Kun itse olin oppilas, niin oli aika paljon hyvin vasemmistolaisia opettajia, jotka myös tunkivat aatettaan opetukseen. Kerran jouduin myös luokan eteen opettajan häpäistäväksi ja haukuttavaksi, kun kirjoitin erääseen esseeseen hänen näkemyksiensä vastaista tekstiä.
Eivätkä ajat ole muuttuneet. Päinvastoin, tulleet pahemmiksi, sillä politiikka tunkee yhä enemmän peruskoulutason ja lukion opetukseen jo oppimateriaaleissa. Melkein aineessa kuin aineessa saadaan sinne tungettua valtavirran poliittista pakkosyöttöä. Johan tuota SDP harjoitteli Pirkkalan peruskoulun kokeilussa 1970-luvulla. Nyt se on arkipäivää. Persut paha, ilmastonmuutosdenialistit paha, populistit paha, sosialistit ja ilmastonmuutoshysteerikot hyvä. Ugh ja uggamugga. Näistähän on täällä jo ollut esimerkkejä. Minulla on muutamia neuvostoliittolaisia koulun oppikirjoja, jotka kummasti muistuttavat nykyisiä suomalaisia aatteen sisällyttämisessä vähän kaikkiin aineisiin.
Kun olen itse toiminut opettajana, niin olen varonut tarkasti tuomasta omia poliittisia ja yhteiskunnallisia mielipiteitäni opetukseen. Minusta se on itsestäänselvyys ja vaatimus opetuksen poliittisesta neutraliteetista pitäisi olla hyvin jyrkkä. Aina kun tällaisia aiheita lähestyttiin, niin kehoitin oppilaita kriittisyyteen ja ottamaan itse selvää asioista ja ajattelemaan omilla aivoillaan. Perusopetuksen tärkeimpiä tehtäviä mielestäni onkin kasvattaa tiedonhaluisia, tietoa käsittelemään kykeneviä ja itsenäisesti ajattelevia valistuneita kansalaisia.
PS
Olen aina ihmetellyt, kuinka joku saattaa olla niin tylsämielinen, että kuvittelee että juuri hänen puoluejohtajansa, niin monista muista puoluejohtajista, omaavan ainoan, oikean ja täydellisen totuuden. On suorastaan katastrofi, että tälläisiä tylsäpäitä hyväksytään opettajiksi demokraattisessa yhteiskunnassa. Opettajan pitää olla humanisti, joka tunnustaa ihmisen erehtyväisyyden, eikä uusien fanaatikkojan kasvattaja.