Monet kansainväliset lihan massavalmistajat ovat jo ennakoineet kuluttajakäyttäytymisen muutoksia alkamalla sijoittaa lihankaltaisten kasvisproteiinien markkinoille. Ne muokkaavat nykyään itsestään julkikuvaa mieluummin proteiinintuottajina kuin lihantuottajina.
Talouselämä-lehden numerossa 41/2021 on juttu, joka on otsikoitu: "Kasvistrendi haastaa Atriaa ja HKScania". Näiden firmojen kerrotaan aluksi lisäävän kasvispainotusta punaisen lihan kulutuksen laskiessa Suomessa. Jutun graafi näyttää kuitenkin, että viimeisen 7 vuoden aikana sianlihankulutus on laskenut Suomessa noin 8% ja se on korvautunut täysimääräisesti siipikarjan lihan kulutuksen kasvettua vastaavasti. Naudanlihan kulutus on pyörinyt koko ajan lähes samoissa. Eli lihansyönnin kokonaismäärässä ei käytännössä ole tapahtunut Suomessa mitään muutosta. Kulutus on pysynyt samana, mutta siirtymää on tapahtunut lihalajien välillä.
Sitten todetaan, että kasviksista kohkataan kovasti mediassa, mutta
ei lihaa syömättömien keskuudessa mitään räjähdyksenomaista kasvua ole tapahtunut, vaikka medianjuttujen perusteella saattaisi päätyä kuvittelemaan niin.
Samaa valehtelumekanismia media käyttää jatkuvasti. Eräs tunnetuimmista valheista lienevät jo kauan pyörineet viharikos-kampanjat, jotka eivät perustuneet USA:ssa, eivätkä täälläkään mihinkään reaalitodellisuuteen. Viharikosten valehdeltiin mm. USA:ssa olevan jatkuvasti kasvussa ja media väitti meneillään olevan jopa viharikosepidemia. Jos joku vilkaisi tilastoja, niin huomasi heti että tuo ei ollut totta, mutta sitä ei enää mediassa kerrottu. Valehtelulla oli poliittinen tarkoitusperä. Sillä ajettiin läpi viharikoslait, joiden pohjalta mm. Suomessa on nostettu useita irvokkaita syytteitä ja jaettu tuomioita selkeästi poliittisin perustein. Samaa valheellista ja vääristelevää kampanjointia mediassa harjoitetaan monessa muussakin asiassa.
Lihaa syömättömien määräksi jutussa esitetään 6-7% ja luku on pysynyt samana jo pitkään. Aiemmin vuorostaan olen nähnyt tutkimuksen, jonka mukaan pelkästään kasviksia söisi vain 4% väestöstä. Silti kaikille pakollisia kasvispäiviä pyritään syöttämään nykyään väkisin jokaiselle. Neuvostoliitossakin kaikille pakollinen hapankaalipäivä oli lähes joka päivä. Enemmistön lienee aika havahtua jo siihen mitä on meneillään?
Jutussa mainitaan vielä sama seikka, jonka jokainen on voinut huomata omassa marketissaan. Kovasta kohkaamisesta huolimatta, siinä makkaroiden ja nakkipakettien viereen yleensä sijoitetulla lihakorvikkeiden ja nyhtökauralihapullien osastolla ei ole koskaan mitään tungosta. Itse en edes muista nähneeni kenenkään ottaneen niiltä hyllyiltä mitään. Tästä seikasta jutun analyysiosassa todetaan, että
lihan korvikkeena käytetyissä kasviproteiineissa oli alun perin suuret toiveet ja iso julkisuus, mutta nämä eivät realisoituneet kannattavaksi liiketoiminnaksi.
"Aikoinaan kun ne tulivat markkinoille, ajattelin [OP:n analyytikko Jussi Mikkonen], että tämä on kuin kultakaivos. Ne maksavat kaupassa saman verran kuin liha, ellei enemmänkin, mutta niiden tuotantoketju on lyhyempi. Tilanne on kuitenkin tällä hetkellä se, että
kukaan ei tee globaalisti rahaa kasvisproteiineilla. Raketti on palaamassa vähitellen maan pinnalle."
Kunpa nuo heinät olisivat se ainoa ja pahin asia, millä kansalaisia tänä päivänä höynäytetään mediassa, mutta kun ei. Paljon vahingollisempia kampanjoita siellä harjoitetaan edelleen.