Kirjoittaja Aihe: 2016-04-15 Hallitus on avaamassa taksiliikenteen kilpailulle (Sipilän/Bernerin taksiuudistus)  (Luettu 271998 kertaa)

Outo olio

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 11 171
  • Liked: 13366
  • Manner-Suomen Tasavalta
Lainaus
Kehitysvammainen asiakas kauhistui taksimiehen törkeästä pyynnöstä

--

Niko Ranta
22:03

Kehitysvammaista asiakastaan kesken automatkan ahdistelleen taksimiehen 7 kuukauden ehdollinen vankeustuomio pysyi ennallaan Helsingin hovioikeudessa.

--

Asiakas hyppäsi auton etupenkille ja näki välittömästi, että miehen housujen vetoketju oli auki. Housuista pilkotti erektiossa ollut siitin, ja mies pakotti asiakkaan koskemaan siihen.

--

Oikeus piti asiakkaan kertomuksia luotettavina ja todenmukaisina. Erityisesti oikeus kiinnitti huomiota siihen, että kertomus oli yksityiskohtaisempi verrattuna miehen väitteisiin. Oikeuden mukaan ei tullut myöskään ilmi, että asiakas olisi keksinyt tai kuvitellut tapahtumia jälkikäteen.

--

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009231419.html
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?

Outo olio

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 11 171
  • Liked: 13366
  • Manner-Suomen Tasavalta
Palvelutyöntekijä, joka veloittaa ajan mukaan, ei suostunut hiljentämään, vaikka asiakas sitä erikseen pyysi, ja matkan kesto olisi kasvanut ja siis asiakas olisi maksanut enemmän rahaa matkasta. ??? Lieköhän ollut päivän viimeinen keikka, ja kuskilla itsellään kiire kotiin tjsp.

Loput maksumuurin takana.

Lainaus
Taksi­kuski ajoi niin holtittomasti, että Sini Rautio soitti paniikissa hätä­numeroon – "Kiljuin, itkin ja huusin"

Sini Rautio on tehnyt taksimatkastaan rikosilmoituksen poliisille. Hänen päällimmäinen tunteensa tapahtuneen jälkeen on syvä hämmennys.

Tilaajille

Porilainen Sini Rautio kertoo soittaneensa taksista hätäkeskukseen, kun kuljettaja ei suostunut hidastamaan. Kuva: Kimmo Lehto

Meri Suominen Satakunnan Kansa
10:56

Porilainen Sini Rautio joutui viikonloppuna pelottavaan tilanteeseen taksimatkan aikana.

Rautio oli ollut viettämässä lauantai-iltaa Porin kaupungin työntekijöilleen järjestämissä pikkujouluissa.
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000009235717.html
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?

Lalli IsoTalo

  • "Hallituksenkaataja"
  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 43 711
  • Liked: 71287
  • Optimistinen skeptikko
Palvelutyöntekijä, joka veloittaa ajan mukaan, ei suostunut hiljentämään, vaikka asiakas sitä erikseen pyysi, ja matkan kesto olisi kasvanut ja siis asiakas olisi maksanut enemmän rahaa matkasta. ??? Lieköhän ollut päivän viimeinen keikka, ja kuskilla itsellään kiire kotiin tjsp.

Olen ulkomailla, sivistysmaissa, yrittänyt tuota "maksan enemmän jos ajat rauhallisemmin" -houkuttelua, kun mennään lentokentälle. Ei ole koskaan toiminut, etenkään intialaisiin. Kaiken maailman kikkakutosia ja oikoteitä yrittävät. Matkaan päätteeksi kysyvät "enkö ajanutkin hyvin".

Syy kaahailuun lienee geeneissä.

Hei, hän syntynyt on vauhti kallossaan.
Hei, hei, hei, ja bensaa suonissaan.
Neulansilmä vasempaan ja sataa oikeaan,
Loiva vasen, antaa mennä vaan.
« Viimeksi muokattu: 30.11.2022, 13:27:56 kirjoittanut Lalli IsoTalo »
“Tavoitteemme on pakolaisten suojelu. Rajat ovat sille este.”
— Soros

“Turvapaikan hakeminen menee kaiken muun edelle.”
— Ohisalo

“Suomi ei tule estämään keneltäkään turvapaikanhakua missään tilanteessa."
— Mikkonen

“Kaikki toimet, joita voidaan tehdä maahanmuuton lisäämiseksi on tehtävä."
— Kangasharju, ETLA:n tj.

Outo olio

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 11 171
  • Liked: 13366
  • Manner-Suomen Tasavalta
Loput uutisesta, lyhyt uutinen.

Lainaus
Taksikuskit tappelivat Tampereella – poliisi sulki suositun tolpan pikku­joulujen alla

--

Reeta Hytönen
15:45

--

Epäillyn pahoinpitelyn jälkeen paikalla oli edelleen järjestyshäiriöitä ja liikennehaittaa, sillä paikalle saapuneet ajoneuvot olivat tukkineet pelastustiet.

--

Kello 21.30 aikaan poliisi tyhjensi taksitolpan takseista, sillä paikalla oli yhä liikennehaittaa ja järjestyshäiriöitä.

--

https://www.is.fi/tampereen-seutu/art-2000009244949.html
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?

Jorma M.

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 6 305
  • Liked: 20441
  • tökerö, tyhmä ja köyhä

Kepu ja kokkarit ja Soini tienasivat hyvin taksiuudistuksesta.

Ainoa ongelma vain on, että asiakkaat kärsivät, poliisit kärsivät, veronmaksajat kärsivät, taksikuskit kärsivät ja taksiyrittäjät kärsivät. Ihan kuin Suomi pähkinänkuoressa.
"On käynyt ilmi, että demokratia ja lehdistön vapaus ovat suurimpia niistä tyhjistä korulauseista, jotka milloinkaan ovat ihmismieltä sumentaneet".

Jorma M.

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 6 305
  • Liked: 20441
  • tökerö, tyhmä ja köyhä
Palvelutyöntekijä, joka veloittaa ajan mukaan, ei suostunut hiljentämään, vaikka asiakas sitä erikseen pyysi, ja matkan kesto olisi kasvanut ja siis asiakas olisi maksanut enemmän rahaa matkasta. ??? Lieköhän ollut päivän viimeinen keikka, ja kuskilla itsellään kiire kotiin tjsp.

Loput maksumuurin takana.

Lainaus
Taksi­kuski ajoi niin holtittomasti, että Sini Rautio soitti paniikissa hätä­numeroon – "Kiljuin, itkin ja huusin"

Sini Rautio on tehnyt taksimatkastaan rikosilmoituksen poliisille. Hänen päällimmäinen tunteensa tapahtuneen jälkeen on syvä hämmennys.

Tilaajille

Porilainen Sini Rautio kertoo soittaneensa taksista hätäkeskukseen, kun kuljettaja ei suostunut hidastamaan. Kuva: Kimmo Lehto

Meri Suominen Satakunnan Kansa
10:56

Porilainen Sini Rautio joutui viikonloppuna pelottavaan tilanteeseen taksimatkan aikana.

Rautio oli ollut viettämässä lauantai-iltaa Porin kaupungin työntekijöilleen järjestämissä pikkujouluissa.
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000009235717.html

Porissa asia on haudattu lukkojen taakse, mutta MurhaInfo on saanut selville ählämifirman ja ählämikuskin.

https://murha.info/rikosfoorumi/viewtopic.php?p=1380806#p1380806

Ainoa fakta minkä Satakunnan Kansa tarjoilee on, että mielipuolikuskin taustafirma on rekisteröity Varsinais-Suomeen. Kun guuglaa MurhaInfon tiedon, niin firma on rekisteröity Raisioon.
"On käynyt ilmi, että demokratia ja lehdistön vapaus ovat suurimpia niistä tyhjistä korulauseista, jotka milloinkaan ovat ihmismieltä sumentaneet".

Outo olio

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 11 171
  • Liked: 13366
  • Manner-Suomen Tasavalta
Tummennukset lisätty.

Lainaus
Autoissa haisee, eikä palvelu pelaa – Laura Pajunen ja muut asiakkaat kertovat Ylelle Kela-taksien ongelmista

--

Leena-Kaisa Laakso
19:27

--

Taksia ei koskaan tullut, sillä takseissa ei ollut lastenistuinta. Viimein Lamminpää ja lapsi pääsivät ambulanssilla sairaalaan.

– Minusta kaikissa Kela-takseissa voisi olla lastenistuimet, eivät ne paljon tilaa veisi. En ole varmaan ainoa, joka joutuu kulkemaan Kela-taksilla pienen lapsen kanssa.

”Autoissa haisee perse ja hiki”

Myös Riihimäellä asuvalle Laura Pajuselle Kela-taksi on arkea. Hän kulkee useamman kerran kuukaudessa erilaisiin tutkimuksiin, lääkärikäynneille, sairaalaan ja välillä myös Tampereen yliopistolliseen keskussairaalaan.

Takana on aivokasvainleikkaus, joka on vaikuttanut myös Pajusen silmiin ja aivoihin. Jo autossa istuminen on haaste.

Nyt Pajusta jännittävät myös Kela-taksikyydit. Jonottaminen välityskeskukseen, ylinopeutta ajavat kuljettajat, haisevat autot ja huono palvelu.

– Haluaisin, että taksikyyti olisi edes rauhallinen ja sujuva. Olo on muutenkin lääkärin jälkeen rasittunut, haluaisin vain nopeasti kotiin. Osa kuskeista ei käytä edes deodoranttia, autoissa haisee perse ja hiki.

--

– On myös rattiraivoa. Kun tulimme lapsen kanssa Hämeenlinnasta, joku tööttäsi kuskille. Kuski herpaantui ja lähti ajamaan järjetöntä ylinopeutta. Katsoin puhelimen sovelluksesta, että yli sataaviittäkymmentä veti pitemmän matkaa. Lastakin pelotti, mutta hän ei uskaltanut sanoa mitään, ettei kuski olisi hermostunut lisää.

--

Kaikkiaan Kela korvaa yli kolme miljoonaa matkaa vuodessa.

– Volyymeihin nähden reklamaatioita tulee suhteellisen vähän, Kelan vastaava suunnittelija Anne Giss sanoo.

--

https://yle.fi/a/74-20009905
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?

Kemolitor

  • Global Moderator
  • Jäsen^^^
  • *****
  • Viestejä: 5 805
  • Liked: 6118
  • Understanding is a three-edged sword.
Lainaus
Taksiliitto hakee kasvojenkohotusta: ”Rikolliset on saatava pois alalta”

Suomalaisten luotto taksiin on heikentynyt. Korjausliikkeenä Suomen Taksiliitto on julkaissut taksiliikenteelle eettiset ohjeet, joilla luottamusta voitaisiin parantaa.

Ohjeet sisältävät niin yleistasoisia periaatteita kuin lainsäädännöllisiä velvoitteita, liitto kertoo tiedotteessaan.

Taksiliiton laki- ja neuvontapalveluiden päällikkö Jenni Salosen mukaan jokainen päättää itse, haluaako ohjeisiin sitoutua.

– Valtaosa taksiyrittäjistä ja -kuljettajista on loistavia ammattilaisia, mutta alalta pitää kitkeä ne, jotka rapauttavat kaikkien luottamusta, Salonen kertoo.

Taksiliiton mukaan lainsäätäjiltä tarvitaan lisätoimia muun muassa harmaan talouden torjumiseen.

– Yrityksen, joka hoitaa verot ja muut velvoitteensa oikein, on mahdotonta kilpailla niiden kanssa, jotka jättävät velvoitteet hoitamatta. Kilpailu ei ole tasapuolista, jos osa toimijoista hinnoittelee ajonsa ilman veroja ja muita velvoitteita.

Taksiliitto kannustaa myös asiakkaita valppauteen. Taksi kannattaa tilata hyväksi havaitulta yrittäjältä tai tunnetulta välittäjältä.

Liitto toivoo, että alan koulutus sekä jatkokoulutus muuttuisivat pakollisiksi. Lisäksi taksiliikenneluvan myöntämisen ehtoja tulisi kiristää, etenkin rikostaustan osalta.

– Jos haluamme, että Suomessa on jatkossakin oikein toimiva, luotettava taksiala, rikolliset on saatava pois alalta, Salonen kertoo.

IL: Taksiliitto hakee kasvojenkohotusta: ”Rikolliset on saatava pois alalta”

Huppupelikaani

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 095
  • Liked: 7869
  • Dirty white boy
^ Eli taksiliitto(kaan) ei halua sanoa ääneen varsinaista ongelmaa, ja siksi kierrellään ja kaarrellaan, ja toivotaan, että joku muu tekisi jotain.

Ja luonnollisesti eettiset ohjeet ovat vain suomeksi, joten käytännössä koko homma jää heti kättelyssä aivan alkutekijöihin. Arvostaisin taksiliiton ”kielipolitiikkaa”, jos muuten ei alistuttaisi suvaitsevaisuuden ikeen alle.

Tässä nuo etsäviitsisitsä -ohjeet:
Lainaus
  • edistän toiminnallani yritykseni sekä koko alan yleistä luottamusta.
  • yritykselläni on taksiliikennelupa ja noudatan toiminnassani lainsäädäntöä sekä huolehdin velvoitteistani yrittäjänä.
  • ajoneuvossa on asiakkaan nähtävillä luvanhaltijan nimi ja yhteystiedot sekä kuljettajan nimi.
  • ajoneuvossa on mukana taksiliikennelupa tai sen jäljennös.
    taksikalustoni täyttää lainsäädännön vaatimukset.
  • noudatan työnantajavelvoitteita.
    kuljettajalla on taksinkuljettajan ajolupa.
  • kuljettaja on saanut perehdytyksen työhönsä.
  • kuljettajalla on riittävä vuorovaikutus- ja kielitaito.
  • kuljettaja noudattaa vaitiolovelvollisuutta.
  • kuljettajalla on yrityksen toiminta-alueen paikallistuntemus ja hän valitsee matkustajan kannalta tarkoituksenmukaisimman ajoreitin.
  • kuljettaja hoitaa työnsä ammattitaitoisesti matkustajan erityistarpeet huomioiden.
  • kuljettaja varmistaa matkustajan turvallisen ajoneuvoon tulon, matkustamisen ja ajoneuvosta poistumisen.
  • kuljettaja näyttää esimerkkiä muille tienkäyttäjille ja noudattaa liikennesääntöjä.
  • asiakkaalle tarjotaan jokaisesta matkasta kuitti.
  • asiakasreklamaatiot hoidetaan asiallisesti.
  • kunnioitan kollegoitani.
taksiliitto.fi

Näin potentiaalisen asiakkaan näkökulmasta ohjeiden pitäisi olla kuskeille aivan peruskauraa. Höpinät isosta joukosta loistavia ammattilaisista aiheuttaa ainakin pk-seudulla vain myötähäpeää. Järkyttävän suuri osa nykykuskeista ei ymmärrä ohjeista hölkäsen pöläystä, jos heille jo pelkkä määränpään ymmärtäminen aiheuttaa lähes ylitsepääsemättömiä haasteita (maksava asiakas joutuu kartanlukijaksi).
Poikaseni, kunpa tietäisit, miten häikäilemättömästi tätä maata hallitaan.

Titus

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 10 483
  • Liked: 16549
no hupsista  :roll:

Uber vältti syyttäjän miljoona­vaatimuksen: Haaste toimitettiin kolme päivää myöhässä

Lainaus
Syyttäjän mukaan Uber ansaitsi luvattoman taksiliikenteen avulla yli miljoona euroa ensimmäisinä toimintavuosinaan Suomessa.

HENKILÖKULJETUSYRITYS Uberin epäillään ansainneen luvattoman taksiliikenteen seurauksena yli 1,2 miljoonaa euroa Suomessa ennen taksilainsäädännön uudistumista vuonna 2018.
Tätä summaa yritettiin vaatia oikeudessa Uberilta rikoshyötynä valtiolle, mutta yhtiötä ei onnistuttu haastamaan ajoissa käräjille ennen vaatimuksen vanhenemista.
Rikoshyötyvaatimusta ei sen vuoksi koskaan käsitelty oikeussalissa.

Lainaus
Käräjätuomari Ville Toppila kertoo, että virka-apupyyntö Hollantiin lähetettiin kesäkuussa eli seuraavassa kuussa haasteen nostamisen jälkeen. Sikäläisiä viranomaisia pyydettiin toimittamaan haastehakemus Uberille tiedoksi.

Suomalaisviranomaiset olivat Toppilan mukaan senkin jälkeen kirjeenvaihdossa Hollantiin, jotta haastehakemus saataisiin toimitettua ajoissa yhtiölle Hollannissa.
Hollannista saapuneen tiedoksiantotodistuksen mukaan haastehakemus annettiin siellä tiedoksi yhtiölle 17. elokuuta viime vuonna. Oikeus tuomita menettämisseuraamus oli ehtinyt vanhentua kolme päivää aiemmin 14. elokuuta.

"Meille ei selvinnyt, miksi haastehakemusta ei saatu toimitettua yhtiölle ajallaan Hollannissa”, Toppila sanoo.
UBERIIN kohdistui alkuvuosina Suomessa myös rikosepäilyjä. Ne raukesivat myöhemmin.

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000009332729.html

tähdennettäköön, että hollannissa kuten suomessakaan ei ole korruptiota...  :roll:

that's a bingo!

Skeptikko

  • Administrator
  • Jäsen^^^
  • *****
  • Viestejä: 14 498
  • Liked: 24108
Vanhuspalveluiden toimijat epäilevät taksien syrjivän autettavia asiakkaita
https://www.is.fi/turun-seutu/art-2000009338587.html

Lainaus
IS haastatteli yksityishenkilöitä ja vanhuksia hoitavien yksiköiden toimijoita Turun seudulla. He kertovat, että taksien saaminen on hankalaa ja ne ovat usein myöhässä.
...
Kun tätini kuoli, siunaustilaisuus järjestettiin Turussa Pyhän Ristin kappelissa, Timo Heinonen kertoo Ilta-Sanomille.

Tädin miehelle tilattiin invataksi siunaustilaisuutta edeltävänä päivänä tiettyyn kellonaikaan.

– Taksia ei näy, ei kuulu, ja palvelutalosta soiteltiin sen perään. Lopulta taksi tuli, mutta se vei tädin miehen aivan väärään paikkaan, Ekumeeniseen taidekappeliin väärälle puolen kaupunkia.

– Lopulta taksikuski toi hänet 45 minuuttia myöhässä. Hän ei ehtinyt siunaukseen vaan tuli muistotilaisuuteen seurakuntatalolle. Vanha mies itki niin paljon, että se on ihan käsittämätöntä, Heinonen sanoo.

IS:n haastattelemat henkilöt kertovat, että on tuurista kiinni, saako huonokuntoinen, mahdollisesti autettava asiakas taksia Turun seudulla.
...
– Olen hänen omaishoitajansa, ja hän kulkee päivätoimintaan ja sieltä kotiin taksilla. On sääntö eikä poikkeus, että taksipalvelu ei toimi.

TAVALLISIMMIN asia menee niin, että Sirkka tilaa taksin kaksi päivää aiemmin tulemaan aamulla yhdeksältä. Hänelle saatetaan soittaa ennen yhdeksää, että taksi on myöhässä. Sitä ei kuitenkaan kuulu eikä näy, jolloin Sirkka joutuu itse soittamaan taksin perään. Toista taksia ei voi tilata, koska sitten voi tulla kaksi taksia päällekkäin.

– Keskuksesta sanotaan, että he eivät voi mitään sille, jos kuski ottaa muita kyytejä väliin. Mutta kuka korvaa minun ansionmenetykseni, kun en pääse ajoissa töihin? En voi jättää muistisairasta isääni yksin odottamaan taksia.
...
– Taksit tilataan nimellä, ja kun kuljettajat näkevät, että asiakas on autettava henkilö, kyyti jätetään kuittaamatta. Mielestäni tämä menee jo syrjinnän puolelle. Kun on vanha tai vammainen, ketään ei kiinnosta.
...
– Kun Kela-kyyditykset muuttuivat Menevä-taksille ja Taksi Helsingille, odotusajat ovat olleet tunnista jopa kahdeksaan tuntiin. Kyytejä ei vain tule, ja soittelemme perään useaan kertaan, toisen yksikön työntekijä Sofia kertoo.
...
– Potilaat otetaan aulaan istumaan, jotta heidän huoneensa päästään siivoamaan. Oletamme, että kyyti on tulossa tilattuun aikaan. Jos sitä ei näy, puolen tunnin päästä soitetaan perään ensimmäisen kerran. Sitten soitellaan tasaisin väliajoin. 30–40 prosenttia takseista ei tule ajoissa, Sofia sanoo.
En homona toivota tervetulleiksi Suomeen henkilöitä, jotka haluavat tappaa minut:
http://www.bbc.com/news/magazine-33565055

Tanskan pakolaisapu: hallitsematon tulijatulva johtamassa armageddoniin ja yhteiskuntamme tuhoon:
http://jyllands-posten.dk/international/europa/ECE7963933/Sammenbrud-truer-flygtningesystem/

Kallan

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 645
  • Liked: 4664
  • Panda nimeltä Kallan.
Vähän aikaa sitten oli HSL:n lakosta johtuen, joka nyt loppui ja alkaa vähitellen palaamaan normaaliksi, käytettävä olosuhteiden pakosta taksia. Ei siinä, mamukuski oli sinänsä asiallinen ja ystävällinen ja hinnoittelu toimi kuten oli luvattu, mutta se yllätti että joutui neuvomaan taksikuskia miten pääsee perille. En tiedä onko taksikuskien koulutuksessa - siis ihan oikeiden normitaksien - luovuttu paikallistuntemusvaatimuksesta? Kieli sentään oli suomi, eli ei tarvinnut alkaa lontoota puhumaan. Kyyti sinänsä meni muuten hyvin, mutta onhan se nyt jo huolestuttavaa, jos taksikuski ei tunne huudeja. Perinteisesti (ennen Bernerin taksiuudistuksia) taksikuskeillahan on ollut ymmärrykseni mukaan hyvä paikallistuntemus lähialueesta, millä ajavat.

Onkohan taksialalla miten paljon enää kantasuomalaisia muuten töissä pk-seudulla? Ehkä muualla Suomessa tilanne on jokseenkin parempi.

l'uomo normale

  • Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
  • ****
  • Viestejä: 13 707
  • Liked: 11767
  • Je suis. Sivistysporvari. Ihmisenä ja kuluttajana.
Vähän aikaa sitten oli HSL:n lakosta johtuen, joka nyt loppui ja alkaa vähitellen palaamaan normaaliksi, käytettävä olosuhteiden pakosta taksia. Ei siinä, mamukuski oli sinänsä asiallinen ja ystävällinen ja hinnoittelu toimi kuten oli luvattu, mutta se yllätti että joutui neuvomaan taksikuskia miten pääsee perille. En tiedä onko taksikuskien koulutuksessa - siis ihan oikeiden normitaksien - luovuttu paikallistuntemusvaatimuksesta? Kieli sentään oli suomi, eli ei tarvinnut alkaa lontoota puhumaan. Kyyti sinänsä meni muuten hyvin, mutta onhan se nyt jo huolestuttavaa, jos taksikuski ei tunne huudeja. Perinteisesti (ennen Bernerin taksiuudistuksia) taksikuskeillahan on ollut ymmärrykseni mukaan hyvä paikallistuntemus lähialueesta, millä ajavat.

Onkohan taksialalla miten paljon enää kantasuomalaisia muuten töissä pk-seudulla? Ehkä muualla Suomessa tilanne on jokseenkin parempi.

Kokemukseni mukaan mitään pääkaupunkiseudun paikallistuntemusta ei vaadita vaan kuljettajat tuntevat seutuja keskimäärin yhtä keskinkertaisesti kuin tavan helsinkiläiset tai muut pääkaupunkiseutulaiset, syntyperäiset tai junantuomat. Kurvi ja Honkanummen hautausmaa ovat olleet minulla kohteita jotka on pitänyt selittää. Ostoskeskukset ja liikenneasemat tunnetaan paremmin kuin perinteiset tai viralliset nimet. Navigaattori on käytössä. Suomalaiset ovat kuitenkin  kokeneempia ainakin jos on omat lähiseudut kyseessä. Vaihtuvuus alalla vähentää paikallistuntemusta. Odotus on minulla ollut koko pääkaupunkiseudun tunnetuimpien mestojen tuntemus, ei pelkkä vajaan kymmenen kilometrin säde tolpalta/asunnolta. Keski-ikäisillä kantasuomalaisilla miehillä on ollut paras paikallistuntemus.
« Viimeksi muokattu: 04.03.2023, 13:01:31 kirjoittanut l'uomo normale »
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

Roope

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 37 964
  • Liked: 113983
Lainaus
Suhareiden kyydissä

Lentokentän taksinkuljettajat vedättävät asiakkaita, paljastui HS:n testissä. Yksi kuljettaja jopa keksi hinnan omasta päästään.

[...]

Taksinkuljettaja ilmoittaa, että vartin kestänyt kyyti maksaa 40 euroa.

Käy ilmi, että kuljettaja on veloittanut itse keksimänsä kiinteän hinnan, josta emme ole sopineet. Matkan hinnan olisi pitänyt määräytyä automaattisesti taksamittarin mukaan lentoaseman sopimushinnoin.

Kuinka yleistä lentoasemalta lähtevien taksimatkustajien huijaaminen on?

Helsingin Sanomat selvitti lentoaseman taksien hinnoittelua tekemällä kymmenkunta testiajoa. Matkaan lähdettiin Helsinki-Vantaan viralliselta taksitolpalta, ja määränpää sijaitsi 16 kilometrin päässä Etelä-Haagassa. Testiajot toteutettiin muutamana eri päivänä tammi–helmikuussa.

Testissä olivat mukana kaikki kolme lentoasemayhtiö Finavian kilpailuttamaa taksitoimijaa: Fixutaxi, Menevä ja Taksi Helsinki. Jokaisella niistä ajettiin kolme kertaa.

Näillä toimijoilla on ollut omat jononsa nykyisellä paikallaan lentoasemalla siitä lähtien, kun uusi tuloaula valmistui joulukuussa 2021. Nämä taksibrändit ovat sitoutuneet noudattamaan lentoaseman sopimushintoja, jotka ovat tavallisia taksikyytejä halvempia.

Niin sanottu kolmen taksikumppanin käytäntö on ollut voimassa lentoasemalla kuitenkin jo taksilain uudistuksesta asti eli vuodesta 2018.

Sopimushinnat tarkoittavat, että Helsingin keskustaan ja viiden kilometrin päässä lentoasemasta oleville lähialueille pääsee kiinteillä hinnoilla. Keskustaksi taksiyhtiöt määrittelevät postinumeroalueet 00100–00180 ja 00200. Muualle mennään taksamittarilla kilpailukykyisin kilometrihinnoin.

Hinnasto on esillä lentoaseman tuloaulassa, taksitolpan ovien läheisyydessä, mutta se saattaa lennon jälkeisessä aikaerorasituksessa tai kiireessä jäädä huomaamatta.

Perillä määränpäässä itse keksimänsä kiinteän hinnan eli 40 euroa veloittanut Fixutaxin kuljettaja perustelee taksaansa sillä, että esikaupunkialueelle hinnat ovat kalliimmat kuin keskustaan, vaikka todellisuudessa esikaupunkialueelle ei ole kiinteitä hintoja edes määritelty.

Kolmen eri toimijan takseilla ajellessa selviää, että Fixutaxin ylihintainen kyyti ei ollut poikkeus.

HS:n testin tulos on karu: kolmasosa kuljettajista vedätti asiakasta. Enimmillään asiakkaalle tuli 16 kilometrin matkasta tappiota yli 11 euroa.

[...]

Kaikki testin taksit olivat siistejä. Kaikki kuljettajat olivat ulkomaalaistaustaisia. Kielitaito näytti vaikuttavan siihen, että asiakkaan piti Taksi Helsingin autoja lukuun ottamatta sanella osoite kuljettajan puhelimeen.

[...]

Ylihinnoittelutapaukset osoittavat, että asiakkaan on syytä olla lentoasemalla tarkkana.

Tämän vahvistaa Menevän toimitusjohtaja Tuomo Halminen. Hän kertoo joutuneensa itsekin lentoasemalla useita kertoja väärän hinnoittelun kohteeksi eri toimijoiden kyydissä. Kiusallisin tapaus oli omassa, Menevän autossa.

[...]

Ongelma on tunnistettu myös Cabonlinessa, joka vastaa Fixutaxista. Toimitusjohtaja Teemu Romppasen mukaan yhtiö saa viikoittain palautetta siitä, että kuljettaja on käyttänyt väärää taksaa.
Helsingin Sanomat 6.3.2023
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Histon

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 670
  • Liked: 4705
  • Puolinuiva
Kaikki kusettajat olivat ulkomaalaistaustaisia, ja kaikkien muiden paitsi Taksi Helsingin autoihin piti asiakkaan itse näpytellä osoite navigaattoriin. Ilmeisesti siis Taksi Helsingin kuskeja ei ollut kusettajien joukossa? Eikö tätä voisi sanoa ihan ääneen noin niinkuin asiakaspalveluhengessä, vai meneekö jo liian hapokkaaksi?
Halla-aho: "Venäjä ei usko puhetta, sota voidaan lopettaa vain tappamalla venäläisiä.
Ostin itsekin yhden allekirjoitetun tykistöammuksen osoitteesta https://signmyrocket.com/. Kehotan kaikkia niitä, jotka vihaavat sotaa ja haluavat rauhaa, tekemään samoin."

Radio

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 499
  • Liked: 4816
^^
Lainaus
Kaikki testin taksit olivat siistejä. Kaikki kuljettajat olivat ulkomaalaistaustaisia. Kielitaito näytti vaikuttavan siihen, että asiakkaan piti Taksi Helsingin autoja lukuun ottamatta sanella osoite kuljettajan puhelimeen.

HS:n testissä ilmeni, ettei valkonaamoja näytä löytyvän kuskeina kentältä.


Melbac

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 4 968
  • Liked: 2575
Kaikki kusettajat olivat ulkomaalaistaustaisia, ja kaikkien muiden paitsi Taksi Helsingin autoihin piti asiakkaan itse näpytellä osoite navigaattoriin. Ilmeisesti siis Taksi Helsingin kuskeja ei ollut kusettajien joukossa? Eikö tätä voisi sanoa ihan ääneen noin niinkuin asiakaspalveluhengessä, vai meneekö jo liian hapokkaaksi?
No en usko että kantiskaan välttämättä tietää missä joku katu on nykyään helsingissä varsinkin jos mennään uusiin lähiöihin.Jos asut jossain vanhassa lähiössä/kaupunginosassa niin löytänee mutta uudet on _vähän_ ongelmallisia kun joka puolella on tietöitä ja taloja rakentuu vauhdilla.Toi ettei makseta tarpeeksi matkasta on kyllä aika hauska perustelu sille että kusettaa matkustettavia.Vedättäisivät kuitenkin vaikka maksettaisiin tarpeeksi.:D

Melbac

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 4 968
  • Liked: 2575
Vähän aikaa sitten oli HSL:n lakosta johtuen, joka nyt loppui ja alkaa vähitellen palaamaan normaaliksi, käytettävä olosuhteiden pakosta taksia. Ei siinä, mamukuski oli sinänsä asiallinen ja ystävällinen ja hinnoittelu toimi kuten oli luvattu, mutta se yllätti että joutui neuvomaan taksikuskia miten pääsee perille. En tiedä onko taksikuskien koulutuksessa - siis ihan oikeiden normitaksien - luovuttu paikallistuntemusvaatimuksesta? Kieli sentään oli suomi, eli ei tarvinnut alkaa lontoota puhumaan. Kyyti sinänsä meni muuten hyvin, mutta onhan se nyt jo huolestuttavaa, jos taksikuski ei tunne huudeja. Perinteisesti (ennen Bernerin taksiuudistuksia) taksikuskeillahan on ollut ymmärrykseni mukaan hyvä paikallistuntemus lähialueesta, millä ajavat.

Onkohan taksialalla miten paljon enää kantasuomalaisia muuten töissä pk-seudulla? Ehkä muualla Suomessa tilanne on jokseenkin parempi.

Kokemukseni mukaan mitään pääkaupunkiseudun paikallistuntemusta ei vaadita vaan kuljettajat tuntevat seutuja keskimäärin yhtä keskinkertaisesti kuin tavan helsinkiläiset tai muut pääkaupunkiseutulaiset, syntyperäiset tai junantuomat. Kurvi ja Honkanummen hautausmaa ovat olleet minulla kohteita jotka on pitänyt selittää. Ostoskeskukset ja liikenneasemat tunnetaan paremmin kuin perinteiset tai viralliset nimet. Navigaattori on käytössä. Suomalaiset ovat kuitenkin  kokeneempia ainakin jos on omat lähiseudut kyseessä. Vaihtuvuus alalla vähentää paikallistuntemusta. Odotus on minulla ollut koko pääkaupunkiseudun tunnetuimpien mestojen tuntemus, ei pelkkä vajaan kymmenen kilometrin säde tolpalta/asunnolta. Keski-ikäisillä kantasuomalaisilla miehillä on ollut paras paikallistuntemus.
En itse muuten käytä kurvia jos puhun esim sörnäisten metroaseman seudusta.Sörkkä tarkoittaa sörnäisten vankilaa ja piritori on se aukio sörnäisten metroasema ulostulon kohdalla,toi piritori nimitys melko varmasti saa sut oikeaan osoitteeseen(:P).Sitä ehkä kannattaisi katsoa mikä on paikan virallinen osoite jos pyytää kuskia viemään jonnekkin helsingissä eikä käyttää jotain kurvia kohteena minne pitäisi viedä.Tosin kukaan ei taida muistaa sörnäisten metroaseman lähistön katujen nimiä jollei ole siellä asunut?.:)
« Viimeksi muokattu: 08.03.2023, 02:49:36 kirjoittanut Melbac »

l'uomo normale

  • Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
  • ****
  • Viestejä: 13 707
  • Liked: 11767
  • Je suis. Sivistysporvari. Ihmisenä ja kuluttajana.
En itse muuten käytä kurvia jos puhun esim sörnäisten metroaseman seudusta.Sörkkä tarkoittaa sörnäisten vankilaa ja piritori on se aukio sörnäisten metroasema ulostulon kohdalla,toi piritori nimitys melko varmasti saa sut oikeaan osoitteeseen(:P).Sitä ehkä kannattaisi katsoa mikä on paikan virallinen osoite jos pyytää kuskia viemään jonnekkin helsingissä eikä käyttää jotain kurvia kohteena minne pitäisi viedä.Tosin kukaan ei taida muistaa sörnäisten metroaseman lähistön katujen nimiä jollei ole siellä asunut?.:)

Sitten olen krantumpi ja odotan jotain kulttuurista pääomaa kuljettajalta. Myös Helsingin kaupunginteatteri ja Kansallisteatteri olisi hyvä erottaa toisistaan.

Hesari taustoittaa juttuaan lentokenttätaksien ongelmista.

Lainaus
Sami Takala HS
2:00
HELSINKI-VANTAAN lentoaseman asiakkaita palvelevilla taksinkuljettajilla on vaikeuksia ansaita kohtuullista elantoa nykyisillä hinnoilla, sanovat HS:n haastattelemat kuljettajat.

Kiinteät ja kilometriperusteiset hinnat Helsinki-Vantaan lentoasemalta ovat kuljettajien mielestä liian halpoja.

HS kertoi maanantaina, että osa taksinkuljettajista huijaa asiakkaita eikä noudata sopimushintoja, jotka ovat tavallisia taksoja huokeampia.

HS:n testissä joka kolmas kuljettaja vedätti asiakasta jollain tavalla, esimerkiksi veloittamalla matkasta ylihintaa.

HS jututti lähes kymmentä kuljettajaa tiistaina taksin keräilyalueella lentoaseman liepeillä. Keräilyalueelta taksit ohjataan lentoaseman taksitolpalle noutamaan asiakasta.

Valtaosa HS:n haastattelemista kuljettajista sanoo, ettei lentoasemayhtiö Finavian kilpailutuksessa sovituilla hinnoilla ole kannattavaa ajaa. Kaikki silti sanovat tuomitsevansa ylihinnoittelun.

”Paskat hinnat. Moni [kuljettaja] on lähtenyt pois [alalta]”, kuvailee Ali Saad nykyistä hinnoittelua.

Kiinteät hinnat vaihtelevat lentoasemayhtiö Finavian kilpailuttamien taksioperaattoreiden eli Fixutaxin, Menevän ja Taksi Helsingin välillä 31,82 euron ja 35,45 euron välillä. Kilometritaksat ovat halvimmillaan alle kaksi euroa.

”Teemme orjan työtä, mutta tämä sopii meille, koska ei tarvitse puhua niin sujuvasti suomea”, sanoo Jasim Salim.

Molemmat ovat kotoisin Irakista. Saad on ajanut taksia runsaan vuoden, Salim viitisen vuotta.

SOPIVANA kiinteänä hintana kuljettajat pitävät 40–45 euroa. Kilometritaksan pitäisi heidän mielestään olla yli kaksi euroa.

Edestakaiseen matkaan lentoasemalta eteläisimpään Helsinkiin menee kuljettajien mukaan ruuhka-aikoina helposti yli tunti. Takaisin kentälle he ajavat useimmiten tyhjänä.

”Punavuori tai Eira on tosi kaukana. Ei sinne kannata ajaa”, Salim sanoo.

Kiinteällä hinnalla pääsee keskustan alueelle, johon kuuluvat Finavian kilpailutussopimuksen mukaan postinumeroalueet 00100–00180 ja 00220.

Kuljettajien mielestä alue on liian laaja, sillä se kattaa alueet Etelä-Töölöstä Jätkäsaareen ja Eira–Hernesaareen asti.

VAIKKA lentoaseman hinnat ovat tavallista halvempia ja kentälläkin joutuu joskus odottamaan asiakasta pari tuntia, sieltä saa kyytejä varmemmin kuin esimerkiksi Helsingin keskustasta.
[...]

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009436675.html

And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

Melbac

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 4 968
  • Liked: 2575
Ole vaan onnellinen jos mamukuski vie sut edes lähelle sitä paikkaa mihin haluat helsingissä.Sen paikan mihin haluat kadun nimi ja numero on hyvä tietää ja myös se missä pk-seudun kunnassa se sijaitsee,yksi typo kadun nimessä voi viedä sut toiselle puolelle kaupunkia.:P

/edit
typo ;D
« Viimeksi muokattu: 08.03.2023, 06:09:41 kirjoittanut Melbac »

Huppupelikaani

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 095
  • Liked: 7869
  • Dirty white boy
Kaikki kusettajat olivat ulkomaalaistaustaisia, ja kaikkien muiden paitsi Taksi Helsingin autoihin piti asiakkaan itse näpytellä osoite navigaattoriin. Ilmeisesti siis Taksi Helsingin kuskeja ei ollut kusettajien joukossa? Eikö tätä voisi sanoa ihan ääneen noin niinkuin asiakaspalveluhengessä, vai meneekö jo liian hapokkaaksi?
No en usko että kantiskaan välttämättä tietää missä joku katu on nykyään helsingissä varsinkin jos mennään uusiin lähiöihin.Jos asut jossain vanhassa lähiössä/kaupunginosassa niin löytänee mutta uudet on _vähän_ ongelmallisia kun joka puolella on tietöitä ja taloja rakentuu vauhdilla.Toi ettei makseta tarpeeksi matkasta on kyllä aika hauska perustelu sille että kusettaa matkustettavia.Vedättäisivät kuitenkin vaikka maksettaisiin tarpeeksi.:D

Ei siinä mitään, vaikkei ei tiedä jokaista kadunpätkää ja sen sijaintia. Siksi on navigaattori. Suurin ongelma on lihavoimani ja etenkin alleviivaamani kohta. Eli kuskit eivät käytännössä ymmärrä puhetta, eivätkä osaa kirjoittaa. Tuskin kunnolla lukeakaan.
Poikaseni, kunpa tietäisit, miten häikäilemättömästi tätä maata hallitaan.

Lahti-Saloranta

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 17 107
  • Liked: 35322
  • Eläkeikää lähestyvä keittiömies
Taksiuudistushan markkinoitiin hienona juttuna joka lisäisi kilpailua ja sitäkautta laskisi hintoja parantaisi palvelutasoa jne. Sen uudistuksen seuraukset oli kaiketi nähtävissä Ruotsista.
Vaikka tarkoitusperät olisivat maailman parhaat, niin monien, täysin erilaisten kulttuuritaustojen omaavien ihmisten kotouttaminen onnistuneesti ei ole mahdollista

Melbac

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 4 968
  • Liked: 2575
Kaikki kusettajat olivat ulkomaalaistaustaisia, ja kaikkien muiden paitsi Taksi Helsingin autoihin piti asiakkaan itse näpytellä osoite navigaattoriin. Ilmeisesti siis Taksi Helsingin kuskeja ei ollut kusettajien joukossa? Eikö tätä voisi sanoa ihan ääneen noin niinkuin asiakaspalveluhengessä, vai meneekö jo liian hapokkaaksi?
No en usko että kantiskaan välttämättä tietää missä joku katu on nykyään helsingissä varsinkin jos mennään uusiin lähiöihin.Jos asut jossain vanhassa lähiössä/kaupunginosassa niin löytänee mutta uudet on _vähän_ ongelmallisia kun joka puolella on tietöitä ja taloja rakentuu vauhdilla.Toi ettei makseta tarpeeksi matkasta on kyllä aika hauska perustelu sille että kusettaa matkustettavia.Vedättäisivät kuitenkin vaikka maksettaisiin tarpeeksi.:D

Ei siinä mitään, vaikkei ei tiedä jokaista kadunpätkää ja sen sijaintia. Siksi on navigaattori. Suurin ongelma on lihavoimani ja etenkin alleviivaamani kohta. Eli kuskit eivät käytännössä ymmärrä puhetta, eivätkä osaa kirjoittaa. Tuskin kunnolla lukeakaan.
Eikös ne anna sun kirjoittaa siihen navigaattoriin sen osoitteen?.Kyllä ne tolloin luultavasti osaa ajaa sinne kunhan se osoite on vain oikein.Itsekkin välillä epäilen ettei noi osaa lukea/kirjoittaa mutta kyllä osa ainakin yrittää ymmärtää sua.Itse muuten olen kuullut suomalaisten vetävän sellaista englantia noille etten ole ymmärtänyt itsekkään että mitä se on yrittänyt sille ulkomaalaiselle sanoa eli se että toinen ei ymmärrä hölkäsen pöläystä mitä toinen sanoo on voinut olla molemminpuolista.:D

/offtopic
itse yrittäisi jotain google translatoria että mikä kieli tms.Jonkilainen suomenkielen osaaminen olisi kyllä vähän pakko olla noilla vaatimuksena.
« Viimeksi muokattu: 08.03.2023, 08:10:51 kirjoittanut Melbac »

Lalli IsoTalo

  • "Hallituksenkaataja"
  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 43 711
  • Liked: 71287
  • Optimistinen skeptikko
Itsepalvelukassat on tuotu taksiliikenteeseen. Mitä seuraavaksi? Asiakas ajaa itse kohteeseen?
“Tavoitteemme on pakolaisten suojelu. Rajat ovat sille este.”
— Soros

“Turvapaikan hakeminen menee kaiken muun edelle.”
— Ohisalo

“Suomi ei tule estämään keneltäkään turvapaikanhakua missään tilanteessa."
— Mikkonen

“Kaikki toimet, joita voidaan tehdä maahanmuuton lisäämiseksi on tehtävä."
— Kangasharju, ETLA:n tj.

Huppupelikaani

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 095
  • Liked: 7869
  • Dirty white boy
^^ Tottakai ”antaa” kirjoittaa, koska se on näillä kyseisillä suhareilla edellytys ylipäätään liikkua suunnitellusti mihinkään siitä tolpalta. Ei vaan kuulu mun mielestä (nykyään kiskurihintaa) maksavalle asiakkaalle tollainen perusjuttu.

Senkin pitäisi olla aivan peruskauraa, ettei etenkään liukkaalla kelillä vaihdeta kaistaa ilman vilkkua suoraan kuorma-auton eteen, kun oma taksikaista jatkuu edessä tyhjänä, ja sitä pääsee suoraan siihen ramppiin, johon on menossa. Eikä tämän jälkeen jatketa ajamista nenä syliin (tod.näk. puhelimeen/tablettiin) päin käännettynä kuin mitään ei olisi tapahtunut.
Nimim. terkut eräältä pk-seudun kehätieltä
Poikaseni, kunpa tietäisit, miten häikäilemättömästi tätä maata hallitaan.

sutki

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 264
  • Liked: 648
Itsepalvelukassat on tuotu taksiliikenteeseen. Mitä seuraavaksi? Asiakas ajaa itse kohteeseen?

Näillä hinnoilla ei kannata ajaa. Paska hinta. Olemme lähes orjia. 45€ olisi sopivampi hinta. -> ja sitten pitäisi kirjoittaa itse osoite johonkin paskaiseen, nenäräkäiseen  navigaattoriin.  :facepalm:

Hesarin jutun mukaan kuskit odotettavat tuntikaupalla kyytejä kun asiakkaita ei ole.
Samalla huudetaan työvoimapulaa ja vaaditaan tarveharkinnan poistoa EU- ja ETA- alueiden ulkopuolelta tulevan työvoiman suhteen.
Ettei vaan lattiatason duuneja haluttaisi halpuuttaa niin rahasi riittää.

Betonikostaja

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 98
  • Liked: 394
Matukuskien tasosta kertoo riittävästi se, ettei Myyrmäen tolpalta kyytiin ottanut matu tiennyt, missä ovat Jumbo ja Flamingo. Joku tuntuma pitäisi omaan seutuun olla, vaikka kuinka navigaattoria käyttäisi. Matutaksien hinnan pitäisi olla murto-osa oikeasta taksipalvelusta, koska laatukin on vain murto-osa siitä.
Itä-Helsinki, täynnä mutiaiset
Itä-Helsinki, sinä maksat kaiken

l'uomo normale

  • Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
  • ****
  • Viestejä: 13 707
  • Liked: 11767
  • Je suis. Sivistysporvari. Ihmisenä ja kuluttajana.
Matukuskien tasosta kertoo riittävästi se, ettei Myyrmäen tolpalta kyytiin ottanut matu tiennyt, missä ovat Jumbo ja Flamingo. Joku tuntuma pitäisi omaan seutuun olla, vaikka kuinka navigaattoria käyttäisi. Matutaksien hinnan pitäisi olla murto-osa oikeasta taksipalvelusta, koska laatukin on vain murto-osa siitä.

Myyrmannin tolppa on ihan basaari. Mieluiten koettaisin löytää jonkun syrjäisemmän tolpan jos siellä olisi sattumalta vapaa auto. Jos on kantamuksia kauppakeskuksesta on eri asia. Kotiovelle soitettu taksinkuljettaja on tietänyt ainakin kauppakeskukset.
« Viimeksi muokattu: 08.03.2023, 12:28:12 kirjoittanut l'uomo normale »
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

RP

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 18 067
  • Liked: 16038
Ilmeisesti siis Taksi Helsingin kuskeja ei ollut kusettajien joukossa? Eikö tätä voisi sanoa ihan ääneen noin niinkuin asiakaspalveluhengessä, vai meneekö jo liian hapokkaaksi?
Taksi Helsinki sai tässä mielessä puhtaat paperit.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009435235.html

Asian enempi korostaminen tältä osin voisi tosin olla kyseenalaista. 3x3 taksikyytiä voi olla riittävä otos antamaan jonkinlainen tuntuma systeemistä keskimäärin, mutta siihen, onko yksittäisen taksiyhtiön otoksessa 0,1 vai 2 vilpin tekijää vaikuttaa jo pakosti sattumakin paljon.

Tai tosin ilmaistuna, tuon 0, 1, 2 -jaon saisi suhteellisen isolla todennäköisyydellä myös tilanteessa, jossa vilppi kaikissa yhtiöissä on ihan samalla tasolla. Pitäisi olla suurempi otos.
« Viimeksi muokattu: 08.03.2023, 21:41:32 kirjoittanut RP »
"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

l'uomo normale

  • Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
  • ****
  • Viestejä: 13 707
  • Liked: 11767
  • Je suis. Sivistysporvari. Ihmisenä ja kuluttajana.
Lainaus
Timo Virtanen on ajanut taksia Helsingissä 80-luvulta lähtien. 57-vuotias Virtanen ajaa pääsääntöisesti invataksia Taksi Helsingin autolla.

Helmikuun lopulla yhtiön taksitarkastaja lähestyi häntä huoltoasemalla. Housut olivat väärän väriset. Eivät brändin mukaiset. Ne pitäisi vaihtaa.


Taksi Helsingin brändiuudistuksessa päivitetyn pukeutumisohjeen mukaan tummansiniset housut eivät enää käy. Pitää olla mustat.

– Mustat housut kuuluu ruumisauton kuljettajalle, Virtanen toteaa.

Häntä ihmetytti saamansa nootti. Kyseisenä päivänä hän ajoi vain omia sopimuskyytejään.

Tiistaina taksitarkastaja lähestyi häntä toistamiseen. Virtasella oli jalassaan samat, sääntöjenvastaiset housut.

Tarkastaja ilmoitti saaneensa toimeksiannon: Virtaselta on otettava laatuattribuutti pois.

Laatuattribuutin ansaitsee kuljettaja, joka toimii Taksi Helsingin sääntöjen ja ohjeiden mukaisesti sekä täyttää brändin ulkoiset tunnusmerkit.

Mikäli laatuattribuutti poistetaan, ei kuljettaja saa keskuksen kautta keikkoja. Kyydit annetaan ”ykköskuljettajille”.

Sellaisille, jotka eivät käytä kiellettyjä housuja.

[...]
Virtanen epäilee, että huomio hänen ei-brändinmukaiseen pukeutumiseen kiinnittyi, kun Helsingin Uutiset kertoi invataksinkuljettajan näkökannasta Lönnrotinkadun nastarengaskieltoon.
[...]

https://hommaforum.org/index.php?action=post;topic=112741.1170;last_msg=3472870
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

Tagit: taksi