Kirjoittaja Aihe: Tuntematon sotilas, vielä tuntemattomampi yleisö  (Luettu 239351 kertaa)

N. O. Hääppönen

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 161
  • Liked: 4016
Vs: Tuntematon sotilas, vielä tuntemattomampi yleisö
« Vastaus #1380 : 28.11.2020, 11:00:21 »
Otan omaksi viestikseen muutaman poiminnon tuosta hesarin törkypläjäyksestä.

Lainaus
Irtiotto
Näyttelijä Ville Virtasen mukaan #metoo on vallankumous, joka on syössyt miesneron valtaistuimeltaan ja muuttanut tapaa, jolla elokuvia tehdään.
Lainaus
”#metoo on vallankumous”, Virtanen sanoi.

Miksi hän ei ole puhunut aiemmin julkisesti #metoosta?

”Kukaan ei ole kysynyt.”

Lainaus
Samalla selviää, että tämä ei ole ihan tavallinen haastattelu, siis sellainen, jossa on kysymyksiä ja vastauksia. Tokihan Virtanen vastaa kysymyksiin, mutta sitten hän palaa taas siihen, mitä on valmiiksi miettinyt.

Osan Ville Virtasen valmistelemasta puheesta voi kuunnella yllä olevasta podcastista. Se on noin 40 minuutin yksinpuhelu.

Tämä pätkä kuvaa ehkä sitä, mitä virtanen kehittelee päässään ja suuntaa sen sitten Louhimieheen:
Lainaus
VILLE Virtanen sanoo kuunnelleensa vastikään Sektpodden-podcastin. Se kertoo ruotsalaisen pikkukaupungin, Knutbyn, Filadelfia-seurakunnan karismaattisesta johtajasta, joka sai kauheita aikaan.

Podcastissa käydään läpi lahkon valtarakennetta ja siinä tapahtunutta vallan väärinkäyttöä, henkistä ja fyysistä väkivaltaa sekä hyväksikäyttöä. Virtasen mukaan turkkalaisuudessa oli lahkomaisia piirteitä.

Lahkossa vain johtaja saa nähdä koko kuvan, tietää totuuden. Jos joku seurakunnassa kyseenalaistaa johtajan näkemyksen, hänet eristetään ja nostetaan tikunnokkaan varoittavaksi esimerkiksi.

Epäilijä eristettiin lahkosta, nostettiin esimerkiksi lahjattomuudesta. Muita kehotettiin välttämään lahjattoman seuraa, sillä lahjattomuus tarttuu.

Eristäminen on tehokas vallankäytön muoto.

Lainaus
Virtanenkaan ei päässyt Turkan sisäpiirin. Ei päässyt yhdeksi seitsemästä veljeksestä. Hän kyllä yritti.

Tein kovasti töitä, että olisin varteenotettava ja vaarallinen. Mutta en sopinut turkkalaiseen mieskuvaan, mun persoonallisuus oli väärä. Olin stadilainen runopoika, joka ei tihkunut testosteronia. Sää oot niin saatanan sympaattinen, Turkka moitti.

Lainaus
Hän on myös julkaissut kaksi romaania. Vuonna 2001 ilmestyneessä Menkää mielenhäiriöön -kirjassa Virtanen kuvaa Turkan Teatterikorkeakoulua.

Kirja on autofiktio, Virtanen sanoo, omaelämäkerrallinen. Päähenkilö Vili menee siinä psykoosiin.

Niin kävi Virtasellekin pian sen jälkeen, kun hän oli päässyt Teatterikorkeakoulusta.

Lainaus
Psykoosin jälkeen kävin kymmenen vuotta pään sisäistä dialogia Turkan kanssa, kunnes heräsi ajatus: Miksi mä en puhu tästä ääneen? Miksi mä en huuda tätä turuilla ja toreilla?

Lainaus
Nyt on pakko painaa pausea ja keskeyttää Virtasen monologi. Täytyy yrittää hahmottaa, mitä Virtanen tarkkaan ottaen haluaa sanoa.

Lainaus
KUN Virtanen puhuu Turkasta, hän ei itse asiassa tarkoita vain Turkkaa vaan jotain yleisempää.

Hän tarkoittaa miesneroa.

Miesnero on arkkityyppi, ei oikea ihminen vaan keksitty hahmo, Virtanen sanoo.

Hänen mukaansa läpi vuosikymmenten nuoret vihaiset miehet ovat halunneet olla oman sukupolvensa miesneroja – sellaisia ovat olleet Rauni Mollberg, Stanley Kubrick tai Jouko Turkka.

Lainaus
Aku Louhimies tuli kuvioihin jälkiturkkalaisuuden jälkimainingeissa. Esikoispitkän jälkeen ura nousi kiitoon. Kun Tuntematon sotilas ilmestyi, oli Louhimiehen asema kiistaton: kansainvälinen ura oli auki, kaikki kuviteltavissa oleva maine ja kunnia kädenojennuksen päässä.

Sitten tapahtui vallankumous ja miesneron aika oli ohi. Nainen pääsi miehen seksistisen katseen alta, otti katseen itselleen ja astui objektista subjektiksi. Yhden katseen sijaan tuli miljardeja katseita.

Kävi kuten vallankumouksien jälkeen on tapana käydä: elokuva-alan ja koko yhteiskunnan pelisäännöt määriteltiin uudestaan. Se mikä ennen vallankumousta oli sallittua, joskus jopa suotavaa, muuttui hetkessä rikolliseksi.

Kaikki olimme olleet osa vanhaa valtarakennetta, kaikkien piti tehdä tili menneisyytensä kanssa. Se ei ollut kenellekään helppoa. Piti tehdä tili, ymmärtää, missä suunnassa on tulevaisuus, jättää käyttökelvoton menneisyyteen.

Koko juttu samaa paskaa. Pitää itseään nerona ja päättää pelastaa maailman katkaisemalla hyvän ohjaajan uran. Oma näkemykseni on, että pata on jäänyt jumiin Turkasta, joka mainitaan jutussa ainakin 30 kertaa.

”Jos sukupuolitietoinen budjetointi erkaantuu sekä feministisistä kansalaisyhteiskunnan toimijoista että feministisestä tiedosta, se on vaarassa muodostua tekniseksi hyvän hallinnon käytännöksi, jonka suhde sukupuolittuneisiin yhteiskunnallisiin valtarakenteisiin on ohut.”

– THL 23.3.2020

pienivalkeapupu

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 469
  • Liked: 3130
  • Maanantaikappale
Vs: Tuntematon sotilas, vielä tuntemattomampi yleisö
« Vastaus #1381 : 04.09.2021, 10:46:21 »
Laura Malmimies on nyt kirjoittanut fiktiivisen (hehheh) kirjan jossa kertoo oman näkemyksensä tapahtumista (on muuttanut vain henkilöiden nimet) ja toivoo, että hänellä olisi ollut uskallusta tehdä tai sanoa jotakin, kaikki ne valheet ja lasten kärsimykset kun lukivat somea jne.
Yritti kuulemma keskustella Matleena K:n kanssa, mutta Matleena ei halunnut asiasta keskustella koska #metoo-feminismi - tai jotakin.
Ilta Shaiban (ainakin) nettisivuilla on juttua asiasta.
Nähdäänkö asian tiimoilta kunnollista selvitystä kaustin tiimoilta, ja pyydetäänkö AL:ltä kenties jopa anteeksi? Juu-enpä oikein moiseen usko...
"With all our faces dour, waiting for the judgment hour"

"Fight makes might; might makes right; fight for might; fight! fight! fight!"

Bomb The Psyche