Kirjoittaja Aihe: 2016-04-15 Hallitus on avaamassa taksiliikenteen kilpailulle (Sipilän/Bernerin taksiuudistus)  (Luettu 247917 kertaa)

ikuturso

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 20 735
  • Liked: 44423
  • Kekkosen re-inkarnaatio
Lainaus
Poliisi varoittaa pikkujoulukauden rikosilmiöistä

2.12.2021 10.34

(...)

Taksikuskin tarjoamat ilmaiset päihteet ovat hälytysmerkki



– Riski joutua rikoksen uhriksi kasvaa, jos kuski vaikuttaa epämääräiseltä. Varoitusmerkkinä voi pitää esimerkiksi sitä, jos kuski houkuttelee kyytiin ilmaisilla päihteillä tai tarjoaa maksutonta matkaa, sanoo rikostarkastaja Koski.
https://poliisi.fi/-/poliisi-varoittaa-pikkujoulukauden-rikosilmioista

Kuka jumankauta nousee taksiin, jonka kuski tarjoaa huikkaa pullosta? Mitä lie tyrmäystippaa mukana. Jotain jaloviinan deltavarianttia...

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

l'uomo normale

  • Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
  • ****
  • Viestejä: 13 210
  • Liked: 10961
  • Je suis. Sivistysporvari. Ihmisenä ja kuluttajana.

Kuka jumankauta nousee taksiin, jonka kuski tarjoaa huikkaa pullosta? Mitä lie tyrmäystippaa mukana. Jotain jaloviinan deltavarianttia...

-i-

Huumeitten käyttäjillä on eri meininki kai. Myyjät voi tarjota maistiausia tuotteestaan muutenkin... Kannattaa olla kaveria jokaiselle, koska jokaisesta voi ehkä olla hyötyä myöhemmin.
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

jmk

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 4 972
  • Liked: 6114
Lainaus
– Riski joutua rikoksen uhriksi kasvaa, jos kuski vaikuttaa epämääräiseltä.

Joo, sitä epämääräisyyttä on monenlaista.

Jos kuskista ei saa ulos selväkielistä suomen sanaa, tai selvä suomen kieli ei mene perille, niin nähdäkseni kuski vaikuttaa epämääräiseltä.

Riukulehto

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 6 199
  • Liked: 6415
Mahtavia kuskeja nämä tietyt. Itse en näitä käyttäisi mistään hinnasta, mutta kaverin maksaessa nousin pitki hampain kyytiin, oli yö, kova pakkanen ja vähän kampetta päällä. Auto oli tilattu FixuTaxin sovelluksella. Matkaa oli vain noin 600 metriä ja kuski oli ajaa siitä huolimatta harhaan. Viime tingassa saatiin huudettua, että älä lähre sinne. Kyyti maksoi 12,50 euroa. Kaveri antoi kuskille 20 euron setelin. Kuski kysyi paljonko hänen pitää antaa tästä takaisin.
”Se oli tietynlainen yllätys kaikille, miten paljon virus pystyy leviämään rokotettujenkin keskuudessa.”
HUS vs. johtajaylilääkäri Jari Petäjä 25.11.2021

Lalli IsoTalo

  • "Hallituksenkaataja"
  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 40 630
  • Liked: 62133
  • Takaisinviskaaja
Kun jouduin tässä vähän aikaa sitten käyttämään sairaalapalveluita, niin keskellä päivää oli mennen tullen tarjolla kuskiksi vain vanhempaa kantasuomalaista heteromiestä.  :D

Eivät jaksaneet alkaa Berneriä hirväesti kiroamaan. Totesivat realistisesti, että tilanne on se mikä se on.  :P
“Tavoitteemme on pakolaisten suojelu. Rajat ovat sille este.”
— Soros

“Punavihreä siirtymä on paskanruskea!”
— Tri. Eero Paloheimo

“Inspiroivaa, että pieni lapsellisten naisten joukko voi tällaisessakin tilanteessa asettaa kokonaisen kansakunnan vaaraan.”
— Jäsen Sivulause

simppali

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 4 771
  • Liked: 13013
  • junior koodari
Epämääräisesti totean, että jotain uutta tietoa on tuloillaan. En laita seuraavaa uutisaiheiden puuttumisen piikkin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/96dc80ed-afaa-4e66-86b5-d8f12ae18d57

Lainaus
Helsingin poliisin mukaan vuosina 2019–2021 tiedossa olevat seksuaalirikoksista epäillyt taksinkuljettajat ovat olleet pääosin kotoisin Lähi-idän ja Etelä-Aasian sekä Itä- ja Länsi-Afrikan alueilta. Yhdessä tapauksessa epäilty on ollut kotoisin Suomesta.

– Yhdessä tilanteessa kuski oli kosketellut asiakasta sopimattomasti taksikyydin aikana. Lopuksi hän oli veloittanut kyydistä huomattavasti sovittua suuremman hinnan.

Jotain ei fantsua, eikä kivaa on tulossa, jopa uutisten muodossa.

Lainaus
Viime aikoina poliisi on saanut rikosilmoituksia seksuaalisista ahdisteluista takseissa. Helsingin poliisin mukaan taksinkuljettajia on epäilty enenevissä määrin erilaisista seksuaalirikoksista viime vuosina.

Vanhahko uutinen (sisällöltään) on nostettu il:n top kolmoseen, miksi..sitä voidaan arvuutella.
« Viimeksi muokattu: 12.12.2021, 21:17:45 kirjoittanut simppali »
Kun painuvi päät muun kansan, maan,
Me jääkärit uskoimme yhä.

Lalli IsoTalo

  • "Hallituksenkaataja"
  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 40 630
  • Liked: 62133
  • Takaisinviskaaja
Vuonna 2021 taksinkuljettajia on epäilty 23 seksuaalirikostapauksessa. Taksinkuljettajien tekemiksi epäiltyjen seksuaalirikostapausten määrä on lisääntynyt vuoden 2018 kesästä alkaen.

Rikostarkastaja Jari Kosken mukaan taksinkuljettajien tekemät rikokset tapahtuvat yleensä joko taksissa matkan aikana tai sen jälkeen. Motiivi on ollut seksuaalinen ja joko kuski on kosketellut asiakasta sopimattomasti tai ehdotellut sopimattomia. On pyritty ottamaan kyytiin tai tarjottu alkoholia tai muita päihteitä. Kuski on myös voinut viedä asiakkaan paikkaan, johon ei ole pyydetty, kuten taksinkuljettajan kotiin tai muualle.

– Taksikuskien tekemissä seksuaalirikoksissa skaala on ahdisteluista aina raiskauksiin asti ja kaikkea siltä väliltä, kertoo Koski.
“Tavoitteemme on pakolaisten suojelu. Rajat ovat sille este.”
— Soros

“Punavihreä siirtymä on paskanruskea!”
— Tri. Eero Paloheimo

“Inspiroivaa, että pieni lapsellisten naisten joukko voi tällaisessakin tilanteessa asettaa kokonaisen kansakunnan vaaraan.”
— Jäsen Sivulause

Maastamuuttaja

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 6 518
  • Liked: 3698
Taksikyyti on siis turvallinen ellei satu olemaan turvaton. Siitä huolimatta matkustajilla näyttäisi olevan rasistisia  taipumuksia valitessaan taksiyheyttään. Valintaprosessin tulisi olla puolueeton ja vapaa rasismista.Kyydin tilaamispäätöksen tulisi kulkea tasa-arvovaltuutetun toimiston kontrollikeskuksen kautta. Tiedossa on, että monet kuluttajat kaihtavat syrjäytyneiden kuljettajien palveluita mikä vain kumuloi syrjäytymistuntoja hauraiden kuljettajien keskuudessa.

haermae

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 787
  • Liked: 1596
... On pyritty ottamaan kyytiin tai tarjottu alkoholia tai muita päihteitä. Kuski on myös voinut viedä asiakkaan paikkaan, johon ei ole pyydetty, kuten taksinkuljettajan kotiin tai muualle.

– Taksikuskien tekemissä seksuaalirikoksissa skaala on ahdisteluista aina raiskauksiin asti ja kaikkea siltä väliltä

Kuka olisi arvannut että kehitysmaalaiset tuovat kehitysmaan tavat mukanaan.

Kielitoimisto voisi pikkuhiljaa julkaista uuden määritelmän taksi-sanalle: henkilökuljetuksia ja kuljetuksen aikaisia henkilöön käyviä sattumuksia sekä päihteitä ennalta-arvaamatonta maksua vastaan tarjoava epämääräinen taho, joka kuljettaa asiakkaan valitsemaansa paikkaan, tai toisinaan myös asiakkaan toivomaan paikkaan.

Maastamuuttaja

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 6 518
  • Liked: 3698
Taksiliikenteen keskinäistä kilpailua elevöittäisi yrityskohtaisen väkivalta -ja raiskaustoimintojen tilastointi. Mutta tiedot taitavat olla "salaisia". Kuskien identiteetin suojelu taitaa olla tärkeämpää kuin matkustajien hengen ja terveyden suojelu.

Skeptikko

  • Administrator
  • Jäsen^^^
  • *****
  • Viestejä: 13 990
  • Liked: 22445
”Voit antaa minulle viisi tähteä” – HS selvitti: Näin toimii Helsinkiin ilmestynyt venäläistaustainen taksiyhtiö, jonka aggressiivinen hintasota kylvää kauhua, epäluuloa ja ihastusta
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000008434651.html

Lainaus
Kun parikymmentä minuuttia on mennyt, sormet ovat kohmeessa.

Sitten Mersu kaartaa pihaan. Somaliasta kotoisin oleva kuljettaja pahoittelee, että eksyi navigaattorista huolimatta.

Harmi menee nopeasti ohi, sillä nyt ei ole kiire. Yango-kyyti Haagasta Laaksoon Keskuspuiston laidalle on myös hätkähdyttävän halpa: 5,30 euroa. Samasta vajaan neljän kilometrin matkasta Taksi Helsinki olisi veloittanut 20,90 euroa.
...
Sekä Uber että Yango käyttävät dynaamista hinnoittelua. Siinä hinnat nousevat ja laskevat muun muassa kysynnän sekä liikenne- ja sääolojen mukaan. Hinnat voivat siis vaihdella rajustikin.

Eräänlaisena taksamittarina toimii mobiilisovellus. Taksia tilatessaan asiakas näkee kiinteän hinnan, kuljettajan nimen ja puhelinnumeron sekä auton merkin, mallin, värin ja rekisterinumeron. Lopuksi kuitti tallentuu sovelluksen sähköiseen arkistoon.
...
Pyrkimyksenä oli selvittää, millaisia tienestejä Yangon kuljettajat tekevät. Kukaan juttuun haastatelluista kuljettajista ei halunnut puhua palkastaan julkisesti omalla nimellään.
...
Olen tilannut kyydin lentoasemalle. Autoa ohjaa arviolta kolmekymppinen suomalaismies.

Hän kertoo ajavansa Yango-asiakkaita viikonloppuisin vanhempiensa omistamalla autolla. Perjantait ja lauantait tuovat hyvin rahaa.

”Kolmessa viikonlopussa tienaan saman verran kuin kuukaudessa muissa hommissa”, kuljettaja sanoo.
...
Ford Focusta ajava irakilaismies sanoo saavansa käteen 1 500–1 700 euroa kuukaudessa kulujen jälkeen, nigerialainen Toyota Corollan kuljettaja taas noin 2 000 euroa.

Ford Mondeota ajava toinen irakilainen kertoo palkakseen puolestaan 2 500–3 000 euroa kuussa, mutta epäselväksi jää, onko kyse brutto- vai nettotulosta.

Päivät venyvät pitkiksi, moni sanoo. Viikonloppuisin nigerialaiskuljettaja istuu Corollassaan kymmenen tuntia putkeen. Muutama mainitsee paiskivansa hommia joskus jopa kaksitoista tuntia päivässä.

TAKSILIITON puheenjohtaja Kai Andersson ajaa taksia perinteisen Lähitaksin palveluksessa. Hän huomauttaa, että taksiyrittäjän tuloista iso siivu menee erilaisiin kuluihin.

Eniten nielevät palkka ja sen sivukulut, kuten verot ja eläkemaksut. Lisäksi tulevat vakuutukset, joiden hinta on moninkertainen tavalliseen henkilöautoon verrattuna.

Polttoaineen, huoltojen ja muiden kulujen ohella kuljettajat maksavat kyydeistä tilausvälitysyhtiöille. Andersson itse kertoo pulittavansa kuukaudessa ”useamman satasen” kiinteää välitysmaksua.

Yango puolestaan veloittaa kuljettajilta verkkosivujensa mukaan kyytien määrän perusteella 8–15 prosenttia, siis 0,40–0,75 euroa viitosen matkasta.
...
”Jokainen voi itse päätellä, voiko muutamalla eurolla tehdä kyydin kannattavasti.”
...
Yleisesti kuitenkin tiedetään, että alustayhtiöt saattavat tehdä ensin tappiota, kun ne yrittävät vallata markkinaosuutta.

Professori Vili Lehdonvirta Oxfordin yliopiston Internet-instituutista sanoo, että esimerkiksi Uber on subventoinut eli antanut kuljettajille tukea satojen miljoonien eurojen arvosta.

On myös huomattava, että yrityksillä on arvokasta dataa asiakkaistaan. Esimerkiksi Wolt myytiin seitsemällä miljardilla eurolla, vaikka yhtiö on tehnyt tappiota vuosikaudet. Ruokalähettipalvelun keräämän datan katsottiin nostavan yrityksen markkina-arvon pilviin.
...
”Käytännössä optimoimme reittiä ja pyrimme antamaan kuljettajalle seuraavan tilauksen, kun nykyinen asiakas on vielä autossa. Meidän hintamme ovat alhaisemmat, mutta auto liikkuu enemmän ja kuljettaja pystyy tienaamaan enemmän.”
...
VOLKSWAGEN GOLFISSA haisee pistävä diesel. Irakilainen kuljettaja hätkähtää, kun kuulee, että kyydissä on toimittaja. Hän kääntyy risteyksestä väärään suuntaan. Kädet alkavat täristä.

Autossa ei ole näkyvissä kuljettajan nimeä, vaikka laki niin vaatii.

Sama epäkohta toistui viranomaisten marraskuun lopulla Helsingissä tekemässä valvontaiskussa. Kaikkiaan 86 taksia tarkastettiin, ja 51:stä löytyi huomautettavaa.

Myös hintatietoja oli esitetty vajavaisesti, ja joiltain takseilta puuttui liikennelupa tai selvitys. Yksi takseista oli kokonaan luvaton ja yksi katsastamaton.
...
HS TARKASTI matkoillaan käyttämiensä autojen rekisteritiedot. Kaikissa tapauksissa oli maksettu ajoneuvoverot, tehty katsastukset ja merkitty autot luvanvaraiseen käyttöön.

Clayhillsin mukaan Yango edellyttää kuljettajilta, että lakisääteiset luvat ovat kunnossa.

Kun irakilaiskuljettajan Golf saapuu pienen kiertelyn jälkeen Eteläesplanadille, kuljettaja alkaa kaivaa taskuaan ja kysyy, haluanko nähdä hänen ajolupansa.
...
Monet Yangon kuljettajista ovat ulkomaalaistaustaisia. Nigerialainen kuljettaja kertoo valinneensa Yangon, koska hän ei puhu suomea eikä ole saanut töitä perinteisistä taksinvälitysyhtiöistä.

Muutamilla kuljettajilla on vaikeuksia kommunikoida myös englanniksi. Erityistä kielivaatimusta Suomessa taksia ajaville ei kuitenkaan ole.

TAKSIYRITTÄJIEN kielivaikeudet on huomattu Verohallinnossakin, kertoo apulaisjohtaja Tarja Valsi.

”Osa myös ilmeisesti tekeytyy suomea osaamattomaksi. Kysymyksiin esimerkiksi palkkojen maksusta, palkan suuruudesta tai maksajista ei ole aina osattu vastata.”

Lisäksi viranomainen on kohdannut kuljettajia, jotka väittävät aloittaneensa taksin ajamisen samana iltana, vaikka taksin­kuljettajan ajolupa on ollut voimassa jo pitkään.

Valsin mukaan osan kuljettajista on havaittu samaan aikaan ajavan taksia ja nostavan sosiaalietuuksia.
« Viimeksi muokattu: 30.12.2021, 03:23:25 kirjoittanut Skeptikko »
En homona toivota tervetulleiksi Suomeen henkilöitä, jotka haluavat tappaa minut:
http://www.bbc.com/news/magazine-33565055

Tanskan pakolaisapu: hallitsematon tulijatulva johtamassa armageddoniin ja yhteiskuntamme tuhoon:
http://jyllands-posten.dk/international/europa/ECE7963933/Sammenbrud-truer-flygtningesystem/

Titus

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 10 077
  • Liked: 14955
Yli 500 taksiyritystä menetti lupansa lakisääteisen tunnuksen puuttumisen takia – Tuhansilta puuttuu vielä pätevyyskoe

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on perunut yli 500 taksiliikennelupaa, koska näiltä puuttui lakisääteinen Y-tunnus.

Lainaus
Vielä elokuussa 2021 tunnus puuttui Traficomin mukaan noin 700 luvanhaltijalta.

– Näille toimijoille lähetettiin selvityspyyntö puuttuvasta Y-tunnuksesta ja asetettiin määräaika tunnuksen hankkimiseksi uhalla, että lupa peruutetaan, jos puutetta ei asetetussa määräajassa korjata. Valvonnan lopputuloksena olemme peruuttaneet 520 taksiliikennelupaa, koska luvanhaltija ei korjannut Y-tunnusta koskevaa puutetta. Lisäksi 101 liikennelupaa on peruutettu luvanhaltijan omasta pyynnöstä. Y-tunnuksen hankki asettamassamme määräajassa 76 luvanhaltijaa, kertoo tiedotteessa Traficomin ammattiliikennepalvelun päällikkö Sari Veija.

Y-tunnus tuli taksiyrityksille pakolliseksi toukokuun alussa 2021, kun taksilaki muuttui. Muutos koski myös niitä taksiliikenneluvan haltijoita, joiden liikennelupa oli myönnetty ennen lakimuutoksen voimaantuloa. Luvanhaltijoilla oli elokuun alkuun saakka aikaa hankkia Y-tunnus, jos tunnus vielä puuttui.

Lainaus
SEURAAVAKSI TRAFI aikoo valvoa yrittäjäkokeen suorittamista.

– Taksiliikenneluvan myöntämisen edellytyksenä on ollut toukokuusta 2021 alkaen myös taksiliikenteen yrittäjäkoe. Tämä vaatimus koskee myös luvanhaltijoita, kertoo Veija.

Taksiliikenneluvan haltijoiden tulee täyttää uuden lain edellyttämä ammatillinen pätevyys viimeistään 1. toukokuuta tänä vuonna.

Traficomin tämänhetkisen tiedon mukaan yrittäjäkoe on suorittamatta vielä tuhansilta taksiliikenneluvan haltijoilta ja liikenteestä vastaavilta henkilöiltä.

https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/4434995
googleta ja pissaa pisimmälle !

Kni

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 8 763
  • Liked: 18508
  • Kertaluonteinen ja ainutlaatuinen yksittäistapaus.
Berner teki Turun ummehtuneesta rautatieasemasta kansainvälisesti värisevän ja elävän. Koronan vuoksi tyhjenneillä lattioilla on nyt elämää.  :D

Lainaus
Islaminuskoiset taksikuskit löysivät Turun päärautatieaseman rukouspaikaksi

Kaksi miestä polvistuu rukoukseen säilytyslokeroiden viereen Turun rautatieaseman aulassa keskellä arki-iltapäivää. Heillä on mukanaan itse tuodut rukousmatot. Kolmas mies saapuu hieman myöhemmin. Hän kaivaa lokerikon piiloista suikaleen pahvia, jonka hän taittaa itselleen rukousalustaksi ja aloittaa islamilaisen rukousseremonian aulan nurkassa. Asuista voi päätellä, että he ovat kaikki taksikuskeja.

Sama toistuu seuraavanakin päivänä, tosin rukoilijat ovat vaihtuneet.

Asemalla työskentelevien mukaan muslimien rukoilu rautatieasemalla alkoi noin vuosi sitten. Rukoilijoita on kerrallaan 1– 4, ja tiiviin rukousaikataulun mukaisesti kävijöitä on useita kertoja päivässä. Minkäänlaista häiriötä tai haittaa heistä ei ole työntekijöiden mukaan ollut.



13 vuotta Turussa asunut Duraan Geedi on yksi rautatieasemalla säännöllisesti rukoilevista taksinkuljettajista. Myös hän vahvistaa, että kyse on työ- ja rukoiluaikataulujen yhteensovittamisesta.

– Joskus rukoilen täällä, joskus menen moskeijaan, joskus rukoilen parkkipaikalla. Riippuu siitä, kuinka kiire minulla on. Rukouspaikka voi olla aina eri paikka. Toki moskeija on paras, Geedi toteaa.
https://www.ts.fi/uutiset/5545006
Osa järjestäytynyttä koulutettua koneistoa.

JP73

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 324
  • Liked: 916
  • Nuivana syntynyt
Berner teki Turun ummehtuneesta rautatieasemasta kansainvälisesti värisevän ja elävän. Koronan vuoksi tyhjenneillä lattioilla on nyt elämää.  :D

Kun uusi matkakeskus/elämyskeskus jossain vaiheessa valmistuu, niin mitäpä käyttöä luulisitte vanhalle asemarakennukselle helposti keksittävän?

Outo olio

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 10 195
  • Liked: 11030
  • Manner-Suomen Tasavalta
Tähänkin tarvittiin hovioikeutta. Muuten, uhrin väitetyt ansiotulot 250 e/päivä. :o Sylkijällä taas päiväsakko 6 euroa, eli ei tuloja, tuon jo uskonkin. :roll:

Lainaus
Mies ajautui sanaharkkaan ja sylki päin toista miestä taksi­tolpalla Helsingin keskustassa – oikeus määräsi maksamaan uhrille 2 500 euroa ansion­menetyksestä

Hovioikeus myönsi valitusluvan miehen maksettavaksi tulleiden ansionmenetysten osalta.

Mies oli päätynyt Asema-aukion taksitolpalla sanaharkkaan toisen miehen kanssa elokuussa 2020. Kuva: Joonas Salo / IS
Anne Kantola HS
20:06

--

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000008587952.html
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?

Histon

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 570
  • Liked: 4451
  • Puolinuiva
Me tienataan tällä niin vitusti. YLE:kin viimein nöyrtyy laittamaan raiskarin nimen uutiseen, nyt kun se on ollut jo pitkään kaikkien tiedossa eli julkistaminen ei varmasti enää "sada persujen laariin".

https://yle.fi/uutiset/3-12322501
Lainaus
Useista raiskauksista tuomitulla taksikuskilla seitsemän uutta uhria: Otti kyytiin yksin liikkuneita naisia ja raiskasi, epäilee poliisi

Aiemman esitutkinnan aikana paljastui, että taksikuskilla oli lukuisia muitakin uhreja. Poliisi yhdisti epäiltyyn useita seksuaalirikoksia, joissa tekijä oli jäänyt tunnistamatta.

Helsingin poliisi epäilee noin 40-vuotiasta taksinkuljettajaa seitsemään naiseen kohdistuneista seksuaalirikoksista.

Poliisi epäilee miestä muun muassa viidestä raiskauksesta, raiskauksen yrityksestä, vapaudenriistosta ja pakottamisesta seksuaaliseen tekoon. Epäillyt rikokset tapahtuivat vuosina 2019–2021.

Kyseinen taksikuski Arian Juhana Rezaji tuomittiin viime vuoden elokuussa rikossarjan ensimmäisistä teoista vankeuteen kuudeksi vuodeksi ja kolmeksi kuukaudeksi. Hän sai tuomion yhteensä 18:sta eri rikoksesta, joista suurin osa oli neljään naiseen kohdistuneita seksuaalirikoksia.
[...]

https://yle.fi/uutiset/3-12202410

Lainaus
Poliisi havainnut ilmiön: Taksinkuljettajia epäillään yhä useammin seksuaalirikoksista Helsingissä – viimeisin tapaus viime viikonlopulta

Helsingin poliisilaitoksella tutkitaan entistä enemmän seksuaalirikoksia, joissa epäiltynä on taksikuski. Poliisi korostaa kuitenkin, että yleensä taksilla matkustaminen on turvallista.
[...]
Valtaosa Helsingin poliisilaitoksen tutkismista seksuaalirikoksista epäillyistä taksinkuljettajista on kotoisin Lähi-idän ja Etelä-Aasian sekä Itä- ja Länsi-Afrikan alueilta.
[...]
https://yle.fi/uutiset/3-12432190
Ukrainasta kertyy todisteita raiskauksien käytöstä aseena.
[...]
Kvitkolla on autettavien joukossa äiti, joka joutui tuoliin sidottuna seuraamaan, kun sotilaat raiskasivat hänen 11-vuotiaan poikansa.

Kyse ei ole yksittäistapauksesta.

RP

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 17 396
  • Liked: 14200
Lainaus
Taksi jättää sokean Tiina Mustosen minne sattuu – kaikki alkoi Vantaan kaupungin uudistuksesta
Syntymäsokea vantaalainen Tiina Mustonen saa kaupungilta jatkuvasti kielteisiä päätöksiä vakiotaksioikeudesta asiointimatkoille, vaikka hän on kokenut turvattomuutta vaihtuvien kuskien kanssa.

Lainaus
Jos lähden omalta kotiseudulta Vantaalta, siellä on aika paljon tuttuja kuljettajia ja heihin luotan. Mutta esimerkiksi ilta-aikaan siellä ja esimerkiksi Helsingin keskustassa on todella kummallisia taksinkuljettajia ja silloin sattuu näitä asioita, että minua on jätetty milloin minnekin. Kaikki tutut kuljettajat ovat tehneet aamuvuoron.

Lainaus
Jotkut kuskit eivät ole suostuneet ottamaan häntä kyytiin, kun he ovat nähneet opaskoiran. Kieliongelmien takia kuski ei välttämättä ole osannut lukea tilauksen lisätietokohdasta, että asiakkaalla on koira mukana.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/d6dbde2e-b764-4db0-86e0-5c79b79fc842

Outo olio

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 10 195
  • Liked: 11030
  • Manner-Suomen Tasavalta
^
Lainaus
Kuskit ottaneet salaa palvelulisää

--

Palvelulisällä varmistetaan Susanne Laineen mukaan asiakkaan tarvitseman kuljetuspalvelun toteutuminen.

– Voi olla esimerkiksi näkövammaisia, ketkä tarvitsevat kuljettajalta saattamisapua, kun he lähtevät kotoa autoon ja autosta kohteeseen, Laine kertoo.

– Toivoin sen poistamista, koska jotkut kuljettajat ottivat sitä minulta salaa. Sen voi ottaa kortilta silloin kun annan siihen luvan, jos minut saatetaan jonnekin tai muuta. He eivät esimerkiksi nousseet auton kyydistä edes avaamaan minulle ovea mutta ottivat sitä silti. He tekivät tätä nimenomaan asiointimatkoilla, Tiina Mustonen puolestaan kertoo.

Kaupunki poisti lisän Mustosen mukaan hetkellisesti, mutta palautti sen vakiotaksihakemuksen jälkeen. Tätä perusteltiin sillä, että palvelulisä mahdollistaisi turvallisen taksipalvelun.

Asiakkaan kortilta höylätään vähän "juomarahaa" omin luvin, nyt on saatu Suomeenkin eksoottista kulttuuria. :roll:

Mitäs helvettiä muuten, kun kuskille pitää erikseen maksaa ylimääräistä siitä että haluttu palvelu toteutuu ja turvallisesti? :o :( Maksa ekstraa tai EVVK vaikka sokea eksyisi kaupungille. Ja kaupungin virkamies vain toteaa että näin on. Mitä ihmettä on tapahtunut suomalaiselle palveluammatille (retorinen kysymys).
« Viimeksi muokattu: 18.04.2022, 19:30:36 kirjoittanut Outo olio »
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?

foobar

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 19 883
  • Liked: 37916
Ei tarvitse olla edes ulkkari jotta taksipalvelu on ihan ihmeellistä. Viimeisin taksireissu taisi olla Helsingissä Lasipalatsin tolpalta Pohjois-Espalle Mantan patsaan kohdalle. (Minä en ollut se joka päätti siitä että väli piti kulkea taksilla.) Kuski oli mitä ilmeisimmin suomalainen, mutta tällä matkalla hän onnistui vakuuttamaan meidät toiminnallaan siitä että oli aineissa, "syntymäaineissa", tai ainakin vakuuttava näyttelemään sitä. Jotain epämääräistä mihinkään liittymätöntä höpinää sen suusta tuli. Loppujen lopuksi kuski vielä kieltäytyi ajamasta Pohjois-Espan puolelle. Ulkopaikkakuntalaisille mainittakoon että tämän reitin kokonaisajomatka on noin 1,2 kilometriä, kävellen vastaava noin kilometrin.

Saakohan nykyään edes tilaamalla kuskeja jotka jotenkin muistuttaisivat entisaikojen kuskeja eivätkä syystä tai toisesta kirvoittaisi Hitlerin merkkiteoksen kanssa kilpailevien opusten kirjoittamiseen siitä kuinka vaikeaa on maksulla päästä pisteestä A pisteeseen B Helsingissä 2020-luvulla?
« Viimeksi muokattu: 18.04.2022, 21:12:08 kirjoittanut foobar »
"Avaruudessa kukaan ei voi kuulla moku-ulinaasi" - Rändöm

Echidna

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 686
  • Liked: 4701
Erityisryhmien tarpeet jäivät kokonaan huomiotta taksiuudistuksessa. Kuljettajien ammattitaidolla ei ollut mitään painoarvoa. Kuviteltiin, että mies aavikolta voidaan istuttaa taksinrattiin ajamaan navigaattorin ohjeilla. Mutta vastuu perille löytämisestä delegoitiin asiakkaalle.

Iltalehden videolla Tiina Mustonen kuvailee hyvin, että kuljettajat eivät löydä hieman monimutkaisen taloyhtiön oikeille oville. Navigaattori saattaa opastaa suunnilleen hehtaarille, mutta kun se ei riitä. Yhdistetään tähän soppaan kuljettajien asenneongelmat, lisääntyvä epärehellisyys, heterogeeniseksi muuttunut toimijakenttä eri välittäjineen, appeineen, yhtiöineen, hinnastoineen. Lopputuloksena on ryöstettyjä asiakkaita kuljetettuna vääriin paikkoihin. Mutta voihan nyt sitten näkövammainen kilpailuttaa taksin ja säästää euron jos toisen. Tosin ennen uudistustakin sai sopia hintaa alaspäin, vain enimmäistaksa oli säädetty.

Huppupelikaani

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 878
  • Liked: 6742
  • Dirty white boy
Takseja on taas tarkastettu. Tulokset eivät yllätä, koska eihän mitään kunnollisia toimenpiteitä ole tehty.

Lainaus
Yli puolet kärähti taksiratsiassa Helsingissä

Kolmesta autosta ei löytynyt lainkaan taksilupaa. Valvontaiskussa paljastui myös tulojen piilottelua verottajalta.

Viranomaisten Helsingissä järjestämässä taksiratsiassa löytyi runsaasti puutteita. Poliisi, verohallinto sekä liikenne- ja viestintävirasto Traficomin perjantaina tekemässä valvontaiskussa käytiin läpi 65 taksia, joista peräti 37:ssä oli huomautettavaa. Liikennevirhemaksuja määrättiin yhteensä 24 kappaletta.

Ratsiasta kertoneen Traficomin mukaan jopa viidestätoista taksista puuttui taksiluvan haltijan nimi, sekä yhteystiedot matkustajan nähtäviltä. Kolmesta ajoneuvosta taksiliikennöintiin oikeuttavaa asiakirjaa ei löytynyt lainkaan.

Tietojen esittämisessä oli muutenkin suuria puutteita. Yhdessätoista taksissa kuljettajan nimi ei ollut esillä ja hintatiedoissa oli puutteita yhdeksässätoista taksissa.

Tarkastuksessa paljastui myös yksi katsastamaton auto ja toinen, josta oli ajoneuvovero jäänyt maksamatta. Yhtä ajoneuvoa ei ollut puolestaan rekisteröity taksikäyttöön.

———
Poikaseni, kunpa tietäisit, miten häikäilemättömästi tätä maata hallitaan.

Kemolitor

  • Global Moderator
  • Jäsen^^^
  • *****
  • Viestejä: 5 666
  • Liked: 5657
  • Understanding is a three-edged sword.
Lainaus
Perille ei löydetä ja kuitissa kohtuuton hinta – takseihin ei luoteta entiseen malliin: Kuskien kielitaito kampittaa kommunikointia

Luottamus taksialaan on heikentynyt, kertoo taksisovellus Valopilkun teettämä tutkimus.

Yli puolet suomalaisista, 52 prosenttia, sanoo luottamuksensa taksialaan huonontuneen viimeisen muutaman vuoden aikana, selviää taksisovellus Valopilkun teettämästä kyselytutkimuksesta.
-----
– Ei löydetä perille tai on muuta kommervenkkia, joka aiheuttaa lisäkustannuksia, sanoo Valopilkun toimitusjohtaja Jari Kantonen.

– Muutamat alalle tulleet taikka alalla olevat yrittäjät ovat käyttäneet tilannetta hyväkseen ja käyttävät hintoja, jotka ovat aivan kohtuuttomia, Taksliiton Koskinen myöntää.
-----
Taksiliiton Koskisen mukaan kesän 2018 jälkeen Suomessa on myönnetty 35 000 uutta taksilupaa. On selvää, että lupia on myönnetty myös sellaisille henkilöille, joiden kielitaidon puute estää sujuvan kommunikoinnin, Koskinen toteaa.

– Eihän taksikuljettajan tarvitse olla viimeisen päälle kielitaitoinen, mutta edes sen verran, että kaikkien kanssa auttavasti pystyisi kommunikoida, Koskinen jatkaa.
-----
Koko juttu:
MTV: Perille ei löydetä ja kuitissa kohtuuton hinta – takseihin ei luoteta entiseen malliin: Kuskien kielitaito kampittaa kommunikointia

Outo olio

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 10 195
  • Liked: 11030
  • Manner-Suomen Tasavalta
Tummennukset lisätty.

Lainaus
Mielipide | Lukijan mielipide

Taksimatkani lentoasemalta lähihotelliin oli kallis ja kaoottinen

Järjestelmä on asiakkaalle kohtuuton.

Tiistaina (10.5.) koin Helsinki-Vantaan lentoaseman taksipisteellä jotain, johon en ole aiemmin törmännyt Suomen-vierailuillani. Tulin junalla lentoasemalle ja olin varautunut ottamaan ensimmäisen jonossa olevan taksin siirtyäkseni lähihotelliin. Vastassa olikin rivistö autoja, joiden kuljettajat huutaen ja suurin elein kalastivat huomiotani. Hetken luulin joutuvani käsirysyyn.

Äänekkäästi minua pyydettiin valitsemaan, kenen kyytiin lähtisin. Mielestäni tämä oli hyvin outo käytäntö, mutta halusin pois kaaoksesta niin pian kuin mahdollista.

Valitsin hillityimmin käyttäytyvän kuljettajan takarivistä. Tämä oli virhe. Sain kyydin keskellä metsää olevan puisen parakkirakennuksen eteen, jonka ikkunoihin oli kirjoitettu hotellin nimi. Kun kuljettaja vakuutteli ja näytti navigaattorista paikan olevan oikea, katsoin parhaimmaksi maksaa käteisellä vaaditun 35 euroa ja jäädä pois – olinhan keskellä metsää yksin.

Jonkin aikaa matkatavaroitani raahattuani löysin oikean kohteen.
Sieltä seuraavana aamuna toisen taksifirman kuljettaja kyyditsi minut kentälle aamulennolleni hintaan 10,50 euroa. Matkaa oli kaksi kilometriä.

Kävin silloin vielä edellisenä päivänä käyttämäni taksifirman kaistalla keskustelemassa asiasta. Minulle osoitettiin katonrajassa olevaa valotaulua, jossa hinnat olivat esillä. Sinnehän sitä ensimmäisenä katsoo, kun ovesta astuu ulos! Taulu silmien tasolla olisi kiinnittänyt huomion, ja kuljettajan tulisi myös osoittaa selvästi hinnasto autonsa ikkunassa.

Järjestelmä on asiakkaalle kohtuuton. Jos minulle suomen kieltä osaavalle ulkosuomalaiselle kävi näin köpelösti, ensi kertaa maahan tulevalla voi olla vielä huonompi tuuri.

Maija Watton

Bexhill-on-Sea, Britannia
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000008815163.html
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?

Tagit: