Kirjoittaja Aihe: Uusi opetussuunnitelma 2016  (Luettu 43268 kertaa)

Joutilas

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 578
  • Liked: 1127
Vs: Uusi opetussuunnitelma 2016
« Vastaus #60 : 20.11.2016, 00:50:03 »
Lainaus käyttäjältä: Totti
Lainaus käyttäjältä: Vesa Heimo
Eikös tuo nykymaailma ihan pakkauskoneita myöten toimi ohjelmoinnilla.
Ei peruskoulutason ohjelmoinnilla.
Ei ole olemassa erikseen peruskoulun ohjelmointia ja muuta ohjelmointia. Peruskoulussa voidaan opettaa aidosti hyödyllisiä perusteita ohjelmoinnille. Proseduraalinen, algoritminen ja looginen ajattelu on yleishyödyllistä muutenkin.

Lainaus käyttäjältä: Totti
Tavallinen kansalainen ei tarvitse sellaista logiikkaa mihinkään.

Ohjelmointi on erikoisosaamista siinä missä mikä tahansa muukin erikoisosaaminen, kuten vaikkapa sähkötekniikka. Tällaista osaamista voi opetella peruskoulussakin perehtymistasolla, mutta ohjelmointi ei ole miltään osin olennainen taito kansalaisille yleensä.
Nykyään ohjelmointia käyttää hyödykseen muutkin kuin sitä varsinaisesti työnään tekevät. Ohjelmointia voi hyödyntää monella eri tavalla ja tasolla. Yhteistä kaikille on tietyntyyppinen ajattelu.

Lainaus käyttäjältä: Totti
Ohjelmointiin liittyy myös sellainen ikävä yksityiskohta, että se minkä opit nyt on vanhaa tietoa vuoden päästä. Itse asiassa, peruskoulussa ei edes voi opetella sellaista ohjelmointia, jota käytetään tosimaailmassa. Se on aivan liian monimutkaista, jotta sitä edes voisi harkita.

Koulun nuorille antamilla taidoilla ei siis koskaan ole mitään olennaista merkitystä työelämän suhteen. Ei edes niiden osalta, jotka valitsevat ohjelmointipohjaisen uran.
Ohjelmointi ei ole jonkun ohjelmointikielen tai -ympäristön opettelua, vaan enimmäkseen luovaa ongelmanratkaisua. Syntaksit ja työkalut vanhenee, mutta ongelmanratkaisu on aina hyödyllistä ja sitä kannattaa kehittää jo lapsena.

Itse opiskelin tietojenkäsittelytiedettä 90-luvun alkupuolen hyvinvointisuomessa, ja se antoi hyvän pohjan tulevaisuudelle ja en sanoisi minkään asian vanhentuneen. Uudet jutut kehittyvät evoluutiona vanhojen päälle. Ohjelmoinnin harjoittelun aloitin 7-vuotiaana, kun äiti sai ekan tietsikan.

Työelämästä löytyy suorittavaa työtä niille ketkä eivät osaa tietojenkäsittelyyn liittyviä taitoja, kuten ohjelmointi. (Niitä on muitakin tietojenkäsittelytaitoja...)

Ohjelmoinnin todellinen ammattilainen tarvitsee paljon kokemusta ja mieluiten yliopistotason koulutuksen. (En ole törmännyt vielä yhteenkään AMK tms -tason tyyppiin jonka kanssa saisi syvällistä ja luovaa keskustelua aikaiseksi tietojenkäsittelystä.) Oleellista on ymmärtää, että kaikista ei tule niitä ohjelmointia päätyönään käyttävää, vaan se voi toimia jonkun muun ammatin tukena. Hyvä esimerkki on, että kirjanpitäjät, palkanlaskijat, eri alojen insinöörit jne ovat kovia naisia/miehiä tekemään exceliin makroja. 

Lainaus käyttäjältä: Totti
Tämän puitteissa ohjelmointiin panostaminen millään muulla tasolla kun pinnallinen perehtyminen on ajan ja rahan haaskausta.
Ohjelmointia turhempaa on mielestäni esimerkiksi: uskonto, historia, kaikki kielet paitsi äidinkieli ja englanti, maantieto ja biologia. Ymmärrän, että tämä on mielipidekysymys.

Lainaus käyttäjältä: Totti
En ihan oikeasti usko, että koulu voi opetella lapsille yhtään mitään tämän suhteen. Itse olen monet ATK-luokat istunut läpi elämäni aikana ja tyypillistä on, että opettaja tietää vähemmän kun oppilaat.
Aiemmin pidetyillä ATK-tunneilla ei ollut juuri laisinkaan tekemistä ohjelmoinnin kanssa. Kyseessä on melkolailla eri asia.

Olen opettanut molemmille lapsilleni (alle 10v) ohjelmointia ja ovat tykänneet. Hyvä, että saa pian aloittaa koulussa saman. Vanhemmilla on tietysti oikeus väheksyä näitä taitoja ja opastaa lapset ottamaan muita aineita.

Lainaus käyttäjältä: Totti
Itse asiassa tiimityö on vahvasti yliarvostettu toimintatapa.

On toki niin, että esim. kuuraketin suunnitteleminen edellyttää monta henkilöä. Tehokkain tapa toimia on kuitenkin pilkkoa ongelma ja jakaa se yksittäisille henkilöille, jotka saavat oman osa-alueen ratkaistavakseen. Eli tiimityö ei oikeastaan ole työtä yhdessä vaan monen osaajan työn summa.

Monet yritykset ovat alkaneet huomaamaan tiimien ongelman. Tiimissä on aina keskinkertaisia- tai alisuorittajia, joista seuraa työn laadun heikkenemistä ja siipeilemistä. Tiimissä myös joutuu kommunikoimaan paljon, joka vie aikaa ja heikentää keskittymistä.

Tälle ilmiölle on nimikin Brooken-laki (https://en.wikipedia.org/wiki/Brooks%27s_law).

Etenkin IT-alalla on nyt havahduttu siihen, että on parempi palkata yksittäisiä introvertteja osaajia, joille allokoidaan oma tehtävä kun kasata tiimejä, jotka edellyttävät ihmisiä sosiaalisilla taidoilla.

Kaikkien ei tarvitse sitä arvostaa. IT-alalla sitä arvostetaan paljon. Brooken-laki oli huono viite, sillä se kertoo eri ilmiöstä, joka itseasiassa vahvistuu, jos ihmisillä ei ole tiimitaitoja. Kaikkien ei tarvitse olla tiimipelaajia, mutta suuren enemmistön kyllä.

 


Alarik

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 374
  • Liked: 3389
  • Harvinainen valkoinen leijona
Vs: Uusi opetussuunnitelma 2016
« Vastaus #61 : 20.11.2016, 00:57:33 »
...Jatkampa vieläkin; Tuttu kun on opettaja niin sanoi että koulussa on runsaasti oppilaita jotka ihan tasan joka tunti alkavat pelaamaan älypuhelimella. Puhelimen saa kovan vääntämisen ja haistattelun kera talteen, mutta se on oppilaalle lain mukaan pakko antaa takaisin. Vanhemmille on ehdotettu että ottaisivat puhelimen talteen koulupäivän ajaksi tai yksinkertaisesti sulkisivat sen etänä (netin kautta onnistuu liittymänhaltijalle ilmaiseksi parilla klikkauksella, on tarjoutunut näyttämään miten se käy) koulutuntien ajaksi. Yhdeltäkään näiden supisuomalaisten häiriköiden vanhemmilla ei ole tällainen toimenpide onnistunut.

Onko se koulun syy jos vanhemmat eivät korvaansa lotkauta?

Vanhaan hyvään aikaan olisin sanonut, että olet oikeassa ja juuri noin. Nyt ei olla enää impiwaarassa.

Valitettavasti, näinä nykyisen menon, rajattoman maahanvaeltelun ja ihqun monisekokulttuurin, aikoina ei voi tietää josko ykskaks joku ääri-uskonnollinen hihhuli tai muu sekopää tunkee kouluun suunnitelmineen. Silloin piilottelevan oppilaan kännykkä voi olla ainoa keino saada yhteys ulos ja pelastukseen. Ja jo pienenkin kiusaamisenkin voi nauhottaa, videoida tai ilmoittaa pikaviestinä.

Ja siksipä sen sanon, että nykymaailmassa olisi parempi yhdenkään opettajan olla ottamatta Meidän Jani-Petterin eikä Anna-Maijan kännyköitä hetkeksikään pois mistään syystä, ellei halua kuulla vanhemmilta ripitystä lastemme oikeuksista ja toisen omaisuuteen kajoamisesta. Vanhempien velvollisuus on ohjata lapsi pärjäämään monisekokulttuurisessa maailmassa ja oleellinen osa sitä on olla luovuttamatta kännykkäänsä pois kenellekään mistään syystä.
Ellei opettaja sellaisia asioita itse tajua eikä pysy maailman muutoksissa mukana, niin syytön minä vanhempana siihen olen jos vanhempien on pakko sivistää opettajaa kertomalla faktoja - ja toistettava niitä faktoja niin usein, että viesti menee perille.

Edit: ja ei tulisi mieleenkään sulkea lasten kännyköitä hetkeksikään. Sen sijaan, jos opettajista tulee vaiva takavarikointeineen, niin saattaisin laittaa lapselle mukaan useampia kännyköitä varmuuden vuoksi.
« Viimeksi muokattu: 20.11.2016, 01:03:40 kirjoittanut Alarik »

Vesa Heimo

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 3 037
  • Liked: 1618
  • Nussittuna nukkuisit sikeästi.
Vs: Uusi opetussuunnitelma 2016
« Vastaus #62 : 20.11.2016, 01:03:33 »

Ja siksipä sen sanon, että nykymaailmassa olisi parempi yhdenkään opettajan olla ottamatta Meidän Jani-Petterin eikä Anna-Maijan kännyköitä hetkeksikään pois mistään syystä, ellei halua kuulla vanhemmilta ripitystä lastemme oikeuksista ja toisen omaisuuteen kajoamisesta.

No kiitos kun alleviivasit sen mikä nykykoulussa on iso ongelma.

Alarik

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 374
  • Liked: 3389
  • Harvinainen valkoinen leijona
Vs: Uusi opetussuunnitelma 2016
« Vastaus #63 : 20.11.2016, 01:29:29 »
Ja siksipä sen sanon, että nykymaailmassa olisi parempi yhdenkään opettajan olla ottamatta Meidän Jani-Petterin eikä Anna-Maijan kännyköitä hetkeksikään pois mistään syystä, ellei halua kuulla vanhemmilta ripitystä lastemme oikeuksista ja toisen omaisuuteen kajoamisesta.
No kiitos kun alleviivasit sen mikä nykykoulussa on iso ongelma.

Ole hyvä. Se on se kolikon toinen puoli. Se taas on seurausta pääosin yhteiskunnallisesta monisekokulttuurikokeilusta ja muista lieveilmiöistä.
Yhteiskunta ja koulu tarvitsisi (Trumpia lainatakseni) law and order, lakia ja järjestystä. Enkä tarkoita kiusaajien päänsilittelyjä tai rikollisten ehdollisia tuomioita tai poliisin/lain käyttöä monisekopolitiikan jatkeena. Kunnon välineet, kuri ja järjestys.

Pian opettajat ei uskalla ottaa kännykkää pois kuin kilteimmiltä oppilailta, joka opettaa koko sukupolvelle että julmimmat, äänekkäimmät, törkeimmät ja pelottavimmat miehet ja naiset saa tehdä mitä huvittaa ja pääsee vaikka USAn pressaehdokkaaksi, ja kiltit saa kärsiä kaikesta tai jopa rangaistuksen.

Vesa Heimo

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 3 037
  • Liked: 1618
  • Nussittuna nukkuisit sikeästi.
Vs: Uusi opetussuunnitelma 2016
« Vastaus #64 : 20.11.2016, 01:38:56 »
Ja siksipä sen sanon, että nykymaailmassa olisi parempi yhdenkään opettajan olla ottamatta Meidän Jani-Petterin eikä Anna-Maijan kännyköitä hetkeksikään pois mistään syystä, ellei halua kuulla vanhemmilta ripitystä lastemme oikeuksista ja toisen omaisuuteen kajoamisesta.
No kiitos kun alleviivasit sen mikä nykykoulussa on iso ongelma.

Ole hyvä. Se on se kolikon toinen puoli. .

Niin siis se että sinun mielestä sinun lasten perseilyyn ei saa puuttua koska monikulttuuri?

Ja sitten vielä ihmetellään että mikä peruskoulussa on persiillään? Juuri ne kyvyttömät vanhemmat- ihan taustasta riippumatta.

Skeptikko

  • Global Moderator
  • Jäsen^^^
  • *****
  • Viestejä: 11 477
  • Liked: 14171
Vs: Uusi opetussuunnitelma 2016
« Vastaus #65 : 20.11.2016, 01:47:13 »
Nykyään ohjelmointia käyttää hyödykseen muutkin kuin sitä varsinaisesti työnään tekevät. Ohjelmointia voi hyödyntää monella eri tavalla ja tasolla. Yhteistä kaikille on tietyntyyppinen ajattelu.

Lisäksi on syytä muistaa, että ohjelmointikin näyttää olevan käytännössä sellainen taito, että ellei sen perusteita opi jo viimeistään teini-ikäisenä, niin sen jälkeen kunnolla oppiminen tuntuu olemaan aika harvinaista ellei melkein mahdotonta, vaikka poikkeusyksilöitäkin varmaan on. Vähän sama toki on monien muidenkin asioiden kanssa, kuten joku ammattiviulistiksi, kaunoluistelssa ammattimaisesti pärjääväksi yms tuskin kovinnäköisesti pystyy kehittymään, jos kaiken aloittaa vasta aikuisiällä tyhjästä.

Lainaus
Ohjelmointia turhempaa on mielestäni esimerkiksi: uskonto, historia, kaikki kielet paitsi äidinkieli ja englanti, maantieto ja biologia. Ymmärrän, että tämä on mielipidekysymys.

Uskonnon jankkaus nyt ainakin on melkoista ajanhaaskausta, etenkin kun olennaisesti samoja asioita jankataan vuodesta toiseen ja kyse on muutenkin varsin kyseenalaisesta asiasta opittavaksi.  Samoin äidinkielen ja englannin lisäksi monet kielet (etenkin pakkoruotsi) ovat aika suurelle osalle melko turhia. Mutta sanoisin kyllä jonkunasteisen tietämyksen historiasta, maantiedosta, biologiasta (ja muutenkin luonnontieteistä ja matematiikasta) kuuluvan perussivistykseen. Kyllä ihmisillä pitää olla jonkinlainen käsitys siitä mistä me olemme tulleet ja miten eliöt, laitteet yms toimivat, eikä uskoa johonkin kansantarinoihin historian sijaan ja magiaan ja henkiin selityksenä sille, miten laitteet ja elolliset olennot toimivat.

Kaikkein tärkeimmät aineet ainakin perusteiden kannalta toki lienevät ainakin perusteiden osalta äidinkieli ja matematiikka, kun niiden varaan rakentuu niin paljon muuta.

En homona toivota tervetulleiksi Suomeen henkilöitä, jotka haluavat tappaa minut:
http://www.bbc.com/news/magazine-33565055

Tanskan pakolaisapu: hallitsematon tulijatulva johtamassa armageddoniin ja yhteiskuntamme tuhoon:
http://jyllands-posten.dk/international/europa/ECE7963933/Sammenbrud-truer-flygtningesystem/

Alarik

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 374
  • Liked: 3389
  • Harvinainen valkoinen leijona
Vs: Uusi opetussuunnitelma 2016
« Vastaus #66 : 20.11.2016, 02:27:08 »
Niin siis se että sinun mielestä sinun lasten perseilyyn ei saa puuttua koska monikulttuuri?
Nyt kyllä laitan rautatiekiskosta: Vaikkapa juuri monikulttiperseily luo yhteiskunnallisen olotilan, joka seurauksenaan vaatii tietynlaista turvaperseilyä johon ei saa puuttua ellei sen syy poistu.

Toinen kisko: Perseilevät opettajat perseilee mm. yrittämällä kieltää suvivirren. Uskonnolliseen perseilyyn opettajat ei puutu, ei saa puuttua sillä uskonnonperseilyvapaus-laki estää. Muuhun erikulttuuriseen perseilyyn ei perseilevät opettajat puutu, koska kulttuurisensitiivisyysperseily. Kiusaamiseen perseilevät opettajat ei puutu, kun "meillä ei kiusata, KiVa perseilykoulu takaa sen". Koulumatkojen kiusaamiseen perseilevät opettajat ei puutu, koska perseilevät poliitikot on säätäneet lait, joista perseilevät lakimiehet sanoo, että "laki kieltää koulua puuttumasta" - pakko kutsua siis poliisit, mitä taas opettajat pitää liioittelevana perseilynä.
Edit: puhumattakaan tänne asti perseilleen VOK-porukan raahaamisesta perseilemään päiväkoteihin/kouluihin. Viherpiiperöpropagandalla perseilyä ilman puhetta teknologisen kehityksen kyvystä ratkaista kaikki viherpiiperöongelmat. jnejne. valtavasti yksisilmäistä perseilyä.

Mutta tottakai minun lasten tekemisiin halutaan puuttua, koska sikäli harmiton perseily, ettei opettajan monikulttuuritunteikkuus eikä oma maailmankuva sitä estä. Opettajat ja vanhemmat perseilee eri kuplissaan jotka ei kohtaa, mutta jotka on molemmille todellista elämää - ja sitten syylliseksi todetaan vanhemmat.
« Viimeksi muokattu: 20.11.2016, 02:36:47 kirjoittanut Alarik »

John

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 3 341
  • Liked: 1117
Vs: Uusi opetussuunnitelma 2016
« Vastaus #67 : 20.11.2016, 07:57:21 »
Huomaa kyllä näistä keskusteluista, että suurimmalla osalla porukasta ei ole mitään käsitystä koulumaailmasta. Helvetisti virheellistä mututietoa tässä ketjussa.

Eino P. Keravalta

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 27 069
  • Liked: 11907
  • I ain't gonna work on Maggie's farm no more
Vs: Uusi opetussuunnitelma 2016
« Vastaus #68 : 20.11.2016, 08:24:43 »
Huomaa kyllä näistä keskusteluista, että suurimmalla osalla porukasta ei ole mitään käsitystä koulumaailmasta. Helvetisti virheellistä mututietoa tässä ketjussa.

Hei, John!

Jos sinulla on käytännön kokemusta tai tietoa uuden opetussuunnitelman alkuaskelista tältä syksyltä, olisi mielenkiintoista kuulla asiasta lisää. Aihe on mielestäni tärkeä paitsi yhteiskunnallisesti, se myös koskettaa koko koulua käyvää ikäluokkaa, opettajia ja lasten perheitä.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

John

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 3 341
  • Liked: 1117
Vs: Uusi opetussuunnitelma 2016
« Vastaus #69 : 20.11.2016, 08:34:21 »
Huomaa kyllä näistä keskusteluista, että suurimmalla osalla porukasta ei ole mitään käsitystä koulumaailmasta. Helvetisti virheellistä mututietoa tässä ketjussa.

Hei, John!

Jos sinulla on käytännön kokemusta tai tietoa uuden opetussuunnitelman alkuaskelista tältä syksyltä, olisi mielenkiintoista kuulla asiasta lisää. Aihe on mielestäni tärkeä paitsi yhteiskunnallisesti, se myös koskettaa koko koulua käyvää ikäluokkaa, opettajia ja lasten perheitä.

Käytännön totuus on se, että kouluissa ei ole juuri mikään muuttunut verrattuna vaikka viime kevääseen. Enkä heitä tätä väitettä ilman, että olisin itse nähnyt asioita. Enempää en ala aihetta avamaan, sillä en halua identifioitua liikaa.

Eino P. Keravalta

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 27 069
  • Liked: 11907
  • I ain't gonna work on Maggie's farm no more
Vs: Uusi opetussuunnitelma 2016
« Vastaus #70 : 20.11.2016, 09:00:52 »
Joutilas:

Lainaus
Peruskoulussa voidaan opettaa aidosti hyödyllisiä perusteita ohjelmoinnille. Proseduraalinen, algoritminen ja looginen ajattelu on yleishyödyllistä muutenkin.

Tuli vain mieleen, miten jotkut, keskimääräisen älykkyysosamääränsä puolesta kehitysvammaisen tasolla olevat aasivankkurikansat selviävät näistä tunneista.. ettei vain menisi entistä pahemmaksi perseilyksi kun ei ole mitään ymmärrystä tai mielenkiintoa?

Olen edelleen sitä mieltä, että kaikille ei kannata opettaa kaikkea, vaan tietyt perusteet opetettaisiin kaikille ja sen jälkeen oppilaita seulottaisiin kykyjen ja taipumusten mukaan ja heidät ohjattaisiin oppimaan painottaen aineita, joihin heillä on luontainen taipumus. Näin palveltaisiin parhaiten paitsi oppilasta itseään, myös yhteiskuntaa kokonaisuutena.

HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Tavan

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 3 706
  • Liked: 6756
Vs: Uusi opetussuunnitelma 2016
« Vastaus #71 : 20.11.2016, 09:43:26 »
Kannatan lisää uskonnon opetusta. Kellokäyrän molemmat laidat hyötyvät siitä kovasti.

Peruskoulussa voitaisiin minusta opettaa vain kuutta pakollista ainetta. Uskontoa, äidinkieltä (johon voidaan sisällyttää tärkeimmät asiat Suomen historiasta ja ympäristötiedosta), kotitaloutta/käsityötä (fuusio), liikuntaa, matematiikkaa ja loppupuolella englantia. Valinnaisaineina (musaa, kuvataidetta, saksaa...) siihen päälle koulukohtaisesti.

Näille kuudelle aineella sitten suuri tuntikehys. Saataisiin sukupolvi, jolla on vahva Jumalaan nojaava moraalinen kompassi, joka liikkuu ja urheilee koulussa todella paljon, opettelee rutkasti käytännön kotitaloustöitä, tuntee Suomen kielen ja kulttuurin hyvin ja osaa laskeakin jotain. Kaikki silppu pois.
This was my father's belief and this is also mine:
  Let the corn be all one sheaf--
And the grapes be all one vine,
  Ere our children's teeth are set on edge
By bitter bread and wine.

Lalli IsoTalo

  • "Hallituksenkaataja"
  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 32 022
  • Liked: 37206
  • Toivo parasta, varaudu pahimpaan.
Vs: Uusi opetussuunnitelma 2016
« Vastaus #72 : 20.11.2016, 09:47:42 »
"Inkluusiosta" puhuttiin erityisesti vuosituhannen taitteessa. Silloin sanottiin, että jokainen erityisoppilas saa luokkaan korvamerkityn avustajan, jos inkluusioon suostutaan.

Tämä "inkluusiohan" (mukaan ottaminen) kuulostaa täysin paskalta idealta!

Siis sinne luokkaan otetaan avustaja kälättämään sille yhdelle häirikölle, joka sitten kälättäisi takaisin, niinkö? Eikö näiden kahden dialogi sitten häiritsi "pääopettajan" duunia, ja kaikkien muiden oppimista, kun siellä on kaksi auktoriteettia äänessä samanaikaisesti? Kuulostaa kakofonialta.

"Ekskluusio" (poissulkeminen) eli sen häirikön eristäminen toiseen luokkaan avustajineen kuulostaisi noin nopeasti ajatellen paljon järkevämmältä idealta, paitsi tietenkin jos tavoitteena on koululaitoksen mädättäminen.
Arvoituksellisin kehityssuunta on länsimaiden johtajien määrätietoisuus luoda NL uudelleen Eurooppaan.
- Gorbachev

Kun fasismi saapuu uudelleen, se ei sano „minä olen fasismi“, vaan „minä olen antifasismi.“
- Ignazio Silone

"Me aiomme teurastaa teidät."
- 10v. poika, mahdollinen paluumuuttaja ISIS-leirillä

Eino P. Keravalta

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 27 069
  • Liked: 11907
  • I ain't gonna work on Maggie's farm no more
Vs: Uusi opetussuunnitelma 2016
« Vastaus #73 : 20.11.2016, 10:22:00 »
OAJ ( opetusalan ammattijärjestö ) ajaa nyt lakimuutosta, joka mahdollistaisi opetuksen epäämisen häirikköoppilaalta kolmeksi päiväksi.

Uskallan olettaa, että tämä ei toisi ratkaisua, vaan päinvastoin pahentaisi ongelmaa. Häirikköoppilashan lähtökohtaisesti ei halua olla koulussa, joten miksi hänet palkittaisiin ylimääräisellä vapaalla huonon käytöksen vuoksi? Kun oppilas huomaa, että heittämällä pulpetin seinään hän saa kaivattua lomaa, se vain kannustaa perseilemään lisää.

Eikä kolmen päivän minierottaminen ole suuri apu luokalle: kohta häirikkö on taas luokassa.

Loman sijaan pitäisi päinvastoin pitää huoli siitä, että häirikkö nimenomaan on koulussa. Häneen on loman sijaan kohdistettava kovempaa kuria, mutta omassa häirikköluokassa.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Mursu

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 6 274
  • Liked: 2348
Vs: Uusi opetussuunnitelma 2016
« Vastaus #74 : 20.11.2016, 10:31:06 »
Kannatan lisää uskonnon opetusta. Kellokäyrän molemmat laidat hyötyvät siitä kovasti.

Joo lisää islamin opetusta mamuille. Sehän auttaa.

guest11919

  • Vieras
Vs: Uusi opetussuunnitelma 2016
« Vastaus #75 : 20.11.2016, 10:42:15 »
OAJ ( opetusalan ammattijärjestö ) ajaa nyt lakimuutosta, joka mahdollistaisi opetuksen epäämisen häirikköoppilaalta kolmeksi päiväksi.

Uskallan olettaa, että tämä ei toisi ratkaisua, vaan päinvastoin pahentaisi ongelmaa. Häirikköoppilashan lähtökohtaisesti ei halua olla koulussa, joten miksi hänet palkittaisiin ylimääräisellä vapaalla huonon käytöksen vuoksi? Kun oppilas huomaa, että heittämällä pulpetin seinään hän saa kaivattua lomaa, se vain kannustaa perseilemään lisää.

Eikä kolmen päivän minierottaminen ole suuri apu luokalle: kohta häirikkö on taas luokassa.

Loman sijaan pitäisi päinvastoin pitää huoli siitä, että häirikkö nimenomaan on koulussa. Häneen on loman sijaan kohdistettava kovempaa kuria, mutta omassa häirikköluokassa.

Väliaikainen erottaminen on mahdollista nytkin, mutta koulu on koko ajan vastuussa oppilaan opiskelusta. Siksi keino on käytännössä tehoton.

Muuten se voisikin tehota. Häirikkö haluaa kyllä käydä koulua, sillä hän haluaa huomiota kavereilta.

yks vaan

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 813
  • Liked: 1050
Vs: Uusi opetussuunnitelma 2016
« Vastaus #76 : 20.11.2016, 11:51:15 »
Lukeminen, kirjoittaminen, laskeminen, matematiikka ja logiikka. Nuo pitää saada heti kuntoon ja sujuviksi ensimmäisillä luokilla, vaikka sitten muiden aineiden kustannuksella.

Historiat sun muut on helppo oppia myöhemminkin kun osaa esim. lukea sujuvasti.
Kuka syrjisi minua?

Ropetuss

  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 1
  • Liked: 8
Vs: Uusi opetussuunnitelma 2016
« Vastaus #77 : 20.11.2016, 12:28:40 »
Käytännön kokemukset kentältä antavat vihjettä, että suurimmassa osassa kouluja rehtori on sen verran pragmaattinen, että siirtää nämä ylhäältä tulevat ohjeet inkluusiosta suoraan mappi-Ö:hön. Toki lain kirjainta noudatetaan, eli mitään erityis- tai tarkkailuluokkia ei ole. Koulussa on vain sattumalta joka luokka-asteella yksi luokka, jossa on vain kymmenkunta oppilasta, jotka kaikki ovat sattumalta näitä ongelmatapauksia. Homma siis pelaa niinkuin pitääkin, mutta missään virallisessa paperissa ei lue, että koulussa olisi pien-, erityis- tai tarkkailuluokkia. Sama homma tasoryhmien kanssa: monessa paikassa palkitetaan matikassa tai kielissä 2-3 opettajan tunnit samaan aikaan ja jaetaan porukkaa ryhmiin osaamistasojen mukaan, käytännössä tavoitteiden mukaan. Ensisijaisesti oppilas saa itse vaikuttaa missä ryhmässä opiskelee ja tarvittaessa ryhmää voi vaihtaa kesken vuoden. Vanhemmilta ja oppilailta tulee kiittävää palautetta, ja luonnollisesti näistäkään järjestelyistä ei raportoida ylöspäin hallintoportaassa.

Joissakin kouluissa rehtorin oma ideologia puskee käytäntöön ja inkluusiota noudatetaan kirjaimellisesti. Jos ja kun niitä avustajia ei sitten koululla ole tarpeeksi, niin tässä vaiheessa ollaan kusessa. Tällaisia kouluja on kuitenkin onneksi vähemmistö. Toki näissä kouluissa tämänkaltaisia ongelmia ilmaantuu eniten ja saavat sitä kautta näkyvyyttä mediassa.

Myös opehuoneen keskusteluissa suhtautuminen inkluusioon ja häiriköiden ymmärtämiseen on pääsääntöisesti hyvin nuivaa.

-R

Supernuiva

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 5 444
  • Liked: 5276
Vs: Uusi opetussuunnitelma 2016
« Vastaus #78 : 20.11.2016, 12:35:08 »
Historiat sun muut on helppo oppia myöhemminkin kun osaa esim. lukea sujuvasti.

Kuinka moni peruskoulun suorittanut tuntee hyvin esimerkiksi Suomen lähihistoriaa? Kysykää itseltänne: mitä tiedätte ilman lisätietojen hakemista esimerkiksi Suomen sodasta? Periaatteessa kaikkien suomalaisten pitäisi tämä asia osata, sillä se on opetettu koulussa. Tästä huolimatta tämä sota on monille varsin vieras.

Uskontoa voidaan opettaa hartautena tai uskontona. Ainakin takavuosina oli olemassa sellaisia uskonnonopettajia, jotka pitävät uskontotuntien sijaan hartaustunteja. Pahoin pelkään, että näin on myös vielä nykyään.

Suomalaisten liikkumistottumuksia pidetään huonoina, olisiko liikunnanopetuksessa ollut jotain vikaa? Miksi liikuntaa opetetaan siten, että se synnyttää ihmisille suurta vastenmielisyyttä?

Kuvaamataidon arvostelussa voidaan sorsia lapsia mielinmäärin. Miten opettaja voi arvioida oppilaan pärstäkertoimen vaikuttamatta, onko jokin työ esimerkiksi kutosen, seiskan vai kasin arvoinen.

Pullervo

  • Global Moderator
  • Jäsen^^^
  • *****
  • Viestejä: 5 913
  • Liked: 21243
  • antikomintern
Vs: Uusi opetussuunnitelma 2016
« Vastaus #79 : 20.11.2016, 13:28:23 »
^^ Hienoa, Ropetuss, jos asiat toimivat käytännössä noin. Yksi keskeinen työkalu, jota itse kaipaan, liittyy järjestyksen ja kurin pitoon kouluissa. Opettajien ja muun henkilökunnan (vahtimestari, kouluisäntä jne) oikeus rajoittaa ja rauhoittaa riehuva oppilas pitää kirjata ihan selkeästi lakiin, jotta heillä on sen tuki takanaan. Kukaan ei kaipaa fyysisiä rangaistuksia karttakepillä lyömisineen takaisin, mutta ei oppilas myöskään voi olla kirjaimellisesti koskematon. Tiedän, että on pykälät turvatarkastuksen tekemisestä jne, mutta oppilaaseen koskemisesta on jo tehty sellainen tabu, ettei moni opettaja välttämättä halua lähteä riskeeraamaan ja kuuntelemaan pedofiilisyytöksiä. Ratkaisu ei myöskään ole pelkkä oppilaan työntäminen luokasta käytävälle, koska oppilaasta ollaan edelleen vastuussa, joten tarvitaan myös valvontaa. Suurissa kouluissa on varmasti sekä tilat että varat palkata vartija, joka sekä turvaa oppilaita että henkilökuntaa ulkoisilta uhilta, mutta myös auttaa pitämään järjestystä oppilaille ja esimerkiksi on paikalla tuossa luokasta poistamisessa ja sen jälkihoidossa. Kaikilla pienillä kouluilla ympäri Suomen ei tähän resursseja ole. Turvallisuusasioihin ylipäätänsäkin reagoidaan vasta, kun on pakko eli jotain ikävää on jo ehtinyt tapahtua (esim. kouluampumiset). Lapset ovat arvokkainta, mitä tällä maalla on, joten resursseja pitäisi löytyä ja tahtoa laittaa lainsäädäntö opettajan selkänojaksi vaikeiin tilanteisiin.

Kulttuurirealisti

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 5 528
  • Liked: 5189
Vs: Uusi opetussuunnitelma 2016
« Vastaus #80 : 20.11.2016, 14:58:44 »
Historiat sun muut on helppo oppia myöhemminkin kun osaa esim. lukea sujuvasti.
  Kuinka moni peruskoulun suorittanut tuntee hyvin esimerkiksi Suomen lähihistoriaa? Kysykää itseltänne: mitä tiedätte ilman lisätietojen hakemista esimerkiksi Suomen sodasta? Periaatteessa kaikkien suomalaisten pitäisi tämä asia osata, sillä se on opetettu koulussa. 

Tärkeiden perusjuttujen, kuten matematiikka, keskeiset kielet jne. lisäksi on hyvä oppia luonnontieteiden ja historian perusteita. Eikä nämä pelkällä lukutaidolla aukene parhaiten, vaan on parempi että hyvä opettaja paketoi tietyt keskeiset asiat oppilaille helposti opittavaan muotoon.

Historiassa tärkeää on pitkien aikojen kehityskulut, syyt ja seuraukset. Ei niinkään vuosiluvut tai yksittäisten taistelujen lopputulokset.
"Ovela tapa pitää ihmiset passiivisina ja kuuliaisina on rajoittaa tiukasti hyväksyttävien mielipiteiden kirjoa, mutta sallia hyvin vilkas keskustelu sen kirjon sisällä. … tämä antaa ihmisille tunteen, että ajattelu on vapaata.” - Chomsky

Mangustin

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 949
  • Liked: 1847
  • Mankuva rasitin.
Vs: Uusi opetussuunnitelma 2016
« Vastaus #81 : 20.11.2016, 15:14:59 »
Laitettiinko kehitysmaalaiset lapset erityisluokalle? Annettiinko mölyäjille ja häiriköille rangaistuksia? Kovennettiinko kuria? Vaadittiinko vanhemmilta toimenpiteitä? Ei suinkaan. Vaan muokattiin koko opetussuunnitelma suomalaislapsista välittämättä mahdollisimman sopivaksi kehitysmaalaiselle mentaliteetille ja tavoille!

Kun havaittiin, että kehitysmaalainen, vajaan impulssikontrollin omaava lapsi on häiriöksi eikä häntä saatu mitenkään kuriin, päätettiin tehdä koko koulusta sirkus ajattelematta omien lastemme mahdollisuuksia oppia.

Yhtäkkiä keksittiinkin, että koulussa piti olla kivaa! Oli vanhanaikaista, että opettaja opetti ja oppilaat istuivat hiljaa oppimassa. Sellainen oli perin impiwaaralaista! Kouluista alettiin rakentaa viihtymiskeskuksia, joissa mikään päivä ei ole samanlainen kuin toinen. Luokkia vaihdetaan, tehdään käsillä, ollaan spontaaneja ja osallistuvia, kyseenalaistetaan, keskeytellään opettajaa, harrastetaan ryhmätöitä, tehdään kesken viikkoa luokkaretkiä milloin minnekin, ollaan äänekkäitä ja ulospäinsuuntautuvia, leikitellään asioilla, luodaan tietokoneilla, annetaan ilon näkyä, eletään ja koetaan..

Toivottiin siis, että tällainen remukoulu olisi sen verran mielenkiintoinen, että kehitysmaalainenkin oppilas jaksaisi sitä käydä ja olla pahemmin häiriköimättä, kun kaiken aikaa tapahtuisi kaikkea kivaa, mielenkiintoista, luovaa, äänekästä ja hassua! Unohdettiin säännöt, rutiini, kurinlaisuus, systemaattisuus ja selkeys - suomalaisen kontemplatiivisen, introvertin ja kiltin oppilaan haitaksi.

Lisäisin tähän, että kehitysmaiden kouluissa on pääsääntöisesti kova kuri ja opetus on hyvinkin impiwaaralaista. Istutaan paikallaan ja kuunnellaan opetusta, luetaan oppikirjoja, kirjoitetaan rihvelitauluun. Keppiä tulee herkästi pienestäkin venkoilusta. Impulssikontrolli kehittyy ulkoisen kurin avulla, ja kehitysmaataustaisille oppilaille saattaisi sopia paremmin didaktiitan paluu sata vuotta taaksepäin.

Varhaiskasvatuksen puolella kasvatustieteilijät Poulter, Riitaoja & Kuusisto haukkuvat tutkimusta varten keräämiään kenttätyön kokemuksia. Artikkelissa "Toisin silmin" tiedenaisten vastine päiväkotityötä tekevien kokemukselle siitä, että "monikulttuurisuus on tuonut meille jatkuvasti lisää työtä" on "Mihin asiakirjat velvoittavat: voinko jättää toteuttamatta yhtä kasvatuksen osa-aluetta?". VMP. Vasujen ja kehityskeskustelujen hienot suunnitelmat "yhdessä ihmettelevästä katsomuskasvatuksesta" on täysin irrallaan päiväkotiarjesta, jossa oppimistavoitteisiin kuuluu potalla käyminen ja ettei toista saa lyödä lapiolla.

https://tuhat.halvi.helsinki.fi/portal/fi/publications/toisin-silmin-lapsi(12ae4d92-ec6c-48b6-872c-05f5dea113d0).html

Eino P. Keravalta

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 27 069
  • Liked: 11907
  • I ain't gonna work on Maggie's farm no more
Vs: Uusi opetussuunnitelma 2016
« Vastaus #82 : 20.11.2016, 15:37:32 »
Mangustin:

Lainaus
Lisäisin tähän, että kehitysmaiden kouluissa on pääsääntöisesti kova kuri ja opetus on hyvinkin impiwaaralaista. Istutaan paikallaan ja kuunnellaan opetusta, luetaan oppikirjoja, kirjoitetaan rihvelitauluun. Keppiä tulee herkästi pienestäkin venkoilusta. Impulssikontrolli kehittyy ulkoisen kurin avulla, ja kehitysmaataustaisille oppilaille saattaisi sopia paremmin didaktiitan paluu sata vuotta taaksepäin.

Kehitysmaissa on kova kuri, koska kehitysmaalaiset ovat itse huomanneet, että se on välttämätöntä heidän keskuudessaan.

Nyt meille tulee kymmeniä ja satojatuhansia kehitysmaalaisia emmekä me osaa suhtautua heihin järkevästi, koska emme poliittiselta korrektiudeltamme uskalla tunnustaa, että he keskimäärin ovat aivan erilaista porukkaa kuin rauhalliset, älykkäät ja humaanit pohjoismaalaiset, joiden parissa olemme tottuneet toimimaan.

Jos vanha opetussuunnitelma oli kehno työkalu kehitysmaalaisten kanssa toimimiseen, tämä uusi on sitten jo aivan toivoton. Kehitysmaalainen kaipaa kuria, auktoriteettia, selkeitä ja ehdottomia sääntöjä, kovia rangaistuksia ja hierarkiaa. Hänelle toverillinen ja puuhasteleva tivolikoulu, jossa opettaja laskeutuu oppilaiden kanssa samalle tasolle 'etsimään ja ihmettelemään', ehkä jopa fyysisesti konttailemaan pitkin lattioita, ei sovi. Sillä kehitysmaalainen uskoo vain voimaan ja hän voi parhaiten kehittyä ankarissa olosuhteissa. Päänsilitys ja turhanpäiväinen naureskelu vain saavat perseilijän esiin kehitysmaalaisesta.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

MustaLeski

  • Vieras
Vs: Uusi opetussuunnitelma 2016
« Vastaus #83 : 20.11.2016, 16:13:56 »
Hänelle toverillinen ja puuhasteleva tivolikoulu, jossa opettaja laskeutuu oppilaiden kanssa samalle tasolle 'etsimään ja ihmettelemään', ehkä jopa fyysisesti konttailemaan pitkin lattioita, ei sovi.

En ole itse huomioinut mitään tämän suuntaista tytsän luokassa. Pelisäännöt on hyvin selvät, niitä painotetaan ja opetetaan jatkuvasti, ongelmien tullessa niihin puututaan välittömästi ja niistä myös informoidaan koko luokan vanhemmille jos tarve tulee. Ainakin itse huomaan hyvinkin selvästi miten oman lapsen käytöstavat ovat kehittyneet näinkin lyhyessä ajassa, ja se miten toiset lapset otetaan huomioon. Ketään ei esim. jätetä yksin vaan haetaan välitunneilla seuraan.

Ainoa muutos mitä olen huomannut on liikunnan määrän lisääntyminen ja monipuolistuminen (minkä ei pitäisi kenenkään mielestä olla negatiivinen asia), yhden välitunnin muuttuminen  pidemmäksi, välitodistusten muuttuminen arviointikeskusteluksi, jossa lapsi on myös itse mukana. Mielestäni huomattavasti parempi kuin joku random lappu. Tablettien käyttö kerran viikkoon ei luulisi kenenkään maailmaa kaatavan ottaen huomioon, että suurella osalla sellainen on ihan kotonakin, ja se edelleen vaatii sen oman pään käyttöä, koska sillä lasketaan ja luetaan virtuaalimaailmassa, opettajat myös tarkkailevat lapsen osaamisen tasoa, koska kaikki tehtävät ja toimet jäävät profiilin muistiin.

Lukemista, kirjoittamista, laskemista harjoitellaan valtavat määrät, taitoja testataan jatkuvasti, että ongelmien tullessa niihin pystytään puuttumaan välittömästi eikä huomenna.

Mangustin

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 949
  • Liked: 1847
  • Mankuva rasitin.
Vs: Uusi opetussuunnitelma 2016
« Vastaus #84 : 20.11.2016, 17:07:50 »
Kurista ja kurituksesta vielä havainto - PISA-kokeita dominoi nykyään maat, joissa ei arastella bambukepin rakkaudellista käyttöä. Valkoisilla angloilla ruumiillista kuritusta paheksuvissa maissa tehdyt tutkimukset todistavat ainoastaan korrelaation piiskaamisen ja huonompien oppimistulosten välillä. Syy voi olla jokin muu tekijä kuin kuritus - esim. yhteiskuntaluokka, sosiaaliset ongelmat tai vanhemman ja lapsen jakama perinnöllinen temperamentti, joka johtaa ruumiillisen kurituksen käyttöön kasvatuksessa ja toisaalla heikompaan oppimiseen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Programme_for_International_Student_Assessment#Results

Tämän vuoden tulokset julkaistaan 6.12. OECD:n sivuilla voi tehdä kokeen englanniksi.

http://www.oecd.org/pisa/

simppali

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 967
  • Liked: 4081
  • junior koodari
Vs: Uusi opetussuunnitelma 2016
« Vastaus #85 : 15.01.2017, 10:59:29 »
Uutisen lopussa "ullatus",,varmaan korjaantuu suositeltuun muotoon päivän mittaan.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/201701152200053899_uu.shtml

" Uutta ovat tyttöjen rajut tappelut ja se, että maahanmuuttajahuoltajat uskovat lastaan enemmän kuin koulun aikuisia. Rehtorin työstä hirmuinen osa on nykyään huoltajien kanssa palaveeraamista. Uskomattomia, aggressiivisia tapaamisia, joista voisi hyvin tehdä kunnianloukkausjuttuja".

Eino P. Keravalta

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 27 069
  • Liked: 11907
  • I ain't gonna work on Maggie's farm no more
Vs: Uusi opetussuunnitelma 2016
« Vastaus #86 : 15.01.2017, 11:46:50 »
Lainaus
Uutta ovat tyttöjen rajut tappelut ja se, että maahanmuuttajahuoltajat uskovat lastaan enemmän kuin koulun aikuisia

Kunniakulttuuriin kuuluu sisäänrakennettuna, että omaa porukkaa puolustetaan aina, oli se oikeassa tahi ei. Niissä ei keskustella asioista, vaan henkilöistä. Siksi asiat eivät edisty ja siksi seuraa kaaosta ja perseilyä, jota jokainen ryhmä pyrkii hallitsemaan väkivallalla.

Pohjoismaiseen arvomaailmaan tämä ei tietenkään mitenkään istu, mutta kehitysmaaperäisen, kontrolloimattoman ja leväperäisen massamaahanmuuton myötä pohjoismaiset arvot alkavatkin vähitellen joutua ahtaammalle varsinkin, kun emme osaa tai uskalla puolustaa niitä, vaan yritämme sovitella ja tehdä kompromisseja alikehittyneiden kunnia- ja aggressiokulttuureiden kanssa.

Kehitysmaaperäisestä maahanmuutosta ei ole mitään hyötyä eikä se ole voimavara tai mahdollisuus, vaan ainoastaan kaikilla yhteiskunnan tasoilla kurjuutta levittävä ja lisäävä taakka, jota Suomen ei olisi ollut pakko ottaa yhteiskuntaa tuhoamaan.

HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Echidna

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 310
  • Liked: 2814
Vs: Uusi opetussuunnitelma 2016
« Vastaus #87 : 15.01.2017, 12:01:55 »
Lainaus
Uutta ovat tyttöjen rajut tappelut ja se, että maahanmuuttajahuoltajat uskovat lastaan enemmän kuin koulun aikuisia. Rehtorin työstä hirmuinen osa on nykyään huoltajien kanssa palaveeraamista. Uskomattomia, aggressiivisia tapaamisia, joista voisi hyvin tehdä kunnianloukkausjuttuja".

Ihmettelin kanssa, että oli rohjettu kirjoittaa totta. Ei noin saisi kirjoittaa. Tiedetään kuitenkin, että kyse on kulttuurieroista ja heidän kulttuurissaan on vain erilainen tapa sovitella asiat. Onko edes kysytty imaamin mielipidettä asiaan?

Raksa_Mies

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 410
  • Liked: 344
Vs: Uusi opetussuunnitelma 2016
« Vastaus #88 : 15.01.2017, 12:27:23 »
Pahinta nykyään on että alaluokilla ei anneta arvosanoja. Hymynaamoja itsesearviointia ja muuta paskaa. Itse ainakin haluaisin tietää onko lapseni kutosen vai kasin oppilas. Nukujärjestelmässä en sitä tiedä.

Eino P. Keravalta

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 27 069
  • Liked: 11907
  • I ain't gonna work on Maggie's farm no more
Vs: Uusi opetussuunnitelma 2016
« Vastaus #89 : 18.03.2017, 14:56:52 »
Lainaan tähän jäsen Totin ansiokkaita näkemyksiä ( teksti on hänen kirjoittamansa eikä minun ) hänen lupaansa kysymättä, mistä pahoittelut:

Lainaus
Kasvatustieteen professori Raija Hämäläinen listaa Ilta-Sanomille kolme kovaa valttia Suomen koulutusjärjestelmän uuteen nousuun.

        1. Digiloikka auttaa
        2. Paljon osaamista erilaisista tavoista oppia
        3. Vuorovaikutustaitoja opitaan kaikilla tasoilla


    http://www.is.fi/kotimaa/art-2000005127938.html

Läjä unelmahöttöä professori-tasolta.

Oikeastaan juuri nuo kolme juttua ovat merkittävä syy heikkenevään menestykseen.

Suomi menestyi koulutustutkimuksissa niin kauan kun pysyttiin PERINTEISISSÄ opettamismalleissa. Eli opettaja on luokan edessä, kirjoittaa taululle ja näyttää asioita. Oppilaat kuuntelevat, kopioivat, kyselevät, askartelevat ja kokeilevat.

Lainaus
1. Digiloikka auttaa

Joitain vuosia sitten alettiin ottamaan näitä ATK-härpäkkeitä luokkiin ja sen jälkeen tulokset ovat alkaneet laskemaan.

Lapset ovat yhä enemmän kiinni kaiken maailman laitteissa, joiden ohjelmat tekee kaiken heidän puolestaan. Koneilla myös pelaillaan ja nettaillaan keskellä tuntia, joka vie huomion pois opetuksesta.

Etenkin peruskoulussa ei tarvita mitään erityisiä ATK-taitoja vaan PERUSTAITOJA. Niihin kuuluu KÄSIN kirjoittaminen, PÄÄSSÄ laskeminen ja ITSE tekeminen.

Nyt nämä asiat ollaan yhä enemmän siirtämässä erinäisten tietokoneiden ja ohjelmien varaan. Ohjelmat tarjoavat sapluunan, jonka puitteissa raamitetaan oppiminen ja oivallus jää puuttumaan, kun ohjelmat ohjaavat oppilasta eteenpäin kohti päämäärää.

Oppimisesta tulee tämän myötä yhä enemmän eräänlaista rastiruutuun-kokeilua, joka kannustaa laiskaan mieleen ja henkiseen lintsaamiseen.

Lainaus
2. Paljon osaamista erilaisista tavoista oppia. ... Ilmiömäinen oppiminen


Lainaus
3. Vuorovaikutustaitoja opitaan kaikilla tasoilla ... –Kaikilla koulutusjärjestelmän tasoilla opitaan vuorovaikutustaitoja

Ruotsissa tämä "ilmiöopetus" ja "vuorovaikutus" on johtanut täydelliseen auktoriteettien puutteeseen koulussa, kaaosmaisiin luokkiin ja kehnoihin tuloksiin.

Siellähän päätettiin jo vuosia sitten, että opettajien pitää olla oppilaiden kavereita, opetus siirrettiin luokan edestä luokan sisään (opettaja ei kirjoita taululle vaan rupattelee oppilaiden kanssa luokan keskellä) ja oppilaiden piti itse tutkia (ilmiöopetus) asioita.

Tämän kuvion ongelma on, että etenkin peruskoulun oppilaat eivät ole vastuuntuntoisia, eivät ajattele ennakoivasti ja abstraktisti eikä heillä ole tarpeeksi tietoa selvittää asioita itse.

Kun opettajasta tulee kaveri ("vuorovaikutus"), kunnioitus opettajaa kohtaan häviää ja oppilaat alkavat vaatimaan asioita kuten kavereilta vaaditaan (palveluksia, hyvityksiä, mukavuutta jne.). Tämä murentaa luokan moraalin ja luo ongelmia esim. läksyjen kanssa (joita Ruotsin koulussa ei sen takia juurikaan enää ole) kun opettaja ei kaverina voi vaatia mitään.

Sotku on täydellinen kun opettaja ei enää edes opeta kunnolla vaan vain ohjaa oppilaiden omatoimista "tutkimista". Siis ihmiset, joilla on hyvin vähän tietoa asioista, pitäisi jotenkin itseohjautuvasti edistää omaa koulutustaan.

Hyvin harva lapsi pystyy menestymään tällaisessa sekavassa ympäristössä, missä tiedon ankkuripisteet puuttuvat ja joutuu käytännössä kouluttamaan itsensä.

Suomen koulutulokset ovat laskussa koska koulua on alettu muuttamaan uusien muodikkaiden liberaalien pedagogisten ja toimimattomien teorioiden mukaan. Oppilas nähdään aivan liian vastuullisena ja aikuisena ihmisenä, jonka ajatellaan oppivan ilman kuria ja vaatimuksia enemmän tai vähemmän itseohjautuvasti.

Todellisuudessa oppimisen vapautta ja joustavuutta voi kasvattaa vain iän ja vastuuntunnon kasvaessa. Se mikä toimii 17-vuotiaalle ei toimi 14-vuotiaalle, se mikä toimii 14-vuotiaalle ei toimi 10 vuotiaalle.

Kaiken maailman muotioikkujen sijaan pitäisi palaa perinteiseen opetukseen, jossa oppilaille myös asetetaan vaatimuksia ja he joutuvat aktiivisesti osallistumaan tiedon keräämisen esim. omilla muistiinpanoilla. Juuri omat muistiinpanot on todettu olevan tehokkaimpia tapoja sisäistää uutta tietoa.

Ja sitten ne helvetin tietokoneet ja pelivehkeet pois luokista. Tietokone on työväline, jonka paikka on vasta myöhemmässä opetuksessa, missä se myös käytetään työvälineenä, ei opettajan korvaajana.
« Viimeksi muokattu: 18.03.2017, 14:58:35 kirjoittanut Eino P. Keravalta »
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.