksi pakollinen kurssi kansainvälisyyttä. Siellä opetettiin miten eri kulttuureissa toimitaan. Se oli asiaa; opittiin muun muassa, ettei Kreikassa kannata liftata peukku pystyssä tai ettei Saudeihin kannata mennä teepaita päällä. Kansainvälisyys onkin hyvä juttu ja tulee tarpeeseen. Hurmoshenkinen monikulttuurisuus sen sijaan on täyttä soopaa ja vielä vaarallista sellaista.
There are far worse things awaiting man than death.
Bram Stoker

Zanaris

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 432
  • Liked: 120
  • Alpha Ignis - Donum Eius Prometheus
Propaganda ja mokutus suomalaisissa kouluissa (yhdistetty)
« Vastaus #4 : 14.12.2015, 12:18:40 »
Peruskoulut on aihe erikseen, lukioista voisin sanoa, koska se on ollut ajankohtaisempaa minulle. Toki Alppilan peruskoulu ''on suhteellisen rikastettu'' tai no ainakin se yläasteen puoli.
Lukiossa oli mokutus aikalailla tapissa, sinne kutsuttiin puolueista asti puhujia - Alppila nyt on aika Kokoomus keskeistä aluetta, kummallisinta kyllä oli ettei paikalle koskaan haluttu perussuomalaista puhujaa? Miksi no siksi että meillä oli vaihto-oppilas toimintaa ''monikulttuurisen hengen mukaisesti.'' (Hengen sanan voi korvata sanalla hegemonia.)

Tosin eräät opettajat eivät suostuneet mokutukseen; Äidinkielen, Fysiikan, Kemian ja Filosofian lehtorit.
Mokutusta eniten puolsivat: Vihreän lipun toimia harrastava; Rehtori, Matikan, Yhteiskuntaopin, Historian, biologian sekä kuvaamataidon että Englannin- ja Ruotsinkielen opettajat.
Psykologian opettajalla ei ollut kantaa asiaan, mikäli muistan oikein.
Valmistuin Alppilan lukiosta viime kesänä, joten tiedot ovat siis suhteellisen pätevät. :D
« Viimeksi muokattu: 14.12.2015, 12:28:28 kirjoittanut Zanaris »
Bernie Sanders endorsing Crooked Hillary Clinton is like Occupy Wall Street endorsing Goldman Sachs.
Beneficium accipere libertatem est vendere - To accept a favour is to sell one's freedom.

progg

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 280
  • Liked: 228
Propaganda ja mokutus suomalaisissa kouluissa (yhdistetty)
« Vastaus #5 : 14.12.2015, 12:22:52 »
Muslimit "häätivät", eli: joukkoraiskasivat kaikki naiset, myös anaaliraiskasivat, myös lapset raiskattiin, meihet murhattiin ja silvottiin. On se mukavaa, että historiaa opetetaan sievistellen.

Skeptikko

  • Administrator
  • Jäsen^^^
  • *****
  • Viestejä: 15 291
  • Liked: 26943
Propaganda ja mokutus suomalaisissa kouluissa (yhdistetty)
« Vastaus #6 : 14.12.2015, 12:29:01 »
Aloitan itse oppimateriaalimokutuksella. Kyseessä on peruskoulun 6. luokan historiankirja, missä kerrotaan ristiretkistä. Muslimien hyökkäyksistä eurooppaan ei tietenkään mainita vaan ristiretket esitetään pelkästään alueiden valloittamiseen ja kristinuskoon pakkokäännyttämiseen keskittyvänä toimintana.

Opetetaanko kouluissa vieläkään sitä, että miten suurissa määrin suomalaisia kaapattiin näiden ulkovaltojen taholta orjiksi? Suomalaisten, jotka eivät ottaneet orjia, pitäisi tunte jotain syyllisyyttä afrikkalaisten orjuuttamisesta, mutta kokonaan vaietaan siitä, että suomalaisia otettiin suuressa määrin orjiksi, eikä keneltäkään vaadita anteeksipyyntöä tai kollektiivista syyllisyyttä, vaan asiasta suorastaan vaietaan.

Historioitsija: Synkkyyden Suomi kärsi orjuudesta jopa enemmän kuin mikään Afrikan maa
http://www.uusisuomi.fi/kulttuuri/129905-historioitsija-synkkyyden-suomi-karsi-orjuudesta-jopa-enemman-kuin-mikaan-afrikan
...
Raakuuksia eivät tuolloin rajoittaneet mitkään Geneven sopimukset ja Venäjän kidutuskomppaniat Keskisarjan mukaan sokaisivat ja paistoivat uunissa Pohjanmaan asukkaita. Miehiä oli kylissä enää niin vähän, että Keskisarja hämmästelee, kuinka suvut ylipäätään jatkuivat. Mutta kasakat ”auttoivat” raiskaamalla, hän murjaisee sarkastisesti.

– Toki Ruotsin suurvallan armeija oli äärimmäisen julmasti riehunut Saksanmaalla, Venäjällä, Puolassa ja Ukrainassa yli kymmenen vuotta ennen Isoavihaa. Mutta se tasapuolisuusnäkökulma tuskin vähääkään lohdutti Pohjanmaan asukkaita, Keskisarja sanoo.

”Ihmiset meinasivat loppua”

400 000 asukkaan Suomesta myös vietiin jopa 30 000 naista ja lasta myytäväksi. Kyse oli aivan suoraan orjuudesta, Keskisarja toteaa ja väittää, että väkilukuun suhteutettuna Suomi kärsi orjuudesta pahimpina vuosina enemmän kuin yksikään Afrikan maa.
...

Tuo kuva oppikirjasta on muutenkin vähän outo. Tekstiä on vain kapeassa palstassa, kun tyypillisesti oppikirjoissa tekstiä on koko sivun leveydeltä. Ja sisältö epämääräisen maalailevaa islamin ihailun ulkopuolellakin esimerkiksi sanottaessa, että he "rakennuttivat upeita temppeleitä". Saladinista puolestaan toivon mukaan kerrotaan vähän enemmänkin kuin vain tuo yksi lause.
En homona toivota tervetulleiksi Suomeen henkilöitä, jotka haluavat tappaa minut:
http://www.bbc.com/news/magazine-33565055

Tanskan pakolaisapu: hallitsematon tulijatulva johtamassa armageddoniin ja yhteiskuntamme tuhoon:
http://jyllands-posten.dk/international/europa/ECE7963933/Sammenbrud-truer-flygtningesystem/

Kallan

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 904
  • Liked: 5569
  • Panda nimeltä Kallan.
Propaganda ja mokutus suomalaisissa kouluissa (yhdistetty)
« Vastaus #7 : 14.12.2015, 12:36:50 »
Rikas kulttuuri ja tärkeiden taitojen oppiminen.... jaa-a, mitähän nekin ovat? Serkusavioliitot, klaaniutuminen? Tärkeistä taidoista tulisi ekana mieleen "Always have one to watch your six o'clock."

Pölhökustaa

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 377
  • Liked: 5364
Propaganda ja mokutus suomalaisissa kouluissa (yhdistetty)
« Vastaus #8 : 14.12.2015, 13:00:53 »
Kyllähän tuossa sitä rikkaampaa kulttuuria kuvailtiin: mukavia kankaita ja maukkaita mausteita. Minulla on hämärä muistikuva, että historian kirjoissa kaikki kulttuurit ovat olleet rikkaita, paitsi mongolit Tsingis-kaanin aikaan, ja suomalaiset.  ;D

Ehkei ala-asteen oppikirjassa tarvitsekaan kovin syvällisiin detaljeihin mennä mitä eri aate- ja uskontokuntien suosimiin valloitus-, orjuutus- ja kidutusmenetelmiin tulee, eikä tuo kuvakaapatun sivun teksti nyt kovin rajua mokutusta ollut. Ajatelkaapas jo Veronika Honkasalo päästettäisiin koulukirjalautakuntaan...

Onneksi ala-asteikäisenä opittu hauki-on-kala -tyyppinen informaation huuhtoutuu teini-ikän hormonimyrskyissä taivaan tuuliin.

Tunnen jonkin verran opettajia omassa tuttavapiirissä. Pari mokuttajaa, jokunen nuivuuteen taipuva, loput asiallisen neutraaleja. Tosin mokuttava historian opettaja on paljon vaarallisempi kuin mokuttava matematiikan opettaja...

JJohannes

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 3 460
  • Liked: 3447
  • Eih bennek, eih blavek!
Propaganda ja mokutus suomalaisissa kouluissa (yhdistetty)
« Vastaus #9 : 14.12.2015, 13:59:39 »
Minusta tuo ei ollut mitenkään kovin ihmeellinen kohta, kuten Pölhökustaa jo sanoikin.

Ensinnäkin yksinkertaistetusti on totta, että ristiretkien myötä Eurooppaan tuli esimerkiksi aristoteelinen sivistys ja venetsialaiset, genoalaiset ja muut kaupantekijät perustivat pysyviä kauppa-asemia joiden myötä Lähi-Idän tuotteita alkoi virrata Eurooppaan. Yleisestikin kaupankäynti ja talous vilkastui ja ristiretkiä varten perustetut ritarikunnat aloittivat pankkitoiminnan Euroopassa. Eurooppa myös "pieneni" sisäisesti ja liikkuvuus ja ruhtinaiden yhteistyö sen sisällä kasvoi.

Islamin varsinainen kulta-aika toki oli jo ristiretkien aikaan menossa ohitse ja saraseenit ja Ayyubid-dynastia olivat hajalleen lyödyn alku-Islamin jäänteitä. Kuitenkin saraseenit tieteissä ja filosofiassa edelleen pitivät yllä antiikin ja islamin kulta-ajan perintöä, jotka rikastuttivat eurooppalaista "sydänkeskiajan renessanssia" ja olivat kipinänä skolastisen filosofian täydellistämisessä. Myös Euroopan suhde Bysanttiin vahvistui huomattavasti ristiretkien myötä ja sieltäkin virtasi omanlaisiaan vaikutteita. Kulttuurinvaihtoa tapahtui myös juutalaisen kulttuurin kanssa, etenkin reconquistan osalta.

On tietysti kyseenalaista esittää ristiretket yksinomaan eurooppalaisten tekeminä valloitusretkinä Lähi-Itään. Ala-asteelaisillekin.
Ei ole turhia päiviä, tai jos on, on koko elämä.

Vaniljaihminen

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 6 829
  • Liked: 7736
  • Seksikäs kristallilumisuklaa
Propaganda ja mokutus suomalaisissa kouluissa (yhdistetty)
« Vastaus #10 : 14.12.2015, 14:12:50 »
Tämä Aristoteleen käsikirjoitusten pelastaminen on usein luettu arabien ansioksi, mutta miten ihmeessä byzanttilaiset eivät muka niitä olisi myös harrastaneet? Aristoteles oli aika lailla neutraalia materiaalia kirkolle ja se paras syy miksi sitä ei Länsi-Euroopassa luettu oli sen kreikankielisyys sekä huonot välit Bysantin kanssa. On luultavasti aika pitkälle Voltairen suitsuttaman antiklerikalismin syytä miksi keskiajan eurooppalaisen tietämyksen esiintuomisessa nirsoillaan melkoisesti vielä tänä päivänä.
"Meillä on niin ihana hallitus mutta miehet vihaa.."

repsikka

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 300
  • Liked: 1973
Propaganda ja mokutus suomalaisissa kouluissa (yhdistetty)
« Vastaus #11 : 14.12.2015, 14:18:17 »
Munkkilupauksen tehneet ritaritarit avioituvat paikallisten naisten kanssa ?
Kaameaa vihapuhetta katolista kirkkoa kohtaan.
Kaameaa vihapuhetta muslimikulttuuria kohtaan, eiväthän musliminaiset saa avioitua muiden kuin muslimien kanssa.

nitkunatku

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 430
  • Liked: 472
Propaganda ja mokutus suomalaisissa kouluissa (yhdistetty)
« Vastaus #12 : 14.12.2015, 14:23:30 »
Tuon voi ymmärtää myös niin, että muslimeilla oli - ja on edelleenkin - rikas kulttuuri niin kauan kuin he vain elävät niissä omissa maissaan. Toinen kulttuuri näyttää rikkaalta aina niin kauan kuin se vain on kaukainen. Ja eikös esim. algebra ja geometria/trigonometria tjsp. ole peräisin Lähi-idän suunnalta? Tärkeitä taitoja siis, ilman matematiikkaa ei olisi esim. tietokoneita ja kaikkea tätä kehitystä.
Nyt tai joskus toiste.

Jaska Pankkaaja

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 9 622
  • Liked: 12085
  • Finlayson, Fazer ja nyt myös Firas
Propaganda ja mokutus suomalaisissa kouluissa (yhdistetty)
« Vastaus #13 : 14.12.2015, 14:30:16 »
Ja eikös esim. algebra ja geometria/trigonometria tjsp. ole peräisin Lähi-idän suunnalta? Tärkeitä taitoja siis, ilman matematiikkaa ei olisi esim. tietokoneita ja kaikkea tätä kehitystä.

Joo, kreikkalaisten toimesta. Se 0:llakin on intialainen 0..
Those who make peaceful revolution impossible, make violent revolution inevitable. J.F Kennedy

Foundation

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 3 012
  • Liked: 381
  • Tästä tulee vielä hyvä!
Propaganda ja mokutus suomalaisissa kouluissa (yhdistetty)
« Vastaus #14 : 14.12.2015, 14:40:25 »
Peruskouluhan on jo laitoksena mokuttava.

"Erityisesti on mainittava kokoomuksen Wille Rydman, jolla on järkeviä näkemyksiä ja joka onnistui toisella yrittämällä." - Jussi Halla-aho 2015

"Koska puheenaihe on jatkuvasti sama, huomaan pitäväni jatkuvasti suunnilleen samaa puheenvuoroa, mutta toistoahan ei koskaan ole liikaa." - Jussi Halla-aho 2015

fennikko

  • Vieras
Propaganda ja mokutus suomalaisissa kouluissa (yhdistetty)
« Vastaus #15 : 14.12.2015, 14:43:35 »
Liitteenä muutama esimerkkejä millaista juttua Magnet 4 kirjassa oli. Lukion ruotsinkirja siis kyseessä. Rikastuttaa kaikkien elämää yms. useita kertoja esillä kirjassa. Rassistit, Ruotsidemokraatit yms mainitaan. Ruotsin kielen relevanteimmat sanat kuten högerextremism, främlingsfientlighet, nynazisterna teemasanoina. Pahat rasistit eivät anna töitä tai asuntoa ulkomaalaisille ulkonäön tai nimen takia. Kirjan kuvituksen voitte kuvitella. (No on siellä lesboja ja transujakin)

Yhteiskuntaopin kirjassa melko objektiivista juttua. Yhteiskuntafilosofian kirjassa puolitoista aukeamaa kulttuurirelativismista. Historian kirjoista saa lähinnä vaikutelman että paha kristinusko ja ristiretket. Islam taas mainitaan suvaitsevana keskiaikaan liittyen. Länsimaat ymmärtävät islamin nykyään väärin jne.

Kulttuurimarxismi on totta.

Gommi

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 255
  • Liked: 681
  • Nuiva, vaeltava sielu
Propaganda ja mokutus suomalaisissa kouluissa (yhdistetty)
« Vastaus #16 : 14.12.2015, 14:49:59 »
Ympäristöopin kirjassa (2. luokka) oli teksti, että Suomi tarvitsee maahanmuuttajia, koska on harvaan asuttu maa ja pula työntekijöistä on suuri.

Kertauskysymykset-osiossa varmistettiin, että tämä menee perille, kysymyksellä: "miksi Suomi tarvitsee maahanmuuttajia?"

törö

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 22 489
  • Liked: 10572
Propaganda ja mokutus suomalaisissa kouluissa (yhdistetty)
« Vastaus #17 : 14.12.2015, 14:50:54 »
Ja eikös esim. algebra ja geometria/trigonometria tjsp. ole peräisin Lähi-idän suunnalta? Tärkeitä taitoja siis, ilman matematiikkaa ei olisi esim. tietokoneita ja kaikkea tätä kehitystä.

Joo, kreikkalaisten toimesta. Se 0:llakin on intialainen 0..

Kauppayhteydet olivat Lähi-idän ja Etelä-Euroopan kehityksessä se tärkein tekijä, koska tietoa ja roinaa saatiin suuria määriä valmiina ja maine kasvoi kun niitä myytiin eteenpäin.

Myöhemmin tämä on järjestelmällisesti unohdettu ja keksinnöt ovat olevinaan omia.

Länsi-Euroopallakin on sen verran menetettävää, ettei itäisien kansojen vilunkipeliin viitsitä puuttua.

Esmes viskitislaamo on kiinalainen keksintö ja Brittein saarilla piraattikopiot ovat edelleen ahkerassa käytössä, koska niitä ei ole tarvinnut ihmeemmin parannella.


Tabula Rasa

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 25 007
  • Liked: 18821
  • Kuka jos en minä
Propaganda ja mokutus suomalaisissa kouluissa (yhdistetty)
« Vastaus #19 : 19.12.2015, 17:53:19 »
Perus lukioruotsia. Muistelen että jo minun aikana oli tuon tyyppisiä vaihtoehtoja. Pitääkin skannata lukiokirjoja...
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

guest8096

  • Vieras
Propaganda ja mokutus suomalaisissa kouluissa (yhdistetty)
« Vastaus #20 : 19.12.2015, 18:02:10 »
Kirjoittaisin kolmosesta. On kyllä niin svårt att acceptera olika människor.

Larva

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 962
  • Liked: 7660
  • The Phosphorescent
Propaganda ja mokutus suomalaisissa kouluissa (yhdistetty)
« Vastaus #21 : 19.12.2015, 18:05:48 »
Samaa jaskaa meilläkin lukiossa jo vuonna 2003...
There are far worse things awaiting man than death.
Bram Stoker

Pyhä Olavi

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 757
  • Liked: 976
Propaganda ja mokutus suomalaisissa kouluissa (yhdistetty)
« Vastaus #22 : 19.12.2015, 18:12:50 »
 Samaa soopaa oli omilla lukioajoilla, kirjoitin esseen Solzenitsystä, kun piti kirjoittaa ihailevaa NL:n kuvausta. Omille lapsille koulussa NL ihannointi on vaihtunut "monikulttuurisuus" soopaan. Katsotaanpa oppivatko ajattelemaan omilla aivoillaan....

onni4me

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 119
  • Liked: 1963
Propaganda ja mokutus suomalaisissa kouluissa (yhdistetty)
« Vastaus #23 : 19.12.2015, 18:15:00 »
100-130 sanan kirjoitelma?

Aika vähillä sanoilla nykyään päästään kirjoitelman tasolle. Eräs moderoitua nettipalstaa pitävä henkilö piti miniminä 800 sanaa ja kertoi, että twitteriin ja muihin vastaaviin kirjoittelevilla nuorilla ei tahdo löytyä sanottavaa edes sen vertaa.

Tämä mielestäni osoittaa, että ollaan menossa huonoon suuntaan. Kieli kun on ajattelun väline. Ei sanavarastoa eikä kykyä kirjoittaa. Ei ajattelua.

(55 sanaa)
Perussuomalaiset on ihan ookoo tappaa koska he saattaisivat heiluttaa persettä - ja myydä sitä - ja sen takia valtion ei tule turvata heidän elämäänsä.
Asraa mukaillen tämä on ihan ookoo asia sanoa täällä modejen mielestä.

Tabula Rasa

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 25 007
  • Liked: 18821
  • Kuka jos en minä
Propaganda ja mokutus suomalaisissa kouluissa (yhdistetty)
« Vastaus #24 : 19.12.2015, 18:23:07 »
Kyse ei ole sanamääristä vaan sisällöstä. Kun lukioon mennessä pakkoruotsi ei ole keskivertopoikaa motivoinut oppimaan edes alkeita kunnolla. Yksinkertaisesti kolmeen vuoteen ei opita kieltä jos sitä ei tahdo oppia. Nämä muhametit siitä hyviä esimerkkejä. Ihan turhaa siis vaatia kunnon pohdiskelua jos oppilasaines on käytännössä halutonta. Siksi kielikoulutuskaan nykymuodossaan ei toimi. Matuille telkkarit ja yksi tulkki hoitaa telkkarin välityksellä kielenopetuksen per kieli. Kysymyksiä voi lähettää selvällä suomenkielellä netissä tai tekstarina. Ja ulos ei tulla ennen kuin kielitaito riittää kaikkiin vaatimuksiin. Eli useimmissa hommissa vähintään B2, mutta omin luvin rajan yli tulleilta tulisi vaatia C1 kielitaidon taso koska tulemalla laittomasti rajan yli he ovat osoittaneet että heillä on motivaatio integroitua suomalaiseen kulttuuriin.

http://www.oph.fi/download/111628_KIELITAIDON_TASOJEN_KUVAUSASTEIKKO.pdf
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

Kallan

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 904
  • Liked: 5569
  • Panda nimeltä Kallan.
Propaganda ja mokutus suomalaisissa kouluissa (yhdistetty)
« Vastaus #25 : 19.12.2015, 18:36:33 »
Ykkönenhän on helppo kääntää itseään vastaan siten että kirjoittaa suvaitsevaiselle jonka on hyväksyttävä kantasuomalaiset valkoiset kotimaassaan ja tuomittava armotta puheet rasistisesta ideologiasta nimeltä monikulttuuri. Jos sorrosta pitää mainita niin arabinaisille ehdoton burqavapaus ja arabimiehille burqapakko. Sitten muistuttaa vielä lopuksi kuinka tällaiset väestönsiirtoideologiat ovat vaarallisia silleen ovelasti naamioituna mutta kuitenkin niin näkyvästi että opettajan on pakko hyväksyä se.

Eiköhän tuosta saisi sen 130 sanan kirjoitelman aikaiseksi helposti.

Tapza

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 779
  • Liked: 3031
Propaganda ja mokutus suomalaisissa kouluissa (yhdistetty)
« Vastaus #26 : 19.12.2015, 19:12:42 »
Miksi ei voi skannata mukaan kirjan etusivua että jokainen vanhempi voi tarkistaa asian itse sekä mainita viestissäkin mistä kirjasta on kyse.

Tällainen sivun-kulmasta-skannattu-palanen jättää aina epäilyksen varjon.

Jos haluaa nostaa haloon koulukirjojen poliittisuudesta nostakaa kissa kunnolla pöydälle älkääkä vain vilauttako hännänpäätä.
∆v = ve⋅ln(m0/mf)

Aimo Räkä

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 374
  • Liked: 2124
  • pitäisi nähdä rikkautena
    • Rocker
Propaganda ja mokutus suomalaisissa kouluissa (yhdistetty)
« Vastaus #27 : 19.12.2015, 19:51:39 »
Jos kirjoittaisin ykkösestä, siitä tulisi hirvittävä parodia jota ope lukisi naama punaisena. Jos kirjoittaisin kakkosesta, siitä ei tulisi monikulttuurin ylistystä.
Tämä maa on suomalaisten.

Jack

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 141
  • Liked: 2590
Propaganda ja mokutus suomalaisissa kouluissa (yhdistetty)
« Vastaus #28 : 19.12.2015, 20:05:31 »
Jos tarkoitus on opettaa kirjoittamaan sitä, mitä ei tarkoita, tehtävä toimii hyvin.

Kokoliha

  • Vieras
Propaganda ja mokutus suomalaisissa kouluissa (yhdistetty)
« Vastaus #29 : 19.12.2015, 20:08:04 »
Kirjoitin Laudaturin äidinkielestä vuonna 1983. Kirjoitukseni aihe oli kehitysapu, ja miksi sitä ei pitäisi antaa enää tippaakaan ainakaan siinä muodossa kuin sitä jo tuolloin annettiin. Äidinkielen opettajani sanoi tuolloin, että kirjoitus oli siinä ja tässä, voiko sitä edes lähettää eteenpäin.

Ilmeisesti yo-lautakunnassa oli tuolloin jokin nuiva.