Kirjoittaja Aihe: Ayaan Hirsi Ali: Dawa ja poliittinen islam  (Luettu 1597 kertaa)

Ibn Matti

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 125
  • Liked: 357
    • Matinpojan blogi
Ayaan Hirsi Ali: Dawa ja poliittinen islam
« : 07.05.2017, 17:08:42 »
Ayaan Hirsi Ali kirjoittaa uudessa kirjassaan siitä, miten ääri-islamisteja tulisi vastustaa ja antaa tässä tiivistelmässä myös käytännön toimintaehdotuksia. Alkuperäisen kirjan voi ladata osoitteesta http://www.hoover.org/sites/default/files/research/docs/ali_challengeofdawa_final_web.pdf

Elokuun 15. päivänä 2016 republikaanien presidenttiehdokas Donald Trump piti Youngstownissa puheen, jossa hän viittasi yksiselitteisesti "radikaaliin islamiin". Hän sanoi:

Lainaus
Emme voi sallia vihamielisen radikaalin islamin ideologian - sen naisten, homojen, lapsien ja toisuskoisten sorron - olemassaoloa tai leviämistä omissa maissamme... meidän on käytävä myös ideologiseen sodankäyntiin. Samoin kuin voitimme kylmän sodan osittain paljastamalla kommunismin ideologian pahuuden ja vapaiden markkinoiden hyödyt, on meidän käsiteltävä samoin radikaalin islamin ideologiaa. Hallintomme tulee liittoutua kaikkien maltillisten muslimireformistien kanssa Lähi-idässä ja saada heidän äänensä kuuluviin.

Sen jälkeen kun Trump voitti vaalit ja astui virkaansa presidenttinä, on kiinnitetty paljon huomiota kiiressä tehtyyn ja mahdollisesti tilapäiseen pakolaisten, vierailijoiden ja maahanmuuttajien maahantulorajoituksiin eräistä muslimienemmistöisistä maista. Juurikaan huomiota ei ole kiinnitetty Youngstownin puheessa mainituille laajemmille tavoitteille.

Väitän, että puhe viestitti ajattelutavan muutoksesta pois presidentti Obaman doktriinista, jossa keskityttiin ainoastaan "ääriaineksien" suorittamaan väkivaltaan ja kohti kokonaisvaltaista lähestymistapaa, joka pyrkii heikentämään ja lopulta kukistamaan poliittisen islamin (eli islamismin) ideologiana ja liikkeenä, jonka tavoitteena on soluttautua vapaaseen yhteiskuntaamme ja heikentää sitä.

Kapea-alainen keskittyminen islamistiseen väkivaltaan rajoittaa vaihtoehtojamme sellaisiin työkaluihin kuin sotilaalliseen väliintuloon, elektroniseen tiedusteluun ja kriminaalioikeuteen. Tämä lähestymistapa on osoittautunut kalliiksi ja tehottomaksi.

Presidentti Trumpilla on nyt mahdollisuus laajentaa strategiaansa. Sen sijaan, että "taistelisi väkivaltaisia ääriaineksia vastaan", hänen hallintonsa tulisi arvioida poliittisen islamin uhka uudelleen ymmärtäen, että se on ideologiana perustaltaan epäyhteensopiva vapauksiemme kanssa ja liike, joka työskentelee salakavalasti mutta tehokkaasti toteuttaakseen oman utopiansa.

Mielestäni amerikkalaisia tulisi mitä pikimmin valistaa poliittisen islamin ideologiasta ja organisatorisesta infrastruktuurista nimeltään dawa, jota islamistit käyttävät innoittamaan, indoktrinoimaan, värväämään, rahoittamaan ja mobilisoimaan niitä muslimeja, jotka he voittavat oman asiansa puolelle.

On hyödytöntä kieltää, että tällä ideologialla ei olisi perustaa islamin doktriinissa. "Islam", "islamismi" ja "muslimi" ovat kuitenkin aivan eri asioita. Kaikki muslimit eivät ole islamisteja, saati sitten väkivaltaisia, mutta kaikki islamistit - mukaan lukien ne jotka käyttävät väkivaltaa - ovat muslimeja. Uskon todella, että islam uskontona on kykenevä reformaatioon, vaikkapa vain hylkäämällä selvästi islamistisen poliittisen ideologian. Mutta reformaation voivat tehdä vain muslimit itse. Onneksi uudistusmielisten muslimien määrä on kasvussa. Yksi osa Trumpin hallinnon strategiaa tulisi olla heidän tukemisensa.

Toinen puoli strategiaa on vastustaa dawaa, joka on amerikkalaisille terminä aivan tuntematon. Radikaalit islamistit käyttävät dawaa edistääkseen tavoitettaan saattaa islamilainen laki (sharia) voimaan yhteiskunnassa. Tähän kuuluu lähetystyö, mutta se on myös enemmän. Länsimaissa dawa tähtää sekä ei-muslimien käänyttämiseen poliittiseen islamiin että islamististen näkemysten juurruttamiseen muslimiväestöön. Dawan lopullinen tavoite on hävittää vapaan yhteiskunnan poliittiset instituutiot ja korvata ne sharialla.

Dawa on islamisteille kuin "pitkä marssi instituutioiden läpi" oli 1900-luvun marxilaisille. Se on vallankumous sisältä päin - uskonnonvapauden väärinkäyttöä vapauden hävittämiseksi. Toinenkin analogia on mahdollinen. Kun islamistit saavat vallan, dawa on heille kuin Gleichschaltung kansallissosialisteille: Saksan valtion ja instituutioiden yhdenmukaistaminen.

Erojakin tietysti löytyy. Suurin ero liittyy siihen, että dawa perustuu islamilaiselle käytännölle yrittää käännyttää ei-muslimit islamin sanoman kannalle. Se on näennäisesti uskonnollista käännytystyötä, joten dawan edustajat nauttivat paljon suurempaa vapaan yhteiskunnan suojaa lain edessä kuin marxistit ja fasistit ennen aikaan.

Mikä vielä pahempaa, islamistiset järjestöt ovat saaneet paitsi suojelua myös virallista sponsorointia viranomaisilta, jotka on saatu uskomaan niiden edustavan "maltillisia muslimeja" vain sen takia, että ne eivät ole syyllistyneet väkivaltaan.

Kaiken tämän vuoksi uuden hallinnon tulee kiireesti laatia dawan vastainen strategia, joka hyödyntää kaikkia käytettävissä olevia keinoja.

[...]

YLEISTÄ
  • Hallinnon tulee tunnustaa, että sotilaallinen taistelu poliittista islamia vastaan ei ole riittävää.
  • Hallinnon tulee määritellä vihollinen tarkemmin: poliittinen islam (islamismi) ei ole vain uskonto, vaan myös poliittinen ideologia.
  • Hallinnon täytyy ymmärtää islamistisen dawan merkitys: se on vallankumouksellinen ja indoktrinoiva jihadin esiaste.

HALLITUKSEN VUOROPUHELU
  • Hallinnon tulee käydä vuoropuhelua Amerikan muslimiyhteisön kanssa ja liittoutua aidosti maltillisten ja uudistusmielisten muslimien kanssa, ei "väkivallattomien" islamistien kanssa.
  • Hallinnon tulee vaatia, että FBI tutkii niiden islamilaisten organisaatioiden ideologiset taustat, joiden kanssa se on yhteistyössä, jotta varmistutaan siitä, että ne ovat aidosti maltillisia; että ne eivät ole sitoutuneita islamistisiin tavoitteisiin.
  • Tämänhetkinen "taistelu väkivaltaisia äärinaineksia vastaan" tulee korvata paremmalla lähestymistavalla.

MAAHANMUUTTO
  • Hallinnon tulee Kotimaan turvallisuus (DHS) -viraston välityksellä tutkia maahanmuuttajien ja pakolaisten ideologinen suuntautuneisuus.
  • DHS:n tulee estää sellaisten ulkoomaalaisten maahantulo, jotka ovat sekaantuneet islamististen ja sen kaltaisten ryhmien toimintaan ja evätä heiltä pysyvä oleskelulupa ja kansalaisuuden saaminen.
  • Hallinnon tulee antaa etusija sellaisille maahanmuuttajille, jotka ovat osoittaneet lojaalisuutta Yhdysvalloille.


LAKI JA OIKEUS
  • Ulkoministerin tulee julistaa egyptiläinen muslimiveljeskunta ulkomaalaiseksi terroristijärjestöksi.
  • Hallinnon tulee järjestää tehokas ideologinen tutkinta oikeusministeriön, vankeinhoitolaitoksen ja puolustusministeriön sekä ulkoministeriön uskonnollisille virkailijoille.


TIEDUSTELU
  • Hallinnon tulee kartoittaa systemaattisesti vallankumouksellisen dawan infrastruktuuri ympäri maailman.
  • Hallinnon tulee järjestää asianmukainen moskeijoiden ja islamilaisten keskusten tutkinta silloin, kun on syytä olettaa niiden sekaantuneen kumoukselliseen toimintaan, kuten Bostonin islamilainen yhteisö.
  • Verohallinnon tulee poistaa verohelpotukset organisaatioilta, jotka ovat sekaantuneet kumoukselliseen islamistiseen toimintaan.

DIPLOMATIA
  • USA:n ystävyyden ehdoksi tulee vaatia hallituksilta, samoin kuin islamilaisilta kansalaisjärjestöiltä, islamistisen toiminnan tuen ja rahoituksen lopettamista.
  • Hallinnon tulee käyttää joukkoviestintää (esim. Voice of America) levittämään dawan vastaista sanomaa ja tuoda esiin uudistusmielisten ja ei-islamististen muslimien ajatuksia.
  • Jos valtio tai kansalaisjärjestö ei pysty osoittamaan selvää edistystä kumouksellisen dawan vastustamisessa Yhdysvalloissa, hallinnon tulee rangaista kyseistä valtiota konkreettisella tavalla, esimerkiksi kaupan rajoituksilla tai leikkaamalla avustuksia.


SOTILASOPERAATIOT
  • Hallinnon tulee jatkaa sotilasoperaatioita jihadistisia organisaatioita vastaan.
  • Hallinnon tulee lisäksi käydä kybersotaan islamistiseen dawaan ja jihadiin sekaantuneita organisaatioita vastaan.



Lainaus
Dawan ja jihadin tavoite ei ole verenvuodatus, omaisuuden haltuunotto tai naisten ja lasten ottaminen orjiksi; näitä kyllä tapahtuu, mutta ne eivät ole päämäärä. Näin tapahtuu ainoastaan silloin, kun uskottomat (ei-muslimit) eivät hyväksy totuutta ja pysyvät epäuskossaan ja kieltäytyvät alistumasta ja maksamasta jizyaa (vero, jota peritään vapailta ei-muslimeilta, jotka elävät muslimihallinnon alla), kun heiltä sitä vaaditaan. Tällöin Allah on säätänyt, että muslimien on tapettava heidät, otettava heidän omaisuutensa sotasaaliiksi ja heidän naisensa sekä lapsensa orjiksi...tämä uskonto (islam)...on kaikkien lakien ja järjestelmien yläpuolella...Totuutta on levitetty oikeaoppisella islamilaisella dawalla, jota avustetaan jihadilla mikäli joku yrittää sitä estää... Jihad ja dawa yhdessä auttavat avaamaan oven voittoihin.
- Saudi-Arabian suurmufti Ibn Baz, 1998



Samasta kirjasta suomennettu Poliittisen islamin perusta löytyy osoitteesta: https://ibnmatti.blogspot.fi/2017/05/ayaan-hirsi-ali-poliittisen-islamin.html


duc

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 3 946
  • Liked: 10990
  • Vemmelsääri lyö tervapöpöä
Vs: Ayaan Hirsi Ali: Dawa ja poliittinen islam
« Vastaus #1 : 27.07.2021, 17:04:27 »
Koska islam-ismi on yleensä määritelty islamin poliittiseksi puoleksi, laitan Suomen Uutisten jutun tähän ketjuun:


https://www.suomenuutiset.fi/ayaan-hirsi-ali-islamistit-tavoittelevat-valtaa-lansimaissa-hyodyntamalla-sinisilmaista-woke-vasemmistoa/
Lainaus
- -

Feministisenä Islam-kriitikkona tunnettu somalitaustainen Ayaan Hirsi Ali kirjoittaa islamistien ja herännäisen vasemmiston epäpyhästä liitosta. Kun ISISin unelma kalifaatista romuttui, islamistit ympäri maailmaa ovat muuttaneet strategiaansa. Väkivaltaisen jihadin sijaan uuden strategian ytimessä on nk. dawa, joka painottaa propagandaa ja yhteiskunnallista mielipiteenmuokkausta islamismille suotuisaan suuntaan. Hirsi Ali kirjoittaa, miten suvaitsevainen woke-vasemmisto on tässä islamisteille hyödyllinen sinisilmäinen apuri. Kollektivismiin suuntautuneilla woke-herännäisillä ja islamisteilla on yhteinen vihollinen, länsimaisuus ja yksilönvapautta vaaliva kapitalistinen yhteiskunta. Islamistit ovat jo mm. hyödyntäneet kansainvälisessä retoriikassaan tiedostavaa termistöä, puhuneet nimellisesti sosiaalisesta oikeudenmukaisuudesta ja uhriutuneet islamofobiasta. Samaan aikaan islamistit jatkavat omissa yhteiskunnissaan julmuuksia ja sortoa, jota länsimaiden woke-herännäiset eivät itsekään hyväksyisi.


Terroristijärjestö ISIS joutui ahtaalle, eikä utopia kalifaatista toteutunutkaan. Islamistit ympäri maailmaa ovat joutuneet muuttamaan strategiaansa. Terroristijärjestöt kuten Taliban ja Boko Haram sekä Iranin hallinto jatkavat yhä militanttia, väkivaltaista islamismiaan, mutta se ei kuitenkaan houkuttele suurinta osaa maailman muslimeista. Sen sijaan länsimaissa asuvat islamistit ovat keksineet vähemmän väkivaltaisen keinon vallan tavoitteluun. Somalitaustainen kirjailija ja feministinen Islam-kriitikko Ayaan Hirsi Ali kirjoittaa Unherd-lehdessä siitä, miten islamistit pyrkivät nyt länsimaissa mielipidevaikuttamiseen suvaitsevaisten herännäisten (woke) avulla.

Islamismi tarkoittaa fundamentalistista uskonnollis-poliittista liikettä, joka ajaa islamin oppien tiukkaa noudattamista.

Uuden vaihtoehtoisen strategian ytimessä on nk. dawa. Sitä ei edelleenkään tunneta länsimaissa kovin hyvin. Termi viittaa yksinkertaisesti Islamin kutsuun. Käytännössä dawa tarkoittaa kokonaisvaltaista propagandaa, imagonkiillotusta ja systemaattista mielipiteenmuokkausta. Sen tarkoitus on saada muslimit myötämielisiksi radikaalimmille islamisteille sekä hankkia liittolaisia islamilaisten piirien ulkopuolelta.

Länsimaisissa analyyseissä dawa on saanut huomattavasti vähemmän huomiota kuin militantti jihadismi. Joka tapauksessa sen merkitys on tunnistettu mm. Hamasin toiminnassa. Jihadisteilla ja islamisteilla on sama päämäärä, Islamin levittäminen. Keinot kuitenkin ovat erilaiset. Hirsi Alin mukaan islamistit pyrkivät tähän päämäärään passiivisemmilla tavoilla kuten politiikan, maahanmuuton ja lisääntymisen keinoin:

”Kyynisesti ajatellen, islamistit saavuttavat paljon enemmän dawan kautta kuin räjäyttelemällä ja puukottelemalla ihmisiä. Uhka ei ole tuolloin yhtä ilmiselvä. Jihad ja väkivalta provosoivat välittömiä vastareaktioita. Dawassa on puolestaan mahdollista puhua hyväntekeväisyydestä, hengellisyydestä ja uskonnosta – ja hakea yhtäläisyyksiä tavalliseen uskonnolliseen lähetystyöhön. Kuka järkevä ihminen voisi asettua sellaista vastaan vapaassa yhteiskunnassa?”

Dawassa on myös kyse verkostoitumisesta: paikallisella, alueellisella ja kansainvälisellä tasolla. Erityisesti Saudi-Arabia on kanavoinut miljardeja dollareita dawan harjoittamiseen, pääosin Yhdysvalloissa. Erityistä huomiota Hirsi Ali antaa sille, miten islamismi leviää länsimaisissa instituutioissa. Merkittävässä roolissa on hänen mukaansa yksi odottamaton liittolainen. Dawa on tunnistanut herännäisen woke-väen potentiaalin. Se onkin alkanut omaksumaan kansalaisoikeuksien ja monikulttuurisuuden termistöä.

Kyse ei ole pelkästään amerikkalaisesta ilmiöstä, vaikka dawa onkin saanut edetä siellä poikkeuksellisen rauhassa. Ranskassa on jo herätty ilmiöön, josta käytetään termiä islamo-gauchisme (islamovasemmistolaisuus). Tätä pidetään vakavana uhkana universaalille, maalliselle tasavaltalaisuudelle.

- -
Lihavointi ingressissä on alkuperäinen. Kursivointi on minun.
Veijarin etiikka koine-kreikaksi (Mt 7:6 NA 28)

Μὴ δῶτε τὸ ἅγιον τοῖς κυσὶν μηδὲ βάλητε τοὺς μαργαρίτας ὑμῶν ἔμπροσθεν τῶν χοίρων, μήποτε καταπατήσουσιν αὐτοὺς ἐν τοῖς ποσὶν αὐτῶν καὶ στραφέντες ῥήξωσιν ὑμᾶς.

Ei caicki Culda cuin kijldä,
Eikä hopia cuin hohta.


Henrik Florinus: SANANLASCUT. 1702.

Tagit: