UmmaGumma

Kirjoittaja Aihe: Uusi opetussuunnitelma 2016  (Luettu 43805 kertaa)

Eino P. Keravalta

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 27 109
  • Liked: 12215
  • I ain't gonna work on Maggie's farm no more
Uusi opetussuunnitelma 2016
« : 14.11.2016, 20:18:20 »
Peruskoulun uusi opetussuunnitelma on otettu käyttöön.

Se on tietysti rakkaiden asiantuntijoidemme hehkuttama, koska se jälleen murentaa niitä raja-aitoja, joita yhteiskunnassamme on ollut, sillä oppilas ei enää istukaan pulpetissaan kuuntelemassa auktoriteettina esiintyvää opettajaa, vaan oppilaasta itsestään on nyt tehty aktiivinen toimija, tiedon hankkija ja kyseenalaistaja, joka Ylen sanoja lainatakseni 'ottaa itse selvää asioista'. Opettajan rooliksi lienee jäänyt olla eräänlainen seremoniamestari ja avustaja, kenties innoittajakin. Luokkahuoneen avaimet ovat kaiketi hänelle sentään vielä jätetty.

Omasta puolestani suhtaudun tällaiseen mentaliteettiin skeptisesti. Luulen myös, että tässä taustalla on myös vahva monikulttuurinen aspekti, josta ei olla haluttu puhua. Mutta antakaamme ensin puheenvuoro vanhemmalle, joka HS:n mielipidesivulla kertoo perheensä kokemuksista uuden, uljaan opetussuunnitelman valloittavassa maailmassa.

http://www.hs.fi/mielipide/a1479005943757

Lainaus
Lapseni on ujo, herkkä ja älykäs – hänen kaltaisilleen nykyinen koulunkäynti on kaoottista sirkusta

Lainaus
Koulunkäynti on pelkkää ilmiöviikkoa, jatkuvaa uusien asioiden, työskentelytapojen ja erilaisten työtilojen tulvaa. Uutuudenjännitys purkautuu usein niin, että lapselleni nousevat kyyneleet silmiin, kirjoittaa nimimerkki Huolestunut vanhempi.

Lainaus
Lapseni on ujo ja herkkä. Uusissa tilanteissa hän on varautunut eli varsin tyypillinen introvertti.

Lainaus
Yksikään päivä ei ole samanlainen, ja harvoin oppilaat saavat rauhassa istua luokassa työskentelemässä tai lukemassa.

Lainaus
Ujo ja herkkä on todella kovilla. Uutuudenjännitys purkautuu usein niin, että lapselle nousevat kyyneleet silmiin.

Lainaus
Vanha opetussuunnitelma perinteisine koulunkäyntitapoineen tuki herkille introverteille luontevia työskentelytapoja.

Lainaus
Uutta opetussuunnitelmaa ihannoiva uusi opettaja on kokenut lapsen herkkyyden huolestuttavana.. (..).. Lapselta tivataan vähän väliä, miksi hän käyttäytyy näin. Opettajan mielestä herkässä lapsessa on jotain vikaa. Lapseni vetäytyy näissä tilanteissa vain enemmän kuoreensa.

Lainaus
Ujo ja herkkä lapsi kärsii opettajan asenteesta ja uudesta opetussuunnitelmasta, jossa kaikkien pitää olla eloisia, rohkeita, itseohjautuvia ja nauttia ryhmätöistä ventovieraiden kanssa.

Lainaus
Perinteisestä koulutyöstä ja rauhallisesta strukturoidusta kouluympäristöstä nauttiva lapsi ei enää mahdukaan opetussuunnitelmaan..(..).. Ujon mielestä koulu on nyt äänekkäiden ja röyhkeiden temmellyskenttä.

( Loput linkistä )

Voin hyvin samaistua tuohon herkän lapsen kokemaan stressiin kaoottisissa ja vaihtuvissa tilanteissa, joissa pitää olla sosiaalisesti vahva ja äänekäs. Mielestäni tällainen tivolikoulu ei keskimäärin sovi suomalaiseen mentaliteettiin, joka on suhteellisen introvertti, rauhallisuutta ja loogista etenemistä arvostava, individualistinenkin.

Ja minulla on epäilys, että uutta opetussuunnitelmaa luotaessa otettiin monikultturismin vaatimukset hyvinkin huomioon.


Suomenkin kouluissa on tuhansia, kuka ties kymmeniä tuhansia kehitysmaaperäisiä lapsia. Opettajat ovat huomanneet nämä haastaviksi opetettaviksi monestakin syystä. On havaittu, että moni suomalainen jaksaa kiltisti istua pulpetissaan ja kuunnella siinä, missä toisinaan heikon impulssikontrollin omaavat kehitysmaalaiset eivät jaksa istua paikoillaan tai ainakaan olla mölyämättä ja pitämättä omaa sirkustaan varsinkin, jos luokassa on enemmänkin samaa ainesta.

Miten ongelmaan reagoitiin? Laitettiinko kehitysmaalaiset lapset erityisluokalle? Annettiinko mölyäjille ja häiriköille rangaistuksia? Kovennettiinko kuria? Vaadittiinko vanhemmilta toimenpiteitä? Ei suinkaan. Vaan muokattiin koko opetussuunnitelma suomalaislapsista välittämättä mahdollisimman sopivaksi kehitysmaalaiselle mentaliteetille ja tavoille!

Kun havaittiin, että kehitysmaalainen, vajaan impulssikontrollin omaava lapsi on häiriöksi eikä häntä saatu mitenkään kuriin, päätettiin tehdä koko koulusta sirkus ajattelematta omien lastemme mahdollisuuksia oppia.

Yhtäkkiä keksittiinkin, että koulussa piti olla kivaa! Oli vanhanaikaista, että opettaja opetti ja oppilaat istuivat hiljaa oppimassa. Sellainen oli perin impiwaaralaista! Kouluista alettiin rakentaa viihtymiskeskuksia, joissa mikään päivä ei ole samanlainen kuin toinen. Luokkia vaihdetaan, tehdään käsillä, ollaan spontaaneja ja osallistuvia, kyseenalaistetaan, keskeytellään opettajaa, harrastetaan ryhmätöitä, tehdään kesken viikkoa luokkaretkiä milloin minnekin, ollaan äänekkäitä ja ulospäinsuuntautuvia, leikitellään asioilla, luodaan tietokoneilla, annetaan ilon näkyä, eletään ja koetaan..

Toivottiin siis, että tällainen remukoulu olisi sen verran mielenkiintoinen, että kehitysmaalainenkin oppilas jaksaisi sitä käydä ja olla pahemmin häiriköimättä, kun kaiken aikaa tapahtuisi kaikkea kivaa, mielenkiintoista, luovaa, äänekästä ja hassua! Unohdettiin säännöt, rutiini, kurinlaisuus, systemaattisuus ja selkeys - suomalaisen kontemplatiivisen, introvertin ja kiltin oppilaan haitaksi.

Näin siis kehitysmaalaisia mielistelemällä ja yhteiskuntaamme heidän ehdoillaan muuttamalla teemme ikävän palveluksen herkille ja älykkäille suomalaislapsille, joille tällainen 'tättärää-koulu' ei ole heidän potentiaaliaan palveleva vaihtoehto siitä huolimatta, että tiedostavat pedagogitädit ja -sedät ovat aivan ihquna tästä koulusivistyksen ja käytöstavat roskakoriin heittäneestä vallankumouksesta!

Mitä mieltä ollaan?
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Impi Waara

  • Global Moderator
  • Jäsen^^^
  • *****
  • Viestejä: 6 381
  • Liked: 7906
Vs: Uusi opetussuunnitelma 2016
« Vastaus #1 : 14.11.2016, 20:21:59 »
Mitäkö mieltä? Palaan asiaan, kun saan verenpaineen laskemaan siedettävälle tasolle...
10.6.2017   Nyt voi olla läpeensä tyytyväinen. Homma hoidettu tyylillä!

Tuulenhenki

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 362
  • Liked: 4675
  • Saatanantaja, enkelintäjä
Vs: Uusi opetussuunnitelma 2016
« Vastaus #2 : 14.11.2016, 20:26:09 »
Onneksi meidän kakrut käy steinerkoulua.  :-\ Tai siis ainakin esikoinen. Kuopus on vielä niin pieni, että hänen kohdallaan aika näyttää onko Suomessa sitten kouluja enää ollenkaan kun hän tulee kouluikään.
Don't despair
Show no fear
Life your life without regrets

Vesa Heimo

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 3 037
  • Liked: 1618
  • Nussittuna nukkuisit sikeästi.
Vs: Uusi opetussuunnitelma 2016
« Vastaus #3 : 14.11.2016, 20:43:46 »
Onneksi meidän kakrut käy steinerkoulua.  :-\

Eikös tuo uusi opsi vie koulua "steinerimpään" suuntaan?

Mitä taas muuhun tulee, niin minä en ainakaan ole jaksanut lukea opsia kannesta kanteen, enkä kyllä edes kotikuntani painopisteitä.

Siksi on todella vaikea sanoa mitään mitä teoriassa olisi tarkoitus tehdä tai miten se käytännössä toteutetaan.

Mutta ehkä asiaan syvällisesti perehtyneet tahot valaisevat meitä laiskoja tästä asiasta.

Eino P. Keravalta

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 27 109
  • Liked: 12215
  • I ain't gonna work on Maggie's farm no more
Vs: Uusi opetussuunnitelma 2016
« Vastaus #4 : 14.11.2016, 20:49:31 »
Vesa Heimo:

Lainaus
Eikös tuo uusi opsi vie koulua "steinerimpään" suuntaan?

Niinkin voisi ymmärtääkseni ajatella.

Steinerkoulut eroavat kuitenkin tavallisista kouluista eritoten oppilasaineksensa perusteella, joten niissä on voitu sallia hieman vapaampi 'meno' ilman ongelmia. Lisäksi Steinerkouluissa pyritään ottamaan oppilaan oma temperamentti huomioon sen sijaan, että kaikki haluttaisiin jyrätä saman kaavan alle, kuten nyt tapahtuu.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

guest11919

  • Vieras
Vs: Uusi opetussuunnitelma 2016
« Vastaus #5 : 14.11.2016, 21:01:52 »
Kyse on ennemminkin kehityksestä, jossa mamutus on ollut toinen päämäärä uuden opsin ohella, ei syy opsille. Opsilla ja monikulttuurilla on yhteinen alkujuuri, arvorelativismin edistäminen ja kristillis-eurooppalaisen kulttuurin hävittäminen.

yks vaan

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 813
  • Liked: 1050
Vs: Uusi opetussuunnitelma 2016
« Vastaus #6 : 14.11.2016, 21:08:54 »
Epäselväksi jäi vielä miten todellista osaamista mitataan ja seurataan tässä sirkuksessa.

Lisäksi toki vielä tabletteja kehiin niin ipanat ei 15-vuotiaina osaa laskea, lukea eikä käyttää tietokonetta.

Suomi nousuun.

Jos mulla olisi lapsia, miettisin kyllä kahdesti annanko heidät koe-eläimiksi.
« Viimeksi muokattu: 14.11.2016, 21:14:11 kirjoittanut yks vaan »
Kuka syrjisi minua?

Eino P. Keravalta

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 27 109
  • Liked: 12215
  • I ain't gonna work on Maggie's farm no more
Vs: Uusi opetussuunnitelma 2016
« Vastaus #7 : 14.11.2016, 21:25:10 »
Epäselväksi jäi vielä miten todellista osaamista mitataan ja seurataan tässä sirkuksessa.

En minäkään tiedä, joku sen meille kertokoon.

Mutta toisaalta eihän osaamisen mittaaminen ole relevanttia, koska me jokainen olemme niinqu yxilöitä ja meillä jokaisella on sellaista uniikkia osaamista, joka ei taivu johonkin jäykkään mittaustapaan ja me kaikki ollaan luovia ja pohjimmiltaan yhtä älykkäitä ja osaavia kunhan meille vain annetaan mahis eix nii?
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Vesa Heimo

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 3 037
  • Liked: 1618
  • Nussittuna nukkuisit sikeästi.
Vs: Uusi opetussuunnitelma 2016
« Vastaus #8 : 14.11.2016, 21:35:51 »
Epäselväksi jäi vielä miten todellista osaamista mitataan ja seurataan tässä sirkuksessa.

En minäkään tiedä, joku sen meille kertokoon.


Eikös se siitä opsista selviä jos asia kiinnostaa? Ja veikkaan että suurin osa opettajista pitää edelleen kokeet keskeisistä asioista mm. matematiikassa ja kielissä. Sitten jossain historiassa tms. voidaan kiskoa vähän enemmän projektiluontoisesti.

Enkä kyllä sitäkään tajua että miksi pitäisi matematiikassakaan vääntää sen hitaimman tahtiin kun vaihtoehto voisi olla se että henkilökohtaisilla tavoitteilla mennään vaikka fiksumman pikkuporukan kanssa muiden edellä. Kirjoissa on kuitenkin ohjeet&oppaat ja sanavalmiit tyypit selvittävät toisilleen ongelmakohdat.

Kallan

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 647
  • Liked: 1443
  • Panda nimeltä Kallan.
Vs: Uusi opetussuunnitelma 2016
« Vastaus #9 : 14.11.2016, 21:43:44 »
Eiköhän tämä ops saa aikaiseksi ajan saatossa ulkomailta tutun ilmiön jossa julkisen sektorin koulut mokutetaan piloille ja omat mokuttajan pikkumussukat laitetaan hienoon yksityiskouluun jossa ei mokua pahemmin ole.
Monikulttuurin menestystarinoita... hmm, Jugoslavia?

Tavan

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 3 724
  • Liked: 6795
Vs: Uusi opetussuunnitelma 2016
« Vastaus #10 : 14.11.2016, 21:48:07 »
Eikö aika vahva konsensus ole, että hyvinvointivaltio kariutuu? Rahat on loppu. Koulujärjestelmä kariutuu siinä samalla. Reboot lienee luvassa, tarpeen se ainakin on. Yksityiskoulut ovat todennäköinen tulevaisuus.
This was my father's belief and this is also mine:
  Let the corn be all one sheaf--
And the grapes be all one vine,
  Ere our children's teeth are set on edge
By bitter bread and wine.

Totti

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 3 297
  • Liked: 12316
Vs: Uusi opetussuunnitelma 2016
« Vastaus #11 : 14.11.2016, 21:53:12 »
Suomalainen peruskoulu on toiminut erittäin hyvin varsin pitkään, ainakin sanotaan 50-luvulta saakka jonnekin 2000-luvun alkupuolelle.

Peruskoulu on toki käynyt läpi pieniä muutoksia jatkuvasti. Se on ikään kun käynyt läpi hitaan evoluution, mutta perusperiaatteet opettajana auktoriteettina ja faktapohjainen agenda ovat olleet avainasemassa.

Julkisuudessa olleiden tietojen perustuen (esim. tämä http://www.opettaja.fi/cs/opettaja/jutut?juttuID=1408910277036) näyttää nyt siltä, että peruskoulu on muuttumassa juuriaan myöten.

Sitaatti linkistä:

Lainaus
– Opettaja ei vastaisuudessa toimi opsin mukaisesti, jos opiskelussa ei hyödynnetä tieto- ja viestintäteknologiaa. Tvt:tä on käytettävä kaikilla vuosiluokilla ja kaikissa oppiaineissa

Uusi suuri painopiste on siis IT-teknologiassa, joka tuodaan mukaan jo varhaisessa vaiheessa, esim. ohjelmointitaitojen kautta. Kysymys kuuluu mihin sitä tarvitaan?

Lapset käyttävät tietokoneita jo nyt varsin paljon. Käden taidot, ihan käsin kirjoittamisesta lähtien, ovat rapautumassa, puhumattakaan omasta ajattelukyvystä, kuten päässä laskemisesta. Koulutus näyttäisi siirtyvän  tekemisestä googlaamiseen.

Ohjelmoinnin osalta kyse on erikoistaito, jolla tavallinen kansalainen ei tee mitään. Jos pakkoruotsi on turha, niin vielä turhempi on tietokonekielet. Emmehän opettele LVI tai sähkötekniikkaakaan peruskoulussa. Miksi siis ohjelmointia?

Lainaus
Arvoperusta tähdentää oppilaan ainutlaatuisuutta ja oikeutta hyvään opetukseen. Perusopetus rakentuu elämän ja ihmisoikeuksien kunnioittamiselle sekä edistää hyvinvointia, demokratiaa ja aktiivista toimijuutta kansalaisyhteiskunnassa. Arvoperusta näkee kulttuurisen moninaisuuden rikkaudeksi ja painottaa kestävän elämäntavan välttämättömyyttä.

Tässä siis puhutaan jo poliittisesta aktivismista peruskoulutasolla. Lapsella ei kuitenkaan ole eväitä ottaa kantaa poliittisiin aatteisiin ja arvoihin, joten kyseessä on tosiasiassa indoktrinaatiosta liberaalisiin vasemmistoarvoihin. Tuttu kuvio Ruotsista.

Myös ryhmätyö on nyt fokuksessa:

Lainaus
– Yksilöllisyys ei sulje pois vuorovaikutusta, vaan oppiminen voi ja sen pitääkin olla usean oppilaan yhteinen projekti. Lisäksi perusteet aivan oikein muistuttavat, että oppiminen vaatii usein pitkäaikaista ja sinnikästä harjoittelua,

Oma kokemukseni peruskoulusta oli, että inhosin ryhmätyötä. En ollut ekstrovertti persoona, mutta minulla leikkasi aika nopeasti. Koin sen takia ryhmätyöt hitaina ja tylsinä samalla kun pakotettu interaktio ihmisten kanssa, joista en ehkä pitänyt, oli vastenmielistä. Lähes aina päädyin tekemään tehtävät nopeasti koko purkan puolesta, jotta pääsisin heistä eroon.

Ryhmätyö on varmaan otettu uuteen opetussuunnitelmaan työelämän uusien muotisanojen "tiimityöskentely" ja "sosiaalisuus" myötä. Tosiasiassa "tiimityö" on usein hyvin tehotonta ja hidasta ja "sosiaaliset" ihmiset sotkevat kaiken lörpöttelyllään ja juoruilullaan. Työnantaja, joka takertuu näihin muotioikkuihin, tuhlaa aikaa ja rahaa.

Minusta tämä ryhmätyön korostaminen on lähinnä haitaksi. Siinä näennäisesti tasapäistetään porukka samalla kun sosiaalisuus tehdään hyveeksi. Sanon näennäisesti, koska ryhmätöissä usein päällepäsmärit ottavat tilanteen haltuun ja hiljaiset jäävät jalkoihin. Ryhmätyö suuressa määrin ei sovi suomalaisille lapsille, jotka yleensä ovat itsenäisiä puurtajia ja ajattelijoita.


Vaikuttaa siltä, että Ruotsin jo haaksirikon kärsinyt malli otetaan Suomeen. Ruotsissahan näitä juttuja ollaan jo kokeiltu 80-luvulta sakka katastrofaalisin tuloksin. Siellä puhutaan jo ihan avoimesti "flumskloanista", "höttökoulu", joka on päätynyt jokaisen vaalikampanjan pysyväksi puheenaiheeksi sen myötä kun oppilaiden osaaminen laskee.

Suomessa romuttunut koulu ei vielä ole vaaliväittelyiden aihe, mutta siitä on tulossa sellainen.
"Where have all the good men gone and where are all the gods? Where's the streetwise Hercules to fight the rising odds?"

- Bonnie Tyler

Tavan

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 3 724
  • Liked: 6795
Vs: Uusi opetussuunnitelma 2016
« Vastaus #12 : 14.11.2016, 22:05:43 »
Onneksi käsitykseni mukaan opettajia ei kaiken kaikkiaan juuri kiinnosta ops, eivätkä he sitä erityisemmin noudata. Kirjasarjat toki noudattavat opsia karkeasti, mutta opettajilla itsellään on arjessaan aivan muut prioriteetit kuin norsunluutornista dumpatun suvakki-opsin miettiminen.
This was my father's belief and this is also mine:
  Let the corn be all one sheaf--
And the grapes be all one vine,
  Ere our children's teeth are set on edge
By bitter bread and wine.

Vesa Heimo

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 3 037
  • Liked: 1618
  • Nussittuna nukkuisit sikeästi.
Vs: Uusi opetussuunnitelma 2016
« Vastaus #13 : 14.11.2016, 22:45:57 »
Uusi suuri painopiste on siis IT-teknologiassa, joka tuodaan mukaan jo varhaisessa vaiheessa, esim. ohjelmointitaitojen kautta. Kysymys kuuluu mihin sitä tarvitaan?

Eikös tuo nykymaailma ihan pakkauskoneita myöten toimi ohjelmoinnilla. Mekaanisia laitteita on varsin vähän. Ei koulussa opeteta koodaamaan ängry birdsiä, vaan opetetaan miten ohjelmoinnin logiikka toimii- näin minä sen ainakin ymmärrän.

Lainaus
Lapset käyttävät tietokoneita jo nyt varsin paljon. Käden taidot, ihan käsin kirjoittamisesta lähtien, ovat rapautumassa, puhumattakaan omasta ajattelukyvystä, kuten päässä laskemisesta. Koulutus näyttäisi siirtyvän  tekemisestä googlaamiseen.


Ei minun mielestä, vaan googlaamisen soveltamiseen. Nyt kun opsia aloin selailemaan(löytyy opetushallituksen sivuilta), niin kun tieto on saatavilla napin painalluksella, niin luetun ymmärtämisellä ja soveltamisella on suurempi paino.

Suurin muutos nykynuorilla on lukemisen vähentyminen kun digileikit vievät aikaa Asterixilta. Mutta se on kyllä kodin vika eikä koulun 3h/vko äikäntuntien. Lapsi joka lukee paljon kaunokirjallisuutta tuppaa myös olla kielellisesti kykenevä, ja se on vanhemmat joiden homma on kannustaa lasta lukemaan. Lapsen lukemisen sysääminen koulun vastuulle on sama kun syyttää koulun kahta liikuntatuntia siitä että muksu makaa perse homeessa sipsipussi kourassa sohvalla.

Käsin kirjoittamisen fiilaaminen viimeistä koukeroa myöten taasen on nykyaikana aivan yliarvostettu taito. Jos koneella saa asian "paperille", on se huomattavasti hyödyllisempää kun takellella kaunossa niin että itse tarkoitus unohtuu.

Ihan rehellisesti; kuinka moni aikuinen nykyään kirjoittaa käsin mitään mikä menee yli A4 arkin merkkimäärän 12 fontilla?

Lainaus
Ohjelmoinnin osalta kyse on erikoistaito, jolla tavallinen kansalainen ei tee mitään. Jos pakkoruotsi on turha, niin vielä turhempi on tietokonekielet. Emmehän opettele LVI tai sähkötekniikkaakaan peruskoulussa. Miksi siis ohjelmointia?

Kuten jo vastasin, CNC- sorvin tai pakkauskoneen ohjelmointi on erittäin keskeinen ammattikoulutaito nykyaikana. Ei se että opetellaan joku satunnainen ohjelmointikieli, vaan toimintaperiaate, eli se miten tietokone "ajattelee".

Koulussa muuten opiskellaan LVI ja sähkötekniikkaa- mm. fysiikassa ja teknisissä töissä.


Lainaus
Tässä siis puhutaan jo poliittisesta aktivismista peruskoulutasolla. Lapsella ei kuitenkaan ole eväitä ottaa kantaa poliittisiin aatteisiin ja arvoihin, joten kyseessä on tosiasiassa indoktrinaatiosta liberaalisiin vasemmistoarvoihin. Tuttu kuvio Ruotsista.

Kouluissa on mm. oppilaskunnat ja oppilaskuntavaalit. Lisäksi yhteiskuntaopissa on jo minun peruskouluaikaan mm. puhuttu puolueista ja niiden tavoitteista sekä hallituspaikoista. Nykyisin kait se on helpompaa kun voidaan esimerkiksi niillä tietokoneilla käydä yhteiskuntaopissa tutustumassa eri puolueiden kotisivuihin ja hakea sieltä tietoa eri puolueiden tavoitteista ja vertailla niitä. Sekä sama kuntatasolla. 80-luvulla tämä oli kokonaan opettajan aatemaailman varassa kun oppikirjoja ei tasan tarkkaan uudistettu joka kerran kun hallitus vaihtui tai Kepu otti uuden linjauksen ajankohtaiseen kysymykseen x.

Lainaus
Myös ryhmätyö on nyt fokuksessa:

Ryhmätyö on varmaan otettu uuteen opetussuunnitelmaan työelämän uusien muotisanojen "tiimityöskentely" ja "sosiaalisuus" myötä. Tosiasiassa "tiimityö" on usein hyvin tehotonta ja hidasta ja "sosiaaliset" ihmiset sotkevat kaiken lörpöttelyllään ja juoruilullaan. Työnantaja, joka takertuu näihin muotioikkuihin, tuhlaa aikaa ja rahaa.

Jaa-a, jos otetaan maailman menestyneimmät yritykset viimevuosilta, niin uskoisin että tiimityö ja roolittaminen ovat olleet aika helkkarin keskeisessä osassa- toki silkan tuurista syntyneen oikea-aikaisuuden lisäksi. Erittäin harva menestystarina on syntynyt siitä että joku on yksin nyhjöttänyt kopissa.

« Viimeksi muokattu: 14.11.2016, 22:52:42 kirjoittanut Vesa Heimo »

Jochanan

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 141
  • Liked: 703
Vs: Uusi opetussuunnitelma 2016
« Vastaus #14 : 14.11.2016, 22:48:29 »
Eikös tuo uusi opsi vie koulua "steinerimpään" suuntaan?

No nimenomaan!

Steinerkoulusta äkkiä lapset pois! Se on ihan täyttä paskaa eli teosofiaa, mitä siellä lapsille syötetään.

Totti

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 3 297
  • Liked: 12316
Vs: Uusi opetussuunnitelma 2016
« Vastaus #15 : 15.11.2016, 00:19:19 »
Uusi suuri painopiste on siis IT-teknologiassa, joka tuodaan mukaan jo varhaisessa vaiheessa, esim. ohjelmointitaitojen kautta. Kysymys kuuluu mihin sitä tarvitaan?

Eikös tuo nykymaailma ihan pakkauskoneita myöten toimi ohjelmoinnilla.

Ei peruskoulutason ohjelmoinnilla.

Lainaus
Ei koulussa opeteta koodaamaan ängry birdsiä, vaan opetetaan miten ohjelmoinnin logiikka toimii- näin minä sen ainakin ymmärrän.

Tavallinen kansalainen ei tarvitse sellaista logiikkaa mihinkään.

Ohjelmointi on erikoisosaamista siinä missä mikä tahansa muukin erikoisosaaminen, kuten vaikkapa sähkötekniikka. Tällaista osaamista voi opetella peruskoulussakin perehtymistasolla, mutta ohjelmointi ei ole miltään osin olennainen taito kansalaisille yleensä.

Ohjelmointiin liittyy myös sellainen ikävä yksityiskohta, että se minkä opit nyt on vanhaa tietoa vuoden päästä. Itse asiassa, peruskoulussa ei edes voi opetella sellaista ohjelmointia, jota käytetään tosimaailmassa. Se on aivan liian monimutkaista, jotta sitä edes voisi harkita.

Koulun nuorille antamilla taidoilla ei siis koskaan ole mitään olennaista merkitystä työelämän suhteen. Ei edes niiden osalta, jotka valitsevat ohjelmointipohjaisen uran.

Tämän puitteissa ohjelmointiin panostaminen millään muulla tasolla kun pinnallinen perehtyminen on ajan ja rahan haaskausta.

Lainaus
Lainaus
Koulutus näyttäisi siirtyvän  tekemisestä googlaamiseen.


Ei minun mielestä, vaan googlaamisen soveltamiseen.

En ihan oikeasti usko, että koulu voi opetella lapsille yhtään mitään tämän suhteen. Itse olen monet ATK-luokat istunut läpi elämäni aikana ja tyypillistä on, että opettaja tietää vähemmän kun oppilaat.

Lainaus
Kouluissa on mm. oppilaskunnat ja oppilaskuntavaalit. Lisäksi yhteiskuntaopissa on jo minun peruskouluaikaan mm. puhuttu puolueista ja niiden tavoitteista sekä hallituspaikoista.

Politiikan perusteiden opettaminen on mielestäni eri asia kun "näkee kulttuurisen moninaisuuden rikkaudeksi".

Lainaus
Jaa-a, jos otetaan maailman menestyneimmät yritykset viimevuosilta, niin uskoisin että tiimityö ja roolittaminen ovat olleet aika helkkarin keskeisessä osassa- toki silkan tuurista syntyneen oikea-aikaisuuden lisäksi.

Itse asiassa tiimityö on vahvasti yliarvostettu toimintatapa.

On toki niin, että esim. kuuraketin suunnitteleminen edellyttää monta henkilöä. Tehokkain tapa toimia on kuitenkin pilkkoa ongelma ja jakaa se yksittäisille henkilöille, jotka saavat oman osa-alueen ratkaistavakseen. Eli tiimityö ei oikeastaan ole työtä yhdessä vaan monen osaajan työn summa.

Monet yritykset ovat alkaneet huomaamaan tiimien ongelman. Tiimissä on aina keskinkertaisia- tai alisuorittajia, joista seuraa työn laadun heikkenemistä ja siipeilemistä. Tiimissä myös joutuu kommunikoimaan paljon, joka vie aikaa ja heikentää keskittymistä.

Tälle ilmiölle on nimikin Brooken-laki (https://en.wikipedia.org/wiki/Brooks%27s_law).

Etenkin IT-alalla on nyt havahduttu siihen, että on parempi palkata yksittäisiä introvertteja osaajia, joille allokoidaan oma tehtävä kun kasata tiimejä, jotka edellyttävät ihmisiä sosiaalisilla taidoilla.

"Where have all the good men gone and where are all the gods? Where's the streetwise Hercules to fight the rising odds?"

- Bonnie Tyler

MustaLeski

  • Vieras
Vs: Uusi opetussuunnitelma 2016
« Vastaus #16 : 15.11.2016, 00:39:01 »
Ei ole ollut mitään valittamista tähän mennessä. Tabletteja käytetään surffailuun opetusmaailmassa, mikä on siis matematiikan ja äidinkielen tehtäviä virtuaalimaailmassa, oman pään käyttö pakollista. Kerran tai kaksi viikossa. Liikuntaan on panostettu valtavasti ja siitä on tehty monipuolista ja seikkailevaa, pidemmät välitunnit, ns. kokeita joka toinen viikko, että näkee heti jos on ongelmia perusjutuissa, välitodistukset korvattu arviointikeskusteluilla mikä on vanhemman kannalta mielekkäämpää. TV korvattu elokuvissa käynnillä yhdessä luokan kanssa. Yhteishenkeen ja yhteenkuuluvuuteen panostetaan.

Parissa kuukaudessa opittu mieletön määrä, toisaalta oman geenijatkumon ÄO on ilmeisesti aika paljon yli keskiarvon, joten se oppiminen on helppoa ja nopeaa.

En tiedä mitä negatiivista pitäisi keksiä tähän kun ei tule muuten mieleen.

Impi Waara

  • Global Moderator
  • Jäsen^^^
  • *****
  • Viestejä: 6 381
  • Liked: 7906
Vs: Uusi opetussuunnitelma 2016
« Vastaus #17 : 15.11.2016, 00:48:32 »
Peruskoulu 1950-luvulla? Tietääkseni tuli vasta 1970-luvulla. Silloin istutettiin käytännössä lahjakkaat samaa luokkaa lukutoukkien kanssa ja opiskelussa edettiin hitaiden oppijoiden tahtiin. Ja siitä se alamäki sitten alkoi.

Se nyt vaan on niin, että lasten tasapäistäminen on perseestä. Lahjakkuutta on montaa sorttia, mikä pitäisi opetuksessa huomioida, vaan ei ole huomioitu aikoihin ja tulokset näkyvät jo.

Joskus kauan sitten kivikaudella koulu opetti kuria, järjestystä ja hyviä käytöstapoja. Niillekin, joilla oli kotona ns. vapaa kasvatus eli käytännössä vanhemmuus hukassa. Nyt koulut ovat sirkusta ja kaikilla on kivaa(?).

Jostain syystä tämän ketjun aihe nostaa verenpaineeni pilviin ja henkeä ahdistaa.  >:(
10.6.2017   Nyt voi olla läpeensä tyytyväinen. Homma hoidettu tyylillä!

JKN93

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 057
  • Liked: 635
  • Yhteiskunta Tutkija
Vs: Uusi opetussuunnitelma 2016
« Vastaus #18 : 15.11.2016, 05:16:29 »
Tämmönen leviää ulkolaisessa mediassa Suomen koulusta;
http://yournewswire.com/finland-ban-compulsory-school-subjects/
Lainaus
Finland Becomes First Country To Ban Compulsory School Subjects
   
Finland are to become the first country in the world to ban all traditional school subjects from the national curriculum.

Finnish students will no longer have to study subjects such as physics, math, literature, history, or geography.

The Finnish eduction system is one of the best in the world, and authorities in the country have decided to continue with their innovation by making one of the boldest changes to date.

“There are schools that are teaching in the old-fashioned way which was of benefit in the beginning of the 1900s — but the needs are not the same, and we need something fit for the 21st century,” explained the head of the Department of Education, Marjo Kyllonen.

Instead of individual subjects, students will study events and phenomena in an interdisciplinary format. For example, the Second World War will be examined from the perspective of history, geography, and math. And by taking the course ”Working in a Cafe,” students will absorb a whole body of knowledge about the English language, economics, and communication skills.

This system will be introduced for senior students, beginning at the age of 16. The general idea is that the students ought to choose for themselves which topic or phenomenon they want to study, bearing in mind their ambitions for the future and their capabilities. In this way, no student will have to pass through an entire course on physics or chemistry while all the time thinking to themselves “What do I need to know this for?”

The traditional format of teacher-pupil communication is also going to change. Students will no longer sit behind school desks and wait anxiously to be called upon to answer a question. Instead, they will work together in small groups to discuss problems.

The Finnish education system encourages collective work, which is why the changes will also affect teachers. The school reform will require a great deal of cooperation between teachers of different subjects. Around 70% of teachers in Helsinki have already undertaken preparatory work in line with the new system for presenting information, and, as a result, they’ll get a pay increase.

The changes are expected to be complete by 2020.


Eino P. Keravalta

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 27 109
  • Liked: 12215
  • I ain't gonna work on Maggie's farm no more
Vs: Uusi opetussuunnitelma 2016
« Vastaus #19 : 15.11.2016, 07:50:51 »
Lainaus
The traditional format of teacher-pupil communication is also going to change. Students will no longer sit behind school desks and wait anxiously to be called upon to answer a question. Instead, they will work together in small groups to discuss problems.

The Finnish education system encourages collective work..

En usko tämän menetelmän toimivan kovin hyvin yhteen suomalaisen introvertin maailman ja pidättyväisyyden kanssa ja lisäksi ryhmätyöt on todettu tehottomiksi, kuten tässä ketjussa on jo tuotu esiin.

Kerron pienen minitarinan, joka on oikeasti tapahtunut: Olipa kerran pieni poika, joka kävi koulua. Poika tykkäsi ajatella asioita omassa päässään. Kävellessään koulumatkoja hän kävi mielessään loputtomia mielikuvitusdialogeja, joissa pohti asioita ja väitteli. Poika luki vapaa-ajallaan paljon. Hän saattoi vaikka ottaa tietosanakirjan ja lähteä selaamaan sitä umpimähkään oppien uusia sanoja ja asioita. Poikaa kiinnosti psykologia, filosofia, astronomia, historia, geologia, kielet ja maantiede kaiken muun ohella. Lisäksi pojalla oli sujuvat verbaaliset kyvyt ja hän oli luova kielenkäyttäjä. Luonteeltaan poika oli kiltti ja tottelevainen.

Mutta vaikka poika olikin tiedonhaluinen ja oppivainen, koulusta hän ei pitänyt. Yksi iso syy oli koulun vaatima sosiaalisuus, sillä poika oli aivan suunnattoman ujo. Kyllä hänellä oli kavereita, mutta sosiaaliset tilanteet, joissa oli paljon ihmisiä, olivat ahdistavia ja pelottavia. Kaiken lisäksi opettajat pakottivat puhumaan ja lukemaan koko luokan kuullen, mikä oli pojalle kauhistus. Poika kyllä yritti viittaamattomuudellaan viestiä, ettei ole halukas 'esiintymään julkisesti' luokassa, mutta juuri tällaisia hiljaisia oppilaita opettajat saattoivatkin nostaa tikun nokkaan ja alkaa kysellä heiltä, vaikkeivät he viitanneetkaan.

Erityisen vastenmielisiä olivat ryhmätyöt. Vaikka poika oli todennäköisesti montaa toveriaan älykkäämpi ja tiedollisestikin laaja-alaisempi, hän ei ryhmätöissä juuri osallistunut mihinkään, koska sosiaaliset tilanteet olivat hänelle vaikeita ja koska toisaalta ryhmässä oli aina joku äänekäs, itsestään liikoja luuleva päällepäsmäri, joka jokatapauksessa saattoi ryhmätyön valmiiksi. Niinpä poika tavallisesti osallistui ryhmätyöhön vain myötäilemällä muiden ehdotuksia sanomalla välillä 'joo', jotta koko piinasta päästäisiin pian eroon, sillä poika halusi koululuokassa olla ja ajatella omassa yksityisyydessään.

Eniten poika kouluopetuksessa piti tilanteista, joissa opettaja oli luokan edessä ja opetti puhumalla ja selittämällä, pitämällä pientä esitelmää jostain aiheesta kirjoittaen välillä liidulla taululle avainkohtia ja jopa piirtämällä kuvia havainnollistaakseen asiaa. Tiedonhaluinen poika istui silloin mielellään pulpetissa kuuntelemassa ja oppimassa, muistiinpanoja tehden. Mutta kärsimys alkoi heti, kun opettaja alkoi kysellä ja odotettiin jotain vuorovaikutusta, ryhmätöistä nyt puhumattakaan.

Hirveimmät tilanteet liittyivät kuitenkin esitelmien pitoon. Niitä pakotettiin pitämään luokan edessä eikä poika tiennyt elämässään mitään hirveämpää: hän olisi mieluummin ottanut isältään selkäsaunan kuin pitänyt luokan edessä kauhusta tärisevänä esitelmää. Eikä poika ymmärtänyt, miksi hänen täytyi väkisin lukea luokan edessä. Eikö kouluun tultu oppimaan? Eikö riittänyt, että poika kirjoitti esitelmän ja hankki sitä varten tietoa? Pitikö se kaikki vielä lukea toisten edessä äärimmmäisestä kauhusta huolimatta? Se oli karmeaa henkistä väkivaltaa, joka vain heikensi motivaatiota käydä koulua.

Tälle pojalle paras koulu olisi ollut sellainen, jonne olisi kokoonnuttu oppitunnille kuuntelemaan opettajan esitelmää muistiinpanoja tehden niin, että kenenkään ei tarvitsisi sanoa mitään luokassa tai osallistua johonkin tekemiseen muiden oppilaiden kanssa. Oppiminen olisi voitu tarkistaa säännöllisillä kokeilla ilman julkista, luokassa tapahtuvaa kyselyä ja läksyjentarkistusta viittauksineen. Sellaisessa koulussa poika olisi viihtynyt sen sijaan, että nyt hän joutui pelkäämään joka päivä ja joka tunti, että opettaja nostaisi hänet jotenkin luokassa esille vaikkapa vain vaatimalla vastausta johonkin. Myöhempinä vuosina poika alkoi lintsailla koulusta välttääkseen kiusallisimpia tunteja. Ja lopulta poika lopetti koulun kokonaan välttääkseen erästä äidinkielen esitelmää - hän ei enää jaksanut koulun pakotetun sosiaalisuuden aiheuttamaa stressiä.

Jos vanha peruskoulu olikin pojalle vastenmielistä ja pelottavaa, olisi nykyinen ryhmätyöhön, vuorovaikutukseen ja vaihtuviin tilanteisiin pohjautuva koulu täysi katastrofi, jota poika ei jaksaisi ja johon hän ei pystyisi. Tänä päivänä poika luultavasti otettaisiin jo ala-asteella huostaan lintsaamisten vuoksi tai sitten hän voisi niin pahoin, että hänelle syötettäisiin psyykenlääkkeitä - ehkä hän joutuisi myös johonkin laitokseen hoitoon pidemmän päälle.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Maatiaisjuntitar

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 413
  • Liked: 409
Vs: Uusi opetussuunnitelma 2016
« Vastaus #20 : 15.11.2016, 11:04:28 »
Minä inhosin kouluaikanani (kivikaudella) ryhmätöitä erityisesti sen vuoksi, että toisten ryhmien aiheista ei oppinut sitten mitään, vaan ne täytyi lukea kokeeseen erikseen.
Lisäksi ryhmätyö lähes aina meni siihen, että puhuttiin jonninjoutavia aiheesta harhautuen. Lisäksi ryhmän dominoiva(t) henkilö(t) vei muita kuin pässiä narussa ja muut myötäilivät, jotkut eivät osallistuneet lainkaan.

Meidän aikana arviointiin vaikutti ns. tuntiosaaminen, joka käytännössä tarkoitti että pärstäkertoimen mukaan kokeiden keskiarvoa joko nostettiin tai laskettiin. Mitään tekemistä osaamisen kanssahan sillä ei ollut eikä aina edes sen osallistumisenkaan kanssa.
Luultavasti todellisen osaamisen merkitys uuden opintosuunnitelman soveltamisessa menettää merkityksensä. Hyviä arvosanoja saavat mitä luultavimmin ne äänekkäimmät ja "sosiaalisimmat" oppilaat.

Gunnar Hymén

  • Asiantuntija
  • Jäsen^^^
  • *****
  • Viestejä: 9 313
  • Liked: 6327
  • Gunnar Hymen - the new porn standard for women
Vs: Uusi opetussuunnitelma 2016
« Vastaus #21 : 15.11.2016, 13:30:52 »
Lainaus
Lapseni on ujo ja herkkä. Uusissa tilanteissa hän on varautunut eli varsin tyypillinen introvertti.

niin. tähän ne suomalaiset lapsukaiset joutuu kun mustaa nuorta puskee ovista ja ikkunoista pitämään perus äbäläwäbäläänsä. harmi
09.11.2016
Winnipeg Jets, Patrik Laine - 3+1
POTUS, Donald Trump - 100-0 vs Hillary

Eino P. Keravalta

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 27 109
  • Liked: 12215
  • I ain't gonna work on Maggie's farm no more
Vs: Uusi opetussuunnitelma 2016
« Vastaus #22 : 15.11.2016, 13:53:49 »
Todennäköisesti on niin, että tämän uuden opetussuunnitelman aikana kehitysmaalaisilla on koulussa jonkin verran miellyttävämpää kun koulustakin tehdään yksi hiton mölyävä basaari, jossa eteenpäin ei pääse niinkään älyllään kuin sosiaalisella röyhkeydellä.

Eipä silti, tuskinpa ne viihtyvyydestään huolimatta sen enempää oppivat. Mutta suomalaisten oppiminen saadaan tukahdutettua entistäkin tehokkaammin.

Lyön vetoa, että Pisa-pisteet ovat vain putoamaan päin. Ja sitten taas ihmetellään.

Aluksi selitellään, että 'osa oppilaista on vielä henkisesti ikäänkuin vanhassa opetussuunnitelmassa ja niinollen he eivät saa aivan parastaan irti näissä muuttuneissa olosuhteissa, mutta kunhan koko oppilasaines on ensimmäisestä luokasta lähtien koulutettu tähän uuteen ajattelutapaan, voidaan odottaa parantuvia tuloksia.'

Mutta kun näin ei sitten vuosien päästä käykään, vaan tulokset ovat aina vain katastrofaalisempia, on aika keksiä uusia selityksiä sen sijaan, että myönnettäisiin mokatun niin maan perusteellisesti.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Pullervo

  • Global Moderator
  • Jäsen^^^
  • *****
  • Viestejä: 5 960
  • Liked: 21482
  • antikomintern
Vs: Uusi opetussuunnitelma 2016
« Vastaus #23 : 15.11.2016, 15:45:01 »
Nämä ihmiskokeet, joihin lapset nyt tullaan alistamaan jo ihan pienestä, ensin varhaiskasvatuksessa (0-6 v) ja sitten peruskoulussa (7-16 v), tulevat tuottamaan isolta osalta menetettyjä sukupolvia, pelkään pahoin. Eikä niitä vahinkoja pystytä jälkikäteen korjaamaan mitenkään, kun ensimmäisen kymmenen vuoden jälkeen peruskoulun jälkeiseen jatko-opiskeluikään tulevat ensimmäiset tämän myllyn läpi menneet ikäluokat. PISA-tulokset ovat tietysti vain yksi indikaattori, mutta kun nekin ovat Suomen osalta kaiketi jo laskussa, niin pitääkö tehdä tällainen korjausliike vapaaseen pudotukseen? Tämä koulu-uudistus yhdistettynä opettajien olemattomiin keinoihin järjestyksen pitoon luokassa ja häiriköiden subjektiiviseen oikeuteen terrorisoida muita on yhtä kuin joukkotuhoase.

Korjausliike tarvitaan, mutta suunnan pitäisi olla takaisin siihen perinteisempään, jolla nuo PISA- ja muut tulokset on saatu aikaan ja samalla opettajan kurinpitovaltuuksien palauttaminen. Nyt tehdään ihan väärä valinta oppilaiden viihtyvyyden hyväksi näiden tietojen ja taitojen kartuttamisen kustannuksella. Se pohja, jolle sitten kaikki muu opiskelu myöhemmin rakentuu, pitää olla vahva ja tarpeeksi yhtenäinen kaikilla. Vapaaehtoisesti voi oppilas ottaa kykyjen ja halujen mukaan enemmän opetusta, vaikkapa enemmän kieliä tai laajempia oppimääriä esim. matematiikassa, kuten aikaisemmin oli mahdollista tasokurssien vielä olemassa ollessa.

Linnanmäellä käydään luokkaretkellä kerran keväässä, eikä koulun tarvitse olla sirkus joka päivä. Tämä olisi sekä oppilaiden että opettajien parhaaksi, maan tulevaisuudesta nyt puhumattakaan. Lisäksi tietysti tiettyihin vähemmistöihin kuuluvien oppilaiden määrä per koululuokka pitää rajata niin alas, etteivät tuhoa kaikkien muiden mahdollisuuksia opiskella ja oppia. Tarvitaan myös erityisluokat takaisin erityistarpeisille. Aikaisemmin niitä kutsuttiin tarkkailuluokiksi.

Eino P. Keravalta

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 27 109
  • Liked: 12215
  • I ain't gonna work on Maggie's farm no more
Vs: Uusi opetussuunnitelma 2016
« Vastaus #24 : 15.11.2016, 16:01:52 »
Jänniä hetkiä tullaan kokemaan myös kun nämä uudet, iloiset tivolikoululaiset tulevat työelämään.

Monelle voi tulla paitsi yllätyksenä, myös suunnattomana pettymyksenä, että työelämä ei olekaan enää oman luovuuden ja perseilyn vapaa koekenttä ja että toisinkuin opettajan juttuja, työnantajan vaatimuksia ei enää voikaan kyseenalaistaa.

Siinä sitten luovuusperseilyyn tottunut tivolikoululainen saa jättää itseilmaisunsa sivuun istuessaan kahdeksan tuntia liukuhihnalla samalla, kun pomo huomauttaa liian useista vessakäynneistä tai käskee laittamaan älykännyn kiinni työpäivän ajaksi.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Vesa Heimo

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 3 037
  • Liked: 1618
  • Nussittuna nukkuisit sikeästi.
Vs: Uusi opetussuunnitelma 2016
« Vastaus #25 : 15.11.2016, 16:03:56 »

Ei peruskoulutason ohjelmoinnilla.

...
Tavallinen kansalainen ei tarvitse sellaista logiikkaa mihinkään.


Ohjelmointi on erikoisosaamista siinä missä mikä tahansa muukin erikoisosaaminen, kuten vaikkapa sähkötekniikka. Tällaista osaamista voi opetella peruskoulussakin perehtymistasolla...

Niin, peruskoulussa opetellaan perusteita mm. fysiikasta ja vaikkapa sähkötekniikasta jotka ovat niin alkeellisia että niillä ei työelämässä vielä pitkälti pötkitä. Silti niitä asioita opetellaan ja niistä opitaan perusteet siitä miten maailma toimii.

Nyt sitten opetellaan miten koodaamisen alkeet menevät, miten algoritmit rakennetaan ja miten niitä ketjutetaan jotta päästään haluttuun lopputulokseen. Eihän siihen satoja tunteja käytetä, vaan muutamia vuodessa osana mm. matematiikkaa.

Lainaus
Ohjelmointiin liittyy myös sellainen ikävä yksityiskohta, että se minkä opit nyt on vanhaa tietoa vuoden päästä. Itse asiassa, peruskoulussa ei edes voi opetella sellaista ohjelmointia, jota käytetään tosimaailmassa. Se on aivan liian monimutkaista, jotta sitä edes voisi harkita...

Jos on 90-luvulla opiskellut vaikkapa C++, Assemblya tai myöhemmin Javaa/HTML:aa, ovat ne taidot täysin valideja vieläkin ja noita ohjelmointikieliä hallitsemalla oppii uusiakin paljon nopeammin.

Peruskoulukoodauksessa rakennetaan koodia valmiiden algoritmien pohjalta joka nimenomaan opettaa sitä koneajattelumekanismia, sekä ennenkaikkea ajattelua ja ongelmanratkaisemista ylipäänsä. Ja sitä käytetään tosimaailmassa. Tosimaailmassakin voi joutua ohjelmoimaan niin että ketjutetaan algoritmeja ja arvoja uusiksi xyz-akseleilla ymmärtämättä höykäsen pöläysta siitä miten se algoritmi on syvällisesi koodattu.

Suurin osa tosielämän ohjelmointia on juuri tätä.

Lainaus
Tämän puitteissa ohjelmointiin panostaminen millään muulla tasolla kun pinnallinen perehtyminen on ajan ja rahan haaskausta....

Oikeastaan se on juuri kaikkea muuta.

Lainaus
En ihan oikeasti usko, että koulu voi opetella lapsille yhtään mitään tämän suhteen. Itse olen monet ATK-luokat istunut läpi elämäni aikana ja tyypillistä on, että opettaja tietää vähemmän kun oppilaat.

Niin, tässä lainauksessa oli kyse siitä että kun vain googletetaan valmista, niin sanoin että sellainen se maailma nyt on jolloin itse tiedon soveltaminen, tulkinta ja siivilöinti on tärkeämpää kun itse nippelit. Tällähän ei ole mitään tekemistä ATK-opettamisen kanssa, vaan netti/google/wikit ovat yksi jumalattoman kokoinen oppikirja jota pitää opetella käyttämään.

Ei se historian opettajasta yhtäkkiä tee oppilasta osaamattomampaa kun fyysisen kirjan sijaan käytettään digikirjaa.

Lisäys; ja toki se joskus 80-luvun lopulla/90 alussa oli niin että ATK opettajaksi laitettiin matemaatikko jolla ei välttämättä ollut edes omaa tietokonetta. Nykyään veikkaisin että harvassa ovat oppilaat joiden ATK-osaaminen oikeasti ylittää ATK-opettajan taidot muussa kun Counter Strikessä.
« Viimeksi muokattu: 15.11.2016, 16:09:44 kirjoittanut Vesa Heimo »

Kulttuurirealisti

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 5 528
  • Liked: 5189
Vs: Uusi opetussuunnitelma 2016
« Vastaus #26 : 15.11.2016, 16:07:06 »
...
Lapset käyttävät tietokoneita jo nyt varsin paljon. Käden taidot, ihan käsin kirjoittamisesta lähtien, ovat rapautumassa, puhumattakaan omasta ajattelukyvystä, kuten päässä laskemisesta. Koulutus näyttäisi siirtyvän  tekemisestä googlaamiseen.

Ohjelmoinnin osalta kyse on erikoistaito, jolla tavallinen kansalainen ei tee mitään.
...
Lainaus
Arvoperusta tähdentää oppilaan ainutlaatuisuutta ja oikeutta hyvään opetukseen. Perusopetus rakentuu elämän ja ihmisoikeuksien kunnioittamiselle sekä edistää hyvinvointia, demokratiaa ja aktiivista toimijuutta kansalaisyhteiskunnassa. Arvoperusta näkee kulttuurisen moninaisuuden rikkaudeksi ja painottaa kestävän elämäntavan välttämättömyyttä.

Tässä siis puhutaan jo poliittisesta aktivismista peruskoulutasolla. Lapsella ei kuitenkaan ole eväitä ottaa kantaa poliittisiin aatteisiin ja arvoihin, joten kyseessä on tosiasiassa indoktrinaatiosta liberaalisiin vasemmistoarvoihin. Tuttu kuvio Ruotsista.
...
Oma kokemukseni peruskoulusta oli, että inhosin ryhmätyötä. ...
Ryhmätyö on varmaan otettu uuteen opetussuunnitelmaan työelämän uusien muotisanojen "tiimityöskentely" ja "sosiaalisuus" myötä.

Minusta tämä ryhmätyön korostaminen on lähinnä haitaksi. ...

Omasta mielestä ohjelmoinnin perusteiden tuominen mukaan jo varhaisessa vaiheessa on hyvä juttu. Tulevaisuudessa ohjelmointiin kykenevät tulevat pärjäämään paremmin ja paremmin.

Perustaidot, kuten laskeminen ja ajattelu, pitäisi kuitenkin olla opetuksessa keskeisessä asemassa. ...Jos ajattelu on sitä ennenkään ollut.

"kulttuurinen moninaisuus" "kestävä elämäntapa". Joo, indoktrinaatiolta haiskahtaa.

Suuressa osassa yrityksiä tehdään töitä ryhmässä. Siihen kannattaa totutella jo pienestä. Eri asia on, että ryhmissä tehdään monesti tehottomasti ja hölmösti. Jos tekee koulussa jo ryhmätöitä, voi ehkä hokata miten ryhmissä kannattaisi toimia.
"Ovela tapa pitää ihmiset passiivisina ja kuuliaisina on rajoittaa tiukasti hyväksyttävien mielipiteiden kirjoa, mutta sallia hyvin vilkas keskustelu sen kirjon sisällä. … tämä antaa ihmisille tunteen, että ajattelu on vapaata.” - Chomsky

Emo

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 31 457
  • Liked: 21649
Vs: Uusi opetussuunnitelma 2016
« Vastaus #27 : 15.11.2016, 16:17:48 »
Jos on 90-luvulla opiskellut vaikkapa C++, Assemblya tai myöhemmin Javaa/HTML:aa, ovat ne taidot täysin valideja vieläkin ja noita ohjelmointikieliä hallitsemalla oppii uusiakin paljon nopeammin.

Eli toimii ihan sama logiikka kuin pakkoruotsinkin opiskelussa  :D

Mitä hullua sitä heti opiskelemaan suoraan sitä mitä tarvitsee myöhemmin, nyt kannattaa tahkota kaikkea turhaa, että sitten joskus myöhemmin voi sen turhuuden päälle helpommin oppia uutta ja tärkeää.

AcastusKolya

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 473
  • Liked: 1191
Vs: Uusi opetussuunnitelma 2016
« Vastaus #28 : 15.11.2016, 16:24:58 »
Kaikenlaisen digipaskan syöttäminen, ml. ohjelmointi, pitäisi tehdä kuolemantuomiolla rangaistavaksi rikokseksi.
Pesunkestävä militaristivaskisti.

guest8096

  • Vieras
Vs: Uusi opetussuunnitelma 2016
« Vastaus #29 : 15.11.2016, 16:29:50 »
Ennen ryhmätyötä opittiin, kun pihalla leikittiin lumisotaa.