Kirjoittaja Aihe: Uusi opetussuunnitelma 2016  (Luettu 54801 kertaa)

Huppupelikaani

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 574
  • Liked: 5039
  • Dirty white boy
Vs: Uusi opetussuunnitelma 2016
« Vastaus #330 : 03.12.2019, 11:10:31 »
Tässä ne uusimmat PISA-tulokset.

Lainaus
Suomalaisnuorten lukutaito on edelleen OECD-maiden parhaimmistoa. Perhetaustan ja sukupuolen vaikutus lukutaitoon kuitenkin kasvavat.

Tämä selviää läntisten teollisuusmaiden järjestön OECD:n tuoreimman Pisa-tutkimuksen tuloksista. Lukutaitoa painottaneet kokeet järjestettiin noin 8 000:lle 15-vuotiaalle keväällä 2018. Suomen pisteet laskivat lukutaidon lisäksi hieman myös matematiikassa ja luonnontieteissä.

Suomea paremmin lukutaidossa pärjäsivät Kiina, Singapore ja Viro. Hyvin pärjäsivät myös Kanada, Irlanti ja Etelä-Korea.

———

Suomen tyttöjen ja poikien ero lukutaidossa oli tällä kierroksella OECD-maiden suurin. Piste-ero oli tyttöjen hyväksi 52 pistettä, kun OECD-maissa keskimäärin ero oli 30 pistettä.

Luonnontieteissä ja matematiikassa sukupuolten väliset erot ovat tätä maltillisemmat.

Suomalaisoppilaiden asenteet lukemista kohtaan ovat muuttuneet entistä kielteisemmiksi. Yhä useampi suhtautuu kielteisesti lukemiseen ja yhä harvempi pitää lukemista mieliharrastuksenaan.

Pojista jopa 63 prosenttia ilmoitti lukevansa vain, jos on pakko.

Asenteet heijastelevat osaamista. Ne, joita ei kiinnosta, ovat taipuvaisia menestymään huonosti. Kun huonosti menestyy yhä useampi, se näkyy kaikkien tulosten keskiarvossa.

Koko juttu linkistä: https://yle.fi/uutiset/3-11092248

Ja kärkiporukka pisteineen näkyy linkin kuvasta.
« Viimeksi muokattu: 03.12.2019, 11:17:27 kirjoittanut Huppupelikaani »
Yllä oleva viesti on ainutlaatuinen, poikkeuksellinen, kertaluonteinen, oikea-aikainen ja välttämätön Hommaforumin vakauden takaamiseksi.

Poikaseni, kunpa tietäisit, miten häikäilemättömästi tätä maailmaa hallitaan.

sancai

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 715
  • Liked: 4091
Vs: Uusi opetussuunnitelma 2016
« Vastaus #331 : 03.12.2019, 11:23:24 »
Viro hyppäsi Euroopan parhaaksi kaikissa kategorioissa. Uskomatonta. Tekniikan järkiperäinen omaksuminen osaksi opetusta ja feminismin puuttuminen opetussuunnitelmasta yhdistettynä pohjoismaisen koulutuksen rennohkoon ilmapiiriin näyttää toimivan. Viron lisäksi idästä Puola kiri kärkikymmenikköön.

Suomen tulos oli odotettu. Lasku näyttää muuhun Eurooppaan verrattuna pieneltä, koska oppimistulosten heikkeneminen on yleislänsieurooppalainen ilmiö. Feminismi opetussuunnitelmassa johtaa oletetusti poikien suurempaan syrjäytymiseen. Pääkaupunkiseudun etumatka muuhun Suomeen pienenee. Kukapa arvaisi että miksi  :roll: Seuraavassa Pisassa näemme ilmiöoppimisen tulokset.

Kiinalaisten hyvät tulokset lukutaidosta hämmentävät. On meinaan pikkuisen monimutkaisempaa.

Roope

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 34 708
  • Liked: 85631
Vs: Uusi opetussuunnitelma 2016
« Vastaus #332 : 03.12.2019, 12:33:53 »
https://www.oecd.org/pisa/

Country-specific overviews - Finland (pdf)

Lainaus
Mean reading, mathematics and science performance continued to decline in Finland. In all three
subjects, the decline began after 2006. Although PISA 2018 results were significantly lower than PISA
2015 results only in science, the negative trend line shows no sign of a reversal of performance in any
subject. In mathematics, declines were similarly rapid at all levels of the performance distribution; in
reading and science, in contrast, the declining trend was particularly noticeable amongst the lowest-
achieving students.

Lainaus
The gender gap in reading in Finland (52 score points) was one of the widest across all PISA 2018-
participating countries/economies. The gap was similar to that observed in 2009 (55 score points), as
both girls’ and boys’ performance declined over the period.

Lainaus
The average difference in reading performance between immigrant and non-immigrant students in
Finland was 92 score points
in favour of non-immigrant students. After accounting for students' and
schools' socio-economic profile the difference shrank to 74 score points.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Roope

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 34 708
  • Liked: 85631
Vs: Uusi opetussuunnitelma 2016
« Vastaus #333 : 03.12.2019, 17:25:38 »
Lainaus käyttäjältä: Yle 3.12.2019
Suomen pisteet laskivat lukutaidon lisäksi hieman myös matematiikassa ja luonnontieteissä.

Suomen pisteet jatkoivat vuonna 2006 alkanutta laskutrendiä kaikilla kolmella osaamisalueella. Tällaisia edelliskerrasta huonontaneita maita oli Suomen lisäksi vain kuusi 79:stä.

Punavihreiden linssien läpi maailma näyttää kuitenkin toisenlaiselta, paremmalta:

Lainaus
”SUOMI erottuu edukseen Aasian maista juuri siinä, että olemme pystyneet rakentamaan yhtä aikaa sekä osaamista ja hyvinvointia”, iloitsee opetusministeri Li Andersson (vas).

Tuoreimmassa Pisassa Andersson on tyytyväinen myös siihen, että Suomi on kärjessä Viron ja Kanadan kanssa ja osaamisen heikkeneminen näyttää täällä pysähtyneen.
Helsingin Sanomat 3.12.2019

Kärkipäässä, OECD-maiden kolmansina, olivat Suomen tytöt. Suomen pojat olivat kaukana kärkimaiden pisteistä samalla tasolla kuin esimerkiksi englantilaiset ja yhdysvaltalaiset pojat.

Lainaus käyttäjältä: Yle 3.12.2019
Osaamiserot sukupuolten välillä ovat Suomessa OECD-maiden suurimmat.

Suomalaisten tyttöjen ja poikien valtavaa piste-eroa Andersson ei noteeraa saati määrittele sitä vakavaksi tasa-arvokysymykseksi, kuten lopputuloksen tasa-arvon vaatija normaalisti tekisi. Raportissa Suomen kanssa samaan ryhmään niputettiin tässä suhteessa vain Jordania, Pohjois-Makedonia, Qatar, Saudi-Arabia ja Arabiemiraatit.

Toisaalta kantaväestön ja maahanmuuttajien tulosten ero on Suomessa huimalla marginaalilla OECD-maiden suurin, ja ei tarvitse olla opetusministeri ymmärtääkseen, että se voi johtua vain rasismista.

PISA 2018 Results (Volume I) – What Students Know and Can Do (tulokset)

PISA 2018 Results (Volume II) – Where All Students Can Succeed (sukupuoli- ja maahanmuuttajaerot)
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Vesa Heimo

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 3 265
  • Liked: 1771
  • Nussittuna nukkuisit sikeästi.
Vs: Uusi opetussuunnitelma 2016
« Vastaus #334 : 03.12.2019, 20:28:39 »

Kärkipäässä, OECD-maiden kolmansina, olivat Suomen tytöt. Suomen pojat olivat kaukana kärkimaiden pisteistä samalla tasolla kuin esimerkiksi englantilaiset ja yhdysvaltalaiset pojat.

Äkkiseltään sanoisin hiton ison eron olevan seuraus lukuharrastuksen vähenemisestä entisestään. Ala-asteikäiset tytöt vielä lukevat runsaasti, pojat taas eivät. Lukutaidon ero vaikuttaa sitten suoraan muihinkin oppimistuloksiin reaaliaineissa. Moni tyttö ahmii 10v iässä Harry Pottereita kun saman ikäiset pojat tavaavat Kapteeni Kalsareita.

Lukuharrastuksen ylläpito onkin vanhempien yksi tärkeimpiä kotioppeja, ja rahastakaan se ei ole kiinni kun kirjastoista saa materiaalia sen minkä jaksaa kantaa.
" Onko tarina tosi tai ei, se on toinen juttu. Näin nämä asiat koetaan."  T: Perussuomalaisten puoluesihteeri.

sancai

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 715
  • Liked: 4091
Vs: Uusi opetussuunnitelma 2016
« Vastaus #335 : 03.12.2019, 21:50:52 »
Jos enää ei lueta vapaaehtoisesti, niin sitten pakolla. Ei ole sen vaikeampaa. Enemmän pakollista luettavaa kouluun. Ei se nyt minulle ole mikään suuri yllätys, että kun opiskelusta tehdään koko ajan vapaaehtoisempaa niin etenkin poikien osaaminen huononee kun pojat ovat peruskouluiässä jonkun vuoden myöhemmässä kehityksessä. Myös tyttöjen toki. Koulujen jämäkämpi puuttuminen oppimiseen on ainoa keino auttaa niitä, jotka eivät saa kotoa tukea. Heitä on ollut aina ja tulee olemaan aina. Hyvien perheiden lapset pärjäävät aina, oppimistulokset ovat heikenneet lähinnä häntäpäästä. Kulttuurimarxistien ratkaisu on tietysti yrittää aivopestä pojista tyttöjä, mutta eiköhän kaikki tiedä mitä biologisia totuuksia vastaan kamppailusta seuraa. Ei pojissa ole mitään vikaa vaan koulussa, mikä ei huomioi heidän luontaisia tarpeitaan.

Tavan

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 4 463
  • Liked: 9072
Vs: Uusi opetussuunnitelma 2016
« Vastaus #336 : 03.12.2019, 22:20:57 »
Eikös armeijan palikkatestien perusteella suomalaisten miesten älykkyys ole ollut jo pitemmän aikaa luisussa? Pehmenevätkö poikiemme aivot?
This was my father's belief and this is also mine:
  Let the corn be all one sheaf--
And the grapes be all one vine,
  Ere our children's teeth are set on edge
By bitter bread and wine.

Roope

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 34 708
  • Liked: 85631
Vs: Uusi opetussuunnitelma 2016
« Vastaus #337 : 03.12.2019, 22:59:34 »
Kärkipäässä, OECD-maiden kolmansina, olivat Suomen tytöt. Suomen pojat olivat kaukana kärkimaiden pisteistä samalla tasolla kuin esimerkiksi englantilaiset ja yhdysvaltalaiset pojat.

Äkkiseltään sanoisin hiton ison eron olevan seuraus lukuharrastuksen vähenemisestä entisestään.

Sekä lukuharrastuksen väheneminen että tyttöjen etumatka nimenomaan lukemisessa ovat ilmiöinä yleismaailmallisia, mutta mistä johtuvat Suomen poikkeuksellisen suuret erot tyttöjen ja poikien välillä?

Ainakin minä teen paremman tai oikeastaan minkään muun selityksen puuttuessa sen johtopäätöksen, että Suomen koulujärjestelmä on viritetty maailmanlaajuisestikin erityisellä tavalla tyttöjä suosivaksi poikien kustannuksella niin, että poikien pärjäämisellä ei ole käytännössä mitään merkitystä. Suomen trendinä oli tässäkin mittauksessa huonosti osaavien osuuden kasvu, ja heistä kolme neljästä on poikia. Jo joka viidennen suomalaispojan lukutaito on raportin mukaan niin huono, että sen arvioidaan vaarantavan yhteiskunnassa toimimisen.

Se, että suomalaiset päättäjät naisopetusministeristä alkaen jälleen kerran sivuuttivat ongelman, kertoo karulla tavalla nykyisestä suomalaisesta tasa-arvokäsityksestä kuten myös tasa-arvoajattelulla perustellun feminismin todellisesta luonteesta.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Punaniska

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 7 044
  • Liked: 7350
  • patataantumuksellinen arkkikonservatiivi pimeästä
Vs: Uusi opetussuunnitelma 2016
« Vastaus #338 : 03.12.2019, 23:56:08 »


Tuota olen myös ihmetellyt. Voisiko osasyy olla opettajakunnan täydellisessä naisistumisessa?
Well the sun don't shine where it used to
And the angels are hidin' their heads
People don't listen to their hearts anymore
Seems the good men all are dead
There ain't no right, wrong, no in between
That ain't the constitution that they wrote for me

duc

  • Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
  • ****
  • Viestejä: 3 599
  • Liked: 10002
  • Vemmelsääri lyö tervapöpöä
Vs: Uusi opetussuunnitelma 2016
« Vastaus #339 : 04.12.2019, 00:54:42 »
Oppineisuus ja lukeneisuus ei näytä olevan arvostettu poikien keskuudessa. Ei siihen kannusteta vaan ruumiilliseen työhön. Tytöillä tilanne lienee päinvastainen. Kun tytöt suuntaavat luonnostaan enemmän sosiaalisille ja humanistisille aloille ja pojat teknisille aloille , yhteiskunnalliset kieroutumat kasvavat.

Miksi feminismi vähääkään välittäisi huonosti menestyvistä pojista? Heille tasa-arvo on ja on ollut aina naisten aseman parantamista. Lumihankeen jäänyt poika jäätyköön. Tyttö korjataan sulamaan. Pojat ja miehet selvitkööt omillaan, jos eivät selviä, niin voi voi. Yhteiskunnan turvaverkko näyttää olevan lähinnä tytöille ja naisille rakennettu. Patriarkaaliset jäänteet kadotkoot.

Pitääkö suomalaisen naisen synnyttää poikalapsi, ennen kuin hän näkee pojan arvon edes tytön veroisena? Merkillisesti sukupuolten arvostus on muuttumassa, ja jo muuttunut Suomessa, tuossa "tasa-arvon" mallimaassa.
Veijarin etiikka koine-kreikaksi (Mt 7:6 NA 28)

Μὴ δῶτε τὸ ἅγιον τοῖς κυσὶν μηδὲ βάλητε τοὺς μαργαρίτας ὑμῶν ἔμπροσθεν τῶν χοίρων, μήποτε καταπατήσουσιν αὐτοὺς ἐν τοῖς ποσὶν αὐτῶν καὶ στραφέντες ῥήξωσιν ὑμᾶς.

Ei caicki Culda cuin kijldä,
Eikä hopia cuin hohta.


Henrik Florinus: SANANLASCUT. 1702.

Äpyli

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 226
  • Liked: 667
Vs: Uusi opetussuunnitelma 2016
« Vastaus #340 : 04.12.2019, 01:20:59 »

Sekä lukuharrastuksen väheneminen että tyttöjen etumatka nimenomaan lukemisessa ovat ilmiöinä yleismaailmallisia, mutta mistä johtuvat Suomen poikkeuksellisen suuret erot tyttöjen ja poikien välillä?

Ainakin minä teen paremman tai oikeastaan minkään muun selityksen puuttuessa sen johtopäätöksen, että Suomen koulujärjestelmä on viritetty maailmanlaajuisestikin erityisellä tavalla tyttöjä suosivaksi poikien kustannuksella niin, että poikien pärjäämisellä ei ole käytännössä mitään merkitystä. Suomen trendinä oli tässäkin mittauksessa huonosti osaavien osuuden kasvu, ja heistä kolme neljästä on poikia. Jo joka viidennen suomalaispojan lukutaito on raportin mukaan niin huono, että sen arvioidaan vaarantavan yhteiskunnassa toimimisen.

Se, että suomalaiset päättäjät naisopetusministeristä alkaen jälleen kerran sivuuttivat ongelman, kertoo karulla tavalla nykyisestä suomalaisesta tasa-arvokäsityksestä kuten myös tasa-arvoajattelulla perustellun feminismin todellisesta luonteesta.

Aivan samat huomiot ja olen pohtinut syitä tämän ilmiön taustalla. Olisi vaikea uskoa, että poikien keskimääräisessä oppimiskyvyssä lukutaidon suhteen olisi tapahtunut noin radikaaleja muutoksia noin lyhyessä ajassa. Varsinkin kun huonosti lukevien osuus on poikien ryhmässä kasvanut merkittävästi enemmän kuin tyttöjen ryhmässä, kuten mainittu. Mahdollisia hypoteettisiä selityksiä:

1) Jotta lukemisesta voisi tykätä ja nautiskella, sitä on ensin harjoiteltava, sillä epäilen sen olevan suht harvalle yksilölle ns. luonnonlahja. Lukeminen kilpailee nykyään väistämättä elektronisten vempainten kanssa, joiden käyttö on helppoa ja tarjoaa välitöntä stimulaatiota silmille, korville ja aivojen mielihyväkeskukselle. Toisin on pitkän tekstin lukemisen kanssa; vaatii pitkäjänteisyyttä, keskittymistä, ponnistelua, takamuskin puutuu ja silmät väsyvät. Printtimediankin käyttö lienee vähentynyt merkittävästi elektroniikan vuoksi.

Jos jo lukemisen harjoittelu on tylsää ja tuskallista (esim. koulun tarjoama materiaali ei todellakaan kiinnosta, kuten ennen vanhaan päntätyt puisevat klassikot), se ei lupaa hyvää lukutaidon ja -innon kehittymiselle. Se on valitettavaa, sillä uskon että lukutaito on monella tapaa kytköksissä kognitiivisiin taitoihin. Käsittääkseni älykkyyden tutkimuksen saralla on tutkittu, että naisilla on pieni etu verbaalisissa tehtävissä ja miehillä puolestaan visuospatiaalisissa tehtävissä, mutta pätevätkö nämä tutkimukset lapsiin ja lukemiseen, sitä en osaa sanoa. Isompi merkitys lienee kuitenkin ..

.. 2) Mitä pidempi ja vaativampi teksti, sitä enemmän se vaatii lukijalta kypsyyttä - emotionaalista, älyllistä, tiedollista. Jotkut tekstit vaativat ennakkoluulottomampaa ja avoimempaa asennetta kuin toiset. Ja niin edelleen. Tämä liittyy lukutaitoon siten, että keskimäärin tyttöjen kehitys on nopeampaa kuin poikien, vaikka samalla luokalla olevat olisivatkin samana vuonna syntyneitä. Jos luettava teksti ei puhuttele vaikkapa sitä roboteista ja kuolonsäteistä kiinnostunutta Jani-Petteriä, vaan käsittelee rakkautta ja monikulttuurisia sosiaalisia suhteita yhteisen arvopohjan kautta, ei ole mikään ihme, ettei innosta lukea. Myönnän, että tämä esimerkki voi olla savusilli, sillä en ole syvällisesti perehtynyt nykyisiin materiaaleihin. Pointti on kuitenkin tärkeä: lukuinnostus lopahtaa lapsena ja nuorena varsin herkästi varsinkin mikäli siihen ei kotona tueta ja kannusteta.

Anekdootti. Itse olin varsin ahkera lukija jo ennen koulun alkamista, mutta minulla meinasi mennä pikkupoikana ensimmäisellä luokalla järki kun piti opetella tavaamaan ja lukemaan tavukirjoitusta. Mietin, että tällaistako tämä koululukeminen sitten tulee aina olemaan? Miksei kukaan muu tunnu kärsivän samasta ongelmasta? Lukeminen alkoi heti kiinnostaa vähemmän, mutta onneksi pidin pintani. Mistä päästäänkin seuraavaan kohtaan...


3) Mitä harvinaisemmaksi käyvät lukevat pojat ympärillä, sitä vähemmän se tarjoaa kannustavaa lukemisen esimerkkiä muille pojille. Ja käytännössä tilanne heikentyy niiden vielä lukemisharrastusta aloittelevien poikien kannalta nopeammin ja rajummin kuin luulisi - ryhmäpaine on armoton. Koska itse olin lukemista rakastava nörtti, muistan hyvin mitä lukemisesta seurasi luokassa, jossa oli 13 poikaa ja 6 tyttöä, eikä juuri kukaan muu poika tykännyt (kirjojen) lukemisesta. Se oli homojen ja runopoikien, snobien ja hikujen hommaa, se. Paitsi ehkä Myrkyn, Tekniikan Maailman tai pornolehtien lukeminen. Jos siis käy niin onnettomasti, että lukemista dissaava ryhmädynamiikka ottaa vallan, silloin ei jää vaihtoehdoksi kuin pitää turpansa kiinni ja nauttia lukemisesta yksikseen, tai löytää kultivoituneempaa seuraa, mikä ei ole niin yksinkertaista. Kun olen kuunnellut jälkikasvun tarinoita nykyisestä koulumaailmasta, aivan samanlaiset dynamiikat siellä tuntuvat toimivan vieläkin. Olen joskus pohtinut, että näissä ilmiöissä on mekaanisen lukutaidon ohella kyse laajemminkin henkisen kulttuurin ja henkisten ominaisuuksien arvostamisesta, tai pikemmin niiden arvostuksen puutteesta. Esimerkiksi jos lukutaitoa ja lukeneisuutta arvostettaisiin yhtä paljon kuin fyysisen kilvoittelun kulttuuria, kuten urheilua tai oman talon rakentamista, olisivat asiat ehkä toisin. Mutta ei tästä sen enempää.


3) Tämä on varmaan nykyään tabu aihe, koska sukupuolia ja/tai niiden eroja ei nykyään tietenkään ole olemassa. Mutta minun kokemukseni koulumaailmasta kertoo sen, että keskimäärin kotimaisen koulun ilmapiiri on viritetty sellaiseksi, jossa pärjää parhaiten miellyttämällä opettajia eli toimimalla mahdollisimman täydellisesti opintosuunnitelman ja opettajan toiveiden mukaan. Vuosien kenttätutkimuksen perusteella uskallan tehdä väitteen, että koulupoikien joukossa motivaatio opettajien miellyttämiseen ei ole keskimäärin järin suuri, varsinkaan silloin kun siitä ei koidu itselle selkeää etua. Toisaalta keskimääräisen oppilaan muotista erottautumisella on yleensä negatiivisia seurauksia - jos alisuoriudut, ei hyvä. Jos ylisuoriudut, olet hikke. Tämä muodostaa ongelman sikäli, että nyky(koulu)maailma katsoo kilpailua pahalla silmällä, vaikka sen voidaan katsoa olevan tärkeä osa poikien ja miesten kokemusmaailmaa. Oletettavasti tyttöjen joukko on homogeenisempää oppimiskyvyiltään poikiin verrattuna eli poikien kyvyissä ja kypsyydessä on enemmän vaihtelua. Nykyään kai tätä kaikkea kutsutaan toksiseksi maskuliinisuudeksi josta pitää päästä eroon. Kaikki omanlaisia, kaikki samanlaisia!

4) Laajempi tasa-arvokeskustelu on vasta aivan viime vuosina alkanut ottaa poikien ja miesten kokemusmaailmaa huomioon, kun on havahduttu siihen, että maassa on lukematon joukko syrjäytyneitä nuoria miehiä. Tuoreet PISA-tuloksetkin ovat aika masentavaa luettavaa poikien kohdalla. Minulla olisi poikana ja miehenä kasvamisesta ja olemisesta paljonkin sanottavaa, mutta se olisi ehkä oma aiheensa. Yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolautakunta, miten meni noin niinkuin omasta mielestä.

Tavan

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 4 463
  • Liked: 9072
Vs: Uusi opetussuunnitelma 2016
« Vastaus #341 : 04.12.2019, 05:35:56 »
Asiat jotka nähdään tyttöjen/naisten juttuina ovat luonnollisesti luotaantyötäviä miehen/pojan näkökulmasta. Tämä on universaali sosiaalinen laki - kun johonkin instituutioon tai viitekehykseen alkaa virrata naisia ja se naisistuu, menettää se yleisen arvovaltansa ja houkuttelevuutensa.

Kyseessä lienee nollasummapeli. Pitkällä tähtäimellä paras keino parantaa poikien kiinnostusta kouluun ja kouluttautumiseem olisi heikentää tyttöjen kouluttautumismahdollisuuksia.
This was my father's belief and this is also mine:
  Let the corn be all one sheaf--
And the grapes be all one vine,
  Ere our children's teeth are set on edge
By bitter bread and wine.

simplex

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 100
  • Liked: 7546
Vs: Uusi opetussuunnitelma 2016
« Vastaus #342 : 04.12.2019, 21:38:53 »
https://www.oecd.org/pisa/

Country-specific overviews - Finland (pdf)

Lainaus
Mean reading, mathematics and science performance continued to decline in Finland. In all three
subjects, the decline began after 2006. Although PISA 2018 results were significantly lower than PISA
2015 results only in science, the negative trend line shows no sign of a reversal of performance in any
subject. In mathematics, declines were similarly rapid at all levels of the performance distribution; in
reading and science, in contrast, the declining trend was particularly noticeable amongst the lowest-
achieving students.

Lainaus
The gender gap in reading in Finland (52 score points) was one of the widest across all PISA 2018-
participating countries/economies. The gap was similar to that observed in 2009 (55 score points), as
both girls’ and boys’ performance declined over the period.

Lainaus
The average difference in reading performance between immigrant and non-immigrant students in
Finland was 92 score points
in favour of non-immigrant students. After accounting for students' and
schools' socio-economic profile the difference shrank to 74 score points.

Näiden poimimiesi lainausten lisäksi nostaisin Suomea koskevasta yhteenvedosta esiin tämän:

Lainaus
In Finland,  the gap in performance related to students’ socio-economic status (79 score points) is smaller than the average difference between advantaged and disadvantaged students (89 score  points) across OECD countries. However, in Finland, this gap widened since PISA 2009 (61 score points) while it remained the same on average across OECD countries

Lyhyesti tiivistäen nämä keskeiset havainnot ovat:
  • PISA-tulokset jatkoivat vuodesta 2006 alkanutta laskuaan ja lasku oli merkittävintä jo valmiiksi heikoiten pärjäävien kohdalla.
  • Poikien ja tyttöjen välinen lukemisen tuloksissa ero oli erittäin merkittävä.
  • Maahanmuuttajataustaiset pärjäsivät huomattavasti kantaväestöä huonommin.
  • Sosioekonomisen taustan vaikutus on lisääntynyt vuodesta 2009 lähtien.

Trendi ja tulokset eivät yllätä. Esimerkiksi Keltikangas-Järvinen on puhunut juuri samoista asioista jo vuosien ajan, eikä vähiten nyt uutta opetussuunnitelmaa koskevan keskustelun yhteydessä. Alla esimerkkinä lainauksia Ylen tekemästä haastattelusta noin parin vuoden takaa (7.2.2018).

Sosioekonomisen aseman vaikutuksesta:
Lainaus
Enää ei puhuta tasa-arvosta (peruskoulussa), kuten aiemmin, Helsingin yliopiston psykologian emeritaprofessori Liisa Keltikangas-Järvinen sanoo.

Hän viittaa koululaisten eriarvoisuuden lisääntymiseen. Nykyjärjestelmässä pärjäävät ne, joiden vanhemmat ovat koko ajan mukana lastensa koulunkäynnissä.

– Vanhempien osuus tulee liian suureksi, ja se ei ole tarkoitus.

Tavoitteena pitäisi Keltikangas-Järvisen mukaan olla se, että lapset selviävät itse koulustaan ilman, että vanhemmat käyvät sitä kaiken aikaa lastensa kanssa.

Poikien koulunkäynnin ongelmien juurisyistä ja siitä, miten poikien (ja miksei myös tyttöjen) motivointi "viihdyttämällä" on haitallista:
Lainaus
Peruskoulun opetussuunnitelman perusteella lapselta odotetaan itseohjautuvuuden lisäksi myös sisäsyntyistä motivaatiota .

...

– Siinä ei ajatella, että lapselle pitäisi opettaa näitä valmiuksia, vaan lapsi tulee kouluun niiden kanssa.
– Nämä asiat ovat ongelmia vielä yliopistotasollakin, professori paukauttaa.

Professori muistuttaa, että motivaatiota pitää opettaa, eikä se ole annettu asia, jonka lapset tuovat mukanaan kouluun.
Hän ei myöskään niele poikien ja tyttöjen oppimiserojen tasausyrityksiä. Pojille tarjotaan yhä enemmän digitaalisia viihdykkeitä, kuten tietokoneilla pelaamista.
Poikien ongelmat koulussa liittyvät keskittymiskyvyn, motivaation ja pitkäjännitteisyyden puutteeseen. Tällainen viihtymisen elementti ei lisää niitä.
– Motivaatio ei synny siitä, että lapsesta on ollut hauskaa tehdä jotain tietokoneella tunnin aikana.

Sekä vielä maahanmuuttajista ja kotitaustan vaikutuksesta:
Lainaus
Viime marraskuussa julkistetun PISA-tutkimuksen perusteella Suomen sija on pudonnut parhaista vuosista, ja tyttöjen ja poikien erot oppimisessa ovat kasvaneet.
Professori ihmettelee, miksi tuloksista syyllistettiin heti vanhemmat.

Tuloksista kävi myös ilmi, että erot maahanmuuttajataustaisten lasten ja kantasuomalaisten olivat suuria.
– Siinä on ihan selvä yhteys, koska maahanmuuttajataustaiset eivät ole selvillä koululaitoksestamme, eivätkä osaa siksi ohjata lastensa koulunkäyntiä.
– Tämä todistaa sen, että lasten kotitausta vaikuttaa liian paljon lasten koulumenestykseen, Keltikangas-Järvinen sanoo.


Eli ei esimerkiksi tuota haastattelua (ja muita vastaavia argumentteja, joita tähänkin ketjuun on linkattu runsaan puoleisesti) vasten tarkasteltuna uusin PISA-tulos on varsin odotetun kaltainen. Ja ihan kotikutoisesta kristallipallosta katsottuna näyttää siltä, että nykymenon jatkaminen (inkluusio, itseohjautuvuus, oppilaiden "viihdyttäminen", jne.) johtaa edelleen luisuun, jossa erityisesti lähtökohdiltaan heikoimmassa asemassa oleva porukka ikäluokasta putoaa yhä enenevässä määrin pois kelkasta. Ja jos esimerkiksi lukutaito jää varsin monella sille tasolle, että peruskoulun jälkeiset opinnot eivät oikein tule sujumaan ja yhteiskunnassa pärjäämisenkin kanssa on vähän niin ja näin, niin onhan tämä aivan jäätävän kokoinen ongelma. Ja varsin ilmeisesti tällä on lopulta kytköksiä myös muihin tälläkin palstalla keskusteltuihin asioihin, mm. syntyvyyteen, yhteiskunnan sisäiseen turvallisuuteen, kilpailukykyyn ja niin edelleen.

Se, että suomalaiset päättäjät naisopetusministeristä alkaen jälleen kerran sivuuttivat ongelman, kertoo karulla tavalla nykyisestä suomalaisesta tasa-arvokäsityksestä kuten myös tasa-arvoajattelulla perustellun feminismin todellisesta luonteesta.

Tasa-arvoa ei selvästikään ole vielä saavutettu, koska edelleen löytyy poikia, jotka osaavat jotain.

Waldseemüller

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 067
  • Liked: 9315
Vs: Uusi opetussuunnitelma 2016
« Vastaus #343 : 16.12.2019, 14:05:24 »
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006344434.html

Lainaus
Espoolaisopettaja teki testin ja laittoi opiskelijat kirjoittamaan muistiin­panot käsin – ”Koe­numerot paranivat keski­määrin kaksi numeroa”
Aivotutkija: Käsinkirjoitetut muistiinpanot ovat luovempia.
Tilaajille
Espoonlahden lukion historian ja yhteiskuntaopin opettaja Kari Ojanen opetti tuolloin historiaa lukiossa Teuvalla. Opiskelijat saivat kaikki opinahjostaan käyttöönsä kannettavat tietokoneet.

Pian heidän keskittymisensä tunneilla alkoi tunneilla herpaantua ja ajatus harhailla. Seuraus näkyi oppimistuloksissa, Ojanen väittää.

Hän alkoi aprikoida, mistä herpaantuminen johtuu ja päätti tehdä kokeilun: Opiskelijat saisivat yhdellä kurssilla kirjoittaa muistiinpanot, miten halusivat. Toisella kurssilla hän käski heidän kirjoittaa käsin. Aluksi opiskelijat protestoivat asiaa.

”Olen vähän oman tieni kulkija”, Ojanen sanoo hymähtäen.

TESTIN lopputulema kertoi karua kieltää: ”Koetulokset paranivat keskimäärin kaksi numeroa.”

x

Käsinkirjoittamisella ja oppimisella on Huotilaisen mukaan yhteys mutta ei ehkä sellainen kuin luulisi. Huotilaisen mukaan useat tutkimukset todistavat, että muistiin kirjoittaminen on oppimisen kannalta tärkeää. Se auttaa muistamaan ja painamaan mieleen opittavan asian paremmin.

”Tiedetään, että käsinkirjoittaminen on hitaampaa kuin koneella kirjoittaminen. Jos pyrkii nopeasti kirjoittamaan joka sanan, se ei välttämättä ylipäätään paras tapa muistiinpanojen tekemiseen.”



Tämä epätieteellinen anekdootti saa confirmation bias -reseptorini kihelmöimään mielihyvästä. Kaikki on juuri kuin arvelinkin: käsin aina parempi.
Jos olisimme väärässä, meitä ei yritettäisi vaientaa.

RP

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 15 971
  • Liked: 10393
Vs: Uusi opetussuunnitelma 2016
« Vastaus #344 : 17.03.2020, 08:25:50 »
Nythän tulee muiden asioiden ohella sitten tehtyä digiloikkatesti. Kun koulut ovat nyt kiinni vähintäänkin useita  viikkoja, näillä online ym. jutuilla voisi oikeasti olla käyttöä, jos ne toimivat. 
"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

Eino P. Keravalta

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 28 906
  • Liked: 19997
  • Letters from Paskastan
Vs: Uusi opetussuunnitelma 2016
« Vastaus #345 : 22.09.2020, 18:20:14 »
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/7066aafc-7e78-4bed-b5bc-abc916ca9a71

Vantaalaisessa Kytöpuiston koulussa lauma 12-13-vuotiaita oppilaita hakkasi jo pitkään piinaamansa, 11-vuotiaan oppilaan sairaalaan. Saatujen tietojen mukaan jengi oli jopa kuristanut lapsen tajuttomaksi - hengenlähtö oli pelottavan lähellä.

Tässä ketjussa on jo aiemmin vaadittu, että häirikköoppilaat sijoitetaan erityisiin kouluihin, joihin ongelmaoppilaat koottaisiin. Sen sijaan opetusministeri Li Andersson tyytyy jeesustelemaan, että:

Lainaus
..opetuksen järjestäjillä ja koulun aikuisilla on lakisääteinen velvollisuus turvata oppilaille turvallinen kouluympäristö.

– Ja jokainen kiusaamistapaus tarkoittaa, että me yhteiskuntana olemme epäonnistuneet lasten oikeuksien turvaamisessa. Oikeus elää omaa arkea ilman pelkoa väkivallasta tai kiusatuksi ja syrjityksi joutumisesta on perustavanlaatuinen ja koskee yhtäläisesti niin yhteiskuntamme nuorimpia jäseniä kuin aikuisiakin, Andersson sanoi.

Andersson ilmoitti, että kiusaamisen ehkäisemiseksi hallitus on nyt luomassa koulupsykologeille ja kuraattoreille sitovan mitoituksen kouluihin.

Täytyy olla todellisuudesta vieraantunut, jos kuvittelee, että etnokouluissa muodostuneita väkivaltajengejä pystyisi lakkauttamaan koulupskologeilla ja kuraattoreilla. Tämä johtuu siitä, että jengin jäsenet eivät ole avun tarpeessa siinä mielessä, missä länsimainen yhteiskunta yleensä tämänkaltaiset asiat näkee, sillä kyseessä ei ole pahoinvoivan lapsen reaktio kohdistaa kiusaamista muihin lapsiin, vaan kyseessä on kulttuurillinen tendenssi siten, että kulttuurin arvomaailmaan kuuluu erilaisten hakkaaminen, oman jengin ja tilan vahvistaminen ja asioiden hoitaminen väkivallalla. Nämä eivät tuon kulttuurin mittapuulla ole mikään syrjäytymisen seuraus tai psykopatologinen ilmiö, vaan täysin normaali kulttuurillinen ilmiö, jota jopa kotona vahvistetaan ylpeänä.

Uuteen opetussuunnitelaan kuuluu vahvasti inkluusio, mutta ainoa keino lopettaa tämänkaltainen väkivalta on luoda, kuten sanottu, omat 'kurikoulut' sellaisille oppilaille, jotka eivät järkipuhetta usko vaan jotka tarvitsevat voimankäyttöä, eli sitä ainoaa asiaa, mitä heidän kulttuurinsa arvostaa.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Eino P. Keravalta

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 28 906
  • Liked: 19997
  • Letters from Paskastan
Vs: Uusi opetussuunnitelma 2016
« Vastaus #346 : 23.09.2020, 17:47:04 »
https://yle.fi/uutiset/3-11559469

Nyt jo rouva presidenttikin avaa suutaan koskien sitä, että sairaalloiset ja väkivaltaa harjoittavat oppilaatkin pidetään normaaleiden joukossa vastoin yleistä oikeustajua, kuten tässäkin ketjussa on usein mainittu.

Tarja H:

Lainaus
Kouluväkivalta ja sosiaalinen media ovat pelottava yhdistelmä

Vielä pelottavampi yhdistelmä on meidän hallitsematon maahanmuuttopolitiikkamme ja olemattomat rangaistukset sekä kyvyttömyys palauttaa rikollisia kotimaihinsa.

Lainaus
Presidentti Tarja Halonen: "Vastuu on meidän kaikkien yhteinen"

Syy on kyllä kaikkien muiden paitsi Perussuomalaisten.

Halonen:

Lainaus
Aikuiset tekevät ihan samalla tavalla erilaista hyvin vaarallista väkivaltaa. Olkoon se sitten seksuaalista tai jotain muuta. Tässä mielessä on myöskin aikuisilla peiliin katsomisen paikkaa, että tämän tapainen käyttäytyminen ei ole hyväksyttävää.

Niin, Haloselta kysyttiin kouluväkivallasta ja Halonen aitoon kommunistityyliin ehätti kertomaan, että kyllähän ne muutkin..

ON PERIN IRVOKASTA, että Halonen tässä on tuomitsemassa kouluväkivaltaa, vaikka hän itse parilla presidenttikaudellaan teki kaikkensa, että maahamme saataisiin kehitysmaalainen väkivaltakulttuuri, joka nyt viime vuosina on tuottanut karmeaa satoaan kouluissamme.

Asiaa pahentaa vielä nykyisen Opetussuunnitelman korostama inkluusio sekä se, että siinä ollaan opettajan auktoriteetti rapautettu aivan kokonaan sen sijaan, että nykyinen Opetussuunnitelma tarttuisi jämäkästi monikulttuurisuuden aiheuttamiin ongelmiin esimerkiksi luomalla erityiskouluja ongelmaoppilaille.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Eino P. Keravalta

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 28 906
  • Liked: 19997
  • Letters from Paskastan
Vs: Uusi opetussuunnitelma 2016
« Vastaus #347 : 29.09.2020, 21:12:59 »
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006651639.html

Psykologian emeritaprofessori Liisa Keltikangas-Järvinen:

Lainaus
..tutkimukset osoittavat, että koulukiusaaminen lisääntyy avoimissa oppimisympäristöissä, joita uusi opetussuunnitelma painottaa.

Lainaus
Kiusaamisessa kysymys on ryhmätoiminnasta, jossa syntyy tietty ryhmädynamiikka. Aikuisen rooli on estää tämä ja kertoa, miten toimitaan ja minne mennään.

– Mutta nykyään on yhä enemmän paikkoja ja erilaisia tilanteita, joihin opettajan silmä ei mitenkään kanna. Totta kai se antaa enemmän mahdollisuuksia kiusata, emeritaprofessori sanoo.

Lainaus
..kouluissa voi olla jopa 80 oppilaan ryhmiä, joissa on kolme opettajaa. Kun opettaja vaihtuu suurissa luokissa usein, opettaja ei osaa arvioida lapsen käytöksestä, onko hänellä paha olla koulussa, emeritaprofessori huomauttaa.

Lainaus
Yle uutisoi aiemmin, että alle 15-vuotiaiden tekemä väkivalta on muuttunut aiempaa vakavammaksi.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

simppali

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 3 462
  • Liked: 8933
  • junior koodari
Vs: Uusi opetussuunnitelma 2016
« Vastaus #348 : 14.01.2021, 22:25:09 »
Aiheellinen härdelli on tuloksena.

Kirjoittelin taannoin tyttäreen kohdistuneesta kiusaamisesta, koska söi väärin tehtyjä eväs-sämpylöitä, sisältöön kuului kinkkusiivuja. Ei oppilaat mene katsastamaan kenenkään syömää ruokaa, paitsi jos opettaja on tolkuttanut tuntikausia lihan syönnin syntisestä hegemoniasta ja viittailut Belsebuubin uudestaan tulemisesta jos oppilas ei noudata vihreää oppimista.

Minulla ja Rouvalla tittelit riittivät siihen, että tein rikosilmon.. alkoivat kuvainnollisesti puntit vapisemaan vastapuolella.

Nykyisiä opettajia tuottava laitos kai asentaa opetustoimeen tuleville opettajille oletuksen: ps paha, vihreä hyvä  jonka opettajat iskostavat oppillaille.

https://yle.fi/uutiset/3-11737299

Lainaus
OAJ:n Olli Luukkainen: Emme voi hyväksyä maalittamista ja painostusta
Mitä sanot tapauksesta?

Kampanja kannustaa tarkkailemaan opettajan opetusta ja ehdottaa ilmiantosysteemiä. Se on maalittamista ja painostusta, emmekä voi sitä hyväksyä. Urani varrelta ei tule mieleen vastaavaa, ja olen aika pitkään ollut näissä hommissa.

Perussuomalaisten avauksessa on taustalla oletus, ettei opettaja tekisi työtään tasapuolisesti. Mutta suomalaiset opettajat ovat hyvin koulutettuja, ja lainsäädäntö on tukevalla pohjalla: opetuksen tavoitteet ovat tasapuolisia ja ne on määritelty opetussuunnitelmassa.

Kunnalla tai opetuksen järjestäjällä on velvoite tarkkailla, että opetus tapahtuu opetussuunnitelman mukaisesti.

Lainaus
Tähän lähdettiin, koska olen saanut nuorilta viestiä, jonka mukaan historian tunnilla oli vihjailtu perussuomalaisten olevan rasisteja. Perussuomalaisia oli käsitelty natsi-Saksan yhteydessä. Vaikka lähtökohta on, että opetuksen pitäisi olla puolueetonta.

Tämä pätee kaikkiin suuntiin. Emme hyväksyisi sitä, jos perussuomalainen opettaja kertoisi vihreiden kannattavan laittomuuksia. Opetusministeri Jussi Saramon (vas.) ja OAJ:n väite siitä, että painostaisimme opettajia tai puuttuisimme heidän autonomiaansa, on naurettava.

Oikeasta aiheesta tehty kysely, minulle on eräs opettaja sanonut päin lärviä tyttären asian ollessa framilla "mitäs täällä runkkunatsi luuraat", ikävästi sanailtu en vastannut mitään.
« Viimeksi muokattu: 14.01.2021, 22:35:32 kirjoittanut simppali »

F1nka

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 514
  • Liked: 1189
Vs: Uusi opetussuunnitelma 2016
« Vastaus #349 : 14.01.2021, 22:59:04 »
^Aivan kuin olisi kyselty paikalla oloa runkkunatsilisällä painostamis- ja vaientamisyritysmielessä.
Tottelematon tieto aktivismissa

simppali

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 3 462
  • Liked: 8933
  • junior koodari
Vs: Uusi opetussuunnitelma 2016
« Vastaus #350 : 26.01.2021, 18:56:28 »
vt. opetusministeri Saramo on ollut mukana uudessa sanahelinää sisältävässä suunnitelmassa.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/abec93b3-8515-42f3-bab4-e746f923bc10

Lainaus
Soittoa poliisille
Saramo kertoi, että tämän hallituskauden aikana on palkattu noin 300 poliisia lisää. Muun muassa tämä edesauttaa kouluongelmiin puuttumista.

Julkisuudessa on toistuvasti noussut esille se, ettei opettajilla ole mahdollisuuksia puuttua rettelöiviin oppilaisin. Opetusministeri kehottaa kuitenkin ottamaan matalalla kynnyksellä yhteyttä poliisiin ja muihin viranomaisiin, kun ongelmia ilmenee.

Ei poliiseista voi tehdä mitään kouluvakseja, rikosoikeudellinen ikäraja laittaa jarrut päälle, suhteessa poliisin puuttumiseen kouluväkivaltaan.

Lainaus
Käynnistetään oppimisyhteisöjen turvallisuuskulttuurin kehittämistyötä tukeva valtakunnallinen kehittämis- ja tutkimushanke (2021–2023), jossa perusopetuksen koulujen käyttöön luodaan tehokkaita kouluyhteisön turvallisuutta ja turvallisuuskulttuuria edistäviä toimenpiteitä. (ministeri Saramo)

Käynnistellään hankkeita, tehdään raportteja ja edistetään,,voihan ihme.

Ainoa mitä käynnistäisin olisi oikeudellisen ikärajan, vastuun muodossa laskemisen 13-vuoteen, alaikäisen kyseessä ollen vastaajina toimisivat vanhemmat tai huoltajat, jotka olisivat korvausvastuullisina, kiusaamiseen t. muuhun rikoslaissa mainittuun tekoon osallistuneen alaikäisen toimintaan..  alaikäisen rikollisen paikka on vankila.

« Viimeksi muokattu: 26.01.2021, 21:33:57 kirjoittanut simppali »

Eino P. Keravalta

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 28 906
  • Liked: 19997
  • Letters from Paskastan
Vs: Uusi opetussuunnitelma 2016
« Vastaus #351 : 27.01.2021, 18:50:35 »
Opetus- ja kulttuuriministeriö on päättänyt puuttua kouluväkivaltaan, jota usein kiusaamiseksikin vähätellen kutsutaan.

Vaikka tämä ei ole suoraan yhteydessä ketjun aiheeseen, tällä on myös yhtymäkohtia paitsi sikäli, että kyseessä on koulumaailma, myös sikäli, että hallituksen arvot näkyvät molemmista, niin opetusohjelmasta kuin tästä nyt julkaistusta kiusaamisen vastaisesta ohjelmasta.

Alempana luettelo suunnitelman kohdista. Esityksessä saattaa toki olla hyviäkin detaljeja, mutta isossa kuvassa koko suunnitelma on tyypillistä kulttuurimarxilaista vastuun ja toimivien keinojen välttelyä.

Avainsanoja ovat esimerkiksi:

-aikoo
-vahvistaminen
-kehittämisohjelma
-vuorovaikutustaito
-painotus
-ehkäisy
-kehittää
-osaaminen
-opiskeluympäristö
-turvaaminen
-suunnitelma
-oppilashuolto
-tuki
-täsmennys
-säännös
-oikea-aikaisuus
-oikeusasema
-arvioida
-sääntely
-sitouttava
-koulupudokkuus
-poissaolo
-korjaaminen
-hyvinvointi
-työrauha
-yksinäisyys
-määritellään
-pedagogia
-osaaminen
-mielen hyvinvointi
-täydennyskoulutus
-painopistealue
-sisällyttäminen
-tulossopimus
-kannustetaan
-valmiudet
-parantava
-sisältö
-peruskoulutus
-sivusto
-laatia
-yhteistyössä
-tahot
-verkkopohjainen
-informoi
-normipohja
-tavoitteena
-kouluyhteisö
-ymmärrys
-osallisuus
-vastainen
-oppimisyhteisö
-edistäminen
-turvallisuuskulttuuri
-takaaminen
-arkiturvallisuus
-perusta
-keskeinen
-käynnistetään
-kehittämistyö
-valtakunnallinen
-tutkimushanke
-lisääminen
-konsultatiivisuus
-uudelleenorganisointia
-toiminta-alue
-opetusyksikkö
-yhteistyö
-toimintamallit
-interventiot
-tilannearviokonsutaatiot
-toimielin
-arviontikeskus
-arviointitoimielin
-näytön aste
-käyttökelpoisuus
-kehittämisehdotus
-ankkuritoiminta
-nuorisotyöntekijä
-edustaja
-selkeytetään
-moniviranomaistoiminta
-johtaminen
-myönteinen ryhmäytyminen
-kehitys
-merkkejä
-ei-toivottua
-tiedon lisäämistä
-täsmentäminen
-lukiolaki
-säädettäisiin
-häirintä
-laillinen edustaja
-yhteisöllinen toimintakulttuuri
-oikeus
-kehittämisohjelma
-luoda
-vertaisohjaus
-tuki
-ryhmäohjaus
-turvallisuuskulttuuri
-kokonaisvaltainen
-valmisteilla
-laatuohjelma
-tullaan
-opiskeluhyvinvointi
-tunne
-oikea-aikainen
-ohjaus
-valmistelu
-häirintäyhdyshenkilötoiminta
-käsitellään
-saavutettavuussuunnitelma
-toimintamalli
-ohjeisto
-epäasiallinen
-vuorovaikutuksen kehittäminen
-ydinosaaminen
-nuorisotyö
-kohtaaminen
-kokonaisvaltainen
-matala kynnys
-suunnitellaan
-syrjintä
-kehittämistyö
-osaamiskeskus

Omasta puolestani avainsanoiksi olisivat riittäneet esimerkiksi:

-vartija
-pamppu
-nuorisovankila
-suljettu erityiskoulu
-kotimaahan lähettäminen

Lainaus
"Toimenpide 1, tunne- ja vuorovaikutustaitojen vahvistaminen varhaiskasvatuksessa

Toteutetaan kehittämisohjelma tunne- ja vuorovaikutustaitojen vahvistamiseksi varhaiskasvatuksessa. Kehittämisohjelma painottuu lasten tunne- ja vuorovaikutustaitojen vahvistamiseen kiusaamisen ehkäisykeinona varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa. Tavoitteena on lisäksi kehittää henkilöstön osaamista lasten tunne- ja vuorovaikutustaitojen vahvistamisessa ja kiusaamisen ehkäisyssä. (ministeri Saramo)

Toimenpide 2, lainsäädäntöhanke turvallisen opiskeluympäristön turvaamiseksi

Oppilaan osallistuminen opetukseen epäämistä koskevaa sääntelyä päivitetään oppilaiden ja opetustilassa työskentelevien henkilöiden turvallisuuden turvaamiseksi. Epäämisen aikana oppilaalle tehdään suunnitelma oppilaan tarvitsemasta oppilashuollollisesta ja muusta tarvittavasta tuesta. Tarkoituksena on täsmentää ja korjata opetustoimen säännöksiä, jotta kiusaamiseen voitaisiin puuttua oikea-aikaisesti, vahvistaa oppilaan oikeusasemaa ja turvata kaikkien koulussa toimivien turvallinen oppimisympäristö. Lainvalmistelu pohjaa Kiusaamisen vastaisen työryhmän lainsäädäntöehdotuksiin. (ministeri Saramo)

Arvioidaan opetustoimen lainsäädäntöön sisältyvää kaksoisrangaistavuutta koskevaa sääntelyä, jotta opiskeluympäristön turvallisuus voidaan varmistaa yhteistyössä opetus- ja kulttuuriministeriö, oikeusministeriö, sisäministeriö ja Poliisihallitus. (ministerit Saramo, Henriksson, Ohisalo)


Toimenpide 3, sitouttava kouluyhteisötyö

Käynnistetään perusopetuksessa uusi sitouttavan kouluyhteisötyön toimintamalli, joka tukee sekä oppilaita että koulujen henkilökuntaa koulupudokkuuden ehkäisemisessä, koulunkäyntiin sitouttamisessa, poissaolojen vaikutusten korjaamisessa, kouluyhteisön hyvinvoinnin vahvistamisessa sekä osaltaan kiusaamisen vastaisessa työssä. (ministeri Saramo)

Toimenpide 4, henkilöstön ja johdon koulutus

Hyvinvoinnin ja työrauhan edistämiseen, yksinäisyyden ja kiusaamisen ehkäisemiseen sekä mielen hyvinvoinnin tukemiseen liittyvä pedagoginen osaaminen määritellään varhaiskasvatuksen ja opetustoimen henkilöstön ja johdon täydennyskoulutuksen painopistealueeksi seuraavien kolmen vuoden ajalle. Sisällytetään Opetushallituksen tulossopimukseen vuosille 2021–2023. (ministeri Saramo)

Kannustetaan korkeakouluja lisäämään hyvinvoinnin, turvallisuuden ja työrauhan edistämiseen liittyviä opettajien valmiuksia parantavia sisältöjä opettajien peruskoulutukseen. (ministeri Saarikko)

Toimenpide 5, kiusaamisen ehkäisyn sivusto

Opetushallitus laatii yhteistyössä eri tahojen kanssa, oppilaita ja opiskelijoita kuullen sekä kodin ja koulun yhteistyötä tukien verkkopohjaisen kiusaamisen ehkäisyn sivuston. (minister Saramo)

Sivusto informoi olemassa olevasta lainsäädäntö- ja normipohjasta koulukiusaamisen ehkäisyyn liittyen.
Sivuston tavoitteena on antaa käytännön ohjeita sekä konkreettisia toimenpiteitä kiusaamisen ehkäisyyn kouluissa ja oppilaitoksissa.
Tavoitteena on sitouttaa koko kouluyhteisöä vahvistamaan kiusaamista ja väkivaltaa ehkäisevää sekä yhteisöllisyyttä ja hyvinvointia tukevaa toimintakulttuuria.
Tavoitteena on lisätä oppilaiden ja opiskelijoiden ymmärrystä kiusaamisen ja väkivallan vaikutuksista. Tavoitteena on vahvistaa oppilaiden ja opiskelijoiden osallisuutta kiusaamisen vastaisessa työssä.
Tavoitteena on vahvistaa huoltajien osallisuutta kiusaamisen ehkäisyssä kodin ja koulun yhteistyön avulla.

Toimenpide 6, perusopetuksen oppimisyhteisöjen turvallisuuskulttuurin edistäminen

Opetusta järjestettäessä on koko kouluyhteisön turvallisuuden takaaminen kaikissa tilanteissa toiminnan keskeinen perusta. Oppilailla on oikeus turvalliseen opiskeluympäristöön. Turvallisuuteen liittyy keskeisesti turvallisuuskulttuuri ja sen kautta luotu perusta päivittäiselle arkiturvallisuudelle. Turvallisuus on keskeinen osa hyvinvointia.
Käynnistetään oppimisyhteisöjen turvallisuuskulttuurin kehittämistyötä tukeva valtakunnallinen kehittämis- ja tutkimushanke (2021–2023), jossa perusopetuksen koulujen käyttöön luodaan tehokkaita kouluyhteisön turvallisuutta ja turvallisuuskulttuuria edistäviä toimenpiteitä. (ministeri Saramo)

Toimenpide 7, sairaalaopetuksen kehittäminen

Sairaalaopetuspaikkojen lisääminen ml. hoito (ministeri Kiuru)
Kunnille haettavaksi sairaalaopetuksen järjestämiseen liittyvä konsultatiivisen sairaalaopetuksen rahoitus (ministeri Saramo), joka lisää konsultatiivista sairaalaopetusta nykytilanteeseen verrattuna; ei olemassa olevien resurssien uudelleenorganisointia kohdistuu koko sairaalaopetusyksikön toiminta-alueeseen, ei vain sairaalaopetuksen ylläpitäjäkaupungin oppilaisiin (pitkät etäisyydet eivät saa olla esteenä palvelun saamiselle) toiminnan kohteena ovat oppilaat, joiden pulmat kytkeytyvät kiusaamiseen, itsetuhoisuuteen, masentuneisuuteen sekä kouluakäymättömyyteen edellä mainituista syistä yhteistyö lasten- ja nuorisopsykiatrian kanssa sairaalaopetuksen keinoin toimintamalleina sairaalaopetuksen pedagoginen ja ennaltaehkäisevä tilannearviokonsultaatio (yksilöön ja yhteisöön kohdistuvat interventiot).

Toimenpide 8, kansallinen toimielin

Kansallisen koulutuksen arviointikeskukseen (KARVI) on tarkoitus perustaa kansallinen vaikuttavien kiusaamisen ehkäisemisen, hyvinvointia ja työrauhaa lisäävien menetelmien arviointitoimielin, joka arvioi näihin tarkoituksiin kehitettyjen menetelmien näytön astetta ja käyttökelpoisuutta. Toimenpide perustuu opetus- ja kulttuuriministeriön kiusaamistyöryhmän kehittämisehdotukseen. (ministeri Saramo)

Toimenpide 9, ankkuritoiminta vahvemmin osaksi koulujen ja oppilaitosten kiusaamisen vastaista toimintaa

Ankkuritoiminta kohdistuu varhaisessa vaiheessa nuorten hyvinvoinnin edistämiseen ja rikosten ennalta ehkäisemiseen. Sitä toteutetaan kaikkien poliisilaitosten alueella. Ankkuritiimissa on mukana poliisi, sosiaalityöntekijä, psykiatrinen sairaanhoitaja ja nuorisotyöntekijä. Paikallisiin tai alueellisiin ankkureihin voidaan nimetä opetustoimen edustaja. Lisätään edelleen Ankkureiden ja koulujen ja oppilaitosten välistä yhteistyötä kehittämällä toimintamalleja, joilla kouluissa ja oppilaitoksissa tapahtuvaan kiusaamiseen ja väkivaltaan puututaan nykyistä varhaisemmin. Vahvistetaan ja selkeytetään tilanteiden hallintaan ja hoitamiseen liittyvän moniviranomaistoiminnan johtamista. (ministerit Ohisalo, Kiuru, Saramo, Henriksson)

Toimenpide 10, ennalta ehkäistään jengiytymistä edistämällä lasten ja nuorten myönteistä ryhmäytymistä

Suomessa on nähtävissä merkkejä kehityksestä, joka voi johtaa nuorisojengien muodostumiseen. Lasten ja nuorten ryhmäytymistä tapahtuu kouluissa ja oppilaitoksissa, ja se jatkuu vapaa-ajalla. Suurin osa ryhmäytymisestä on myönteistä nuorten välistä sosiaalista kanssakäymistä. Tukemalla ja edistämällä myönteistä ryhmäytymistä kouluissa ja oppilaitoksissa ja puuttumalla sellaiseen ryhmäytymiseen, joka lisää nuorten häiriökäyttäytymistä ja muuta ei-toivottua käyttäytymistä, ennalta ehkäistään nuorisojengien syntymistä. Toiminta edellyttää koulujen ja oppilaitosten henkilöstön tiedon lisäämistä jengiytymisestä ja siihen vaikuttavista seikoista. (ministerit Ohisalo, Saramo, Saarikko)

Toimenpide 11, kiusaamista ja häirintää koskevien säännösten täsmentäminen lukiolaissa ja ammatillista koulutusta koskevassa laissa

Muutetaan vuoden 2021 aikana lukiolain (782/2018) 40 §:ää sekä ammatillisesta koulutuksesta annetun lain (531/2017) 80 §:ää siten, että niissä säädettäisiin opettajan tai rehtorin velvollisuudesta ilmoittaa tietoonsa tulleesta koulussa tai koulumatkalla tapahtuneesta häirinnästä, kiusaamisesta tai väkivallasta niihin syyllistyneen ja niiden kohteena olevan oppilaan huoltajalle tai muulle lailliselle edustajalle. (ministeri Saramo)

Toimenpide 12, toisen asteen oppilaitosten yhteisöllisen toimintakulttuurin kehittäminen

   
Oikeus osata -ammatillisen koulutuksen kehittämisohjelmassa luodaan toimintamalleja vertaisohjauksen ja ryhmäohjauksen tueksi. Lisäksi ohjelmassa kehitetään ja levitetään valtakunnallisesti erilaisiin kuntiin soveltuvia nuorisotyön ja oppilaitosten yhteistyömalleja opiskelijoiden hyvinvoinnin tukemiseksi. Turvallisuuskulttuurin kokonaisvaltainen kehittäminen sisältyy myös ohjelmaan.
Lukion valmisteilla olevassa laatuohjelmassa tullaan vahvistamaan opiskeluhyvinvointia, yhteisöllisyyttä ja ryhmään kuulumisen tunnetta sekä opiskelijan saamaa oikea-aikaista ohjausta sekä muuta opinnoissa tarvittavaa tukea.
Opintokamun jatkokäytön valmistelu - opiskelijoiden hyvinvoinnin edistämisen työkalu toisella asteella. (ministeri Saramo)

Toimenpide 13, häirintäyhdyshenkilötoiminnan vahvistaminen korkeakouluissa

Häirinnän ehkäisykeinoja käsitellään osana korkeakoulutuksen saavutettavuussuunnitelmaa. Korkeakoulutuksen saavutettavuussuunnitelma valmistuu heinäkuussa 2021.
Jokaisella korkeakoululla on selkeä toimintamalli ja ohjeisto häirinnän ja epäasiallisen käyttäytymisen ehkäisemiseksi.
Opiskelijajärjestöillä on keskeinen rooli korkeakoulujen opiskeluyhteisön hyvinvoinnin ja turvallisuuden edistämisessä. Ne ovat aktiivisesti kehittäneet häirintäyhdyshenkilötoimintaa ja usein häirintäyhdyshenkilöinä toimivat opiskelijat tai opiskelija- tai ylioppilaskuntien työntekijät.
Korkeakoulujen häirintäyhdyshenkilötoimintaa vahvistetaan yhdessä Suomen opiskelijakuntien liiton (SAMOK), Suomen ylioppilaskuntien liiton (SYL) sekä korkeakoulujen kanssa. (ministeri Saarikko)

Toimenpide 14, nuorisotyön menetelmien ja toimintamallien jalkauttaminen kouluihin ja oppilaitoksiin

Kiusaaminen on ryhmäilmiö, joten toimintakulttuurin ja vuorovaikutuksen kehittäminen on keskeistä.
Nuorisotyön ydinosaaminen on nuorten kohtaaminen. Kiusaamista tapahtuu myös kouluajan ulkopuolella (vapaa-ajalla, harrastuksissa), nuorisotyöntekijä kohtaa nuoria myös koulun ulkopuolella. Tämä mahdollistaa nuoren kohtaamisen matalalla kynnyksellä ja kokonaisvaltaisen tuen.
Nuorisotyö voi tuoda kouluihin ja oppilaitoksiin menetelmiä, joilla yhdessä nuorten kanssa suunnitellaan ja toteutetaan toimintamalleja ryhmäyttämiseen, kiusaamisen vastaiseen työhön sekä syrjinnän ja yksinäisyyden ehkäisyyn. Valtakunnallinen kehittämistyö on jo alkanut muun muassa nuorisoalan osaamiskeskus Nuoskan toimesta. Nuorisotyön menetelmillä ja toimintamalleilla voi olla tärkeä rooli myös sitouttavan kouluyhteisön toteutuksessa. (ministeri Saarikko)
   
Lähde: Opetus- ja kulttuuriministeriö"


Suuresta kuvasta huomaa, että kyseessä on tyypillinen kulttuurimarxilainen propaganda ja aivopesu: normaalijärkinen ihminen keskittäisi huomionsa väkivallan uhriin, mutta hallituksen fokuksessa on syyllisen pahan olon lievittäminen, uhri saa tuskin mitään huomiota tai oikeuksia tai lisäresursseja ainakaan ennenkuin on jo liian myöhäistä.

Kulttuurimarxilainen maailmankatsomus lähtee siitä, että kaikki ovat ympäristönsä tuotteita. Siksi koulumurhaajakin muuttuu kivaksi, kun hänelle ollaan kivoja. Uhrista ei niin väliä, sehän oli vain sattumalta siinä paikalla kun yhteiskunnallisen vääryyden uhri purki traumojaan, joiden kollektiivinen syy lankeaa meidän kaikkien ylle.

Kulttuurimarxilainen hallitus ei anna juuri mitään konkreettisia keinoja estää kouluväkivaltaa, vaan sen sijan keskitytään syyllisen hyvittelemiseen, ettei se nyt vain jatkossa ketään traumatisoisi tai murhaisi. Terveessä yhteiskunnassa keskityttäisiin uhrin asemaan: miten uhria autetaan ja miten toimitaan niin, ettei lisää uhreja tulisi. Rikolliselle lässyttäminen ei auta, vaan se, että esimerkiksi:

-kouluihin laitetaan vartijat
-häiriköinnistä ja väkivallasta siirretään erityiskouluun, pahimmat tapaukset eristykseen
-Rikosvastuuraja alennetaan 10 ikävuoteen soveltaen
-Rikoksiin syyllistynyt ulkomaalainen palautetaan kotiinsa
-Koulujen hallinto joutuu rikosvastuuseen jos koulussa ei heti puututa rikoksiin
-Yksityiset juristit päivystämään koulujen tilannetta ja puolustamaan uhreja kun kerran turvapaikanhakijoillakin on sama oikeus
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

F1nka

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 514
  • Liked: 1189
Vs: Uusi opetussuunnitelma 2016
« Vastaus #352 : 27.01.2021, 22:02:11 »
^Sanoisin, ettei noinkaan raakaan menoon ole tarvetta. Paljon auttaisi, jos kaikenlainen inklusiivinen pelleily lopetetaan. Esimerkiksi pahasti lukivaikeuksista kärsivää, jolla ei ole sisäistä motivaatiota pinnistellä tekstin kanssa, ei kannattaisi sijoittaa normaaliin luokkaan. Tuntemattoman ikäisiä ja taustaisia hemmoja ei pidä laittaa lasten joukkoon. Tarpeeksi ei tarjota niille, joilla on eniten potentiaalia.
Tottelematon tieto aktivismissa

Tavan

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 4 463
  • Liked: 9072
Vs: Uusi opetussuunnitelma 2016
« Vastaus #353 : 27.01.2021, 22:14:07 »
Toivon, että kotikoulu yleistyy myös Suomessa.

Vaikka äiti tai isä olisi keskitasoa selvästi huonompi opettaja, tuo huonommuus kompensoituu moneen kertaan sillä, että opetettavia lapsia on mittavasti paljon vähemmän kuin taitavimmallakaan luokanopettajalla.

Ja eihän vanhemmilla ole takeita, että heidän lapsensa saa huipputaitavan luokanopettajan, jos lapsi laitetaan kouluun. Voi ihan hyvin saada jopa aivan kehnon tai todennäköisesti haalean keskinkertaisen. Arpapeliä.

Lisäksi äidillä ja isällä on aina ihan eri tavalla "skin in the game". Se mikä ehkä menetetään osaamisessa, voitetaan välittämisessä.

Mainittakoon vielä toiminnan tehokkuus, ajatelllen vaikkapa ajankäyttöä ja joustavuutta. Lapsen ei ole pakko istua nelivitosia pöydän ääressä muodon vuoksi ja järjestelmän kankeuden takia, jos hän oppii asian nopeammin. Aikaa ja energiaa voidaan joustavasti kanavoida niihin asioihin jotka lapselle ovat vaikeampia ja/tai joissa hänellä on erityislahjakkuutta johon halutaan panostaa. Asioita ei ole myöskään pakko sitoa ikäluokittain, vaan voidaan edetä puhtaasti oppimisnopeuden ja omaksumiskyvyn mukaan, eikä teknisistä syistä ikävuosia tai pienintä yhteistä nimittäjää odotellen.

Näin joustavassa ja lapsen tarpeisiin räätälöityvässä systeemissä hienoihin tuloksiin pääsee, vaikka äiti tai isä olisivat taidoiltaan melko mitäänsanomattomia opettajia.
« Viimeksi muokattu: 27.01.2021, 22:18:11 kirjoittanut Tavan »
This was my father's belief and this is also mine:
  Let the corn be all one sheaf--
And the grapes be all one vine,
  Ere our children's teeth are set on edge
By bitter bread and wine.

Supernuiva

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 7 455
  • Liked: 7613
Vs: Uusi opetussuunnitelma 2016
« Vastaus #354 : 27.01.2021, 22:22:53 »
^^Einon listauksesta puuttuvat seuraavat sanat:

-monikulttuuri, kaikkine taivutusmuotoineen
-voimaannuttava
-sukupuolineutraali
-feministinen (radikaalifeministinen)

Vakavalla asialla ei pitäisi laskea leikkiä, siksi mietin pitkään kirjoitanko näitä puuttuvia sanoja lainkaan. Ajattelin ne kuitenkin kirjoittaa, koska humoristinen tuo ylempikin lista on, koska siitä saa sellaisen huumoristisen vaikutelman, että jonkun kehittämisohjelman KIRJOITTAMINEN poistaa kouluväkivallan.

Ohjelma pitää siirtää käytäntöön, mutta miten punavihreät opettajat voivat harjoittaa toimenpiteitä, jotka ovat heidän aatemaailmansa ja ideologiansa vastaisia? Salliiko edes nykyinen lainsäädäntö mitään sellaista, jolla olisi oikeasti merkitystä kiusaajien estämisessä.

Opettajaopetus on ollut punaisten voimien hallinnassa varmaankin viimeiset 60 vuotta? Tästä johtuen jokainen nykyisen opettajasukupolven edustaja on opetettu opettamaan punavihreillä metodeilla. Peruskoulu ja sen opetusopit lienevät suora kopio DDR:n silloisesta järjestelmästä? DDR:ää ei ole ollut enää noin 30 vuoteen, mutta peruskoulu on - ja ilmeisesti suunnilleen samanlaisena kuin silloin kylmän sodan aikaan.

Jotta kiusaamiseen voidaan puuttua, pitäisi listalla olla opettajien uudelleenkoulutus. Lisäksi mitkä yhteiskunnalliset tahot pystyvät ottamaan "kopin" niistä koululaisista, jotka eivät normikouluun sovi. Ymmärtääkseni mitään vaihtoehtoisia paikkoja ei ole, eikä sellaisia olla kehittämässä.

Rahaa tulisi "palamaan" paljon, ehkä siksi tyydytäänkin vain kirjoittamaan ohjelmia.

Kiusaamisen, riehumisen ja muun vandalismin suhteen pitäisi olla täydellinen nollatoleranssi sellaisin seuraamuksin sekä sanktioin, että ne ehkäisevät tekoja jo ennakolta.

Supernuiva

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 7 455
  • Liked: 7613
Vs: Uusi opetussuunnitelma 2016
« Vastaus #355 : 27.01.2021, 22:26:10 »
Toivon, että kotikoulu yleistyy myös Suomessa.

Vaikka äiti tai isä olisi keskitasoa selvästi huonompi opettaja, tuo huonommuus kompensoituu moneen kertaan sillä, että opetettavia lapsia on mittavasti paljon vähemmän kuin taitavimmallakaan luokanopettajalla.

Ja eihän vanhemmilla ole takeita, että heidän lapsensa saa huipputaitavan luokanopettajan, jos lapsi laitetaan kouluun. Voi ihan hyvin saada jopa aivan kehnon tai todennäköisesti haalean keskinkertaisen. Arpapeliä.

Vanhempien pitää käydä työssä, tai työttömien päivähoidossa. Lisäksi jo päiväkoti-ikäiset lapset pitää saada päiväksi yhteiskunnan hoitoon, tämä on nykyinen tahtotila. Koulunkäynnin aloitusikää halutaan laskea ja pidentää loppupäästä.

Kotiopetuksen yksi vastustussyy on se, että lapset eivät tällöin tutustu erilaisesta sosiaalisesta taustasta tuleviin muihin lapsiin ja opi sosiaalisiksi.

Ääneen sitä ei sanota, mutta koulumaailman yksi ideologinen tehtävä on sosiaalistaa lapsia massoiksi.

Tavan

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 4 463
  • Liked: 9072
Vs: Uusi opetussuunnitelma 2016
« Vastaus #356 : 28.01.2021, 10:56:44 »
^Tuo on yksi kotikoulun etu, että lapsiasi ei aseteta peruskouluun, tuohon sosialidemokratian helvetinkoneeseen, joka pyrkii tasapäistämään ja koulimaan lapsista hyviä tiiliskiviä Hyvinvointivaltion muuriin. Ja joka raadollisimmillaan on vain säilytyspaikka jossa pelataan viidakon laeilla.

Rakastavien vanhempien (jotka välittävät niin paljon että vieläpä kotikouluttavat) ja itselle tuttujen ja turvallisten sisarusten (ja naapuruston ja harrastuspiirien lasten) keskuudessa saatava sosiaalinen vuorovaikutus on helposti laadukkaampaa ja syvällisempää kuin se hodgepodge satunnainen pienimmän yhteisen nimittäjän moku mamu sekasotku, mille peruskoulussa altistuu.
This was my father's belief and this is also mine:
  Let the corn be all one sheaf--
And the grapes be all one vine,
  Ere our children's teeth are set on edge
By bitter bread and wine.

jetsku

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 107
  • Liked: 264
Vs: Uusi opetussuunnitelma 2016
« Vastaus #357 : 28.01.2021, 15:05:15 »
Peruskoulun ironiaa: koulua kehitetään suuntaan, joka vaatii oppilailta enemmän itse tekemistä ja sisäistä motivaatiota. Samaan aikaan koulua kehitetään suuntaan, joka vaikeuttaa oppilaiden tekemistä ja heikentää motivaatiota.

Emo

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 33 326
  • Liked: 31168
Vs: Uusi opetussuunnitelma 2016
« Vastaus #358 : 28.01.2021, 15:28:29 »
^^Einon listauksesta puuttuvat seuraavat sanat:

-monikulttuuri, kaikkine taivutusmuotoineen
-voimaannuttava
-sukupuolineutraali
-feministinen (radikaalifeministinen)

Vakavalla asialla ei pitäisi laskea leikkiä, siksi mietin pitkään kirjoitanko näitä puuttuvia sanoja lainkaan. Ajattelin ne kuitenkin kirjoittaa, koska humoristinen tuo ylempikin lista on, koska siitä saa sellaisen huumoristisen vaikutelman, että jonkun kehittämisohjelman KIRJOITTAMINEN poistaa kouluväkivallan.

Ohjelma pitää siirtää käytäntöön, mutta miten punavihreät opettajat voivat harjoittaa toimenpiteitä, jotka ovat heidän aatemaailmansa ja ideologiansa vastaisia? Salliiko edes nykyinen lainsäädäntö mitään sellaista, jolla olisi oikeasti merkitystä kiusaajien estämisessä.

Opettajaopetus on ollut punaisten voimien hallinnassa varmaankin viimeiset 60 vuotta? Tästä johtuen jokainen nykyisen opettajasukupolven edustaja on opetettu opettamaan punavihreillä metodeilla. Peruskoulu ja sen opetusopit lienevät suora kopio DDR:n silloisesta järjestelmästä? DDR:ää ei ole ollut enää noin 30 vuoteen, mutta peruskoulu on - ja ilmeisesti suunnilleen samanlaisena kuin silloin kylmän sodan aikaan.

Jotta kiusaamiseen voidaan puuttua, pitäisi listalla olla opettajien uudelleenkoulutus. Lisäksi mitkä yhteiskunnalliset tahot pystyvät ottamaan "kopin" niistä koululaisista, jotka eivät normikouluun sovi. Ymmärtääkseni mitään vaihtoehtoisia paikkoja ei ole, eikä sellaisia olla kehittämässä.

Rahaa tulisi "palamaan" paljon, ehkä siksi tyydytäänkin vain kirjoittamaan ohjelmia.

Kiusaamisen, riehumisen ja muun vandalismin suhteen pitäisi olla täydellinen nollatoleranssi sellaisin seuraamuksin sekä sanktioin, että ne ehkäisevät tekoja jo ennakolta.

Kuten olemme nähneet, eivät hallituksen punapissikset osaa edes sanoa sanaa PAKKO  tai MÄÄRÄYS, vaan konditionaalissa soperretaan PITÄISI ja EI SAISI ja suositellaan, toivotaan ja pelätään.

Koulumaailmassa tuollaisia nynnyjä vedellään turpaan eikähän opettajilla mitään auktoriteettia olekaan ja opettajiakin kiusataan kouluissa.
Kun ei ole pakko eikä mitään kunnon sanktioita, niin mistään ei tule mitään, ei kouluissa eikä laajemminkaan yhteiskunnassa.
« Viimeksi muokattu: 28.01.2021, 15:32:17 kirjoittanut Emo »

Eino P. Keravalta

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 28 906
  • Liked: 19997
  • Letters from Paskastan
Vs: Uusi opetussuunnitelma 2016
« Vastaus #359 : 28.01.2021, 17:08:23 »
Viittaan vielä muutama viesti ylöspäin kopioituun Opetus- ja kulttuuriministeriön kiusaamisen vastaiseen ohjelmaan:

Siinä ei oteta laisinkaan huomioon kulttuurillisia tendenssejä, vaan hyvin naiivisti lähdetään liikkeelle siitä aksioomasta, että kaikki kulttuurit ja niiden jäsenet noudattavat samoja sosiologisia, psykologisia ja kulttuurillisia 'lainalaisuuksia'.

Tämän vuoksi myös koko ohjelma on täysin virheellinen, tarpeeton ja jopa vahingollinen. On nimittäin siten, että se, mikä voi toimia pohjoismaalaisella oppilasaineksella, ei toimi laisinkaan kehitysmaalaisella oppilasaineksella.

Tarkoitan sitä, että usein on niin, että kehitysmaalaisen ihmisen intellekti, motivaattorit, kulttuuriarvot, emotionaalinen kypsyys, kasvatus, tavoitteet, keinot ja omanarvontunto ja sen välineet poikkeavat niin suuresti pohjoismaalaisen ihmisen vastaavista, että on aivan täyttä hulluutta ja typeryyttä soveltaa samoja keinoja tai metodeja molempien ihmisryhmien kasvatukseen ja kehittämiseen, toimimiseen yhteisön ja yhteiskunnan säännöillä.

Vielä täsmentäen: poliitikot, päättäjät ja 'asiantuntijat' katsovat, että kouluväkivalta johtuu kiusaajan omasta pahasta olosta ja kenties kurjasta lapsuudesta. Tämä varmaan usein päteekin suomalaisten kesken.

Samaan aikaan poliitikot, päättäjät ja 'asiantuntijat' eivät ymmärrä, että kehitysmaalaisen kohdalla ei välttämättä ole näin, vaan että sikäläisessä kulttuurissa kiusaaja ja väkivallan harjoittaja EI OLE syrjäytynyt ja pahoinvoiva reppana, vaan päinvastoin sikäläisen, väkivaltaan ratkaisukeinona uskovan kulttuurin helmi ja ihanne - noissa kulttuureissa sovittelija ja anteeksipyytäjä on heikko, väkivallan kautta hallitseva ja alistava on menestyjä ja muiden ihailun kohde. Tämä on se, mitä ei haluta ymmärtää joskohta sitä ei edes juuri tiedosteta: me olemme tekemisissä aivan erilaisen 'pedon' kanssa.

Länsimainen näkökulma on, että jengiytynyt kehitysmaalainen voi pahoin ja vain haluaisi aikuisten turvaa. Tosiasiassa jengiytynyt ja väkivaltaa käyttävä keharimaalainen on huipulla - hänellä on kaikki ne asiat, joista hän haaveilee:

-muut pelkäävät häntä
-hänellä on konkreettista valtaa muiden yli
-hän saa ilmaiseksi rahaa ja kalliita tavaroita uhkailemalla tai ryöstämällä
-hän osoittaa lauman johtajuutta ja maskuliinisuutta, kova gänstä meininki
-tytöt ( siis ne tyhmät tytöt ) ihailevat, seksiä tulee
-huumediilerinä saa massia ja bossin aseman
-omasta turvallisuudesta ei tarvitse tapella, sillä lauma tappelee sen puolesta

Luuleeko joku, että tällainen bossi lähtisi pyyttelemään anteeksi tai nöyrtyisi tukiopetukseen ja sosiaalikalkkunan halaukseen?

Herätkää nyt jo perkele!



HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.