On varmaan ensimmäinen kerta maailmanhistoriassa kun Kimmo Kiljunen on oikealla ja hyvällä asialla.
On täysin lapsellinen ja absurdi sääntö, että alkoholia ostavan mukana olevalla on myös oltava paperit. Miksi ihmeessä? Jos oikeasti haetaan jonkun puolesta alkoholia, se tilaaja kyllä odottaa hakumiestä kaupan ulkopuolella.
Onhan paljon näitäkin tapauksia, että lasten vanhemmille ei olla myyty ruokajuomia kun mukana ovat olleet heidän alaikäiset lapsensa. Täyttä kiusantekoahan tämä on eikä pohjaudu mihinkään logiikkaan. Suomalaisilla päättäjillä on jotenkin vain niin traumaattinen suhde alkoholiin, että juomien ostajaa pitää aina jotenkin kyykyttää tai tehdä hänen elämänsä hankalaksi.
Koko Alko pitäisi lakkauttaa ja alkoholinmyyntioikeudet luovuttaa yksityisille, keskenään kilpaileville firmoille. Olisi varmaan parempi palvelu ilman lapsellista vittuilua ja ylimielisyyttä.
PS: Lisätään nyt kauniiksi lopuksi vielä omakohtainen kokemus Alkon sorron kohteena olemisesta:
Kerran nuorena miehenä olin Savonlinnassa käymässä. Piipahdin siellä Alkoon, mutta miesmyyjä kieltäytyi myymästä minulle pulloa. Kysyin syytä. Heppu vastaa, että olet jo ehtinyt nauttimaan. Sanoin, että ei pidä paikkaansa, viimeksi olen koskenut alkoholiin viikko sitten, mikä totta olikin. Urpo ei kuitenkaan heltynyt ja piti hakea marketista keskikaljaa.. en ole sen jälkeen Savonlinnassa käynyt. Tai olen kerran, mutta en käynyt Alkossa vaan Olavinlinnassa

Ja vielä pikaisesti toinen kokemus: Joskus vuosia sitten olin kaupassa ostamassa olutta eikä kassa tahtonut myydä kun olin hänen mukaansa kännissä, vaikken ollutkaan. Vedin kassan nenän edessä auton avaimet taskusta ja sanoin, että 'jos olen kännissä niin soita heti poliisit hakemaan minua koska äsken ajoin autolla pihaan'. Sillä kertaa myyjä luovutti oluet.
Minusta jos myyjä väittää asiakkaan olevan kännissä, myyjällä on siinä todistustaakka, ei asiakkaalla. Kassalla pitäisi aina olla alkometri, johon asiakas saa halutessaan puhaltaa ja todistaa selvyytensä.