Yhdistyksestä / puolueesta ei kukaan muu anna ulospäin lausuntoja paitsi minä. Näin siis, jos ei ole erikseen muuta sovittu. Se jäsen, joka alkaa omiaan jutustelemaan yhdistyksen/puolueen nimissä, lähtee nousukiitoon heti. Ja nyt en puhu poliittisen uran nousukiidosta.
Alkaa uhkaavasti kuulostaa ihan Timo Soinin meiningiltä...
Tuohan saattaisi johtua siitä, ettei tällä hetkellä ole muita, jotka tietäisivät
asioiden oikeasta laidasta sen verran, että pystyisivät jotain lausumaan.
Tehän olette ihan höpsöjä...
Saattaisi ja varmaan johtuukin, mutta kyllä se korvaan särähti täälläkin aika pahasti ja itse kuitenkin odottelen kakkajoutsenta kuin kuuta nousevaa poliittista pimeyttä valaisemaan.
Täsmennetään nyt vielä kerran tätä asiaa (ennen kuin tämäkin alkaa taas elää omaa elämäänsä):
1. Yhdistyksestä / puolueesta ja sen systeemeistä ei tässä vaiheessa anna kukaan muu lausuntoja kuin minä siitä yksinkertaisesta syystä, että kukaan muu ei tiedä, missä mennään. Tämä taasen johtuu siitä, että minä tätä touhua olen 90%:sti vetänyt eteenpäin.
2. Jatkossa lausuntoja antaa se henkilö, kenelle tuo tehtävä myöhemmin annetaan. Jos se olen minä, niin vain minä annan lausuntoja puolueen nimissä. Jos se on joku muu, niin silloin tämä henkilö antaa lausunnot. Siinä vaiheessa minä en enää anna mitään lausuntoja puolueesta tai puolueen nimissä, sillä se ei ole minun tehtäväni. Siitä eteenpäin annan lausuntoja vain itsestäni, omista tekemisistäni, sanomistani, suunnitelmistani jne. Tämä on ihan normaalia tiedotustoimintaa esimerkiksi yrityksissä, puolueissa, järjestöissä, puolustusvoimissa, rockbändeissä jne. Syy on yksinkertainen: näin vältetään tahattomat ristiriitaiset lausunnot, joihin vastustajan on helppo takertua ja niitä vääristellä. Kyse ei ole siis mistään vallan omimisesta tms.
3. Yhdistyksen perustamiskirjaan minut on merkitty puheenjohtajaksi pelkästään siksi, että kukaan muu perustajaporukasta ei puheenjohtajaksi halunnut. Olen erikseen kysynyt kaikilta erikseen heidän kiinnostustaan tuohon tehtävään. Olen myös tarjonnut ja jopa tuputtanut heille tätä mahdollisuutta. Toisaalta heidän valintansa olla pj:ksi ryhtymättä on ymmärrettävä: meikäläisen nimi ja naama on telkkarista tuttu, heidän ei vielä ole. Itse voin kokemuksesta sanoa, että on aika mukavaa, kun naama ei ole telkusta tuttu.
4. Olen halukas ja valmis luopumaan puheenjohtajuudesta heti, kun sopiva, kyvykäs ja halukas henkilö löytyy puoluetta vetämään. Tuon sopivuuden ja kyvykkyyden selvittävät ja päättävät yhdistyksen / puolueen jäsenet, en minä ja pari jotain muuta tyyppiä. Hyvin mielelläni tämän tehtävän annan jollekin pätevälle tyypille. Toisekseen yhdistyksen sääntöihin on erikseen kirjattu, että puheenjohtaja ei voi vuodesta toiseen patsastella tehtävässään ilman, että halukkailla on mahdollisuus haastaa hänet. Olen itse tämän pykälän sinne kirjoittanut. Erityisen mielelläni näkisin puheenjohtajana jonkun skarpin nuoren tyypin. Kuten olen ennenkin sanonut, nuorissa on voimaa ja tulevaisuus. Mitenkään ikäsyrjintää suosimatta.
Sama vielä lyhyesti: puolue ei ole minun puolueeni. Siitä ei sellaista koskaan tulekaan. Ei vaikka salama löisi päähäni ja alkaisin jotain sekoilemaan. Se on mahdotonta, koska yhdistyksen säännöt sen kieltävät. Säännöt estävät myös sääntöjen muuttamisen niin, että minä tai joku muu pystyisi puolueen kaappaamaan. Minä olen itse nuo pykälät sinne kirjoittanut. Toivottavasti asia tuli selväksi kaikille eikä spekulointia tarvitse enää jatkaa.
Sellainen vielä kaikille tiedoksi, että älkää jääkö pohtimaan, mitä mahdollisesti tarkoitin tai en tarkoittanut. Älkää erityisesti alkako itse tekemään johtopäätöksiä asiasta. Kysykää aina. Joko täällä hommassa tai laittamalla minulle privaa / henkilökohtaista meiliä. Vastaan kyllä kaikkiin asiallisiin kysymyksiin, tosin pienellä viiveellä, kun tuota postia tulee suhteellisen paljon.
Tänne henkilökohtaiset kysymykset: jmakiketela@gmail.com
Tänne ilmoittautumiset puoluetta rakentamaan: mukaanpuolueeseen@gmail.com
EDIT: alkuperäinen kirjoittamani teksti "Näin siis, jos ei ole erikseen muuta sovittu. Se jäsen, joka alkaa omiaan jutustelemaan yhdistyksen/puolueen nimissä, lähtee nousukiitoon heti. Ja nyt en puhu poliittisen uran nousukiidosta" liittyi lähinnä kaikenmaailman öyhöttäjiin, jotka haluavat käyttää puoluetta omien narsististen tavoitteidensa ponnistuslautana, ei asiamme ja tavoitteemme sisäistäneisiin henkilöihin.