Mikähän on suhdeluku kaikkien kontaktoitujen ja rahaa antaneitten välillä? Kaipa jokainen on saanut hämäräperäistä yhteydenottoa sosiaalisen median palveluihinsa.
Minulla on ilmoitus eräällä treffipalstalla ja olen huomannut, että postilaatikkooni aina silloin tällöin tipahtaa epäilyttävä yhteydenotto naiselta, tekstit ovat tämäntyyppisiä:
'Hei olen Natasha haluan tutustua teidät paljon. Haluan tavata heti ja luoda rakkauden ja perhe. Odotan viestiä kaipaus! Lähetän lisää kuvat! Kirjoittakaa osoitteeni xxx... '
Sanomattakin on selvää, että nämä deletoin heti, mutta eiköhän joku hyväuskoinen höntti saata uskoakin, että kävipä hänellä tuuri, tuossa nuori, viehättävä venäläisnainen on häneen niin ihastunut, että on teettänyt tekstin käännöskoneella vain tutustuakseen häneen.. ja lähettää lisää kuviakin.. saisinpa tavata hänet!
Jokainen tietysti arvaa, miten tämä homma etenee: nainen pyrkii luomaan vaikutelman rakastuneesta ja tapaamishaluisesta ihmisestä, joka haluaisi tulla Suomeen rakkaansa luo, mutta "siihen tarvittaisiin rahaa ja viisumeita ja passeja ja todistuksia ja kaikki maksaa, ikävä juttu, voitko vähän auttaa tai lainata.. niin ja jos tulen luoksesi niin en voi huolehtia sairaasta äidistäni, joten minun pitäisi jättää hänelle vähän rahaa, että hän pärjää sillä aikaa ja kun minun pitää olla pois töistäkin niin se on aika hankalaa, että arvostaisin, jos voisit lähettää minulle vaikka pari, kolme tuhatta euroa kaikkiin kuluihin niin saisimme sitten huoletta viettää koko kuukauden yhdessä sinun luonasi, rakas.. "