Kirjoittaja Aihe: 2016-02-11 HS: Perheenyhdistäminen vaatii vastedes vakaita tuloja (yhdistetty)  (Luettu 182572 kertaa)

Kemolitor

  • Global Moderator
  • Jäsen^^^
  • *****
  • Viestejä: 5 589
  • Liked: 5385
  • Understanding is a three-edged sword.
Lainaus
Hallitus haluaa helpottaa Suomeen yksin tulleiden lasten perheenyhdistämisiä – Tätä se tarkoittaa käytännössä

Sisäministeriö käynnisti 15.7. lakihankkeen, jonka tavoitteena on lopettaa toimeentuloedellytyksen soveltaminen alaikäisiin perheenkokoajiin, jotka ovat saaneet oleskeluluvan kansainvälisen suojelun perusteella.

Perheenkokoajalla tarkoitetaan Suomessa asuvaa perheenjäsentä.

Sanna Marinin (sd) hallituksen ohjelmassa on linjattu, että ”toimeentuloedellytyksen soveltaminen kansainvälisen suojelun tarpeen perusteella oleskeluluvan saaneisiin alaikäisiin perheenkokoajiin lopetetaan.”
-----
Iltalehti pyysi aiheesta haastattelua ministeri Ohisalolta. Ohisalo on parhaillaan lomalla, joten vastausvuoron otti Ohisalon poliittinen valtiosihteeri Olli-Poika Parviainen (vihr), joka vastasi Iltalehden sähköpostilla lähettämiin kysymyksiin.

Mitä toimeentuloedellytyksen soveltamisen lopettaminen alaikäisiin perheenkokoajiin käytännössä tarkoittaa eli mikä muuttuu konkreettisesti?

– Jatkossa siis kansainvälistä suojelua saavan alaikäisen henkilön kohdalla toimeentulo ei enää olisi edellytys sille, että hänen perheenjäsenensä voisi saada oleskeluluvan. Tämä tukee lasten keskeisen perus- ja ihmisoikeuden eli oikeuden omaan perheeseen toteutumista.
-----
Ankkurilapseksi kutsutaan Suomessa alaikäistä turvapaikanhakijaa, joka toimii kohdemaahan heitettynä ”ankkurina”, ja jonka avulla muukin perhe saadaan maahan. Termi on yleisessä käytössä.

Onko Suomi nyt muuttamassa linjaansa siten, että ankkurilapsen lähettäminen Suomeen johtaa jatkossa aiempaa enemmän siihen, että myös hänen perheensä pääsee Suomeen?

– Alaikäisen ilman huoltajaa tulleen turvapaikanhakijan kansainvälistä suojelua koskeva hakemus käsitellään pitkälti samassa prosessissa kuin täysi-ikäistenkin, mutta lapsen edun turvaamiseksi laissa on säädetty tietyistä alaikäisten menettelyn erityispiirteistä.
-----
Ankkurilapseksi kutsutaan Suomessa alaikäistä turvapaikanhakijaa, joka toimii kohdemaahan heitettynä ”ankkurina”, ja jonka avulla muukin perhe saadaan maahan. Termi on yleisessä käytössä.

Onko Suomi nyt muuttamassa linjaansa siten, että ankkurilapsen lähettäminen Suomeen johtaa jatkossa aiempaa enemmän siihen, että myös hänen perheensä pääsee Suomeen?

– Alaikäisen ilman huoltajaa tulleen turvapaikanhakijan kansainvälistä suojelua koskeva hakemus käsitellään pitkälti samassa prosessissa kuin täysi-ikäistenkin, mutta lapsen edun turvaamiseksi laissa on säädetty tietyistä alaikäisten menettelyn erityispiirteistä.
-----
Koko juttu:
IL: Hallitus haluaa helpottaa Suomeen yksin tulleiden lasten perheenyhdistämisiä – Tätä se tarkoittaa käytännössä

Roope

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 35 683
  • Liked: 94561
Iltalehti: Hallitus haluaa helpottaa Suomeen yksin tulleiden lasten perheenyhdistämisiä – Tätä se tarkoittaa käytännössä 27.7.2020

Lainaus
Iltalehti pyysi aiheesta haastattelua ministeri Ohisalolta. Ohisalo on parhaillaan lomalla, joten vastausvuoron otti Ohisalon poliittinen valtiosihteeri Olli-Poika Parviainen (vihr), joka vastasi Iltalehden sähköpostilla lähettämiin kysymyksiin.

Mitä toimeentuloedellytyksen soveltamisen lopettaminen alaikäisiin perheenkokoajiin käytännössä tarkoittaa eli mikä muuttuu konkreettisesti?

– Jatkossa siis kansainvälistä suojelua saavan alaikäisen henkilön kohdalla toimeentulo ei enää olisi edellytys sille, että hänen perheenjäsenensä voisi saada oleskeluluvan. Tämä tukee lasten keskeisen perus- ja ihmisoikeuden eli oikeuden omaan perheeseen toteutumista.

Parviainen sanoo, että lapsella on EU:n peruskirjan 24 artiklan mukaan oikeus hänen hyvinvoinnilleen välttämättömään suojeluun ja huolenpitoon.

– Lapsen oikeuksien sopimus puolestaan takaa, että lapsella on lähtökohtaisesti oikeus elää vanhempiensa kanssa, jos hänellä on hyvä ja turvallista olla heidän kanssaan. Lapsen vanhemmilla on tietyin poikkeuksin keskeinen rooli lapsen hyvinvoinnin ja huolenpidon turvaamisessa.

EU:n peruskirjaan ja lapsen oikeuksien sopimuksiin vetoaminen on tässä pelkkää käsienheiluttelua tietämättömien hämäämiseksi.

Suomen lainsäädäntö on perheenyhdistämisen osalta EU-säännösten ja samalla tietysti myös noiden sopimusten mukainen. Se voisi olla EU:n perheenyhdistämisdirektiivin puitteissa vielä paljon tiukempikin.

Lainaus
Ankkurilapsia?

Ankkurilapseksi kutsutaan Suomessa alaikäistä turvapaikanhakijaa, joka toimii kohdemaahan heitettynä ”ankkurina”, ja jonka avulla muukin perhe saadaan maahan. Termi on yleisessä käytössä.

Onko Suomi nyt muuttamassa linjaansa siten, että ankkurilapsen lähettäminen Suomeen johtaa jatkossa aiempaa enemmän siihen, että myös hänen perheensä pääsee Suomeen?

– Alaikäisen ilman huoltajaa tulleen turvapaikanhakijan kansainvälistä suojelua koskeva hakemus käsitellään pitkälti samassa prosessissa kuin täysi-ikäistenkin, mutta lapsen edun turvaamiseksi laissa on säädetty tietyistä alaikäisten menettelyn erityispiirteistä.

– Kaikkiin hakijoihin sovelletaan ulkomaalaislakia, ja menettely on ulkomaalaislain mukainen jokaisen hakijan osalta. Kaikkien hakijoiden tulee täyttää ulkomaalaislain edellytykset oleskeluluvan myöntämiseksi, ja kaikkia hakijoita kohdellaan yhdenvertaisesti.

Parviainen väistää kysymyksen, vaikka tietää hyvin vastauksen. "Kaikkia hakijoita kohdellaan yhdenvertaisesti", mutta alaikäinen saa Suomessa oleskeluluvan huomattavasti helpommin kuin täysi-ikäinen. Jonkinlainen oleskelulupa on käytännössä varma, ja oleskelun pitkittyessä se muuttuu helposti pysyväksi, vaikka suojeluntarvetta ei todettaisikaan.

Lainaus
Näettekö, että tässä alaikäisten pakolaisilmiössä voisi olla kyse siitä, että alaikäisten lähettämisellä parannetaan koko perheen mahdollisuuksia päästä Suomeen ja siten järjestelmää käytetään väärin hyväksi?

– Emme.

Ettepä tietenkään, vaikka esimerkiksi YK:n pakolaisjärjestö UNHCR tunnistaa ilmiön, eikä sen olemassaolosta ole oikeasti mitään epäselvyyttä.

Lainaus
– Lisäksi edellä mainitulla valtioneuvoston päätöksellä vastaanottaa 175 haavoittuvassa asemassa olevaa turvapaikanhakijaa vastataan akuuttiin tilanteeseen Välimeren alueella. Välimeren alueen EU-valtioilla on keskeinen rooli Eurooppaan kohdistuvan muuttoliikkeen hallinnassa. Muuttoliikepaineen kasvaessa niiden vastaanottokapasiteetti voi ylittyä. Tämän seurauksena turvapaikanhakijoille, ennen kaikkea lapsille, aiheutuu ylimääräistä inhimillistä hätää ja kärsimystä. Näitä ihmisiä vastaanottamalla Suomelle tarjoutuu konkreettinen mahdollisuus auttaa hädänalaisia ja samalla vastata YK:n pakolaisjärjestö UNHCR:n vetoomuksiin.

Kyse ei ole "muuttoliikepaineesta" tai "vastaanottokapasiteetin ylittymisestä". Kreikka selviytyisi tulijoista, jos vain haluaisi, vaan kun ei kiinnosta. Vaikka se ei näykään leireillä, Kreikka on saanut viime vuosina turvapaikanhakijoiden vastaanottoon peräti kaksi miljardia euroa EU-rahaa. Ei ole mitään syytä, miksi hakemusten käsittely ei kuuluisi nimenomaan Kreikalle.

Lisäksi tieto alaikäisten turvapaikanhakijoiden siirtämisestä vauraampiin EU-maihin toimii lähtömaissa yllykkeenä sille, että yhä useampi alaikäinen lähtee kohti Eurooppaa, kun Kreikkaan ei näköjään tarvitse jäädä.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Huppupelikaani

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 744
  • Liked: 6035
  • Dirty white boy
THL tutki perheenyhdistämisen kautta saapuneiden työllistymistä. Yle nostaa tutkimuksesta otsikkoon asti, että ”Perheenyhdistämisen kautta saapuneet miehet työllistyvät nopeammin kuin muut pakolaisryhmät”.

Minkäänlaisia lukemia tästä ”nopeammasta” työllistymisestä ei ole viitsitty uutiseen kirjoittaa, saati sitten tarkempaa vertailua muihin ryhmiin, mikä on työllistymisprosentti tai sen kehitys ajan kuluessa. Kai siinä tutkimuksessa sentään jotain numeroitakin on? Ihan vähän haiskahtaa siltä, että otsikoitu asia on ainoa positiivinen asia koko tutkimuksessa. No, epäilemättä tästäkin uutisesta tehdään se johtopäätös, että enemmän rahaa kotouttamiseen ja lisää perheenyhdistämistä MENA-maista ja äkkiä.

Lainaus
THL:n tutkimuspäällikkö Jussi Tervola arvioi laitoksen tiedotteessa, että perheenyhdistämisen kautta saapuneiden miesten työllistymistä voi helpottaa se, että aiemmin Suomeen saapuneet perheenjäsenet ovat saattaneet saada työllistymisen kannalta olennaisia tietotaitoja ja solmineet sosiaalisia verkostoja.

Perheenyhdistämisen kautta tulleet naiset sen sijaan työllistyivät muita hitaammin, tiedotteessa kerrotaan. Perheenyhdistämisen kautta saapuneet naiset ovat muita ryhmiä yleisemmin perhevapaalla maassaolon alusta lähtien, mikä THL:n mukaan viivästyttää heidän työllistymistään.

———

Tutkimuksessa seurattiin kaikkien vuosina 2001–2014 Suomeen muuttaneiden pakolaisten työtuloja, työttömyyttä ja perhevapaiden yleisyyttä. Aineistossa on noin 15 000 ihmistä, joista valtaosa on Irakista, Somaliasta, Afganistanista ja Iranista.
Koko juttu: https://yle.fi/uutiset/3-11590216
Yllä oleva viesti on ainutlaatuinen, poikkeuksellinen, kertaluonteinen, oikea-aikainen ja välttämätön Hommaforumin vakauden takaamiseksi.

Poikaseni, kunpa tietäisit, miten häikäilemättömästi tätä maata hallitaan.

RP

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 16 538
  • Liked: 11928
THL tutki perheenyhdistämisen kautta saapuneiden työllistymistä. Yle nostaa tutkimuksesta otsikkoon asti, että ”Perheenyhdistämisen kautta saapuneet miehet työllistyvät nopeammin kuin muut pakolaisryhmät”.

THL:n oma uutisotsikointi
Lainaus
Perheenyhdistämisen kautta saapuneet naiset työllistyvät muita pakolaisia hitaammin – miehillä tulos päinvastainen
https://thl.fi/fi/-/perheenyhdistamisen-kautta-saapuneet-naiset-tyollistyvat-muita-pakolaisia-hitaammin-miehilla-tulos-painvastainen

Sitten jos katsoo sen THL;n sivuilla linkatun asiasta tehdy tieteellisen julkaisun, niin sen graafeista itse asiassa ensimmäisenä mieleen painuva asia eivät ole nuo otsikoissa mainitut erot, vaan työttömyyden taso humanitäärisillä maahanmuuttajilla yleensä, mikä 12 Suomessa vietetyn vuoden jälkeen on pääosin suuruusluokkaa 60% (kuva ohessa) .
"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

Vänkääjä

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 509
  • Liked: 995
THL tutki perheenyhdistämisen kautta saapuneiden työllistymistä. Yle nostaa tutkimuksesta otsikkoon asti, että ”Perheenyhdistämisen kautta saapuneet miehet työllistyvät nopeammin kuin muut pakolaisryhmät”.

Minkäänlaisia lukemia tästä ”nopeammasta” työllistymisestä ei ole viitsitty uutiseen kirjoittaa, saati sitten tarkempaa vertailua muihin ryhmiin, mikä on työllistymisprosentti tai sen kehitys ajan kuluessa. Kai siinä tutkimuksessa sentään jotain numeroitakin on? Ihan vähän haiskahtaa siltä, että otsikoitu asia on ainoa positiivinen asia koko tutkimuksessa. No, epäilemättä tästäkin uutisesta tehdään se johtopäätös, että enemmän rahaa kotouttamiseen ja lisää perheenyhdistämistä MENA-maista ja äkkiä.

Lainaus
THL:n tutkimuspäällikkö Jussi Tervola arvioi laitoksen tiedotteessa, että perheenyhdistämisen kautta saapuneiden miesten työllistymistä voi helpottaa se, että aiemmin Suomeen saapuneet perheenjäsenet ovat saattaneet saada työllistymisen kannalta olennaisia tietotaitoja ja solmineet sosiaalisia verkostoja.

Perheenyhdistämisen kautta tulleet naiset sen sijaan työllistyivät muita hitaammin, tiedotteessa kerrotaan. Perheenyhdistämisen kautta saapuneet naiset ovat muita ryhmiä yleisemmin perhevapaalla maassaolon alusta lähtien, mikä THL:n mukaan viivästyttää heidän työllistymistään.

———

Tutkimuksessa seurattiin kaikkien vuosina 2001–2014 Suomeen muuttaneiden pakolaisten työtuloja, työttömyyttä ja perhevapaiden yleisyyttä. Aineistossa on noin 15 000 ihmistä, joista valtaosa on Irakista, Somaliasta, Afganistanista ja Iranista.
Koko juttu: https://yle.fi/uutiset/3-11590216
Onko tuota tutkimusta viimeistelty kuusi vuotta vai ihanko sattumalta aineisto loppuu  vuoteen 2014?

RP

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 16 538
  • Liked: 11928
Onko tuota tutkimusta viimeistelty kuusi vuotta vai ihanko sattumalta aineisto loppuu  vuoteen 2014?

Sanovat melko suoraan, että halusivat rajata 2015 pakolaisaallon sen ulkopuolelle. En nyt sitten tiedä, paljonko huonommaksi lukemat tuosta olisivat enää muuttuneet.
Lainaus
In 2015, the number of filed asylum applications reached new records (32,500 individuals), which is almost ninefold compared to the previous year. However, only a minority of newcomers was eventually granted a residence permit. The high inflow also resulted in tightened criteria for residence permit: before the crisis in 2015, 16% of the permit decisions for international protection were negative, whereas in 2016 the rate was 51%. The clear majority of claimants originated from Iraq, whereas in many other European countries Syrians were the principal group. The numbers of asylum seekers waned quickly close to the previous levels in 2016. The number of resettled refugees and family reunion migrants has remained relatively stable throughout the 2000s (Finnish Immigration Service 2019.)

This study pertains to humanitarian migrants and their reunited family members before the inflow of 2015. The study population consists of refugees and their family members who were granted residence permit to Finland between the years 2001 and 2014 and have resided in the country at least until 2015. These approximately 15,000 migrants originate mostly from Iraq, Somalia, Afghanistan and Iran. 40% of the study population arrived as asylum seekers. Both resettled refugees and family reunion migrants constitute 30% of the study population
https://link.springer.com/article/10.1186/s40878-020-00183-4
"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

Skeptikko

  • Administrator
  • Jäsen^^^
  • *****
  • Viestejä: 13 376
  • Liked: 20580
THL tutki perheenyhdistämisen kautta saapuneiden työllistymistä. Yle nostaa tutkimuksesta otsikkoon asti, että ”Perheenyhdistämisen kautta saapuneet miehet työllistyvät nopeammin kuin muut pakolaisryhmät”.

Täällä ilmeisesti tarkemmin. En itse ole ehtinyt tarkemmin tutustua:

Perheenyhdistämisen kautta saapuneet naiset työllistyvät muita pakolaisia hitaammin – miehillä tulos päinvastainen
https://thl.fi/fi/-/perheenyhdistamisen-kautta-saapuneet-naiset-tyollistyvat-muita-pakolaisia-hitaammin-miehilla-tulos-painvastainen

Lainaus
Tutkimuksessa seurattiin kaikkien vuosina 2001–2014 Suomeen muuttaneiden pakolaisten työtuloja, työttömyyttä ja perhevapaiden yleisyyttä.

Kaikkiaan aineistossa on noin 15 000 henkilöä, joista valtaosa on lähtöisin Irakista, Somaliasta, Afganistanista ja Iranista. Tutkimuksen aineisto on koottu Kelan, Verohallinnon ja Digi- ja väestötietoviraston rekistereistä.

Tutkimus on osa Suomen Akatemian Strategisen tutkimuksen neuvoston rahoittamaa Tackling Inequalities in Time of Austerity – Eriarvoisuuden torjuminen niukkuuden aikana (TITA) -tutkimushanketta. Hankkeessa ovat mukana Turun yliopisto, Helsingin yliopisto, Itä-Suomen yliopisto, Tukholman yliopisto, Diakonia-ammattikorkeakoulu, THL ja Kela.
...
Tervola, J. 2020. Different selection processes, different outcomes? Comparing labor market integration of asylum refugees, resettled refugees and their reunited family members in Finland. Comparative migration studies 8 (28).

Policy Brief: Perheenyhdistämisen kautta saapuneet naiset työllistyvät muita pakolaisia hitaammin – miehillä tulos päinvastainen

PS, liitteenä nyt kuvaajat, joista näkyy miten heikkoa työllistyminen palkkatuloilla mitattuna on kaikissa ryhmissä. Kyse ei ole todellakaan mistään nettomaksajaryhmästä yhteiskunnalle.

PS, Hesarikin innostunut julistamaan tätä ilosanomaa. Tosin iloisesti myöskin unohtanut mainita kuinka heikoksi työllistyminen jää ja kuinka pieniä erot näiden ryhmien villä tosiasiassa ovat:

Perheenyhdistämisen kautta saapuvat miehet työllistyvät muita pakolaisia nopeammin – ”Tulokset herättävät kysymään, pystyttäisiinkö kotouttamistoimia kohdentamaan äideille”
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000006667140.html

Lainaus
”Perheenyhdistämisen kautta saapuneiden miesten työllistymistä voi helpottaa, että aiemmin saapuneet perheenjäsenet ovat ehkä jo saaneet työllistymisen kannalta olennaista tietotaitoa ja solmineet sosiaalisia verkostoja”, sanoo THL:n tutkimuspäällikkö Jussi Tervola tiedotteessa.

Samaa kautta saapuneiden naisten työllistymisen hitautta selittää osin perheellistyminen. He ovat muita ryhmiä yleisemmin perhevapaalla heti maassa olemisen alusta lähtien.
« Viimeksi muokattu: 12.10.2020, 13:21:06 kirjoittanut Skeptikko »
En homona toivota tervetulleiksi Suomeen henkilöitä, jotka haluavat tappaa minut:
http://www.bbc.com/news/magazine-33565055

Tanskan pakolaisapu: hallitsematon tulijatulva johtamassa armageddoniin ja yhteiskuntamme tuhoon:
http://jyllands-posten.dk/international/europa/ECE7963933/Sammenbrud-truer-flygtningesystem/

Olipakerranelämä

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 79
  • Liked: 104
" Miksi Suomen hallitus sallii Maahanmuuttovirastolta jatkuvan lainvastaisen toiminnan? Miksi Petteri Orpoa ei aseteta syytteeseen virkavirheestä?"

Tuossapa pohdittavaa kaikille ja lainlaatijoillekin, mutta mitäänhän ei tapahdu, koska suomen oikeuslaitoksella ei liene resulsseja asioiden tutkimiseen ja koska orvon kaltaisilla miljonääreillä oli parin edellisen enemmistöhallituksen aikana aikaa laatia liukuhihnatahtiin lakeja, joita voivat soveltaa aina mielensä mukaan ilman sanktioita?

Kun nykyään julkisessa mediassa ei sallita minkäänlaista kyseenalaistamista tai pelkotilojen julkituomista liittyen maahan tulevien aiheuttamiin uhkiin Suomen Kansalaisia kohtaan, eikö voi kun kauhulla seurata jälkipolvien henkiinjäämistaistelua olemassaolostaan ??

Maahamme tulevien perässä maahamme pääsee vapaasti myös " turisteja ", jotka pyrkivät eliminoimaan keinoja kaihtamatta noita omista kotimaistaan lähteneitä toisinajattelijoita ja noille nykyinen suomen valtamedia antaa metreittäin palstatilaa mm. mielipidepalstoilla, mutta evää pelkotiloissa elävien Suomalaisten mielipiteet.

Suomalaiset eivät saa olla huolissaan mm. lastensa raiskauksista, vanhuksiin kohdistuvista rikoksista, ryöstelyistä, nettipetoksista ym. ym., jos rikosten tekijöiksi osoittautuu ulkomaalaistaustaisia matuja ?

Nyt kaikki työvoimapulasta kärsivät työllistämään moniosaaja-matuja ilman yhteiskunnan tukiaisia, niin suomea demokraattiseksi valtioksi rakentaneetkin pääsevät nauttimaan työnsä tuloksista  ;)
« Viimeksi muokattu: 12.10.2020, 12:02:11 kirjoittanut Olipakerranelämä »

Roope

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 35 683
  • Liked: 94561

Lainaus
Frank Johansson
Miltä tuntuisi, jos sinulle sanotaan, ettet saa olla perheesi kanssa, koska sinulla on liian alhaiset tulot?

Tämä todellisuutta monille tänään Suomessa.

Auta meitä korjaaman vääryys, allekirjoita #perheenyhdistäminen vetoomus tulorajojen poistamisesta.

Miltä tuntuisi, jos sinulle sanotaan, että joudut maksamaan turvapaikanhakijan Suomeen muuttavan perheen elatuksen, koska maksat veroja?

Lainaus
Kohtuuttomat tulorajat vievät turvaa saaneilta oikeuden perheeseen

Suomesta suojelua saaneiden on lähes mahdotonta saada perheitään luokseen perheenyhdistämisen ehtona olevan kohtuuttoman toimeentuloedellytyksen takia.

Nelihenkisessä perheessä perheenkokoajan kuukausitulojen on oltava nettona 2600 euroa. Yli puolet suomalaisista tienaa vähemmän.

Hallitusohjelmassa on sitouduttu poistamaan toimeentuloedellytys Suomeen yksin tulleilta lapsilta. Se ei vielä riitä – toimeentuloedellytys on poistettava kaikilta kansainvälistä suojelua saaneilta. Lapsilla on oikeus vanhempiinsa myös silloin, kun perheenkokoaja on Suomesta suojelua saanut aikuinen.

Oikeus perheeseen on yleismaailmallinen, jokaiselle kuuluva ihmisoikeus. Kansainvälistä suojelua saaneille perheenyhdistäminen on lisäksi ainoa tapa mahdollistaa yhteinen perhe-elämä turvallisissa oloissa. Toimeentuloedellytys pitää poistaa – allekirjoita vetoomus!


Hyvä sisäministeri Ohisalo,

Vaadin, että

-  Toimeentuloedellytys poistetaan kaikilta kansainvälistä suojelua saaneilta.
-  Perheenyhdistämistä helpotetaan, jotta kansainvälistä suojelua saaneiden oikeus perheeseen toteutuu.

Amnesty

Kun perheenyhdistämisen viitteellinen tuloraja on alunperinkin alle suomalaisen köyhyysrajan, ei voi puhua ainakaan kohtuuttomasta, etenkin kun tuloiksi lasketaan monet sosiaalietuudet kuten lapsilisät ja asumistuki.

"Oikeus perheeseen" toteutuu Suomessa paljon löysempien sääntöjen kautta kuin muissa EU-maissa ja EU-lainsäädännössä. Suomella lienee perheenyhdistämissäännöissä enemmän kiristämisen varaa (mm. EU-direktiivi) kuin millään muulla EU-maalla.

Lainaus käyttäjältä: Amnesty
Kansainvälistä suojelua saaneet ihmiset ovat joutuneet pakenemaan vainoa, muita vakavia ihmisoikeusloukkauksia tai vaarallisia oloja, kuten konflikteja. He ovat ehkä lähteneet alun perin matkaan perheensä kanssa, mutta joutuneet matkalla heistä eroon. Heidän perheensä on mahdollisesti joutunut jäämään kotiin esimerkiksi matkan vaarallisuuden tai kustannusten takia.

Tällaista sanotaan ankkurilapsen lähettämiseksi.

Alaikäistä tai sellaista teeskentelevää ei lähetetä Eurooppaan siksi, että matka olisi hänelle vähemmän vaarallinen, vaan koska alaikäisen oleskelulupa ja perheenyhdistäminen on sopivassa maassa kuten Suomessa lähes varma.

Lainaus käyttäjältä: Amnesty
Suojelua saaneet eivät voi palata perheensä luokse. Heillä on kuitenkin oikeus perheeseen, kuten kaikilla muillakin ihmisillä. Siksi perheenyhdistämisen on tapahduttava turvallisiin oloihin. Lähtömaahan jäänyt perhe elää useimmiten samoissa turvattomissa oloissa kuin mistä suojelua saanut on paennut.

Yhdistettävä perhe asuu tyypillisesti turvallisissa oloissa joko omassa tai kolmannessa maassa (Kenia, Turkki jne.), mutta Suomesta oleskeluluvan saanut ei vain suostu palaamaan sen luokse. Tuhannet vuonna 2015 Suomeen tulleet irakilaisnuoret olettivat saavansa nopeasti oleskeluluvan ja sen jälkeen perheensä tänne, mutta ruuhkan nähtyään irakilaiset palasivat häntä koipien välissä takaisin kotiin perheidensä luo.

Lainaus käyttäjältä: Amnesty
Perheenyhdistämisen vaikeuttaminen hankaloittaa myös kotoutumista, jonka edistämisestä Suomi puhuu. Perheestä erillään eläminen on omiaan aiheuttamaan jatkuvaa huolta ja ahdistusta perheen puolesta. Varsinkin jos perhe on jäänyt samoihin oloihin, mistä Suomesta suojelua saanut on paennut. Vaikeasta matkasta toipuminen sekä uuteen maahan integroituminen saattavat tällöin estyä tai hidastua.   

Ilman perhettä elämisen on ruotsalaisessa tutkimuksessa todettu helpottavan nuorten integraatiota. Tämän voi olettaa johtuvan esimerkiksi siitä, että perhe ei ole repimässä nuorta oman fundamentalistisen kehitysmaakulttuurinsa suuntaan.

Lainaus käyttäjältä: Amnesty
YK:n lapsen oikeuksien sopimuksen mukaan kaikessa viranomaistoiminnassa on ensisijaisesti otettava huomioon lapsen etu. Myös perheen jälleenyhdistämistä koskevat hakemukset on käsiteltävä myönteisesti, humaanisti ja kiireellisesti. Tämä ei kuitenkaan näillä säännöksillä ja käytänteillä Suomessa toteudu. Nykyinen lainsäädäntö ei edistä perheenyhdistämisen toteutumista. Lasta ei saa erottaa vanhemmistaan.   

EU-oikeudessa ja EU-tuomioistuimen oikeuskäytännössä perheenyhdistäminen on pääsääntö. EU:n jäsenvaltiot eivät saa käyttää harkintavaltaansa EU-oikeuden tavoitteiden, eli perheenyhdistämisen edistämisen, vastaisesti.   

Ihan turha vedota ainakaan kansainvälisiin sopimuksiin, kun Suomi ylittää niiden vaatimukset luultavasti korkeammalta kuin mikään muu EU-maa. Jos Suomi muka rikkoo perheenyhdistämiskäytännöillään sopimuksia, silloin rikkovat kaikki muutkin maat, eikä sopimuksilla ole arvoa.

Sopimukset ja oikeuskäytännöt nimenomaan eivät velvoita yhdistämään kansainvälistä suojelua saaneiden perheitä ilman ehtoja, kuten Amnesty vaatii.

Lainaus käyttäjältä: Amnesty
Allekirjoita vetoomus. Perheenyhdistäminen ei saa olla mahdotonta! 

Perheenyhdistäminen ei propagandahokemasta huolimatta ole "mahdotonta", vaan yhdistämisiä on tehty Suomessa viime vuosina enemmän kuin koskaan.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Toni R Jyväskylästä

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 3 798
  • Liked: 6333
  • Minä olen kaapumies!
Perheenyhdistäminen on tehty laissa hyvin vaikeaksi

Hesarissa on kommentointi auki ja lunta tulee tupaan.

Lainaus
Suomessa on edelleen yksi EU:n löysimmistä maahanmuuttopoliitiikasta. Pohjoismaista Tanska noudattaa paljon kireämpää linjaa. Ja demarien johdolla!

Lainaus
Tuossa vaatimuksessa ei ole mitään uutta eikä ihmeellistä. Ennen EU-jäsenyyttä suomalaisen puolison piti osoittaa kykenevänsä taloutensa ja asuntonsa puolesta pitämään huolta ulkomailta, myös EU-maasta, tulevasta puolisosta.

Jotta asia ei olisi ollut turhan helppo, piti vielä löytää sellainen asunto-osakeyhtiö, missä ei ollut ulkomaalaispykälää. Yhtiöitä, missä ulkomaalainen omistus sallittiin, pidettiin lainsäädännön tasolla kirjaimellisesti "vaarallisina".

Rajoitukset eivät estäneet "perheiden yhdistämistä" silloin, joten nykyisillä, paljon löysemmillä - suorastaan ultra-liberaaleilla, määräyksillä ei voi olla vaikutusta.
« Viimeksi muokattu: 30.03.2021, 15:04:20 kirjoittanut Toni R Jyväskylästä »

Kim Evil-666

  • Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
  • ****
  • Viestejä: 12 179
  • Liked: 56309
  • Saatanalliset Säkeet Tervetuloa!
Amnesty on kuin eräänlainen terroristijärjestö- joka toimillaan painostaa eri valtioita terrorisoimaan omia kantaväestöjään- muuttamalla heidän elinolojaan monilla tapaa sietämättömiksi.

Amnestyn epäpyhä tehtävä lienee hajoittaa eri maiden kulttuuriset ominaispiirteet- ja luoda tilalle kaoottinen sekakulttuuri- jossa juurevuus loistaa poissaoloaan. Suomi on otollinen maaperä Amnestyn kaltaiselle mädätyskoneistolle, sillä meillä on tarpeeksi huurupäinen päättäjistö toteuttamaan suomalaista maaperää paskovaa politiikkaa.

Oy Suomi Ab tulisi olla suomalaisen Suomen edunajaja- kaikessa ylitse muun. Mutta ilmeisesti "suomalaiset ensin ajattelu" on toden totta pahinta fanatismia- mitä maa päällään kantaa. Jotenkin tuntuu nykyään siltä- että suomalaisena Suomessa- olo on hieman kusetettu. (Sana hieman oli sarkasmia)
« Viimeksi muokattu: 30.03.2021, 15:37:53 kirjoittanut Kim Evil-666 »
Sävytteisviritteinen ja erittäin Nuiva!
Pohjoinen Perkele! Arktisen alueen Eko-Mörökölli!
Ethnos Nation!

"islam on kallon ajettelukeskukset tyhjentävä lobotomia." - Veikko

Titus

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 9 660
  • Liked: 13958
Lainaus
Frank Johansson
@FrankAmnesty
Miltä tuntuisi, jos sinulle sanotaan, ettet saa olla perheesi kanssa, koska sinulla on liian alhaiset tulot?

Tämä todellisuutta monille tänään Suomessa.

Varmaankin samalta kuin en saisi mennä vuokraamalleni mökille, mutta naapuri joka omistaa mökkinsä saa sille mennä.

 :silakka:
Don't give me that do goody good bullshit

Histon

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 449
  • Liked: 3996
  • Puolinuiva
THL tutki perheenyhdistämisen kautta saapuneiden työllistymistä. Yle nostaa tutkimuksesta otsikkoon asti, että ”Perheenyhdistämisen kautta saapuneet miehet työllistyvät nopeammin kuin muut pakolaisryhmät”.

Täällä ilmeisesti tarkemmin. En itse ole ehtinyt tarkemmin tutustua:

Perheenyhdistämisen kautta saapuneet naiset työllistyvät muita pakolaisia hitaammin – miehillä tulos päinvastainen
https://thl.fi/fi/-/perheenyhdistamisen-kautta-saapuneet-naiset-tyollistyvat-muita-pakolaisia-hitaammin-miehilla-tulos-painvastainen
[...]

Tuon Skeptikon liittämän graafin mukaan perheyhdistettyjen miesten surkeat työtulot alkavat entisestään tippua kymmenen maassaolovuoden jälkeen. Onko syynä kansalaisuuden mukanaan tuoma Kela-Gold?
Halla-aho: ”Perussuomalaisten ohjelmaan tai tavoitteisiin ei kuulu ihmisten geeniperimän tarkkailu tai suomalaisuuden määrittely ja rajaaminen tällaisin kriteerein. Suomeen on vuosisatojen ja -tuhansien aikana tullut kaikenlaista ainesta idästä, lännestä ja etelästä. Oleellista on se, kuka muuttoliikettä kontrolloi."

MiljonääriPlayboy

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 846
  • Liked: 16636
Missä on kansalaisvetoomus tulorajojen korottamiseksi? Allekirjoittaisin mikrosekunnissa.
PolPolle tiedoksi:
A) kaikki kirjoittamani on sarkasmia
B) Vous êtes des collaborateurs

simppali

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 4 410
  • Liked: 12021
  • junior koodari
Lainaus
Nelihenkisessä perheessä perheenkokoajan kuukausitulojen on oltava nettona 2600 euroa. Yli puolet suomalaisista tienaa vähemmän.

Niin, miksi sen "yli puolet" Suomalaisten täytyisi maksaa veroina tätä Frank Johannsonin märkää unta, ihan kituansioilla elävien ei tarvitse maksaa valtionveroina mitään,alaraja on n. 18.000€/vuosi

https://www.veronmaksajat.fi/Palkka-ja-elake/Valtion-tulovero/valtion-tuloveroasteikko-2020/#26d6ec3e

Johannsonille; elätä sinä itse niin monta perhettä kun oma taloutesi sietää, sen verran tulee piiskaa pallukoille välillisten verojen muodossa normipalkansaajalle, että pelkästä töissä käymisen ilosta tullaan tekemään vihersiirtymän ja perheiden yhdistelyjen myötä todella kallista.
« Viimeksi muokattu: 30.03.2021, 18:36:11 kirjoittanut simppali »
Kun painuvi päät muun kansan, maan,
Me jääkärit uskoimme yhä.

qwerty

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 11 587
  • Liked: 13371
  • The only way to fight hate is with even more hate
Lainaus
LUONNOS 13082021

4.2.3 Taloudelliset vaikutukset (sivu 25)

Maahantulosäännösten kiertämisen nojalla tehtiin vuosina 2018-2019 vuosittain n 10 kielteistä perhesidepäätöstä ilman huoltajaa tulleiden alaikäisten  huoltajille mutta vuonna 2020 ei yhtään kielteistä päätöstä. Vuositasolla lisäys saattaisi siten olla arviolta ehkä noin  0-10 myönteisesti ratkaistua perhesidehakemusta.
"Ihmisten välineellistäminen poliittisten tarkoitusperien edistämiseksi on jyrkästi tuomittavaa": Sisäministeri Ohisalo (virh.) 1.9.2021

Roope

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 35 683
  • Liked: 94561
Perheenyhdistämisen toimeentuloedellytyksestä luopuminen, kiertäviä konsuleita haalimassa Suomeen yhdistettäviä jne.

Lainaus
”Kukaan ei auta vaimoani Afganistanissa” – Kauniaisissa asuva Hussein, 27, on yksi monista perheen­yhdistämistä pitkään odottaneista afganistanilaisista

[...]

Oleskelulupaa hakevia afganistanilaisia haastattelisi Suomen suurlähetystö Intian New Delhissä, mutta sinne matkustaminen on käytännössä mahdotonta.

Pandemian aikana Intian rajat ja Suomen suurlähetystön asiakaspalvelu ovat olleet välillä kiinni ja välillä auki rajoitetusti.

Intian koronarajoitukset ovat haitanneet myös suurlähetystön toimintaa, kertoo konsulipäällikkö Pasi Tuominen ulkoministeriöstä. Haastatteluista on syntynyt ruuhka.

”Meidän tilamme eivät ole koronamielessä terveysturvallisia. Asiakkaiden, oman henkilökunnan ja tulkkien altistaminen ei olisi hyvä, mistä syystä kyky tehdä haastatteluita on merkittävästi heikentynyt.”

Intian rajojen avaaminen ja rajoitusten purkukaan eivät tosin auttaisi afgaaneja. Ensinnäkään Afganistanista ei tällä hetkellä lähde kaupallisia lentoja.

Lisäksi ulkomaalaislaki edellyttää, että he olisivat Intiassa laillisesti eli viisumin kanssa. Sellaista ei Afganistanin kaaoksen keskellä voi hankkia. Lisäksi matkustaminen on pakolaisille kallista.

Ulkoministeriö on pohtinut ratkaisuksi kiertävien konsulien lähettämistä Afganistanin naapurimaahan, kertoi ulkoministeri Pekka Haavisto (vihr) viime viikolla.

”Afgaaneilla ei ehkä ole kovin helppoa pääsyä Iraniin, Teheraniin, jota olemme miettineet. Nyt olemme pohdinnassamme tulleet ajatukseen, että Pakistaniin, Islamabadiin, voisimme lähettää kiertävän konsuliyksikön jossakin vaiheessa syksyä”, Haavisto sanoi.

[...]

Entä miksi hakeminen edellyttää vierailua lähetystössä paikan päällä?

Oleskelulupaa on haettava henkilökohtaisesti. Tämän jälkeen hakijan täytyy käydä todistamassa henkilöllisyytensä ulkomailla Suomen edustustossa tai Suomessa Maahanmuuttoviraston palvelupisteessä.

”Oleskelulupahakemukseen tarvitaan aina biometriikka eli sormenjäljet”, Tuominen sanoo.

[...]

Perheenyhdistämistä yritetään helpottaa myös hallituksen lakihankkeella. Se ei suoraan liity Afganistaniin, vaan juontaa juurensa hallitusohjelmaan ja koskisi kaikkia perheenyhdistämistä hakevia.

Vuonna 2016 Juha Sipilän (kesk) hallitus asetti perheenyhdistämisen edellytykseksi turvatun toimeentulon. Nyt lakiluonnoksessa ehdotetaan, että toimeentuloedellytys poistettaisiin kansainvälistä tai tilapäistä suojelua saavien ihmisten perheenjäseniltä, jos perhe on muodostettu ennen Suomeen saapumista.

Kyse olisi paluusta tilanteeseen ennen vuotta 2016.
Helsingin Sanomat 7.9.2021

Marinin hallitus on perunut tai perumassa suunnilleen kaikki edellisen hallituksen tekemät pienetkin muutokset turvapaikkalainsäädäntöön ja keksinyt myös ihan uusia konsteja humanitaarisen maahanmuuton kasvattamiseksi. Yleensä tällaista veivaamista katsotaan pahalla, mutta tässä tapauksessa sitä pidetään ihan normaalina ja hyväksyttävänä vain muutama vuosi Suomen ääriliberaalilla turvapaikkapolitiikalla aiheutetun vuoden 2015 kriisin jälkeen.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Näkkileipä

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 893
  • Liked: 1835
Hyvä Hussein 27, perheesi yhdistäminen on erittäin helppoa, palaa vain takaisin vaimosi ja perheesi luokse Afganistaniin, jos he eivät pääse Suomeen.

"Kukaan ei auta vaimoani Afganistanissa", vaimosi ja perheesi auttaminen on ainoastaan sinun vastuulla Hussein.

Pidän täysin käsittämättömänä sellaista ajatusta, jossa ollaan erittäin huolissaan vaimosta ja perheestä, mutta itse ei tehdä yhtään mitään asian korjaamiseksi, vaan vaaditaan muita tekemään kaikkensa, saadakseen perheensä yhteen.

Eikö se ole afganistanin miehelle suuri häpeä, että joku muu mies auttaa hänen vaimoaan, kun oikea aviomies ei siihen itse pysty tai halua?
Luulisi että olisi miehelle jopa kunnia asia, auttaa ihan itse omaa perhettään. Ilman muiden puuttumista asiaan.
On vain kaksi tapaa tehdä hommia, järkevä ja yksinkertainen tapa tai Suomen hallituksen tapa.

Kemolitor

  • Global Moderator
  • Jäsen^^^
  • *****
  • Viestejä: 5 589
  • Liked: 5385
  • Understanding is a three-edged sword.
Lainaus
Hallitus haluaa helpottaa Suomeen yksin tulleiden lasten perheenyhdistämisiä – Tätä se tarkoittaa käytännössä

Sisäministeriö käynnisti 15.7. lakihankkeen, jonka tavoitteena on lopettaa toimeentuloedellytyksen soveltaminen alaikäisiin perheenkokoajiin, jotka ovat saaneet oleskeluluvan kansainvälisen suojelun perusteella.
-----
Koko juttu:
IL: Hallitus haluaa helpottaa Suomeen yksin tulleiden lasten perheenyhdistämisiä – Tätä se tarkoittaa käytännössä

Hallituksen esitys on vielä rajumpi kuin vuosi sitten uutisoitiin, alaikäisiksi itseään väittäville tulisi automaattinen perheenyhdistäminen:

Lainaus
Hallitukselta kiistelty ehdotus perheenyhdistämisen helpottamisesta – Migri: ”Ei ole hallitun maahanmuuton edistämistä”
-----
Sisäministeriön maahanmuutto-osastolla, vastuuministeri Maria Ohisalon (vihr) poliittisessa ohjauksessa laadittu lakiluonnos ulkomaalaislain muuttamisesta merkitsisi toteutuessaan suurta höllennystä Suomen maahanmuuttopolitiikkaan.

Hallitus haluaa lakimuutoksella helpottaa kansainvälistä ja tilapäistä suojelua saavien henkilöiden perheenyhdistämistä. Ehdotetut muutokset, joissa korostuvat perhe-elämän suoja ja lapsen etu, ovat kuitenkin niin merkittäviä, että ne Migrin mukaan sotivat hallittua maahanmuuttoa vastaan.
-----
Ulkomaalaislain 36§:n mukaan, ”oleskelulupa perhesiteen perusteella voidaan jättää myöntämättä, jos on perusteltua aihetta epäillä perheenkokoajan saaneen oleskelulupansa maahantuloa tai maassa oleskelua koskevia säännöksiä kiertämällä antamalla vääriä tietoja henkilöllisyydestään tai perhesuhteistaan.”

Hallitus ehdottaa, että kyseiseen kohtaan tulisi seuraava lisäys: ”Jos perheenkokoaja on kansainvälistä suojelua saava alaikäinen, voidaan oleskelulupa perhesiteen perusteella jättää myöntämättä vain, jos perheenyhdistäminen Suomessa olisi lapsen edun vastaista.”
-----
Migrin mukaan ehdottomaan muotoiluun sisältyy se riski, että esimerkiksi erittäin vakavista rikoksista syytetyt tai suojelupoliisin arvion mukaan kansallisen turvallisuuden kannalta vaaralliseksi katsotut henkilöt lähettävät lapsensa edeltä maahan ja saavat näin heidän perusteella luvan itselleen.

– Tällainen luvan saamisen eräänlainen automatisointi tekee myös sen mahdolliseksi, että vanhemmat sivuuttavat turvapaikkaprosessin kokonaan omalta osaltaan lähettämällä lapsensa edeltä Suomeen turvapaikanhakijaksi mahdollistamaan oman maahanmuuttonsa perheenyhdistämismenettelyllä, Migri toteaa lausunnossaan.

Migrin mukaan se, että kansainvälistä suojelua saaneen alaikäisen perheenkokoajan vanhemmat vapautetaan kaikista muista ulkomaalaislaissa säädetyistä edellytyksistä ”ei ole hallitun maahanmuuton edistämistä.”

Puhutaan myös ankkurilapsi-ilmiöstä. Ankkurilapseksi kutsutaan Suomessa alaikäistä turvapaikanhakijaa, joka toimii kohdemaahan heitettynä ”ankkurina”, ja jonka avulla muukin perhe saadaan maahan. Termi on yleisessä käytössä.
-----
Sisäministeriön 15.7.2020 käynnistämän lakihankkeen tavoitteena on lisäksi lopettaa toimeentuloedellytyksen soveltaminen alaikäisiin perheenkokoajiin, jotka ovat saaneet oleskeluluvan kansainvälisen suojelun perusteella.

Perheenkokoajalla tarkoitetaan Suomessa asuvaa perheenjäsentä.

Hallituksen esitysluonnoksessa on arvioitu, että toimeentuloedellytysten poistaminen lisää myönteisten päätösten määrää noin 200 päätöksellä vuodessa. Esitysluonnoksesta löytyy myös arvio, jonka mukaan perhesidehakemuksia ei nykyään jätetä tekemättä ”kovin merkittävissä määrin.”

Migri on asiasta eri mieltä. Sen arvion mukaan ”useampi hakija” on jättänyt kokonaan hakematta oleskelulupaa, koska he ovat tienneet, ettei toimeentuloedellytys täyty.
-----
Koko juttu:
IL: Hallitukselta kiistelty ehdotus perheenyhdistämisen helpottamisesta – Migri: ”Ei ole hallitun maahanmuuton edistämistä”

RP

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 16 538
  • Liked: 11928
Lausunnot https://intermin.fi/hankkeet/hankesivu?tunnus=SM023:00/2020 (pyydetty mm. tahoilta Pakolaisneuvonta RY., Ihmisoikeuskeskus, Suomen pakolaisapu Ry, Amnesty International Suomen osasto ja Turvapaikanhakijoiden tuki Ry. Ehkä hieman tietyyyn suuntaan asentuneita nuo ei-valtiolliset toimijat.)

Maahanmuuttovirastolta:
Lainaus
Esitysluonnoksessa ei oteta lainkaan kantaa siihen, miten ehdotettua muutosta tulee soveltaa silloin, kun asiassa on viitteitä yleisen järjestyksen tai turvallisuuden vaarantamisesta (YJT-perusteet, 36 § 1 mom.) tai silloin, jos asianosainen esittää väärennettyjä asiakirjoja. Esitysluonnoksessa ei oteta kantaa myöskään siihen, miten ehdotettua lisäystä sovelletaan silloin, jos hakija ei täytä yleisiä maahantulon edellytyksiä, esimerkiksi jos hakijalla on voimassa olevan maahantulokielto. Ehdotetun lisäyksen myötä perheenyhdistämisasiassa ei voi enää tehdä kielteistä päätöstä silloin, jos perheenkokoajana toimivan kansainvälistä suojelua saaneen alaikäisen katsotaan saaneen oman oleskelulupansa maahantuloa tai maassa oleskelua koskevia säännöksiä kiertämällä antamalla vääriä tietoja henkilöllisyydestään tai perhesuhteistaan.
Lainaus
Nyt ehdotetussa ehdottomassa muotoilussa on se riski, että esimerkiksi erittäin vakavista rikoksista syytetyt tai suojelupoliisin arvion mukaan kansallisen turvallisuuden kannalta vaaralliseksi katsomat henkilöt lähettävät lapsensa edeltä maahan ja saavat näin heidän perusteella luvan itselleen. Tällainen luvan saamisen eräänlainen automatisointi tekee myös sen mahdolliseksi, että vanhemmat sivuuttavat turvapaikkaprosessin kokonaan omalta osaltaan lähettämällä lapsensa edeltä Suomeen turvapaikanhakijaksi mahdollistamaan oman maahanmuuttonsa perheenyhdistämismenettelyllä. Se, että kansainvälistä suojelua saaneen alaikäisen perheenkokoajan vanhemmat vapautetaan kaikista muista ulkomaalaislaissa säädetyistä edellytyksistä ei ole hallitun maahanmuuton edistämistä (1 §).
Lainaus
Esitysluonnoksessa todetaan: ”Kun henkilön on katsottu olevan kansainvälisen suojelun tarpeessa, ei hänen lähtönsä valtiosta, johon nähden hänelle on myönnetty kansainvälistä suojelua, voida katsoa tapahtuneen vapaaehtoisesti.” Virke ei pidä täysin paikkaansa. Turvapaikkahakemus tutkitaan suhteessa kansalaisuusvaltioon, mutta iso osa viime vuonna turvapaikan saaneista ilman huoltajaa olevista alaikäisistä ei ole koskaan käynytkään kotimaassaan (esimerkiksi Iranissa asuvat afganistanilaiset). On myös mahdollista, ettei hakijalla ole ollut mitään pakottavaa syytä lähteä kotimaastaan, mutta kotimaasta lähdön jälkeen on tapahtunut jotain, minkä vuoksi hakija on turvapaikkatutkinnan aikaan kansainvälisen suojelun tarpeessa. Hakijalle on voinut myös syntyä turvapaikkaperusteita vasta matkalla Suomeen.
Lainaus
Lapsen suojeluntarve on voinut syntyä myös vanhempien toimien seurauksena tai heidän myötävaikutuksellaan. Vanhemmat voivat olla lasta vainoava taho ja lapselle voidaan myöntää turvapaikka perheenjäsenten lapseen kohdistamien oikeudenloukkausten perusteella (esimerkiksi ympärileikkauksen uhka). Lapselle voidaan myös myöntää turvapaikka sillä perusteella, että hänellä ei ole turvaverkkoa kotimaassa, jos muu perhe oleskelee kotimaan ulkopuolella. Tämän perusteen kohdalla on välillä tilanteita, joissa suojelulle ei olisi ollut perustetta, jos perhe olisi ollut yhdessä. Käytännössä lapsi voi siis saada kansainvälistä suojelua, koska hän on kotimaahansa nähden turvaverkoton alaikäinen, miltä lähtee pohja heti, kun perhe yhdistetään Suomeen.
Lainaus
36 §:n 3 momentin perusteella voidaan tehdä kielteinen päätös esimerkiksi silloin, jos perheenkokoaja on oman lupaprosessinsa yhteydessä antanut vääriä tietoja perhesuhteistaan ja saanut esimerkiksi turvapaikan yksinäisenä naisena, mutta myöhemmin aviomies hakeekin oleskelulupaa perheenyhdistämisen kautta. Esitysluonnoksesta ei käy ilmi se, miten ehdotettua muutosta tulisi soveltaa, jos hakijana olevan vanhemman lupahakemus tulee hylätä lapsen edun vuoksi. Nykyisen 36 §:n 3 momentin soveltamislogiikan mukaan lapsen olisi tullut antaa oman lupaprosessinsa yhteydessä harhaanjohtavia tietoja omasta edustaan, mikä ei liene lainsäätäjän tarkoitus. Maahanmuuttovirasto katsoo, että hakemuksen hylkääminen tulisi perustella hakijan olevan vanhemman toiminnan perusteella, eikä perheenkokoajana toimivan lapsen toiminnan perusteella.
Lainaus
Lainsäädännöllä ja sitä seuraavalla päätöskäytännöllä voidaan vaikuttaa siihen, miten perheet lähtömaissa arvioivat mahdollisuuksiaan saada oleskelulupa vieraasta valtiosta. Jos se on helpointa lapsen kautta, niin lapsia lähetetään jatkossakin yksin matkaan ja he joutuvat olosuhteisiin, joissa lapsen etu ja oikeudet vaarantuvat. Esitysluonnoksessa ei ole arvioitu lapsen edun toteutumista siitä näkökulmasta, että ilman huoltajaansa liikkuvan lapsen turvallisuus ja hyvinvointi ovat matkan aikana alttiina erilaisille riskitekijöille.
Lainaus
Esitysluonnoksessa ei oteta kantaa siihen, koskeeko uudelleen muotoiltu 38 § vain biologisia lapsia ja kasvattilapsia vai myös esimerkiksi sisaruksia, jotka hakevat lupaa muuna omaisena. Asia olisi hyvä selventää.
Esitysluonnoksessa ei myöskään oteta kantaa tilanteisiin, jossa perheenkokoaja tai hakija on ehtinyt täysi-ikäistymään prosessin aikana ja perustamaan oman perheen. Kohdellaanko häntä silti alaikäisenä hakemuksen vireytyspäivän mukaisesti, vaikka hän on aloittanut lapsuuden perheestä erillisen oman perhe-elämän?
Lainaus
Nyt ehdotettu 4 momentin uusi muotoilu mahdollistaa esimerkiksi sen, että henkilö voi tulla valituksi Suomeen kiintiössä, avioitua sen jälkeen ja hakea myöhemmin puolisolleen lupaa vanhana perheenjäsenenä.
'
Lainaus
Viraston arvion mukaan useampi hakija on jättänyt kokonaan hakematta oleskelulupaa, koska he ovat tienneet, ettei toimeentuloedellytys täyty heidän kohdallaan. Virasto on myös käsitellyt hakemuksia, jotka on jätetty vasta pitkän ajan kuluttua sen vuoksi, että perheenkokoaja on kerryttänyt ensin riittävää toimeentuloa. Vaikka toimeentuloedellytyksestä on voitu tietyin edellytyksin poiketa, eivät kaikki hakijat ole luottaneet sen toteutumiseen heidän kohdallaan ja kallis hakemus on jätetty siksi tekemättä. Siten Maahanmuuttovirasto arvioi, että noin 200 myönteistä päätöstä lisää per vuosi ja vain vähäinen kasvu hakemusmäärissä on alakanttiin tehty arvio. Viraston arvion mukaan kasvu tulee olemaan suurempaa.

Niobium

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 729
  • Liked: 4383
Sitä olen joskus ihmetellyt, että mikä ajaa pakolaisuuteen tänne kylmän pohjolan perukoille, missä asuu perimmiltään umpimielistä ja sisäänpäin suuntautunutta sisäsiittoista kansaa?

Kun suuntia olisi muitakin, Afrikan manner on suunnattoman suuri. Laittakaa Yhdysvaltain kartta samassa mittakaavassa afrikan mantereen päälle?

Australia, anyone? Eikun euroopan halki ruotsin avustuksella tänne? Tänne pesemään vanhuksien pyllyjä. Unelma.
Kannatan tasa-arvoa. Sama palkka, samat vastuut ja velvollisuudet yksilön itselleen omaksumasta tai kokemasta sukupuolesta tahi muista ominaisuuksista riippumatta.

Tabula Rasa

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 24 110
  • Liked: 16180
  • Kuka jos en minä
Sitä olen joskus ihmetellyt, että mikä ajaa pakolaisuuteen tänne kylmän pohjolan perukoille, missä asuu perimmiltään umpimielistä ja sisäänpäin suuntautunutta sisäsiittoista kansaa?

Kun suuntia olisi muitakin, Afrikan manner on suunnattoman suuri. Laittakaa Yhdysvaltain kartta samassa mittakaavassa afrikan mantereen päälle?

Australia, anyone? Eikun euroopan halki ruotsin avustuksella tänne? Tänne pesemään vanhuksien pyllyjä. Unelma.

Rajat ylittävä sosiaaliturva, lastenraiskaajia puolustava media ja kolmossektori, ja kaikki jumalaiset oikeudet ilman minkäänlaisia velvollisuuksia.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

Blanc73

  • Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
  • ****
  • Viestejä: 11 936
  • Liked: 18334
  • Geenivirhe paholainen, Oulun osasto
Vihreiden toiminta Afganistan-keississä on ollut raivostuttavaa. Ohisalo on fanaattinen sekopää. Siinäpä muuten kaikille esimakua siitä mitä tapahtuisi, jos Vihreät saisivat täysin vapaat kädet päättää turvapaikkapolitiikasta. Kielteisiä turvapaikkapäätöksiä ei enää tulisi ja oleskelulupia jaettaisiin kuin irtokarkkeja. Ohisalo on itseasiassa jo yrittänyt romuttaa systeemiä tavalla, jolla kielteisellä päätöksellä ei olisi mitään merkitystä. Käsittämätöntä.
"Somaleissa on korkeasti koulutettuja runsaasti mm. koneinsinöörejä, Soile Syrjäläinen on huomannut. Heidän todistuksensa on vain jäänyt Somaliaan, hän toteaa."

Erikoislääkäri ja terapeutti Pirkko Brusila: "Muslimeilla seksuaalisuuden käsite on kantasuomalaisia laajempi."

Uuno Nuivanen

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 23 412
  • Liked: 42743
  • Boomer
Ohisalo on itseasiassa jo yrittänyt romuttaa systeemiä tavalla, jolla kielteisellä päätöksellä ei olisi mitään merkitystä.

Eipä sillä enää nykyään taida ollakaan juuri merkitystä. Perheenyhdistäminen ehkä hidastuu hieman.
"Afroeurooppalaisen liikkuvuuden poetiikka ranskankielisessä afrikkalaisessa kirjallisuudessa."

Suomen Akatemia on tukenut Anna-Leena Toivasen akatemiatutkijan viisivuotista hanketta 438  874 eurolla.

Roope

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 35 683
  • Liked: 94561
Helsingin Sanomat: Hallitus haluaa helpottaa perheen­yhdistämistä, perus­suomalaiset tekee väli­kysymyksen – Tutkija: ”Uudistusta ei voi pitää radikaalina mistään näkökulmasta” 7.10.2021

Ai, että hallituksen useimpiin muihin maihin verrattuna ääriradikaali perheenyhdistämispolitiikka ei ole radikaali, ei mistään näkökulmasta?

Tarvitsikohan toimittaja Joakim Westrén-Dollin kauankin hakea agendaan sopivaa asiantuntijaa? Viikko sitten hän valikoi Markku Jokisipilän perussuomalaisia käsittelevän kirjan kommentoijiksi liudan tutkijoita, joiden mukaan Jokisipilän kirjoitustyyli on "ongelma" ja kirja "epätieteellinen". Näin arvioi Emilia Palonen.

Lainaus käyttäjältä: Joakim Westrén-Doll, HS
Perussuomalaiset on jättämässä torstaina asiasta välikysymyksen, jossa puolue arvostelee erityisesti aikeita helpottaa perheenyhdistämistä.

UUDISTUKSEN myötä jatkossa kansainvälistä suojelua saavan alaikäisen tapauksessa toimeentulo ei enää olisi edellytys sille, saako myös perheenjäsen oleskeluluvan Suomeen.

Muutoksesta sovittiin hallitusohjelmassa.

Perussuomalaisten puheenjohtaja Riikka Purra arvioi puolueen tiedotteessa, ettei Suomen julkinen talous kestä maahanmuuttopolitiikan lievennyksiä. Purran mukaan Suomesta tulisi lainmuutoksen seurauksena ”Länsi-Euroopan liberaaleinta perheenyhdistämispolitiikkaa harjoittava valtio”.

Sisäministeriön johtava asiantuntija Tuuli Tuunanen perustelee perheenyhdistämisen helpottamista sillä, että sen myötä kansainvälistä suojelua saavien henkilöiden oikeus viettää perustuslain ja kansainvälisten sopimusten mukaista perhe-elämää paranisi.

"Oikeus...paranisi".

Samaa hivuttamista kuin al-Holin tapauksessa. Perustuslaki ja kansanväliset sopimukset eivät oikeuskanslerinkaan tulkinnan mukaan velvoittaneet isisläisten paluussa auttamiseen, vaikka hallitus ja ministeriöt antavat kaikin tavoin ymmärtää juuri niin. Samoin Afganistanin alkuperäisestä moninkertaiseen joukkoon laajennettujen evakuointien yhteydessä puhutaan "lain määräämästä konsuliavusta", vaikka konsuliavun velvoitteet ovat tähän asti olleet äärimmäisen niukat ja tarkasti rajatut.

Lainaus käyttäjältä: Joakim Westrén-Doll, HS
Alustavan arvion mukaan muutos kasvattaisi myönteisten perheenyhdistämispäätösten määrää noin kahdellasadalla päätöksellä vuodessa. Viime vuonna edellytyksen nojalla tehtiin kielteisiä päätöksiä 165 ja vuonna 2019 yhteensä 236.

Maahanmuuttoviraston mukaan kaksisataa myönteistä lisäpäätöstä vuodessa on ”alakanttiin tehty arvio”. Virasto arvioi, että todellisuudessa perhesidehakemusten ja päätösten määrä kasvaisi tätä huomattavasti enemmän.

“Jos laki muuttuu, niin se varmasti vaikuttaa intoon hakea. Moni jättää edellytyksen takia hakemuksen nyt tekemättä. Siksi sitä ei voi vain nykymääristä laskea”, sanoo maahanmuuttoviraston oikeuspäällikkö Jaakko Purontie.

Tämä on mokutukselle tyypillistä huijausta. Esimerkiksi pakolaiskiintiön korotusten kustannusarvioihin lasketaan vain valtion budjetin yhden vuoden suorat vaikutukset, vaikka elinkaarikustannukset ovat luokkaa satakertaiset ja jälkikasvun ja uuden maahanmuuton generoitumisen kautta vieläkin suuremmat.

Lainaus käyttäjältä: Joakim Westrén-Doll, HS
TUTKIJATOHTORI Milka Sormunen Helsingin yliopiston oikeustieteellisestä tiedekunnasta arvioi, että hallituksen esitys perheen­yhdistämisestä on paluu vuotta 2016 ja pakolaiskriisiä edeltävään lainsäädäntöön.

Vuonna 2016 ulkomaalaislakia kiristettiin muun muassa perheenyhdistämisen osalta. Myös turvapaikanhakijoiden oikeusturva heikkeni, Sormunen sanoo. Tuolloisia lakimuutoksia on kumottu jo aiemmin tänä vuonna.

”Nyt ehdotetut muutokset ovat paluuta aiempaan, eikä niitä nähdäkseni voi pitää radikaaleina mistään näkökulmasta”, Sormunen sanoo.

Väärin, väärin ja väärin.

Suomen perheenyhdistämispolitiikkahan oli muihin maihin verrattuna radikaalia jo vuoden 2015 kriisin edellä, mikä taas oli yksi merkittävä syy kriisiin Suomen osalta. Sen jälkeen muut maat ovat kiristäneet turvapaikkapolitiikkaansa paljon Suomea enemmän, joten ero on vain kasvanut.

Lisäksi lakimuutos ei ole vain paluu vanhaan vaan uuteen lakiin on leivottu sisään muun muassa alaikäiseksi itseään väittävien perheenyhdistämisautomaatti. Siinä missä aktivistit hokivat alaikäisten perheenyhdistämistä vuoden 2016 uudistuksen jälkeen (tosin jo sitä ennenkin) "mahdottomaksi", nyt perheenyhdistämishakemuksen hylkäämisestä tulisi ihan oikeasti mahdotonta, ellei perheenyhdistämistä erikseen todistettaisi alaikäisen hakijan edun vastaiseksi.

Jo pelkkä paluu vanhaankin olisi vaarallista, sillä Suomen löysä perheenyhdistämispolitiikka oli koko maailmassa ainutlaatuisen humanitaarisen suojelun kategorian ohella tärkein vetovoimatekijä, joka houkutteli Suomeen vuoden 2015 irakilaisvyöryn. Monet irakilaiset palasivat nopeasti kotiinsa, kun huomasivat, että perheenyhdistämisjonot venyivät tuolloin vuosien mittaisiksi. Missään muussa maassa ei havaittu tuolloin moista ilmiötä.

Lainaus käyttäjältä: Joakim Westrén-Doll, HS
”Perheenyhdistymisellä on yhä tietyt kriteerit. Ei voi tuoda vieläkään keitä tahansa serkkuja. Tämä ehdotettu lainsäädäntö toteuttaa nähdäkseni huomattavasti paremmin kansainvälisiä ihmisoikeussopimuksia ja EU-oikeutta.

"Toteuttaa...paremmin".

Ei mene niin, että mahdollisimman radikaali tulkinta sopimuksista on paras, vaan vähintään yhtä tärkeää sopimuksissa ovat niiden mahdollistamat rajoitukset. Muut maat tulkitsevat samoja sopimuksia paljon tiukemmin, mikä johtaa Suomen erityiseen houkuttelevuuteen tiettyjen ryhmien keskuudessa, mikä taas johtaa ongelmiin, kuten vuonna 2015 tapahtui.

Suomihan ei ollut lähelläkään muiden EU-maiden sääntöjä ja perheenyhdistämissopimusten määrittämiä maksimitiukennuksia edes vuoden 2016 lakimuutosten jälkeen.

Lainaus käyttäjältä: Joakim Westrén-Doll, HS
EU:N perheenyhdistämisdirektiivi sallii toimeentulon edellyttämisen perheen­yhdistämisessä. Edellytystä pitäisi kuitenkin tulkita hyvin suppeasti, Sormunen sanoo.

Tämä oli ongelmana vuoden 2016 jälkeisessä ulko­maalais­lain­säädännössä.

”Esimerkiksi lasten oikeudet kaventuivat. Vuoden 2016 jälkeen toimeen­tulo­edellytyksestä on voinut poiketa lapsen oikeuksien perusteella, mutta käytännössä tämän poikkeuksen soveltaminen on viimeiset viisi vuotta ollut hyvin kapeaa.”

Jos direktiivi ei miellytä, niin siitä vaan muuttamaan direktiiviä. Jos direktiivin tulkinta on Sormusen mielestä laiton, niin tavataan oikeudessa.

Oikeasti ongelma on Sormuselle se, että Suomeen ei tule tarpeeksi paljon porukkaa perheenyhdistämisen kautta. Sekään ei näköjään riitä, että turvapaikanhakijoiden perheenyhdistämisiä on tehty viime vuosina enemmän kuin koskaan ennen. Lisää on saatava vaikka totuutta muuntaen, koska "oikeudet" ja "sopimukset".
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Roope

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 35 683
  • Liked: 94561

Lainaus
Kaisa Väkiparta
Viestintäpäällikkö, Lääkärit Ilman Rajoja. Comms Manager @MSF_Finland. Pakolaiskysymykset ja ihmisyys.

Lainaus
Kaisa Väkiparta
Perheenyhdistäminen oli kansainvälistä suojelu saaneille jo ennen v. 2016 uudistuksia käytännössä hyvin vaikeaa, tiukennukset tekivät siitä monille mahdotonta. Pieni askel perusoikeuksia kunnioittavampaan suuntaan ei missään nimessä ole radikaali uudistus.

Kun humanitaaristen maahanmuuttajien perheenyhdistämisedellytyksiin tehtiin vuonna 2016 paljon EU:n perheenyhdistämisdirektiivin sallimaa pienemmät kiristykset, aktivistit syyttivät Suomea kansainvälisten sopimusten rikkomisesta ja huusivat suunnilleen murhaa.

Kun Marinin hallitus nyt peruu silloiset kiristykset ja vielä löysentää perheenyhdistämissääntöjä lisääkin EU:n radikaaleimmalle tasolle, kyseessä on viestintäpäällikön mukaan vain "pieni askel".
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Roope

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 35 683
  • Liked: 94561
Helsingin Sanomat, mielipide: Suomi hyötyisi helpotuksista perheenyhdistämisissä 15.10.2021

Lainaus
SANNA MARININ (sd) hallitus kaavailee lakimuutosta, joka antaisi kansainvälisen suojelun piirissä oleville ihmisille nykyistä paremmat mahdollisuudet saada perheenjäseniään Suomeen.

Ennakkotietojen perusteella hallitus aikoo esittää toimeentuloedellytyksen poistamista pakolaisten perheenyhdistämisissä sekä lapsen edun parempaa arviointia päätöksissä. Tarkoituksena on siis kumota Juha Sipilän (kesk) hallituksen tekemiä kiristyksiä. Niiden mukaan perheen­yhdistämisen yhtenä ehtona pidetään yhä esimerkiksi sitä, että saadakseen huoltajansa Suomeen maahan tulleella lapsella pitää olla tietyn suuruiset säännölliset kuukausitulot.

Muutoksen jälkeenkin perheenyhdistämisen kautta voisi saada luokseen pääsääntöisesti vain ydinperheen jäseniä eli lapsen, puolison tai huoltajan. Suomessa palattaisiin siis pitkälti käytäntöihin, jotka olivat voimassa ennen vuotta 2016.

Uudistus menisi vieläkin pitemmälle, kun se muun muassa käytännössä takaisi myönteisen perheenyhdistämispäätöksen alaikäiseksi itseään väittäville. Tällaista automaattia ei ole tiettävästi missään muualla.

Lainaus
ASIASTA käydyssä värikkäässä keskustelussa on esiintynyt myös näkemyksiä, joiden mukaan perheen­yhdistäminen olisi Suomelle kielteinen asia. Saamamme kokemuksen perusteella perheen­yhdistämisistä päinvastoin hyötyvät sekä pakolaiset että Suomi.

Myös Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) maahanmuuttajien keskuudessa tekemän terveys- ja hyvinvointitutkimuksen tulokset tukevat tätä näkemystä. Perheestä erossa olevilla on keskimääräistä useammin heikko kielitaito, työllistymisvaikeuksia, ongelmia koulutukseen osallistumisessa, vakavia masennus- ja ahdistusoireita sekä univaikeuksia.

Kyselystä ei voi vetää tuollaisia johtopäätöksiä, koska siinä ei tutkittu erikseen perheenyhdistämisen vaikutusta.

Lainaus
On niin pakolaisten kuin koko yhteiskunnankin etu, että perheenjäsenet saavat elää yhdessä.

Ei ole, jos se maa on Euroopassa. Ainoan tietämäni perheenyhdistämisestä tehdyn tutkimuksen mukaan alaikäiset turvapaikanhakijat integroituvat Ruotsissa perheensä kanssa huonommin kuin ilman perhettään.

Perheenyhdistäjän tuntemukset tai integroitumisen nyanssit ovat joka tapauksessa pikkuseikka, kun perheenyhdistäjä ja ennen kaikkea perhe ovat keskimäärin valtava taloudellinen taakka yhteiskunnalle.

Lainaus
PERHEENYHDISTÄMINEN on tehty nykyisellään äärimmäisen vaikeaksi, ja YK:n pakolaisjärjestö UNHCR on ollut huolissaan Suomen perheen­yhdistämiselle asettamista rajoituksista.

Perheenyhdistäminen ei ole kai missään EU-maassa niin helppoa kuin Suomessa, eikä lähelläkään esimerkiksi EU:n perheenyhdistämisdirektiivin sallimia rajoituksia, joten UNHCR saa sitten olla huolissaan ihan kaikesta.

Lainaus
Toisaalta joissain keskusteluissa perheenyhdistämiset on mielletty ”vetovoimatekijäksi”, joka ”houkuttelee” turvapaikanhakijoita.

Tästä ei ole mitään epäselvyyttä. Esimerkiksi monet vuonna 2015 Suomeen tulleet ja pian kotiinsa palanneet irakilaiset onnenonkijat pettyivät siihen, että heidän Euroopan helpoimmaksi tietämänsä perheenyhdistäminen kestäisi ruuhkan vuoksi liian kauan, useita vuosia.

Lainaus
Maailmassa on yli 80 miljoonaa kotinsa pakon edessä jättänyttä ihmistä. He lähtevät pakoon maista, joissa on sotaa ja kärsimystä. He pyrkivät valtioihin, joissa ei sodita ja joissa on turvallista asua ilman pelkoa ihmisoikeuksien polkemisesta.

Demokratia, ihmisoikeudet ja rauha ovat siis Suomen todellisia vetovoima­tekijöitä. Perhe-elämä ei ole vetovoimatekijä vaan ihmisoikeus, ja sitä Suomenkin tulisi oikeusvaltiona kunnioittaa.

Perhe-elämä ei ole vetotekijä, mutta perhe-elämä Euroopassa on, kuten voi päätellä haluttomuudesta palata perheen luokse turvalliseen maahan, vaikka siihen olisi mahdollisuus. Turvatonkin maa muuttuu oleskeluluvan saamisen jälkeen kelpo lomamaaksi, kuten nähtiin viimeksi Afganistanin evakuointien yhteydessä.

Lainaus
Oman kotimaan, kodin, omaisuuden ja sukulaisten jättäminen on äärimmäinen teko, johon ei ryhdytä ilman syytä. Usein osa perheestä saattaa jäädä matkan varrelle odottamaan, jotta edes yksi perheenjäsen pääsisi perille turvalliseen maahan.

Aivan. Perhe on sekin turvallisessa maassa kuten Turkissa tai Keniassa, ja ankkurilapsi, joita ei alaikäisinä käännytetä, lähetetään Suomeen hankkimaan oleskeluluvat koko perheelle. Se, että perhe on jo turvallisessa maassa, ei vaikuta perheenyhdistämishakemuksen käsittelyyn.

Lainaus
Katja Mannerström

Kirjoittaja on Suomen Pakolaisavun yhteiskuntasuhdepäällikkö.

Edit:

Mannerström ei esitä eikä pysty esittämään ainuttakaan tutkimusta, jonka mukaan Suomi hyötyy humanitaaristen maahanmuuttajien perheenyhdistämisistä.
« Viimeksi muokattu: 15.10.2021, 13:31:31 kirjoittanut Roope »
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

RP

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 16 538
  • Liked: 11928
Lainaus
Toisaalta joissain keskusteluissa perheenyhdistämiset on mielletty ”vetovoimatekijäksi”, joka ”houkuttelee” turvapaikanhakijoita.

Tästä ei ole mitään epäselvyyttä. Esimerkiksi monet vuonna 2015 Suomeen tulleet ja pian kotiinsa palanneet irakilaiset onnenonkijat pettyivät siihen, että heidän Euroopan helpoimmaksi tietämänsä perheenyhdistäminen kestäisi ruuhkan vuoksi liian kauan, useita vuosia.

Myöskin kun ylivoimainen enemmistö turvapaikanhakijoista tuli tuolloin Suomeen Ruotsin, Tanskan tai Saksan kautta, voinee turvallisesti lausua, että ainutkaan ei tullut tänne asti sen takia, että olisivat kokeneet olot hengenvaaralliseksi mainituissa maissa tai, että olisivat nähneet työllistymismahdollisuudet Suomessa paremmiksi. Jokin vetovoimatekijö kuitenkin selvästikin oli. Ainakaan henkilökohtaisesti en usko myöskään rakkauteen saunaa, muumipeikkoa, salmiakkia tai Ville Valoa kohtaan.
"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

Kallan

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 983
  • Liked: 2322
  • Panda nimeltä Kallan.
Vihreiden toiminta Afganistan-keississä on ollut raivostuttavaa. Ohisalo on fanaattinen sekopää. Siinäpä muuten kaikille esimakua siitä mitä tapahtuisi, jos Vihreät saisivat täysin vapaat kädet päättää turvapaikkapolitiikasta. Kielteisiä turvapaikkapäätöksiä ei enää tulisi ja oleskelulupia jaettaisiin kuin irtokarkkeja. Ohisalo on itseasiassa jo yrittänyt romuttaa systeemiä tavalla, jolla kielteisellä päätöksellä ei olisi mitään merkitystä. Käsittämätöntä.

En usko että edes ns. aidot kommunistit olisivat halunneet samanlaista systeemin romuttamista. Mutta Ohisalo on viherkommunisti, eli haluaa tuhota maamme - luultavasti täysin tietoisesti. En kyllä nyt äkkiseltään keksi, mitä hän siitä hyötyisi; Viikin asunto voisi muuttua tulevaisuudessa turhankin turvattomaksi jos kaikki äbäläwäbälät yms. tulisivat hänen hoodeilleen riehumaan ja asunnon arvo laskisi. Toki vaihtoehtona on paeta "muualle", mutta jos se "muukin" on tuhottu vastaavilla metodeilla, niin ei käy kateeksi Ohisaloa. Vallankumous kun syö aina lapsensa ja ennenkaikkea sen edistäjät. Ranskan vallankumouksessakin sitä auttaneet vapaamuurarit teloitettiin kun heitä ei enää tarvittu - "they had outlived their usefulness".

Mutta jokin minussa sanoo, että Maria ei kyllä tätä tee ideologisista syistä, taustalla lienevät aivan muut asiat. En yllättyisi jos dumppaisi Suomen kun tulee tiukka paikka. Tosin miten muualla suhtaudutaan isänmaansa pettäjiin, se on sitten toinen juttu.
Monikulttuurin menestystarinoita... hmm, Jugoslavia?

Roope

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 35 683
  • Liked: 94561
Lainaus
Juha Pylväs lyttää välikysymyksen maahanmuutosta: "Perustuu täysin virheellisiin tietoihin"

Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Juha Pylväs katsoo, että perussuomalaisten ja Liike Nytin esittämälle maahanmuuttopolitiikan kritiikille ei ole todellisia perusteita.

– Perussuomalaisten välikysymys perustuu täysin virheellisiin tietoihin, sillä kyseessä ei ole hallituksen esitys, vaan ministeriön työryhmän laittama lausuntopyyntö, Pylväs hämmästelee Suomenmaalle.

Myös SDP:n ryhmänjohtaja Antti Lindtman totesi torstaina, että kyse on vain sisäministeriön asettaman työryhmän esityksestä, joka on lausunnolla.

– Välikysymyksen osalta perussuomalaiset ampuvat sellaista savikiekkoa, joka ei ole vielä edes ilmassa, ryhmäpomo havainnollisti Ylen aamussa.

PYLVÄS toteaa, että keskusta on valmis hyväksymään sellaisen ulkomaalaislain uudistuksen, joka on kirjattu hallitusohjelmaan.

Esimerkiksi perheenyhdistämisen ehdoista hallitusohjelmassa lukee seuraavasti:

– Selvitetään perheenyhdistämiseen liittyviä ongelmia sekä kansainvälistä suojaa saavien perheenkokoajiin sovellettavien tulorajojen kohtuullisuutta ottaen huomioon perhe-elämän suoja, lapsen edun toteutuminen ja muissa Pohjoismaissa sovellettavien toimeentuloedellytysten taso ja käytännöt. Toimeentuloedellytyksen soveltaminen kansainvälisen suojelun tarpeen perusteella oleskeluluvan saaneisiin alaikäisiin perheenkokoajiin lopetetaan.

Sekä Pylväs että Lindtman korostavat, että lausuntopalautteen keruun jälkeen hallitus vielä rukkaa esitystä yhteensopivaksi hallitusohjelman kirjausten kanssa.
Suomenmaa 7.10.2021

Lainaus
SDP:n Lindtman Ylellä välikysymyksestä: "Perussuomalaiset ampuvat savikiekkoa, joka ei ole edes ilmassa"

SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Lindtman pitää perussuomalaisten ja Liike Nytin maahanmuuttoa koskevaa välikysymystä ennenaikaisena ja epäloogisena.

– Välikysymyksen osalta perussuomalaiset ampuvat sellaista savikiekkoa, joka ei ole vielä edes ilmassa, Lindtman sanoi Ylen aamussa.

PERUSSUOMALAISET ja Liike Nyt jättivät torstaina välikysymyksen, jossa hallitusta kritisoidaan humanitaarisen maahanmuuton kustannuksista sekä perheenyhdistämiseen kaavailluista muutoksista.

Emme hyväksy hallitsemattoman ja Suomelle haitallisen maahanmuuton lisäämistä emmekä hallituksen esittämiä maahanmuuttopolitiikan lievennyksiä. Velan kasvu, alijäämä ja muut julkistalouden ongelmat edellyttävät tarkkaa talouspolitiikkaa, jossa menokohteet on asetettu tärkeysjärjestykseen, välikysymyksessä todetaan.

Lisäksi oppositiopuolueet katsovat, että hallitus suunnittelee kallista perheenyhdistämisten uudistamista.

[...]

SDP:N Lindtman katsoo, että kyse on väärinkäsityksestä.

Tämä ei ole hallituksen esitys, vaan sisäministeriön asettaman työryhmän esitys, joka on lausunnolla, joka poistaisi kokonaan (perheenyhdistämisen) tulorajat.

– Pidän selvänä, että nyt kun lausuntopalaute on saatu, niin hallitus vielä tarkastelee esitystä enemmän hallitusohjelmassa linjattuun suuntaan – siihen että (tulorajojen) kokonaan poistamisen sijaan tulorajoja tarkasteltaisiin, koska ne ovat kohtuuttoman korkeat.

Lindtman alleviivaa, että hallitusohjelmassa ei ole mainintaa tulorajojen poistamisesta, vaan niiden tarkastelusta.

– Hallitus on ohjelmassaan linjannut sen, että alaikäisten lasten osalta on hyvin kohtuutonta edellyttää, että heillä pitäisi olla työtuloja edellytyksenä, että saisivat perheen kokoon.

Lisäksi Lindtman piikitteli maahanmuuttoasioilla mielellään profiloituvia perussuomalaisia.

– Kun sanotaan, että ihmisiä pitää auttaa paikan päällä, on täysin epäloogista esittää valtavia leikkauksia kehitysapuun. Jos kaikki maat tekisivät niin, turvapaikanhaun kautta tuleva paine Eurooppaan olisi valtava. Perussuomalaisten linja on täysin epälooginen.
Suomenmaa 7.10.2021

Ei ole mikään puolustus sekään, että muutenkin enää ohjeellisiksi lievennettyjä tulorajoja alennettaisiin vielä nykyisestäkin tasosta, jossa sossun tuet lasketaan perheenyhdistäjän tuloiksi. Lindtmanilta vielä loppuun tuo lukemattomia kertoja upotettu "kehitysapu vähentää turvapaikanhakua"-argumentti, kun kehitysapu oikeasti lisää liikkuvuutta ja myös turvapaikanhakua Euroopasta.

Saa nähdä, millaista kiemurtelua iltapäivällä.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset