Foinikialaisista polveutuvat puunilaiset (latinaksi molemmat ovat Poeni mutta myös Afri - afrikkalaiset) puhuivat seemiläistä kieltä sekä palvoivat Baalia. Puunin kieltä on säilynytkin jonkin verran. Mä en itse asiassa ole koskaan kuullut että nämä olisivat mitenkään olleet eurooppalaisia. Se että foinikialaiset keksivät ne aakkoset, joihin kreikkalaistenkin kirjoitus perustuu, on saattanut joskus parisataa vuotta sitten tahdottu selittää parhain päin indoeurooppalaisten hyväksi. Sellainen oli joskus yleistä.
Pahoittelen kesälaiskuuttani - en valitettavasti muista, onko aihepiiriä sivunnut Raamatun arkeologiaa käsitellyt teos kotikirjastossani vai ei, enkä millään viitsi ryhtyä nyt etsimään. Tarjoan sen sijaan ensimmäisen Googlen antaman linkin:
http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-3611457/Ancient-DNA-study-finds-Phoenician-Carthage-European-ancestry.html
Roskalehden malliin tuossa puhutaan tieteellisten käsitysten mullistumisesta jne., vaikka alan teoksissa aihetta on käsitelty jo aikoja sitten. Olen tosin huomannut useissa yhteyksissä, että teologian yhteydessä harjoitettu historiantutkimus poikkeaa jossain määrin muusta historiantutkimuksesta. Alojen "aina siteerattavat" gurut ja traditiot tietysti poikkeavat, siinä ei ole sinänsä mitään ihmeellistä.
Joitain kohtia:
DNA taken from an ancient Phoenicians could has shed new light on one of the great early civilisations of the Middle East.
Researchers have sequenced the first complete genome of a 2,500-year-old body discovered in Carthage,Tunisia and found the man had European heritage.
Phoenicians are known as the creators of the first alphabet, and inhabited the coastal cities, Tyre, Sidon, Byblos and Arwad, in what is now Lebanon and southern Syria.
Oman muistikuvani mukaan osuus syyrialaisista olisi suurempikin kuin vain eteläinen Syyria. Lisäksi suhtaudun äärimmäisen kriittisesti näihin tutkimustuloksiin etenkin siinä vaiheessa, kun aletaan keskustella kaanaalaisten geneettisestä alkuperästä.
Niin tai näin, pointti on vain se, etteivät syyrialaiset ole arabeja, vaan kasvonpiirteiltään arabeista eroavia, lisäksi usein melko vaaleaihoisia ja osalla on jopa vaaleat silmät. Minua alkoi vaivata Assadin perhekuvan silmät, tutkin kuvahaulla lisää ja huomasin, että osalla perheenjäsenistä on hyvinkin vaaleat silmät, lähellä sinistä.