Kirjoittaja Aihe: 2016-04-15 Hallitus on avaamassa taksiliikenteen kilpailulle (Sipilän/Bernerin taksiuudistus)  (Luettu 240469 kertaa)

simppali

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 4 684
  • Liked: 12709
  • junior koodari
Hupsista,,mistähän moinen työvoimapulataksikuskien jaagaaminen? Voisiko johtua jostain tilastosta, josta osa julkaistiin taannoin?

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000008435550.html

Lainaus
POLIISI teki yhdessä muiden viranomaisten kanssa valvontaiskun Helsingin Asema-aukiolla toimiviin takseihin perjantaina illalla.

Valvontatehtävässä oli mukana sekä poliiseja että Etelä-Suomen aluehallintoviraston, Traficomin ja Verohallinnon viranomaisia. Asema-aukion ympärillä oli myös lukuisia poliisiautoja.

Ohi kulkenut HS:n toimittaja Katja Kuokkanen todisti, miten viranomaiset ilmoittivat ottavansa ainakin yhdeltä kuljettajalta kilvet pois. Operaatio oli tässä vaiheessa kestänyt jo pari tuntia.

Siellä on ollut kuulemma kova älämölö päällä, kun on etsitty ajokorttia,taksilupaa ja merkintöjä matkan hinnoista...alla kuva taksikuskeista tehdyistä R-ilmoista.
« Viimeksi muokattu: 27.11.2021, 00:48:07 kirjoittanut simppali »
Kun painuvi päät muun kansan, maan,
Me jääkärit uskoimme yhä.

kartiokulmio

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 164
  • Liked: 192
Oltaisko äänestetty taksiuudistuksen puolesta, jos olisi ollut tiedossa neljässä vuodessa yli 50 uutta raiskausta ja 50 naisen loppuelämä enemmän tai vähemmän peruuttamattomasti pilalla/rikottu.  Toki rasistit tästäkin varoittivat mutta hyvät ihmiset päättivät toisin.

Kiima oli saada vaan ammattitaidottomat matut johonkin työn tapaiseen kiinni ettei tilastot sakkaa, tulos on nyt tämä.  :facepalm:
Oli niillä varmaan tiedossa eli äänestivät tietäen, eihän tarkoitusperät aina hyviä ole. Itse en kyllä uutisia taksiuudistuksesta lukiessa ajatellut että ne kuskit tulisi olemaan ulkomaisia vaan enempi pohdin että jospa halpenisivat ja pienemmältä osalta että ehkä taksijonot pienenisi (viimeksi taksijonossa ollut viime vuosituhannen puolella niin en tuota osaltani niin tärkeänä pitänyt.)
Eipä mitkään nyttemmin uutisoidut taksien väliset fyysiset kilpailutkaan tullut mieleen tapahtuvaksi.

simppali

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 4 684
  • Liked: 12709
  • junior koodari
Näiden uusiotaksikuskien osalla on eräs yksittäinen ongelma; Abdulah voi ajella sukulaismiehen ajokorttia käyttäen, vaikkapa 6 tuntia, kun silmä luppaa, niin sukulainen Abdulpah tulee puikoihin,,samalla kortilla, samalla taksilla mennään,kun kolmas tuttu jonka nimi voi olla vaikka Abdullaja ottaa ns. taksin haltuunsa, jokainen laittaa kahdeksan tunnin siivut vuorokaudesta.
Suomalainen taksiyrittäjä ajaa itse, sen minkä jaksaa, maksaa verot, yrittäjäeläkevakuutukset, auton mahdolliset osamaksut,huollot ja mahdolliselle rengille ihan oikeaa palkkaa..
Probleema on osaksi seuraavassa;;
 9a § (29.6.2021/694)
Sormenjälkien ottaminen
Henkilökortinhakijalta otetaan henkilökorttia haettaessa sormenjäljet. Sormenjäljet ottaa henkilökortin myöntävä viranomainen.

Hakijalta ei kuitenkaan oteta sormenjälkiä, jos:

1) hakija on alle 12-vuotias;

2) niitä ei saada iän, vamman, sairauden, fyysisen esteen tai muun vastaavan syyn vuoksi.

Hakijan on pyydettäessä esitettävä luotettava selvitys syystä, joka estää sormenjälkien ottamisen, sekä arvio syyn kestosta.

Sormenjäljet talletetaan henkilökortin tekniseen osaan sekä henkilökorttirekisteriin. Henkilökorttirekisteriin talletetut sormenjäljet on pidettävä erillään rikoksesta epäiltyjen henkilötuntomerkeistä.

Tarkempia säännöksiä sormenjälkien ottamisesta voidaan antaa sisäministeriön asetuksella.
« Viimeksi muokattu: 27.11.2021, 02:01:35 kirjoittanut simppali »
Kun painuvi päät muun kansan, maan,
Me jääkärit uskoimme yhä.

Riukulehto

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 6 093
  • Liked: 6180
Lainaus
Poliisi varoittaa pikkujoulukauden rikosilmiöistä

2.12.2021 10.34

(...)

Taksikuskin tarjoamat ilmaiset päihteet ovat hälytysmerkki


(...)

Esimerkiksi lauantaiyönä 27. marraskuuta tuli ilmi kaksi tilannetta, joissa taksikuskien epäillään ahdistelleen naismatkustajia seksuaalisesti.

Ensimmäisessä tapauksessa asianomistaja oli ottanut taksin päärautatieaseman kupeesta. Kesken matkan kuski oli alkanut kosketella häntä sopimattomasti. Nainen pelästyi ja hyppäsi ulos liikkuvasta autosta. Hän selvisi tilanteesta vähin fyysisin vammoin.

Toisessa tilanteessa kuski oli niin ikään kosketellut asianomistajaa sopimattomasti taksikyydin aikana. Lopuksi hän oli veloittanut kyydistä huomattavasti suuremman hinnan kuin oli aiemmin sovittu.

– On tärkeää, että epäillyistä seksuaalirikoksista tehdään ilmoitus poliisille. Parhaimmillaan rikosilmoitus epäillystä rikoksesta auttaa estämään uusia vastaavia tapauksia, kertoo rikostarkastaja Jari Koski.

Taksia valitessa kannattaa kiinnittää huomiota siihen, että kyseessä on tunnettu yritys. Esimerkiksi puhelinsovelluksilla tilattavat taksit ovat suhteellisen helppo jäljittää myöhemmin, jos tarve vaatii.

– Riski joutua rikoksen uhriksi kasvaa, jos kuski vaikuttaa epämääräiseltä. Varoitusmerkkinä voi pitää esimerkiksi sitä, jos kuski houkuttelee kyytiin ilmaisilla päihteillä tai tarjoaa maksutonta matkaa, sanoo rikostarkastaja Koski.
https://poliisi.fi/-/poliisi-varoittaa-pikkujoulukauden-rikosilmioista
”Se oli tietynlainen yllätys kaikille, miten paljon virus pystyy leviämään rokotettujenkin keskuudessa.”
HUS vs. johtajaylilääkäri Jari Petäjä 25.11.2021

Pakkanen

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 601
  • Liked: 6941
^

Hitto miten hyvältä tuntuu, kun poliisilla on jälleen oma tahto ja ennaltaehkäisevästi ja rehellisesti tiedottamalla suojelevat kansalaisia joutumasta rikoksen uhriksi.

Ohisalon sanelulle ja totuuden pimittämiselle ja vääristelylle on tullut selvästi stoppi.

Uskollisuudella ja rehellisyydellä ansaitsee arvostuksen! [sydän emoji] ;D
Ainakin muutama politiikassa mukana oleva mädättäjä käyttää Hommaa sparraukseen ja käy täällä hiomassa argumentaatiotaan. Järkevintä olisi olla sparraamatta.

ikuturso

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 19 668
  • Liked: 41091
  • Kekkosen re-inkarnaatio
Lainaus
Poliisi varoittaa pikkujoulukauden rikosilmiöistä

2.12.2021 10.34

(...)

Taksikuskin tarjoamat ilmaiset päihteet ovat hälytysmerkki



– Riski joutua rikoksen uhriksi kasvaa, jos kuski vaikuttaa epämääräiseltä. Varoitusmerkkinä voi pitää esimerkiksi sitä, jos kuski houkuttelee kyytiin ilmaisilla päihteillä tai tarjoaa maksutonta matkaa, sanoo rikostarkastaja Koski.
https://poliisi.fi/-/poliisi-varoittaa-pikkujoulukauden-rikosilmioista

Kuka jumankauta nousee taksiin, jonka kuski tarjoaa huikkaa pullosta? Mitä lie tyrmäystippaa mukana. Jotain jaloviinan deltavarianttia...

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

l'uomo normale

  • Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
  • ****
  • Viestejä: 13 041
  • Liked: 10689
  • Je suis. Sivistysporvari. Ihmisenä ja kuluttajana.

Kuka jumankauta nousee taksiin, jonka kuski tarjoaa huikkaa pullosta? Mitä lie tyrmäystippaa mukana. Jotain jaloviinan deltavarianttia...

-i-

Huumeitten käyttäjillä on eri meininki kai. Myyjät voi tarjota maistiausia tuotteestaan muutenkin... Kannattaa olla kaveria jokaiselle, koska jokaisesta voi ehkä olla hyötyä myöhemmin.
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

jmk

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 4 903
  • Liked: 5832
Lainaus
– Riski joutua rikoksen uhriksi kasvaa, jos kuski vaikuttaa epämääräiseltä.

Joo, sitä epämääräisyyttä on monenlaista.

Jos kuskista ei saa ulos selväkielistä suomen sanaa, tai selvä suomen kieli ei mene perille, niin nähdäkseni kuski vaikuttaa epämääräiseltä.

Riukulehto

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 6 093
  • Liked: 6180
Mahtavia kuskeja nämä tietyt. Itse en näitä käyttäisi mistään hinnasta, mutta kaverin maksaessa nousin pitki hampain kyytiin, oli yö, kova pakkanen ja vähän kampetta päällä. Auto oli tilattu FixuTaxin sovelluksella. Matkaa oli vain noin 600 metriä ja kuski oli ajaa siitä huolimatta harhaan. Viime tingassa saatiin huudettua, että älä lähre sinne. Kyyti maksoi 12,50 euroa. Kaveri antoi kuskille 20 euron setelin. Kuski kysyi paljonko hänen pitää antaa tästä takaisin.
”Se oli tietynlainen yllätys kaikille, miten paljon virus pystyy leviämään rokotettujenkin keskuudessa.”
HUS vs. johtajaylilääkäri Jari Petäjä 25.11.2021

Lalli IsoTalo

  • "Hallituksenkaataja"
  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 39 808
  • Liked: 59902
  • Kansanryhmäkiihottunut takaisinviskaaja
Kun jouduin tässä vähän aikaa sitten käyttämään sairaalapalveluita, niin keskellä päivää oli mennen tullen tarjolla kuskiksi vain vanhempaa kantasuomalaista heteromiestä.  :D

Eivät jaksaneet alkaa Berneriä hirväesti kiroamaan. Totesivat realistisesti, että tilanne on se mikä se on.  :P
“Tavoitteemme on pakolaisten suojelu. Rajat ovat sille este.”
— Soros

“Euroopan kansoilla ole oikeutta valvoa rajojaan, vaan sen sijaan velvollisuus ottaa vastaan maailman köyhimpien ihmisten tulva. "
— António Guterres, YK:n pääsihteeri, sosialisti Portuganista (Vision Europe Summit 2021 -kokouksessa)

simppali

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 4 684
  • Liked: 12709
  • junior koodari
Epämääräisesti totean, että jotain uutta tietoa on tuloillaan. En laita seuraavaa uutisaiheiden puuttumisen piikkin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/96dc80ed-afaa-4e66-86b5-d8f12ae18d57

Lainaus
Helsingin poliisin mukaan vuosina 2019–2021 tiedossa olevat seksuaalirikoksista epäillyt taksinkuljettajat ovat olleet pääosin kotoisin Lähi-idän ja Etelä-Aasian sekä Itä- ja Länsi-Afrikan alueilta. Yhdessä tapauksessa epäilty on ollut kotoisin Suomesta.

– Yhdessä tilanteessa kuski oli kosketellut asiakasta sopimattomasti taksikyydin aikana. Lopuksi hän oli veloittanut kyydistä huomattavasti sovittua suuremman hinnan.

Jotain ei fantsua, eikä kivaa on tulossa, jopa uutisten muodossa.

Lainaus
Viime aikoina poliisi on saanut rikosilmoituksia seksuaalisista ahdisteluista takseissa. Helsingin poliisin mukaan taksinkuljettajia on epäilty enenevissä määrin erilaisista seksuaalirikoksista viime vuosina.

Vanhahko uutinen (sisällöltään) on nostettu il:n top kolmoseen, miksi..sitä voidaan arvuutella.
« Viimeksi muokattu: 12.12.2021, 21:17:45 kirjoittanut simppali »
Kun painuvi päät muun kansan, maan,
Me jääkärit uskoimme yhä.

Lalli IsoTalo

  • "Hallituksenkaataja"
  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 39 808
  • Liked: 59902
  • Kansanryhmäkiihottunut takaisinviskaaja
Vuonna 2021 taksinkuljettajia on epäilty 23 seksuaalirikostapauksessa. Taksinkuljettajien tekemiksi epäiltyjen seksuaalirikostapausten määrä on lisääntynyt vuoden 2018 kesästä alkaen.

Rikostarkastaja Jari Kosken mukaan taksinkuljettajien tekemät rikokset tapahtuvat yleensä joko taksissa matkan aikana tai sen jälkeen. Motiivi on ollut seksuaalinen ja joko kuski on kosketellut asiakasta sopimattomasti tai ehdotellut sopimattomia. On pyritty ottamaan kyytiin tai tarjottu alkoholia tai muita päihteitä. Kuski on myös voinut viedä asiakkaan paikkaan, johon ei ole pyydetty, kuten taksinkuljettajan kotiin tai muualle.

– Taksikuskien tekemissä seksuaalirikoksissa skaala on ahdisteluista aina raiskauksiin asti ja kaikkea siltä väliltä, kertoo Koski.
“Tavoitteemme on pakolaisten suojelu. Rajat ovat sille este.”
— Soros

“Euroopan kansoilla ole oikeutta valvoa rajojaan, vaan sen sijaan velvollisuus ottaa vastaan maailman köyhimpien ihmisten tulva. "
— António Guterres, YK:n pääsihteeri, sosialisti Portuganista (Vision Europe Summit 2021 -kokouksessa)

Maastamuuttaja

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 6 494
  • Liked: 3650
Taksikyyti on siis turvallinen ellei satu olemaan turvaton. Siitä huolimatta matkustajilla näyttäisi olevan rasistisia  taipumuksia valitessaan taksiyheyttään. Valintaprosessin tulisi olla puolueeton ja vapaa rasismista.Kyydin tilaamispäätöksen tulisi kulkea tasa-arvovaltuutetun toimiston kontrollikeskuksen kautta. Tiedossa on, että monet kuluttajat kaihtavat syrjäytyneiden kuljettajien palveluita mikä vain kumuloi syrjäytymistuntoja hauraiden kuljettajien keskuudessa.

haermae

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 682
  • Liked: 1201
... On pyritty ottamaan kyytiin tai tarjottu alkoholia tai muita päihteitä. Kuski on myös voinut viedä asiakkaan paikkaan, johon ei ole pyydetty, kuten taksinkuljettajan kotiin tai muualle.

– Taksikuskien tekemissä seksuaalirikoksissa skaala on ahdisteluista aina raiskauksiin asti ja kaikkea siltä väliltä

Kuka olisi arvannut että kehitysmaalaiset tuovat kehitysmaan tavat mukanaan.

Kielitoimisto voisi pikkuhiljaa julkaista uuden määritelmän taksi-sanalle: henkilökuljetuksia ja kuljetuksen aikaisia henkilöön käyviä sattumuksia sekä päihteitä ennalta-arvaamatonta maksua vastaan tarjoava epämääräinen taho, joka kuljettaa asiakkaan valitsemaansa paikkaan, tai toisinaan myös asiakkaan toivomaan paikkaan.

Maastamuuttaja

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 6 494
  • Liked: 3650
Taksiliikenteen keskinäistä kilpailua elevöittäisi yrityskohtaisen väkivalta -ja raiskaustoimintojen tilastointi. Mutta tiedot taitavat olla "salaisia". Kuskien identiteetin suojelu taitaa olla tärkeämpää kuin matkustajien hengen ja terveyden suojelu.

Skeptikko

  • Administrator
  • Jäsen^^^
  • *****
  • Viestejä: 13 568
  • Liked: 21034
”Voit antaa minulle viisi tähteä” – HS selvitti: Näin toimii Helsinkiin ilmestynyt venäläistaustainen taksiyhtiö, jonka aggressiivinen hintasota kylvää kauhua, epäluuloa ja ihastusta
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000008434651.html

Lainaus
Kun parikymmentä minuuttia on mennyt, sormet ovat kohmeessa.

Sitten Mersu kaartaa pihaan. Somaliasta kotoisin oleva kuljettaja pahoittelee, että eksyi navigaattorista huolimatta.

Harmi menee nopeasti ohi, sillä nyt ei ole kiire. Yango-kyyti Haagasta Laaksoon Keskuspuiston laidalle on myös hätkähdyttävän halpa: 5,30 euroa. Samasta vajaan neljän kilometrin matkasta Taksi Helsinki olisi veloittanut 20,90 euroa.
...
Sekä Uber että Yango käyttävät dynaamista hinnoittelua. Siinä hinnat nousevat ja laskevat muun muassa kysynnän sekä liikenne- ja sääolojen mukaan. Hinnat voivat siis vaihdella rajustikin.

Eräänlaisena taksamittarina toimii mobiilisovellus. Taksia tilatessaan asiakas näkee kiinteän hinnan, kuljettajan nimen ja puhelinnumeron sekä auton merkin, mallin, värin ja rekisterinumeron. Lopuksi kuitti tallentuu sovelluksen sähköiseen arkistoon.
...
Pyrkimyksenä oli selvittää, millaisia tienestejä Yangon kuljettajat tekevät. Kukaan juttuun haastatelluista kuljettajista ei halunnut puhua palkastaan julkisesti omalla nimellään.
...
Olen tilannut kyydin lentoasemalle. Autoa ohjaa arviolta kolmekymppinen suomalaismies.

Hän kertoo ajavansa Yango-asiakkaita viikonloppuisin vanhempiensa omistamalla autolla. Perjantait ja lauantait tuovat hyvin rahaa.

”Kolmessa viikonlopussa tienaan saman verran kuin kuukaudessa muissa hommissa”, kuljettaja sanoo.
...
Ford Focusta ajava irakilaismies sanoo saavansa käteen 1 500–1 700 euroa kuukaudessa kulujen jälkeen, nigerialainen Toyota Corollan kuljettaja taas noin 2 000 euroa.

Ford Mondeota ajava toinen irakilainen kertoo palkakseen puolestaan 2 500–3 000 euroa kuussa, mutta epäselväksi jää, onko kyse brutto- vai nettotulosta.

Päivät venyvät pitkiksi, moni sanoo. Viikonloppuisin nigerialaiskuljettaja istuu Corollassaan kymmenen tuntia putkeen. Muutama mainitsee paiskivansa hommia joskus jopa kaksitoista tuntia päivässä.

TAKSILIITON puheenjohtaja Kai Andersson ajaa taksia perinteisen Lähitaksin palveluksessa. Hän huomauttaa, että taksiyrittäjän tuloista iso siivu menee erilaisiin kuluihin.

Eniten nielevät palkka ja sen sivukulut, kuten verot ja eläkemaksut. Lisäksi tulevat vakuutukset, joiden hinta on moninkertainen tavalliseen henkilöautoon verrattuna.

Polttoaineen, huoltojen ja muiden kulujen ohella kuljettajat maksavat kyydeistä tilausvälitysyhtiöille. Andersson itse kertoo pulittavansa kuukaudessa ”useamman satasen” kiinteää välitysmaksua.

Yango puolestaan veloittaa kuljettajilta verkkosivujensa mukaan kyytien määrän perusteella 8–15 prosenttia, siis 0,40–0,75 euroa viitosen matkasta.
...
”Jokainen voi itse päätellä, voiko muutamalla eurolla tehdä kyydin kannattavasti.”
...
Yleisesti kuitenkin tiedetään, että alustayhtiöt saattavat tehdä ensin tappiota, kun ne yrittävät vallata markkinaosuutta.

Professori Vili Lehdonvirta Oxfordin yliopiston Internet-instituutista sanoo, että esimerkiksi Uber on subventoinut eli antanut kuljettajille tukea satojen miljoonien eurojen arvosta.

On myös huomattava, että yrityksillä on arvokasta dataa asiakkaistaan. Esimerkiksi Wolt myytiin seitsemällä miljardilla eurolla, vaikka yhtiö on tehnyt tappiota vuosikaudet. Ruokalähettipalvelun keräämän datan katsottiin nostavan yrityksen markkina-arvon pilviin.
...
”Käytännössä optimoimme reittiä ja pyrimme antamaan kuljettajalle seuraavan tilauksen, kun nykyinen asiakas on vielä autossa. Meidän hintamme ovat alhaisemmat, mutta auto liikkuu enemmän ja kuljettaja pystyy tienaamaan enemmän.”
...
VOLKSWAGEN GOLFISSA haisee pistävä diesel. Irakilainen kuljettaja hätkähtää, kun kuulee, että kyydissä on toimittaja. Hän kääntyy risteyksestä väärään suuntaan. Kädet alkavat täristä.

Autossa ei ole näkyvissä kuljettajan nimeä, vaikka laki niin vaatii.

Sama epäkohta toistui viranomaisten marraskuun lopulla Helsingissä tekemässä valvontaiskussa. Kaikkiaan 86 taksia tarkastettiin, ja 51:stä löytyi huomautettavaa.

Myös hintatietoja oli esitetty vajavaisesti, ja joiltain takseilta puuttui liikennelupa tai selvitys. Yksi takseista oli kokonaan luvaton ja yksi katsastamaton.
...
HS TARKASTI matkoillaan käyttämiensä autojen rekisteritiedot. Kaikissa tapauksissa oli maksettu ajoneuvoverot, tehty katsastukset ja merkitty autot luvanvaraiseen käyttöön.

Clayhillsin mukaan Yango edellyttää kuljettajilta, että lakisääteiset luvat ovat kunnossa.

Kun irakilaiskuljettajan Golf saapuu pienen kiertelyn jälkeen Eteläesplanadille, kuljettaja alkaa kaivaa taskuaan ja kysyy, haluanko nähdä hänen ajolupansa.
...
Monet Yangon kuljettajista ovat ulkomaalaistaustaisia. Nigerialainen kuljettaja kertoo valinneensa Yangon, koska hän ei puhu suomea eikä ole saanut töitä perinteisistä taksinvälitysyhtiöistä.

Muutamilla kuljettajilla on vaikeuksia kommunikoida myös englanniksi. Erityistä kielivaatimusta Suomessa taksia ajaville ei kuitenkaan ole.

TAKSIYRITTÄJIEN kielivaikeudet on huomattu Verohallinnossakin, kertoo apulaisjohtaja Tarja Valsi.

”Osa myös ilmeisesti tekeytyy suomea osaamattomaksi. Kysymyksiin esimerkiksi palkkojen maksusta, palkan suuruudesta tai maksajista ei ole aina osattu vastata.”

Lisäksi viranomainen on kohdannut kuljettajia, jotka väittävät aloittaneensa taksin ajamisen samana iltana, vaikka taksin­kuljettajan ajolupa on ollut voimassa jo pitkään.

Valsin mukaan osan kuljettajista on havaittu samaan aikaan ajavan taksia ja nostavan sosiaalietuuksia.
« Viimeksi muokattu: 30.12.2021, 03:23:25 kirjoittanut Skeptikko »
En homona toivota tervetulleiksi Suomeen henkilöitä, jotka haluavat tappaa minut:
http://www.bbc.com/news/magazine-33565055

Tanskan pakolaisapu: hallitsematon tulijatulva johtamassa armageddoniin ja yhteiskuntamme tuhoon:
http://jyllands-posten.dk/international/europa/ECE7963933/Sammenbrud-truer-flygtningesystem/

Titus

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 9 773
  • Liked: 14271
Yli 500 taksiyritystä menetti lupansa lakisääteisen tunnuksen puuttumisen takia – Tuhansilta puuttuu vielä pätevyyskoe

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on perunut yli 500 taksiliikennelupaa, koska näiltä puuttui lakisääteinen Y-tunnus.

Lainaus
Vielä elokuussa 2021 tunnus puuttui Traficomin mukaan noin 700 luvanhaltijalta.

– Näille toimijoille lähetettiin selvityspyyntö puuttuvasta Y-tunnuksesta ja asetettiin määräaika tunnuksen hankkimiseksi uhalla, että lupa peruutetaan, jos puutetta ei asetetussa määräajassa korjata. Valvonnan lopputuloksena olemme peruuttaneet 520 taksiliikennelupaa, koska luvanhaltija ei korjannut Y-tunnusta koskevaa puutetta. Lisäksi 101 liikennelupaa on peruutettu luvanhaltijan omasta pyynnöstä. Y-tunnuksen hankki asettamassamme määräajassa 76 luvanhaltijaa, kertoo tiedotteessa Traficomin ammattiliikennepalvelun päällikkö Sari Veija.

Y-tunnus tuli taksiyrityksille pakolliseksi toukokuun alussa 2021, kun taksilaki muuttui. Muutos koski myös niitä taksiliikenneluvan haltijoita, joiden liikennelupa oli myönnetty ennen lakimuutoksen voimaantuloa. Luvanhaltijoilla oli elokuun alkuun saakka aikaa hankkia Y-tunnus, jos tunnus vielä puuttui.

Lainaus
SEURAAVAKSI TRAFI aikoo valvoa yrittäjäkokeen suorittamista.

– Taksiliikenneluvan myöntämisen edellytyksenä on ollut toukokuusta 2021 alkaen myös taksiliikenteen yrittäjäkoe. Tämä vaatimus koskee myös luvanhaltijoita, kertoo Veija.

Taksiliikenneluvan haltijoiden tulee täyttää uuden lain edellyttämä ammatillinen pätevyys viimeistään 1. toukokuuta tänä vuonna.

Traficomin tämänhetkisen tiedon mukaan yrittäjäkoe on suorittamatta vielä tuhansilta taksiliikenneluvan haltijoilta ja liikenteestä vastaavilta henkilöiltä.

https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/4434995
Don't give me that do goody good bullshit

Tagit: