tunnen muutamia ulkomaalaisia jotka pitävät itseään suomalaisina ja käytännössä kaikki heidän kanssaan tekemisissä olevat syntyperäiset suomalaisetkin pitävät heitä suomalaisina.
Itse näkisin, että tällaiset kuvailemasi ihmiset eivät ole suomalaisia ihan samassa mielessä kuin me ikämme täällä asuneet, vaan he ikään kuin roikkuvat kahden tai useamman kansallisuuden välillä. Puutuin asiaan siksi, että olin eri mieltä tuosta "ihminen joko on suomalainen tai sitten ei" -kommentista. Itse olen sitä mieltä, että maailmassa on paljon ihmisiä, jotka ovat kansallisuudeltaan välimallia, esim. vaikkapa Neil Hardwick tai Keith Armstrong.
Jos Suomessa syntynyt lapsi aloittaa koulun, niin miksi hänet pitäisi luokitella johonkin muuhun ryhmään kuin ekaluokkalaiset?
Tuota kannattaa miettiä hetki ihan rauhassa.
Minun ihanne-Suomessani ei olisi mitään tarvetta luokitella ekaluokkalaisia ihonvärin tai etnisen taustan mukaan.
Tuohan tarkoittaisi toki myös ruotsinkielisistä kouluista luopumista. Suomen kielen osaaminen ei myöskään ole edes Suomessa syntyneelle mielestäni mitenkään välttämätön taito. Esim. Astrid Thors, Stefan Wallin ja Janne Holmen puhuvat aika onnetonta Suomea, mutta kaikki ovat silti päässeet elämässään pidemmälle kuin väestö keskimäärin.
Olen myös sitä mieltä, että vaikka maahanmuuttajapariskunta opiskelisi suomen kieltä kuinka ahkerasti, ei heidän lapsellaan voi olla täysin samoja valmiuksia suomenkieliseen kommunikaatioon kuin kantaväestöllä, jos lapsi asuu vanhempiensa kanssa. Mitä virheettömämpää ja vivahderikkaampaa suomea kuulee kotonaan puhuttavan, sitä paremmat valmiudet on oppia kieli niin hyvin, että hallitsee sen koulussa mallikkaasti. Siksi olen sitä mieltä, että maahanmuuttajataustaisten lasten määrän tilastointi on ihan perusteltua, eikä siinä tarvitse nähdä sen paremmin rasismia kuin hyysäystä.
Tuota voinee simuloida alkamalla opettelemaan jotain kieltä, jonka kirjoitusjärjestelmä ei pohjaudu länsimaiseen järjestelmään.
Toki noinkin. Uskon silti, että jos nyt alkaisin opiskella vaikkapa kiinaa, olisi minulle aimo annos hyötyä siitä, että olen aikaisemmin jo opetellut suomen, englannin, latinan, ruotsin, ranskan ja saksan kielten alkeet.