Mun mielestä suuri osa tämän ketjun kirjoituksista on aivan yhtä yksisilmäistä ja typerää kuin kaikkein pahimpien sinisilmäsuvakeiden jutut.
Kukaan tuskin voi kiistää, että Irakissa on helvetin ikävä tilanne. Siellä tapetaan, kidutetaan, uhkaillaan, kiristetään, raiskataan ja pelotellaan ihmisiä. Tuo tarina voi ihan hyvin olla ainakin pääpiirteissään totta. Voi se olla huijaustakin, mutta samankaltaisia tositarinoita sieltä varmasti löytyy. Kyse on kuitenkin oikeasti yhdestä maailman vaarallisimmista ja epävakaimmista maista. Ei meillä länsimaisessa hyvinvointiyhteiskunnassa olevilla ole oikeasti mitään käsitystä siitä millaista elämä on hidasta sisällissotaa käyvässä heimokulttuuripaskastaniassa, jossa ihmisiä häviää ympäriltä ja odotetaan mikä pyssyjoukkio seuraavaksi saa alueita valtaansa. Eikä sieltä äärimmäistä köyhyyttä olla paossa, mutta älypuhelimesta ja siisteistä farkuista ei ole sen enempää iloa kuin juutalaisille oli kalliista taskukelloista 30-luvun lopun Saksassa.
En tiedä onko jonkinlainen nuiva defenssimekanismi kiistää kaiken kidutuksen, murhien, poliittisten vainojen yms olemassaolo niissä maissa, joista ei tänne väkeä haluta.
Tuntuu, että ihmeen harva kykenee myöntämään kaksi kiistatonta faktaa.
1)Irak, Syyria yms ovat aivan helvetin ikävässä tilanteessa ja siellä eläminen on aivan perseestä, etenkin jos olet päätynyt jostain syystä jonkun aseellisen ryhmän kanssa huonoihin väleihin, esim. siksi että tienaat keskivertoa enemmän tai joku sukulaisesi on päättävässä asemassa tms yms. Siellä on ihmishenki aika halpaa, ja varmaan moni pelkää henkensä edestä ihan syystäkin.
2)Suomen ei silti pidä ottaa kovin suuria määriä turvapaikanhakijoita vastaan, koska siitä muodostuu Suomelle kohtuuton kulttuurillis-taloudellinen taakka ja vakavia ongelmia, kuten on käynyt kaikkialla muuallakin.
Sinisilmäisimmät suvakit kiistävät kohdan 2, ja näköjään monet hompanssit kohdan 1. Ehkä se on helpompi nukkua yönsä, kun uskottelee että Irak on paikallisille ihan kiva maa.
Mun mielestä olisi huomattavasti suoraselkäisempää myöntää että ne ihmisparat ovat aivan helvetin vaikeassa tilanteessa, mutta silti pystyä perustelemaan itselleen ja muille miksi silti pitää käännyttää. Sen sijaan mun mielestä on aika lapsellista väittää että ei siellä mitään hätää ole kenelläkään, sinne vaan.