Kirjoittaja Aihe: Uusi opetussuunnitelma 2016  (Luettu 43267 kertaa)

Eino P. Keravalta

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 27 069
  • Liked: 11907
  • I ain't gonna work on Maggie's farm no more
Vs: Uusi opetussuunnitelma 2016
« Vastaus #30 : 15.11.2016, 16:33:08 »
Kaikenlaisen digipaskan syöttäminen, ml. ohjelmointi, pitäisi tehdä kuolemantuomiolla rangaistavaksi rikokseksi.

Ohjelmointia voi ja pitää kernaasti opettaa kiinnostuneille ja taipumuksia omaaville, mutta on tarkoituksetonta yrittää syöttää samaa koko ikäluokalle.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Vesa Heimo

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 3 037
  • Liked: 1618
  • Nussittuna nukkuisit sikeästi.
Vs: Uusi opetussuunnitelma 2016
« Vastaus #31 : 15.11.2016, 23:31:45 »

Ohjelmointia voi ja pitää kernaasti opettaa kiinnostuneille ja taipumuksia omaaville, mutta on tarkoituksetonta yrittää syöttää samaa koko ikäluokalle.

Toistan kyllä itseäni, mutta algoritmiohjelmointi on lähinnä ongelmanratkaisuopettelua. Tuon sanominen tarkoituksettomaksi on lähellä sitä kun sanoisi geometrian opiskelua tarpeelliseksi vain niille joilla on avaruudellista hahmotuskykyä ja kiinnostusta sen kehittämiseen.

Sanoisin että tuo ohjelmoinnin vihaaminen liittyy lähinnä siihen että jotkut ihmiset eivät ymmärrä koko ohjelmoinnista yhtikäs mitään-> huutavat kurkku suorana että turhaa.

Impi Waara

  • Global Moderator
  • Jäsen^^^
  • *****
  • Viestejä: 6 381
  • Liked: 7906
Vs: Uusi opetussuunnitelma 2016
« Vastaus #32 : 16.11.2016, 00:11:37 »
Lainaus:
"Ihan rehellisesti; kuinka moni aikuinen nykyään kirjoittaa käsin mitään mikä menee yli A4 arkin merkkimäärän 12 fontilla?"

o/ Minä, vuodesta toiseen päivittäin. Hallitsen myös ns. vanhoja käsialoja. Systeemi, joka toimii, vaikka kone hajoaa tai sähköt pätkii.

Lapsilla käsialojen opettelu kehittää hienomotorisia taitoja.
10.6.2017   Nyt voi olla läpeensä tyytyväinen. Homma hoidettu tyylillä!

Emo

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 31 438
  • Liked: 21520
Vs: Uusi opetussuunnitelma 2016
« Vastaus #33 : 16.11.2016, 00:15:29 »
Lainaus:
"Ihan rehellisesti; kuinka moni aikuinen nykyään kirjoittaa käsin mitään mikä menee yli A4 arkin merkkimäärän 12 fontilla?"

o/ Minä, vuodesta toiseen päivittäin. Hallitsen myös ns. vanhoja käsialoja. Systeemi, joka toimii, vaikka kone hajoaa tai sähköt pätkii.

Lapsilla käsialojen opettelu kehittää hienomotorisia taitoja.

Minä kirjoitan myös, en tosin päivittäin. Rakastan käsialakirjoitusta :-*
Ihmisiä ollaan opettamassa vihanneksiksi, kaikki pysähtyy jos kone lakkaa toimimasta. No onhan se luonnonvalintaa tämäkin, koneenjatkeet eivät tule olemaan vahvoilla tässä eloonjäämiskisassa.

Impi Waara

  • Global Moderator
  • Jäsen^^^
  • *****
  • Viestejä: 6 381
  • Liked: 7906
Vs: Uusi opetussuunnitelma 2016
« Vastaus #34 : 16.11.2016, 00:22:21 »
Käsinkirjoitettuja muistiinpanoja ei yksinkertaisesti voita mikään. Lisäksi se on nopeaa ja tulostuu sillä siunaamalla, kun tekstiä syntyy. Miksi helposta asioista pitää väkisin tehdä vaikeita?

Käsinkirjoitustaito tulevaisuudessa tulee nousemaan arvoon arvaamattomaan, kun valtaosa saa tekstiä aikaiseksi vain koneella ja siitäkin puolet uuskuvakieltä.
10.6.2017   Nyt voi olla läpeensä tyytyväinen. Homma hoidettu tyylillä!

Emo

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 31 438
  • Liked: 21520
Vs: Uusi opetussuunnitelma 2016
« Vastaus #35 : 16.11.2016, 00:26:05 »
^ Vielä kun saamme liikenteeseen itseajavat autot, niin ei haittaa mitään vaikka koko kansa olisi alzheimerpotilaita. Ei ihmisessä tarvitse toimia kuin nielemisrefleksi ja persreijän sulkijalihakset. Muu voidaan hoitaa tietokoneilla.

Manitpois

  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 44
  • Liked: 63
Vs: Uusi opetussuunnitelma 2016
« Vastaus #36 : 16.11.2016, 00:30:05 »
Itse oltuani peruskoulussa kouluumme perustettiin tämmöinen tietokoneluokka(huone siis). Näitä ATK -tunteja, joiden tarkoituksena oli opetella yksinkertaisimpia tietokoneohjelmia, sitten odoteltiin kuin kuutanousevaa. Ei niitä odoteltu siksi että pääsee oppimaan uutta, vaan siksi että pääsee pelailemaan ja surffailemaan pornosivuilla. Tietokoneohjelmien käyttö oli opeteltu kotona ennen näitä tunteja. Koodaaminen nyt on varmasti eri asia, mutta tämmöinen hauska muisto tuli tästä keskustelusta mieleen. Yhtä sirkustahan nuo tunnit olivat.

skyuu

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 701
  • Liked: 1507
Vs: Uusi opetussuunnitelma 2016
« Vastaus #37 : 16.11.2016, 00:30:34 »
Epäselväksi jäi vielä miten todellista osaamista mitataan ja seurataan tässä sirkuksessa.

Lisäksi toki vielä tabletteja kehiin niin ipanat ei 15-vuotiaina osaa laskea, lukea eikä käyttää tietokonetta.

Suomi nousuun.

Jos mulla olisi lapsia, miettisin kyllä kahdesti annanko heidät koe-eläimiksi.

Noista tableteista sen verran että niillä on ne jo. Serkku aloitti syksyllä 1. luokan ja siellä jaettiin tabletit käteen. (Siis sähköiset... ei diapamia tai muuta kliffaa.)

Impi Waara

  • Global Moderator
  • Jäsen^^^
  • *****
  • Viestejä: 6 381
  • Liked: 7906
Vs: Uusi opetussuunnitelma 2016
« Vastaus #38 : 16.11.2016, 00:49:20 »
^ Vielä kun saamme liikenteeseen itseajavat autot, niin ei haittaa mitään vaikka koko kansa olisi alzheimerpotilaita. Ei ihmisessä tarvitse toimia kuin nielemisrefleksi ja persreijän sulkijalihakset. Muu voidaan hoitaa tietokoneilla.

No, nätti visio, mutta taidetaan ennen sen toteutumista olla takaisin ajalla ennen tulen keksimistä, kun jäljellä ei ole pennin jeniä ja heinäsirkkaparvet ovat poistuessaan vieneet kaiken, mikä irti lähtee.
10.6.2017   Nyt voi olla läpeensä tyytyväinen. Homma hoidettu tyylillä!

Vaniljaihminen

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 6 253
  • Liked: 6171
  • Jokaisen pravdan ensimmäinen uhri on totuus
Vs: Uusi opetussuunnitelma 2016
« Vastaus #39 : 16.11.2016, 16:17:41 »
Minä tykkään kuunnella opettajaa ja viisastua. En minä halua hanuriani nostaa jonkun sellaisen asian takia, jos joku voisi vaan kertoakin suoraan. Joskus tiedon etsiminen ja vertailu on hyvä asia, mutta arkipäiväisyydet mieluummin kompaktina kokonaisesityksenä kuin jonain "jännittävänä" seikkailuna.

Tylsyys kunniaan!

Hymyily ja kaikenlaiset tekopirteät "piristysruiskeet" tunneilta pois, ja mieluummin koko kulttuuristakin. Mieluummin katson opettajan penkillä brezhnevinnäköistä murahtelijaa kuin jotain kaikesta banaalistakin kiihottuvaa kikkelssonia.
"Ei näytä olevan yhtään hyvää syytä miksi läpeensä tieteeseen perustuvan diktatuurin tarvitsisi kaatua. "
-Aldous Huxley, Brave New World Revisited.

hattiwatti

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 8 876
  • Liked: 6105
Vs: Uusi opetussuunnitelma 2016
« Vastaus #40 : 16.11.2016, 16:35:52 »
https://octavius1.wordpress.com/2011/01/13/rauno-jarnila-elamaa-kiven-alla/

Lainaus
Viime päivinä yksi kuumimmista puheenaiheista on ollut koulujen muuttuminen.

Näiltä alueilta, joilla on tavanomaista enemmän maahanmuuttajia, niin sieltä syntyperäiset suomalaiset lähtevät hakemaan lapsilleen koulua muilta alueilta. Tämä on ongelma, jota kukaan ei ole vielä oikein selvästi tunnustanut, mutta hyvin perustein voidaan epäillä, että tätä tapahtuu jo, kertoo Helsingin opetustoimen johtaja Rauno Jarnila.

En tiedä minkä kiven alla Rauno Jarnila ja kaikki toimittajat ovat viimeiset kymmenen vuotta asuneet, jos ilmiö ei ole aiemmin tullut vastaan. Vaikkapa nuoren lapsiperheen asunnon valinnassa alueen ja koulun monikulttuurisuus lienee jo kaikista tärkein kriteeri. Kuka vanhempi vihaisi lastaan niin paljon, että haluaisi hänen menevän monikulttuuriseen äläwäbälä-kouluun?

Viimeksi tänään julkaistiin Ruotsin paskalähiöistä tutkimus, jonka mukaan puolet äläwäbäläperuskoulujen suorittaneista ovat luku-, lasku- ja kirjoitustaidottomia. Kaikesta huolimatta monikulttuurin suureen onneen uskova Jarnila on tyhmyytensä lisäksi myös pohjattoman naiivi:

Kaiken kaikkiaan toivoisin kyllä kaikilta vähän myönteisempää suhtautumista erilaisuuteen, lähtökohdan pitäisi olla kaikessa vähän humanistisempi, aina ei oikein tiedetä mistä puhutaan.

Jarnila tulee määritelleeksi samalla filosofian peruskäsitteitä uudelleen. Lapsensa vihaaminen onkin siis humanismia. Ok.

Ilmiöllä on kiistämättä koomisetkin puolensa. Kaverini asuu Vuosaaressa ja hänellä on viisivuotias poika, perheen ainoa lapsi ja silmäterä. Omakotitalon myynti ei tunnesyistä ole agendalla, koska se on perintöomaisuutta ja juuriaan ei moni halua katkoa. Lapsen molemmat vanhemmat eivät missään tapauksessa tule lastaan paikalliseen kouluun laittamaan. Vaikka aikaa on kaksi vuotta, on perheen isällä jo selkeä suunnitelma.

Perheeseen hankitaan kolmas auto ja au pair -tyyppisellä sopimuksella oleva kodinhoitaja, jonka tehtäviin tulee kuulumaan myös pojan koulukyyditys. Suurin kynnys kodinhoitajan löytymiseen on kansainvälisestä ajokortista, viimeksi lupaavin tarjonta oli kuulemma Filippiinien suunnalla. Toinen vaihtoehto on värvätä tehtävään majoitusta vastaan suomalainen opiskelijatyttö.

Koko kyseinen kuvio avartaa myös minun maailmankuvaani. En nimittäin ole koskaan aiemmin tuntenut ketään seitsemänvuotiasta, jolla on oma autonkuljettaja.

Supernuiva

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 5 444
  • Liked: 5276
Vs: Uusi opetussuunnitelma 2016
« Vastaus #41 : 16.11.2016, 16:40:45 »
Ei ihmisessä tarvitse toimia kuin nielemisrefleksi ja persreijän sulkijalihakset.

Nielemisrefleksin tarpeellisuuden voi kaiketi ohittaa letkuruokinnalla? Mihin sulkijalihaksiakaan tarvitaan vaipan keksimisen jälkeen?

Ei ihmisessä tarvitse toimia kuin sydän, jonka voi laittaa toimimaan koneen välityksellä. Aivojen toiminta voi kuitenkin olla plussaa - kuten foto 80-luvun teinikirjeenvaihdossa, mutta ei välttämätöntä.

Eino P. Keravalta

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 27 069
  • Liked: 11907
  • I ain't gonna work on Maggie's farm no more
Vs: Uusi opetussuunnitelma 2016
« Vastaus #42 : 19.11.2016, 13:12:07 »
http://www.hs.fi/mielipide/a1479444640739

Jälleen synkkää viestiä koulumaailmasta, ohessa katkelmia, loput linkistä:

Lainaus
Tyttäreni koulu pyörii häiriköiden ehdoilla – kohta luokassa on yli 20 häiriintynyttä lasta

Lainaus
Oma tyttäreni käy suuren koulun kolmatta luokkaa. Luokassa on yli 20 oppilasta, joista yhdellä on hyvin vakavia ja kahdella hieman lievempiä käytöshäiriöitä. Tämä kolmikko tekee koulupäivistä täyttä helvettiä sekä opettajalle että muille oppilaille. Minkäänlaista opetusta lapsemme eivät ole saaneet koko syksynä, koska opettajan kaikki aika menee näiden häiriköiden paimentamiseen.

Lainaus
Luokassa huudetaan, kiroillaan, maataan ja kontataan lattioilla, revitään kirjoja ja vihkoja, leikellään saksilla vaatteita, rikotaan toisten tavaroita. Jonkinasteista väkivaltaa tapahtuu lähes päivittäin.

Lainaus
Koko syksyn olemme yrittäneet saattaa näitä asioita koulun johdon tietoon ja vaatineet luokkaan työrauhaa, mutta laihoin tuloksin.

Lainaus
Häiriköillä on oikeus koulunkäyntiin, mutta kenen kustannuksella? Mitä oikeuksia on muilla lapsilla, jotka haluaisivat keskittyä tehtäviinsä, kuunnella opettajaa ja opiskella uusia asioita?

Lainaus
Joka aamu vien pelonsekaisin tuntein tyttäreni kouluun ja toivon, etteivät potkut, iskut ja raivon vallassa heitetty pulpetti ainakaan tänään satuttaisi lastani. Kaksi kertaa näin on jo käynyt.

( Nimim. 'Uupuneen lapsen äiti' )

Tämä tilanne ei tietenkään ole uuden opetussuunnitelman vika, vaan kasvava ongelma on ollut tiedossa jo monet vuodet. Mielestäni uuden opetussuunnitelman laadinnassa tehtiin virhe, koska tähän vakavaan ja lastemme oikeuksia polkevaan ongelmaan ei puututtu.

Olen sitä mieltä, että häiriökäyttäytyvien lasten paikka ei ole tavallisten oppilaiden joukossa kylvämässä pelkoa ja epätoivoa, aiheuttamassa mustelmia ja vaaratilanteita.

Meidän on joko tuotava vartijat jokaiseen koululuokkaan tai mitä itse kannatan, palattava ainakin 1970-luvulla vallinneeseen käytäntöön perustaa ongelmaoppilaille erityisiä tarkkailuluokkia, joissa ongelmista kärsivät lapset saavat erityisopetusta ja joissa on tavallista ankarampi kuri, sillä sitä nämä lapset tarvitsevat.

Näin tavalliset oppilaat saavat mahdollisuuden oppimiseen siinä, missä ongelmista kärsivätkin saavat paremmin apua ongelmiinsa. Kaikki voittavat.

Valitettavasti nykyinen kulttuurimarksilainen yhteiskunnan suuntaus lähtee siitä, että me olemme kaikki samanlaisia ja kaikille pitää tarjota tasapäistäen juuri samaa erilaisuudestamme ja lähtökohdistamme huolimatta. Se ei toimi. Kaiken lisäksi naiivit kulttuurimarksilaiset kuvittelevat, että häiriölapsi tulisi jotenkin taianomaisesti normaaliksi kun hänet sijoitetaan normaalien lasten luokkaan. Näinhän ei tietenkään käy, vaan häiriöoppilas murentaa koko luokan oppimisrauhan ja lopulta saa koko luokan oppimaan heikosti ja kenties syrjäytymään.

Mielipidekirjoituksen uupunut äiti on neuvoton, koska koulun johtokaan ei ole puuttunut asiaan. Mutta mitä hekään voisivat tehdä muuta kuin lässyttää kun työkalut on viety?

Pitäisikö tavallisten lasten vanhempien julistaa koululakko joukolla? Että kouluun ei mentäisi, ennenkuin asia on kertakaikkisesti ratkaistu. Eihän tämä näinkään saa jatkua.

Poliitikkojen ja päättäjien on herättävä, opettajat eivät tätä voi ratkaista ilman koulumaailman rakenteellisia ja asenteellisia muutoksia.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Vesa Heimo

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 3 037
  • Liked: 1618
  • Nussittuna nukkuisit sikeästi.
Vs: Uusi opetussuunnitelma 2016
« Vastaus #43 : 19.11.2016, 13:17:49 »

Mielipidekirjoituksen uupunut äiti on neuvoton, koska koulun johtokaan ei ole puuttunut asiaan. Mutta mitä hekään voisivat tehdä muuta kuin lässyttää kun työkalut on viety?


Poliitikkojen ja päättäjien on herättävä, opettajat eivät tätä voi ratkaista ilman koulumaailman rakenteellisia ja asenteellisia muutoksia.

Rahastahan se vaan on kiinni, kyllä erityisluokkia on, mutta aivan liian vähän joten sinne ei pistetä kun ne kaikkein pahimmat tapaukset. Lisäksi sairaalakouluja tms. ei ole läheskään tarpeeksi ja kyse ei ole mistään "kulttuurimarxilaisesta ideologiasta", vaan siitä että erityisluokat, sairaalaluokat jne. maksavat paljon.

Ei rehtorit/opettajat halua niitä sairaita oppilaita sinne normiluokkiin työtään pilaamaan, mutta kuntien päättäjät kun laskevat mitä mikäkin maksaa, niin noissa asioissa säästetään.

Eino P. Keravalta

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 27 069
  • Liked: 11907
  • I ain't gonna work on Maggie's farm no more
Vs: Uusi opetussuunnitelma 2016
« Vastaus #44 : 19.11.2016, 13:37:21 »
Jos kyse on säästämisestä, se on varsin outoa säästämistä.

Ensinnäkin siksi, että erityisluokat eivät aina ja välttämättä vaadi mitään uusia koulurakennuksia tai tiloja, koska erityisoppilaaksi nimeäminen ei lisää oppilasmateriaalia yhdelläkään hengellä. Lisäksi kouluissa on jo erityisopettajia ja kouluavustajia. Sen sijaan, että nämä pyörivät luokassa avustamassa häiriköiviä erityislapsia, he voisivat mennä omaan luokkahuoneeseen niiden häiriköiden kanssa. Näin kaikki saisivat rauhan. Lisäksi opettajien kalliiksitulevat ja pitkät sairauslomatkin vähenisivät.

Toisekseen tämä on outoa säästämistä sikäli, että kun estämme tavallisia lapsia oppimasta, he saattavat syrjäytyä tai alisuoriutua paitsi koulussa, myös elämässään muutenkin. Siitä tulee yhteiskunnalle kova lasku - varsinkin, jos tavallisten oppilaiden psyyke on rikottu monivuotisella kouluhelvetillä.

Rajoja tarvitaan taas kerran: kaikkien sekoittaminen samaan tilaan ei toimi.

PS: Vaikka Hesarin jutuista sitä ei suoraan näekään, saattaa näillä koululevottomuuksillakin olla vahvasti monikulttuurinen juuri, vaikka toki kantaväestössäkin on omat häirikkönsä.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Pullervo

  • Global Moderator
  • Jäsen^^^
  • *****
  • Viestejä: 5 913
  • Liked: 21243
  • antikomintern
Vs: Uusi opetussuunnitelma 2016
« Vastaus #45 : 19.11.2016, 16:22:57 »
Vaikuttaa olevan aivan yhdenmukaista kaiken muun "vähemmistön oikeudet menevät enemmistön oikeuksien edelle" -ajattelun kanssa. Häiriköt ovat vähemmistö, jota ymmärretään. Jos häirikkö vielä kuuluu muutenkin vähemmistöön, niin sitäkin enemmän löytyy ymmärrystä. Ratkaisu on tosiaan ottaa erityisluokat käyttöön, johon nuo häiriköt siirretään, ensin määräajaksi ja häirinnän jatkuessa pysyvästi. Häiriköivä oppilas pitää pystyä poistamaan luokasta välittömästi, jos sanallinen käskytys ei toimi. Ei siihen voi tarvita poliisipartiota, joka tulee kun kerkeää, vaan opettajan/opettajien ja vahtimestarin pitää riittää. Ja riittääkin, kun oikeudellinen pohja tuolle tehdään vahvaksi. Laitetaan häirikkö pehmustettuun huoneeseen vahtimestarin valvonnan alle odottamaan vanhempaansa hakemaan lapsensa kotiin siltä päivää. Ja samassa yhteydessä vakava keskustelu siitä, mitä oli tapahtunut ja mihin se jatkossa johtaa oppilaan kohdalla eli erityisluokkaan siirtämiseen.

Pian ollaan joka tapauksessa tilanteessa, että siellä koulussa pitää ovet olla lukossa, oppilailla ja henkilökunnalla näkyvillä id-kortti ja vahtimestarin lisäksi vartija(t) turvaamassa toimintaa. Näin ainakin kaikkein "monikulttuurisimmilla" alueilla. Enemmistön opiskeluun tuo ei vaikuta kuin myönteisesti. Lasten ja nuorten sekä fyysinen turvallisuus että oikeus saada opetusta pitää turvata. Häiriköiden oikeus saada opetusta toteutuu sitten muualla kuin normaaliluokissa.

Mr.Reese

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 6 842
  • Liked: 10026
  • Anyone?
Vs: Uusi opetussuunnitelma 2016
« Vastaus #46 : 19.11.2016, 16:27:01 »
Mutku se on rasismia, jos tarkkis ois enimmäkseen muhiksia ja kuukereita.  :'(
"Heille kun sanoo disko disko, niin he ovat silleen, että mennään.” - Tiia Nohynek

"Yleensä vauvat ja mummot on parhaita mielenosoittajia, koska luovat kuin itsestään turvallista tilaa." - Marjaana Toiviainen

Eino P. Keravalta

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 27 069
  • Liked: 11907
  • I ain't gonna work on Maggie's farm no more
Vs: Uusi opetussuunnitelma 2016
« Vastaus #47 : 19.11.2016, 16:34:00 »
Mutku se on rasismia, jos tarkkis ois enimmäkseen muhiksia ja kuukereita.  :'(

Varmasti keskustelun aiheeksi nousevat rasismiepäilyt, kun tarkkailuluokan lapsukaiset ovatkin niitä paremman kulttuurin ja paremman nahanvärin omaavia. Mutta rasismisyytökset voidaan välttää tuomalla tallentavat videokamerat luokkiin.

Epäilin jo avausviestissä, että eräs uuden opetussuunnitelman tarkoituksista on ollut se, että normaaliin hillittyyn ja kurinalaiseen opiskeluun verrattain kyvyttömät kulttuurit kokisivat suurempaa viihtyvyyttä uudessa tivolikoulussa, jossa ollaan vähemmän muodollisia, luodaan ja 'irrotellaan'.

Mutta ainakin tuo Hesarissa kirjoittanut nimimerkki 'Uupuneen lapsen äiti' kertoo, että ne villimmät oppilaat ovat edelleen yhtä välinpitämättömiä opetuksen suhteen kuin ennenkin ja että häiriöt ovat vakavaa, muiden oppimisen estävää luokkaa.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

yks vaan

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 813
  • Liked: 1050
Vs: Uusi opetussuunnitelma 2016
« Vastaus #48 : 19.11.2016, 16:36:08 »
Tosiaan, kuulemma luokassa voi olla kolmekin aikuista yhtä aikaa. Jos luokkia on vaikka 5, määrähän on ihan valtava.

Meillä oli 1 erityisopettaja 300 oppilaan koulussa omassa luokassaan ja homma toimi hyvin. Tyyppi opetti siis kaikkia aineita, eikä tarkoituskaan ollut kuin opettaa edes perusteet näille sankareille, kunhan eivät häiritse muita.
Kuka syrjisi minua?

Tabula Rasa

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 22 963
  • Liked: 13631
  • Kuka jos en minä
Vs: Uusi opetussuunnitelma 2016
« Vastaus #49 : 19.11.2016, 16:45:24 »
Nuo kamerat luokkiin voisivat auttaa myös näissä eihänmeidänherranterttujustiinamikkopellervotuollaista-tilanteessa todisteena.
Hedelmistään puu tunnetaan.

Käytätkö youtubea? Voit auttaa kansallismielisiä kaatamaan mobiilistriimauseston alle 1000 tilaajan kanavilta, tilaamalla nämä kanavat: https://striimiinfo.blogspot.com/2019/04/tarvii-tuhat-tilaajaa.html

Eino P. Keravalta

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 27 069
  • Liked: 11907
  • I ain't gonna work on Maggie's farm no more
Vs: Uusi opetussuunnitelma 2016
« Vastaus #50 : 19.11.2016, 16:53:02 »
Yksi ongelma tulee myös olemaan seuraava:

Kun vanhankin opetussuunnitelman aikaan koulut olivat erittäin nihkeitä myöntämään ongelmia varsinkaan monikulttuuriin liittyen, niitä ei nyt kyllä tunnusteta kirveelläkään, kun meillä kerran on taidokkaasti ja parhaiden voimien toimesta laadittu uusi opetussuunnitelma, johon on pyritty sisäänrakentamaan piirteitä, jotka helpottavat kehitysmaalaisten sopeutumista ja olemista kouluissa: ei voi kuvitella, että uusi suunnitelma todettaisiin ja myönnettäisiin sudeksi heti kättelyssä, että perseily vain paheneekin kaiken kaaoksen keskellä eikä kukaan opi mitään.

Jollei muu auta, näen tässä vain kaksi ratkaisua: joko oppilaiden vanhemmat julistavat laajassa mittakaavassa koululakon ja kieltävät lapsiaan menemästä kouluun tai sitten opettajat julistavat koululakon jollei muuten, niin hakemalla jokainen kaksi kuukautta sairaslomaa psyykkisen stressin vuoksi.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Marokon Kauhu

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 225
  • Liked: 335
Vs: Uusi opetussuunnitelma 2016
« Vastaus #51 : 19.11.2016, 18:15:44 »
Peruskoulun uusi opetussuunnitelma on otettu käyttöön.

Se on tietysti rakkaiden asiantuntijoidemme hehkuttama, koska se jälleen murentaa niitä raja-aitoja, joita yhteiskunnassamme on ollut, sillä oppilas ei enää istukaan pulpetissaan kuuntelemassa auktoriteettina esiintyvää opettajaa, vaan oppilaasta itsestään on nyt tehty aktiivinen toimija, tiedon hankkija ja kyseenalaistaja, joka Ylen sanoja lainatakseni 'ottaa itse selvää asioista'.

Ja minulla on epäilys, että uutta opetussuunnitelmaa luotaessa otettiin monikultturismin vaatimukset hyvinkin huomioon.


Mitä mieltä ollaan?

Haisee pahasti USA:n uudelle "Common Corelle", jossa ei koko ikäpolvelle ole tarkoituskaan opettaa hyviä perustaitoja (kuten Suomen peruskoulussa), vaan raakata fiksuimmat hyvissä ajoin erikseen ja loput sitten työttömäksi tai minimipalkkahommiin joissa ei kertotaulua ja Oxford Englishiä tarvitse.
#NWO/mocu/euro-us-sosialismi
Mokutuksessa, suvaitsevaisuudessa ja kulttuurimarxismissa mikään ei ole niin hullua, etteikö huomenna keksittäisi jotain vielä järjettömämpää.

guest11919

  • Vieras
Vs: Uusi opetussuunnitelma 2016
« Vastaus #52 : 19.11.2016, 19:11:41 »
kyse ei ole mistään "kulttuurimarxilaisesta ideologiasta", vaan siitä että erityisluokat, sairaalaluokat jne. maksavat paljon.

Ei rehtorit/opettajat halua niitä sairaita oppilaita sinne normiluokkiin työtään pilaamaan, mutta kuntien päättäjät kun laskevat mitä mikäkin maksaa, niin noissa asioissa säästetään.

Olisi hyvä kommentoida tietävän oloisena vain, jos asiasta jotain tietääkin, eikä arvauksen/ideologian varassa heitellä.

Erityisluokkien lopettaminen perustuu nimenomaan ideologiaan. "Inkluusiosta" puhuttiin erityisesti vuosituhannen taitteessa. Silloin sanottiin, että jokainen erityisoppilas saa luokkaan korvamerkityn avustajan, jos inkluusioon suostutaan.

Arvatkaa, onko niitä avustajia näkynyt? Muistan monen silloin ennustaneen etukäteen, että mitään avustajia ei tulla saamaan. Siinä kasvatusideologit löivät kättä rahaa ajattelevien kuntapäättäjien kanssa, aivan samoin kuin mokutusideologit nykyisin.

Vesa Heimo

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 3 037
  • Liked: 1618
  • Nussittuna nukkuisit sikeästi.
Vs: Uusi opetussuunnitelma 2016
« Vastaus #53 : 19.11.2016, 20:24:49 »
kyse ei ole mistään "kulttuurimarxilaisesta ideologiasta", vaan siitä että erityisluokat, sairaalaluokat jne. maksavat paljon.

Ei rehtorit/opettajat halua niitä sairaita oppilaita sinne normiluokkiin työtään pilaamaan, mutta kuntien päättäjät kun laskevat mitä mikäkin maksaa, niin noissa asioissa säästetään.

Olisi hyvä kommentoida tietävän oloisena vain, jos asiasta jotain tietääkin, eikä arvauksen/ideologian varassa heitellä.

Erityisluokkien lopettaminen perustuu nimenomaan ideologiaan. "Inkluusiosta" puhuttiin erityisesti vuosituhannen taitteessa. Silloin sanottiin, että jokainen erityisoppilas saa luokkaan korvamerkityn avustajan, jos inkluusioon suostutaan.

Arvatkaa, onko niitä avustajia näkynyt? Muistan monen silloin ennustaneen etukäteen, että mitään avustajia ei tulla saamaan. Siinä kasvatusideologit löivät kättä rahaa ajattelevien kuntapäättäjien kanssa, aivan samoin kuin mokutusideologit nykyisin.

No enkös oikeastaan noin sanonut? Ei ne opettajat ja rehtorit sinne häiriköitä tai muutenkaan oppimisvalmiuksiltaan vajaita halua, mutta inkluusiomalli perustui siihen että avustajia(resursseja on) ja että silloin homma toimii. Avustajia ei ole ja erityisluokkiakaan ei perusteta.

Jos luokassa on pätevä avustaja(eikä mitään mielenterveyskuntoutuja lähihoitajia), niin voihan tuo toimiakkin paitsi ammattihäiriköiden kanssa. Joille pitäisi inkluusiomallissakin resursoida "säilytyspaikka". Inkluusio käsittääkseni tarkoitti nimenomaan hitaampien tai lievästi vammaisten oppilaiden mukaanottamista yleisopetukseen- avustajan kanssa.

Mutta ongelma on se että tähän ei rahaa ollut- eikä ole ollut erityisluokkiin eikä sairaalakoulupaikkoihinkaan.

Eino P. Keravalta

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 27 069
  • Liked: 11907
  • I ain't gonna work on Maggie's farm no more
Vs: Uusi opetussuunnitelma 2016
« Vastaus #54 : 19.11.2016, 20:29:16 »
Kävikö nyt sitten niin, että inkluusio johtikin ekskluusioon - että kaikenmoisen oppilasaineksen sekoittaminen sulkee pois oppimisen mahdollisuuden?
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Vesa Heimo

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 3 037
  • Liked: 1618
  • Nussittuna nukkuisit sikeästi.
Vs: Uusi opetussuunnitelma 2016
« Vastaus #55 : 19.11.2016, 21:16:40 »
Kävikö nyt sitten niin, että inkluusio johtikin ekskluusioon - että kaikenmoisen oppilasaineksen sekoittaminen sulkee pois oppimisen mahdollisuuden?

Ei, vaan resursoinnin puute.

Se on ihan sama mikä sote-uudistus tehdään, mutta jos ei ole rahaa hoitoihin, lääkäreihin ja hoitajiin niin hoitoa ei ole. Sama pätee peruskouluun.

Jos luokassa on sairaita lapsia, niin ei siihen auta muu kuin avustajat/erityisluokat. Jos avustajiin ja erityisluokkiin ei ole rahaa niin sitten kärsii kaikki. Ihan sama mikä se OPS on.

Ja 90-95% syyllisiä lasten huonoon käytökseen ovat lasten vanhemmat.

guest11919

  • Vieras
Vs: Uusi opetussuunnitelma 2016
« Vastaus #56 : 19.11.2016, 22:00:56 »
Alusta pitäen oli nähtävissä, että inkluusioon mentiin säästöt mielessä. Se ei silti poista sitä tosiasiaa, että ko. ideologia perustui kulttuurimarxilaiseen mädätykseen. Kulttuurimarxismi pyrkii poistamaan sellaiset ajatukset, että kellään olisi mitään vastuuta mistään, kaikkein vähiten omasta toiminnastaan. Syy on aina yhteiskunnan.

Vesa Heimo

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 3 037
  • Liked: 1618
  • Nussittuna nukkuisit sikeästi.
Vs: Uusi opetussuunnitelma 2016
« Vastaus #57 : 19.11.2016, 22:05:09 »
Alusta pitäen oli nähtävissä, että inkluusioon mentiin säästöt mielessä...Syy on aina yhteiskunnan.

Niin, eli säästöt oli mielessä. Ja kuten totesin, vanhempien pitäisi kasvattaa lapsensa eikä syyttää yhteiskuntaa/opettajia/poliisia/kulttuurimarksismia tms.

Kulttuurimarksismihan on se uusi "syy kaikkeen" sellaisten mielestä joissa peilikuvassa ei koskaan ole mitään vikaa.

guest11919

  • Vieras
Vs: Uusi opetussuunnitelma 2016
« Vastaus #58 : 19.11.2016, 22:12:17 »
Lapset viettävät koulussa huomattavan ajan elämästään. Koti ja koulu kasvattavat yhteistyössä, tai näin pitäisi olla. Koululta on viety välineet, joten aiempaa suurempi osa kasvatuksesta on nyt vanhemmilla. Opettaja voi vain merkitä Wilmaan käytöshäiriöt ja toivoa, että merkinnöistä on kotona seuraamuksia. Toisinaan seuraamuksia tulee vain opettajalle, kun Kukka-Petterinsä puolesta raivostuneet vanhemmat soittelevat koululle.

Vesa Heimo

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 3 037
  • Liked: 1618
  • Nussittuna nukkuisit sikeästi.
Vs: Uusi opetussuunnitelma 2016
« Vastaus #59 : 19.11.2016, 22:18:12 »
Lapset viettävät koulussa huomattavan ajan elämästään. Koti ja koulu kasvattavat yhteistyössä, tai näin pitäisi olla. Koululta on viety välineet, joten aiempaa suurempi osa kasvatuksesta on nyt vanhemmilla. Opettaja voi vain merkitä Wilmaan käytöshäiriöt ja toivoa, että merkinnöistä on kotona seuraamuksia. Toisinaan seuraamuksia tulee vain opettajalle, kun Kukka-Petterinsä puolesta raivostuneet vanhemmat soittelevat koululle.

Niin, eli lisää vastuuta ja velvoitteita vanhemmille. Tässä kait sitten olemme samaa mieltä? Vanhemmanhan ei tarvitse nykyisin korvaansa lotkauttaa vaikka Jani-Petteri päivittäin hakkaisi luokkakavereita kun nykylainsäädännössä koulun on pakko se sinne luokkaan ottaa.

Mielestäni uusi ops nimenomaan ottaa huomioon ne lahjakkaammat oppilaat paljon paremmin kuin ennen, mutta toisaalta koululaki ei anna koululle välineitä hoitaa niitä kusipäiden kasvattamia pikkuterroristeja jotka pilaavat lahjakkaiden oppimisen.

Lisäys; Olen ennenkin tainnut sanoa että minä olin 80-luvulla suurkoulussa sellaisella luokalla että ihme miten opettajat selvisivät järjissään. Ja "rikastumisaste" oli tasan nolla. Uusi ilmiö häiriköinti ei ole, kuten ei koulukiusaaminenkaan, mutta nykyisin vanhemmat kyseenalaistavat hyvin paljon herkemmin sen koululta tulevan viestin. Minä katson vanhempiin, opettajat ovat kautta linjan päteviä ja osaavia (pätevämpiä kun 80 luvulla)niillä keinoilla mitä heillä on. Mutta tosiaan ei sille mitään voi jos vanhemmat eivät tee osaansa.

Jatkampa vieläkin; Tuttu kun on opettaja niin sanoi että koulussa on runsaasti oppilaita jotka ihan tasan joka tunti alkavat pelaamaan älypuhelimella. Puhelimen saa kovan vääntämisen ja haistattelun kera talteen, mutta se on oppilaalle lain mukaan pakko antaa takaisin. Vanhemmille on ehdotettu että ottaisivat puhelimen talteen koulupäivän ajaksi tai yksinkertaisesti sulkisivat sen etänä (netin kautta onnistuu liittymänhaltijalle ilmaiseksi parilla klikkauksella, on tarjoutunut näyttämään miten se käy) koulutuntien ajaksi. Yhdeltäkään näiden supisuomalaisten häiriköiden vanhemmilla ei ole tällainen toimenpide onnistunut.

Onko se koulun syy jos vanhemmat eivät korvaansa lotkauta?
« Viimeksi muokattu: 19.11.2016, 22:26:25 kirjoittanut Vesa Heimo »