https://www.is.fi/autot/art-2000010553294.html"ILMIÖÖN havahduttiin viime vuosikymmenellä. Norjan yleisradioyhtiö NRK paljasti vuonna 2016 kolme verkostoa, jotka järjestivät apuja teoriakokeeseen. Verkostot olivat NRK:n mukaan somali-, irakilais- ja albanialaistaustaisia."
"Järjestelyistä sai pulittaa 10 000 Norjan kruunua. Nykykurssilla se tarkoittaa noin 870 euroa.
Tuohon aikaan vilpistä sai rangaistuksena vain kahden viikon karenssin. Nykyään pienestäkin vilpistä voi rapsahtaa jo kolme kuukauden karenssi ja räikeimmistä huijauksista jopa vuoden panna.
Norjassa huijauksia pyritään estämään muun muassa kokeiden valvojia kouluttamalla. Heitä opastetaan erilaisista huijauskeinoista ja opetetaan tarkkailemaan suorittajan mahdollisia outoja liikkeitä.
Kaikkia ”vilppaajia” ei kuitenkaan saada kiinni. Tämä voi johtaa liikenneturvallisuuden vaarantumiseen, jos kuljettaja ei tunne liikennesääntöjä.
– Meillä on liikenteessä ihmisiä, joiden ei ehkä pitäisi olla siellä, Trogstad täräyttää."
"SUOMESSA ei ole toistaiseksi törmätty kiinteästi vaatteisiin asennettuihin kameroihin, eikä myöskään vilppitoimintaa järjestäviä tahoja ole tullut viranomaisten tietoon. Ilmiö on kuitenkin ulkomailta tuttu liikenne- ja viestintävirasto Traficomin asiantuntija Tiina Tiermakselle."
"Tiermaksen mukaan Suomessa vaatteisiin kuitenkin kätketään puhelimia, ja kokeesta soitellaan videopuheluita ulkopuoliselle henkilölle tai tallennetaan kokeen sisältöä.
– Elekieli kertoo paljon. Koe tehdään tabletilla, niin tablettia suunnataan puhelimen kameralle eikä omille silmille, Tiermas kertoo vilpin paljastumisesta.
Suomessa otettiin keväällä käyttöön tallentava videovalvonta tieliikenteen teoriakokeissa. Jo aiemmin 2020-luvulla kokeen reaaliaikainen seuranta kameran välityksellä tuli osaksi valvontakeinoja.
Toistaiseksi kamera ei kuitenkaan välitä ääntä kokeen valvojalle. Jos epäilykset vilpistä heräävät, valvoja voi mennä koetilan oven taakse kuuntelemaan tai sisälle huoneeseen.
"
Viime vuonna yli sata teoriakokeen suorittajaa jäi kiinni vilpistä. Vilppejä on viime vuosina paljastanut aiempaa enemmän, mikä johtunee tiukemmasta valvonnasta."
Boldasin oleellisen. Eli ADR-kuskeja liikkuu kaikennäköistä lastien kanssa vailla osaamista. Sen lisäksi, että joutuu suorittamaan normi ajo-opetuksen, niin ADR, eli vaarallisten aineiden kuljetuslupa vaatii sen päälle erikseen tutkinnon.
Eli siis henkilöt ovat luistelleet läpi tutkintojen ja vielä korottavat luokitustaan ymmärtämättä välttämättä kunnolla edes kieltä. Kunhan joku muu osaa, niin ei sillä väliä.