Kirjoittaja Aihe: 2016-06-01 Ruokalähetteinä paljon maahanmuuttajia, Palkka 9 e/h, ei eläkettä  (Luettu 19657 kertaa)

Pöhisijä

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 145
  • Liked: 711
Hyvään aikaan saivat myytyä kun nythän kuskit halutaan pakottaa työsuhteisiin, se vaikuttaa olevan melkoinen maailmanloppu näille firmoille. Siitä syystä varmaan möivätkin koko paskan pois.

l'uomo normale

  • Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
  • ****
  • Viestejä: 13 036
  • Liked: 10671
  • Je suis. Sivistysporvari. Ihmisenä ja kuluttajana.
Hyvään aikaan saivat myytyä kun nythän kuskit halutaan pakottaa työsuhteisiin, se vaikuttaa olevan melkoinen maailmanloppu näille firmoille. Siitä syystä varmaan möivätkin koko paskan pois.

En ymmärrä mikseivät voisi maksaa työntekijöilleen urakkapalkkaa nollasopparilla, kuten monet työnantajat ovat jo vuosikausia tehneet. Kai noilla ruokalähettifirmoilla on jonkinlainen korvauksen vaihtelu yksittäisen keikan oletetun keston mukaan.
« Viimeksi muokattu: 10.11.2021, 17:25:11 kirjoittanut l'uomo normale »
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

Mikke70

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 946
  • Liked: 546
Hyvään aikaan saivat myytyä kun nythän kuskit halutaan pakottaa työsuhteisiin, se vaikuttaa olevan melkoinen maailmanloppu näille firmoille. Siitä syystä varmaan möivätkin koko paskan pois.

Joku ilmeisesti näkee asian toisin, koska on valmis antamaan OSAKKEITA 7 miljardin edestä. Harmi, ettei ostaja tullut kysyneeksi neuvoa Homma forumista.
Donald—I appreciate the free publicity for Borat! I admit, I don’t find you funny either. But yet the whole world laughs at you.

P

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 17 087
  • Liked: 13640
Hyvään aikaan saivat myytyä kun nythän kuskit halutaan pakottaa työsuhteisiin, se vaikuttaa olevan melkoinen maailmanloppu näille firmoille. Siitä syystä varmaan möivätkin koko paskan pois.

Joku ilmeisesti näkee asian toisin, koska on valmis antamaan OSAKKEITA 7 miljardin edestä. Harmi, ettei ostaja tullut kysyneeksi neuvoa Homma forumista.

No kyseessä on ponzi, jolla vedetään tyhmiltä rahat. Toiminta on tappiollista, ollut tappiolllista. Sama kilpailijoilla.

Mutta tämä Suomen säätö ei kuulu kyllä koko kauppaan tai vaikuta hintaan. Suomi on tikku peessä kokoluokaltaan tuossa Woltissa. Se mitä täällä tehdään ei oikeasti vaikuta Woltiin mitenkään, vaikka pääkonttori olisikin täällä. Vaikutus on yhtä suuri, kuin oli Uberille, kun Uber oli laiton/kielletty  Suomessa. Eli ei vaikutusta.

Tuosta kioskista ei makseta 7 miljardia siksi, että se toimii Suomessa.
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

koojii

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 3 044
  • Liked: 7402

Jospa aattelevat että juuri nämä pizzakuskiyritykset ovat siinä vaiheessa markkinajohtajia joiden autot myös sitten kuljettamassa kun kuskeja ei enää tarvita. Kannattaako jokaisen pikkuisen pitserian omia autoja pitää, nythän ne jo osaksi ovat siirtyneet omista noiden isojen firmojen asiakkaiksi. Tehokkaampi käyttö kun ovat enempi liikkeessä.

Ruokapaketin tai muun paketin kuskaaminen ravintolasta tai kaupasta kotiin tilaajalle moniosaajan voimin ei ole mitään rakettitiedettä. Oma veikkaus on, että viimeistään 2030-luvulla moniosaaja voidaan korvata tässä prosessissa robottiautolla tai muulla itse liikkuvalla härpäkkeellä.

Wolt ehtii takoa niitä robottiautoja odottaessa kenties 5-10+ miljardin euron tappion. Siinä vaiheessa kun teknologia alkaa olla kypsä robottiautoille ja muunlaisten robottien suorittamalle pakettien kotiinkuljetukselle, niin eiköhän noita uusia apajille pyrkijöitä ole lukuisia muitakin Googlesta ja Applesta lähtien ja ties mitä kuriirifirmoja ja Woltin osakkeita ostaneet ovat pumpanneet siihen firmaan ne tappiollisen toiminnan pyörittämiseen hassatut rahat.

Vähän sama kuin Teslan meemi-osakkeen kanssa. Kun sähköautojen tekniikka ja erityisesti hinta alkaa olla kypsää peruskansanvaunuihin, niin perinteiset autonvalmistajat pyyhkivät ohi oikealta ja vasemmalta Teslasta.

Kuitenkin hattua nostan Woltin myyneille, kun kerrankin Suomesta onnistuttiin myymään miljardeilla euroilla ilmaa ulkomaaneläville. Yleensä aina tuo homma toiminut päinvastoin eli suomalaiset hölmöt ostaneet milloin mitäkin Saksan arvottomia mokkulataajuuslisenssejä tai konkurssikypsiä paperitehtaita Yhdysvalloista miljardeilla ja sitten ne on alaskirjattu arvottomina muutamassa vuodessa kirjanpitoon.

Eiköhän tuo jo seuraavan vuoden aikana selviä, että miten paljon Woltin osakkeet myyneet itse uskovat siihen sen kannattavuuteen. Jos uskovat vahvasti, niin lisäävät omistustaan siinä ja jos eivät niin myyvät mahdollisimman paljon niitä vaihdossa saamiaan osakkeita. Sitä en tiedä onko niissä vaihdossa tulevissa osakepoteissa joku rajoite ettei niitä saa heti myydä vaan pitää omistaa tietty aika.

Golimar

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 21 212
  • Liked: 34838
  • Ego sum Spartacus
Hyvään aikaan saivat myytyä kun nythän kuskit halutaan pakottaa työsuhteisiin, se vaikuttaa olevan melkoinen maailmanloppu näille firmoille. Siitä syystä varmaan möivätkin koko paskan pois.

Joku ilmeisesti näkee asian toisin, koska on valmis antamaan OSAKKEITA 7 miljardin edestä. Harmi, ettei ostaja tullut kysyneeksi neuvoa Homma forumista.

Pelkkää tappiota tuottava paskafirma ostaa toisen pelkkää tappiota tuottavan paskafirman omilla osakkeillaan, arvaa kuka maksaa.

Typerät sijoittajat.

kartiokulmio

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 164
  • Liked: 192
Mietin että miksi nämä ruokafirmat eivät perusta omaa alustaa jollain osuuskunta systeemillä mieluummin kuin maksavat esim. woltille siivun että ne tekevät sen. Palkkaisivat omat koodarit ja ostaisivat omat serverit, minun ajatusmallilla se tulisi halvemmaksi. Ei woltilla tai vastaavilla ole sitä varsinaista tuotetta eli ruokaa se on ravintoloilla.

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000008396154.html

"On yleisessä tiedossa, että lähettipalveluiden osuus on jopa 30 prosenttia."

Edit. Lisätty tieto lähettifirman osuudesta.
Jos se Wolt tekee tappiota ja maksaa kuskeilleen enempi kuin mitä osuuskunta kykenisi maksamaan, niin ei niitten kannata perustaa sellaista?
Tai jos järjestelmä niin kehittynyt että osaa jakaa paremmin ruokien tuomiset?
En ole koskaan tuollaisesta ruokaa tilannut, kertooko se milloin perillä vai toimiiko se samalla tapaa kuin aiemmin pitsataksit että tulee sitten kun tulee, jos tulee?
Uutisartikkelissa luki että kotipizza laskenut kannattavampaa olevan omien autojen pito kun ovat iso firma, ehkä se osuuskuntajärjestelmä voisi olla hyvinkin kannattava, mikäli eri klaanien ja kansallisuuksien yhteistyö toimisi.

Outo olio

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 10 029
  • Liked: 10646
  • Manner-Suomen Tasavalta
Joku ehkä jo totesikin mutta, olisi äärimmäisen yksinkertaista tehdä systeemi niin että kun alustafirma maksaa keikkayrittäjälle palkkion, niin samalla tieto asiasta menee myös verottajalle. Henkilötunnus, summat, ja päivämäärät ja kellonajat. Verottaja sitten tietää että se-ja-se on ollut yrittäjänä, odotellaan tässä maksuja. Ja jos ei ala kuulumaan, kysytään että mikäs nyt.

Jos alustafirma oikeasti on luomassa uudenlaista työelämää rehellisin kortein, niin kuin väittää, niin heillä ei luulisi olevan mitään isompaa tätä vastaan. Syntyneet ylimääräiset pikkukulut voidaan vielä laittaa verovähennyskelpoisiksi, niin firma ei kärsisi siitäkään.
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?

Hämeenlinnan Oraakkeli

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 12 561
  • Liked: 5868
  • لا يوجد إله غيره من الشيطان والنبي محمدا أو خادمته
Hyvään aikaan saivat myytyä kun nythän kuskit halutaan pakottaa työsuhteisiin, se vaikuttaa olevan melkoinen maailmanloppu näille firmoille. Siitä syystä varmaan möivätkin koko paskan pois.

Joku ilmeisesti näkee asian toisin, koska on valmis antamaan OSAKKEITA 7 miljardin edestä. Harmi, ettei ostaja tullut kysyneeksi neuvoa Homma forumista.

Pelkkää tappiota tuottava paskafirma ostaa toisen pelkkää tappiota tuottavan paskafirman omilla osakkeillaan, arvaa kuka maksaa.

Typerät sijoittajat.

Ketähän tuon kuplan omistajina on?  Jos pitää paikkansa että liikevaihtoa 3 miljardia ja pörssiarvo 60 miljardia niin hieman kuplaa.
Firman pitäisi pystyä maksamaan yli miljardi osinkoina ulos jotta pörssikurssille olisi katetta.

Melbac

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 4 376
  • Liked: 1971
Mietin että miksi nämä ruokafirmat eivät perusta omaa alustaa jollain osuuskunta systeemillä mieluummin kuin maksavat esim. woltille siivun että ne tekevät sen. Palkkaisivat omat koodarit ja ostaisivat omat serverit, minun ajatusmallilla se tulisi halvemmaksi. Ei woltilla tai vastaavilla ole sitä varsinaista tuotetta eli ruokaa se on ravintoloilla.

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000008396154.html

"On yleisessä tiedossa, että lähettipalveluiden osuus on jopa 30 prosenttia."

Edit. Lisätty tieto lähettifirman osuudesta.
Jos se Wolt tekee tappiota ja maksaa kuskeilleen enempi kuin mitä osuuskunta kykenisi maksamaan, niin ei niitten kannata perustaa sellaista?
Tai jos järjestelmä niin kehittynyt että osaa jakaa paremmin ruokien tuomiset?
En ole koskaan tuollaisesta ruokaa tilannut, kertooko se milloin perillä vai toimiiko se samalla tapaa kuin aiemmin pitsataksit että tulee sitten kun tulee, jos tulee?
Uutisartikkelissa luki että kotipizza laskenut kannattavampaa olevan omien autojen pito kun ovat iso firma, ehkä se osuuskuntajärjestelmä voisi olla hyvinkin kannattava, mikäli eri klaanien ja kansallisuuksien yhteistyö toimisi.
Tossa taitaa olla myös se että jos/kun porukka tilaa näiltä wolteilta ja muilta safkoja ja sinne oven taakse tulee joku huonoa suomea sönkkäävä äijä niin ne asiakkaat ei pidä siitä ja alkaa tilaamaan safkansa juuri joltain kotipizzan tapaiselta firmalta joka itse pystyy valitsemaan ne pizzakuskinsa.Itseänihän asia ei kiinnosta tippaakaan koska en tilaa noista pizzaa mutta tullut nähtyä noita wolt tyyppejä ja aina on tuntunut että niillä on pallo hukassa ja ajelevat vähän miten sattuu(tämä tosin johtuu osittain liikenteestä).
« Viimeksi muokattu: 11.11.2021, 07:51:57 kirjoittanut Melbac »

Jaska Pankkaaja

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 8 991
  • Liked: 9801
  • Finlayson, Fazer ja nyt myös Firas
Hyvään aikaan saivat myytyä kun nythän kuskit halutaan pakottaa työsuhteisiin, se vaikuttaa olevan melkoinen maailmanloppu näille firmoille. Siitä syystä varmaan möivätkin koko paskan pois.

Joku ilmeisesti näkee asian toisin, koska on valmis antamaan OSAKKEITA 7 miljardin edestä. Harmi, ettei ostaja tullut kysyneeksi neuvoa Homma forumista.

Pelkkää tappiota tuottava paskafirma ostaa toisen pelkkää tappiota tuottavan paskafirman omilla osakkeillaan, arvaa kuka maksaa.

Typerät sijoittajat.
Iman niitä typeriä si_oittajia fiksut sijoittajat tienaisivat vähemmän.

Joo, naurattaa ja olen vilpittömästi iloinen Woltin poikien puolesta.
Tästä nn kyllä todella vaikea laittaa enää paremmaksi, siis jos ajattelee kauppahintaa myyjän kannalta ja kaupan ajoitusta. Napakymppi, aivan häränsilmän keskelle.
Those who make peaceful revolution impossible, make violent revolution inevitable. J.F Kennedy

Hämeenlinnan Oraakkeli

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 12 561
  • Liked: 5868
  • لا يوجد إله غيره من الشيطان والنبي محمدا أو خادمته

Iman niitä typeriä si_oittajia fiksut sijoittajat tienaisivat vähemmän.

Joo, naurattaa ja olen vilpittömästi iloinen Woltin poikien puolesta.
Tästä nn kyllä todella vaikea laittaa enää paremmaksi, siis jos ajattelee kauppahintaa myyjän kannalta ja kaupan ajoitusta. Napakymppi, aivan häränsilmän keskelle.

Vielä pitäisi osakkeet saada myytyä.

Jaska Pankkaaja

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 8 991
  • Liked: 9801
  • Finlayson, Fazer ja nyt myös Firas
^Vaikka kurssi isommin myydessä vähän kyykkäisikin niin kyllä tässä se rosentin voitto tehtiin :D

Kuuluuko muuten ne hienot Wolt - lämpölaukut hintaan? :D

Voi jeesus: kasa kiinalaisia lämpölaukkuja a' 2€ ja joku mobiilisofta
= 7 000 000 000 € :D

Hyvin kun hoitavat lähtöhöpönsä niin tiedä vaikka saisivat vähän enemmänkin! Vielä kerran: very well done boys!!
Those who make peaceful revolution impossible, make violent revolution inevitable. J.F Kennedy

Totti

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 4 968
  • Liked: 24360
Mietin että miksi nämä ruokafirmat eivät perusta omaa alustaa jollain osuuskunta systeemillä mieluummin kuin maksavat esim. woltille siivun että ne tekevät sen. Palkkaisivat omat koodarit ja ostaisivat omat serverit, minun ajatusmallilla se tulisi halvemmaksi.

Kyse on siitä, millä riskillä halutaan edetä.

Oman kuljetusorganisaation perustaminen luo suuret kiinteät kustannukset, jotka siis edellyttävät myös suuria kuljetusvolyymejä, jotta se olisi kannattavaa eli kuljettamisen liiketoimintariski kasvaa. Jos käyttää alihankintaa eli esim. Woltia, kiinteät kustannukset muuttuvat kokonaan liikkuviksi kustannuksiksi, joiden liiketoimintariski on kutakuinkin nolla.

Kyse on oikeastaan volyymiennusteista: jos kuljetusvolyymit oletetaan olevan pieniä kannatta mennä alihankinnalla, jos volyymi on suuri kannattaa kuljettaa itse.

Kuten esität, eräs vaihtoehto olisi, että ravintolat kimpassa hankkivat kuljetuspalvelun saadakseen tarpeeksi volyymiä. Osuuskunta ei kuitenkaan toimi koska ne ovat käytännössä aina tappiollisia. Osuuskuntien ongelma on suuri houkutus välistävetoon eli kustannusten siirtäminen osuuskunnalle kunnes se on konkurssissa. Osuuskunta on käytännössä sosialismia, joka aina kaatuu jossain vaiheessa. Käytännössä pitäisi siis perustaa erillinen kaupallinen yritys eli Woltin kaltainen firma, mutta sellainen on jo olemassa Woltissa, joten turha keksiä pyörä uudestaan.

Realiteetti näiden kuljetusten osalta on, että vain ravintolaketju jolla on tarpeeksi suuri kuljetuspotentiaali kannattaa perustaa oman kuljetusorganisaation. Muiden ei kannata lähteä tällaiseen toimintaan vaan tyytyä alihankintaan tai jättää kokonaan kuljettamatta.
Sosialisti varastaa aina kaikki kansalaisten rahat. Sosialistinen politiikka käsitää lähinnä sitä missä ajassa rahat varastetaan.

foobar

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 19 734
  • Liked: 37331
Tampereen punayliopiston jne. puhuvia päitä on löydetty medioihin kertomaan että Woltin seitsemän miljardin arvo on rakennettu maahanmuuttajien (no, tällähän ei viitata yhteenkään järjellisellä perusteella oleskeluluvan saaneeseen henkilöön, mutta se on jo ihan yleinen medianäkemys maahanmuuttajista, ettei muita edes noteerata) selkänahasta voittoa (eh) kiskomalla. Siis vieläpä Suomessa näin tehden. Näissä jutuissa osataan täydellisesti ohittaa se fakta että Suomi ei ole ollut Woltille pitkään aikaan mitenkään kovin keskeinen markkina. Muistelen lukeneeni jostain että Woltilla on jopa 150 tuhatta kuriiria niissä 23 maassa joissa nämä operoivat. Kovin merkittävä osuus näistä ei voi olla Suomessa asuvia maahanmuuttajia, mutta punayliopistojen puhuvat päät näkevät tässä tilanteessa yllätyksettömästi mahdollisuuden tukea oman haittamaahanmuuton agendojen propagandaa ja ajaa jälleen kerran kommunistista maailmanvallankumousta niin yritystähän ei pidä jättää suorittamatta.

Käsittääkseni Woltin suurin laajentuminen ja vahvimmat toimintaympäristöt ovat olleet Keski- ja Itä-Euroopassa, ja useimmiten markkinoille on menty hiukan suurimpia metropoleja pienemmissä kaupungeissa. Tilanteen katseleminen esim. pääkaupunkiseudun tai Tampereen vinkkelistä on aikamoinen poikkeus Woltin kokonaisvaltaiseen markkinatoimintastrategiaan. Mitäpä luulette, paljonko riistettyjä tummanahkoja mahtaa toimia ruokakuriireina esim. keskikokoisissa puolalaisissa tai unkarilaisissa kaupungeissa? Jotenkin tuossa täysin ennakoitavassa Wolt-kaupalla harjoitetussa radikaalivasemmiston "kritiikissä" osataan nähdä vain ne asiat jotka pyörivät heidän oman napansa ympärillä täällä Suomessa...
"Avaruudessa kukaan ei voi kuulla moku-ulinaasi" - Rändöm

foobar

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 19 734
  • Liked: 37331
Mietin että miksi nämä ruokafirmat eivät perusta omaa alustaa jollain osuuskunta systeemillä mieluummin kuin maksavat esim. woltille siivun että ne tekevät sen. Palkkaisivat omat koodarit ja ostaisivat omat serverit, minun ajatusmallilla se tulisi halvemmaksi. Ei woltilla tai vastaavilla ole sitä varsinaista tuotetta eli ruokaa se on ravintoloilla.

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000008396154.html

"On yleisessä tiedossa, että lähettipalveluiden osuus on jopa 30 prosenttia."

Edit. Lisätty tieto lähettifirman osuudesta.
Jos se Wolt tekee tappiota ja maksaa kuskeilleen enempi kuin mitä osuuskunta kykenisi maksamaan, niin ei niitten kannata perustaa sellaista?
Tai jos järjestelmä niin kehittynyt että osaa jakaa paremmin ruokien tuomiset?
En ole koskaan tuollaisesta ruokaa tilannut, kertooko se milloin perillä vai toimiiko se samalla tapaa kuin aiemmin pitsataksit että tulee sitten kun tulee, jos tulee?
Uutisartikkelissa luki että kotipizza laskenut kannattavampaa olevan omien autojen pito kun ovat iso firma, ehkä se osuuskuntajärjestelmä voisi olla hyvinkin kannattava, mikäli eri klaanien ja kansallisuuksien yhteistyö toimisi.

Kotipizzojen ja vastaavien osalta voi noteerata sen että niille pizzan toimitus asiakkaalle on ollut normaalia bisnestä vuosikymmeniä. Niiden myynti olisi sitä ilman murto-osa nykyisestä. Mitä Woltin tappiollisuuteen tulee, ainakin firma itse antaa ymmärtää että tappiollisuus johtuu siitä että se laajentaa toimintaansa erittäin aggressiivisesti, ja että kypsät toiminta-alueet ovat itseasiassa kannattavia. Aggressiivinen laajeneminen taas johtuu siitä että todennäköisesti näitä ruoantoimitusbisneksen firmoja jää lopulta maailmalle jäljelle vain kourallinen, ja ne jotka eivät laajene jäävät väkisin isompien jalkoihin.

Asun aika keskeisellä paikalla, ja luokkaa 200 metrin säteellä asunnostani taitaa toimia yli 50 eritasoista ravintolaa tai kahvilaa. Käsittääkseni näistä vain kaksi tai kolme ei myy ruokaansa Woltin kautta. (Itselleni ko. toimitus ei ole tietenkään mielekästä koska voin kävellä näihin paikkoihin parissa minuutissa, mutta Wolt tarjoaa useimpien paikkojen osalta myös mahdollisuutta noutaa itse ennakkoon tilattu ateria ja kertoo kun se on valmis.) Olen melko varma että näistä kaikista ravintoloista korkeintaan pari edes harkitsisi omaa toimitusketjua ravintolassa syönnin lisäksi, mutta käytännössä kaikki ovat alkaneet viimeistään pandemian myötä tarjoamaan toimituspalvelua Woltin kautta koska ilmeisesti se kuitenkin lisää myyntivolyymejä paljon aiheuttamaansa vaivaa enemmän.

Pitsataksipuolellahan tällaista konsolidoitumista nähtiin joidenkin palveluiden kautta jo vuosia sitten. Sillä puolella tosin tilanne oli se että jokaisella kotipitsalla tai karvakädellä oli oma alueellinen kuriiripalvelunsa, mutta yhteisillä tilausjärjestelmillä saatiin yksi ihminen ravintolassa pois ottamasta tilauksia vastaan puhelimitse. Sen tilauksenvälityspalvelun rakentaminen tuskin olisi ollut monenkaan yksittäispitserian ydinosaamisaluetta...
« Viimeksi muokattu: 13.11.2021, 14:05:04 kirjoittanut foobar »
"Avaruudessa kukaan ei voi kuulla moku-ulinaasi" - Rändöm

Tagit: