Kirjoittaja Aihe: 2016-04-15 Hallitus on avaamassa taksiliikenteen kilpailulle (Sipilän/Bernerin taksiuudistus)  (Luettu 258970 kertaa)

Augustus

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 718
  • Liked: 1707
Yäk sentään tuota Ylen juttua, tulee ihan paha olo...

Jos jotkut vapaat taksimarkkinat ovat olleet päämääränä, niin miksei sitten saa perustaa sellaista taksifirmaa, jossa on ainoastaan ja vain etnisesti kantasuomalaisia kuljettajia. Tavoitellussa vapaassa taksimarkkinataloudessa tämä pitäisi olla mahdollista. Silloin saisi asiakas valita joko ählytaksin tai kantistaksin välillä? Luultavasti lähes kaikki kantikset maksaisivat sen muutama euroa ylimääräistä, jotta kuskina ja firmana olisi kantis, minä ainakin maksaisin auliisti. Useimmat ählytaksiviritelmät kuolisivat alalta pois ja mitä jää jäljelle, niin osa olisi jotain villitakseja ja osa sopeutuisi.

Lalli IsoTalo

  • "Hallituksenkaataja"
  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 41 802
  • Liked: 65546
  • Takaisinviskaaja ja -työntäjä. Push back!
Stubb on tullut törkeän kalliiksi suomalaisille. Mutta eihän hän itseään suomalaisena pidäkään. Kuulin tavallisesti luotettavasta lähteestä, että se oli hän joka kävi Ruotsissa junailemassa tänne parit divisioonat jihadisteja.
« Viimeksi muokattu: 10.07.2022, 21:38:43 kirjoittanut Lalli IsoTalo »
“Tavoitteemme on pakolaisten suojelu. Rajat ovat sille este.”
— Soros

“Punavihreä siirtymä on paskanruskea!”
— Tri. Eero Paloheimo

“Vasemmistolaisuus on vamma, johon kuuluu vielä tarve näyttää se.”
— Kari Suomalainen

“...kaiken luonnonjärjestyksen kumoamista vaativa kulttuurimarxismi...”
— Jorma M.

Outo olio

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 10 620
  • Liked: 11942
  • Manner-Suomen Tasavalta
Yäk sentään tuota Ylen juttua, tulee ihan paha olo...

Jos jotkut vapaat taksimarkkinat ovat olleet päämääränä, niin miksei sitten saa perustaa sellaista taksifirmaa, jossa on ainoastaan ja vain etnisesti kantasuomalaisia kuljettajia. Tavoitellussa vapaassa taksimarkkinataloudessa tämä pitäisi olla mahdollista. Silloin saisi asiakas valita joko ählytaksin tai kantistaksin välillä? Luultavasti lähes kaikki kantikset maksaisivat sen muutama euroa ylimääräistä, jotta kuskina ja firmana olisi kantis, minä ainakin maksaisin auliisti. Useimmat ählytaksiviritelmät kuolisivat alalta pois ja mitä jää jäljelle, niin osa olisi jotain villitakseja ja osa sopeutuisi.

Eikä edes mitään etnistä syrjintää tarvittaisi, "turvataksin" voi toteuttaa niin että kuski puhuu suomea ja ruotsia. Kielikoe rekrytointiin ja kaikki ongelmat kummasti ratkeavat.
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?

Lalli IsoTalo

  • "Hallituksenkaataja"
  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 41 802
  • Liked: 65546
  • Takaisinviskaaja ja -työntäjä. Push back!
En tiedä mitä Berner yritti, mutta se meni päin helvettiä Suomen kannalta, eikä ilmeisesti onnistunut Bernerinkään kannalta.
“Tavoitteemme on pakolaisten suojelu. Rajat ovat sille este.”
— Soros

“Punavihreä siirtymä on paskanruskea!”
— Tri. Eero Paloheimo

“Vasemmistolaisuus on vamma, johon kuuluu vielä tarve näyttää se.”
— Kari Suomalainen

“...kaiken luonnonjärjestyksen kumoamista vaativa kulttuurimarxismi...”
— Jorma M.

n.n.

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 540
  • Liked: 4629
  • Metamorfinen ja nuivaantunut
En tiedä mitä Berner yritti, mutta se meni päin helvettiä Suomen kannalta, eikä ilmeisesti onnistunut Bernerinkään kannalta.
Ellei Uberin etu ollut jollain tavalla Bernerin etu
”Jos olet aina ollut sitä mieltä, että sääntöjen tulee kohdella kaikkia samalla tavalla ja kaikkia tulisi arvioida samoilla kriteereillä, sinua olisi pidetty 60 vuotta sitten radikaalina, 30 vuotta sitten liberaalina, mutta tänä päivänä rasistina." -Thomas Sowell

Lalli IsoTalo

  • "Hallituksenkaataja"
  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 41 802
  • Liked: 65546
  • Takaisinviskaaja ja -työntäjä. Push back!
En tiedä mitä Berner yritti, mutta se meni päin helvettiä Suomen kannalta, eikä ilmeisesti onnistunut Bernerinkään kannalta.
Ellei Uberin etu ollut jollain tavalla Bernerin etu

Olisiko
1) koko taksiliikenne pitänyt vapauttaa, jotta Uberkin saisi toimiluvan? Ja kun
2) koko perinteinen taksitoiminta ryssitään neekeröinnillä, Uberille syntyy kysyntää?

Kaksi kärpästä yhdellä iskulla. Aika kiva salaliittoteoria.
« Viimeksi muokattu: 10.07.2022, 23:09:22 kirjoittanut Lalli IsoTalo »
“Tavoitteemme on pakolaisten suojelu. Rajat ovat sille este.”
— Soros

“Punavihreä siirtymä on paskanruskea!”
— Tri. Eero Paloheimo

“Vasemmistolaisuus on vamma, johon kuuluu vielä tarve näyttää se.”
— Kari Suomalainen

“...kaiken luonnonjärjestyksen kumoamista vaativa kulttuurimarxismi...”
— Jorma M.

Skeptikko

  • Administrator
  • Jäsen^^^
  • *****
  • Viestejä: 14 198
  • Liked: 23271
Suomalaisten päättäjien ovet aukesivat Uberille – taksialan kaaokseen ajaneen lakiuudistuksen taustalta paljastuu yhtiön lobbauskampanja

...
https://yle.fi/uutiset/74-20000080

Kannattaa lukea koko tuo juttu YLEn uutisista. Ja sen lisäksi siihen liittyvä toinen juttu, joka kertoo vähän laajemmin maailmalla Uberin ja päättäjien touhuista, mutta myös hieman kytköksestä Suomeen Kataisen kautta:

“Hoidan tämän henkilökohtaisesti”, Emmanuel Macron lupasi – tietovuoto paljastaa, kuinka Uber sai maailman johtajat puolelleen
https://yle.fi/uutiset/74-20000081

Lainaus
Tietovuoto paljastaa kyytivälitysyhtiön valtavan lobbauskoneiston.
...
Yhdysvaltalainen kyytivälitysyhtiö Uber rakensi tiiviit ja luottamukselliset välit useisiin maailmaan johtaviin poliitikkoihin. Uusi tietovuoto osoittaa Uberin tavanneen esimerkiksi Joe Bidenin tämän toimiessa Yhdysvaltain varapresidenttinä, olleen usein yhteydessä Ranskan nykyiseen presidenttiin Emmanuel Macroniin ja useaan muuhun valtionpäämieheen.

Tapaamisissa johtavat poliitikot kertoivat tukevansa Uberin tavoitteita.
...
Uber ja sen käyttämä konsulttiyhtiö keräsi 1850 “yhteistyökumppanin” listan, jossa oli esimerkiksi nykyisiä ja entisiä poliitikkoja, virkamiehiä sekä muita yhteiskunnallisia vaikuttajia. Yhtiö myös palkkasi useita entisiä poliitikkoja tai virkamiehiä, kuten Yhdysvaltain presidentti Barack Obaman entisiä avustajia.
...
Lobbausverkoston Uber rakensi samaan aikaan, kun yhtiö laajensi toimintaansa joka puolella maailmaa. Usein Uber aloitti toimintansa uusissa maissa piittaamatta paikallisesta lainsäädännöstä. Tämän vuoksi yhtiö tai sen kuljettajat joutuivat viranomaistutkinnan kohteeksi.
...
Marseillen viranomaiset olivat päättäneet kieltää Uberin toiminnan kaupungin keskeisissä kohteissa. Uber otti yhteyttä tuolloin Ranskan valtiovarainministerinä toimineeseen Macroniin.

“Hoidan asian henkilökohtaisesti. Pysytään rauhallisena”, Macron vastasi lokakuun 22. päivä tekstiviestillä Uberin päälobbarille Mark MacGannille.

Samana iltana Marseillen poliisi perui Uberia koskevan kiellon. Uber piti tätä voittona.

“Hyvä operaatio. Kiitos tuestasi”, Uberin päälobbari Mark MacGann kirjoitti viestissään Macronille.

Yhteydenpito Macroniin osoittaa, kuinka Uber hyödynsi poliitikkoihin luomiaan yhteyksiä. Macron oli tavannut pian valtiovarainministeriksi tultuaan Uberin yhden perustajan Travis Kalanickin.

Uberin sisäisissä asiakirjoissa tapaamista kuvailtiin “loistavaksi”. Tapaamisesta tehdyn yhteenvedon mukaan Macron kuvaili Ranskan viranomaisia “liian konservatiivisiksi” ja hän lupautui edistämään Uberin kannalta mieluisampaa lainsäädäntöä.
...
Vuonna 2017 Macron valittiin Ranskan presidentiksi. Ranskan presidentin kanslia ei vastannut ICIJ:n esittämiin kysymyksiin Macronin ja Uberin välisestä suhteesta.

Macronkin, kuten esimerkiksi Suomessa Berner vaikuttavat olevan haluttomia kommentoimaan tietovuodon paljastuksia. Miksiköhän? Katainen sentään kommentoi sen verran, ettei hänellä ole kuulemma muistikuvia tapaamisestaan.

Lainaus
Peräti kymmenen Uberin johtajaa osallistui tammikuussa 2016 Sveitsin Davosissa järjestettyyn maailman talousfoorumiin. Tilaisuuteen kokoontuu vuosittain merkittäviä politiikan ja talouselämän päättäjiä.

Davosissa Uberin edustajat kuten yhtiön perustaja Travis Kalanick tapasivat esimerkiksi silloisen Yhdysvaltain varapresidentin Joe Bidenin, neljä pääministeriä ja kaksi Euroopan komission jäsentä. Heistä toinen oli komission varapuheenjohtaja Jyrki Katainen (kok.).
...
Uberin perustajan Travis Kalanickin ja varapresidentti Joe Bidenin välinen tapaaminen pidettiin luottamuksellisena myös yhtiön sisällä. Uberin muistion mukaan tapaamisessa keskusteltiin Uberin väitteestä, että yhtiö luo paljon työpaikkoja.

Tapaaminen sai Uberin mukaan Joe Bidenin muuttamaan talousfoorumissa pitämäänsä puhetta ja lisäämään siihen viittauksen Uberiin.

“Tapasin yhden yrityksen toimitusjohtajan. Hän sanoi luovansa tänä vuonna kaksi miljoonaa uutta työpaikkaa, antaen vapauden työskennellä niin monta tuntia kuin haluaa ja järjestää elämänsä haluamallaan tavalla”, Biden sanoi tilaisuudessa pitämässään puheessaan.

Useissa maissa Uber-kuskit ansaitsevat vähemmän kuin paikallinen minimipalkka on. Kansainvälisen toimittajajärjestö ICIJ:n selvityksen mukaan Uber-kuskit ovat joutuneet matkustajien, varkaiden tai perinteisten taksikuskien hyökkäysten kohteeksi.

Vuodettujen asiakirjojen mukaan Uberin perustaja Kalanick ja osa muista yhtiön johtajista pitivät kuljettajia kohtaan tehtyjä hyökkäyksiä mahdollisuutena hankkia tukea Uberille. Kaltoin kohdeltujen Uber-kuskien näkymisen mediassa uskottiin kääntyvän yhtiön eduksi, vuodetuista asiakirjoista käy ilmi.
...
Tietovuoto paljastaa, että Uber oli asentanut tietojärjestelmiinsä eräänlaisen hätäkytkimen. Sen avulla Uber pystyi katkaisemaan pääsyn yhtiön servereille halutessaan.

Hätäkytkin luotiin, jotta viranomaiset eri maissa eivät saisi tietoja Uberin toiminnasta. Uber käytti hätäkytkintä ainakin Alankomaissa, Ranskassa, Kanadassa, Belgiassa, Intiassa, Unkarissa ja Hongkongissa.

Uberin toiminnan laillisuus oli kyseenalaista monessa maassa ja yhtiön toiminnasta on käynnistetty useita rikostutkintoja. Uberin perustaja Travis Kalanick päätti ainakin yhdessä tapauksessa hätäkytkimen käytöstä henkilökohtaisesti.

Tämä tapahtui, kun Alankomaiden poliisi oli tekemässä Uberin pääkonttoriin kotietsintää.

“Olkaa ystävällisiä ja käyttäkää hätäkytkintä [Kill Switch] välittömästi. Pääsy [servereille] on suljettava AMS:ssä [Amsterdam], Kalanick kirjoitti.

Toisessa tapauksessa Pariisissa maaliskuussa 2015 Ranskan poliisi teki kotietsinnän Uberin-toimistoon.

“Poliisi on yhä täällä. Isolla joukolla (noin 25). Poliisi yrittää päästää kannettaville tietokoneille”, Uberin päälobbari Mark MacGann kirjoitti sähköpostissaan.

MacGann sai Uberin johtoon kuuluvalta henkilöltä käskyn kertoa tilanteen kehittymisestä.

“Pääsy IT-työkaluihin suljettiin heti, joten poliisilla ei ole mahdollisuutta saada juuri mitään”, MacGann vastasi. ICIJ:lle lähettämässään kommentissa MacGann kertoi toimineensa suoraan Uberin ylimmän johdon ohjeistuksen mukaan tilanteissa.
« Viimeksi muokattu: 11.07.2022, 00:26:13 kirjoittanut Skeptikko »
En homona toivota tervetulleiksi Suomeen henkilöitä, jotka haluavat tappaa minut:
http://www.bbc.com/news/magazine-33565055

Tanskan pakolaisapu: hallitsematon tulijatulva johtamassa armageddoniin ja yhteiskuntamme tuhoon:
http://jyllands-posten.dk/international/europa/ECE7963933/Sammenbrud-truer-flygtningesystem/

Sakari

  • Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
  • ****
  • Viestejä: 2 301
  • Liked: 4861
TÄLLÄISESSÄ tilanteessa Uber yhtiö täytyy asettaa toimintakieltoon tutkinnan ajaksi. On selvitettävä juurtajaksaen kaikki epäselvyydet ja mahdolliset rikokset, sekä onko toiminnalla aiheutettu millaisia vahinkoja, jne.

Poliitikoille ja lobbareille on saatava joku kuri. Nyt lobbarit johtavat yhteiskuntia. Tämä ei ole hyväksyttävää. Lobbausta ei voine täysin kitkeä, niin lobbaus julki. Poliitikkojen ilmoitettava lobbaritapaamiset ja mitä puhuttiin. Sama lobbareille. Jos jotain puuttuisi, tai olisi jäänyt ilmoittamatta, seuraus sakkotuomio molemmille ja lobbarin firmalle sakko myös, sekä mahdollinen toimenpidekielto tutkinnan ajaksi.
Ooh lalaa...

ApuaHommmaan

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 895
  • Liked: 4211
  • Aavikolla roskiksessa
Poliitikoille ja lobbareille on saatava joku kuri. Nyt lobbarit johtavat yhteiskuntia. Tämä ei ole hyväksyttävää. Lobbausta ei voine täysin kitkeä, niin lobbaus julki. Poliitikkojen ilmoitettava lobbaritapaamiset ja mitä puhuttiin. Sama lobbareille.

Poliitikkoja ei tuollainen kiinosta. Katos kun saatanasannaa ja hänen kaltaisiaan, joita on eduskuntakin täysi kiinnostaa salaa verhojen takana sumplia kivaa itselleen. Lobbauksella saa kivat ruuat ja positiivista huomiota kauniilta ihmiseltä.

Ministeriöissä on edelleenkin töissä vain puolueiden jäsenkirjalaisia. Siksi pääosa asioiosta on oikeasti päin helvettiä. Toki mainostoimistojen avulla pökäleet asiaa spinnaavat, ja uskovat että kusettelut menee läpi vuosikymmenistä toiseen. Toistaiseksi on toiminut.

Lalli IsoTalo

  • "Hallituksenkaataja"
  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 41 802
  • Liked: 65546
  • Takaisinviskaaja ja -työntäjä. Push back!
Bernerin ajaman lain ensimmäinen versio noudatteli MOT:n mukaan "hyvin pitkälle” sitä, mitä Uberin edustajat olivat toivoneet. Eduskunnan liikennevaliokunnan silloinen jäsen Jukka Kopra (kok) luonnehtii MOT:lle sen olleen ”täynnä hulluja” ajatuksia, kuten oikeus ajaa taksia kokonaan ilman taksilupaa.
“Tavoitteemme on pakolaisten suojelu. Rajat ovat sille este.”
— Soros

“Punavihreä siirtymä on paskanruskea!”
— Tri. Eero Paloheimo

“Vasemmistolaisuus on vamma, johon kuuluu vielä tarve näyttää se.”
— Kari Suomalainen

“...kaiken luonnonjärjestyksen kumoamista vaativa kulttuurimarxismi...”
— Jorma M.

Outo olio

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 10 620
  • Liked: 11942
  • Manner-Suomen Tasavalta
Lainaus
Uberin sisäiset sähköpostit näyttävät yrityksen vähät välittäneen kuskien ongelmista poliisin kanssa: “Välillä meillä on ongelmia, koska me toimimme vi**n laittomasti”

Jyri Hänninen, Tuulia Kössö
11.7. • Päivitetty 11.7.

--

Pääsääntöisesti Uber-kuskit saivat sakkotuomioita. Lisäksi kuskien rikoshyöty eli Uberin ajamisesta saatuja palkkioita määrättiin valtiolle. Suurimmillaan rikoshyöty oli lähes 40 000 euroa yksittäisellä kuskilla.

--

Uber ei ollut ottanut yhteyttä oikeuteen joutuneisiin haastateltuihin tai tarjonnut apua oikeudenkäynteihin liittyen.

--

Uberin huoli: Voiko yhtiön toiminta olla avunantoa rikokseen?

--

Järvinen halusi tietää, kuinka tarkkaan luvatonta taksiliikennettä valvotaan ja minkälaisia tuomioita siitä oli annettu. Järvinen oli kiinnostunut myös siitä, oliko oikeudessa käsitelty luvattomaan taksiliikenteeseen liittyviä avunantorikoksia.

--

Viestien perusteella kysymyksen taustalla näyttää olleen huoli siitä, että Uberin johtajat voisivat syyllistyä avunantorikoksiin välittäessään kyytejä yhtiön sovelluksen avulla.

Uberin suhtautuminen juridisiin ongelmiin on nähtävissä myös sen toiminnassa muissakin maissa, ilmenee tietovuodosta. Uberin viestintäjohtaja Nairi Hourdajian ilmaisi asian Uberin päälobbarille Mark MacGannille lähettämässään viestissä varsin suoraan.

“Muista, että kaikki asiat eivät ole sinun hallinnassa. Ja välillä meillä on ongelmia, koska me toimimme vitun laittomasti”, Hourdajian kirjoitti.

--

https://yle.fi/uutiset/74-20000082


Köyhät, mm. mamut, huijataan mukaan ja kun jäädään kiinni niin johto on huolissaan vain omasta vapaudestaan, kuseen joutuneita likaisen työn tekijöitä ei jelpata.

Miten tämä muka eroaa kansainvälisestä järjestäytyneestä rikollisuudesta?


Lainaus
“Hoidan tämän henkilökohtaisesti”, Emmanuel Macron lupasi – tietovuoto paljastaa, kuinka Uber sai maailman johtajat puolelleen

Uber asensi niin kutsutun hätäkytkimen järjestelmiinsä estääkseen viranomaisia tutkimasta yhtiön toimistoja eri maissa. Tietovuoto paljastaa kyytivälitysyhtiön valtavan lobbauskoneiston.

Jyri Hänninen, Tuulia Kössö
10.7. • Päivitetty 9:19

--

Uber varautui viranomaistutkintoihin “hätäkytkimellä”

Tietovuoto paljastaa, että Uber oli asentanut tietojärjestelmiinsä eräänlaisen hätäkytkimen. Sen avulla Uber pystyi katkaisemaan pääsyn yhtiön servereille halutessaan.

Hätäkytkin luotiin, jotta viranomaiset eri maissa eivät saisi tietoja Uberin toiminnasta. Uber käytti hätäkytkintä ainakin Alankomaissa, Ranskassa, Kanadassa, Belgiassa, Intiassa, Unkarissa ja Hongkongissa.

--

Asianajajien ICIJ:lle lähettämän lausunnon mukaan Uber käytti teknologiaa suojellakseen immateriaalioikeuksiaan sekä kuskien ja asiakkaiden yksityisyydensuojaa.

--

https://yle.fi/uutiset/74-20000081

Mitäs ihmettä, poliisiko tässä uhkaa yksilöitä, niin että heidän yksityisyyttään pitää suojella? Siis poliisilta? Ja milloin muka on poliisi levittänyt rikostutkinnassa löydettyjä yrityssalaisuuksia ympäriinsä? Ei tuollaista tapahdu, eikä rikostutkinnan kohteella ole mitään oikeutta yrittää haitata tutkintaa tuollaisilla(kaan) perusteilla. Se että tuollainen tietokonejärjestelmä on ylipäätään rakennettu, on sama asia kuin se että huumejengillä on etukäteen sovittu protokolla puhelinten yms. tietoturvalliseksi hävittämiseksi.
« Viimeksi muokattu: 11.07.2022, 23:28:26 kirjoittanut Outo olio »
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?

Lalli IsoTalo

  • "Hallituksenkaataja"
  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 41 802
  • Liked: 65546
  • Takaisinviskaaja ja -työntäjä. Push back!
“Tavoitteemme on pakolaisten suojelu. Rajat ovat sille este.”
— Soros

“Punavihreä siirtymä on paskanruskea!”
— Tri. Eero Paloheimo

“Vasemmistolaisuus on vamma, johon kuuluu vielä tarve näyttää se.”
— Kari Suomalainen

“...kaiken luonnonjärjestyksen kumoamista vaativa kulttuurimarxismi...”
— Jorma M.

Roope

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 37 078
  • Liked: 106578
Lainaus
Helsinkiläinen kuntapoliitikko ehdottaa uutta tapaa palauttaa kuri taksikaaoksen vaivaamalle Asema-aukiolle – Kaupungilta varovaista vihreää valoa

Entinen kaupunginvaltuutettu Hannu Oskala (vih) ehdottaa Twitterissä, että surullisenkuuluisan taksiaseman ongelmiin kokeiltaisiin kilpailutusta Helsinki-Vantaan lentoaseman tyyliin.

[...]

HELSINKI-VANTAALLA operoi virallisesti kolme taksiyhtiötä, jotka ovat sitoutuneet tarjoamaan palvelua tietyllä hinnalla.

Ensimmäistä kaistaa käyttää Fixu Taxi, toista kaistaa Taksi Helsinki ja kolmatta kaistaa Menevä. Näiden taksien hinnat ovat nähtävillä terminaalirakennuksen sisäpuolella taksiaseman ovien vieressä.

Neljännellä kaistalla ovat muut toimijat, joiden hinnoittelu on autokohtaista. Autoissa pitää kuitenkin olla hinnasto esillä.

Järjestelyllä on pyritty helpottamaan taksia tarvitsevan asiakkaan tilannetta. Silti lentoasemallakin on edelleen nähty kuskien kahakointia ja muita epäselvyyksiä.
Helsingin Sanomat 12.7.2022

Oma huumorinsa siinä, kuinka keskustelussa vältetään kaikin tavoin sanomasta ääneen sitä ilmeistä muutosta, joka näkyy tavalliselle helsinkiläiselle ja etenkin muualta tulleille rautatieaseman taksijonossa välittömästi.

Kuvaavasti eilisessä A-studiossa Taksiliiton toimitusjohtaja Timo Koskinen neuvoi, että asiakkaiden pitää oppia valitsemaan jonosta "luotettava" taksi "epäluotettavien" sijaan, johon juontaja Sakari Sirkkanen ihmetteli, että miten tällaisen valinnan voi tehdä "intuitiolla" ihan vain jonoa silmäilemällä. Hmm...
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Golimar

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 23 155
  • Liked: 38975
  • Ego sum Spartacus
Lainaus
X

Taksimatkustamisen turvallisuus on asiakkaiden mukaan heikentynyt Uudellamaalla. Asiaa on selvittänyt Lähitaksi turvallisuustutkimuksessaan.

Eniten turvattomuutta on koettu liikenneturvallisuuden ja taloudellisen turvallisuuden (hinnoitteluun ei voi luottaa) osalta. Turvattomuutta kokeneista yli kolmannes on kokenut myös fyysistä ja psyykkistä turvattomuutta: naiset fyysistä ja psyykkistä turvattomuutta miehiä enemmän.

– Ennen taksiuudistusta heinäkuuta 2018 taksialan tutkimusten suurimmat haasteet liittyivät yleensä matkustajien mielestä taksin saatavuuteen ruuhkahuippuina, kuten pikkujoulujen ja uudenvuodenvaihteen aikaan, sekä taksien hintatasoon. Turvallisuutta ei koettu yleisesti ongelmaksi, vaan päinvastoin – suomalaista taksia pidettiin maailman turvallisimpana. Toivottavasti tämä Uuttamaata koskeva tutkimus johtaa osaltaan toimenpiteisiin erityisesti lainsäädännön ja viranomaisvalvonnan osalta sekä avaa päätöksentekijöiden silmiä, toteaa Lähitaksin vt. toimitusjohtaja Pasi Rokosa tiedotteessa.

X

https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/4775931

Outo olio

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 10 620
  • Liked: 11942
  • Manner-Suomen Tasavalta
Kuitenkaan poliisia ei kutsuttu paikalle? Kuski selvästi ei hallinnut autoa, kun törmäsi seinään. ???

Nykyautoissa on keulassa kuljettajanavustinjärjestelmän kamera tai useita, ja itse auton rungon rusentumisvyöhykekin voi mennä rikki, jolloin autoa ei saa enää ehjäksi ja se menee lunastukseen. Olikohan auto oma vai työnantajan?

Lainaus
Mielipide|Lukijan mielipide
Taksimatka päättyi pamaukseen

Takseja Elielinaukion taksitolpalla Helsingin rautatieaseman vieressä. Kuva: Ville Maali / HS
2:00

Kiitos nykyisen taksilain olen nyt yhtä kokemusta rikkaampi. Järin hyväksi en tosin voi kokemusta sanoa.

Otin arkipäivänä Helsingin rautatieaseman taksijonosta ensimmäisen vapaan auton ja ilmoitin haluavani Espoon Sinimäkeen. Kuljettaja pyysi minua näpyttelemään kännykkäänsä osoitteen, johon hän sitten Google Mapsin avulla lähti suunnistamaan. Keskityin lukemaan sähköpostejani, kunnes havahduin taksin huristelevan jo Matinkylää kohden. Huomautettuani asiasta kuljettaja teki u-käännöksen ja haki uuden reitityksen.

Perille päästyämme kuljettaja huomasi, että hänen maksupäätteensä akku oli tyhjä. Hän oli pysäyttänyt auton ajoväylälle, joten pyysin siirtämään auton keskustellaksemme maksumahdollisuudesta. Sen sijaan, että kuljettaja olisi ajanut parkkiruutuun, hän ajoikin suoraan viereisen talon seinään – pamaus kuului rakennuksen 2. kerrokseen asti. Pahaksi onneksi olin ehtinyt irrottaa turvavyön ja pamautin otsani etupenkkiin. Tällaisen kyydin salliva taksilaki taitaakin olla Murphyn laki.

Ismo Lempinen

Espoo
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000009024767.html
« Viimeksi muokattu: 26.08.2022, 21:55:50 kirjoittanut Outo olio »
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?

Roope

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 37 078
  • Liked: 106578
Helsingin Sanomat 12.7.2022

Oma huumorinsa siinä, kuinka keskustelussa vältetään kaikin tavoin sanomasta ääneen sitä ilmeistä muutosta, joka näkyy tavalliselle helsinkiläiselle ja etenkin muualta tulleille rautatieaseman taksijonossa välittömästi.

Kuvaavasti eilisessä A-studiossa Taksiliiton toimitusjohtaja Timo Koskinen neuvoi, että asiakkaiden pitää oppia valitsemaan jonosta "luotettava" taksi "epäluotettavien" sijaan, johon juontaja Sakari Sirkkanen ihmetteli, että miten tällaisen valinnan voi tehdä "intuitiolla" ihan vain jonoa silmäilemällä. Hmm...

Lainaus
Villi ala

Toimittaja palasi vuosien tauon jälkeen taksin rattiin. Yön aikana selvisi, miten sekaisin taksiala nykyisin on.

Sitä hetkeä kaikki odottivat kauhulla.

Norminpurkutalkoot olivat alkaneet vajaat kolme vuotta aikaisemmin. Juha Sipilän (kesk) keskusta-oikeistolainen hallitus halusi vapauttaa asioita: alkoholin, yrittäjyyden, ammattiautoilun.

”Kevennetään sääntelyn taakkaa yrityksiltä, mutta myös helpotetaan ihmisten arkea”, lausui liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner vuoden 2015 syyskuussa.

[...]

Kesäkuussa 2018 taksiliikenne vapautui. Alalle sai tulla käytännössä kuka tahansa, käytännössä minkälaisilla ehdoilla tahansa.

Taksinkuljettajien pahimmat pelot kävivät toteen.

Ajoin yhteensä neljä ja puoli vuotta taksia Espoossa. Viimeisen taksivuoroni ajoin toukokuussa 2018, kaksitoista päivää ennen lakimuutosta. Vannoin, etten koskaan enää palaisi alalle.

Arvasin saman, minkä jokainen alalla ollut arvasi. Uusi taksilaki veisi alan sekasortoon, loisi kaksijakoiset työmarkkinat ja tekisi alasta heikommin kannattavan sekä arvaamattoman – sekä kuljettajille että asiakkaille.

Elokuisena lauantaiyönä rikoin lupaukseni.

Se yö todisti, etten ollut toukokuussa 2018 väärässä ajatusteni kanssa.

[...]

Sain ennen vuoron alkua vanhalta työnantajaltani kaksi ohjetta. Pidä itsesi ja auto ehjänä. Ja vältä Asema-aukiota. Siellä voivat kuulemma helposti niin miehet kuin autojenkin vanteet kolista.

”Viimeksi kun olin siellä, minun päälleni käytiin. Tultiin tönimään, kun yritin kertoa etuilevalle autoilijalle, ettei noin voi toimia”, eräs kollega kertoi aiemmin.

Noin kello kahdelta yöllä rikon vanhan pomoni ohjeita ja kurvaan pelätylle Asema-aukiolle.

Adrenaliini nousee veressä. Mielessä pyörivät lehtiotsikot Asema-aukion taksitolpan tappeluista, hintahuijauksista ja kolareista.

Tänä iltana Asema-aukiolla ei tapella. Sen sijaan joudun todistamaan toista ikävää ilmiötä, jonka uusi taksilaki on tuonut esiin.

Moni entinen työkaverini on kertonut, että keskustan tolpilla kannattaa nykyään tulla ulos autosta houkuttelemaan pokia eli asiakkaita. Pokat kuulemma valitsevat mieluummin kantasuomalaisen kuljettajan.

Teen kokeen. Istun ensiksi sisällä autossa. Asema-aukio vilisee asiakkaita, jotka nousevat edellä olevien autojen kyytiin.

Sitten nousen ulos. Ehdin seistä auton vieressä muutaman sekunnin, kun humaltunut nelikymppinen kantasuomalaisen näköinen mies löytää minut katseellaan.

Hänen ilmeensä kirkastuu.

”Saako tulla kyytiin? Mennään Espooseen.”

Suomi on vuonna 2018 julkaistun Being Black in EU -tutkimuksen mukaan Euroopan unionin rasistisin maa. Taksinkuljettajan yössä väite lavenee tutkijoiden riimuista selkeäksi havaintotodellisuudeksi.

On hankalaa käsitellä ilmiön hirvittävyyttä. Miltä tuntuisi tulla joka päivä työpaikalleen tietäen, että joutuu kohtaamaan rasismin silmästä silmään, kun maksavat asiakkaat kävelevät ohitse valkoihoisen kuljettajan kyytiin?

Siitäkin huolimatta, että ajaisi saman välitysyhtiön autoa. Samoilla hinnoilla, samoilla mittareilla.

Toki suomalaiset olivat rasistisia jo ennen taksilain uudistusta. Ei ollut mitenkään tavatonta, että kyytiini hypänneet asiakkaat tokaisivat: ”Onpa mukavaa, kun osui suomalainen kuljettaja.”

Valitettavasti joillekin ennakkoluuloille on myös perusteita.

Pimeillä takseilla on suhattu Suomessa iät ja ajat – jo kauan ennen ensimmäisten tummaihoisten maahanmuuttajien saapumista Suomeen. Mutta taksilain uudistus mahdollisti sen, että taksia voi ajaa laillisesti, vaikka toimisi pimeän taksin logiikalla.

Alalla puhutaan villeistä takseista. Ne ovat uuden taksilain mukanaan tuoma ilmiö: isojen ja perinteisten taksien tilausvälitysyhtiöiden ulkopuoliset autot, joiden keskuudessa maahanmuuttajien osuus korostuu.

Villeissä takseissa hinnat, kuljettajan ajotaito ja paikallistuntemus vaihtelevat. Niitä eivät sido Taksi Helsingin, Kovasen tai Lähitaksin hintapolitiikka.

Isot taksinvälitysyhtiöt vaalivat tiukasti laatuaan. Se on niiden keino selviytyä uuden taksilain viidakossa.

Lähitaksi esimerkiksi edellyttää suurista toimijoista tiukimpana kuljettajiltaan parin viikon kurssia. Taksi Helsingillä on oma verkko- ja ajokoulutuksensa.

Yksi isojen yhtiöiden vaatimuksista on kuljettajan hyvä suomen kielen taito. Sitä eivät kaikki maahanmuuttajat täytä. Siksi alalle haluavan maahanmuuttajan ainoa vaihtoehto on usein toimia villinä taksina.

On syntynyt kahden kerroksen työmarkkinat.

Suomea osaavat hakeutuvat isoihin taksinvälitysyhtiöihin, joissa heillä on tunnettu brändi, asiakaskunta ja tilausvälityspalvelut tukenaan. Maahanmuuttajille taas jää usein ainoaksi vaihtoehdoksi päivystää Asema-aukiolla.

Asema-aukiolla kulttuurit kohtaavat, ja se synnyttää joskus jännitteitä.
Helsingin Sanomat 27.8.2022

Lainaus käyttäjältä: Jaakko Muilu HS
Suomi on vuonna 2018 julkaistun Being Black in EU -tutkimuksen mukaan Euroopan unionin rasistisin maa.

Ei tietenkään ole, eikä kyselytutkimuksessa sellaista väitetäkään. Järki ja tutkimus käteen.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

P

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 17 905
  • Liked: 17242
^Eihän tuossa ole kyse mistään helvetin "rasismista", vaan siitä, että 40-vuotias humalainen haluaa ilman ongelmia ja kuvioita Espooseen. Toimittajan itse kuvailemista syistä silloin ei kannata ottaa mamutaksia.


"Alalla puhutaan villeistä takseista. Ne ovat uuden taksilain mukanaan tuoma ilmiö: isojen ja perinteisten taksien tilausvälitysyhtiöiden ulkopuoliset autot, joiden keskuudessa maahanmuuttajien osuus korostuu.

Villeissä takseissa hinnat, kuljettajan ajotaito ja paikallistuntemus vaihtelevat. Niitä eivät sido Taksi Helsingin, Kovasen tai Lähitaksin hintapolitiikka."


Ja toimittaja ajoi perinteisen firman autoa...

Aika munapää toimittaja on osoitellessaan asiakkaitaan "rasisteiksi", koska ihan käytännön syistä asiakkaille on vaivattomampaa ottaa perinteisen firman auto suomalaisella kuskilla. Silloin pääsee 99% todennäköisyydellä suoraan sinne minne haluaa ilman säätämistä.

Ja mistä toimittaja tiesi, että ottivat hänet värin perusteella? Syy valintaan saattoi olla firmakin.

Ja ainiin muistutus lopuksi. Asiakas saa valita
vapaassa maassa palvelun, kun sen maksaa. Paskaakos se toimittajalle ja Hesarille kuuluu arvottaa sitä, minkä ihmiset valitsevat. Pitäisikö muka omilla rahoillaan kännissä ottaa kielitaidottoman ajama villi auto ja hankkia itselleen mahdollisesti ongelmia? Tai ylipäätään muutenkaan. Ei ole mikään kansalaisvelvollisuus kärsiä paskasta uudistuksesta pahimman kautta.

« Viimeksi muokattu: 27.08.2022, 09:50:36 kirjoittanut P »
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Melbac

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 4 726
  • Liked: 2321
Se on rasismia ottaa taksi jonka kuski ymmärtää sun puhetta ja puhuu samaa kieltä kuin sinä.Ei ne valkoiset kuskitkaan puhu aina suomea/ymmärrä suomea mutta todennäköisyys on joku 70/30 että ne puhuu/ymmärtää suomea kun tummien taksien kohdalla se taitaa olla jotain 20/80.Miten v*tussa jotkut edes kuvittelevat ajavansa taksia jos eivät ymmärrä maan kieltä eivätkä tunne kaupunkia?.Tossa tulee heti mieleen ettei se taksin ajaminen ole se pääsyy miksi ne on jossain tolpalla.
« Viimeksi muokattu: 27.08.2022, 10:25:26 kirjoittanut Melbac »

Outo olio

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 10 620
  • Liked: 11942
  • Manner-Suomen Tasavalta
Taksialan nykytilasta kertoo jotain sekin, että poliisin pitää erikseen manita että tämmöinen ei liity taksinkuljettajiin.

Lainaus
Epäily: Mies raiskasi törkeästi, toinen auttoi

Kahden miehen epäillään osallistuneen törkeään seksuaalirikokseen.

--

Iltalehden tavoittama tutkinnanjohtaja ei kommentoi tutkinnan sisältöä. Sen verran hän valottaa, että kyse ei ole julkisuudessa olleista taksiraiskauksista.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/64b1b57c-9e9b-4a1a-848c-f299f4d2f06d
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?

Pahani Julmu

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 70
  • Liked: 185
Sähkötakseilla on etuajo-oikeus Helsinki-Vantaalla, ja se närkästyttää dieseltaksin kuljettajaa: " Olen odottanut kaksikin tuntia vuoroa"

Lainaus
Helsinki-Vantaan lentoasemalla on taksien välillä uudenlainen kilpailu.

Taksinkuljettajat, joilla on allaan sähköllä toimiva auto, saavat ohittaa dieselillä kulkevat taksit.

...

Käytännössä homma toimii niin, että lentomatkustajia hakevat taksit menevät ensin noin kilometrin päässä lentoasemalta sijaitsevalle Rahtitielle, jossa on niin kutsuttu taksien keräilyasema.

Taksit odottavat keräilyasemalla lupaa siirtyä lentoasemalle. Lupa ilmoitetaan valotaulussa. Taksien järjestys voi kuitenkin muuttua lennosta, sillä sähkötaksit saavat ajaa dieseltaksien ohi.

– Olen odottanut kaksikin tuntia omaa vuoroa, sillä sähkötaksit ovat ajaneet ohi. Se on todella turhauttavaa, kertoo helsinkiläinen taksinkuljettaja Tapio Mäkinen.

...

Lentoasemalta asiakkaita kyytiin ottavat taksit maksavat lisäksi kolme euroa puomimaksua.

– Mielestäni olisi reilumpaa, että puomimaksu olisi sähköautoille vaikka puolet halvempi, jos heillä kerran on priimakalusto. Ohittelu vie työaikaa ja tienestiä liikaa, Mäkinen painottaa.

Mäkinen on ryhtynyt boikotoimaan lentoasemaa ja tietää myös joidenkin muiden kuljettajien tehneen samaa.
– Keväällä oli ensimmäisiä kertoja, kun en viikkoon mennyt ollenkaan lentoasemalle. En jaksanut jojo-leikkiä. Oma lähtö viivästyi useasti 20 minuuttia.

Tällä hetkellä Mäkinen vain vie asiakkaita lentokentälle.

– Jos pikkujoulukausi on hyvä, ei meikäläistä näy lentoasemalla. On toki kurjaa, että siellä asiakkaat joutuvat odottelemaan ruuhka-aikoina. Välillä on tullut taksikeskuksesta tietoa, että lentoasemalle tarvitaan autoja, Mäkinen sanoo.

Immonen ei ole tietoinen, että dieseltaksit joutuvat odottamaan jopa toista tuntia omaa kyytiään.

– Lentoaseman taksilähdöistä 60 prosenttia on ollut sähkötakseja, joka on tosi positiivinen osoitus siitä, että uusi toimintatapa on ollut hyvä asia, Immonen kertoo.

Immonen ei ole myöskään kuullut kuljettajien boikotoinnista tai että asiakkaat joutuvat odottamaan.

– En ole havainnoinut tai kuullut, että tilanne olisi tuollainen. Täällä on paljon taksiliikennettä ja yleensä takseilla on hyvin voimakas kierto. Meille on tärkeää, että lentoasemalta on hyvät ja monipuoliset liikenneyhteydet, hän toteaa.

Helsinkiläinen Pasi Räisänen on ajanut taksia 22 vuoden ajan. Sähkötaksiin hän vaihtoi reilu vuosi sitten. Räisänen pitää reiluna Finavian päätöstä antaa sähkötakseille etuajo-oikeus.

– Se on aivan oikein. Sähköautot ovat paljon kalliimpia, joten on oikein, että priimalla kalustolla pääsee ohi. Toki minua harmittaa muiden taksien puolesta, jotka joutuvat odottamaan, mutta tämä on valintakysymys, Räisänen sanoo.

https://www.vantaansanomat.fi/paikalliset/5141897

Outo olio

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 10 620
  • Liked: 11942
  • Manner-Suomen Tasavalta
Sopivasti tuli vähän alle 2 vuotta ehdotonta, niin ei tarvitse lehtienkään mainita tekijän nimeä.

Tähänkin oikeusprosessiin kului 2 vuotta, ihmeen hidas prosessi. Prosessiin kului enemmän kuin tuli tuomiota. :o

Lainaus
Nainen lähti hakemaan rahaa taksiin – kuski seurasi perässä ja raiskasi

Taksinkuljettaja raiskasi naisen vietyään tämän kotiin Tampereella.

Jatta Lapinkangas

Tänään klo 21:59

Nainen joutui taksinkuljettajan raiskaamaksi Tampereella syyskuussa 2020.

Tapahtumaketju alkoi kello kahden jälkeen yöllä, kun nainen tarvitsi kyydin keskustasta kotiin. Baarin luokse tilattiin taksi.

--

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/038e33f7-2617-40c7-a2a9-5129cc35bf29
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?

RP

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 17 654
  • Liked: 14996
Sopivasti tuli vähän alle 2 vuotta ehdotonta

Ehkäpä tuli, mutta en uutisesta löydä mainintaa "ehdottomuudesta"...?
"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

Kemolitor

  • Global Moderator
  • Jäsen^^^
  • *****
  • Viestejä: 5 730
  • Liked: 5883
  • Understanding is a three-edged sword.
Sopivasti tuli vähän alle 2 vuotta ehdotonta

Ehkäpä tuli, mutta en uutisesta löydä mainintaa "ehdottomuudesta"...?

Varmaankin tästä syystä:
Lainaus
Koska taksikuskilla ei ole aiempaa rikosrekisteriä, hän selvisi alle kahden vuoden ehdollisella vankeusrangaistuksella.

https://www.is.fi/tampereen-seutu/art-2000009067051.html

Sellainen tuntuma minulla yleensäkin on, että alle kahden vuoden tuomiot pyritään aina antamaan ehdollisena, jos ihan vankilaan haluttaisiin laittaa alle kahden vuoden tuomiolla, niin sitä pitää sitten kovasti perustella ja silti hovioikeus yleensä muuttaa ne ehdollisiksi.

RP

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 17 654
  • Liked: 14996
Olivat itse asiassa korjanneet tuota IS:n juttua myöhemmin:

Lainaus
Koska taksikuskilla ei ole aiempaa rikosrekisteriä, hän selvisi alle kahden vuoden vankeusrangaistuksella. Tuomio määrättiin kuitenkin ehdottomana.
(...)
Oikaisu 14. syyskuuta kello 10.48: Vankeusrangaistus määrättiin ehdottomana, ei ehdollisena.
"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

Outo olio

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 10 620
  • Liked: 11942
  • Manner-Suomen Tasavalta
Iltalehti ei kertonut että vankeus oli ehdollista, joten jotenkin oletin että se olisi ehdotonta. Tuntui että ei nyt kai sentään ehdollista tulisi tuollaisesta. Mutta en ollut varma. Hyvä että asiaan on saatu selvyys.
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?

Tagit: