Kirjoittaja Aihe: Miksi kasvissyöntiä vastustetaan?  (Luettu 167305 kertaa)

Eino P. Keravalta

• Jäsen^^^
  • Liked: 43109
  • I Have A Bird That Whistles
Vs: Miksi kasvissyöntiä vastustetaan?
« Vastaus #1020 : 03.09.2024, 17:23:44 »
Vastustan kasvissyöntiä vain siitä syystä, että siitä ollaan tekemässä pakkoa ja toisaalta eläinperäinen ruoka yritetään samaan syksyyn kieltää.
Kasvisten syöntiä an sich en tietenkään vastusta, vaan siihen liittyvää fasistista ideologiaa.

Hyvin kiteytetty, kiitos!

Onkin niin, että tämä poliittinen soijafasismi tekee valtavaa haittaa kasvisruuan imagolle ja haluttavuudelle.

Kyllä ihmiset syövät kasvisruokaa(kin) aina kun se on hyvää, ravitsevaa ja järkevän hintaista. Siinä ei kaivata sekasyöjien syyttelyä, fasistista ideologiaa, pakottamista, ylimielisyyttä tai faktojen vääristelyä.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

aged

• Jäsen^^
  • **
  • Liked: 1887
« Vastaus #1021 : 03.09.2024, 18:26:28 »
Kasvisruoka on hyvää, monipuolista ja terveellistä. Maksumuurin takana, mutta tärkein nyt selviää otsikosta.

Lainaus
Ruoaksi pelkkää bataattimuusia – Potilas kritisoi Kymenlaakson keskussairaalan tarjoamaa kasvisruokaa
https://www.kouvolansanomat.fi/paikalliset/7802860

pienivalkeapupu

• Jäsen^^^
  • Liked: 4695
  • Epävakaa maanantaikappale
« Vastaus #1022 : 03.09.2024, 19:59:46 »
^ Pelkkää bataattimuusia? Aika ohutta...
Happiness more or less

Well I'm a lucky man
I hope you understand

Velkku

• Jäsen^^
  • **
  • Liked: 50
« Vastaus #1023 : 04.09.2024, 10:48:55 »
Vastustan kasvissyöntiä vain siitä syystä, että siitä ollaan tekemässä pakkoa ja toisaalta eläinperäinen ruoka yritetään samaan syksyyn kieltää.
Kasvisten syöntiä an sich en tietenkään vastusta, vaan siihen liittyvää fasistista ideologiaa.

Hyvin kiteytetty, kiitos!

Onkin niin, että tämä poliittinen soijafasismi tekee valtavaa haittaa kasvisruuan imagolle ja haluttavuudelle.

Kyllä ihmiset syövät kasvisruokaa(kin) aina kun se on hyvää, ravitsevaa ja järkevän hintaista. Siinä ei kaivata sekasyöjien syyttelyä, fasistista ideologiaa, pakottamista, ylimielisyyttä tai faktojen vääristelyä.

Pointtihan tässä vastustamisessa on monella se, että vastustetaan periaatteesta. Ilman että näitä boldattuja kohtia edes selvitetään. Onhan se nyt pakko olla ideologiaa, jos jäätelökioski joutuu ottamaan mainoksesta pois sanan "vegaaninen" koska se vaikutti varsinkin miesten osalta ostopäätökseen. Siis maun, hinnan ja kaiken muun sijaan päätökseen vaikutti se, että ei haluta identifioitua samaan ryhmään.

Liian monesti kasvisruoka on vain tapa säästää rahaa, jolla kunnat tai vastaavat hakevat säästöjä. Toki laitosruuan taso nyt taitaa muutenkin olla mitä sattuu välillä, vaikka olisi lihaa niin ei hurraamista.

Väitän, että moni hommalainen jättäisi vaikka synttäreissä syömättä, jos isäntä kertoisi että kaikki ruoka on vegaanista. Ilman maistamista tai mitään. Tähän törmää jatkuvasti varsinkin keski-ikäisten miesten kanssa keskustellessa. Mitään järkisyytä ei osata sanoa kieltäytymiselle, ja usein ei edes ole maistettu.

JoKaGO

• Jäsen^^^
  • Liked: 12276
  • Mullaki o kissa
« Vastaus #1024 : 04.09.2024, 11:33:30 »
^Onnea vaan teille, itse olette tuon vastarinnan luoneet pakottamisellanne  ;D

Sama juttu, kuin pakkoruotsi, kukaan ei halua sitä opiskella. Jos pakko poistettaisiin, ruotsia opiskelisivat motivoituneet oppilaat.

Sama juttu itäblokin maissa, kaikkien oli pakko opiskella venäjää, mutta kukaan ei sitä suostu puhumaan, vaikka onkin niin kaunis, rikas ja vivahteikas kieli.

Ihminen vaan on sellainen, ei pelkästään suomalainen mies  :flowerhat:

Ja tosiaan, jos minut kutsuttaisiin syntymäpäiville ilmoituksella, että tarjolla on vain kasvisruokaa, niin vastaisin kutsuun "syö itse soijamuusisi ilman minua".
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

Velkku

• Jäsen^^
  • **
« Vastaus #1025 : 04.09.2024, 12:11:16 »
^Onnea vaan teille, itse olette tuon vastarinnan luoneet pakottamisellanne  ;D

Sama juttu, kuin pakkoruotsi, kukaan ei halua sitä opiskella. Jos pakko poistettaisiin, ruotsia opiskelisivat motivoituneet oppilaat.

Sama juttu itäblokin maissa, kaikkien oli pakko opiskella venäjää, mutta kukaan ei sitä suostu puhumaan, vaikka onkin niin kaunis, rikas ja vivahteikas kieli.

Ihminen vaan on sellainen, ei pelkästään suomalainen mies  :flowerhat:

Ja tosiaan, jos minut kutsuttaisiin syntymäpäiville ilmoituksella, että tarjolla on vain kasvisruokaa, niin vastaisin kutsuun "syö itse soijamuusisi ilman minua".

Teille? En minä mitään ole pakottanut. Koko kasvisruokapäivä vaikkapa kouluissa on ihan älyttömän huonosti tehty idea. Eihän sitä tarvitse erikseen mainostaa. Jokainen hommalainenkin (sinäkin, hui kauhistus) on kasvisruokapäiviä kouluissa vetänyt kymmeniä kouluvuosiensa aikana, eikä sitä mitenkään mainostettu.

Ei kasvissyöntiä oikein voi vedota pakkoruotsiin, kun toinen on lakiin perustuva. Mutta sitä en ymmärrä näin maaseudun kasvattina, että miksi esim. vedetään herne nenään jostain uutisesta että Helsingin kaupunki ei tarjoa lihaa tapahtumissa. Siis tarjoa, ilmaiseksi? Ehkä sitten maaseudulla on ollut huonommin noi ruoka-asiat, kun jos minulle tarjotaan ilmaista ruokaa jossain tapahtumassa, niin syön hyvällä ruokahalulla. Vaikka olisi läskisoosia.

Eli olet juurikin sellainen vastustaja joka ei ymmärrä mitä vastustaa, mutta periaatteesta vastustaa. Itse asiassa tämä boldattu teksti antaa kuvan kuin kirjoittaja olisi joku 9-vuotias lumihiutale, mikä on sinänsä hauskaa, kun katsotaan miksi kasvissyöjiä usein täälläkin haukutaan.

supersankaritar

• Jäsen^^^
  • Liked: 1815
« Vastaus #1026 : 04.09.2024, 12:42:30 »
Tää ehkä hitusen sivuaa aihetta tai sitten ei. Vegaanien ja sianlihattomien määrä on räjähtänyt suomessa vankiloissa.
Ton jutun pylväskuvan mukaan kumminkin eniten sianlihattomien. Mikähän on syynä, ettei kinkku maistu?
Mielihyvää herätti tälleen ilkeämielisenä rasistina kohta, jossa kerrotaan, ettei vankiloissa ole mahdollisuutta saada kosher tai halal ruokavaliota. https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/vegaanien-ja-sianlihattomien-maara-rajahti-suomen-vankiloissa/8984892
« Viimeksi muokattu: 04.09.2024, 13:07:15 kirjoittanut supersankaritar »

JoKaGO

• Jäsen^^^
  • Liked: 12276
  • Mullaki o kissa
« Vastaus #1027 : 04.09.2024, 15:38:57 »
Mutta sitä en ymmärrä näin maaseudun kasvattina, että miksi esim. vedetään herne nenään jostain uutisesta että Helsingin kaupunki ei tarjoa lihaa tapahtumissa.

Koska tuo tapahtuu vain ja ainoastaan moraaliposeeraus mielessä sekä samalla  tarkoituksena kiusata tai vähintäänkin provota ihmisiä.

Lainaus
Eli olet juurikin sellainen vastustaja joka ei ymmärrä mitä vastustaa, mutta periaatteesta vastustaa.

Tuo tapahtuu vain ja ainoastaan vastavetona,  tarkoituksena provota teikäläisiä. Hyvin tulee kalaa, hyvin tulee  8)
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

Velkku

• Jäsen^^
  • **
« Vastaus #1028 : 04.09.2024, 15:48:52 »
Mutta sitä en ymmärrä näin maaseudun kasvattina, että miksi esim. vedetään herne nenään jostain uutisesta että Helsingin kaupunki ei tarjoa lihaa tapahtumissa.

Koska tuo tapahtuu vain ja ainoastaan moraaliposeeraus mielessä sekä samalla  tarkoituksena kiusata tai vähintäänkin provota ihmisiä.

Lainaus
Eli olet juurikin sellainen vastustaja joka ei ymmärrä mitä vastustaa, mutta periaatteesta vastustaa.

Tuo tapahtuu vain ja ainoastaan vastavetona,  tarkoituksena provota teikäläisiä. Hyvin tulee kalaa, hyvin tulee  8)

Ei ollenkaan minua provosoi kyllä. Jos saisin vastaukseksi tuollaisen omaan synttärikutsuuni, niin päästäisin melko voimakkaan merimiesnaurun.   :D

Ja varmasti osittain Helsingin kaupunki saattaa tehdä tuollaisia päätöksiä kerätäkseen irtopisteitä, mutta MIKSI kaupungin tilaisuuksissa pitäisi tarjota lihaa? Eikai se mikään välttämättömyys ole? En oikeastaan tiedä miksi niissä juuri mitään muutenkaan pitää tarjoilla, mutta ihan yhtä lailla voivat syödä siellä sitten lihatonta ruokaa. Varmaan myös helpompi (l. halvempi) kun pk-seudulla isompi osa eri syistä ei syö lihaa.

supersankaritar

• Jäsen^^^
« Vastaus #1029 : 04.09.2024, 17:15:04 »
Mullakin on asioita, joita en mielelläni suuhuni laita, mutta pitäisin silti tosi moukkamaisena sitä, jos alkaisin valittamaan, että sulla on huonot tarjottavat, onko margariinia voin tilalla? Ei kelpaa. Hyi kauramaitoa kahviin joo mieluummin haen kioskilta kahvini. Mun eniten kammoamat makeutusaineetkin menee siiderissä, jos kuolleen siskoni parikymppinen tytär haluaa tilipäivän kunniaksi mulle sellaisen tarjota terassilla. Mun mielestä ihan kaikkialla ei pidä valittaa, että tämä ei kelpaa, jos nyt ei ihan hengenvaaraan joudu maistaessaan jotakin.
Mä syön lihaakin, mutta teen usein kasvisruokaa ja jos joku mun luona on silloin, kun mulla on ruoka-aika, niin kyllä se aina on kelvannut Kasvisruokakin.

Lalli IsoTalo

• "Hallituksenkaataja"
  • Jäsen^^^
  • Liked: 100631
  • Emeritus mediaöyhöttäjä
« Vastaus #1030 : 04.09.2024, 18:26:37 »
... MIKSI kaupungin tilaisuuksissa pitäisi tarjota lihaa?

Koska pormestarit haluavat porsastella pomojensa kanssa.
Koska Eläinten vallankumous.

Kaisa Paastela 3.11.2021
Helsingin kaupunki ilmoitti tiistaina verkkosivuillaan, että kaupungin tilaisuuksissa ei tammikuusta lähtien tarjota enää lihaa ja kahvimaidon tilalle tulee kaurajuoma.

Iltalehden mukaan https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/be7a24ea-be85-46ce-b6d7-5d79c0fad266 sääntöön on kuitenkin poikkeus. Lihaa voidaan edelleen tarjota ”perustelluista syistä” pormestarikunnan tai muun kaupungin ylimmän johdon järjestämissä tilaisuuksissa.

Tiimipäällikkö Johanna af Hällström kertoo Iltalehdelle, että jatkossa pormestari tai muu ylin johto voi esimerkiksi tarjota riistaa ulkomaisille vieraille.
« Viimeksi muokattu: 04.09.2024, 18:29:35 kirjoittanut Lalli IsoTalo »
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

Velkku

• Jäsen^^
  • **
« Vastaus #1031 : 05.09.2024, 08:39:31 »
 :-\
Mullakin on asioita, joita en mielelläni suuhuni laita, mutta pitäisin silti tosi moukkamaisena sitä, jos alkaisin valittamaan, että sulla on huonot tarjottavat, onko margariinia voin tilalla? Ei kelpaa. Hyi kauramaitoa kahviin joo mieluummin haen kioskilta kahvini. Mun eniten kammoamat makeutusaineetkin menee siiderissä, jos kuolleen siskoni parikymppinen tytär haluaa tilipäivän kunniaksi mulle sellaisen tarjota terassilla. Mun mielestä ihan kaikkialla ei pidä valittaa, että tämä ei kelpaa, jos nyt ei ihan hengenvaaraan joudu maistaessaan jotakin.
Mä syön lihaakin, mutta teen usein kasvisruokaa ja jos joku mun luona on silloin, kun mulla on ruoka-aika, niin kyllä se aina on kelvannut Kasvisruokakin.

Tämä on yksi Homman viime aikojen parhaista viesteistä.

Ehdottomasti kieltäytyminen on moukkamaista, ja siksi tuntuisikin oudolta kommentoida toisten tarjoilua että "ai ei ole lihaa/vegaanista? no sitten en ota mitään, syö itse soijamuusisi/eläimesi"
« Viimeksi muokattu: 05.09.2024, 08:41:21 kirjoittanut Velkku »

Roope

• Jäsen^^^
  • Liked: 138754
« Vastaus #1032 : 10.09.2024, 11:58:23 »
Suomi voisi kolminkertaistaa kasviproteiinin tuotannon. Into on kova, mutta toistaiseksi puuttuu kysyntä.

Lainaus
Suomi voisi moninkertaistaa kasviproteiinin tuotannon – yksi osa valmistusketjusta puuttuu Suomesta vielä kokonaan

Suomi pystyisi lisäämään kasviproteiinin tuotantoa huomattavasti.

Sitran ja Luonnonvarakeskuksen selvityksen mukaan kotimainen kasviproteiinituotanto olisi mahdollista kolminkertaistaa nykyisestä vuoteen 2040 mennessä. Määrä voisi silloin nousta lähes 230 miljoonaan kiloon. Se edellyttäisi kuitenkin monia toimia.

Herneen, härkäpavun, rypsin, rapsin ja muiden proteiinipitoisten kasvien kotimaisen tuotannon lisääminen olisi tarpeellista Suomen omavaraisuuden turvaamiseksi.

– On monia kriisejä, jotka ohjaavat siihen, että meidän täytyy pitää huolta Suomen huoltovarmuudesta. Ruoka on siinä yksi tärkeä asia. Tällä hetkellä Suomen kasviproteiinista suurin osa tuodaan ulkomailta, Luonnonvarakeskuksen erikoistutkija Hanna Karikallio sanoo.

Myös tämän vuoden lopulla uudistettavat suomalaiset ravitsemussuositukset tulevat painottamaan kasviproteiinien merkitystä ruokavaliossa. Tällä hetkellä suomalaisten aikuisten saamasta proteiinista yli 60 prosenttia on eläinperäistä.

Selvityksen mukaan kotimainen kasviproteiinituotanto olisi teoriassa mahdollista nostaa viidessätoista vuodessa määrään, joka vastaa suomalaisten laskennallista proteiinintarvetta.
Kasviproteiinituotteita kannattaisi tosin suunnata kotimaan markkinoiden lisäksi myös vientiin kannattavuuden edistämiseksi.

[...]

Viime kädessä kuluttajien kysyntä on se, joka ratkaisee.

– Viljelyn ja teollisuuden täytyy olla kannattavaa. Ne eivät ole kannattavia, jos meillä ei ole kuluttajakysyntää, Hanna Karikallio sanoo.
Yle 5.9.2024

Lainaus
Tutkimus: Kotimainen kasviproteiini voisi mullistaa koko ruokaketjun

SUOMI voisi tuottaa tarvittavat kasviproteiinit itse. Nykyisin merkittävä osa niistä tuodaan ulkomailta ja esimerkiksi vain pieni osa esimerkiksi palkokasveista päätyy ruokalautasille.

Lisäksi Suomi tuo paljon elintarvikeproteiinia viljatuotteina, vaikka sitä pystyttäisiin tuottamaan Suomessakin.

Tulevaisuustalo Sitran tilaaman ja Luonnonvarakeskuksen (Luke) tekemän selvityksen mukaan kotimainen kasviproteiinin tuotanto on mahdollista kolminkertaistaa vuoteen 2040 mennessä. Se olisi valtava loikka kohti omavaraisuutta ja terveellisen ravitsemuksen turvaamista.

Ruokajärjestelmän muutos kuitenkin edellyttää, että koko ketju pellolta ruokapöytään uudistetaan, tutkijat korostavat.

Pullonkauloja on lukuisia aina viljelykierrosta prosessiteknologiaan, tuotekehitykseen ja tuotteiden kaupallistamiseen.

SUOMEN kasviproteiinituotanto on nyt vain 29 prosenttia suhteessa koko proteiinikulutukseemme. Luken mukaan se voisi olla jopa 98 prosenttia.

[...]

Palkokasveissa on paljon potentiaalia, mutta se on todellakin vain potentiaalia. Nykyisin vain pieni osa niiden proteiineista päätyy ruokalautaselle verrattuja viljoihin”, sanoo erikoistutkija Csaba Jansik Lukesta.

Suuren proteiinipitoisuutensa vuoksi palkokasvit ovat arvokkaita ravintokasveja. Suomalaiset kuitenkin syövät vain noin ruokalusikallisen palkokasveja päivässä.

Työsarka on iso ennen kuin mahdollisesti tuotettu potentiaali saadaan välitettyä kuluttajille tuotteina, joita he oikeasti ostavat. Tarvitaan investointeja ja ruokaketjun toimijoiden tiivistä yhteistyötä. Tämä kaikki vaatii myös todella paljon rahaa”, Jansik sanoo.
Helsingin Sanomat 5.9.2024
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Roope

• Jäsen^^^
  • Liked: 138754
« Vastaus #1033 : 08.10.2024, 16:29:20 »
Lainaus
Kauppa myy jauhelihaa lähes tappiolla ja ottaa vegemakkarasta 40 prosenttia itselleen – selvitimme, mistä on kyse

Valtaosa kuluttajista ei poimi ostoskoriinsa kasviproteiinituotteita. Syynä voi olla niiden korkea hinta.
Yle 8.10.2024

Yle ei tutkinut halpojen kasviproteiinituotteiden hinnoittelua vaan kalliiden lihajäljitelmien hinnoittelua.

Lainaus
Ruokakaupat kampanjoivat myymällä jauhelihaa lähes nollakatteella. Tarjousjauhelihalla asiakkaat houkutellaan kauppaan tekemään normaalihintaisia ostoksia.

Luonnonvarakeskuksen (Luke) erikoistutkija Csaba Jansikin mukaan jauhelihan ohella tavallisia sisäänheittotuotteita ovat esimerkiksi ulko- ja sisäfilee.

Yle sai haltuunsa erään suuren K-ryhmän ruokakaupan elintarvikkeiden osto- ja myyntihintoja. Yle ei kerro tarkempaa lähdettä, koska tiedot ovat liikesalaisuuksia.

Kyseinen kauppa myi tarkasteluhetkellä jauhelihaa kahden prosentin katteella ja otti kasvismakkaran hinnasta 40 prosentin siivun.

Suomalaiset syövät vuodessa noin 75 kiloa lihaa. Kun siitä vähennetään kypsennyshävikki ja luiden paino, ollaan noin 45 kilossa. Lihankaltaisia kasviproteiineja menee keskimäärin vain kilo henkeä kohden.

Kasviproteiinituotteet ovat siis suuresta julkisesta huomiosta huolimatta jääneet pieneen rooliin kuluttajien ostoskoreissa.

Yhtä syytä siihen voi etsiä ruokakauppojen hinnoittelusta.

Suikaleiden ja makkaran kaltaisissa tuotteissa ruokakauppa ottaa kasviproteiinista lihaa korkeamman katteen. Ero on viitisen prosenttiyksikköä.

Syy ei ole hinnoittelussa. Hinnoitteluero on pieni ja ymmärrettävä siihen nähden, että huonosti kaupaksi menevät lihajäljitelmät ovat jo sisäänostohinnoiltaan jopa yli tuplasti kalliimpia kuin suositut lihatuotteet.

Lainaus
Yle kysyi Keskolta liha- ja kasviproteiinien hinnoittelusta, mutta osto- ja myyntijohtaja Janne Vuorinen sanoo, ettei voi kommentoida yksittäisten tuotteiden katteita. Hänen mukaansa keskimääräinen kate kuitenkin on lihan ja lihaa korvaavien tuotteiden osalta lähes samalla tasolla.

Kaupan on huhuttu ottavan lihankaltaisista kasvistuotteista merkittävästi suurempaa, jopa yli 50 prosentin katetta. Väite esitettiin esimerkiksi Benjamin Pitkäsen ja Pavel Tahkovuoren tuoreessa tietokirjassa Rakkaat eläimet, joita syömme.

Yle ei löytänyt näin korkeaa ”vegaaniveroa” esimerkkinä käytetyn K-ryhmän ruokakaupan valikoimasta, ja kaikissa tuoteryhmissä sitä ei esiintynyt lainkaan.

Eli vegaanit valehtelivat "tietokirjassaan".

Lainaus
Jotkut lihankaltaiset kasvivalmisteiset tuotteet voivat jäädä hyllyyn niiden verrattain kalliin hinnan vuoksi. Myös lihoista, kaloista ja kanoistakin kaupaksi käyvät parhaiten halvimmat tuoteryhmät.

Lainaus
Lihankaltaisten kasvivalmisteiden korkeille hinnoille on etsitty syytä myös maataloustuista. EU tukee mittavasti Suomen maataloutta, ja tukien määrät vaihtelevat tuotantolinjoittain.

– Tukirakenteiden markkinoita vinouttava merkitys on osittain totta, osittain harhakuvaa, Luken Csaba Jansik sanoo.

Luonnonvarakeskuksen mukaan esimerkiksi naudanlihasektorin tuloista jopa 37 prosenttia voi tulla tuista.

Kuitenkin myös kasviproteiinin – kuten herneen ja härkäpavun – tuottajat voivat saada tukia vielä enemmän: peräti 43 prosenttia tuloistaan. Siipikarjan ja sianlihantuottajilla vastaava osuus on vain kymmenisen prosenttia.

Maataloustuet eivät siis nekään tyhjentävästi selitä lihankaltaisten kasviproteiinien verrattain kallista hintaa.

Lainaus
Csaba Jansikin mukaan mittakaavaetu on eläintuotteiden puolella.

– Kasviproteiineja tuotetaan edelleen suhteellisen pieninä sarjoina ja siksi kannattavuus on koetuksella.

Lihankorvikkeita valmistava ala on pattitilanteessa: tuotannon pitäisi kasvaa, jotta hinnat saataisiin alas. Toisaalta hintoja pitäisi laskea, jotta kysyntä voisi kasvaa.

Voi kysyä, onko lihajäljitelmissä oikein mitään järkeä, jos ja kun ostamisen perustelu on lähinnä oikean lihan välttäminen.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Lalli IsoTalo

• "Hallituksenkaataja"
  • Jäsen^^^
« Vastaus #1034 : 08.10.2024, 17:55:00 »
Lallitar raportoi aikanaan, että duunituttu nuori pariskunta ei kaupassa lue tuoteselosteistä mitään muuta kuin sen, että eihän siinä vaan ole lihaa. Kaikkea syömäkelvotonta kemiallista paskaa sai olla, mutta ei sitä, mitä mitä ihmiskunta on syönyt alusta lähtien.

Se kuuluu asiaan, kun on nuori.

Ollut siellä. Tehnyt sen. Tai ainakin ollut syömättä punaista lihaa, kun se toinenkaan ei syönyt.

— Missä N, siellä R

jmk

• Jäsen^^^
  • Liked: 7866
« Vastaus #1035 : 08.10.2024, 18:10:22 »
Lallitar raportoi aikanaan, että duunituttu nuori pariskunta ei kaupassa lue tuoteselosteistä mitään muuta kuin sen, että eihän siinä vaan ole lihaa.

Aika uskonnolliseksihan se menee, kun on vaikka kiltisti kasvisruokaakin tarjolla mutta "apua, onko siihen koskettu samoilla pihdeillä kuin tohon pihviin". Ei ole silloin kyse terveydellisistä tai eläinsuojelullisista aspekteista vaan tyttö- ja poikabakteereihin verrattavasta liha-atomi-invaasiosta eli spirituaalisesta epäpuhtaudesta.

ämpee

• Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
  • Liked: 29183
« Vastaus #1036 : 08.10.2024, 18:51:03 »

Voi kysyä, onko lihajäljitelmissä oikein mitään järkeä, jos ja kun ostamisen perustelu on lähinnä oikean lihan välttäminen.

Voidaan myös kysyä onko sellaisessa kasvissyönnissä mitään järkeä jossa mittapuuna ruuan hyvyydelle on vertailu lihaan ja jossa ruuan ulkonäkö pitää olla kuin lihavalmisteissa.
Tuo vaikuttaa pikemminkin korvikesyönniltä kuin kasvissyönniltä.
Vertauskuvallisesti kyse on kuin Lasolista aromilasissa.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

Vesa Heimo

• Jäsen^^^
  • Liked: 2516
  • Nussittuna nukkuisit sikeästi.
« Vastaus #1037 : 08.10.2024, 18:57:05 »

Voidaan myös kysyä onko sellaisessa kasvissyönnissä mitään järkeä jossa mittapuuna ruuan hyvyydelle on vertailu lihaan ja jossa ruuan ulkonäkö pitää olla kuin lihavalmisteissa.

No, jos on valmiste a) joka on erittäihnyvän makuista, mutta lievästi epäterveellistä isoina määrinä ja tuote b) joka on terveellisempää mutta siitä on hankala saada hyvänmakuista, niin on tossa ideaa että tuotteesta b) koitetaan saada maistuvaa.
" Onko tarina tosi tai ei, se on toinen juttu. Näin nämä asiat koetaan."  T: Perussuomalaisten puoluesihteeri.

supersankaritar

• Jäsen^^^
« Vastaus #1038 : 08.10.2024, 19:10:14 »

No, jos on valmiste a) joka on erittäihnyvän makuista, mutta lievästi epäterveellistä isoina määrinä ja tuote b) joka on terveellisempää mutta siitä on hankala saada hyvänmakuista, niin on tossa ideaa että tuotteesta b) koitetaan saada maistuvaa.
mistä tuotteista sä puhut tai mitä vertaat? Mulla meni ohi se.

Velkku

• Jäsen^^
  • **
« Vastaus #1039 : 08.10.2024, 19:35:12 »
Lallitar raportoi aikanaan, että duunituttu nuori pariskunta ei kaupassa lue tuoteselosteistä mitään muuta kuin sen, että eihän siinä vaan ole lihaa. Kaikkea syömäkelvotonta kemiallista paskaa sai olla, mutta ei sitä, mitä mitä ihmiskunta on syönyt alusta lähtien.

Suurin osa suomalaisista ei todellakaan kaupassa lue tuoteselosteita.

Lalli IsoTalo

• "Hallituksenkaataja"
  • Jäsen^^^
« Vastaus #1040 : 08.10.2024, 19:38:32 »

Vesa, auta minua. En halua arvailla.

1. Mikä on erittäin hyvän makuista, mutta lievästi epäterveellistä isoina määrinä?
- Onko se liha?

2. Mikä on terveellisempää, mutta josta on hankala saada hyvänmakuista, mutta josta koitetaan saada maistuvaa?
- Onko se lihakorvike?
— Missä N, siellä R

Vesa Heimo

• Jäsen^^^
  • Liked: 2516
  • Nussittuna nukkuisit sikeästi.
« Vastaus #1041 : 08.10.2024, 19:40:41 »
mistä tuotteista sä puhut tai mitä vertaat? Mulla meni ohi se.
[/quote]

Ihan mistä vaan. Jos lapsen vaihtoehto on syödä parsaa tai hattaraa, lapsi valitsee hattaran. Parsa ois parempi ravinnollisesti. Aikuiset sitten alkaa etsimään puhuvia päitä selittämään miksi hattara on parempi kun parsa.
" Onko tarina tosi tai ei, se on toinen juttu. Näin nämä asiat koetaan."  T: Perussuomalaisten puoluesihteeri.

Lalli IsoTalo

• "Hallituksenkaataja"
  • Jäsen^^^
« Vastaus #1042 : 08.10.2024, 19:41:21 »

Suurin osa suomalaisista ei todellakaan kaupassa lue tuoteselosteita.

Totta. Ei todellakaan. Mutta jos niitä kerrankin lukisi sen todellisen sisällön, ja tajuaisi mitä se tarkoittaa, sitä ei tarvitsi lukea tai ostaa uudelleen.

Olen tuoreiden vihannesten ja tuoreena pakastettujen vihannesten suuri ystävä. Max pari minuttia höyrytetyt brokkolit oliiviöljyllä, merisuolalla ja sitruulla on hyvää herkkua, ihan minkä vaan kanssa.  Ei maailman parasta lisuketta, mutta tarpeeksi hyvää minulle kaikille aterioille.

Olen myös teollisen feikkipaskan ja E-lisäainedien suuri vihollinen.

Jeps, lihakorveke on saatanasta.
« Viimeksi muokattu: 08.10.2024, 20:08:09 kirjoittanut Lalli IsoTalo »
— Missä N, siellä R

supersankaritar

• Jäsen^^^
« Vastaus #1043 : 08.10.2024, 20:04:28 »
Mä putosin edelleen kärryiltä. Mutta osaan tehdä hyvää liharuokaa ja hyvää kasvisruokaa ilman korvikkeita ja lisäaineita. Se on oikeasti mahdollista. Enkä tykkää "lihaa" tai "kasviksia" sisältävistä eineksistä. Laitan tohon ton "", koska mun mielestä ne nykyajan kasvisruoat tekee pilkkaa oikealle kasvisruoalle ja uskon lihaeinesten olevan teurasjätettä, molemmissa varmaan useimmiten ihan kiitettävästi lisäaineita jne, joten ei kyllä terveellistä taida olla kumpikaan.
Mä en edes yritä lukea pakkausselosteita, ne on niin pienellä, etten mä taida nähdä niitä enää, enkä tartte eineksiä, kun voin syödä ruokaa. Mun mielestä niissä on ero. 
Ja siis mun mielestä on tosi ok jos ihminen joskus syökin eineksiä, ymmärrän oikein hyvin. Mutta se, että jotkun luulee jollain "kasvis" eineksillä pelastavansa maailman ja että ne on vaikka lapsillekin terveellistä ravintoa, se on mun mielestä tyhmyyttä.

Velkku

• Jäsen^^
  • **
« Vastaus #1044 : 10.10.2024, 10:04:55 »
Keskustelu on lähtökohtaisesti väärin jos puhutaan lihankorvikkeista vs liha. Moni ei pidä jostain quornista tai soijasta/tofusta jne, mutta pointti monesti onkin että ihan niillä kasviksilla pystyy korvaamaan jo lihaa. Toki joku härkis nyt on hyvin lähellä jauhelihaa, kun kumpikaan ei ilman mausteita maistu miltään. Mutta esim. punajuuripihvit tai täytetyt paprikat ei ole "lihankorvikkeita" ja niissä maku on nyt ihan sellainen kun ne tekee. Punajuuren kanssa sopii erinomaisesti tietysti vuohenjuusto.

Monelle se ensimmäinen askel olisi kokeilla edes, mutta ei ole aitoa halua. Eikä lihasta tietenkään tarvi luopua, mutta helposti pystyy vähentämään sitä älytöntä määrää minkä me nykyään syömme.

Tavan

• Jäsen^^^
  • Liked: 14273
« Vastaus #1045 : 10.10.2024, 10:30:35 »
Ajattelen että puhtaasti terveydelliseltä kannalta ihmisten pitäisi tuntuvasti lisätä lihansyöntiä ja vastaavasti maltillistaa hiilihydraattien määrää ruokavaliossaan. Sekä insuliiniaineenvaihdunnan että painonhallinnan kannalta mahtava ajatus. Veganistit taas joutuvat turboahtamaan hiilihydraatteja ja siemenöljyjä saadakseen kaloreita. Kuulostaa pahalta.

Mikään ei pidä nälkää paremmin ja tasaisemmin kuin liha. Mikään kilpaileva ruoka-aine ei ole yhtä ravitsevaa kuin liha. Varsinkin rasvainen liha. Suoranaista superruokaa.
« Viimeksi muokattu: 10.10.2024, 10:34:05 kirjoittanut Tavan »
This was my father's belief and this is also mine:
  Let the corn be all one sheaf--
And the grapes be all one vine,
  Ere our children's teeth are set on edge
By bitter bread and wine.

Velkku

• Jäsen^^
  • **
« Vastaus #1046 : 10.10.2024, 12:11:16 »
Ajattelen että puhtaasti terveydelliseltä kannalta ihmisten pitäisi tuntuvasti lisätä lihansyöntiä ja vastaavasti maltillistaa hiilihydraattien määrää ruokavaliossaan. Sekä insuliiniaineenvaihdunnan että painonhallinnan kannalta mahtava ajatus. Veganistit taas joutuvat turboahtamaan hiilihydraatteja ja siemenöljyjä saadakseen kaloreita. Kuulostaa pahalta.

Mikään ei pidä nälkää paremmin ja tasaisemmin kuin liha. Mikään kilpaileva ruoka-aine ei ole yhtä ravitsevaa kuin liha. Varsinkin rasvainen liha. Suoranaista superruokaa.

Ottaen huomioon lihantuotannon vaatiman tilan planeetalta, tämä ei valitettavasti taida olla realismia. Toki esim. riistan ja järvikalan hyödyntämistä tarvisi kyllä ehdottomasti lisätä. Noin muuten punaisen lihan korvaamista vastaavilla tuotteilla tulee tietysti kasvattaa. Olkoon sitten vaikka laboratorioliha, jos sellainen joskus saadaan tehtyä.

Toki jos mietitään ihmisten ylipainoa länsimaissa, niin ihmisten pitäisi syödä kyllä noin yleensäkin paljon vähemmän ihan kaikkea, eikä enemmän mitään.

Rasvainen liha on varmaan myös verisuonille todellista superruokaa. En tosin jaksa lähteä tähän terveyskeskusteluun sen enempää, koska eri ihmisille sopii eri ruuat.

jmk

• Jäsen^^^
  • Liked: 7866
« Vastaus #1047 : 10.10.2024, 14:38:05 »
Rasvainen liha on varmaan myös verisuonille todellista superruokaa.

Nämä "tässä ruuassa on ainetta X, joka verisuoniin kertyessään on pahapaha, joten ei pidä koskaan syödä ainetta X" ovat joskus aika naiiveja, ikään kuin se aine X menisi elimistössä suoraan mahalaukusta verisuonen seinämään, ilman että elimistön tuhannet pilkonta-, synteesi- ja kuljetusmekanismit vaikuttaisivat asiaan.

Tosiasiassa aine X saatetaan pilkkoa aineiksi Y, Z ja Å, jotka käytetäänkin elimistössä ihan muuhun. Tosiasiassa vaikka ei söisi grammaakaan ainetta X, elimistö saattaa kuvitella, että sitä tarvitaan verisuonen seinämään, ja syntetisoi sen sitten jostain muusta.

Eräs esimerkki aineesta X on kolesterolit. Niistä on syntynyt jotenkin sellainen kansanviisaus, että kolesteroli on itsessään paha asia, parempi kuin sitä ei olisi ollenkaan, pysyisi verisuonetkin kunnossa! No eihän... eihän se nyt ihan niin ole. Kolesteroli on elimistölle välttämätön rakennusaine, josta mm. tehdään solukalvoja. Sillä korjataan vaurioituneita kudoksia ja siitä tehdään hormoneja. Että onpa se kumma kun elimistö sellaista kamalaa haitta-haitta-ainetta käyttää joka paikassa. Niin apropoo se korjausaine. Kolesterolia käytetään mm. verisuonten pikku vaurioiden korjailussa. Jos siinä mekanismissa on jotain vikaa niin voipi olla että elimistö harhautuu "paikkaamaan" vähän liikaa. Syy ei välttämättä ole siinä, että paikka-ainetta oli saatavilla (pakkohan sitä on ollakin, tai mitään ei korjata), vaan siinä mekanismissa.

Apropoo. Harvardin opiskelija söi kokeiluluonteisesti 720 kananmunaa kuukaudessa, eli 24 munaa päivässä. Suomalaisen viisauden mukaan hänen pitäisi luultavasti olla umpikuollut kolesteroliin. Veren LDL-kolesterolitaso laski kokeilun ensimmäisen viikon aikana 2 prosenttia, sitten hän lisäsi hiilihydraatteja munavaliota täydentämään, ja kahden viimeisen viikon aikana LDL-kolesterolin määrä veressä laski edelleen 18 prosenttia. Kui se nyt olleskaa on mahdollista, kun ihmisenhän piti olla säkki, johon menee ainetta X ja sitten siellä säkissä on ainetta X? Ei sielä säkissä mitään pitänyt muuta tapahtua.

supersankaritar

• Jäsen^^^
« Vastaus #1048 : 10.10.2024, 15:26:45 »
Toi on taas tuota, ottaen huomioon lihan tarvitsema tila...
Eiköhän Suomessa ole tarpeeksi tilaa tuottaa laadukasta lihaa Suomeen.
Mun mielestä se on sitten muiden maiden ongelma, jos heillä ei ole.
En itse ole mikään liharuoan suurkuluttaja, koska tosiaan olen parikymppisenä ollut kasvissyöjä ja opettelin syömään lihaa sitten vähän niin kuin väkisin.
Siksi mun lihan käyttö on yleensä vieläkin sellaista, että piilotan sitä vaikka punajuuuripyöryköihin.
Mä haluaisin olla paljon innokkaampi lihan syöjä, mutta se on mulle vaikeaa, kun olen tällainen ylimiettijä, niin mä alan helposti pohtia sen syömäni eläimen elämää ja kuolemaa jne.
Siksi mä ostan luomua highland lihaa ja toki kalaa syön ja kananmunia. Mutta jos ihminen syö niinpäin, että liha maistuu muttei kasvikset, niin voihan sitä kasvista piilottaa sinne lihapullaan.

supersankaritar

• Jäsen^^^
« Vastaus #1049 : 10.10.2024, 15:41:59 »
Rasvainen liha on varmaan myös verisuonille todellista superruokaa.

Nämä "tässä ruuassa on ainetta X, joka verisuoniin kertyessään on pahapaha, joten ei pidä koskaan syödä ainetta X" ovat joskus aika naiiveja, ikään kuin se aine X menisi elimistössä suoraan mahalaukusta verisuonen seinämään, ilman että elimistön tuhannet pilkonta-, synteesi- ja kuljetusmekanismit vaikuttaisivat asiaan.

Tää oli ilahduttava viesti, koska mun poikani ollessa ala-asteella, kouluterveydenhoitajalle heräsi huoli, että hänen verensä on rasvoittunut, kun syö kotona voita eikä margariinia ja soitti mulle, että olisi lähete verikokeeseen.
Kuuntelin ihan suu auki sitä avausta ja taisin kysyä, että millä mekanismilla se voi menee sinne verisuoniin, kun sen on syönyt.
Sanoin, että ei nyt kyllä taideta lähteä turhan takia mitään kokeita ottamaan, että jos on pakko jotenkin lainopillisesti lähteä tohon mukaan, niin vien yksityiselle lääkärille, mutta en leiki tällaisia leikkejä.
Lisäksi hänelle piirrettiin oikein kuva leivästä, koska sanoi, ettei syö aamuisin leipää. Leipää ja kasvismargariinia siis olisi ihmislapsen kuulunut vetää kouluterveydenhoitajan mukaan.

Tagit: pieru