Kirjoittaja Aihe: 2016-04-15 MTV: Hallitus on avaamassa taksiliikenteen kilpailulle  (Luettu 153111 kertaa)

Don Nachos

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 466
  • Liked: 601

Ruotsissa taksit vapautettiin ajat sitten. Seurauksena hinnat nousivat, koska vähemmän ajosuoritteita, mutta kulut juoksivat vanhaan malliin.
Ruotsissa mafiat otti haltuun taksiliikenteen. Siellä on kaupunki jaettu alueisiin. Esim satamiin ei ole asiaa muilla kuin tietyn liigan autoilla. Kerran oltiin nappaamassa lennosta autoa vähän matkan päästä siljan terminaalia, niin heti lähti taksiasemalta äijät nyrkit pystyssä kohti ”vihollista”. Kuski vain huikkasi: sori, ei ole pokkaa ottaa tästä kyytiin ja kaasutti karkuun.
"Religion was invented when the first con man met the first fool."
- Mark Twain

Kultti on uskonto jolla on vähän seuraajia. Uskonto on kultti jolla on paljon seuraajia.

anatall

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 4 040
  • Liked: 9581
  • Faktantarkistaja, toimittaja.

Ruotsissa taksit vapautettiin ajat sitten. Seurauksena hinnat nousivat, koska vähemmän ajosuoritteita, mutta kulut juoksivat vanhaan malliin.
Ruotsissa mafiat otti haltuun taksiliikenteen. Siellä on kaupunki jaettu alueisiin. Esim satamiin ei ole asiaa muilla kuin tietyn liigan autoilla. Kerran oltiin nappaamassa lennosta autoa vähän matkan päästä siljan terminaalia, niin heti lähti taksiasemalta äijät nyrkit pystyssä kohti ”vihollista”. Kuski vain huikkasi: sori, ei ole pokkaa ottaa tästä kyytiin ja kaasutti karkuun.

Se on nyt sitä haluttua monikulttuurisuutta, se on vain kestettävä.
"Punk in Finland on nykyään yhtä punk kuin varhaiseläkkeellä oleva Marja-Liisa." -Jäsen Katmandu-

Kattomies

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 111
  • Liked: 146
Olisi markkinarako taksifirmalle, jolla on vain päteviä kuljettajia.

Kyllä näistä on jo mainoksia. Kovanenkohan se mainosti premiumpalvelua. Kustantaa tietysti sitten jonkin verran. Eli karsii myös rupuasiakkaat sotkemasta S-Rommelin sisustaa. :)

Jep - premium löytyy myös Lähitaksilta ja Taksi Helsingiltä, usein lähes perustaksin hinnalla, auto musta Eemeli, S90, vast. tai sitten joku pieni yrittäjä, esim. Simonen, Helsinki Limo, Blue Line.

Ammattitaidoton kuljettaja-aines tuli alan riesaksi jo vanhan lain aikaan, joten älyllistä epärehellisyyttä ja irtopisteiden keruuta vierittää asia uudesta laista päättäneiden piikkiin.

Ala olisi voinut uusiutua itse vapaaehtoisesti ja hallitusti, lopputulos olisi varmasti ollut parempi. Vaikkapa tiukemmat vaatimukset ammattitaidon suhteen, mutta vastaavasti jokaiselle halukkaalle sitten lupa ajaa taksia yrittäjänä. Edelleen olisi jäänyt välitysyhtiöille päätösoikeus kenet ja millä hintaa ottavat mukaan.

Aika moni uudesta laistava naukuva yrittäjä on kuitenkin samaan aikaan enemmän kuin onnellinen, että ei ole yöpäivystyksiä ja ajamista ei ylipäätään sääntele ajovuorolistat. Tämä sitten tosiaan vähentää taksin saamista syrjäseuduilla hiljaiseen aikaan, toisaalta jokainen kunta voi halutessaan ostaa taksin päivystämään, jos sen tarpeelliseksi kokevat.
« Viimeksi muokattu: 24.12.2018, 11:36:40 kirjoittanut Kattomies »

Kari Kinnunen

  • Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
  • ****
  • Viestejä: 6 444
  • Liked: 7303
  • Antaa olla. Ei jaksa enää
^^
Ehdit ensin.

Minunkin piti kummastella. Mitenkäs nyt, eikö kansaivälinen kultturelli värinä sitten olekaan suvaitsevan mielen unelmien täyttymys.

Näitä citykultturelleja uudistavia värinäuutisia on viimeaikoina tullut siihen tahtiin, että luulisi hispstereiden loevan aivan shlushkiimassa.
 
« Viimeksi muokattu: 24.12.2018, 11:39:15 kirjoittanut Kari Kinnunen »

Kari Kinnunen

  • Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
  • ****
  • Viestejä: 6 444
  • Liked: 7303
  • Antaa olla. Ei jaksa enää
Ulkopaikkakuntalaisena, kun jossain Helsingissä silloin tällöin mittaria tarvin, niin sen pitää olla sellainen jolle ei tarvi selittää minne mennään vaan paikat löytyy. No, yleensä jokin Volvo Truck Center, rautatieasema tms.

Mutta mitään navigaattoria en ala näpyttelemään. Se mittari jää siihen ja kitinä taksitarkastajalle ja autoilijalle perään.

Kattomies

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 111
  • Liked: 146
Ulkopaikkakuntalaisena, kun jossain Helsingissä silloin tällöin mittaria tarvin, niin sen pitää olla sellainen jolle ei tarvi selittää minne mennään vaan paikat löytyy. No, yleensä jokin Volvo Truck Center, rautatieasema tms.

Mutta mitään navigaattoria en ala näpyttelemään. Se mittari jää siihen ja kitinä taksitarkastajalle ja autoilijalle perään.

Palautetta pitää aina antaa tarkastajalle ja autoilijalle, jos homma ei toimi, etenkin, kun se nykyajan "laitteilla" onnistuu heti ja vaivattomasti. Ja kyllä ne oikeasti huomioidaan ja epäkuranttia porukkaa sanktioidaan.

Enemmän vi___taa ne asiakkaat, jotka jaksavat siitä esim. kyydissäni avautua - hemmetin pikkusieluista hyväksymisen ja huomionhakua, jopa noloa, enhän rivikuskina voi asialle tehdä mitään, muuta kuin olla joo joo -miehenä.



Kari Kinnunen

  • Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
  • ****
  • Viestejä: 6 444
  • Liked: 7303
  • Antaa olla. Ei jaksa enää
Enemmän vi___taa ne asiakkaat, jotka jaksavat siitä esim. kyydissäni avautua - hemmetin pikkusieluista hyväksymisen ja huomionhakua, jopa noloa, enhän rivikuskina voi asialle tehdä mitään, muuta kuin olla joo joo -miehenä.

Varmasti. Samoin kuin "ooksää isäntä vai renki" ja "Onks tää hyvä Rommeli" porukka. :D
Moon kyllä aika hiljainen asiakas ja toivon kuljettajan keskittyvän liikenteeseen. Niitä pimputtelevia samsunkeja sun muita vekottimia voi räplätä myöhemminkin.

Kattomies

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 111
  • Liked: 146
Suomi on iso ja laaja maa ja taksien ajotehtävät niin moninaiset, että vaikeaa oli toimia järkevästi ja kustannustehokkaasti vanhankin lain aikaan. Joku sääntely tai vast. olisi varmasti hyvä maaseudulla, jossa kyydit ovat pääosin (jopa kokonaan) yhteiskunnan (pääosin) maksamia koulu-, Kela ja VPL- sekä SHL-kyytejä. Sekin on sitten oma juttunsa, onko tuo "taksinajoa" vai enemmän tilausajotyyppistä liikennettä.

Että siis jos säädeltäisiin sitä, miten maaseudulla ajetaan ym. lakisääteiset kyydit, ei tarvita varmaankaan koko maata kattavaa lakia. Vaikkapa pk-seudulla lisääntyvä tarjonta tuo varmasti kalustoa ja hintoja laidasta laitaan, ja korvaa varmasti yksityisauton ja muun joukkoliikenteen käyttöä. Ei kai kukaan tosissaan voi väittää, että tuota pitäisi jostain syystä perustellusti (ja keinotekoisesti) estää, kun vain laki ja säännöt ovat selkeät - kuten muussakin yritystoiminnassa. Edelleenkin yhteiskuntakyytien tilaajat kilpailuttavat kyytitoimittajansa, se on sitten tilaajien vika, jos eivät osaa tilata ja valvoa sopimuskumppaneidensa tekemisiä.


Maastamuuttaja

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 6 013
  • Liked: 2654
Autoilun alalla näyttäisi yleistyneen ajoneuvon suistuminen ajoradalta tyyppiset tapahtumat, usein ihmisuhrejakin aiheuttaen. Olisikin ehkä terveellistä (sic!) perehtyä tarkemmin tähän oudoksuttavaan ilmiöön.

Koska auton liikkumista hallitsee sen kuljettaja, voitaisiin ehkä yksilökohtaisella tutkimuksella avata joitakin yleisön kannalta hedelmällisiä korrelaatioita. Toki on esiintynyt myös joitakin tilanteita, joissa matkustaja on halunnut osallistua ajoneuvon ohjausliikkeiden määrittelyyn.

Ajoneuvopalveluja käyttäville lisätiedot muodostaisivat otollisen taustan asiakkaiden arvioidessa  kuljetuksen häiriötöntä perille saapumisvarmuutta.


Alaric

  • Administrator
  • Jäsen^^^
  • *****
  • Viestejä: 20 905
  • Liked: 45902
  • Kui on must, näita ust!
Hallituksen taksiuudistus kantaa hedelmää Turussa.

Ennen uudistusta pimeitä takseja Turussa ajoivat oman kokemukseni perusteella lähinnä matut enkä usko kuskien etnisen jakauman juuri siitä muuttuneen.

https://www.turkulainen.fi/artikkeli/734684-turun-keskustassa-pimeiden-taksien-invaasio-taksiyrittaja-jopa-50-autoa-osa (9.1.2019)

Lainaus
Turun keskustassa pimeiden taksien invaasio – Taksiyrittäjä: Jopa 50 autoa, osa kuljettajista aseistautunut, poliisi katsoo sivusta!

Turun pimeät taksit ottavat asiakkaita jopa poliisin vierestä ja uhkailevat rehellisiä taksiyrittäjiä.

Turkulaisen taksiyrittäjän mukaan pimeiden taksien määrä on kasvanut Turussa selvästi viime kesänä voimaan tulleen liikennepalvelulain jälkeen.

– Lakiuudistuksen jälkeen monet luulevat, että kuka tahansa voi ajaa taksia. Pimeät taksit käyttävät tätä tilannetta hyväkseen, hän sanoo.

– Niiden määrä lisääntyy jatkuvasti. Turussa on yli 50 autoa, jotka tätä toimintaa harjoittavat, yrittäjä arvioi.

Yrittäjä antoi haastattelun ensin nimellään mutta tulikin haastattelun teon jälkeen toisiin ajatuksiin.

Syynä on hänen mukaansa se, että pimeiden taksien kuljettajat ovat jo uhkailleet häntä. Hän kertoo nähneensä pimeiden taksien kuljettajilla teräaseita.

(...)

Nimettömänä pysyttelevä taksiyrittäjä kertoo olleensa useita kertoja yhteydessä poliisiin.

– Poliisi ei puutu asiaan, vaikka kuvat ja rekisterinumerot on näytetty, hän pahoittelee.

– Kerran poliisi oli aivan vieressä, kun pimeä taksi otti asiakkaita kyytiin. Se tapahtui käytännössä ihan poliisin silmien alla. Kenelle tästä voi ilmoittaa, jos poliisi ei puutu siihen?


Luvattomasta taksiliikenteen harjoittamisesta tulee ilmoittaa poliisille. Tutkintaa helpottaa huomattavasti, mikäli ilmoituksessa on mukana riittävät todisteet.

– Ilmoituksessa on tärkeää yksilöidä tarkkaan, miten, missä ja milloin luvatonta taksitoimintaa on tapahtunut, ylikomisario Mika Peltola Lounais-Suomen poliisilaitokselta sanoo.

(...)

– Minä olen valmis poliisin kanssa yhteistyöhön ja voin tulla poliiseille näyttämään, ketkä Turussa ajavat pimeää taksia, nimetön taksiyrittäjä lupaa.
"Jos olisi sekä menestyviä että epäonnistuneita afrikkalaisia yhteiskuntia hakisin selitystä jostain muualta. Jos afrikkalaiset eivät muodostaisi länsimaissakin sosioekonomista pohjanoteerausta, hakisin selitystä jostain muualta." -Jussi Halla-aho afrikkalaisten geneettisesti selittyvästä älykkyysosamäärästä (3.6.2005)

MiljonääriPlayboy

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 081
  • Liked: 10515
^

Lainaus
Nimettömänä pysyttelevä taksiyrittäjä kertoo olleensa useita kertoja yhteydessä poliisiin.

– Poliisi ei puutu asiaan, vaikka kuvat ja rekisterinumerot on näytetty, hän pahoittelee.

Kuvat ja rekisterinumerot pfffft... nimettömänä pysyttelevä taksiyrittäjä taitaa olla vähän yksinkertainen. Kyllähän sitä nyt aikuisen ihmisen pitäisi osata lähestyä POLPOa oikeilla metodeilla.

Rekisterinumerot tietty joo, mutta ne kuvat voi unohtaa. Samaten sen pimeän taksiliikennöinnin, ei POLPOA sellainen kiinnosta.
Sen sijaan pitäisi nyt aluksi ilmoittaa POLPOLLE, että näki pimeän taksin kieltäytyvän ottamasta mustalaisseuruetta kyytiin, jonka jälkeen ko. pimeä taksi ajoi aivan selvää ylinopeutta pois paikalta. Jos kyseessä on diesel-auto, niin kannattaa myös mainita nähneensä ko. bilikan usein pöllö-mittarilla tankilla.

Ja vóila, kyseinen pimeä taksi on alta aikayksikön vedetty Vihapuhe-SWATin panssari-mesellä kaiteeseen, ja kuljettajaa viedään kuulusteluun niin, etteivät jalat maata tapaa.

Opettele uimaan, nimettömänä pysyttelevä taksiyrittäjä..
PolPolle tiedoksi:
A) kaikki kirjoittamani on sarkasmia
B) Vous êtes des collaborateurs

Fiftari

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 7 383
  • Liked: 4253
  • "Hallitus koostuu ihmisistä joita ei hallita"
Odotappas kun kanttis taksiyrittäjä jättää verot tai muut pakolliset maksut maksamatta valtiolle, jättää auton katsastamatta. Sitten viedään niin ettei kantapäät koske maahan.
Koska elämme epävakauden aikoja jokainen ostaa itselleen vatupassin.

-Repomies

Kari Kinnunen

  • Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
  • ****
  • Viestejä: 6 444
  • Liked: 7303
  • Antaa olla. Ei jaksa enää
Vai että semmosta Turuus.

Eipä taida virkavalta luparajoitteisten liikenneyrittäjien hommiin puuttua. Miksi puuttuisikaan. Ei niiltä saa latiakaan sakkorahaa, joten ihan turhaa hommaa. Riskinä vielä rassismi syytteet. Antaa poikien ajella. Ovat kilpailukykyisiäkin vielä.

MW

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 23 906
  • Liked: 17307
  • Kiltti ja ystävällinen, mutta niin nuiva.
Taksari oli muistaakseni joskus aikoinaan suht luotettu ja kunnioitettu ammattilainen.

No, päivitetty monikulttuuriin sekin, sitten.

Supernuiva

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 4 661
  • Liked: 4257
Taksari oli muistaakseni joskus aikoinaan suht luotettu ja kunnioitettu ammattilainen.

No, päivitetty monikulttuuriin sekin, sitten.

Muistan kaukaiselta 1980-luvulta, että hieman dementoituneelta mummolta oli otettu muutaman kympin (siis markkoja) matkasta pari sataa markkaa. Ukki oli tuntenut/tiennyt taksikuskin, joka oli sitten selittänyt asiaa kysyttäessä lankapuhelimeen jotain ajatuskatkoksesta.

Tuolloin taksikuski kuitenkin myönsi, että taisi tulla rahastettua vähän liikaa ja palautti kaiketi ukille kaiken sanoen matkan olleen nyt sitten ilmaisen. Hän oli luvannut ja vannonut, että tämä ei toistu häneltä enää koskaan. Kuittia ei ollut eikä mitään muuta kuin dementoituneen mummon sana maksusta ja ukin tieto siitä, että kuinka paljon mummon kukkarossa oli ollut suunnilleen rahaa.

Mitenkähän tuo episodi olisi mennyt nykyisessä monikulttuurisuudessa?

Golimar

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 13 835
  • Liked: 18076
  • Ego sum Spartacus
Lainaus
.......................Näkövammaisten liitto vaatii, että taksinkuljettajien pitää jatkossakin läpäistä paikallistuntemusta osoittava koe.
Näkövammaisten liitto on huolissaan liikennepalvelulain muuttamista niin, ettei taksinkuljettajien tarvitsisi enää suorittaa koetta.

Liitto katsoo, että kokeen poistaminen vaarantaisi asiakkaiden ja liikenteen turvallisuutta.

Näkövammaisten mukaan taksikyydeissä on jo nyt ongelmia, kun kaikki kuljettajat eivät tunne edes yleisesti tunnettuja paikkoja.Liitto on saanut palautetta, joka mukaan osa taksinkuljettajista ei ymmärrä suomenkielisiä ohjeita tai suomenkielistä keskustelua. Kaikki kuljettajat eivät osaa myöskään kirjoittaa katujen nimiä navigaattoriin.

– Paikallistuntemus on oleellinen osa luotettavaa taksiliikennettä ja kuljettajan ammattitaitoa, kuten sujuva suomen kielen taitokin, Näkyvammaisten liitto muistuttaa. .....................

https://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/736055-nakovammaiset-ovat-helisemassa-takseissa-osa-kuljettajista-ei-osaa-kirjoittaa

Lainaus
Voi hyvänen aika! Me olemme SUOMESSA, jossa ei synny lapsia ja vanhusten hoidettava joukko on suuri. Me tarvitsemme maahantulijoita työntekijöiksi. Niihin "paskahommiin", jotka ei suomalaisille kelpaa. Esim siivoojiksi, lähihoitajiksi, taksikuskeiksi... On erittäin hyvä, että maahantulija pääsee mahdollisimman pian töihin, pois sosiaaliavustuksilla elämisestä. Maksaa samat verot, kuin suomalaisetkin, ja niillä verorahoilla sitten pidetään pystyssä tätä ns hyvinvointivaltiota. Ei voi kuvitella, että vaikeaa suomenkieltä osataan samantien, kun jalka ekan kerran tämän maan kamaralle astuu.
Ilmoita asiaton viesti
rva Ränni 14.1.2019 18.02

käpykaarti

  • Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
  • ****
  • Viestejä: 8 640
  • Liked: 8660
  • Riippumaton selvittelijä
Lähitaksi heräilee todellisuuteen. Juuri oikea toimintamalli, mutta alkaako jossain vaiheessa rasismikirveet lennellä, koska palvelun tason nostaminen taitaa valitettavasti tarkoittaa kehitysmaalaisten kuskien radikaalia vähentymistä.

Myös kuskien valkopako muista firmoista voisi tulla kyseeseen, jos asiakkaat alkavat siirtymään luotettavamman ja laadukkaamman Lähitaksin käyttäjiksi.

https://www.jokamies.fi/lahitaksi-nostaa-omaehtoisesti-taksinkuljettajien-vaatimuksia/

Lainaus
Kun taksinkuljettajiin kohdistuvia ammattivaatimuksia maaliskuussa jälleen höllennetään yleisellä tasolla, Lähitaksi aikoo vastata tähän nostamalla omaehtoisesti kuljettajiensa vaatimustasoa ja lisäämällä kuljettajakoulutusta.


Taustalla on viime kesänä voimaan tullut liikennelain uudistus, jonka johdosta maaliskuussa 2019 poistuu muun muassa perinteinen paikallistuntemusvaatimus. Lähitaksi Oy arvioi tulevan muutoksen vaarantavan asiakaspalvelun tasoa ja vastaa haasteeseen lisäämällä entisestään omien kuljettajiensa koulutusta.
.....
On tärkeää, että haavoittuvaisessa asemassa oleva asiakas pystyy kuljettajan kanssa keskustelemaan, ja että kuljettaja ymmärtää, minne asiakas on menossa ja minkälaista apua hän matkansa aikana tarvitsee, toteaa Lähitaksin toimitusjohtaja Juha Pentikäinen.
....
Lähitaksi on ennakoinut tulevia muutoksia ja lanseerasi viime elokuussa oman kuljettajakoulutusohjelmansa. Lisäksi Lähitaksi aloitti marraskuussa uusien kuljettajien tiukemmat ajotapa-arvioinnit. Jos sitä ei läpäise, ohjaamme Lähitaksiin haluavat kuljettajat takaisin autokouluun, kertoo Lähitaksin koulutuskoordinaattori Tanja Tervalahti.
......

Saas nähä, onko vain kovat puheet.
Vasara kädessä kaikki näyttää naulalta.

Nuivanlinna

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 9 720
  • Liked: 6706
  • *******
Onko yhtäkään eduskuntapuoluetta mikä yrittäisi korjata tämän Suomea kohdanneen tihutyön?
Pahinta Suomessa on tämän köyhyyden lisäksi henkinen köyhyys. Meiltä puuttuu horisontti, mihin katsoa ja mitä tavoitella.

Tauno-yksi

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 329
  • Liked: 540
Odotappas kun kanttis taksiyrittäjä jättää verot tai muut pakolliset maksut maksamatta valtiolle, jättää auton katsastamatta. Sitten viedään niin ettei kantapäät koske maahan.

Kyllähän näillä paperittomilla taksikuskeilla tulee olla mahdollisuus harjoittaa ammattiansa. Heidän taksilupansa on vain jäänyt vahingossa .....staniaan. On  rasismia välttää muuta.

Tänään muuten tuli omaverosta sähköpostiin ukaasi maksamattomista veroista. Olin vähän ulalla, kun luulin maksaneeni kaikki verot. Palvelussa oli punaisin kirjaimin "VEROJA MAKSAMATTA".
Summa oli 0,11e.



Harvoin, mutta asiaa.

l'uomo normale

  • Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
  • ****
  • Viestejä: 9 685
  • Liked: 5226
  • Je suis. Ihmisenä ja kuluttajana.
Lainaus
[...]Miksi hintakilpailua ei ole juurikaan tullut?

Miksi taksien hinnat ovat pysyneet melko samoina kuin aiemminkin? Siihen vaikuttaa ainakin kolme asiaa.

1. Kuluttajat pysyvät tutuissa tavoissa.

Taksi halutaan saada mahdollisimman helposti ja tilataan puhelimella, kuten ennenkin. Taksin välittää sama keskus kuin ennen, ja se maksaa lähes saman verran kuin ennenkin.

Ilmiö on toisaalta tuttu muiltakin aloilta, joissa kilpailuttaminen olisi kuluttajalle mahdollista. Harva jaksaa vertailla esimerkiksi eri sähköyhtiöitä. Hintaerot liikkuvat usein vain muutamissa euroissa. Jos taksien hintaero olisi pompannut kymmeniin euroihin, vertailu kiinnostaisi enemmän.

2. Hintojen vertailu on käytännössä vaikeaa.

Se vaatii ainakin vielä eri sovelluksien käyttöä ja tietojen syöttämistä niihin. Alalla ennakoidaan, että tulevaisuudessa nähdään jonkinlainen taksien Booking.com, joka vertaa kerralla kyydin hinnan useilta eri tarjoajilta.

Hyötyä tilaussovelluksen tarjoamien hintojen vertailusta vie myös se, että toisinaan mittaritaksalla kulkeminen tulee sovelluksen antamaa hintaa edullisemmaksi. Sovelluksilla tilaaminen toisaalta on ilmaista, kun varsinkin perinteiset taksitoimijat veloittavat puhelusta tilauskeskukseen usein 1–3 euroa.

Jos hintavertailu sovelluksissa vaatii vaivannäköä, ei hintojen tihrustaminen taksien sivuikkunoista taksitolpalla ole juuri helpompaa.

3. Taksiyritykset eivät ole löytäneet suuria tehostuksen kohteita, joilla kustannuksia saisi alennettua.

Uusista yrittäjistä FixuTaxi ottaa valtaosan tilauksista sovelluksella, mikä vähentää henkilöstön tarvetta puhelinpalvelusta. Mutta yhdessä tunnissa ajettavien kyytien määrää on vaikea kasvattaa.

Takseihin ei tullut ryntäystä uusista kyytiläisistä

Uudistuksen toivottiin tuovan takseille uusia asiakkaita varsinkin halvempien hintojen myötä. Perustelu meni suunnilleen näin: taksia on pidetty kalliina ja sen takia ihmiset eivät sitä käytä, mutta edullisemmat hinnat voisivat lisätä kysyntää ja tuoda takseille uusia asiakkaita.

Pääkaupunkiseudulla uutta kysyntää on voinut hieman tulla, mutta arviot vaihtelevat. Lähitaksi arvioi, että asiakkaiden määrä on pysynyt samana kuin ennenkin. FixuTaxi uskoo saaneensa autoihinsa uusia asiakkaita, joista osa ei olisi muuten tehnyt taksimatkaa.

Alan kasvun puolesta puhuu se, että pääkaupunkiseudulle on tullut arviolta 500–1000 uutta taksiautoa, ja myös aiemmat toimijat ovat jatkaneet. Taksiyritykset harmittelevat, että pätevistä kuljettajista on huutava pula.

Taksiautoja pysäkillä.
Ismo Pekkarinen / AOP
Kehä kolmosen ulkopuolella taas uusia asiakkaita ei ole takseille mainittavasti tullut, sillä markkina on pysynyt pitkälti ennallaan.

On myös vaikea arvioida, mistä vaihtelu taksin käytössä todella johtuu. Perinteisesti taksialan on nähty heijastelevan talouden yleisiä näkymiä: kun menee hyvin, takseilla riittää ajoja. Loppusyksystä kovimman talouskasvun hidastumisesta on nähty merkkejä, mikä voi vaikuttaa taksin käyttöönkin.[...]

https://yle.fi/uutiset/3-10587977?fbclid=IwAR1w1z5CqwQ6pc36q6pPGWy1S0sbOJK0SKHrIwBUsRANiCjRYpoKbCMfxeQ

Alut ja loput linkin kautta. Saapa nähdä miten kehitys kehittyy, luultavasti maakuntakaupungeissakin isot taksiyhtiöt jakavat markkinoita niin kuin Ruotsissa on tapahtunut.
And madness and despair are a force.

l'uomo normale

  • Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
  • ****
  • Viestejä: 9 685
  • Liked: 5226
  • Je suis. Ihmisenä ja kuluttajana.
Lainaus
Yrittäjyyskiertue

Kajon järjestää kiinnostuneille yrittäjille tiedotustilaisuuksia.
Tule kuulemaan lisää yrittäjyydestä!

Espoo
Kajon Espoo
Ennekuja 4
02270 ESPOO

Joka viikko klo 10 maanantaisin.

Lisätietoja
jade.hertzell@kajon.fi
+358 50 515 0360.

Vantaa
Kajon Vantaa
Puutarhatie 24 D
01300 VANTAA

Joka viikko klo 10 keskiviikkoisin.

Lisätietoja
jade.hertzell@kajon.fi
+358 50 515 0360.

Tampere
Kajon Tampere
Vaittintie 11
33960 PIRKKALA

Joka viikko klo 10
torstaisin.

Lisätietoja
jade.hertzell@kajon.fi
+358 50 515 0360.

Lappeenranta
Kajon Lappeenranta
Laserkatu 6
53850 LAPPEENRANTA

Erikseen
sovittaessa.

Lisätietoja
juho.jappinen@kajon.fi
+358 50 5605537

Turku
Holiday Club Caribia
Kongressikuja 1
20540 TURKU

31.1 klo 11

Onko yhtään muuta alaa, jossa rekrytilaisuuksia järjestetään viikoittain?
And madness and despair are a force.

Elemosina

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 10 359
  • Liked: 11265
  • Hybridi
Lainaus
Poliisi tarkasti 111 taksia: Tässä lista rikkeistä ja puutteista – ajolupa puuttui kolmelta

Helsingissä tarkastetuista takseista noin 70 prosentilta löytyi rikkeitä tai puutteita eilen tehdyssä valvonnassa, kertoo poliisi.
Poliisi tarkasti yhdessä liikenne- ja viestintäviraston ja verohallinnon kanssa 111 liikenteessä ollutta taksia.

Valvonnassa havaittiin yhteensä 131 rikettä tai puutetta, joihin puututtiin sekä poliisin että Traficomin toimivaltuuksin. Kokonaisuutena rikkeitä tai puutteita havaittiin 77 taksissa, joka on 69 prosenttia tarkistettujen taksien kokonaismäärästä. Esimerkiksi voimassa oleva ajolupa puuttui kolmelta kuljettajalta.

Tässä lista rikkeistä ja puutteista:

    Ajoneuvoa ei oltu merkitty luvanvaraiseen käyttöön: 6 kpl
    Luvanhaltijan nimi ja yhteystiedot eivät olleet matkustajan nähtävillä: 61 kpl
    Kuljettajalla ei ollut voimassa olevaa taksinkuljettajan ajolupaa: 3 kpl
    Kuljettajalla ei ollut ajopäiväkirjaa: 10 kpl
    Kuljettajan nimi ei ollut matkustajan nähtävillä: 37 kpl
    Hintatiedot eivät olleet helposti matkustajan havaittavissa: 14 kpl
Yleisin puute oli, etteivät taksiluvan haltijan nimi ja yhteystiedot olleet matkustajan nähtävillä. Nämä tiedot puuttuivat useammalta kuin joka toiselta.

– Poliisin näkökulmasta keskeiset liikenneturvallisuuteen vaikuttavat asiat, kuten ajo-oikeus ja ajoneuvon kunto, ovat hyvällä mallilla, arvioi liikennevalvonnasta Helsingissä vastaava ylikomisario Jarkko Lehtinen tiedotteessa.
...
https://www.is.fi/autot/art-2000005986993.html
Avoimilla rajoilla tuhottiin avoin yhteiskunta
EU-turistien CV http://hommaforum.org/index.php/topic,6906.msg1324730.html#msg1324730

Oldschoolguy

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 120
  • Liked: 409
  • Ruutupaitamies
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f83bf279-6f12-4b7e-9339-cfd823c9abbf
Lainaus
Yksi kuva paljastaa: Näin Bernerin ajama uudistus nosti taksien hintoja - saatavuusongelmat piinaavat pieniä kuntia

Taksiliiton mukaan on selvää, että taksien hintojen nousu johtuu taksiuudistuksesta.

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk) johdolla toteutettu taksiuudistus ei ole Taksiliiton mukaan saanut toistaiseksi aikaan sellaisia vaikutuksia kuin tavoitteena oli.

Berner arvioi ennen uudistusta, että hinnat laskevat taksiuudistuksen myötä.

– Uskon kyllä, että tämä on ennen kaikkea kuluttajan etu, koska koko tässä lainsäädännössä on pyritty käyttäjälähtöiseen ajatteluun, Berner painotti MTV:n haastattelussa huhtikuun 2018 alussa.

Asemapaikka- ja päivystysvelvoitteen poistolla haluttiin katkaista maaseudun taksipalvelujen näivettymiskierre, kertoo liikenne- ja viestintäministeriön palveluosaston osastopäällikkö Olli-Pekka Rantala.

Taksiliiton mukaan taksiuudistus on vaikuttanut juuri päinvastoin eli taksien saatavuus on heikentynyt monin paikoin ja myös hinnat ovat keskimäärin nousseet.

(…)

Taksien hinnat ovat nousseet

Kuluttajahintaindeksi kuvaa kotitalouksien Suomessa ostamien tavaroiden ja palveluiden hintakehitystä. Taksiuudistus astui voimaan heinäkuussa. Hetkellisen hintojen laskun jälkeen taksien hinnat nousivat loppuvuodesta suhteellisen paljon verrattuna kuluttajahintaindeksiin.

(...)

Otsikon tarkoittamassa kuvassa tilastokeskuksen käppyrät, joissa verrataan taksihintoja kuluttajahintaindeksiin. En saanut sitä liitetyksi tähän.

Selvästi Ruotsin jäljissä mennään.

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/201806252201034048
Lainaus
NÄKÖKULMA: Ruotsissa taksien vapautus nosti hinnat pilviin
(...)
Ruotsissa taksiliikenne vapautui lähes 30 vuotta sitten, ja siellä hinnat lähtivät lapasesta saman tien. Turisteja vedätettiin oikein kunnolla ja hallitus joutui puuttumaan hinnoitteluun. Se auttoi hieman, mutta taksikyytien hinnat ovat silti nousseet reippaasti enemmän kuin muut kuluttajahinnat viimeisen 30 vuoden aikana.
(...)

Olipa kerran suomalainen taksi. Hintasekavuus on kuitenkin lopulta vain pieni osa tätä yli 110 vuotiaan ulkomaalaisten kadehtiman luotettavan ja turvallisen brändin romuttamista. Ei ole sama kenen kyytiin istut. Tai vaimosi. Tai tyttäresi.

U-käännös

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 76
  • Liked: 351
Ohessa Oldschoolguyn toivoma graafiliite taksihintaindeksin rajusta muutoksesta. Lähteenä Nordean analyytikko Sanna Kurrosen Twitter-viesti (julk. 4.3.2019), johon on upotettu Nordean/Macrobondin kuvaaja indeksin kehityksestä.

Uudistuksen kohdalla taksihintaindeksi laski varovaisesti, mutta jo muutaman kuukauden jälkeen hintaindeksi koki 10 %:n äkkinousun. Kuvaajan perusteella Bernerin uudistus meni metsään – markkinatalousmallin vastaisesti lisääntynyt kilpailu nosti hintoja. Paikkakunnittain taksihinnoissa voi toki olla eroja asiakkaan eduksi.

Kurronen tarjoaa taksihintojen nousun selitykseksi, etteivät suomalaiset osaa elää vapaassa markkinataloudessa: ihmiset eivät kilpailuta takseja. Taloussanomien (8.3.2019) mukaan taksien kilpailuttaminen on tosin tehty niin monimutkaiseksi, ettei siitä selviä ilman hyvää laskutaitoa ja reittituntemusta.

Alla katkelmia Taloussanomien aihetta koskevasta uutisesta. Artikkelin otsikoinnissa käytetty sana "basaari" nosti hymyn allekirjoittaneen huulille, vaikka itse artikkelissa mainittiin lopulta vain venäläiset ja virolaiset. :roll:

Lainaus käyttäjältä: Taloussanomat, 8.3.2019
Taksikyydin hinnasta lähti tinkimällä neljännes pois – näin basaarien taktiikka toimii

[...] Ennen kuski laittoi mittarin päälle ja perillä katsottiin tiukka hinta. Toisin on nyt. Asiakas voi yrittää neuvotella hinnan mieleisekseen. Kun taksien kilpailu avattiin viime heinäkuussa, odotettiin vilkkaimmille tolpille basaarien meininkiä eli asiakkaiden ja kuskien kaupankäyntiä hinnoista. Basaarissa kannattaa ottaa käyttöön basaarin lait. [...]

Taksiuudistusta perusteltiin sillä, että kuluttaja voi vertailla hintoja eri yritysten välillä ja valita halvimman vaihtoehdon.

Käytännössä vertailu ei ole kovin helppoa. Suurin osa taksifirmoista ilmoittaa hinnat ikkunassaan, mutta niiden vertailuun tarvittaisiin hyvää laskutaitoa, tarkkaa tietoa matkareitistä ja osuva arvio ruuhkatilanteesta.
...

Koko uutinen ja "basaaritinkaamisen" tulokset: https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006027486.html

[Edit: typo]
« Viimeksi muokattu: 09.03.2019, 00:23:37 kirjoittanut U-käännös »

Kari Kinnunen

  • Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
  • ****
  • Viestejä: 6 444
  • Liked: 7303
  • Antaa olla. Ei jaksa enää
^
Nooh. Perneri varmaan ajatteli, että tämä on hyvää harjoitusta tulevaa uutta uljasta monikulttuurista yhteiskuntaa varten. Se on sitä markkinataloutta kun suomalaisesta taksista tulee kilpailukykyinen tuktuk.

against globalism

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 266
  • Liked: 225
Itse olen perinteinen ujo suomalainen, enkä lähde tinkaamaan hinnasta. Olen ottanut sellaisen asenteen, että jos kyyti joskus maksaa liikaa, niin otan auton rekkarin ylös ja kirjoitan sen ylös itselleni muistiin, jotta osaan välttää kyseistä yrittäjää jatkossa.

against globalism

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 266
  • Liked: 225
Ja hinnat on tosiaan nousseet. Ennen vanhaan keskustasta noin 8 kilometrin matka tänne lähiöön maksoi yölläkin usein noin 18,50 - 19,00 euroa. Nykyään ei alle kahdenkympin pääse enää. Kerran kuski velotti jopa 25 euroa. Oli mukava käydä joskus vanhan lain aikana arkivapaapäivän kunniaksi viikollakin baarissa, mutta nykyään olen ne oikeastaan lopettanut. Viikonloppuna pääsee sentään bussilla kotiin yölläkin täälläpäin.

Oldschoolguy

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 120
  • Liked: 409
  • Ruutupaitamies
Lainaus käyttäjältä: Taloussanomat, 8.3.2019
Ennen kuski laittoi mittarin päälle ja perillä katsottiin tiukka hinta. Toisin on nyt. Asiakas voi yrittää neuvotella hinnan mieleisekseen. Kun taksien kilpailu avattiin viime heinäkuussa, odotettiin vilkkaimmille tolpille basaarien meininkiä eli asiakkaiden ja kuskien kaupankäyntiä hinnoista. Basaarissa kannattaa ottaa käyttöön basaarin lait.

Kuskit voisivat kertoa mielenkiintoisia tarinoita asiakkaiden neuvottelukunnosta viikonloppu-aamuöiden huuruisimmilta tunneilta. Olen kuullut, että monilta ihan normaalin ja siistin näköiseltä iloisen illan viettäneiltä ei meinaa saada edes osoitetta lypsettyä. Ja jotkut nukahtavat pian lähdön jälkeen ja eivätkä meinaa perillä herätä millään. Siis tässä ei puhuta nyt mistään pultsareista, vaan tavallisista ihmisistä, jotka ovat vain sattuneet juomaan liikaa. Heillä ei välttämättä ole siinä tilassa edellytyksiä käydä jotain hintaneuvotteluja.

Tässä tullaankin tuohon, että "ennen taksamittarista katsottiin perillä tiukka hinta". Hyvin juopuneelle ja vain äkkiä kotiin haluavalle asiakkaalle se vanha tuttu mittarin näyttämä "tiukka" hinta oli myös oikeusturvakysymys. Monet kuulemma arvostivatkin ennen juuri sitä, että kotimatkan hinta oli aina lähestulkoon sama, vaikka olisi nukkunut koko matkan. Ja perillä kuski herätteli ja katsoi vielä että asiakas pääsee turvallisesti kotiinsa.

Mikä muuten on asiakkaan oikeusturva siinä tilanteessa, jos kuljettaja yrittää rahastaa juopuneelta asiakkaalta liikaa ja väittää että sellainen summa sovittiin? Onko päihtymyksestä ja oikeustoimikelpoisuudesta ennakkotapauksia?

Tässä yksi artikkeli.
https://www.minilex.fi/a/sopimuksen-lainvastaisuus-aiheuttaa-sen-pätemättömyyden

Lainaus
Sopimukset jotka on tehty olosuhteissa että niistä tietoisen olisi kunnianvastaista ja ja arvotonta vedota sopimukseen, ovat lainvastaisia. Tällaisia sopimuksia ovat esimerkiksi sellaiset, joissa toinen henkilö on vahvasti päihtynyt. Näissä tilainteissa, päihtymys ei aina tee sopimusta pätemättömäksi, mutta olosuhteet ovat sellaiset että sopijakumppanin on kunnianvastaista ja arvotonta vedota sopimukseen.


Edit
Selvyyden vuoksi lisätty maininta taksamittarista

« Viimeksi muokattu: 09.03.2019, 21:16:53 kirjoittanut Oldschoolguy »

l'uomo normale

  • Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
  • ****
  • Viestejä: 9 685
  • Liked: 5226
  • Je suis. Ihmisenä ja kuluttajana.
Kurronen tarjoaa taksihintojen nousun selitykseksi, etteivät suomalaiset osaa elää vapaassa markkinataloudessa: ihmiset eivät kilpailuta takseja. Taloussanomien (8.3.2019) mukaan taksien kilpailuttaminen on tosin tehty niin monimutkaiseksi, ettei siitä selviä ilman hyvää laskutaitoa ja reittituntemusta.

Lainaus käyttäjältä: Taloussanomat, 8.3.2019
Taksikyydin hinnasta lähti tinkimällä neljännes pois – näin basaarien taktiikka toimii

[...] Ennen kuski laittoi mittarin päälle ja perillä katsottiin tiukka hinta. Toisin on nyt. Asiakas voi yrittää neuvotella hinnan mieleisekseen. Kun taksien kilpailu avattiin viime heinäkuussa, odotettiin vilkkaimmille tolpille basaarien meininkiä eli asiakkaiden ja kuskien kaupankäyntiä hinnoista. Basaarissa kannattaa ottaa käyttöön basaarin lait. [...]

Jos joudun ottamaan taksin, mikään tinkaaminen ei ole vaihtoehto. Katson ainoastaan ikkunasta, että suunnilleen sama hinta kuin muulloinkin, ei ole tarvinnut pettyä.

Mikähän (30-40) miesten porukka maleksi taksien edessä Päärautatieasemalla, niinkuin olisi olleet taksiin menossa, mutta ei kuitenkaan menneet kyytiin. Minä menin ensimmäiseen autoon ja kuski oli nuori itäeurooppalainen mies, luultavasti muutkin kuskit jonon alussa oli ulkkareita. Vaikuttaa siltä että rasistit pakottavat minut suvaitsevaiseksi.
« Viimeksi muokattu: 09.03.2019, 19:22:25 kirjoittanut l'uomo normale »
And madness and despair are a force.

Saturnalia

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 385
  • Liked: 7311
Ei tuo tinkiminen ennen täysin tuntematonta ollut. Ennen kuski saattoi suostua siihen tapauskohtaisesti säälistä tai hiljaisena aikana tai syrjäisellä tolpalla.
Tavallista ja normaalia se ei ollut. Piti olla vähän silmää nähdä, että tinkikö poka ihan vain lämpimikseen, vaiko rahapulasta. Silloin kun lähes kaikki kyydit ajettiin käteisellä. Jos olit vaikka syrjäisellä tolpalla tai oli hiljainen aika ja tiesit ettet seuraavaan tuntiin tule saamaan töitä, ja sitten siihen tuli joku ja sanoi että "heitätkö tällä kahdellakympillä, mulla ei oo enempää?" ja kaverista näki ettei sillä oikeasti ole enempää, niin kyllä mä semmoiset vein. Kauppa se on mikä kannattaa, viimeiset pari kilsaa ajettiin sitten mittari kiinni. Pääsi samalla sieltä hevonkuusentolpalta ihmisten ilmoille tienaten edes jotakin.

Ruuhka-aikaan ja kantakaupungin alueella oli kenenkään ihan turha yrittää tinkiä, kun pokaa tuli tarjolle koko ajan. En kannata tätä nykyistä uudistusta, vaikka ennen uudistusta vaikutti ettei kukaan sitä vastustanut. Nykyäänhän se on ihan eri laji, kuin ennen kun on GPS, kaikki maksaa kortilla, kamerat autossa ja teillä, jne. Se 200 tuntia kuussa istuminen jatkuvasti on terveydelle raskasta hommaa, ja vaatii suht hyviä sosiaalisia taitoja jos meinaat stressiä välttää. Taksia ei jaksa pitkään Stadissa ajaa kuka vaan, se vaatii tietynlaisen luonteen että sitä jaksaa, vaikka ajaisi vain päivävuoroja kuten minä ajoin. Varmaan olisi 10-15kg laihempi, jos ei olisi koskaan ajanut. Ruokailu oli aina se tyhjänä vauhdissa ratin päällä syöty hodari, yms drive-in setti. Nuorten miesten hommaa.

Se oli Stadissa päivisin todella hektistä ja intensiivistä touhua silloin. 12 tuntia ruuhkassa koko ajan etsien uusia osoitteita pelkän puhelinluettelon kartan avulla, sivukujia pitkin oikoen. Joka päivä etsit salamana 20-25 uutta tuntematonta osoitetta ilman älypuhelinta, gepsiä, tai mitään navia ja ajoit sinne kipikapi. Se ajotyyli asiakkaan luo oli silloin jotain muuta kuin nykyään kameravalvonnan ja gepsien aikaan. Turbo vaan puski mustaa savua :) Asiakkaan kanssa sitten ajettiin toivomusten mukaan. Jos oli kiire, niin sitten mentiin, oli pyrkimys palvella. Nykyään se on sellaista flegmaattista scifi-touhua isoveljen silmän alla.
Sitä ei olis silloin aavikolta repäisty matu yksinkertaisesti pystynyt tekemään Stadissa, kun ei ollut apuvälineitä. Oli pakko olla kaupunki jotenkin hallussa.

Nimimerkillä n. 40 000 asiakasta Helsingissä kuskannut, kauan kauan sitten.
He continued, "that these institutions have been able to transform this greatest virtue of humanity—which is this desire to interact and to connect and to cooperate and to share—to transform all of that into a weakness."
Edward Snowden 2019

Tagit: taksilaki