Kirjoittaja Aihe: Mikael Jungner ehdottaa muutoksia kielioppiin - "Suomen kieli on taakka"  (Luettu 48575 kertaa)

Alaric

• Administrator
  • Jäsen^^^
  • Liked: 68031
  • Ei maata ilman kansaa, ei kansaa ilman verilinjaa
Mikael Jungner kirjoitti viikonloppuna Facebookissa, että suomen kielen kielioppia tulisi muuttaa esimerkiksi siten, että sijamuodoille ja muille päätteille etsittäisiin korvaavia vaihtoehtoja. Hän totesi suomen kielen olevan taakka ja suomalaisten ajattelun olevan kapeampaa kuin brittien, koska suomessa on vähemmän sanoja kuin englannin kielessä.

Pari esimerkkiä Jungnerin newspeakista:

"Minä menen kouluun" = "Minä mennä koulu"
"Käyttämätön matkalippuni" = "Minun eikäytetty matkalippu"

---

Tuplaplushyvä ehdotus. Maahanmuuttajienkin olisi helpompi oppia tällaisten muutosten myötä tätä taakaksi muodostunutta käsittämätöntä mongerrusta. Kielestä tulisi myös ehdottomasti poistaa Valtion vihapuheviraston määrittelemät haitalliset termit.

Tai ehkä suomen kielestä voisi luopua kokonaan.

http://www.talouselama.fi/uutiset/mikael-jungner-ehdottaa-valtavia-muutoksia-kielioppiin-suomen-kieli-on-taakka-kielitieteilijat-kummissaan-6606448 (12.12.2016)

Lainaus
Mikael Jungner ehdottaa valtavia muutoksia kielioppiin, "Suomen kieli on taakka", kielitieteilijät kummissaan

Entinen demareiden kansanedustaja ja Ylen toimitusjohtaja, viestintätoimisto Kreabin nykyinen toimitusjohtaja Mikael Jungner laukaisi facebookmiinan viikonloppuna.

Päivityksessään Jungner totesi suomen kielen olevan taakka. Jungnerin mukaan suomessa on vähemmän sanoja kuin esimerkiksi englannissa. Siksi suomalaisten ajattelu on kapeampaa kuin brittien.

Suomea on Jungnerin mukaan myös vaikeaa kääntää koneellisesti. Jungnerin mukaan sijamuodoille ja muille päätteille olisikin etsittävä nyt korvaavia vaihtoehtoja. Käytännössä tämä tarkoittaisi sitä, että tulevaisuudessa ei enää sanottaisi ”minä menen kouluun” tai ”käyttämätön matkalippuni”.

Jungnerin uuskielessä saatettaisiin sanoa minä mennä koulu ja minun eikäytetty matkalippu.

Jungner uskoo kielitaakan syrjäyttävän suomalaisia: ”suurin osa uusista ilmiöistä on nimeltään vierasperäisiä ja siksi suomalaisille vaikeammin hahmotettavia, kuten globalisaatio, digitalisaatio, brexit jne.” Jungner myös väitti suomen kehittyvän hitaammin kuin monet muut kielet.

Postaus keräsi useita satoja reaktiota ja kommentteja. Kielitieteilijöiden mielestä postaus oli käsittämätön. Erään kommentin mukaan Jungner kiipesi Mt. Stupidin huipulle ilman lisähappea.

Heini Lehtonen Helsingin yliopiston suomen kielen laitokselta totesi, että ”yli viiden miljoonan puhujan kieltä ei myöskään voi jollain päätöksellä ”kehittää” aivan toisenlaiseksi; kieli muuttuu sosiaalisessa vuorovaikutuksessa, aikaan ja erilaisiin paikkoihin sidottuna.”

Lehtosen mukaan suomi ei myöskään kehity hitaammin kuin muut kielet.

Kielitieteilijä Antti Ijäs puolestaan totesi, että Jungner sekoittaa ”kielen (joka ei ajattele) leksikon yksittäisen henkilön (joka ajattelee) leksikkoon. Jälkimmäisessä tapauksessa ei ole mitenkään oleellista, opitaanko jonkun käsitteen nimeksi "komplementaarinen distribuutio" vai "täydennysjakauma", koska yhtä lailla on opittava, mistä itse käsitteessä on kyse.”

Jungner oli itse hämmästänyt keskustelun luonteesta, jota hän piti ajoittain vihamielisenä.
« Viimeksi muokattu: 12.12.2016, 09:51:52 kirjoittanut Alaric »
Ei ota vieraat milloinkaan
kallista perintöänne.
Tulkoot hurttina aroiltaan!
Mahtuvat multaan tänne.

MiljonääriPlayboy

• Jäsen^^^
  • Liked: 16660
Aina kun luulee, että pohjat on saavutettu... :facepalm:

Siinä vaiheessa kun "Minä mennä koulu" on hyväksyttävää Suomessa, niin "Minä muutta ulkomaa"  >:(
PolPolle tiedoksi:
A) kaikki kirjoittamani on sarkasmia
B) Vous êtes des collaborateurs

Asra

• Jäsen^^^
  • Liked: 2326
Suomen kieli oli vielä sata vuotta sitten hyvinkin rikasta niin sanallisesti kuin ilmauksellisestikin. Suurimmat syyt kielen katoamiseen ovat murteiden väheksyminen sekä englannin tunkeminen ihan kaikkeen.

ﻳَﺎ ﺃَﻳُّﻬَﺎ اﻟﻨَّﺎﺱُ اﺗَّﻘُﻮا ﺭَﺑَّﻜُﻢُ اﻟَّﺬِﻱ ﺧَﻠَﻘَﻜُﻢْ ﻣِﻦْ ﻧَﻔْﺲٍ ﻭَاﺣِﺪَﺓٍ ﻭَﺧَﻠَﻖَ ﻣِﻨْﻬَﺎ ﺯَﻭْﺟَﻬَﺎ ﻭَﺑَﺚَّ ﻣِﻨْﻬُﻤَﺎ ﺭِﺟَﺎﻻً ﻛَﺜِﻴﺮًا ﻭَﻧِﺴَﺎءً ۚ ﻭَاﺗَّﻘُﻮا اﻟﻠَّﻪَ اﻟَّﺬِﻱ ﺗَﺴَﺎءَﻟُﻮﻥَ ﺑِﻪِ ﻭَاﻷَْﺭْﺣَﺎﻡَ ۚ ﺇِﻥَّ اﻟﻠَّﻪَ ﻛَﺎﻥَ ﻋَﻠَﻴْﻜُﻢْ ﺭَﻗِﻴﺒًﺎ

http://www.setakielto.fi/

Uretaanipusla

• Jäsen^^
  • **
  • Liked: 466
  • Tullin kukka
James "Jönssi" Kagelbergin äänellä; "Mitä jumalauta?!"  :facepalm:

Tabula Rasa

• Jäsen^^^
  • Liked: 18853
  • Kuka jos en minä
Junkkeri voi sönköttää typeryyksiään aivan vapaasti vaikka arabiaksi mutta minä tulen käyttämään äidinkieltäni koska sen tarjoama ajatusten tarkkuus ja laajuus on aina parempi kuin vieraan kielen. Sanoja syntyy kun syntyy tarvetta sanoille. Nyt esimerkiksi sanoille, virkavarkaat, voksterit ja virkakyöstit on paljon käyttöä. Toivoisin että seuraavat sanat olisivat tekniikan, biologian ja taiteen uusia kehitysaskelia, mutta nyt näyttää paljolti siltä että eunukit tahtovat seuraaviksi sanoiksi valkoisen roskaväen joukkotuhonta tai turvapaikkaraiskauskulttuurin rikkaus.

Ja joo, kieli on erittäin ilmaisuvoimainen. Se ettei jungeri osaa äidinkieltään ei tarkoita etteivät muut osaisi ja tahtoisi nimenomaan käyttää sitä.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

Kim Evil-666

• Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
  • Liked: 66039
  • 'Hvis lyset tar os'
Olihan taas hapokas aloitus päivälle.

Tämän vastenmielisen vuodatuksen luettuani, itselleni heräsi lähinnä kysymys siitä, kumpi kahdesta on taakka suomalaiselle yhteiskunnalle; Suomen kieli, vai tuttuun demarityyliin mädättävä Junger.

Sosialistit ovat valmiita vetämään vessasta alas kaiken rakennetun, mikä edes etäisesti muistuttaa meitä suomalaisesta Suomesta.
Pohjoinen Perkele! Arktisen alueen Eko-Mörökölli!
Oma polku- kiveen hakattu!

"Tässä on viisaus. Jolla ymmärrys on, se laskekoon pedon luvun; sillä se on ihmisen luku. Ja sen luku on kuusisataa kuusikymmentä kuusi."

yks vaan

• Jäsen^^^
  • Liked: 1052
Eli ongelma: ÄO 70 ei pysty oppimasn suomea kunnolla.
Kuka syrjisi minua?

Tabula Rasa

• Jäsen^^^
  • Kuka jos en minä
Laitan ämyrit lujemmalle. Ei kiinnosta junkerin huomio huoraaminen. Mutta tästäkin taisi taas kilahtaa viestintämiehelle provikat tilille.

https://www.youtube.com/watch?v=JrO_tgu3A48

Jatketaan kuvailevalla musiikilla:

https://www.youtube.com/watch?v=4ov0LpNRN78

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

guest1783

• Vieras
Minä lähettää terveinen kohti Mikael: sinä olla TYHMÄ.

Arvoton

• Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
  • Liked: 2651
  • minä sinä hän me te he nämä juo ne
Miihkali on eeppinen jätkä. Toki tässä kohtaa kartalla. Oikeaa kieltähän on "olen takaisin", juon kohtuullisen paljon viinaa (ennen kohtalaisen paljon) ja ketä sä oot.

Toivon Miihkalille hyvää joulua ja paljon naisia.

ISO

• Jäsen^^^
  • Liked: 23415
  • Persuhtava keskustelija
Jungnierin mielestä keskustelu oli häntä kohtaan vihamielistä.

Kummallista.

Mies käyttää käytännöllisesti katsoen kaiken aikansa siihen että vittuilee milloin kellekin somessa, ja lopun ajasta ihmettelee miksi ihmiset on vihaisia itselleen.
Roslan M Salih:

"Freedom of speech isn't worth civil war"

Puskistahuutelija

• Jäsen^^^
  • Liked: 7139
  • Liberaalikonservatiivi ja kansalliskonservatiivi
Kielitieteilijät, eli alansa ammattilaiset, olivat huomauttaneet Twitterissä ja Facebookissa Jungneria hänen mielipiteidensä olevan hataralla pohjalla. Lopputuloksena Jungner syytti Heini Lehtosta siitä, että hän joutui "mansplainingin" uhriksi ja blokkasi hänet ja muut kielitieteilijät.

http://filologogrammata.blogspot.fi/2016/12/mikael-jungnerin-facebook-paivityksesta.html

Ja tämä tyyppi on ollut vastuussa verorahoitteisen mediatalon toiminnasta.

Varsin tyypillinen sosialidemokraattien tapa käydä keskustelua.
« Viimeksi muokattu: 12.12.2016, 10:12:44 kirjoittanut Puskistahuutelija »
Blogikirjoituksia maahanmuutosta, eurosta, EU:sta, Yhdysvalloista, Kiinasta ja paljon muusta

https://historianpaluu.blogi.net/

Ajattelija2008

• Jäsen^^^
  • Liked: 12545
Possessiivisuffiksin käytöstä olen itse luopunut. Kirjoitan minun kirja enkä minun kirjani. Muistaakseni suffiksia on ehdotettu poistettavaksi suomen kielestä.

Suomen kielen muuttaminen englannin kaltaiseksi "isoloivaksi" kieleksi olisi radikaali muutos. Silloin voisi yhtä hyvin siirtyä puhumaan englantia. Voi olla, että Suomen pääkieli on englanti vuonna 2200. Saamen kieli vaihtui suomeksi vuoden 500 jKr. paikkeilla, eli kyllähän näitä kielten vaihtumisia tapahtuu.

Väite siitä, että kieli rajoittaa ajattelua, on hölynpölyä. En ole nähnyt siitä mitään todistetta.

Melbac

• Jäsen^^^
  • Liked: 2673
Suomikieli olla tymä,terveisin junger.Ajatelkaa että toi on ollut ylen johdossa ja heittää nyt tollaista läppää.Oli myös mensan jäsen.:)
« Viimeksi muokattu: 12.12.2016, 10:09:51 kirjoittanut Melbac »

Hornsmith

• Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
  • Liked: 6787
  • Arvatkaapa vituttaako?
Vitu huva alko tama viiko, kiitos Mikael. Tyyppi kehtaa vielä ihmetellä kun keskustelu menee vihamieliseksi. :facepalm:
S.N.A.F.U
-------------------
And hey, lets be careful out there!

Paawo

• Jäsen^^^
  • Liked: 9898
  • Hädänalainen rap-muusikko
Mies käyttää käytännöllisesti katsoen kaiken aikansa siihen että vittuilee milloin kellekin somessa, ja lopun ajasta ihmettelee miksi ihmiset on vihaisia itselleen.

Halvemmaksi tulee veronmaksajille että MJ on siirtynyt puhujanpöntöstä Somen puolelle. Nyt edes joku ehtii kuunnella. :facepalm:
Ylläoleva teksti on kiihtymystilassa kirjoitettua uhoamista. KKO:2017:52

"Ei ole mahdollista houkutella parhaita osaajia, jos samalla pyllistetään kaikille, jotka pökkäävät silmään katukuvassa." - Rosa Meriläinen 2023

"Mun mielestä valta on ihanaa!" - Eva Biaudet 2021

Psalmi 12:6-10

Hornsmith

• Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
  • Arvatkaapa vituttaako?
Suomikieli olla tymä,terveisin junger.Ajatelkaa että toi on ollut ylen johdossa ja heittää nyt tollaista läppää.Oli myös mensan jäsen.:)

Ihmisen aivot ei ole mikään ikuisuushyödyke. Ne voidaan pilata ja mädättää hyvinkin moninaisilla tavoilla...
S.N.A.F.U
-------------------

Kni

• Jäsen^^^
  • Liked: 19368
  • Kertaluonteinen ja ainutlaatuinen yksittäistapaus.
Mihin aikaan Jungner ehdottaa pidettäväksi päivittäisen kahden minuutin vihan suomalaisia kohtaan?
Osa järjestäytynyttä koulutettua koneistoa.

yks vaan

• Jäsen^^^
  • Liked: 1052
Suomen opetusta on nyt jo neekeröity pilalle muutenkin, kyllä ei-mamut oppii ja ymmärtää kun asiat selittää kunnolla ja sen voi tehdä korkealla abstraktiotasolla.

Jotkut taas eivät tajua mitään ja opettelumalli on toistaa sanoja ja lauseita. Rakenteet, taivutus yms. menee yli ymmärryksen ja puhe on just sitä "Minä mennä koulu."

Opetuksesta karsitaan "liian vaikeita asioita" ja lopulta myös  täyspäiset kärsivät ja sanotaan ettei suomea voi oppia.

Tasa-arvo jes!
Kuka syrjisi minua?

Alaric

• Administrator
  • Jäsen^^^
  • Liked: 68031
  • Ei maata ilman kansaa, ei kansaa ilman verilinjaa
Mihin aikaan Jungner ehdottaa pidettäväksi päivittäisen kahden minuutin vihan suomalaisia kohtaan?

Ehkä tässä voisi lyödä kaksi kärpästä yhdellä iskulla ja pitää päivittäin rukoushetkien yhteydessä yhteensä jopa viisi kappaletta kahden minuutin puhdistavia vihasessioita.
Ei ota vieraat milloinkaan
kallista perintöänne.
Tulkoot hurttina aroiltaan!
Mahtuvat multaan tänne.

Spesialisti

• Jäsen^^^
  • Liked: 2677
Junger, tuo kielitieteiden kaarnalaivuri. Jeesus, mikä innovaatio. Ymmärtääkö tuo viherkommunisti kuinka älyvapaalta tuo ehdotus kuulostaa? Ihan kuin olisi jotku mokupohjanoteerausten SM-kisat meneillään. Kaarnalaivuri Rantala avasi pelin joihin muiden huurujen on nyt vastattava kovemmilla mokupanoksilla.  :facepalm: :facepalm: :flowerhat:

Suomen erikoislaatuinen kieli on suomalaisen kulttuurin ja kansan tärkeimmin vaalittava asia. Se on uhanalainen väestögraafien varjossa. Ilman rikasta kieltämme meitä ei enää ole. Se on niin arvokas asia, että kaarnalaivureilla ei saa olla siihen kerta kaikkiaan mitään nokan koputtamista. 

Tabula Rasa

• Jäsen^^^
  • Kuka jos en minä

Demareiden toimistolla on 24h viha joka päivä. Ja kun monikulttuurinen laskuoppi otetaan käyttään niin samalla ajetaan 27h vuorokausivihaa.

Linkster

• Jäsen^^^
  • Liked: 2202
Runkkeri hölisee:" uskoo kielitaakan syrjäyttävän suomalaisia: ”suurin osa uusista ilmiöistä on nimeltään vierasperäisiä ja siksi suomalaisille vaikeammin hahmotettavia, kuten globalisaatio, digitalisaatio, brexit jne.” Jungner myös väitti suomen kehittyvän hitaammin kuin monet muut kielet."

Ko. ilmiöt ovat lehdistön ja muun mediaväen suomenkielen raiskausta. He ovat omassa kentässään kääntäneet ilmiöt fingelskaksi ja nyt käyttävät näitä usein todella typeriä sanontoja mukamas suomenkielenä.Äidinkielenopettajani oli kuin olikin oikeassa ! Nuoriso on perinteisesti alkanut käyttää vanhemmistaan poikkeavaa kieltä kaiketi aina ja harmikseni se kääntyi nykyisenkaltaiseen nekketyyliin jossain vaiheessa.
Samanlaisia idiotismeja saimme lukea "ärsyttävimmät sanat ja sanonnat"- keskustelussa.
Eipä tuostakaan meikäläisille haistatteluista puuttunut enää kuin tervo irvistelemässä ja puhumassa muka-hienoilla sivistyssanoillaan.
Suomenkieli on hieno ja omaperäinen asia josta on syytä pitää kiinni vaikka mädättäjäpaiseet puhkuvat mitä puhkuvat.

Hornsmith

• Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
  • Arvatkaapa vituttaako?
Just hokasin. Edes MJ ei pysty olemaan tosissaan näin suomivastainen. Sillä on nyt joku höyrähtänyt mimmi kiikarissa ja tämä avaus on vaan sellaista mielistelevää vokottelua. Mikael huvin samaa mielta, Mikael saa jouluna pilu.
S.N.A.F.U
-------------------

Sakari

• Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
  • Liked: 5654
Se miten yhteiskunta makaa on edellisten sukupolvien petaamisen tulosta. Mikael haluaisi nyt sotkea sängyn tuleville sukupolville. Miksi? Ehkä halu olla "hyvä ihminen" oikeuttaa paskomaan paikat. -Me kirjoittaa Mikael ehdotus vasta kritiikki hommaforum.-
Ooh lalaa...

Sakari

• Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
  • Liked: 5654

Demareiden toimistolla on 24h viha joka päivä. Ja kun monikulttuurinen laskuoppi otetaan käyttään niin samalla ajetaan 27h vuorokausivihaa.

Unessakin raivottava Suomea kohtaan. ???
Ooh lalaa...

Pölhökustaa

• Jäsen^^^
  • Liked: 5364
Minä mielipide että Mika El-Zhunger voi olla oikea koska jos Suomi kieli tekee tällainen niin myös meidän ystävä Husu blogi kirjoitus olla hyvä Suomi kieli ja kaikki ymmärtää.

Mutta Suomi kieli olla ei-köyhä. Missä kieli olla niin monta sana kertoa että olla humalassa?

Perjantai ilta suomi ihminen olla esimerkki

fyllassa
mäiskeessä
laitamyötäisessä
hiprakassa
pelti kiinni
huppelissa
päissään
hutikassa
pienissä häissä
jurrissa
kekkulissa
kännissä
mäsässä
lärvit / lärvissä
maistissa
naamat
nakit silmillä
nauttinut (ja muutakin kuin kansalaisluottamusta)
ottanut
ottanut häppää, kuppia, keittoa, soppaa, neuvoa-antavaa, tms.
perseet olalla
pienessä sievässä
nuttura vinossa
päihtyneenä
pöhnässä
soosit
tuiterissa
juubassa
pleksit
känässä
tukka täynnä

Sinä saada jatkaa lista koska olla niin monta muuta sana tämä toiminta.
« Viimeksi muokattu: 12.12.2016, 10:37:47 kirjoittanut Pölhökustaa »

b_kansalainen

• Jäsen^^^
  • Liked: 4066
Mikael Jungner voisi aloittaa projektinsa suomen kielen uudistamiseksi vaihtamalla oman nimensä yksinkertaisempaan muotoon kuten esimerkiksi: Mika Jukneri. Seuraavaksi Mika Jukneri voisi ottaa johtamassaan viestintätoimistossa käyttöön yksinkertaistamansa suomen kielen ja seurata, kuinka kauan riittää asiakkaita. Hyvä johtaja johtaa edestä käsin omalla esimerkillään.
« Viimeksi muokattu: 12.12.2016, 10:33:53 kirjoittanut b_kansalainen »

Titus

• Jäsen^^^
  • Liked: 18248
miihkail, syo paska kuolla pois

kiitos ole hyva

that's a bingo!