Kirjoittaja Aihe: Miksi kasvissyöntiä vastustetaan?  (Luettu 164457 kertaa)

Eino P. Keravalta

• Jäsen^^^
  • Liked: 42746
  • The Buddha of Kerava
Vs: Miksi kasvissyöntiä vastustetaan?
« Vastaus #1020 : 03.09.2024, 17:23:44 »
Vastustan kasvissyöntiä vain siitä syystä, että siitä ollaan tekemässä pakkoa ja toisaalta eläinperäinen ruoka yritetään samaan syksyyn kieltää.
Kasvisten syöntiä an sich en tietenkään vastusta, vaan siihen liittyvää fasistista ideologiaa.

Hyvin kiteytetty, kiitos!

Onkin niin, että tämä poliittinen soijafasismi tekee valtavaa haittaa kasvisruuan imagolle ja haluttavuudelle.

Kyllä ihmiset syövät kasvisruokaa(kin) aina kun se on hyvää, ravitsevaa ja järkevän hintaista. Siinä ei kaivata sekasyöjien syyttelyä, fasistista ideologiaa, pakottamista, ylimielisyyttä tai faktojen vääristelyä.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

aged

• Jäsen^^
  • **
  • Liked: 1796
« Vastaus #1021 : 03.09.2024, 18:26:28 »
Kasvisruoka on hyvää, monipuolista ja terveellistä. Maksumuurin takana, mutta tärkein nyt selviää otsikosta.

Lainaus
Ruoaksi pelkkää bataattimuusia – Potilas kritisoi Kymenlaakson keskussairaalan tarjoamaa kasvisruokaa
https://www.kouvolansanomat.fi/paikalliset/7802860

pienivalkeapupu

• Jäsen^^^
  • Liked: 4634
  • Epävakaa maanantaikappale
« Vastaus #1022 : 03.09.2024, 19:59:46 »
^ Pelkkää bataattimuusia? Aika ohutta...
Happiness more or less

Well I'm a lucky man
I hope you understand

Velkku

• Jäsen^^
  • **
  • Liked: 41
« Vastaus #1023 : 04.09.2024, 10:48:55 »
Vastustan kasvissyöntiä vain siitä syystä, että siitä ollaan tekemässä pakkoa ja toisaalta eläinperäinen ruoka yritetään samaan syksyyn kieltää.
Kasvisten syöntiä an sich en tietenkään vastusta, vaan siihen liittyvää fasistista ideologiaa.

Hyvin kiteytetty, kiitos!

Onkin niin, että tämä poliittinen soijafasismi tekee valtavaa haittaa kasvisruuan imagolle ja haluttavuudelle.

Kyllä ihmiset syövät kasvisruokaa(kin) aina kun se on hyvää, ravitsevaa ja järkevän hintaista. Siinä ei kaivata sekasyöjien syyttelyä, fasistista ideologiaa, pakottamista, ylimielisyyttä tai faktojen vääristelyä.

Pointtihan tässä vastustamisessa on monella se, että vastustetaan periaatteesta. Ilman että näitä boldattuja kohtia edes selvitetään. Onhan se nyt pakko olla ideologiaa, jos jäätelökioski joutuu ottamaan mainoksesta pois sanan "vegaaninen" koska se vaikutti varsinkin miesten osalta ostopäätökseen. Siis maun, hinnan ja kaiken muun sijaan päätökseen vaikutti se, että ei haluta identifioitua samaan ryhmään.

Liian monesti kasvisruoka on vain tapa säästää rahaa, jolla kunnat tai vastaavat hakevat säästöjä. Toki laitosruuan taso nyt taitaa muutenkin olla mitä sattuu välillä, vaikka olisi lihaa niin ei hurraamista.

Väitän, että moni hommalainen jättäisi vaikka synttäreissä syömättä, jos isäntä kertoisi että kaikki ruoka on vegaanista. Ilman maistamista tai mitään. Tähän törmää jatkuvasti varsinkin keski-ikäisten miesten kanssa keskustellessa. Mitään järkisyytä ei osata sanoa kieltäytymiselle, ja usein ei edes ole maistettu.

JoKaGO

• Jäsen^^^
  • Liked: 12244
  • Mullaki o kissa
« Vastaus #1024 : 04.09.2024, 11:33:30 »
^Onnea vaan teille, itse olette tuon vastarinnan luoneet pakottamisellanne  ;D

Sama juttu, kuin pakkoruotsi, kukaan ei halua sitä opiskella. Jos pakko poistettaisiin, ruotsia opiskelisivat motivoituneet oppilaat.

Sama juttu itäblokin maissa, kaikkien oli pakko opiskella venäjää, mutta kukaan ei sitä suostu puhumaan, vaikka onkin niin kaunis, rikas ja vivahteikas kieli.

Ihminen vaan on sellainen, ei pelkästään suomalainen mies  :flowerhat:

Ja tosiaan, jos minut kutsuttaisiin syntymäpäiville ilmoituksella, että tarjolla on vain kasvisruokaa, niin vastaisin kutsuun "syö itse soijamuusisi ilman minua".
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

Velkku

• Jäsen^^
  • **
« Vastaus #1025 : 04.09.2024, 12:11:16 »
^Onnea vaan teille, itse olette tuon vastarinnan luoneet pakottamisellanne  ;D

Sama juttu, kuin pakkoruotsi, kukaan ei halua sitä opiskella. Jos pakko poistettaisiin, ruotsia opiskelisivat motivoituneet oppilaat.

Sama juttu itäblokin maissa, kaikkien oli pakko opiskella venäjää, mutta kukaan ei sitä suostu puhumaan, vaikka onkin niin kaunis, rikas ja vivahteikas kieli.

Ihminen vaan on sellainen, ei pelkästään suomalainen mies  :flowerhat:

Ja tosiaan, jos minut kutsuttaisiin syntymäpäiville ilmoituksella, että tarjolla on vain kasvisruokaa, niin vastaisin kutsuun "syö itse soijamuusisi ilman minua".

Teille? En minä mitään ole pakottanut. Koko kasvisruokapäivä vaikkapa kouluissa on ihan älyttömän huonosti tehty idea. Eihän sitä tarvitse erikseen mainostaa. Jokainen hommalainenkin (sinäkin, hui kauhistus) on kasvisruokapäiviä kouluissa vetänyt kymmeniä kouluvuosiensa aikana, eikä sitä mitenkään mainostettu.

Ei kasvissyöntiä oikein voi vedota pakkoruotsiin, kun toinen on lakiin perustuva. Mutta sitä en ymmärrä näin maaseudun kasvattina, että miksi esim. vedetään herne nenään jostain uutisesta että Helsingin kaupunki ei tarjoa lihaa tapahtumissa. Siis tarjoa, ilmaiseksi? Ehkä sitten maaseudulla on ollut huonommin noi ruoka-asiat, kun jos minulle tarjotaan ilmaista ruokaa jossain tapahtumassa, niin syön hyvällä ruokahalulla. Vaikka olisi läskisoosia.

Eli olet juurikin sellainen vastustaja joka ei ymmärrä mitä vastustaa, mutta periaatteesta vastustaa. Itse asiassa tämä boldattu teksti antaa kuvan kuin kirjoittaja olisi joku 9-vuotias lumihiutale, mikä on sinänsä hauskaa, kun katsotaan miksi kasvissyöjiä usein täälläkin haukutaan.

supersankaritar

• Jäsen^^
  • **
  • Liked: 1240
« Vastaus #1026 : 04.09.2024, 12:42:30 »
Tää ehkä hitusen sivuaa aihetta tai sitten ei. Vegaanien ja sianlihattomien määrä on räjähtänyt suomessa vankiloissa.
Ton jutun pylväskuvan mukaan kumminkin eniten sianlihattomien. Mikähän on syynä, ettei kinkku maistu?
Mielihyvää herätti tälleen ilkeämielisenä rasistina kohta, jossa kerrotaan, ettei vankiloissa ole mahdollisuutta saada kosher tai halal ruokavaliota. https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/vegaanien-ja-sianlihattomien-maara-rajahti-suomen-vankiloissa/8984892
« Viimeksi muokattu: 04.09.2024, 13:07:15 kirjoittanut supersankaritar »

JoKaGO

• Jäsen^^^
  • Liked: 12244
  • Mullaki o kissa
« Vastaus #1027 : 04.09.2024, 15:38:57 »
Mutta sitä en ymmärrä näin maaseudun kasvattina, että miksi esim. vedetään herne nenään jostain uutisesta että Helsingin kaupunki ei tarjoa lihaa tapahtumissa.

Koska tuo tapahtuu vain ja ainoastaan moraaliposeeraus mielessä sekä samalla  tarkoituksena kiusata tai vähintäänkin provota ihmisiä.

Lainaus
Eli olet juurikin sellainen vastustaja joka ei ymmärrä mitä vastustaa, mutta periaatteesta vastustaa.

Tuo tapahtuu vain ja ainoastaan vastavetona,  tarkoituksena provota teikäläisiä. Hyvin tulee kalaa, hyvin tulee  8)
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

Velkku

• Jäsen^^
  • **
« Vastaus #1028 : 04.09.2024, 15:48:52 »
Mutta sitä en ymmärrä näin maaseudun kasvattina, että miksi esim. vedetään herne nenään jostain uutisesta että Helsingin kaupunki ei tarjoa lihaa tapahtumissa.

Koska tuo tapahtuu vain ja ainoastaan moraaliposeeraus mielessä sekä samalla  tarkoituksena kiusata tai vähintäänkin provota ihmisiä.

Lainaus
Eli olet juurikin sellainen vastustaja joka ei ymmärrä mitä vastustaa, mutta periaatteesta vastustaa.

Tuo tapahtuu vain ja ainoastaan vastavetona,  tarkoituksena provota teikäläisiä. Hyvin tulee kalaa, hyvin tulee  8)

Ei ollenkaan minua provosoi kyllä. Jos saisin vastaukseksi tuollaisen omaan synttärikutsuuni, niin päästäisin melko voimakkaan merimiesnaurun.   :D

Ja varmasti osittain Helsingin kaupunki saattaa tehdä tuollaisia päätöksiä kerätäkseen irtopisteitä, mutta MIKSI kaupungin tilaisuuksissa pitäisi tarjota lihaa? Eikai se mikään välttämättömyys ole? En oikeastaan tiedä miksi niissä juuri mitään muutenkaan pitää tarjoilla, mutta ihan yhtä lailla voivat syödä siellä sitten lihatonta ruokaa. Varmaan myös helpompi (l. halvempi) kun pk-seudulla isompi osa eri syistä ei syö lihaa.

supersankaritar

• Jäsen^^
  • **
  • Liked: 1240
« Vastaus #1029 : 04.09.2024, 17:15:04 »
Mullakin on asioita, joita en mielelläni suuhuni laita, mutta pitäisin silti tosi moukkamaisena sitä, jos alkaisin valittamaan, että sulla on huonot tarjottavat, onko margariinia voin tilalla? Ei kelpaa. Hyi kauramaitoa kahviin joo mieluummin haen kioskilta kahvini. Mun eniten kammoamat makeutusaineetkin menee siiderissä, jos kuolleen siskoni parikymppinen tytär haluaa tilipäivän kunniaksi mulle sellaisen tarjota terassilla. Mun mielestä ihan kaikkialla ei pidä valittaa, että tämä ei kelpaa, jos nyt ei ihan hengenvaaraan joudu maistaessaan jotakin.
Mä syön lihaakin, mutta teen usein kasvisruokaa ja jos joku mun luona on silloin, kun mulla on ruoka-aika, niin kyllä se aina on kelvannut Kasvisruokakin.

Lalli IsoTalo

• "Hallituksenkaataja"
  • Jäsen^^^
  • Liked: 99118
  • Emeritus mediaöyhöttäjä
« Vastaus #1030 : 04.09.2024, 18:26:37 »
... MIKSI kaupungin tilaisuuksissa pitäisi tarjota lihaa?

Koska pormestarit haluavat porsastella pomojensa kanssa.
Koska Eläinten vallankumous.

Kaisa Paastela 3.11.2021
Helsingin kaupunki ilmoitti tiistaina verkkosivuillaan, että kaupungin tilaisuuksissa ei tammikuusta lähtien tarjota enää lihaa ja kahvimaidon tilalle tulee kaurajuoma.

Iltalehden mukaan https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/be7a24ea-be85-46ce-b6d7-5d79c0fad266 sääntöön on kuitenkin poikkeus. Lihaa voidaan edelleen tarjota ”perustelluista syistä” pormestarikunnan tai muun kaupungin ylimmän johdon järjestämissä tilaisuuksissa.

Tiimipäällikkö Johanna af Hällström kertoo Iltalehdelle, että jatkossa pormestari tai muu ylin johto voi esimerkiksi tarjota riistaa ulkomaisille vieraille.
« Viimeksi muokattu: 04.09.2024, 18:29:35 kirjoittanut Lalli IsoTalo »
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

Velkku

• Jäsen^^
  • **
« Vastaus #1031 : 05.09.2024, 08:39:31 »
 :-\
Mullakin on asioita, joita en mielelläni suuhuni laita, mutta pitäisin silti tosi moukkamaisena sitä, jos alkaisin valittamaan, että sulla on huonot tarjottavat, onko margariinia voin tilalla? Ei kelpaa. Hyi kauramaitoa kahviin joo mieluummin haen kioskilta kahvini. Mun eniten kammoamat makeutusaineetkin menee siiderissä, jos kuolleen siskoni parikymppinen tytär haluaa tilipäivän kunniaksi mulle sellaisen tarjota terassilla. Mun mielestä ihan kaikkialla ei pidä valittaa, että tämä ei kelpaa, jos nyt ei ihan hengenvaaraan joudu maistaessaan jotakin.
Mä syön lihaakin, mutta teen usein kasvisruokaa ja jos joku mun luona on silloin, kun mulla on ruoka-aika, niin kyllä se aina on kelvannut Kasvisruokakin.

Tämä on yksi Homman viime aikojen parhaista viesteistä.

Ehdottomasti kieltäytyminen on moukkamaista, ja siksi tuntuisikin oudolta kommentoida toisten tarjoilua että "ai ei ole lihaa/vegaanista? no sitten en ota mitään, syö itse soijamuusisi/eläimesi"
« Viimeksi muokattu: 05.09.2024, 08:41:21 kirjoittanut Velkku »

Roope

• Jäsen^^^
  • Liked: 137508
« Vastaus #1032 : 10.09.2024, 11:58:23 »
Suomi voisi kolminkertaistaa kasviproteiinin tuotannon. Into on kova, mutta toistaiseksi puuttuu kysyntä.

Lainaus
Suomi voisi moninkertaistaa kasviproteiinin tuotannon – yksi osa valmistusketjusta puuttuu Suomesta vielä kokonaan

Suomi pystyisi lisäämään kasviproteiinin tuotantoa huomattavasti.

Sitran ja Luonnonvarakeskuksen selvityksen mukaan kotimainen kasviproteiinituotanto olisi mahdollista kolminkertaistaa nykyisestä vuoteen 2040 mennessä. Määrä voisi silloin nousta lähes 230 miljoonaan kiloon. Se edellyttäisi kuitenkin monia toimia.

Herneen, härkäpavun, rypsin, rapsin ja muiden proteiinipitoisten kasvien kotimaisen tuotannon lisääminen olisi tarpeellista Suomen omavaraisuuden turvaamiseksi.

– On monia kriisejä, jotka ohjaavat siihen, että meidän täytyy pitää huolta Suomen huoltovarmuudesta. Ruoka on siinä yksi tärkeä asia. Tällä hetkellä Suomen kasviproteiinista suurin osa tuodaan ulkomailta, Luonnonvarakeskuksen erikoistutkija Hanna Karikallio sanoo.

Myös tämän vuoden lopulla uudistettavat suomalaiset ravitsemussuositukset tulevat painottamaan kasviproteiinien merkitystä ruokavaliossa. Tällä hetkellä suomalaisten aikuisten saamasta proteiinista yli 60 prosenttia on eläinperäistä.

Selvityksen mukaan kotimainen kasviproteiinituotanto olisi teoriassa mahdollista nostaa viidessätoista vuodessa määrään, joka vastaa suomalaisten laskennallista proteiinintarvetta.
Kasviproteiinituotteita kannattaisi tosin suunnata kotimaan markkinoiden lisäksi myös vientiin kannattavuuden edistämiseksi.

[...]

Viime kädessä kuluttajien kysyntä on se, joka ratkaisee.

– Viljelyn ja teollisuuden täytyy olla kannattavaa. Ne eivät ole kannattavia, jos meillä ei ole kuluttajakysyntää, Hanna Karikallio sanoo.
Yle 5.9.2024

Lainaus
Tutkimus: Kotimainen kasviproteiini voisi mullistaa koko ruokaketjun

SUOMI voisi tuottaa tarvittavat kasviproteiinit itse. Nykyisin merkittävä osa niistä tuodaan ulkomailta ja esimerkiksi vain pieni osa esimerkiksi palkokasveista päätyy ruokalautasille.

Lisäksi Suomi tuo paljon elintarvikeproteiinia viljatuotteina, vaikka sitä pystyttäisiin tuottamaan Suomessakin.

Tulevaisuustalo Sitran tilaaman ja Luonnonvarakeskuksen (Luke) tekemän selvityksen mukaan kotimainen kasviproteiinin tuotanto on mahdollista kolminkertaistaa vuoteen 2040 mennessä. Se olisi valtava loikka kohti omavaraisuutta ja terveellisen ravitsemuksen turvaamista.

Ruokajärjestelmän muutos kuitenkin edellyttää, että koko ketju pellolta ruokapöytään uudistetaan, tutkijat korostavat.

Pullonkauloja on lukuisia aina viljelykierrosta prosessiteknologiaan, tuotekehitykseen ja tuotteiden kaupallistamiseen.

SUOMEN kasviproteiinituotanto on nyt vain 29 prosenttia suhteessa koko proteiinikulutukseemme. Luken mukaan se voisi olla jopa 98 prosenttia.

[...]

Palkokasveissa on paljon potentiaalia, mutta se on todellakin vain potentiaalia. Nykyisin vain pieni osa niiden proteiineista päätyy ruokalautaselle verrattuja viljoihin”, sanoo erikoistutkija Csaba Jansik Lukesta.

Suuren proteiinipitoisuutensa vuoksi palkokasvit ovat arvokkaita ravintokasveja. Suomalaiset kuitenkin syövät vain noin ruokalusikallisen palkokasveja päivässä.

Työsarka on iso ennen kuin mahdollisesti tuotettu potentiaali saadaan välitettyä kuluttajille tuotteina, joita he oikeasti ostavat. Tarvitaan investointeja ja ruokaketjun toimijoiden tiivistä yhteistyötä. Tämä kaikki vaatii myös todella paljon rahaa”, Jansik sanoo.
Helsingin Sanomat 5.9.2024
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Tagit: pieru