Kirjoittaja Aihe: Uusi opetussuunnitelma 2016  (Luettu 43802 kertaa)

Emo

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 31 457
  • Liked: 21649
Vs: Uusi opetussuunnitelma 2016
« Vastaus #300 : 27.08.2019, 12:12:06 »
Ajatollah, olet suuri visionääri ja ajattelija 👍🏻 (peukku)

Kyllä, nimi velvoittaa! (Alunperin ajattelin laittaa nickikseni Ajatollah...olis ollu niin mukavasti rimmaava..."Ah, Allah!" mutta koska olen aika tyhmä niin ollaan tolloheja sit)

Ai sori, nyt vasta huomasin nikkisi oikean kirjoitusasun  :-[ :) :)

... vihaan älykännyllä hommailua koska tässä sen taas näki etten näe edes lukea tätä pientä pränttiä!!!

@Ajatolloh


Jos vähäisempi digitalisaatio mielestäsi tarkoittaa sitä, että ei pärjää kilpailussa, niin miksi mielestäsi Piilaaksossa IT-alan ihmiset laittavat lapsiaan kouluihin, joissa tietokoneiden ja digilaitteiden käyttöä on rajoitettu? Eivätkö nuo ihmiset ole perillä digitalisoidun koulun kilpailukykyä tehostavasta vaikutuksesta? Eivätkö he ole kilpailuhenkisiä? Vai eivätkö he vain halua lastensa pärjäävän kilpailussa? 

Olen itse törmännyt usein näkemykseen, että älylaitteiden tunkeminen kaikille elämän aloille kouluun ja vapaa-aikaan on lapsillemme aivan välttämättömyys, koska muuten heistä ei tule diginatiiveja mikä on mukamas ehdoton edellytys, että he pärjäisivät tulevaisuuden digimaailmassa.

Sallinette, että nauran pilkallisesti edellä esitetylle näkemykselle 😂
Digiuskovaiset unohtavat, että se ikäluokka joka loi digimaailman, oli tätä minun ikäluokkaa, ja me emme todellakaan missään maailmankolkassa ole diginatiiveja.

Kumpikahan vaatii enemmän, keksiä ja kehittää digi, vai näpytellä iPhonea?


Don Nachos

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 582
  • Liked: 640
Vs: Uusi opetussuunnitelma 2016
« Vastaus #301 : 27.08.2019, 13:01:34 »
^ Se on totta ettei älypuhelimen naputtelu tee kenestäkään mitään muuta kuin älypuhelinnatiivin.

Opetussuunnitelma on juuri niin hyvä kuin miksi opettajat sen tekevät. Kaikki koulut ja opettajat ovat aina tulkinneet opetussuunnitelmia omilla tavoillaan. Toiset ottaa sen kirjaimellisesti kun toiset tulkitsevat sitä hyvin vapaamuotoisesti.

Tabletteja voidaan käyttää ihan hyödyllisestikin kouluissa. Silti on tärkeämpää opettaa lapset käyttämään tietokoneita. Ne ei ole katoamassa mihinkään. Niillä suunnitellaan käytännössä koko digitaalisuus.

Muutama vuosi sitten testattiin ”diginatiiveja” nuoria. Heidän piti lähettää sähköposti ja puolet ei tienneet mistä edes on kyse. Se siitä diginatiiveudesta.
"Religion was invented when the first con man met the first fool."
- Mark Twain

Kultti on uskonto jolla on vähän seuraajia. Uskonto on kultti jolla on paljon seuraajia.

Ajattara

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 399
  • Liked: 1736
  • Je suis Mannerheim
Vs: Uusi opetussuunnitelma 2016
« Vastaus #302 : 27.08.2019, 13:57:23 »
^ Se on totta ettei älypuhelimen naputtelu tee kenestäkään mitään muuta kuin älypuhelinnatiivin.

Opetussuunnitelma on juuri niin hyvä kuin miksi opettajat sen tekevät. Kaikki koulut ja opettajat ovat aina tulkinneet opetussuunnitelmia omilla tavoillaan. Toiset ottaa sen kirjaimellisesti kun toiset tulkitsevat sitä hyvin vapaamuotoisesti.

Tabletteja voidaan käyttää ihan hyödyllisestikin kouluissa. Silti on tärkeämpää opettaa lapset käyttämään tietokoneita. Ne ei ole katoamassa mihinkään. Niillä suunnitellaan käytännössä koko digitaalisuus.

Muutama vuosi sitten testattiin ”diginatiiveja” nuoria. Heidän piti lähettää sähköposti ja puolet ei tienneet mistä edes on kyse. Se siitä diginatiiveudesta.

Ei ne laitteet itsessään vahingollisia ole ja kyllä mielestäni tänä päivänä koulun pitääkin niitä käyttää, ainakin jossain määrin. Aina on kuitenkin joukossa lapsia, joilla ei ole muuten mahdollisuutta käyttää konetta/tablettia ja on kyllä melkoinen karhunpalvelus lapselle, jos ei pääse tutustumaan laitteisiin ennen aikuisuutta. 
  Ongelmat on sitten käytössä, opetuksessa ja siinä materiaalissa, mitä verkko-opinnoissa on.

Tytön koulussa oli pari vuotta sitten kokeilu, jossa saman luokka-asteen 2 luokkaa opiskeli ympäristöoppia pelkästään verkossa ja 2 luokkaa perinteisesti ja se oli ihan katastrofi. Digiluokilla meni kokeet täysin penkin alle, parhaatkin arvosanat alkoivat vitosella.  Koululta tuli toki paljon selityksiä ja näitä koetuloksia ei huomioitu todistuksissa jne.

  Mutta eiköhän kehitys kehity tässäkin asiassa ja verkko-opiskelu saadaan toimimaan näiden nuorimpienkin kohdalla. Toisaalta harmittaa, että oma lapsi joutuu "koekaniiniksi".  :-\
« Viimeksi muokattu: 27.08.2019, 14:08:15 kirjoittanut Ajattara »

Waldseemüller

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 193
  • Liked: 4650
  • Es ist in Ordnung, weiß zu sein
Vs: Uusi opetussuunnitelma 2016
« Vastaus #303 : 27.08.2019, 15:20:50 »
Kukas se muuten onkaan diginatiivi, jos oikeasti mietitään sanan sisältöä. Väitän että me viisikymppiset. Kuusikymppiset olivat jo töissä kun tietokoneet tulivat ryminällä, ja monella jäi ne oppimatta ellei töissä tarvittu ja koulutettu. Ihan kelpo excelintäyttäjiä varmasti on joukossa, mutta miten taipuu uudempi teknologia jos siihen ei ole mitään tarvetta/halua tutustua? Nolo eläkeläinen setämies somessa on todellisuuspohjainen meemi, eikä moni taida ymmärtää mitä tekee vaikka osaa sovelluksia käyttääkin.

Nuoremmat taas osaavat pinnan muttei ole ikinä ollut edes tarvetta miettiä mitä konepellin alla tapahtuu, pl nörtit ja teknologiageekit (joita on joka ikäryhmässä). Juuri tuo ettei emailista ymmärretä mitään kun nyt instataan jos on asiaa (ja aika harvoin mitään asiaa on).

Mutta me kultaisen Kekkoslovakian lapset, jumalten kaltaiset! Peruskoulussa koimme ihmeitä kun filmiprojektorit vaihtuivat videokärryihin, rikkaat kakarat saivat digitaalikellon ja sellainen ihme kuin laskukone ilmestyi laukkuun. Ei se isin kallis punanumeroinen vaan pieni ja slimmi nestekidefunktiolaskin. Voi ihmettä! Tuli Vicit ja Commodoret, Sinclairit ja Spectravideot, ja isi sai töistä ihan oikean IBM PC:n jonka lerppuasemat ruksuttivat kotoisasti Larrya ja Space Questia lataillessa. Vihreät ASCII-kummitukset jahtasivat Pac Mania ja matriisikirjoitin rätisi centronics-portissa kiinni. Jossain välissä telkkariin ilmestyi kaapeliboksi ja lattaliitin piti vaihtaa koaksiaaliin että pääsi hakkaamaan Ataria. Ei tarvinnut enää hakata markan kolikoita Space Invadersiin ja Centipedeen kaupungin ainoassa pelihallissa. Lukioaikana kouluillakin oli jo tiukkaan suljettu atk-luokka jossa sai esitellä basic-taitojaan pikakoulutetulle sodan nähneelle matikanopelle.

Näiden kaikkien uutuuksien käpistely, asentelu, virittely ja jopa kannen avaaminen pelkästä uteliaisuudesta oli ihan luonnollista, ei sitä natiiviudeksi kutsuttu.

Ei ollut mitään kynnystä (paitsi isin lompakko) tutustua purkkeihin ja verkkoihin. Yliopistolla viimeistään tuli tutuksi email, usenet, unix ja moni muu, ihan ilmaiseksi. Win 3.11. teki kynnyksen niin matalaksi että aloin pitää ihan urpona sellaisia jotka eivät "osanneet" Internettiä. Jolla Al Goren arvion mukaan oli 30 000 000 käyttäjää. Siis juku mikä luku! Win 95 toikin sitten vauvat ja vaarit verkkoihin ja ikuinen syksy oli tosiasia. Koneiden kasaamiseen ja osaamiseen ei juuri enää tarvittu taitoja, eikä tarvinnut edes tietää mitä graafisen käyttöliittymän alla tapahtui. Kuka auttoi, osasi, tiesi tai otti selvää? Minun sukupolveni tietysti. Ei mitään tietokoneneroja mutta käyttänyt aina kaikkea tekniikkaa niin luontevasti ettei pidä sitä edes taitona vaan yleistietona.

Mobiilitekniikka on ollut tuttua alusta asti. Somen synty ja pilaantuminen on nähty. Nyt on uudenlaiset uhat, urkinta ja sensuuri, minkä vuoksi pitäisi ymmärtää tietoturvasta. Ymmärtääkö mobiiliaikana syntynyt lapsi siitä mitään? Ei. Hänet on ehdollistettu luopumaan valinnanvapaudesta ja yksityisyydestä helppouden varjolla. Nuori polvi ei epäröi laittaa sirua nahan alle niin pysyy menossa mukana. Click YES to accept terms of service.

Rantti voisi jatkua pidempäänkin, mutta tuli kai jo selväksi: keski-ikäinen työssäkäyvä on Digital Native. Lapsi ja nuori on enimmäkseen Digital Savage. Kodin ja koulun tehtävä olisi ennen kaikkea tutustuttaa tietokoneiden perustoimintoihin ja ainakin selittää mitä kone tekee kun se tekee jotakin. Mikä se verkko on ja miten siellä tavara liikkuu tai ei liiku. Että lapsi ymmärtäisi että mobiilitekniikka on vain köyhdytettyä ja tyhmennettyä tietotekniikkaa, eikä ainakaan vielä kelpaa oikeaan työhön. Se että jollain appsilla (appsi? Mitä tapahtui "ohjelmalle"?)  osaa tehdä kivan musiikkivideon ei kerro osaamisesta yhtikäs mitään.

Kun osaa tehdä läppärillä oikeita, konkreettisia töitä, voi sitten mennä luontoon kuvaamaan perhosia tai kaupungille skannaamaan koodeja, tai muuta pikkukivaa höpöhöpöä joilla korvataan kova oppiminen ja vaivannäkö.

Nyt vielä kunnianosoitus nurkassa roikkuvalle Yucca Korpelan kuvalle.

Don Nachos

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 582
  • Liked: 640
Vs: Uusi opetussuunnitelma 2016
« Vastaus #304 : 27.08.2019, 15:35:21 »
Mäkin oon OG diginatiivi kun aloin suunnittelemaan nettisivuja firmoille 1997. Silloin kaikki piti opetalla ite. Perustaitoihin kuului windowsiin uudelleen asennus korpullta. Ensin piti asentaa tietenkin DOS. Sitten säätää biosista asetukset kohdalleen.

Jos lapsi mankuisi pelikonetta, niin saisi rakentaa sen ite osista.

Lapsen oma opettaja sattuu olemaan pitkänlinjan matikanopettaja joten se osasto hoituu ainakin kunnolla.
"Religion was invented when the first con man met the first fool."
- Mark Twain

Kultti on uskonto jolla on vähän seuraajia. Uskonto on kultti jolla on paljon seuraajia.

simppali

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 994
  • Liked: 4170
  • junior koodari
Vs: Uusi opetussuunnitelma 2016
« Vastaus #305 : 28.08.2019, 23:56:34 »
Lappeenrannassa on kova yritys..koulukiusaamiseen liittyen.

https://yle.fi/uutiset/3-10942926

Tosin rikoskonstaapeli ei oikein sisäistä....ei koulu ole asianomistaja joka tekee rikosilmoituksen, vaan kiusatuksi joutunut ..yleensä alaikäisen kohdalla vanhemmat..

– Kouluille on annettu ohjeistus miten toimia tällaisissa tilanteissa. He tunnistavat näitä tilanteita ja tekevät sitten rikosilmoituksen, vanhempi rikoskonstaapeli Joni Mukala kertoo.

Totta kai koululla on velvollisuus tehdä rikosilmoitus koulussa tapahtuneesta kiusaamisesta, mutta oikeussalissa koulu ei ole vastaajana,eikä asianomistajana vaan kiusaaja ja kiusattu..nyt Mukala lakia lukemaan.

« Viimeksi muokattu: 29.08.2019, 00:11:45 kirjoittanut simppali »

Archaeopteryx

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 494
  • Liked: 3958
  • Lyhytnaamainen kuperkeikkakyyhky
Vs: Uusi opetussuunnitelma 2016
« Vastaus #306 : 29.08.2019, 08:59:24 »
Suunta on kuitenkin oikea. Missään aikuisten kesken tapahtuvassa arkitoiminnassa ei hyväksytä väkivaltaa - henkistä eikä fyysistä - miksi pitäisi hyväksyä lapsillakaan? Ymmärrän, että lapsilla on keskenkasvuisina puutteelliset taidot toimia yhteistyössä, mutta viimeistään yläkouluikäisten fyysinen väkivalta pitää viedä virallisen väkivaltakoneiston hoidettavaksi.

Silmänpalvonta on edelleen monessa muussakin asiassa koulujen ongelma. Ihan liikaa olen kuullut, että koulu (opettaja, rehtori, koulutoimi) on vältellyt asian viemistä julkisuuteen tai eteenpäin, koska se on näennäisesti huonontanut koulun mainetta. Vanhempia on peloteltu viemästä asioita poliisille, tai tapahtuu jotain selittämätöntä. Itse taas koen ilmoitustoiminnan positiivisena: tässä koulussa asiat hoidetaan tosissaan.

Teknisesti ottaen koulut eivät ole asianomistajia, mutta tapahtumaympäristönä voisivat enemmän edistää asioiden selvittämistä piilottamisen sijaan.

kriittinen_ajattelija

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 7 465
  • Liked: 6392
  • Punavihreäkriittinen
Vs: Uusi opetussuunnitelma 2016
« Vastaus #307 : 29.08.2019, 13:19:42 »
Kuten tuolla ammattiopetuksessa jo ääneen ajattelin, eikö nää peruskoulut nyt vaan vois lakkauttaa?

Perusopetuksenhan voisi hoitaa oppisopimuksella perheissä. Tulee säästöä koulumatkoissakin kun ei tartte lähteä mihinkään aamulla. Eikä tartte teinin aamulla aikaisin nousta, voi käydä iltakouluakin (tai jos tarttee, se on isän vika eikä kenenkään muun). Eikä ole pahaa ruokaa (tai jos on, niin se on sitä "äitien laittamaa", oikeasti, ei Saarioisesti).

Uskonnonopetuskin saadaan perheen arvojen mukaiseksi, voi jokainen opettaa mitä opettaa, niin äärilahkolaisesti tai anarkistisesti elämänkatsomustaan kuin tykkää.

Miksei näin nerokasta suunnitelmaa ole ennen keksitty?

Koulurakennukset voi kerätä kiinteistöpankkiin Arsenaaliiin ja myydä ulkomaisille kiinteistösijoittajille. Profit.

Eikä ole muuten enää homekoulujakaan tämän uudistuksen jälkeen!
Kotikoulutushan on varsin suosittu opetusmuoto jenkeissä ja nähdäkseni tulokset on olleet ihan positiivisia. Myös Suomessa kotikoulutus on laillista vaikkakaan ei kovin yleistä.
All we're really doing is just fighting the clock, and it always wins.

FadeAway

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 392
  • Liked: 599
Vs: Uusi opetussuunnitelma 2016
« Vastaus #308 : 29.08.2019, 15:45:10 »
Bisnesidea. Yksityis/eliittikoulut. Kysyntää riittää, ainakin pk-seudulla. Etnistä syrjintää ei tarvita, vaan sopiva lukukausimaksu ja erinomainen suomen tai ruotsinkielen taito.
Asun kohtuu monikulttuurisesti rikkaalla asuinalueella. Harmittaa valkovuoto. Kaverit muuttavat, kun lapset lähestyvät kouluikää.
On paljon vaikeampi purkaa syntynyttä ongelmaa, kuin ennaltaehkäistä se.

Ajatolloh

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 483
  • Liked: 811
Vs: Uusi opetussuunnitelma 2016
« Vastaus #309 : 29.08.2019, 18:14:34 »
Totta kai koululla on velvollisuus tehdä rikosilmoitus koulussa tapahtuneesta kiusaamisesta, mutta oikeussalissa koulu ei ole vastaajana,eikä asianomistajana vaan kiusaaja ja kiusattu..nyt Mukala lakia lukemaan.

Eikun sinä lakia lukemaan.

Mukala on oikeassa...tai ainakin jyvällä asiasta.

Koulu on asianosainen ja voi olla myös vastaajana asiassa.

Syy löytyy virkamiehen virkavastuun velvoitteista (=jos ei tehdä mitään) sekä perusopetuslaista. Koulu on vastuussa tarjoamastaan oppimisympäristöstä ja ettei siellä tapahdu asiattomuuksia ja vallitsee oppimisrauha.

Suomessa ei ole oikeudenkäyntejä kouluja vastaan ollut kiusaamistapauksissa, mutta Ruotsissapa on. Nyt joku sanoo että "Ruotsissa Ruotsin laki".Niin on. Muttei taida olla olennaisesti Suomea erilaisempi, joten uskon, että täälläkin kiusaamiseen puuttumaton koulu ja sen virkamiehet voivat joutua edesvastuuoikeudenkäyntiin joskus tulevaisuudessa.

Ajatolloh

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 483
  • Liked: 811
Vs: Uusi opetussuunnitelma 2016
« Vastaus #310 : 29.08.2019, 18:16:28 »
Kotikoulutushan on varsin suosittu opetusmuoto jenkeissä ja nähdäkseni tulokset on olleet ihan positiivisia.

Kyllä, amerikkalaisethan ovat kuuluisia laajasta ja kattavasta yleissivistyksestään. Liekö kiitos juuri tuon sielläpäin yleisen kotiopetuksen?

Vesa Heimo

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 3 037
  • Liked: 1618
  • Nussittuna nukkuisit sikeästi.
Vs: Uusi opetussuunnitelma 2016
« Vastaus #311 : 29.08.2019, 19:15:12 »
..kiusaamiseen puuttumaton koulu ja sen virkamiehet voivat joutua edesvastuuoikeudenkäyntiin joskus tulevaisuudessa.

Eikai nyt ongelma ole se etteikö koulu puuttuisi kiusaamiseen, vaan lainsäädäntö mikä rajaa sitä puuttumista.

Jos koulun keinot on käytännössä se että reksi sitten puhuttelee ja tunnin saa antaa jälkkää (johon ei ole pakko tulla jos huoltajat kiistää) niin mitäs siinä oikeasti voi tehdä jos sen jälkeen se kiusaaminen jatkuu?

Ei koululla ole valtaa "pakkosijoittaa" kiusaajaa yhtään minnekkään. Kiusaajan vanhemmat voi valittaa kaikissa mahdollisissa asteissa sen verran että siihen voi mennä vuosia.

Jos koululta puuttuu pakkokeinot, koska lakia niidenkin on noudatettava, niin sitten ne puuttuvat.

Jos "Ville 14v" näyttää keskisormea poliisillekin, niin mitäs koulu voi tehdä?

Kuinka moni itse (jolla on lapsia) hyväksyisi sen että "tästä on ilmoitettu kotiin, teidän poika on toistuvasti homotellut Kallea ja pyrkii edelleen kaikin keinoin pilkkaamaan Kallea, sotkenyt tunnilla kuvistyöt, tänään tönäisi tahallaan, näkyy valvontakamerassa. Poikanne uusi koulu on 17km päässä Kontulassa, vanhempana huolehditte koulukyydit jne. omalla vastuullanne. Thats it".
« Viimeksi muokattu: 29.08.2019, 19:30:26 kirjoittanut Vesa Heimo »

kivimies

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 230
  • Liked: 5397
Vs: Uusi opetussuunnitelma 2016
« Vastaus #312 : 19.10.2019, 14:44:29 »
Opetusministeri Li Andersson (vas.) puolustaa erityisoppilaiden sijoittamista tavallisiin luokkiin ja väittää, ettei uusi opetussuunnitelma ole heikentänyt Pisa-tuloksia, vaan "eriarvoisuuden lisääntyminen" .

Hän tunnustaa sen, että maahanmuuttajataustaisilla on huonommat Pisa-tulokset.

Edit: Hän haluaa myös käynnistää pilottihankkeen, jossa kokeillaan pakollisen esiopetuksen aloittamista 5-vuotiaana, tavoitteena maahanmuuttajataustaisten lasten sopeuttaminen.

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000006278583.html (19.10.2019)
Lainaus
Li Andersson Ylellä: Kotihoidon tuen sisaruslisästä leikattava ja rahat käytettävä varhais­kasvatus­maksujen pienentämiseen

Opetusministeri, vasemmistoliiton puheenjohtaja Li Andersson kertoi lauantaina haluavansa pienentää kotihoidon tuen sisaruslisää.

”Käyttäisin ne [rahat] varhaiskasvatusmaksujen alentamiseen”, Andersson sanoi Ylen Ykkösaamun haastattelussa lauantaina. [...]

Opetusministeri Andersson kertoi opetusministeriön perustavan pilottihankkeen, jossa selvitetään sitä, pitäisikö pakollinen esiopetus ulottaa kaksivuotiseksi.

Tällöin esiopetus alkaisi viisivuotiaana.

Esiopetuksen alkaminen aiemmin voisi auttaa esimerkiksi maahanmuuttajataustaisten lasten sopeutumista ja parantaa heidän kielitaitoaan, Andersson arveli.

Andersson sanoi tutkimustulosten näyttävän, että maahanmuuttajataustaisten oppilaiden koulumenestyksen erot suhteessa muihin koululaisiin ovat ”isoja”.

Osa erosta johtuu kielitaidosta.

Maahanmuuttajataustaisten ja muiden koululaisten väliset erot koulumenestyksessä eivät kuitenkaan riitä selittämään Pisa-tulosten huonontumista niin kuin julkisuudessa on väitetty, Andersson sanoi. [...]

Suomen viimeaikainen Pisa-tulosten alamäki Suomessa ei Anderssonin mukaan johdu niinkään opetussuunnitelmien muutoksesta vaan yhteiskunnan lisääntyneestä eriarvoisuudesta.


Andersson puolusti linjausta, että erityistä tukea tarvitsevat oppilaat otetaan mukaan opiskelemaan muiden koululaisten kanssa. [...]

Tätä kutsutaan opetusslangissa inkluusioksi.

”Yksi isoja virheitä on, että on menty säästöt edellä”, Andersson moitti kuntia. Hänen mukaansa inkluusion toteuttaminen ei tarkoita sitä, että samalla luovutaan esimerkiksi pienryhmäopetuksessa.
« Viimeksi muokattu: 19.10.2019, 14:59:11 kirjoittanut kivimies »


Eino P. Keravalta

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 27 109
  • Liked: 12215
  • I ain't gonna work on Maggie's farm no more
Vs: Uusi opetussuunnitelma 2016
« Vastaus #314 : 19.10.2019, 14:58:09 »
Kivimies:

Lainaus
Opetusministeri Li Andersson (vas.) puolustaa erityisoppilaiden sijoittamista tavallisiin luokkiin ja väittää, ettei uusi opetussuunnitelma ole heikentänyt Pisa-tuloksia, vaan "eriarvoisuuden lisääntyminen" .

Ministeriltä jäi huomaamatta, että maahanmuutto lisää eriarvoistumista.

Miksi? Siksi, että Suomi vetää etujensa vastaisesti puoleensa väkeä, jolla ei ole edellytyksiä muuhun kuin tuettuun elämiseen.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Titus

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 7 394
  • Liked: 7290
Vs: Uusi opetussuunnitelma 2016
« Vastaus #315 : 19.10.2019, 17:07:46 »
"Hänen mukaansa inkluusion toteuttaminen ei tarkoita sitä, että samalla luovutaan esimerkiksi pienryhmäopetuksesta."

Lin ideahan nimenomaan on pienryhmäopetusta: pieni ryhmä yrittää opettaa yhdelle jtn.
Seuraavaksi sitten opetusryhmän kasvattaminen kun se abdi nyt vaan ei opi.


Tell me something, it's still "We the people," right ?

jka

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 5 053
  • Liked: 6265
  • Kuka vei meidän munat?
Vs: Uusi opetussuunnitelma 2016
« Vastaus #316 : 19.10.2019, 19:00:05 »
Lainaus käyttäjältä: Li
Suomen viimeaikainen Pisa-tulosten alamäki Suomessa ei Anderssonin mukaan johdu niinkään opetussuunnitelmien muutoksesta vaan yhteiskunnan lisääntyneestä eriarvoisuudesta.

Öööh, eriarvoistuminen sellaisenaan ei edes teoriassa tarkoita PISA tulosten laskua joka on keskiarvo koko väestöstä. Jos ylin desiili parantaa samassa suhteessa kuin alin desilli huonontaa niin keskiarvo pysyy edelleen samana vaikka eriarvoisuus kasvaa jopa maksimaalisesti. Lin "eriarvoisuuden kasvu" tarkoittaa sitä että pohjasakan porukka lisääntyy samaan aikaan kun parhaiten pärjäävä porukka ei kuitenkaan paranna tuloksiaan.

Lin teorian mukaan Ruotsissa on eriarvoistuminen kehittynyt sitten maksimaalisesti viimeisen 20 vuoden aikana. Ruotsi on kaikista pahiten romahatanut PISA-tutkimuksissa. Onko Ruotsi eriarvoistumisen mallimaa?

Eli oikea kysymys jonkun "eriarvoistumisen" sijaan on että miksi pohjasakka lisäntyy ja heikentää samalla koko väestön keskiarvoa? Toinen relevantti kysymys on että jos pohjasakka ei lisäänny niin miksi keskiarvo tästä huolimatta laskee? Kummankaan kysymyksen vastauksella ei ole suoraan mitään tekemistä eriarvoistumisen kanssa ellei Li ole todellakin sitä mieltä että Ruotsi on se maa joka on mennyt viimeisen 20 vuoden aikana eriarvoistumisessa kaikista pisimmälle.

Roope

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 32 751
  • Liked: 68149
Vs: Uusi opetussuunnitelma 2016
« Vastaus #317 : 20.10.2019, 13:37:10 »
Lainaus käyttäjältä: Li
Suomen viimeaikainen Pisa-tulosten alamäki Suomessa ei Anderssonin mukaan johdu niinkään opetussuunnitelmien muutoksesta vaan yhteiskunnan lisääntyneestä eriarvoisuudesta.

Öööh, eriarvoistuminen sellaisenaan ei edes teoriassa tarkoita PISA tulosten laskua joka on keskiarvo koko väestöstä. Jos ylin desiili parantaa samassa suhteessa kuin alin desilli huonontaa niin keskiarvo pysyy edelleen samana vaikka eriarvoisuus kasvaa jopa maksimaalisesti. Lin "eriarvoisuuden kasvu" tarkoittaa sitä että pohjasakan porukka lisääntyy samaan aikaan kun parhaiten pärjäävä porukka ei kuitenkaan paranna tuloksiaan.

Muihin maihin verrattuna Suomen tuloksissa on erikoista tyttöjen valtava etumatka poikiin verrattuna. Jokin suomalaisessa koulujärjestelmässä suosii tyttöjä poikien kustannuksella, mutta asia on tabu, jonka sijaan voi lässyttää vaikka eriarvoistumisesta.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Tomatoface

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 659
  • Liked: 2228
  • to the maximam!
Vs: Uusi opetussuunnitelma 2016
« Vastaus #318 : 20.10.2019, 14:14:26 »
Kaikille vähänkään tolkulliselle ihmiselle on ollut päivänselvää jo vuosia että Suomi tulee laskemaan persmäkeä PISA-tuloksissa Ruotsin perässä. Ainoa huvituksen aihe on mitä syitä valhemedia tulee keksimään tälle koska oikeaa syytä ei saa sanoa..
O tempora, o mores!

Emo

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 31 457
  • Liked: 21649
Vs: Uusi opetussuunnitelma 2016
« Vastaus #319 : 20.10.2019, 14:45:55 »
Kaikille vähänkään tolkulliselle ihmiselle on ollut päivänselvää jo vuosia että Suomi tulee laskemaan persmäkeä PISA-tuloksissa Ruotsin perässä. Ainoa huvituksen aihe on mitä syitä valhemedia tulee keksimään tälle koska oikeaa syytä ei saa sanoa..

Ainoa syy PISA-tulosten laskulle ei ole Suomen oppilasaineksen tummuminen, vaan myöskin peruskoulua ja sen opetussuunnitelmaa on neekeröity perusteellisesti helpottamalla koulua ja laskemalla koulun vaatimustasoa  niin, että nykymuotoisen suomalaisen peruskoulun  läpäisee käytännössä luku- ja kirjoitustaidottomana
helposti kännykällä leikkien.
Varmaankaan tätä toistakaan syytä ei saa sanoa.

Alarik

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 388
  • Liked: 3414
  • Harvinainen valkoinen leijona
Vs: Uusi opetussuunnitelma 2016
« Vastaus #320 : 20.10.2019, 15:21:36 »
...Toinen relevantti kysymys on että jos pohjasakka ei lisäänny niin miksi keskiarvo tästä huolimatta laskee?...

Ehto toteutuu jos (aiemmin) osaavan huipun tulokset kokonaisuutena romahtaa lähemmäs pohjatuloksia.

Silloinkaan PISA-romahdus ei kerro eriarvoistumisen kasvusta - vaan päinvastoin, koko yhteiskunnan erojen tasoittumisesta - ei huipulle, ei sivistykseen - vaan pask*tun koululaitoksen avustamana koko yhteiskunnan tasapäistymisestä matkalla kohti pohjaa.

tyhmyri

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 3 374
  • Liked: 970
Vs: Uusi opetussuunnitelma 2016
« Vastaus #321 : 20.10.2019, 15:36:03 »
Mitä olen ymmärtänyt, niin Emo taitaa olla aika lailla oikeassa. Kouluun on tuotu paljon uusia ideoita hyvin nopealla tahdilla. Uskon kyllä, että nuo ideat ja toimintatavat toimivat jos opettajien ja avustajien määrä olisi yhtä suuri kuin noita opetusmenetelmiä koskevissa tutkimuksissa. Mutta kun todellisuus on se, että ennen oli opettaja noin 30 oppilasta kohden, niin nyt pahimmillaan on lehtijuttujen mukaan kaksi opettajaa avotilassa noin 80 oppilasta kohden.

Sitten kun pakettiin lyödään mukaan ilmiöoppiminen ja kaikki uudet temput inkluusioineen ja muine juttuineen, niin niillä kahdella opettajalla on helposti aivan tarpeeksi työtä tappeluiden estämisessä. Hillitön melu, ei kuria, ei vakavaa opiskelua vaan kaikilla pitää olla kivaa yms. Kiltit ja tunnolliset oppilaat ehkä oppivat jotain, mutta muut eivät välttämättä opi mitään koska opettaja ei ehdi opettamaan eikä vaatimaan osaamista.

Uusia ratkaisuja on ainakin lehtijuttujen mukaan käytetty lähinnä säästökeinona ja tekosyynä ryhmien kasvattamiseen.

Lopputulosta ei ole vaikea arvata.

Lalli IsoTalo

  • "Hallituksenkaataja"
  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 32 169
  • Liked: 37642
  • Toivo parasta, varaudu pahimpaan.
Vs: Uusi opetussuunnitelma 2016
« Vastaus #322 : 20.10.2019, 15:47:01 »
Mutta kun todellisuus on se, että ennen oli opettaja noin 30 oppilasta kohden, niin nyt pahimmillaan on lehtijuttujen mukaan kaksi opettajaa avotilassa noin 80 oppilasta kohden.

Kun aloittelin tietotekniikkaopettajan uraani, kokeiltiin yhden kerran Word Perfect -kurssilla järjestelyä, jossa oli hyvin monta kymmentä (en muista tarkkaa lukua) työasemaa suuressa luennointitilassa, yksi pääluennoitsija, ja muutama apuopettaja opastamassa laumaa.

Siitä katastrofisesta kokeilusta luovuttiin samantien, ja päädyttiin takaisin koulutusluokkiin, joissa on 8-12 työasemaa.
---
Pari vuotta sitten näin muuten sellaisen kuvan, jossa 4 kaapua yritti opetella koneen käyttöä, ja jokaisella oli oma opettaja, joka vaikutti painelevan nappeja kaavun puolesta. Siihen kyllä riitti varoja.
---
Muutama vuosi sitten näin sellaisen videon, jossa 6 mokuttajanaista yritti saada yhtä jälkimurrosikästä tuonti-ihmettä heräämään jossain mokutuslaitoksessa. Siihen kyllä riitti varoja.
Arvoituksellisin kehityssuunta on länsimaiden johtajien määrätietoisuus luoda NL uudelleen Eurooppaan.
- Gorbachev

Kun fasismi saapuu uudelleen, se ei sano „minä olen fasismi“, vaan „minä olen antifasismi.“
- Ignazio Silone

"Me aiomme teurastaa teidät."
- 10v. poika, mahdollinen paluumuuttaja ISIS-leirillä

Vellamo

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 3 136
  • Liked: 15303
Vs: Uusi opetussuunnitelma 2016
« Vastaus #323 : 20.10.2019, 17:47:57 »
Koulumaailmaan vaikuttavat tätä nykyä monenlaiset mekanismit maahanmuuton ja kieli- ja kulttuurierojen lisäksi: digitalisaation vyörytys opettamiseen ja oppimiseen, lasten ja nuorten riippuvuus älylaitteista sekä keskittymiskyvyn ja pitkäjänteisyyden lasku, kirjojen lukemisen ja luetun ymmärtämisen radikaali väheneminen, ilmiöpohjaisen oppimisen ideologia, koululaitoksen niukkenevat resurssit, kurinpitokeinojen alasajo, vanhempien paineet työelämässä, vanhempien riippuvuus älylaitteista sekä välinpitämättömyys lasten suhteen jne. Erikoista olisi, jos Pisa-tulokset tämän kaiken keskellä pysyisivät ennallaan.

Pakkas yö on ja leiskuen, pohja loimujaan viskoo
Kansaa kartanon hiljaisen, yö sydän untaan kiskoo

Ääneti kuu käy kulkuaan, puissa lunta on valkeanaan
Kattojen päällä on lunta, tonttu ei vaan saa unta

Skeptikko

  • Global Moderator
  • Jäsen^^^
  • *****
  • Viestejä: 11 505
  • Liked: 14300
Vs: Uusi opetussuunnitelma 2016
« Vastaus #324 : 02.11.2019, 06:54:29 »
Liikaa vastuuta liian varhain? “Nykykoulussa järjestelmästä putoavat ne, jotka aiemmin selvisivät pää pinnalla”
https://yle.fi/uutiset/3-10928894

Lainaus
Erityisen huolestuttavana nähdään jo psykiatrisessa hoidossa olevien lasten koulutilanteiden toistuva kriisiytyminen.

ADHD:n tai muun neuropsykiatrisen oireilun vuoksi tutkimuksiin hakeutuvien alakouluikäisten määrä on rajussa kasvussa. Hoitolähetteiden määrä on kaksinkertaistunut viidessä vuodessa.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL:n) Ylelle kokoama tilasto paljastaa, että viime vuonna Suomessa kirjoitettiin ADHD/ADD:n tai autismikirjon häiriöiden, kuten Aspergerin oireyhtymän epäilyn vuoksi yli 66 000 lähetettä 6–13-vuotiaille lapsille. Vuonna 2014 näitä lähetteitä kirjoitettiin alle puolet tästä.
...
Lindholmin mielestä kyse ei kuitenkaan välttämättä ole siitä, että lapset itsessään olisivat yhtään sen erityispiirteisempiä kuin aiemmin. Sen sijaan lasta ympäröivä yhteiskunta ja aikuisten lapsille asettamat vaatimukset ovat muutoksessa.

Lindholm sanoo, että lasta ympäröivän maailman muutoksia tarkasteltaessa, huomio kiinnittyy väistämättä koulumaailmaan ja tänä syksynä laajan keskustelun kohteena olleeseen uuteen opetussuunnitelmaan sekä sen tulkintatapoihin.

Uusi opetussuunnitelma (siirryt toiseen palveluun)otettiin alakoulujen osalta käyttöön vuonna 2016.
...
Samaan aikaan koulumaailmassa ollaan menossa yhä enemmän avointen oppimisympäristöjen suuntaan, eli perinteiset luokat korvataan yhtenäisillä isoilla tiloilla.

Avoimet oppimisympäristöt erilaisine ääni- ja näköärsykkeineen ovat Lindholmin mukaan erityisen haastavia neuropsykiatrisia erityispiirteitä omaaville lapsille, mutta myös ihan kenelle tahansa.
...
– Suuri osa, varsinkin neuropsykiatrisia erityispiirteitä omaavien lasten vanhemmista, ei pidä hyvänä luokattomia, kirjattomia ja kohta ilmeisesti lukujärjestyksettömiäkin kouluja, Rantakokko sanoo.

Vähän aiempi juttu, mistä saa vähän osviittaa siitä, että mitä touhu oikein voi olla:

Koulu aloitti huippumodernin opetuksen, jossa opettajat päivystävät "torilla" ja lapset opiskelevat yksin – jo useampi lapsi vaihtamassa koulua
https://yle.fi/uutiset/3-10919909

Lainaus
LAPPEENRANTAKuudesluokkalaisen Aino Piirosen viime vuoden joulutodistus oli shokki. Arvosanoissa oli monta seiskaa, kuutonen ja viitonen. Takana oli puolentoista vuoden taival upouudessa koulussa, joka oli rakennettu täydellisesti uuden opetussuunnitelman tarpeisiin.

– Siinä koulussa kukaan ei opettanut minua, Aino Piironen sanoo.

Perhe kuvailee arvosanoja järkytykseksi, ja lapsen oli itsekin vaikea uskoa huonoja numerojaan todeksi.

– Joululoman ensimmäiset päivät menivät tytöllä niitä numeroita itkiessä, äiti Katja Piironen kertoo.
...
Koulurakennus on jaettu neljäksi kokonaisuudeksi niin, että jokaisessa soluksi kutsutussa yksikössä opiskelee noin 80 alakouluikäistä lasta. Solun oppilaat jaetaan välillä pienempiin, ikäryhmien mukaisiin ryhmiin, välillä kaikki työskentelevät yhdessä ryhmässä.

Aino Piirosen mukaan hänelle oli hankalaa, kun kaikki samaan soluun kuuluvat kokoontuivat toriksi kutsuttuun avoimeen tilaan. Lapset etsivät itselleen istumapaikan pehmopenkeiltä ja opettajat asettuivat yleensä pöydän ääreen tilan keskelle.

– Koulupäivän alku oli kaoottinen.

Tytön mielestä pahinta oli opetuksen puute. Koululaiset aloittivat oman viikkosuunnitelmansa mukaisten töiden tekemisen ja kävivät kysymässä neuvoa opettajilta torin keskellä.

– Minulle oli vaikeaa, ettei opettaja ensin opettanut uutta asiaa vaan se olisi pitänyt pystyä oppimaan itse.
...
Isoimmaksi ongelmaksi äiti kuvailee työhön ryhtymisen vaikeutta. Yleisen hälyn ja työskentelypaikan etsiskelyn vuoksi lapsi ei saa aloitettua hommiaan. Hälinässä selviämisen avuksi lapsi on saanut koulusta käyttöönsä henkilökohtaiset kuulosuojaimet, mutta lapsella on edelleen vaikeuksia huolehtia tehtävien suorittamisesta.
« Viimeksi muokattu: 02.11.2019, 07:13:02 kirjoittanut Skeptikko »
En homona toivota tervetulleiksi Suomeen henkilöitä, jotka haluavat tappaa minut:
http://www.bbc.com/news/magazine-33565055

Tanskan pakolaisapu: hallitsematon tulijatulva johtamassa armageddoniin ja yhteiskuntamme tuhoon:
http://jyllands-posten.dk/international/europa/ECE7963933/Sammenbrud-truer-flygtningesystem/

ApuaHommmaan

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 547
  • Liked: 1910
  • Aavikolla roskiksessa
Vs: Uusi opetussuunnitelma 2016
« Vastaus #325 : 02.11.2019, 15:24:52 »
Nykykoulun tarkoituksena on luoda mahdollisemman suurta kärsimystä, että saataisiin koulutettua äänestäjiä äärivallan käyttäjille, joilla ei järkeä toimintaansa ole.

PISA ym. menestyksen tuhoaminen on tarkoituksellista, koska tarkoituskin koko koulutuksella on vain opettaa ottamaan vastaan aivopesu vailla kritiikkiä mihinkään. Lammaslauma ääriajattelijoiden teuraina.
« Viimeksi muokattu: 02.11.2019, 15:30:10 kirjoittanut ApuaHommmaan »

simplex

  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 42
  • Liked: 210
Vs: Uusi opetussuunnitelma 2016
« Vastaus #326 : 03.11.2019, 16:42:13 »
Eksyin lukemaan Kari Uusikylän blogia ja sieltä näyttäisi löytyvän varsin "hapokkaita" kirjoituksia siitä, miten ja millaisin periaattein peruskoulua on viime vuosina uudistettu. Pitkän linjan pedagogia ilmeisesti hieman ottaa päähän koulun ympärillä mitä erilaisimmin motiivein pörräävät innovaattorit. Tässä yksi esimerkki viime keväältä:

Lainaus
Koulu ei ole humpuukiteltta

Moni opettaja on pohtinut mediassa alan vaihtoa, koska kokee, ettei voi tehdä enää opetustyötään turhan sälän keskellä. ”Työ on sirpaloitunut tehtäviin, joiden mielekkyyttä on vaikea ymmärtää,” kirjoittaa uupunut opettaja. On palavereja, neuvotteluja, kehityskeskusteluja, arviointikeskusteluja, vanhempainvartteja ja työryhmiä.

Monissa kouluissa oppilaat ovat lyhytjännitteisiä. Tehtävät hosutaan nopeasti vähän sinne päin, että pääsee tekemään jotain mukavaa, mieluiten jossain muualla kuin luokkatilassa.

Moni opettaja kokee, että syy ongelmiin on uusissa opetussuunnitelmissa. Syy lienee enemmän niiden tulkinnassa. Opettajilta on vähennetty tärkeintä: oikeutta ajatella itse mitä opettaa, ja miten opettaa. Sen tietävät paremmin jotkut, joilla on virka ja valta, vaan ei kokemusta koulutodellisuudesta. Opettajan pitäisi hyväksyä, että tieto on nyt tikulla ja opettaja on kanssaoppija, joka ei saa häiritä oppilaita opettamisella. Tiedon varastoiminen omaan päähän on kuitenkin sen kaivatun ”luovan innovatiivisuuden” perusta. Mitään todella arvokasta ei voi luoda tyhjästä.

Olen seurannut vuosikymmenet ylhäältä syötettyä muutospuhetta. Helppo-heikit ja höpinä-huldat on nostettu virallisiksi suunnan näyttäjiksi; he ovat korvanneet visioilla ja unelmahötöllä syvällisen pedagogisen ymmärryksen, vastuun ja moraalin. Laatukonsultitkin ovat olleet suosiossa. Kouluille on pakkomyyty laatua kuin makkaraa.

”Ei tiede taivu makkarakoneeksi,” lausui etevä neuroverkkojen tutkija Teuvo Kohonen, kun yliopistoille ryhdyttiin rustaamaan pinnallisia laatukriteerejä. Kouluhallintoa tulisi valistaa samanhenkisesti: Ei oppilaasta tulee ”osaajaa” kun kouluista tehdään kilparatoja tai ”humpuukitelttoja;” sellaisia oli 50-luvulla. Teltassa oli pelejä, ammuntaa, levyautomaatti, ehkä jopa käärme tai peräti napatanssija ja muutakin mukavaa. Humpuuki on hetken kivaa, mutta siihen kyllästyy nopeasti. Koulun kilparadoilla monet oppilaat nääntyvät ja keskeyttävät kisan.

Opetuksen laatu syntyy opettajan ja oppilaan kasvatussuhteesta, vuorovaikutuksesta, jossa opettajalla ja oppilaalla on omat roolinsa. Oppilaan on opiskeltava, koska muuten ei opi. Keskittynyt opiskelu ei ole oppilaiden passivoimista, paras aktiviteetti tapahtuu aivoissa, eikä sitä voi korvata motorisella levottomuudella. Liikkua pitää, ja paljon, mutta ei jokaisella oppitunnilla.

Koulu tarvitsee resursseja ja sopivia ryhmäkokoja. Jopa kirjoihin tulisi olla varaa ja niitä tulisi saada käyttää. Silloin koululainen oppisi lukemaan, ehkä kirjoittamaan ja jopa laskemaan.

On kuitenkin ymmärrettävä, että materiaaliset kehystekijät ovat vain hyvän opetuksen minimiedellytyksiä. Seinillä, digillä ja riippukeinuilla kehuminen ei takaa opetuksen hyvää tasoa. Hyvä koulu kasvattaa ihmistä, persoonaa. Hyvässä koulussa kaikki tuntevat kelpaavansa. Hyvässä koulussa osoitetaan keskinäistä kunnioitusta ja huolenpitoa; siellä sekä opettajat että oppilaat käyttäytyvät toisiaan kohtaan kuin sivistyneet ihmiset.

Oppilaat tuovat kouluun kodeistaan kaikki kokemuksensa. Jonkun oppilaan kevyt reppu on täynnä iloa ja intoa, jonkun toisen murhetta, pelkoja ja häpeää. Jos raskaita reppuja on luokassa liikaa, ei opettaja jaksa. Hän tarvitsee apua, kuten oppilaatkin.

***

Hallitusneuvotteluissa keskitytään kuulemma seuraavaksi ”ilmiöiden” tarkasteluun. Jaa-ha, että sielläkin sitä sitten niitä ilmiöitä… Minä ehdotan ”ilmiöiksi” paria aihetta: ”Miten luovaa lahjakkuutta vaalitaan ja miten se tuhotaan,” ja toisena ”Lasten turvallisuus yhteiskuntarauhan tukipilarina.”

Poliittinen kattila kiehuu ja pöhisee aikansa, mutta kyllä sieltä vielä käärmekeitto syntyy. Ihan kansakoulun parhaita perinteitä lainaten: ”Kuule, sinä syöt keittosi loppuun, tai itket ja syöt.” Tällä periaatteella kouluakin on ”kehitetty” viime vuodet.

Nähdäkseni tämä kirjoitus tiivistää varsin terävään sävyyn monta sellaista asiaa, joista tämänkin ketjun puitteissa keskusteltu.

Luka Mokonesi

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 739
  • Liked: 1257
Vs: Uusi opetussuunnitelma 2016
« Vastaus #327 : 10.11.2019, 16:05:27 »
Lainaus
Teknisen työn ja tekstiilityön yhdistäminen ei lisännyt tasa-arvoa – sen sijaan se voi pahentaa ongelmaa, jota vientiteollisuus jo nyt pelkää

Uudella aineella pyrittiin edistämään tasa-arvoa. Nyt sen pelätään romuttavan kädentaitoja entistäkin enemmän.

https://yle.fi/uutiset/3-11031718

Lainaus
Teoria ja käytäntö eivät aina kohtaa koulumaailmassa. Lapsia ei saada opiskelemaan oppiainetta, joka heitä ei kiinnosta. Näin kävi, kun käsityön oppiaineeseen yhdistettiin sekä tekniikkaa että tekstiiliä.

Lainaus
Tyttöjen kiinnostuksen lisääminen teknologiaan ei ole toteutunut. Sen sijaan poikienkin kiinnostus teknologiaan on romahtanut. Yläkouluikäisten käsityön valinta valinnaisaineeksi on pudonnut kahdessa vuodessa lähes puoleen entisestä. Vielä enemmän on pudonnut kiinnostus tekstiilityöhön.

Lainaus
Tarkoituksena oli tasa-arvo

Opetushallituksen mukaan yhteisen käsityön avulla on haluttu antaa tytöille ja pojille samat mahdollisuudet opiskella molempia käsityötä.

– Nyt pitää keskustella, miten päästään uudenlaiseen tapaan opettaa käsityötä. Oppitunnit riittävät varmasti kunhan opettajat tekevät yhteistyötä. Tässä kaikki ovat voittajia, sanoo Manninen.

Lainaus
Opettajien koulutuksessa on puutteita

Vastavalmistuneet käsityönopettajat kokevat, että heillä on huomattavasti huonommat valmiudet teknisen työn opettamiseen kuin tekstiilityön opettamiseen.

Teknisen työn opettajien tieteenala käsityökasvatus lakkautettiin ilman keskustelua 2013 ja jäljelle jäi vain tekstiilityön opettajien tieteenala käsityötiede, johon tekninen työ liitettiin.

Lainaus
Kaikissa kunnissa tai kouluissa ei ole täysin siirrytty yhdistettyyn käsityöhön. Niissä käsityö ei näyttäisi valinnaisena aineena pudonneen samalla tavalla kuin maassa keskimäärin.
"Maapallon elämä on kestänyt suurempia muutoksia kuin mitä ihminen on nähnyt. Maapallo selviää hyvin ihmisestä ja on täällä vielä kauan ihmisen jälkeenkin." -mannym

"Gustafsson on asunut Bangkokissa 57 vuotta, mutta sanoo yhä olevansa farang." -HS-

Ajatolloh

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 483
  • Liked: 811
Vs: Uusi opetussuunnitelma 2016
« Vastaus #328 : 11.11.2019, 22:13:03 »
Lainaus
Teknisen työn ja tekstiilityön yhdistäminen ei lisännyt tasa-arvoa – sen sijaan se voi pahentaa ongelmaa, jota vientiteollisuus jo nyt pelkää

Uudella aineella pyrittiin edistämään tasa-arvoa. Nyt sen pelätään romuttavan kädentaitoja entistäkin enemmän.

Kiva. Nyt voidaankin sitten tuotattaa "käsityöläisiä" ja käsillään tekeviä vaikka Orientista kun omasta takaa niitä ei synny.

Peruskoulusta on hyvä jatkaa amityvilleen. Siellä jatkuu sama leikkikoulu, missä ei koskaan vaadita mitään sellaista mikä ei ole opiskelijoiden mielestä kivaa ja keskittymiskyvyksi riittää 5 sekuntia.

simplex

  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 42
  • Liked: 210
Vs: Uusi opetussuunnitelma 2016
« Vastaus #329 : 02.12.2019, 17:16:36 »
Huomenna 3.12. julkistetaan vuoden 2018 Pisa-tulokset. Suomenkieliset tulokset ja raportit löytynevät perinteiseen tapaan ainakin Jyväskylän Yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitoksen sivuilta . Kaikkien etu olisi, että tulokset ovat parempia kuin mihin ennusmerkit viittaavat. Mikäli kuitenkin mennään ennusmerkkien mukaan, niin huomenna varmaan on kaikenlaisia kommentteja tarjolla. Tällä kertaa on kuitenkin huomattavasti vaikeampi yrittää selitellä pois uusien opetusmenetelmien vaikutusta, kuten 2015 Pisa-tuloksiin kohdistuneiden tutkimuksen kohdalla tehtiin. Ehkäpä opetusministerikin pääsee vuorollaan kertomaan niin todenmukaisen lausunnon kuin osaa - sikäli kun hallitus on vielä huomenna tolpillaan.