Minulla on Sunzin/Sun Tzun Sodankäynnin taito ja sen molemmat suomennokset. Pitäisi jaksaa lukea ne. Onko kukaan lukenut niitä?
https://fi.wikipedia.org/wiki/Sodank%C3%A4ynnin_taito#Suomennokset
Luettu on. Ja minulla taitaa olla molemmat suomennokset (tarkkaan en osaa sanoa, kosta suurin osa kirjoistani on varastossa).
Lisäksi olen lukenut Carl von Clausewitzin
Sodankäynnistä (
Vom Kriege) ainakin parina erilaisena suomennoksena. Kokonaanhan - keskeneräiseksi jäänyttä - teosta ei ole vielä edes suomennettu. Eräs mitä parhain professorini Helsingin yliopistossa kehotti kurssinsa aluksi lukemaan em. teoksen, vaikka se ei kuulunutkaan suoraan kurssin aiheeseen (maantieto). Ajatus ei ollut huono ja sanoisin, että kannattaa noudattaa ilman mitään kurssiohjelmiakaan.
Ylipäätään mainittuihin teoksiin nähden, strategian ja taktiikan - joiden hallitseminen on sodankäynnin johdon olennaisin asia - tuntemusta kannattaa ja pitää soveltaa hyvinkin monissa työelämänkin tilanteissa. On tärkeää miettiä millä keinon hallitset eteen tulevat tilanteet ja pääset tavoitteisiin. Ja on tosiaan tärkeää erotella strategiset ja taktiset keinot ja tavoitteet toisistaan ja arvostaa strategian ensisijaisuutta ettei sokaista pitkän tähtäimen tavoitteita pyrkimällä vain nopeisiin taktisiin voittoihin, jolloin voidaan päätyä tuhoisaan Pyrrhoksen voittoon.
(Muuten, väljästi asiaan liittyen; "ohjekirja hallitsijoille", Niccolò Machiavellin
Ruhtinaasta ilmestyi viime vuonna uusi suomennos. Olen lukenut ja suosittelen {suom. Taru Nyström, Basam Books Oy 2021}).
PS
Minulla taitaa olla Sunzista kolmekin suomennosta. Kävin tutkimassa työhuoneen kirjahyllyä - ja sieltä löytyi: Sunzi -
Sodankäynnin taito (Basam Books Oy 2022 2. painos, suom. Tero Tähtinen), jonka näyn ostaneen 28.4. Tuota en ole ehtinyt lukea vielä, mutta se tuskin poikkeaa merkittävästi aikaisemmista suomennoksista - jotka ovat varastossa.
PPS
Kun Sunzi tuli nyt puheeksi ja kun Suomen liittyminen Natoon on vakavasti haussa, niin toteamus Sunzilta tähänkin tilanteeseen:
"(S)odankäynnin taito ei perustu oletukseen, että vihollinen ei saavu, vaan valmistautumiseen häntä varten. Se ei perustu oletukseen, että vihollinen ei hyökkää, vaan hankkiutumiseen asemaan, johon hän ei voi hyökätä." (VIII 5.)
Saman - tosin rajoitetummin - on tunnetummin sanonut Flavius Vegetius Renatus seuraavalla tavalla: "Si vis pacem, para bellum", eli "Jos haluat rauhaa, varaudu sotaan". Virke on lainaus Vegetiuksen teoksesta
De re militari, eli
Sotilaallisista asioista. Tämä teos on kirjoitettu ilmeisesti 300 (jKr.) -luvun loppupuolella. Ajallista etäisyyttä Sunziin (544-496 eKr.) on siis liki 900 vuotta.
De re militaria ei taida olla saatavissa mistään.
Kun tuo Niccolò Machiavellikin tuli puheeksi, niin hänkin on kirjoittanut sotataidon oppaan. Yllättäen sen nimi on
Dell’arte della guerra, siis
Sodankäynnin taito! En ole lukenut kirjaa, ja tuskin sitä on suomennettukaan - ja tuskin siitä on noin vain saatavilla vaikka englanninkielisiä käännöksiä, vaikka niitä onkin olemassa. Mutta Project Gutenbergista sellainen löytyy, alkaen
https://www.gutenberg.org/files/15772/15772-h/15772-h.htm .