UmmaGumma

Kirjoittaja Aihe: Propaganda ja mokutus suomalaisissa kouluissa (yhdistetty)  (Luettu 25587 kertaa)

J.M

  • Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
  • ****
  • Viestejä: 3 857
  • Liked: 4646
  • Inhorealisti ja paatunut pessimisti
    • Profiili
Propaganda ja mokutus suomalaisissa kouluissa (yhdistetty)
« Vastaus #120 : 24.05.2017, 16:29:33 »
Mokutusta Kiteen opetustoimen malliin, vassokuu. Ei mikään uusi julkaisu, mutta en ole aiemmin tähän törmännyt. Kaikki lihavoinnit minun.

Lainaus
KITEEN OPETUSTOIMEN KANSAINVÄLISYYSSUUNNITELMA

”INTERNATIONAALISUUDESTA
INTERPERSOONALLISUUTEEN
– Kykyä kohdata ja toimia
erilaisten ihmisten kanssa!”

1. VISIO

Kansainvälinen toiminta on näkyvä osa koulujen arkea Kiteen perusasteen kouluissa ja lukiossa. Kansainvälisyystoiminta kasvattaa ja ohjaa nuoria avarakatseisiksi, valmiiksi toimimaan globaalissa maailmassa. Heillä on hyvät valmiudet solmia kestäviä ystävyyssuhteita ja toimia yhteistyössä eri kulttuurien edustajien kanssa.

2. KANSAINVÄLINEN LIIKKUVUUS

Kiteen kaupunki kannustaa oppilaitaan, opiskelijoitaan ja henkilökuntaansa liikkuvuuteen ulkomaille. Liikkuvuuksia pyritään luomaan ystävyyskoulutoiminnan sekä hankerahoitusten kautta.

...

Lukuvuoden aikana tapahtuvia oppilaiden omia ulkomaanmatkoja, kuten perhematkoja hyödynnetään koulussa. Oppilaita rohkaistaan jakamaan omia matkakokemuksia kouluyhteisössä esitelmien tai esimerkiksi matkablogien muodoissa.

3. KANSALLINEN KANSAINVÄLISYYS

Kiteen koulut ja lukio hyödyntävät seutukunnalla ja kotimaassa olevaa eri organisaatioiden monikulttuurisuutta ja/tai kansainvälistä toimintaa.

...

4. KOTIKANSAINVÄLISYYS

Kansainvälisyyttä käsitellään opetuksessa siten, että oppilaat ymmärtävät lähiympäristön monikulttuurisuuden voimavarana ja rikkautena. Tässä yhteydessä yhteistyö kotikunnan kansainvälisten toimijoiden kanssa kuten yritysten, oppilaitoksien, järjestöjen ja seurakunnan kanssa on luontevaa. Esim. oppilaiden TET-jaksot kansainvälisissä yrityksissä, järjestöissä tai kouluilla vierailevat seurakunnan kansainväliset vieraat ovat esimerkkejä tällaisesta toiminnasta.

Kouluissa tapahtuva kotouttaminen tunnistetaan merkittäväksi ja tärkeäksi osaksi vieraskielisten nuorten integrointia osaksi suomalaista yhteiskuntaa – tällä on myös suuri merkitys yksilön näkökulmasta katsottuna. Kiteen kouluissa kotouttaminen on suunnitelmallinen prosessi, jonka tavoitteena on, että vieraskielinen oppilas kokee lähiympäristön turvalliseksi, kasvua tukevaksi ympäristöksi, jossa muodostuu eheitä ja kestäviä sosiaalisia suhteita vieraskielisten ja paikallisten ihmisten välille. Samalla tuetaan vieraskielisten oppilaiden omien kulttuuristen piirteiden säilyttämistä – heidän tuomaansa monikulttuurisuutta vaalitaan ja tuodaan näkyväksi koulun arjessa (liite 1). Seutukunnalla asuvaa vieraskielistä väestöä pyritään osallistamaan koulun toimintaan eri tavoin. Koulut tarjoavat vieraskielisille vanhemmille sekä muille eri kulttuurien edustajille mahdollisuuksia vierailla kouluilla ja kertoa omista kulttuureista ja kokemuksistaan Suomessa. Vieraskielisille vanhemmille voidaan järjestää myös vanhempainiltoja. Koulut pyrkivät myös tarjoamaan työharjoittelupaikkoja suomenkieltä opiskeleville ulkomaalaistaustaisille henkilöille.

...

Erilaiset teemapäivät ovat kouluille luonteva keino toteuttaa kansainvälistä toimintaa. Teemapäivien yhteydessä erilaisia monikulttuurisuuteen ja kansainvälisyyteen liittyviä teemoja voidaan käsitellä monipuolisesti aina ruokakulttuureista globaaleihin kestävän kehityksen asioihin. Yhteistyö erilaisten kansainvälisten järjestöjen kanssa on luonteva keino toteuttaa kansainvälistä toimintaa Kiteen kouluissa. Mahdollisia yhteistyökumppaneita ovat mm. Unicef, SPR ja esimerkiksi Plan-toiminta.


5. KANSAINVÄLISYYS ASENTEINA

Kiteen koulut ja lukio tunnistavat opettajien merkityksen asennevaikuttajina ja -kasvattajina. Opettajat pyrkivät omissa oppiaineissaan ja opetusryhmissään vaikuttamaan oppilaiden asenteisiin – tavoitteena on, että oppilaat kasvavat avarakatseisiksi ihmisiksi, jotka ymmärtävät ihmisten moninaisuuden ja osaavat arvostaa sitä. Kansainvälinen toiminta herättää oppilaissa kiinnostuksen ja uteliaisuuden erilaisia kulttuureja ja niiden edustajia kohtaan. Oppilaat mieltävät maailman mahdollisuuksien maailmana, joka tarjoaa globaalilla tasolla lukemattoman määrän vaihtoehtoja elämänpoluiksi.

6. TOIMINNAN RAKENTEET

Kiteen perusasteen kouluilta ja lukiolta valitaan kansainvälisyysvastaavat. He laativat yhteistyössä vuosittain kansainvälisen toiminnan lukuvuosisuunnitelman (liite 2) ja arvioivat koulujen kansainvälistä toimintaa. Kansainvälisyysvastaavat vastaavat kansainvälisyyskasvatukseen ja – toimintaan liittyvästä tiedotuksesta työyhteisöissään.

Liite 1, Uskonnon opetus:

Lainaus
Kitee perusasteen kouluissa ja lukiossa opetetaan pääuskontoina evankelisluterilaista ja ortodoksiuskontoa. Jos oppilas tai opiskelija kuuluu johonkin muuhun uskonnolliseen yhteisöön, niin hän voi saada oman uskontonsa opetusta. Jos vähemmistöuskontoa edustavia oppilaita on vähintään kolme, heille voidaan järjestää oman uskonnon opetusta huoltajien
sitä pyytäessä. Jos oman uskonnon opetusta ei järjestetä, oppilaan tai opiskelijan huoltajat ilmoittavat erikseen osallistuuko oppilas elämänkatsomustiedon opetukseen, luterilaisen uskonnon opetukseen vai huolehtiiko oppilaan tai opiskelijan oma uskonnollinen yhteisö oppilaan uskonnonopetuksesta. Jos oppilaan tai opiskelijan omaa uskontoa ei koulussa opeteta, voi
se uskonnollinen yhdyskunta, johon oppilas tai opiskelija kuuluu, antaa opetuksen koulun ulkopuolisena opetuksena. Huoltaja on tällöin velvollinen antamaan selvityksen uskonnollisen yhteisön jäsenyydestä ja uskonnon opetuksen järjestämisestä.
Tällaisessa tapauksessa oppilas tai opiskelija voidaan vapauttaa korvaavasta opetuksesta. Uskonnollisen yhteisön antamasta opetuksesta ei merkitä arvosanoja todistukseen. Opetuksesta vastaava opettaja toimittaa opetuksesta kirjallisen selvityksen koulun rehtorille. Kirkkoon kuulumattoman oppilaan huoltajat päättävät, osallistuuko oppilas koulussa järjestettäviin uskonnollisiin tilaisuuksiin

Loput:

http://www.kitee.fi/documents/42125/99916/KITEEN+KOULUJEN+KANSAINV%C3%84LISYYSSUUNNITELMA-2015-2020+%28002%29.pdf/3f2240b2-6b97-439d-abf2-34828f6585e1
Punavihreäthän tunnistaa jo siitä, että heidän toimintansa ja heidän toimintansa tulokset saavat kenen tahansa kasvot joko punoittamaan tai vihertämään. - jäsen Veikko

Rap is like scissors, it always loses to rock

pienivalkeapupu

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 642
  • Liked: 492
  • Orwellilainen pupu
    • Profiili
Propaganda ja mokutus suomalaisissa kouluissa (yhdistetty)
« Vastaus #121 : 24.05.2017, 16:42:10 »
Kansallinen kansainvälisyys. Kotimainen ulkomaalaisuus. Sisäinen ulkoisuus. Normaali erilaisuus...
Köyhä ja kipeä. Kumpikin on parempi.

Jos jo pelkkä sukkiesi värisävy saa mielesi levottomaksi, soita psykiatrille!

Alligaattori

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 961
  • Liked: 833
    • Profiili
Propaganda ja mokutus suomalaisissa kouluissa (yhdistetty)
« Vastaus #122 : 24.05.2017, 16:58:49 »

https://youtube.com/watch?v=BIbg4qnFYKE
Junes Lokka striimaamassa "open borders of solidarity" - tapahtumaa Torniossa.
(Suora juurikin nyt)

https://www.lapinkansa.fi/lappi/obs-tuo-lihamyrskyn-rapparit-tornioon-15982104/
Lainaus
OBS –tapahtuman työpajat ovat nuorisoneuvostojen ja nuorisotoimien yhdessä luomia pisteitä, joissa nuoret kohtaavat improteatteria, keskusteluja, piirtämistä ja muuta raja- ja maahanmuuttokysymyksiin liittyen.

Isossa kansalaispaneelissa nuoret kuulevat Euroopan ja valtakunnan poliitikkoja, erilaisia aktiiveja, maahanmuuttajia ja virkamiehiä/-naisia. Tapahtumaan on kutsutta Haaparannalta Tornedalsskolanin oppilaat ja opettajat, ja Tornion puolelta lukion ja yläasteiden yhdeksänsien luokkien oppilaat. Yleisöä odotetaan tapahtumaan tulevan arviolta 600 ihmistä.

migri

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 381
  • Liked: 852
  • Realismi ja kylmät faktat ovat uutta rasismia.
    • Profiili
Propaganda ja mokutus suomalaisissa kouluissa (yhdistetty)
« Vastaus #123 : 29.09.2017, 14:08:58 »
Nyt kun mokutuskoneisto käy jo ylikierroksilla niin koulutkin alkavat aivopesemään jo pienestä pitäen. Ei ehkä Ruotsin tasolla vielä jossa monissa luokissa ei enään pohjoismaalaista näe.

Tästä kuulin tutulta joka tekee hommia useammassa eri koulussa ja kertoo että alkaa mennä jo naurettavaksi millaisiin sfääreihin mennään että kakaroista tulee suvaitsevaisia. Samoin ongelmia lakaistaan maton alle isolla luudalla.

Nyt kuulemma raikaa Laurin Tähkän biisi jossa kertosäe on  "Minun Suomeni on auki kokonaan" jota sitten kakarat saavat päntätä musatunneilla.

Olisi ehkä hyvä keräillä vähän muitakin sattumuksia mitä kouluissa tapahtuu ja millaista matskua kakarat joutuvat prosessoimaan sen lisäksi että joutuvat kestämään turviksien ym. perseilyjä. Siis noiden yksintulleiden alaikäisten lapsosten...
Islamia ei reformoida liberaaliksi, koska islam on reformaatio.

Emo

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 28 407
  • Liked: 14577
    • Profiili
Vs: Propaganda ja mokutus suomalaisissa kouluissa (yhdistetty)
« Vastaus #124 : 08.12.2017, 10:09:07 »
Taksvärkkivingunnan aika taas, ei viedä rahaa meiltä mihinkään värkkiin, joko kouluun tai sairas, onhan äidin rasismi sairaus niin kaipa jälkikasvu voi olla sairauden vuoksi pois koulusta taksvärkkipäivänä?
Meillähän on Suomessa niinku toi verotus, jolla katetaan terveydenhuolto, koulutus, kehitysyhteistyö... Mihin verorahat hassataan kun koko ajan koulut vinkuvat vanhempien rahapussista rahaa itselleen milloin mihinkäkin keräykseen?

Paju

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 233
  • Liked: 133
    • Profiili
Vs: Propaganda ja mokutus suomalaisissa kouluissa (yhdistetty)
« Vastaus #125 : 08.12.2017, 11:06:35 »
Nyt kuulemma raikaa Laurin Tähkän biisi jossa kertosäe on  "Minun Suomeni on auki kokonaan" jota sitten kakarat saavat päntätä musatunneilla.

Juuh, minunkin Suomeni on auki. Persauki.

Jaksuhali

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 380
  • Liked: 740
  • Vihatykkääjä. Huolipuhuja. Hybridivaikuttaja.
    • Profiili
Vs: Propaganda ja mokutus suomalaisissa kouluissa (yhdistetty)
« Vastaus #126 : 08.12.2017, 11:33:06 »
Nyt kuulemma raikaa Laurin Tähkän biisi jossa kertosäe on  "Minun Suomeni on auki kokonaan" jota sitten kakarat saavat päntätä musatunneilla.

Juuh, minunkin Suomeni on auki. Persauki.

Minun Suomeni on auki, se on poliittinen kannanotto. OK, taiteilijan näkemys, ja ilmeisesti sitten sopiva koululaisille. Sen sijaan Mariskan kappale Mestaripiirros ei soveltunut äidinkielen kirjaan. Mariskan blogipostaus aiheesta alla. Huomionarvoista on, ettei Mariska ole minkään sortin julkikristitty ainakaan minun tietääkseni, joten tuntuu erikoiselta että hänen tekstiään epäiltäisiin (kristilliseen?) uskoon käännyttämisestä.

Lainaus
Mestaripiirros
13.6.2016

Minua pyydettiin kertomaan laulunsanoittajan työstä koululaisten uutta äikänkirjaa varten. Kysymykset olivat mukavia ja aihe tietenkin lähellä sydäntäni. Pyydettiin myös valitsemaan jokin kirjoittamani lauluteksti, joka mielestäni sopisi kirjaan näytteeksi työstäni. Kävin läpi sanoituksiani ja päädyin Mestaripiirros -tekstiin, jonka Anna Puu ja Egotrippi ovat levyttäneet:

Sinä päivänä kun Luoja teki sinut
hän ei muuta tehnytkään.
Heräs aikaisin, otti kynän käteen,
rupes siinä piirtämään.

Se kuva oli kaunis, oi ihme suorastaan;
muodon jumalaisen sait.
Kuvan viereen Hän merkkas, ettei suhun
päde kuolevaisten lait.

Päivä kului, mut hetkenkään lepoo
piirtäjä ei kaivannut.
Aivan niin kuin olis hurmoksessa ollut
mestari valmisti sut.

Niille jotka yhä epäilevät Luojaa
sanon vastaukseksi vaan,
että jos ne edes kerran näkis sinut,
kaikki rupeis uskomaan.

Sain pian palautetta kirjantekijätyöryhmältä: ”…teksti on helppo tulkita tunnustukselliseksi. Tämän vuoksi emme oikein voi valita kyseistä tekstiä oppikirjaan.” Hämmästyin. Hämmästyin ihan isosti. Onko totta, että koulujen linjaus vähänkin uskontoa hipaisevissa aiheissa on näin tiukka nykyään! Onko Luojasta tullut tabu? Eikö nimeä edes saa mainita koulussa? Ketä opettajat pelkäävät – oppilaiden vanhempia, opetusviranomaisia, uskonnottomia, toisinuskovia, mitä häh? Missä lapset ja nuoret oppivat pohtimaan uskontoihin liittyviä aiheita ja käymään niistä dialogia, jos koulu on sellaiseen sopimaton areena? Kyllä on huteralla pohjalla kansakuntamme sivistys, jos kouluissamme ei saa enää hiiskua edes valtionuskonnosta.

Monen isosti menestyneen poppibiisin tekstit sisältävät jotain sakraalia. Olen ollut huomaavinani, että ihmisillä on pyhän nälkä. Kun taivaallisesta on tullut tabu koulussa ja yleisessä keskustelussa, niin biisinkirjoittajat sentään rohkenevat vielä pyrähdellä pyhän mailla. Säälittää ajatella tulevia junnuvainioita ja vexisalmisia, joilta opetushallitus on  parhaimpana kasvuaikana, biisinikkareiden kouluvuosina, kieltänyt kosketuksen muuhun kuin maalliseen. Siis Neukku-mallin mukaisesti ilman jumalaa, kohti hemmetinmoista henkistä ja hengellistä köyhyyttä – koska opetushallitus on linjannut niin.

Kirjoitan tässä nyt Mestaripiirroksen uusiksi, jotta koululaisetkin saavat tarkastella tekstiä pelkäämättä käännyttävää tunnustuksellisuutta. Aika lyhyt tästä puhdistetusta versiosta taitaa tulla, mutta opetushallituksen tyypit tykkäävät varmaan:

Sinä päivänä kun evoluutio oli päätynyt siihen pisteeseen
että partikkelit ohjautuivat fysiikan lakeja noudattaen ryppääksi
joka muodosti Sinut,
sinä päivänä tapahtui paljon muutakin maailmankaikkeudessa.
http://www.mariska.fi/2016/06/13/mestaripiirros/
Suomi takaisin 2018  https://www.laura2018.fi/