Kirjoittaja Aihe: 2016-04-15 MTV: Hallitus on avaamassa taksiliikenteen kilpailulle  (Luettu 115879 kertaa)

Beenari

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 760
  • Liked: 3401
  • Banned
Oma lukunsa sitten on Stadissa se, että 1:lla on lupa, jolla koko klaani ajaa, ei niitä nopeassa ratsiassa erota taksitarkastaja tai poliisi.

Yksi Espoon taksitarkastaja palkkasi sompun ajamaan. Piti ahkerana kaverina, ajoi kaikki ne vuorot joita taksitarkastaja ei itse ajanut. Kunnes sitten somppu oli sattunut ajamaan ylinopeutta sakkolapun arvoisesti ja poliisisetä oli huomannut ettei ajokortin kuva vastannut kuljettajaa... Kyseinen taksitarkasta kertoi tämän ihan itse taksikurssilla jossa olin osallistujana.
"Hölmöä miettiä, mikä maan tai maapallon tila on sadan vuoden kuluttua. Meistä kumpikaan ei ole silloin enää elossa"
- Antti Rinne (SDP)

Kattomies

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 68
  • Liked: 88
Oma lukunsa sitten on Stadissa se, että 1:lla on lupa, jolla koko klaani ajaa, ei niitä nopeassa ratsiassa erota taksitarkastaja tai poliisi.

Yksi Espoon taksitarkastaja palkkasi sompun ajamaan. Piti ahkerana kaverina, ajoi kaikki ne vuorot joita taksitarkastaja ei itse ajanut. Kunnes sitten somppu oli sattunut ajamaan ylinopeutta sakkolapun arvoisesti ja poliisisetä oli huomannut ettei ajokortin kuva vastannut kuljettajaa... Kyseinen taksitarkasta kertoi tämän ihan itse taksikurssilla jossa olin osallistujana.

Näitä on tapahtunut useampia, kun on ruvettu tarkemmin henkilöllisyyttä setvimään.

Sitten tekevät yksin tai kimpassa sitä, että ajavat pyytämällä mahdollisimman paljon vuoroja (tunteja) ja pyytävät sitten niistä kaikki lisät (takautuvasti), taksihommissa useimmiten sovitaan (suullisesti) tietty provisio kassasta. Jos ei hyvällä maksa, niin heillä on sitten käytössä tutut juristit. Sama koskee irtisanomista esim. holtittoman ajon ja negatiivisen aspan takia.

Mutta on siellä toki hyviäkin rattimiehiä.

Maastamuuttaja

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 5 728
  • Liked: 2210
Toissaöinen kokemus taksimatkasta lentokentältä keskustaan. Jonotusjärjestys sääteli kuskikseni iloisen veijarin, joka avasi ihmissuhdepelin toteamalla lennokkaasti: "Hello, my friend". En kuitenkaan muistanut tavanneeni ystäväkseni lukeutunutta henkilöä aiemmin, joten epäselväksi jäi, mihin ystävyytemme perustui. Alkumatkalla ystäväkseni ilmoittautunut kuljettaja kysyi rehvakkaan oloisesti: "Mitä mies?" En osannut siihen vastata, ja loppumatka sujui hiljaisuuden merkeissä lukuun ottamatta etupenkiltä kuulunutta hiljaista puhelinkeskustelua minulle vieraalla kielellä.

Perillä mittari näytti lukemaa 48,50 e. Maksuksi tarjosin sopivasti käsillä ollutta 50 e. seteliä, mutta ongelmaksi kehkeytyi vaihtorahan (siis 1,50 e.) puute. Ratkaisuksi kuljettaja ehdotti yhteistä kyytiä lähimmälle huoltoasemalle, joka ei ollut kovin lähellä, rahanvaihtoa suorittelemaan. Alistuin ja jätin erotuksen kuljettajalle. Ehkäpä hän oli näin laskenutkin.

Kyseessä oli vantaalaisen yrittäjän kuljetustoimi. En oikein usko, että hän olisi kiinnostunut palautteestani eli renkiensä menestyksestä maailmalla, niin yleisiä tämän kaltaiset ongelmat ovat.


käpykaarti

  • Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
  • ****
  • Viestejä: 7 987
  • Liked: 7198
  • Riippumaton selvittelijä
Työkaveri lähti reissuun, ja piti siis Seutulan lentokentälle päästä. Taksillahan sitä, koska kannettavaa oli paljon.

Kuski ei sitten tiennytkään kohdetta (Seutulan lentokenttää).

Kait tämäkin jotenkin nosti Suomea? BKT?
Vasara kädessä kaikki näyttää naulalta.

Kattomies

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 68
  • Liked: 88
Toissaöinen kokemus taksimatkasta lentokentältä keskustaan. Jonotusjärjestys sääteli kuskikseni iloisen veijarin, joka avasi ihmissuhdepelin toteamalla lennokkaasti: "Hello, my friend". En kuitenkaan muistanut tavanneeni ystäväkseni lukeutunutta henkilöä aiemmin, joten epäselväksi jäi, mihin ystävyytemme perustui. Alkumatkalla ystäväkseni ilmoittautunut kuljettaja kysyi rehvakkaan oloisesti: "Mitä mies?" En osannut siihen vastata, ja loppumatka sujui hiljaisuuden merkeissä lukuun ottamatta etupenkiltä kuulunutta hiljaista puhelinkeskustelua minulle vieraalla kielellä.

Perillä mittari näytti lukemaa 48,50 e. Maksuksi tarjosin sopivasti käsillä ollutta 50 e. seteliä, mutta ongelmaksi kehkeytyi vaihtorahan (siis 1,50 e.) puute. Ratkaisuksi kuljettaja ehdotti yhteistä kyytiä lähimmälle huoltoasemalle, joka ei ollut kovin lähellä, rahanvaihtoa suorittelemaan. Alistuin ja jätin erotuksen kuljettajalle. Ehkäpä hän oli näin laskenutkin.

Kyseessä oli vantaalaisen yrittäjän kuljetustoimi. En oikein usko, että hän olisi kiinnostunut palautteestani eli renkiensä menestyksestä maailmalla, niin yleisiä tämän kaltaiset ongelmat ovat.

Itse asiassa on, siis Lähitaksin taksitarkastaja tai Vantaan vastaava, joka vastaa lentokentän taksiliikenteestä.
Noilla ym. rikkeillä olisi kuitannut 1-3 viikkoa data- sekä lentokentän ajokieltoa ja toistuvat samankaltaiset rikkeet pysyvän ajoluvan hyllytyksen.

Asia on erityisesti nyt tapetilla, kun Finavia pisti lentokentän terminaalien taksikyydit kilpailutukseen, uusi sopimuskausi alkaa 1.7.

Vain tarkastajille asti päätynyt palaute johtaa toimenpiteisiin.

Beenari

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 760
  • Liked: 3401
  • Banned
Vain tarkastajille asti päätynyt palaute johtaa toimenpiteisiin.

Vahvennetaan tätä nyt vielä vähän. Netissä öyhottäminen ei tuo tulosta, vain taksitarkastajalle soittaminen. Ja muistakaa aina pyytää kuitti.

Toki eipä taida olla tuollakaan ohjeella valiä enää 1.7.2018 lukien....
"Hölmöä miettiä, mikä maan tai maapallon tila on sadan vuoden kuluttua. Meistä kumpikaan ei ole silloin enää elossa"
- Antti Rinne (SDP)

Kattomies

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 68
  • Liked: 88
Vain tarkastajille asti päätynyt palaute johtaa toimenpiteisiin.

Vahvennetaan tätä nyt vielä vähän. Netissä öyhottäminen ei tuo tulosta, vain taksitarkastajalle soittaminen. Ja muistakaa aina pyytää kuitti.

Toki eipä taida olla tuollakaan ohjeella valiä enää 1.7.2018 lukien....

Kyllä sillä senkin jälkeen on, jopa enemmän.........
Lähitaksi, Taksi Helsinki, Cabonline (ent. Kovanen), jne., kaikille on tullut aika tiukka "ohjesääntö", jollaista monella alalla ei ole.

Valvonta on vaikeaa, jos palaute ei mene tarkastajalle, kuitistahan selviää sekä auton että kuljettajan tiedot. Kentällä (T1/T2) saa jatkossakin operoida vain 3 luotettavaa toimijaa ja muuten sitten voi tilata kyytinsä joltain luotettavalta toimijalta.
Basaarimenoa - kaikkine lieveilmiöineen - on odotettavissa keskustan tolpille, satamiin, jne.

Maastamuuttaja

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 5 728
  • Liked: 2210
Vaikeata se valvonta varmasti on. Valvonnan tarve vähenisi huomattavasti, jos rekrytointia tehostettaisiin. Ongelma nimittäin näyttää olevan juuri siinä. Tarkastajien viestintä vaikuttaa vaikuttaa nykytilanteessa lähinnä asiakkaiden rauhoittamiselta. 

Tarkastajat voisivatkin julkistaa kuljettajille asetettavat vaatimukset ja kertoa miten niitä valvotaan. Ehkä myös valaista sitä, onko epäkohtien määrä kasvanut vai vähentynyt viime vuosien aikana. Asiakkaiden olisi myös hyödyllistä tietää, miten tarkastuslaitos määrittelee epäkohdat, ja ovatko ne kenties keskittyneet tietyille toimijoille.

Maastamuuttaja

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 5 728
  • Liked: 2210
Yyber oli rekrytoinut paperittoman kuljettajan (Massachusetts, USA), joka outoa kyllä raiskasi naisasiakkaansa ja pakeni Ghanaan.

Kaikkea sitä tapahtuukin.

Lähteitä kaipaava löytää niitä Mark Steynin keskustelupalstalta.

Alaric

  • Administrator
  • Jäsen^^^
  • *****
  • Viestejä: 18 572
  • Liked: 36575
  • Ilon ja toivon admin
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005666782.html (4.5.2018)

Lainaus
Kohta saa olla tarkkana: 5 asiaa, jotka uusi taksilaki muuttaa

Uusi taksilaki muuttaa taksipalveluita, minkä myötä kuluttajan on oltava valppaana, jotta välttyy yllätyksiltä.

Taksiliiton puheenjohtaja Kai Andersson ja Trafin kehityspäällikkö Pipsa Eklund kertovat, mitkä kaikki asiat uuden liikennepalvelulain eli kotoisammin taksilain myötä muuttuvat ja mitä asiakkaan on otettava huomioon ennen taksiin hyppäämistä.

1. Hinta voi nousta ruuhka-aikana

Uuden taksilain myötä taksi on kuin mikä tahansa liike, jonka aukioloajoista sekä tuotteiden ja palveluiden hinnoittelusta yrittäjä päättää, kuten parhaaksi näkee, Andersson vertaa.

Heinäkuun alusta alkaen taksamittari ei ole takseissa enää pakollinen varuste, jos hinnoittelu ei perustu matkan ja ajan mittaamiseen. Yrittäjien pitää kuitenkin selkeästi ilmoittaa asiakkailleen etukäteen hinnoittelun perusteet.

Kysymyksiä on herättänyt muun muassa se, voiko ruuhka-aikana käydä niin, että hinta nousee pilviin, kun tarjontaa on kysyntään nähden vähän. Anderssonin mukaan tämä on sesonkiaikana täysin mahdollista, mutta hinnan on oltava autossa kuluttajan nähtävillä. Yllättäen se ei voi muuttua.

(...)

2. Hinta voi muuttua vaikka tunnin välein

Trafista kommentoidaan, että saman taksin samasta matkasta veloittama hinta voi jatkossa muuttua vaikka tunnin välein kysynnän ja tarjonnan mukaan. Edelleen hinnoittelun perusteet täytyy käydä asiakkaalle ilmi selkeästi etukäteen esimerkiksi älynäytön avulla.

– Laki mahdollistaa tämän, mutta hintatietojen pitää olla esillä myös firman nettisivuilla. Jos yrittäjä vaihtelee hintoja, ne pitää päivittää myös nettisivuille. Jos kokonaishinta on 100 euroa tai enemmän, kuljettajan täytyy sopia siitä asiakkaan kanssa nimenomaisesti. Kesken matkan hinnat eivät voi vaihtua, kehityspäällikkö Pipsa Eklund sanoo.

– Eli kun asiakas menee tolpalle, hintoja kannattaa oikeasti vertailla, hän lisää.

(...)

3. Kaikilla alueilla ei välttämättä ole taksia yöllä

Pääkaupunkiseudun reuna-alueita ja syrjäseutuja koskettava muutos on päivystysvelvollisuuden loppuminen. Taksia ei välttämättä enää saa, jos hiljaisella seudulla on kyydille tarvetta keskellä yötä tai ainakin sen pitää olla ennakkoon tilattu.

– Myös Helsingin lähellä on alueita, jossa autoilija saattaa tienata nyt 50 euroa yössä. Ei sellaisen takia kannata enää valvoa yötään, vaan hän nukkuu ja ajaa sinä aikana, kun on kysyntää, Andersson kertoo.

(...)

4. Mistä auto jatkossa tilataan?

Kuten Tukholmaan ja Tallinnaan myös Helsinkiin ja muihin isoihin kaupunkeihin muotoutuu käytäntöjä siitä, mistä taksit kannattaa tilata, jotta voi välttyä isoilta hintayllätyksiltä, Andersson arvioi.

– Minulle on opetettu esimerkiksi Tukholmasta, että käytä Taxi Stockholmia, TaxiKuriria ja 020-palvelua. Samaten Tallinnassa käyviä turisteja opetetaan, että kannattaa käyttää esimerkiksi Tulikaa ja Tallink Taksoa. Toki näissä kaupungeissa on muitakin hyviä ja edullisia, mutta kun turistina ei välttämättä tiedä, joutuu turvautumaan tunnetuimpiin.

5. Taksi voi olla vaikka kuorma-auto

Trafista muistutaan, ettei uuden lain voimaanastumisen jälkeen kannata enää kävellä silmät ummessa siihen jonon ensimmäiseen taksiin.

Hinnan lisäksi asiakas saattaa yllättyä myös ajokin mallista.

(...)
Hommaforumille kirjoittaminen - käytännön ohjeita ja vinkkejä: https://hommaforum.org/index.php/topic,123992.0.html

multsi

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 176
  • Liked: 304
Tässä uudistuksessa ei tule olemaan mitään hyvää kuluttajan eikä yrittäjän kannalta. Tämän toteamme viimeistään vuoden päästä.

Kari Kinnunen

  • Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
  • ****
  • Viestejä: 5 147
  • Liked: 4254
  • Antaa olla. Ei jaksa enää
^
No niin nyt sitten palstankin markkinaliberaalit tulevat pöksyihinsä.

Mahdollistaisi pöljältä kokkareelta rahastaa 1000€ keskustasta kentälle vaihtoehtona nököttää pakkasessa ja myöhästyä koneesta. Olisihan tuo kieltämättä hauskaa.

Supernuiva

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 3 028
  • Liked: 2378
^
No niin nyt sitten palstankin markkinaliberaalit tulevat pöksyihinsä.

Mahdollistaisi pöljältä kokkareelta rahastaa 1000€ keskustasta kentälle vaihtoehtona nököttää pakkasessa ja myöhästyä koneesta. Olisihan tuo kieltämättä hauskaa.

Valde maksanee kokkareiden taksikyydit, joten ei mitään ei ole tälläkään kertaa keneltäkään pois.

HDRisto

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 3 576
  • Liked: 1651
No problem. Edelleenkin käytän vakituisia luottokuskeja joiden kanssa puhelimessa sovitaan kaikki etukäteen, aikataulu / kohde / hinta. On aina toiminut ja toiminee samalla tavalla vastaisuudessakin.

Kari Kinnunen

  • Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
  • ****
  • Viestejä: 5 147
  • Liked: 4254
  • Antaa olla. Ei jaksa enää
^
On tulevaisuudessa etenevässä määrin erittäin suositeltava tapa.

valtakunnanpärkhele

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 513
  • Liked: 4129
Uber vaatii USAssa voimassaolevan sosiaaliturvannuksen, ja pari muutkin juttua.  Paperittomalla saattoi olla sitten feikki paperit, eikä ollut paperiton..

Sinänsä UBER on ihan paras, mitä käytän ympäri maailmaa aina missä se on saatavilla.  Turvallinen, ennustettava, hinta tiedossa, läpinäkyvä, rahaa tai korttia ei tarvi fyysisesti.  Eniten tämä iskee paikallisiin kusettavaiin takseihin, mikä tosin Suomessa ei ole ikinä ollut ongelma. 


Yyber oli rekrytoinut paperittoman kuljettajan (Massachusetts, USA), joka outoa kyllä raiskasi naisasiakkaansa ja pakeni Ghanaan.

Kaikkea sitä tapahtuukin.

Lähteitä kaipaava löytää niitä Mark Steynin keskustelupalstalta.
« Viimeksi muokattu: 12.05.2018, 17:01:08 kirjoittanut valtakunnanpärkhele »
JH-a: On vaikea keksiä maailmankaikkeudesta alhaisempaa matelijaa kuin pohjoismainen sosiaalidemokraatti.

Venne

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 500
  • Liked: 807
Trafista neuvotaan asiakkaita vertailemaan taksien hintoja tolpalla. Hehe. Taksijonottajalla onkin paljon mahdollisuuksia vertailla hintoja. Tunnin välein muuttuvat hinnat ja niiden näkyminen älynäytössä. Ei sitten mitään muuta hinnoittelutapaa keksitty.

Kari Kinnunen

  • Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
  • ****
  • Viestejä: 5 147
  • Liked: 4254
  • Antaa olla. Ei jaksa enää
Trafista neuvotaan asiakkaita vertailemaan taksien hintoja tolpalla. Hehe. Taksijonottajalla onkin paljon mahdollisuuksia vertailla hintoja. Tunnin välein muuttuvat hinnat ja niiden näkyminen älynäytössä. Ei sitten mitään muuta hinnoittelutapaa keksitty.

Noh, jos jonoa on, niin on sitten tarvetta kyydille. Silloin kun palvelun tarvii, pitää olla valmis maksamaan. Kävelläkin voi. Mittarina pistäsin jonottajille hinnan sellaseksi, että köyhät tippuu. Se on markkinaehtoista se.

Vellamo

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 641
  • Liked: 5125
Rikoksia takseissa:

Lainaus
Poliisi epäilee: Pimeissä takseissa tehty seksuaalirikoksia Helsingissä – toiminnassa viitteitä suunnitelmallisuudesta

Helsingin poliisi kertoo tiedotteessa, että sen tietoon on kuukauden sisällä tullut muutama pimeissä takseissa tapahtunut epäilty seksuaalirikos.

Poliisin mukaan epäillyt ovat autoilleet yöllä ravintoloiden ja taksitolppien lähellä, ja tapauksista epäiltyjen toiminta antaa viitteitä suunnitelmallisuudesta.

– Uhrit ovat nousseet autojen kyytiin ravintolaillan jälkeen. Uhrit ovat olleet vahvasti päihtyneitä, ja rikoksista epäillyt ovat käyttäneet heidän tilaansa hyväksi, rikoskomisario Saara Asmundela Helsingin poliisilaitokselta avaa tiedotteessa.

Autoihin nousseet uhrit ovat olleet tapauksissa naisia. Poliisi muistuttaa kuitenkin, että tuntemattomien ihmisten autoon nouseminen on aina riski sukupuoleen katsomatta, etenkin yöaikaan.

---
Poliisi täsmentää, että rikosilmoitus tulisi tehdä, jos joku on rikkonut toisen henkilön fyysistä koskemattomuutta.

– Sanallinen ehdottelu ei täytä rikoksen tunnusmerkistöä, vaikka se epäasiallista käytöstä onkin. Mikäli tällaista tapahtuisi virallisessa taksissa, asiasta voisi antaa palautetta taksiyritykselle tai taksitarkastajalle. Pimeiden taksien kohdalla tällaista mahdollisuutta ei ole, Asmundela täsmentää.

Poliisi lisää vielä, että epäiltyjen seksuaalirikosten lisäksi pimeissä takseissa on sattunut myös esimerkiksi anastusrikoksia, joiden yhteydessä on käytetty väkivaltaa.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005683605.html

Spesialisti

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 994
  • Liked: 2527
  • Intelligent blue eyes!
Lainaus
trafista kommentoidaan, että saman taksin samasta matkasta veloittama hinta voi jatkossa muuttua vaikka tunnin välein kysynnän ja tarjonnan mukaan. Edelleen hinnoittelun perusteet täytyy käydä asiakkaalle ilmi selkeästi etukäteen esimerkiksi älynäytön avulla.

Jokainen voi itsekseen kuvitella tämän älynäyttökäytännön toimivuuta kehitysmaalaisen kuljettajan kanssa...

Omat kokemukset kehitysmaakuskin kyydistä Suomessa: Kaatosateinen loskapäivä ja joka paikka tulvi. Otin illalla kyydin Helsingistä Keravalle ulkonäön perusteella somalilta tai eritrealaiselta vaikuttavalta kuskilta. Kuski ei tietenkään tiennyt missä mystinen paikka nimeltä Kerava sijaitsee, joten kaupungin nimi näpyteltiin navigaattoriin. Navi neuvoi kuskin ajamaan jotain ihan vammaista reittiä Mannerheimintien läpi, vaikka kaupunkia vähänkin tunteva tyyppi olisi tiennyt lyhemmän reitin. No, päästiin lopulta nelostielle. Kuski pistelee menemään noin 130:iä talvinopeusrajoitusten ollessa voimassa. Homman teki varsin jännäksi se, että tien pinnassa oli laajoja vesilätäköitä, joita kuski ei ottanut ollenkaan huomioon, vaan puski menemään niiden läpi vesi tuulilasiin ja auton alustaan rajusti roiskuen. Taksi oli täysin vesiliirrossa monessa kohtaa. Oli pakko sanoa, että aja nyt helvetti vähän rauhallisemmin. Ilmeisesti kielitaito oli niin puutteellinen, että kehari vain pyöritteli silmiään ja jatkoi samaan malliin. Minkäänlaista ennakoivaa ajotaitoa tyypillä ei siis ollut, vaan urku oli auki koko ajan riippumatta olosuhteista.

Toisen kerran kun oli musta poika kuskina ihmettelin kun se navigoi kännykkänsä avulla. Eikös jokaisessa taksissa nyt ole navigaattori? Ajo ei ole parasta mahdollista kun toisessa räpylässä on kännykkä josta katsellaan karttaa. Kaiken lisäksi se meinasi ajaa reilua ylinopeutta nopeuskameraan. Huomautin asiasta vähän ennen kameraa ja sain kokea, että eivät ne osaa edes jarruttaa rauhallisesti..

"Kokemuksia monikulttuurisesta taksimatkailusta" voisi olla oma hauska ketjunsa :)



"Viranomaisilla on erittäin hyvä tilannekuva siitä, mitä tässä maassa tapahtuu. Se on hämmentävän hyvä" -Päivi Nerg

Emo

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 29 964
  • Liked: 17047
Vasta tänä aamuna tämä uutinen saavutti minut, eikä minulla ole aavistustakaan mistä jatkossa uskallan taksin tilata. Nyt kuitenkin kun kilpailu on vapaata, niin saan varmasti tilata kantasuomalaisen taksin ja kieltäytyä monikulttuurisesta ählämineekeritaksista. Nääs asiakas on markkinataloudessa aina oikeassa. En takuuvarmasti ala kotimaassani jankkaamaan englanniksi taksikyydin hinnasta minkään ahmedin tai hottentotin kanssa. Enkä nouse mönkijän kyytiin.

Bellerofon

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 517
  • Liked: 866
Alkukesän helteistä kärsittiin taksissa, jossa kaveri selitti, että ilmastointi on rikki. Useaan otteeseen sanoin, että ei se viilennä jos puhallin on pois päältä, kun manuaalisesti tilassa. Lopulta piti itse numiskaa pyöräyttää... Ja katso, herran ihme, kylmä tuli....

Kattomies

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 68
  • Liked: 88
Tänään tuli infoa Suomen suurimmalta taksiyhtiöltä, sunnuntaina pääsee hieman halvemmalla aina. Kuljettajille on tiedotettu, että sooloilusta pääsee (pitkälle) jäähylle. Hieman ihmettelen halpuutusintoa, kun muilla aloilla palkat ja veloitukset nousevat.

Dharma

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 410
  • Liked: 1186
En aja koskaan taksilla, mutta olen todistanut suurta muutosta Helsingissä. Ennen hyvin ammattitaitoinen taksinkuljettajien ammatikunta on täysi hasardi liikenteessä neekerikuskien myötä. Sama juttu oli Wienissäkin. Tosin siellä en koskaan ehtinyt asua kantiskuskien aikana. Ählämit ja neekeirit tulevat tekemään karmeaa jälkeä kaduillamme.

l'uomo normale

  • Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
  • ****
  • Viestejä: 7 852
  • Liked: 3311
  • Je suis. Ihmisenä ja kuluttajana.
Vain pari kertaa olen ollut maahanmuuttajan kyydissä ja suunnilleen ok oli. Ehkä taksikeskukset ohjaavat todennäköiset vanhuskyydit kantiskuskeille.
And madness and despair are a force.

Mika Putkonen

  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 49
  • Liked: 59
Vasta tänä aamuna tämä uutinen saavutti minut, eikä minulla ole aavistustakaan mistä jatkossa uskallan taksin tilata. Nyt kuitenkin kun kilpailu on vapaata, niin saan varmasti tilata kantasuomalaisen taksin ja kieltäytyä monikulttuurisesta ählämineekeritaksista. Nääs asiakas on markkinataloudessa aina oikeassa. En takuuvarmasti ala kotimaassani jankkaamaan englanniksi taksikyydin hinnasta minkään ahmedin tai hottentotin kanssa. Enkä nouse mönkijän kyytiin.

Samoin toimin minäkin. Enkä suostu muuten menemään sateenkaaren värein koristeltuun taksiinkaan. Karvakäsien kebabia mainostavista mittareista olen kieltäytynyt jo aiemminkin. Siihen kyydin maksajalla on oikeus.

koojii

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 299
  • Liked: 2127
En aja koskaan taksilla, mutta olen todistanut suurta muutosta Helsingissä. Ennen hyvin ammattitaitoinen taksinkuljettajien ammatikunta on täysi hasardi liikenteessä neekerikuskien myötä. Sama juttu oli Wienissäkin. Tosin siellä en koskaan ehtinyt asua kantiskuskien aikana. Ählämit ja neekeirit tulevat tekemään karmeaa jälkeä kaduillamme.

Lontoossa ne mustat taksit toimivat hyvin ja kuljettaja tuntee erinomaisesti kaupungin ja puhuvat vielä erinomaista englantia. Joskus saattaa olla kyllä joku neekerikin kuskina niissä, mutta ei kait se mitään haittaa kun ovat kohteliaita, puhuvat hyvää englantia ja tuntevat ajoreitit kuin oman taskunsa.

Toki se hintakin on niillä kovempi mitä joillakin moniosaajien läpsyjen takseissa joissa kuski ei puhuu mitään länsimaista kieltä ja reittituntemuskin rajoittaa siihen että asiakas itse näpyttelee nevigaattoriin haluamansa osoitteen.

Suomessahan taksimonopoli on ollut sellainen että täällä on olleet kovemmat hinnat kuin lontoon mustissa takseissa ja kuskiksi saanut rahaa vastaan jonkun kieli- ja ajotaidottoman läpsyn joka ei tiedä Helsingissäkään missä on joku Aleksanterinkatu tai Kaivopuisto eikä oikeastaan mitään paikkaa vaan osaa vain GPS:n käskyjä noudattaa jos joku näpyttelee hänelle siihen osoitteen jonka se tunnistaa. Tuskin edes tajuisi minne ajetaan kun paikallisella kielellä pyytäisi ajamaan pirssin Järkuntortsille, Atskille, Djuralle tai Ärttalle.


Kattomies

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 68
  • Liked: 88
Vain pari kertaa olen ollut maahanmuuttajan kyydissä ja suunnilleen ok oli. Ehkä taksikeskukset ohjaavat todennäköiset vanhuskyydit kantiskuskeille.


Itse asiassa juuri päinvastoin Stadissa, jonka vpl- ja shl-kyydit ajetaan omalla Palmian kalustolla ja henkilökunnalla, jossa kuskit pääosin Ritvasen haalimia ulkomaan vahvistuksia ja ylivuotokyyditkin hoitaa moku-firma loppuunajetuilla Touraneilla. Asiakkaat ovat sitten enemmän kuin otettuja, kun saavat Uudenmaan perukoilta ylivuodon ylivuotona Lähitaksin auton.


Eihän siitä nyt kauaa ole kuin uutisoitiin (Palmian) kyydistä, jossa muslimikuski ja asiakkaana näkövammainen koiran kanssa. Joku Islamin opetus esti kuskia avustamasta henkilöä, kun ei voinut koiran lähelle tulla. Valitettavasti vaitiolovelvollisuus estää kertomasta asiakkaiden tarinoita, mitä kaikkea läpsyjen kanssa tapahtuu.


Kuten jo aiemmin kirjoitin, Suomen isoimmalta saa taksikyydit n. 5 %:a halvemmalla sunnuntaina kuin nyt, ja kuskit kyllä Suomea osaa  :). Noin muuten olen kyllästymiseen asti kuunnellut asiakkaiden keskustelunavauksia taksilain uudistuksesta, joko ollaan vässyköitä tai halutaan katsoa, miten kuski lähtee vedätykseen mukaan.
« Viimeksi muokattu: 25.06.2018, 18:49:11 kirjoittanut Kattomies »

l'uomo normale

  • Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
  • ****
  • Viestejä: 7 852
  • Liked: 3311
  • Je suis. Ihmisenä ja kuluttajana.
Vain pari kertaa olen ollut maahanmuuttajan kyydissä ja suunnilleen ok oli. Ehkä taksikeskukset ohjaavat todennäköiset vanhuskyydit kantiskuskeille.


Itse asiassa juuri päinvastoin Stadissa, jonka vpl- ja shl-kyydit ajetaan omalla Palmian kalustolla ja henkilökunnalla, jossa kuskit pääosin Ritvasen haalimia ulkomaan vahvistuksia ja ylivuotokyyditkin hoitaa moku-firma loppuunajetuilla Touraneilla.   

Kirjoitin lähinnä asiakkaan itse tilaamista ja maksamista taksikyydeistä, joissa todennäköisesti on vanhus mukana. Oikeastaan koskaan itse tilatessa ei ole tullut virolaista eksoottisempaa kuskia. Tai sitten vain mamutaksin saa todennäköisimmin bussipysäkiltä viittomalla.
« Viimeksi muokattu: 25.06.2018, 22:10:03 kirjoittanut l'uomo normale »
And madness and despair are a force.

Kattomies

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 68
  • Liked: 88
Vain pari kertaa olen ollut maahanmuuttajan kyydissä ja suunnilleen ok oli. Ehkä taksikeskukset ohjaavat todennäköiset vanhuskyydit kantiskuskeille.


Itse asiassa juuri päinvastoin Stadissa, jonka vpl- ja shl-kyydit ajetaan omalla Palmian kalustolla ja henkilökunnalla, jossa kuskit pääosin Ritvasen haalimia ulkomaan vahvistuksia ja ylivuotokyyditkin hoitaa moku-firma loppuunajetuilla Touraneilla.   

Kirjoitin lähinnä asiakkaan itse tilaanista ja maksamista taksikyydeistä, joissa todennäköisesti on vanhus mukana. Oikeastaan koskaan itse tilatessa ei ile tullut virolaista eksoottisempaa kuskia. Tai sitten vain mamutaksin saa todennäköisimmin bussipysäkiltä viittomalla.

Ok., Helsingissähän tilanne on niin erilainen verrattuna muuhun Suomeen, kun on vippaskonstein "rakennettuja" isoja taksifirmoja, palkkatuella pyöritettyä mamu-työvoimaa ja em. työvoimareserviä paljon.

Ja edelleen, sunnuntaina pääsee Lentokentältä esim. Kantakaupunkiin liki 10 %:a nykyistä halvemmalla, 1.:n jonopaikan voittaneella Lähitaksilla.

Tagit: taksi taksilaki